Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: PlayStation 3 Portal

De aan de nieuwe Sony-spelcomputer gewijde website PlayStation 3 Portal heeft deze week de nodige technische details in handen gekregen omtrent hoe de capaciteit van de aanwezige Cell-processor en het geheugen verdeeld zullen worden over de processen die zich afspelen. De Cell-processor bestaat uit één hoofdprocessor (de Power Processing Element) en acht co-processors (Synergystic Processing Element), waarvan er één standaard uitgeschakeld staat. Van die acht SPE's is er één constant beschikbaar voor het altijd draaiende besturingssysteem. De eenheid is gereserveerd om op ieder moment gebruik te kunnen maken van tekst-, spraak- en beeldcommunicatie met meerdere andere spelers. PlayStation 3 Portal claimt dat dit besturingssysteem op elk moment een tweede SPE kan opeisen. Volgens schrijvers op het Beyond3D Forum zou dit laatste niettemin op een misvatting berusten.

Cell-processorNaast een maximaal gebruik van twee co-processors, vereisen de mogelijkheden van het besturingssysteem ook gemiddeld een kwart van het aanwezige 256MB XDR-geheugen en 32MB van de 256MB GDDR-geheugencapaciteit van de RSX-chip. Volgens Ars Technica zou het vaste SPE-gebruik ook bedoeld zijn voor veiligheids- en DRM-zaken, aangezien activiteiten in co-processors volledig afgescheiden kunnen worden van de rest van het systeem. Ook zou de netwerkcommunicatie in de afgescheiden SPE-processor aangestuurd worden.

PlayStation 3 - vooraanzicht
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

"up to 25% of CPU power"
Iedereen weet dat een OS (Windows, Linux, MacOSX) in grofweg 99% van de tijd slechts 1% van de CPU gebruikt. Als dat bij dit PS3 OS ook zo is (en dat is het waarschijnlijk) dan is de bron van dit artikel zwaar overdreven.
Dat hangt er maar net vanaf wat je onder het OS' vind vallen.
Ja, OS kan betekenen: de software om de spelletjes in te laden en te kunnen spelen (net zoals op de pc en de X360)
OS kan ook betekenen: een stom stukje nutteloos software dat je alleen nodig hebt als je iets op je PS3 wil instellen (DOS ofzo...)
Iedereen weet dat een OS (Windows, Linux, MacOSX) in grofweg 99% van de tijd slechts 1% van de CPU gebruikt. Als dat bij dit PS3 OS ook zo is (en dat is het waarschijnlijk) dan is de bron van dit artikel zwaar overdreven.
Zoals hierboven al wordt aangegeven is die 25% gebaseerd op het 'verlies' van 2 van de 8 SPE's/cores/processors. In zoverre klopt het dus wel, maar in het bronartikel wordt (nu na correctie?) ook vermeld dat het opeisen van die ene SPE door het OS alleen in geval van piekbelasting zal gebeuren (ik gok voor DRM spul). Voor zover ik er uit kan opmaken is de SPE dus niet permanent gereserveerd voor het OS.

In die discussie op Beyond3D waar in het bovenstaande verhaal ook naar wordt gelinkt, twijfelt men trouwens ook flink aan het geheugen verbruik. Verder wordt er aangegeven dat het OS nog helemaal niet gefinalized is en dat men verwacht dat de situatie slechts een tijdelijke slag om de arm is.
waarom schakelen ze een co-processor uit? :?
Wel eens een elektriciteitsrekening betaald? Begrijp je meteen waarom :)
Niet zo zeer uitschakelen, dit gebeurd ivm de chip yields.
Als er een 'SPE' bij zit die niet naar behoren werkt kan de chip nog gebruikt worden.
Misschien als er ooit eentje stuk gaat. Het OS kan dit dan detecteren en de reserve de taken laten overnemen...
nee, zoals al gezegd, er gaat wel is iets mis bij het produceren van chips, zeker zulke ingewikkelde als (video)processors. Om te zorgen dat de chip dan toch nog gebruikt kan worden, worden de verkeerde uitgeschakeld. Bij videokaarten worden ze dan samen met "goede" verkocht als minder snelle chips, hier bij de PS3 schakelen ze dus zowiezo een co-processor uit zodat er meer verkoopbare chips zijn.
Dus je zou je PS3 kunnen "overclocken" door deze CPU te unlocken?
Alleen zal dit weinig nut hebben aangezien de spellen zo getweaked worden dat ze op een PS3 met in CPU minder ook goed draaien.
De kans is groot dat het besturingssysteem en je spelletjes dat niet meer snappen lijkt mij.

Ik heb overigens nog steeds een grote twijfel over de prestaties van het apparaat. Vooral het extreme multithreading games maken gaat een lastig karwei blijken denk ik zo.
De kans is groot dat het besturingssysteem en je spelletjes dat niet meer snappen lijkt mij.
Ik neem aan dat ze bij het ontwerpen van het besturingssysteem zo slim zijn om flexibel om te gaan met het aantal aanwezige cellen. Ze moeten wel omdat volgende generaties cell-processors steeds meer co-processors zullen bevatten.
Ik heb overigens nog steeds een grote twijfel over de prestaties van het apparaat. Vooral het extreme multithreading games maken gaat een lastig karwei blijken denk ik zo.
Extreem multithreading valt nog wel mee, zoveel co-processors zijn het nu ook weer niet. Maar het zal zeker niet zo zijn dat altijd alle co-processors op maximum capaciteit zullen draaien. Sommige spelen zullen meer profiteren van multithreading dan andere. Lineair opschalen van de capaciteit is niet mogelijk ondanks wat de marketing ons wil doen geloven.
Mwah.. dan heb je toch nog 7 processors over :)
Dan is hij nog steeds 2x zo snel als de X360 (in Terraflops)
http://www.gamer.nl/nieuws/26417 kijk daar eens even. En het is teraflops (met één R dus).
En pinocchio is met een cch niet ck :P
Als je dat artikel had gelezen had je gezien dat dit van een van de medewerkers van MS is, en nogal wat marketing bullshit bevat samen met verdraaide feiten.

Vooral de "CPU General Purpose Performance Comparison" is gigantisch grappig omdat hij zich hierbij alleen maar baseert op het feit dat de Xbox360 3 cores heeft en de PS3 maar 1(Met bijbehorende grafiek om te laten zien dat 3 daadwerkelijk hoger is dan 1)

Maarja, uiteindelijk maakt het geen ene ruk uit welk systeem krachtiger is(En het is vaak vrij lastig te vergelijken vanwege compleet verschillende systeemarchitecturen met verschillende bottlenecks), want het gaat om de games.
Eerst maar eens zien en dan geloven, voorlopig loopt microsoft met z'n XBOX 360 enkele maanden voorop.
wah.. dan heb je toch nog 7 processors over
Wrong. Je hebt 6 SPE's over ( aka Co-Processors ).

1. Het zijn geen full Processors, maar eerder co-processors.
2. Je hebt er 8, waarvan 1 uitgeschakeld voor extra yield, en 1 permanent voor OS & DRM. M.a.w, de developers hebben maar 6 SPE's ( co-processors ) & 1 PPE ( full processor ) over.
". Het zijn geen full Processors, maar eerder co-processors."

jawel hoor, het zijn volwaardige cpu's met eigen geheugen.
kunnen dus ook rustig hun eigen code draaien onafhankelijk van de stuur core.
alleen is het zo dat in de Cell architectuur de spu's niet direct bij het hoofdgeheugen kunnen en dus via de hoofd core een aanvraag moeten doen om een brok data of code naar hun lokaal geheugen te kopieren.
hmmz... ziet mijn oog dan een nieuw systeem om voor multitasking te kunne gebruiken (icm een mod incl. linux of ander os)??

ik moet zegge, de PS3 en de XBOX360 hebben allebij hun kwaliteiten... en ik weet dus nog steeds niet welke ik graag wil hebben (allebij natuurlijk, maar daar gaat t niet om :9)
ze hebben allebij hun voor/na- delen. maarja.. stiekem ligt mijn hart toch bij microsoft...

wat die co-processors betreft, hebben die niet eerst ook in de oude 386-bordjes gezeten??? althans ik had altijd een socket voor een "co-processor" ik had een paar jaar geleden dan eindelijk een gevonden die erin paste (d8 ik)
@m0rPhie: 1 SPE is altijd beschikbaar volgens het OS. Voor andere processen zal hij dus niet gebruikt worden. Of het OS de SPE voor 1 of 100% gebruikt is dus niet belangrijk.
Waar haal je die info vandaan? Waarom kan de spe ook niet voor andere doeleinden worden gebruikt als deze maar voor een klein deel bezet is door het OS ?
Lijkt mij een beetje zonde van de capaciteit.
wordt ook al in dit artikel aangegeven: Beveiliging. De andere processen kunnen dus nooit dezelfde registers lezen, kennelijk zijn ze erg bang voor hackers ;)

Er is trouwens nog een reden: de processorkracht moet niet zozeer groot zijn, maar voorspelbaar. Als je de ene keer 100% kwijt bent op die SPE en de andere keer 0%, dan zal in het eerste geval het spel schokken en het tweede geval niet (als het op de grens zit). Wanneer de ontwerpers er rekening mee houden dat hij misschien wegvalt, heb je dus een continue framerate :) Basisprincipe van RealTime OS, en een console is soft real time :)
"" Mwah.. dan heb je toch nog 7 processors over """

dit is niet waar er zijn 8 co-progs wel, maar er is altijd 1 uitgeschakeld bij de ps3, omdat de yieds van de progs te verhogen.
Dus heb er nog 6 over als OC draait en kan er ook maar 5 meer zijn als het nog is(zoals ik het lees he),64MB van an het 256MB van de cell-Ram, en 32MB van het 256MB van de RSX-ram.

Totaal in percentages uitgedrukt is dat 23% van de totale kracht van de PS3, en dat vind ik wel veel ze.

(als dit klopt allemaal, ga daar niet over oordelen) dan vind ik dat microsoft VEEL ZUINIGER omspringt met de kracht van de XBOX360, (3% van CPU 1 & CPU 2 en( van CPU 0 is er niets gereserveerd) en 32MB van de 512MB van de Systeemram)).
Die 3% per CPU is dan wel over de tijd gemiddeld!
Een niet erg eerlijke vergelijking. De Xbox kan dus 2 van de 3 processoren (66%!) opeisen voor het OS als je eerlijk vergelijkt.
Gompie, ik wist niet dat Sony Microsoft's Vista er op ging zetten... :+
Zucht. Waarom herhalen jullie de misvatting van een site die geen enkele technische kennis m.b.t. dit verhaal heeft.

Nog grappiger is dat dit hele artikel van PS3portal notabene het internet op gekomen is uit interpretatie's en vertalingen van precies datzelfde topic van Beyond3D. Ze snappen alleen niet wat ze schrijven daar op PS3portal.

Het zijn ook niet zomaar wat "schrijvers" op dat forum die deze flauwekul rondom die 2e SPE die zogenaamd nodig zou zijn tegenspreken.

Op dat forum posten PS3 coders, een ervan is de leadcoder van Heavenly Sword, een aantal anderen werken bij SCEE. Er zitten ook een hoop 360-coders tussen. Betrouwbaarder kun je het niet krijgen.

Kortom, het betreft maximaal 1 SPE en niet 2, bovendien is men hard bezig anderen game-zaken te koppelen aan die SPE, zodat die niet alleen het OS hoeft te doen. In diverse topics op B3D wordt al gesuggeeerd door de coders dat er mogelijk ook audio en resource/mem-mangement op die SPE gedaan worden. Er vindt dus een herverdeling plaats om de SPE toch maximaal te benutten, en anderen SPE weer vrijer te krijgen voor bv physics, rendering, AI etc.

Alleen m.b.t. het geheugen is men nog wat ontevreden, niet m.b.t. deze gereserveerde SPE. Maar ook dat is een kwestie van tijd en tweaken, want naarmate de launch nadert zal de dedicated mem-space reduceren, net zoals het OS en de kernel steeds verder getweaked, verkleind en geoptimaliseerd worden zoals dat altijd gaat met consoles.
Misschien houdt windows daar rekening mee en laat dat ook niet zien? Zeg maar nadat windows draait, dan op 0?
Leuk al die speculatie, dit hele artikel berust dus niet op werkelijke feiten, maar op aannames.. en anders is er ook nog eens het feit dat ze nog lang niet klaar zijn met het optimaliseren van het hele gebeuren.. Ik zou zeggen: wacht eerst af tot het ding werkelijk in de winkel staat voordat je dit soort dingen gaat geloven...
vergeet ook niet dat dit een geheel nieuwe architectuur is. Dat is in het begin altijd problematisch.
Hoe dan ook ben ik overtuigd dat de cell zal slagen. Het is een onwijs goed concept en zal zich met de tijd bewijzen.

edit:
typo

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True