Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Wie gedacht had dat de presentatie van de Xbox 360 en de Playstation 3 een eind zou maken aan alle onzekerheid over de specificaties van beide machines, kan zijn borst natmaken. Beide consoles zijn nog niet volledig uitontwikkeld, en dus houden de fabrikanten nog een slag om de arm om geen verwachtingen te wekken die misschien niet waargemaakt kunnen worden.

De informatie die wel beschikbaar is, wordt op diverse plaatsen besproken. Zo heeft AnandTech een vergelijking van beide consoles op het web gezet, en HardOCP bekeek de specs van de Xbox 360. De overeenkomsten tussen de grafische krachtpatsers zijn snel gevonden: beide machines worden met een op 90nm geproduceerde GPU uitgerust, en beide zijn volledig toegerust op het verwerken van FP32-gegevens, in tegenstelling tot de momenteel gebruikelijke 24-bits pixeldefinitie.

*Xbox 360

De nieuwe Microsoft-console is voorzien van een ATi-chip die onafhankelijk van bestaande producten is ontwikkeld. Het functionele ontwerp is door Microsoft verzorgd en de API is daarmee volledig propriëtair; zo wordt bijvoorbeeld DirectX in het geheel niet ondersteund. De kans dat we deze GPU ooit in een desktopmachine terug zullen vinden, is dan ook bijzonder klein.

Screenshot Xbox 360: Kameo
Screenshot Xbox 360: Kameo: Elements Of Power

De chip is uitgerust met de Unified Shader Architecture, wat inhoudt dat er geen afzonderlijke pixel- en vertexshaders meer zijn. De 48 shader pipelines die de specificaties vermelden kunnen dan ook niet met de huidige gespecialiseerde shaders worden vergeleken - maar met 96 shaderbewerkingen per cycle worden de specificaties van kaarten die ATi momenteel op de markt heeft minstens verdubbeld. Interessant zijn ook de implementaties van technieken als scèneverlichting, de rendering van gebogen oppervlakken en 'high order surface deformation'. In verband met het laatste moet vooral de vernieuwde implementatie van 'Level Of Detail' genoemd worden: de verbeteringen zouden er bijvoorbeeld voor zorgen dat je in games als Grand Theft Auto niet meer op vijfhoekige banden hoeft rond te rijden.

Onder meer door de forse afmetingen van het embedded DRAM-geheugen heeft ATi ervoor gekozen de GPU over twee dies te verdelen, die met een 2GHz bus verbonden zijn. De die met de 10MB DRAM aan boord beschikt ook over 192 floating point units die bijvoorbeeld voor anti-aliasing worden gebruikt. Volgens AnandTech is de 256GB/s die als bandbreedte voor het DRAM wordt opgegeven, in werkelijkheid alleen voor deze fpu's beschikbaar. Daarmee wordt gesuggereerd dat de communicatie met het DRAM-geheugen in werkelijkheid langzamer is. Er blijft desondanks meer dan genoeg capaciteit over om zelfs op een resolutie van 1920*1080 zonder noemenswaardige vertraging viervoudige anti-aliasing toe te passen. Verder weet AnandTech te melden dat uit kostenoverwegingen is gekozen voor DRAM in plaats van het nog snellere SRAM, zoals dat wel in de Gamecube wordt gebruikt.

Playstation 3 en Xbox 360

*Playstation 3

De nVidia RSX-GPU die we in de machine van Sony aantreffen, is nauw verwant aan de opvolger van de GeForce 6, de G70. De nVidia-chip, die 550MHz op de teller zet, heeft een even grote bus als de ATi die we in de Xbox 360 terugvinden: 256 bits breed. Behalve van 256MB dedicated videogeheugen kan de chip ook van het processorgeheugen gebruik maken. De RSX heeft in tegenstelling tot de ATi wel aparte pixel- en vertexshaders. Het aantal shader pipelines is nog niet bekend gemaakt, mogelijk vanwege onzekerheid over de yield, maar Sony claimt dat er zeker 136 shaderoperaties per kloktik kunnen worden gehaald.

De communicatie met de Cell-processor verloopt op een snelheid van 35GB/s, in tegenstelling tot de 22,4GB/s waar de Xbox 360 mee kan schermen. De Cell is bovendien de snelste CPU die nVidia naar eigen zeggen ooit onder handen heeft gehad. De resulterende stortvloed aan informatie vergt een aantal aanpassingen aan de GPU die voor reguliere pc's, met hun algemenere en meer modulaire ontwerp, simpelweg niet nodig zijn. Ook voor deze GPU geldt dus dat niet alle geboekte vooruitgang op afzienbare tijd naar de desktop komt. De komende jaren lijkt het bestaansrecht van beide consoles dan ook gewaarborgd.

Screenshot Playstation 3: Need For Speed Most Wanted
Screenshot Playstation 3: Need For Speed Most Wanted

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

hoezo niet binnen afzienbare tijd in desktops? de G70 is toch de opvolger van de 6800 enzo, die ligt als die playstation er is toch allang in de winkel :?
Het mag dan wel een nouwe verwant zijn van de G70, toch is het niet zo snel over te zetten naar de desktop machines. Feit is namelijk dat de Cell processor vele malen sneller is dan de huidige "normale" desktop processors, en dan reken ik de dual systemen met dual cores er in ook mee.
Zie bijvoorbeeld de communicatie snelheid tussen de cpu en gpu. Met pci-e 16X is dit "maar" 8GB/sec, in de ps3 is dit 35GB/sec, nogal een verschil dus.
Daarom moet je ook PCI-E 64x kopen.

En tegen die tijd is dat nog te koop ook.
Ooit vast wel maar niet "binnen afzienbare tijd".

De vraag is wel of die bandbreedte ook werkelijk zinvol is. Bij een SLI opstelling wordt de bandbreedte per kaart effectief gehalveerd maar dat heeft vrijwel geen invloed in real life.

Ik ben dan ook zeer benieuwd waarom vooral Sony voor een veel snellere bus heeft gekozen. Bij MS is er weinig videogeheugen aan boord maar de PS3 heeft "gewoon" 256MB. Zelfs met een twee keer zo sterke GPU lijkt de beschikbare bandbreedte nogal overkill.
hou er rekening mee dat het verplaatsen van de verex units berekeningen naar de Cell procesor best mogelijk is, en dat je hiermee een totaal videogeheugen van bijna 512MB krijgt.
is verwant aan de G70.

die GPU werd samen met Sony ontworpen en zou volgens diverse sites ook gebruik maken van de Cell technologie etc.

daardoor neem ik aan dat de GPu die in de PS3 zit wel verwant is met de G70 (voor de desktop markt) maar dat er wel grotere verschillen zijn tussen beide.
bv de GPu in de PS3 is op maat gemaakt om met de Cell CPu te werken waardoor ik aanneem dat deze sterker zal zijn dan de G70.
zo wordt bijvoorbeeld DirectX in het geheel niet ondersteund
Dit kan niet waar zijn. Immers men zegt dat de spellen voor de originele Xbox ook op de 360 te spelen zullen zijn. Dus wordt DirectX ondersteund.
Je argumentatie houdt geen stand; games op de Xbox (1) zijn namelijk niet verplicht om DirectX te gebruiken als API, en de meeste doen dit zelfs ook niet. Door direct met de hardware te communiceren vermijd je een extra layer aan indirection wat weer resulteert in wat performance improvements. Daarnaast is het simpelweg mogelijk om met leuke hacks veel meer functionaliteit uit de machine te halen dan de API je biedt (denk hier vooral aan implementatiedetails, niet zozeer dingen waar de gebruiker iets van zal zien)
Dus jij zegt dat de games volledig en specifiek op de hardware van de xbox zijn afgestemd en daar rechtstreeks mee communiceren? Wat moet dat dan een godsgruwelijke hoeveelheid extra werk met zich meebrengen voor games die voor de xbox, ps2 en gamecube uitkomen dat ik me dan afvraag waarom alle PC-ports van console-games altijd zo ontzettend bagger worden uitgevoerd.
Als ze toch tijd over hebben, steek daar dan ook wat tijd in :(
Wat moet dat dan een godsgruwelijke hoeveelheid extra werk met zich meebrengen voor games die voor de xbox, ps2 en gamecube uitkomen dat ik me dan afvraag waarom alle PC-ports van console-games altijd zo ontzettend bagger worden uitgevoerd.
Als ze toch tijd over hebben, steek daar dan ook wat tijd in :(
Zoals heuveltje boven me al aangeeft: waarom zou Direct3D gebruiken minder werk met zich meebrengen dan de hardware direct aanspreken? Als je Direct3D gebruikt heb je er toch alleen op de xbox zelf iets aan, maar het bringt geen enkel extra voordeel met zich mee aangezien je mbv de hardware zelf veel meer dingen kunt doen. De PS2 en gamecube kennen geen D3D, en ook de PC variant van DirectX is zoveel anders dat je daar ook niets aan hebt.

Wij ontwikkelen games voor PC, Xbox, Xbox 360 en PS2, en zullen uiteindelijk ook PS3 gaan doen. Wij hebben een eigen portable engine geschreven dat draait op alle platformen, en de implementaties van de verschillende platformen verschillen enorm veel van elkaar. Ja, dat is een hoop werk, maar het wordt dan ook niet in een enkele game gebruikt.

En nee, we hebben geen tijd over, deadlines worden van bovenaf opgelegd en op een bepaalde datum moet er gewoon geshipt worden. Het is jammer dat we niet kunnen zeggen dat het pas af is als het af is, die positie hebben slechts enkele bedrijven in de gehele gamedevelopment industrie. Ik zou graag willen dat het anders was, maar dat is het niet, en dat is zeker niet de schuld van de developers zelf. Aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen; er moeten wel units verkocht worden en de releasedatum is niet voor niets specifiek dan gekozen.
Ook ps2 en de Gamecube snappen absoluut niks van Direct X. dus wat er nou zo vreemd is dat er xbox spellen zonder DX zijn snap ik niet helemaal :?
Mijn argumentatie houdt prima stand.
games op de Xbox (1) zijn namelijk niet verplicht om DirectX te gebruiken als API, en de meeste doen dit zelfs ook niet.
Sommigen wel. Dus zal de Xbox360 ook DirectX moeten kunnen.
Als een emulatielayer op de nieuwe hardware ja, dat betekent echter wel dat je met die DirectX alleen de oude xbox 1 features kan aanspreken. Sorry, dat noem ik geen DirectX ondersteuning, dat is slechts een stukje software om oude software te kunnen laten draaien.
Waar staat eigenlijk dat DirectX niet ondersteund wordt? (behalve dan op tweakers)

Ik zie wel dat de kaart met geen enkele directX versie geassocieerd kan worden. (Maar dat is heel wat anders)

En dat is ook niet zo vreemd. De specs zitten ver voorbij DirectX9 en zitten waarschijnlijk in de buurt van WGF2.
dit denk ik ook eerder want directX is van microsoft .. en ze zijn er héél trots op. Verder is XNA (hu ndeveloper ding daar) ook gebaseerd op directX .. en ze hebben gezegd dat ze dit aanbieden voor developers als ik me niet vergis.

Dus kan het gewoon niet dat er geen directX opsteekt. Lijkt me straf moest het allemaal ineens met openGL gaan en dat voor een ATikaart & microsoft. No way :)
Oude xbox spellen kunnen gedraaid worden omdat het waarschijnlijk om emulatie gaat. Dus dan directx ook wel geëmuleerd moeten worden. Maar dit zal ook wel één van de redenen zijn wellicht waarom de nieuwsberichten omtrent dit feit nogal warrig zijn..
CPU is niet echt een goede term voor de Cell matrix, eigenlijk is het meer een floating point array die aangestuurd word door een powerpc chippie (de eigenlijke cpu), je kan het natuurlijk ook als 1 geheel zien). Ik hoop dat dit ook naar de pc komt en we een beetje van dit door intel opgelegde cpu-centric processing af komen en er meer van dit soort off-cpu processing onstaat, een beetje zoals de Amiga vroeger met zijn custom chipset, zou zoveel snelheid winst opleveren. Nu nog een fatsoenlijk operating system...

Kudos aan Sony in ieder geval!
Ja, Linux op een CELL processor !

Ik hoop dat ze de PS3 een beetje snel kraken, zodat we dat voor elkaar krijgen. Ben benieuwd hoe Intel en AMD zich dan voelen.
Cell processor heeft een ppc core ergens diep van binnen, altivec/VMX instructieset, moet kunnen, alleen wordt het lastig een programma te vinden wat gebruik kan maken van 7 SIMD/Vector core binnen de Cell.
denkelijk is het een kwestie van tijd dat IBM de cells gaat introduceren in hun server lijn. IBM kan ook wel een beetje research op zich nemen om een aix variant te schrijven die de cell support. indien dit niet gebeurd geeft dat ook wel de mogelijkheden van de cell zelf aan.
indien ibm dan ook een aix variant schrijft en misschien bv RH gaat supporten in het schrijven van een linux kernel zal het idd wel een kwestie van tijd zijn eer amd/intel een gewaagde variant proberen te releasen. en gezien de kosten in omslag dat dit met zich meebrengt denk ik dat alleen intel dit aankan heden ten dagen aangezien amd's budget relatief klein is. en als dat zo is... betekent dat amd voor de server markt in ieder geval verdwijnt
Volgens mij weet echt de helft niet wat een "Cell Processor" is. Hier staat een interessant artikel over de Cell Processor

http://www.blachford.info/computer/Cells/Cell0.html
Cell Architecture Explained: Introduction
Designed for the PlayStation 3, Sony, Toshiba and IBM's new "Cell processor" promises seemingly obscene computing capabilities for what will rapidly become a very low price. In these articles I look at what the Cell architecture is, then I go on to look at the profound implications this new chip has, not for the games market, but for the entire computer industry. Has the PC finally met it's match?..
Ehm, die screenshot is van de Xbox 360 versie van Need for Speed, ze hebben namelijk nog helemaal geen versie aangekondigd voor de PS3

http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=59111
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=59113

Dat zijn ps3 screenshots. De laatste zijn zelfs van onze lokale vrienden van Guerrilla Games uit amsterdam (die een HELE indrukwekkende demo hadden).
Ik heb het idee dat we een ding vergeten.
De meeste ontwikkelaarls gaan voor de twee of drie nieuwe consoles games schrijven.
Dit betekend vaak dat ze voor de langzaamste van het stel aan het programeren slaan, en daarna de boel porten naar de andere twee.
Dit is ook de reden dat de meeste games van nu, op wat andere textures na, nu het zelfde spelen op de huidige consoles.

Je zult waarschijnlijk een paar juweeltjes gaan zien op ieder console die geschreven zijn voor die speciefieke machine. Halo 3 voor de Xbox 360 bijvoorbeeld, deze zullen als grootse PR middelen gebruikt gaan worden. (Misschien kunnen we nog wat leuks verwachten van Nintendo met hun eigen games! )

De rest zal gewoon EA kwaliteit worden, allemaal leuk, maar zeker niet het onderste uit de kan.
Dit vind ik wel een heel interessant statement van Nvidia:

quote: "In fact, NVIDIA stated that by the time PS3 ships there will be a more powerful GPU available on the desktop. This is in stark contrast to ATI's stance that a number of the features of the Xbox 360 GPU won't make it to the desktop for a matter of years (potentially unified shader architecture), while others will never be seen on the desktop (embedded DRAM?)"

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2423&p=3
Een interessant statement, maar wel een erg domme opmerking van Anand.

"Powerful" en "features" hebben geen moer met elkaar te maken.

Het kan best zijn dat er een "more powerful gpu" van Nvidia voor de desktop is, maar dat ie niet alle "features" van de ps3 heeft.

Een aantal features zijn nou eenmaal typisch voor consoles. (zoals UMA bv)

En dan is er dus geen enkel contrast met de uitspraken van ATI.

Het geeft me wel de indruk dat de Nvidia gpu wat minder krachtig is dan de ATI gpu. Ik kan me tegen die tijd echt niet voorstellen dat er een desktop gpu is met de specs van die xbo360 gpu. Misschien ergens een half jaar tot een jaar later wel.
(Hoeft overigens voor de kracht van die consoles niet perse uit te maken aangezien die dingen zo totaal verschillend zijn)
"Het geeft me wel de indruk dat de Nvidia gpu wat minder krachtig is dan de ATI gpu. Ik kan me tegen die tijd echt niet voorstellen dat er een desktop gpu is met de specs van die xbo360 gpu."

de Nvidia GPU is volgens de spec's 2 keer zo krachtig als de ATI in de Xbox 360.
en vergeet niet dat er voor de desktop al dingen zijn zoals SLI en dus een sterkere grafische kaart NU al mogelijk is.

zeg niet dat die beter zal presteren maar op papier zijn ze krachtiger vandaar de uitspraak

sorry dat ik je even uit je ATI droom haal |:(
De nvidia-gpu kan dan wel krachtiger zijn op papier, maar ik denk dat de beste console ook over de hardware beschikt die het meest efficient met elkaar samenwerkt. Op dit punt denk ik dat de XBox in het voordeel is, omdat ATI de grafische processor speciaal heeft ontworpen en van de 2 het minst op de gpu's van de hedendaagse pc lijkt.

offtopic:
Wat denk ik een groot voordeel is voor de PS3 (en waar ik vrijwel niemand over hoor) is dat de PS3 over BlueRay beschikt en de XBOX slechts over de normale DVD's...
Volgens welke specs is die Nvidia gpu dan 2x zo krachtig als de ATI? Ik zie ze nergens.

Er zijn veel te weinig specs van die gpu bekend om daar enige zinnige uitspraak over te doen.

Wel is duidelijk dat die xbox 360 gpu veel krachtiger is dan alles wat er op dit moment voor een desktop beschikbaar is. Inclusief een 6800Ultra SLI.

Dus als die Nvidia dan 2x zo snel zou moeten zijn als de xbox 360 GPU, dan kun je rustig op je buik schrijven dat er op dat moment een desktop gpu is die nog weer sneller is.

Dus zeg het maar: OF die nvidia gpu is lang niet zo snel als jij beweerd, OF die uitspraak dat er tegen die tijd een snellere desktop gpu is klopt niet.
@mvdm86

Ik heb niet zo hard gezocht omdat ik weet dat de daadwerkelijk relevante gegevens nog niet beschikbaar zijn. Die TFlops die jij noemt zeggen namelijk geen zier over de daadwerkelijk kracht van die videokaarten.

Als het zo makkelijk zou zijn de kracht van een cpu of gpu in getalletjes uit te drukken zouden review sites het niet zo druk hebben met benchmarks en timedemo's en zouden al die discussies over videokaarten op tweakers ook overbodig zijn.

Om een klein voorbeeldje te geven: In die TFlop berekening komt niet naar voren dat 4xAA op de ATI gpu maar 1 tot 5% performance kost. Hoeveel kost het op de nvidia gpu?

Tot wel een belangrijk gegeven als je de werkelijk kracht van gpu's gaat vergelijken.


Maar die TFlops zijn natuurlijk onweerstaanbaar voor de PR afdelingen.
Of je hebt gewoon niet helemaal goed gezocht naar info :

Volgens ATI kan de GPU van de xbox 360 GPU 0,9 Tflop.
Volgens Nvidia kan de GPU van de playstation 3 GPU 1,8 TFlop.

http://www.tweakers.net/nieuws/37346/?highlight=playstation+3
Waarschijnlijk is het vooral uit commercieel oogpunt dat hardware als de GPU van de PS3 niet binnen afzienbare tijd in desktops terecht komt. Zolang de huidige generatie hardware lekker verkoopt, is er voor nVidia geen reden om weer met een nieuwe generatie aan te komen. Technisch gezien zijn ze waarschijnlijk al een heel eind, anders zou deze technologie niet (binnenkort) in consoles beschikbaar zijn. ;)
en dat zie je dus verkeerd... als nvidia de kans zou hebben om ati keihard af te troeven op de desktop markt zouden ze dat echt niet laten.

maar 48 pipes met 3 shader ops per pipe vind ik nogal wat.. 't zal geen klein (goedkoop) chippie zijn.
't zal geen klein (goedkoop) chippie zijn.
Zeker niet, volgens een vorig artikel heeft de GPU in de Playstation 3 een inmense 300 miljoen transistors. Als vergelijking: een 6800 heeft 222 miljoen transistors en een beetje cpu van tegenwoordig heeft een 100 transistors, waarvan ook nog eens 1/3 cache is. nVidia heeft wél het geluk dat deze chip wordt gebakken op 90nm, daarom zal deze relatief niet veel groeien of mogelijk zelfs kleiner zijn dan de NV40 (aka 6800) omdat die zelfs nog op 130nm was gebakken. Vandaar ook dat nVidia deze inmense chip ook op 550mhz kunnen laten klokken, wat ze met de NV40 echt niet lukte.
en een beetje cpu van tegenwoordig heeft een 100 transistors
eerder 100 miljoen bedoel je.
de P4 heeft er ongeveer 55 miljoen
Een console is nog steeds een heel ander platform dan een pc. Console wordt veel meer gebruikt voor mainstream gamen. Ook is het voordeel van consoles dat je lekker op de bank zit met een groot scherm voor je neus.

Het gaat er dus niet perse om wat betere hardware heeft, maar ook om de persoonlijke voorkeur.
Het zouden misschien aardige Linux platformpjes kunnen worden. :)
Nu alleen nog afwachten tot ze worden gehacked.
Ok, schrijf jij even de linux driver voor een videokaart die volledig direct-x oncompatible is? :+
De relatie directx en linux ontgaat mij eerlijkgezegd. ELKE videokaart die nieuw uitkomt moet door de OS scene uitgeplozen worden voordat er een driver is. Athans, dat is de normale gang van zaken. Dat er steeds meer fabrikanten zelf drivers uitbrengen is een hedendaagse luxe.
Ok, misschien druk ik het wat ongelukkig uit, maar wat ik bedoel is dat de enige reden dat er ooit linux op de xbox (1) gekomen is, is dat de architectuur zo erg op die van een normale x86 pc lijkt en de nvidea videokaart relatief standaard is.
Hierdoor konden de al geschreven drivers voor nivdia kaarten met wat aanpassingen gebruikt worden voor linux op de xbox.
Wat je zegt is dus waar, maar in dit geval is het dus vrijwel onmogenlijk/ veel te veel werk om hier een driver voor te schrijven, gezien de compleet andere technologie.
Linux op de xbox 360 zal dus (waarschijnlijk) nooit werkelijkheid worden.
Ook hoeft het niet super goede hardware te hebben. Omdat de games specifiek voor die console geschreven worden (meestal dan) dan kan je hem helemaal optimaliseren voor die hardware en hoef je bijvoorbeeld geen rekening te houden met de verschillen tussen ATi en Nvidia. Ook al moet ik zeggen dat dit vlinke hardware heeft :Y)
Als ik achter me pc zit, zit ik in bed of lig ik in bed, tevens is deze game pc op de tv aangesloten.
Dus dat je alleen met een console op de bank kan hangen en spelen gaat voor mij niet op.
Dat de meeste mensen boven op hun monitor hangen om elke frag te kunnen scoren is niet mijn probleem.
Ik lig gewoon lekker onder uit gezakt op een meter afstand van me 19" monitor Day of Defeat te spelen, of welk ander spel dan ook.
En als je de text op je tv niet kan lezen schakel je gewoon over op console mode 640x480 :O)
Ik vraag me sowieso af of het nog de moeite waard is. Het zijn absoluut 2 enorme machines met enorme power, maar ik ga me toch afvragen wat dit voor gevolgen heeft op de prijzen van zowel console als game. Met deze hardware aan boord heeft het namelijk weinig nut om oude games te spelen. Dan heb je zo'n overkill...
Ik denk dus dat de spellen ook zo'n stuk moeten worden opgekrikt, dat de spellen ook een heel stuk duurder zullen worden.
Maar laten we hopen dat de prijzen zullen meevallen, want ik wil echt wel zo'n console hebben.
ga er maar niet vanuit dat de prijzen zullen meevallen, als je ook nog eens af en toe 'het nieuws' op tv kijkt dan had je kunnen zien dat de nieuwe prijzen voor consoles om en nabij de 90 !!! euro komen te liggen... reden genoeg voor mij om bij mijn oude vertrouwde pc te blijven...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True