Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: Anandtech

De heren van Anandtech weten te melden dat ATi op de E3 een werkend exemplaar van de R520 GPU heeft draaien. Deze chip zal gebruikt worden voor de nieuwe generatie high-end kaarten van ATi. De kaart werd gebruikt om beelden van Alan Wake te tonen. Dit is een game die ontwikkeld wordt door Remedy voor de nieuwe consoles. Deze demo liep niet helemaal soepel, maar de beelden die op het scherm getoverd werden, waren zeer indrukwekkend. Jammer genoeg werden er geen camera's toegelaten in dit deel van de stand, dus er zijn nog geen foto's van de game of het systeem met de R520.

Xbox 360 op de ATi-stand

Naast een werkende R520-core had ATi ook een werkend exemplaar van de Xbox 360 op hun stand. Er was geen controller aangesloten op het apparaat en het geheel stond in een glazen kast met een bewaker ervoor, om eventuele overgeïnteresseerden te ontmoedigen. De console draaide een geconverteerde versie van de Ruby-demo voor de nieuwe R520 GPU. ATi wist verder te melden dat dit specifieke exemplaar niet op volle snelheid liep, maar dat dit wel mogelijk was als dat nodig mocht zijn.

Ruby
Ruby, de hoofdrolspeelster uit ATi's Ruby-demo

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Er was geen controller aangesloten op het apparaat en het geheel stond in een glazen kast met een bewaker ervoor, om eventuele overgeïnteresseerden te ontmoedigen
Een verklaring:
Anandtech vond het al verdacht dat de gedemonstreerde Xbox 360-games op de E3-beurs er eigenlijk niet spectaculair uitzagen - en dat terwijl de specificaties van de nieuwe MS-console toch wel andere verwachtingen creëerden. Toen de journalisten van de techsite de democonsoles van naderbij bekeken, bleken deze niet aangesloten te zijn. Achter de schermen waren de demotoestellen en controllers verbonden met twee Power Mac G5's van Apple!
Bron: Xbox 360-demotoestellen zijn eigenlijk Apple-machines.
(Bron Anandtech)
:DHaha meesterlijk, echt meesterlijk een beetje je console promoten met een computer van de Concurent :+ Maar goed het gaat hier niet om Microsoft zelf maar toch, het idee dat een apple voor Xbox moet spelen zegt ook wel wat natuurlijk }>
Het gaat helemaal niet om het apple (os), maar om de hardware die er in zit van ibm en ati dus... (goed, die hardware is feitenlijk natuurlijk weer wel samengeraapt door apple). Microsoft heeft de kernel van het xbox os er heen geport al weer enige tijd geleden.

Interresante vraag wordt natuurlijk, dat wanneer eventueel de xbox 360 weer gehacked word, of je het os / de bios in een g5 dan weer tot leven zou kunnen brengen. Enige nadeel is natuurlijk wel dat je dan met minder cpu power zit. Immers de xbox 360 heeft 3 cores en de meest dure g5 slechts 2.

Apple mag Microsoft overigens zeer dankbaar zijn dat Microsoft er zelf voor heeft gekozen het gewone windows os niet op een powercpu vrij te geven....

Net als dat Microsoft dat omgekeert mag zijn voor intel :-)

Maar het gaat een feest woorden, eindelijk echte concurentie! Sony/Microsoft/Nintendo

en deze keer zitten we eerste rangs.
Apple mag Microsoft overigens zeer dankbaar zijn dat Microsoft er zelf voor heeft gekozen het gewone windows os niet op een powercpu vrij te geven....
Want iemand koopt een Mac om Windows op te draaien?
...right.
Nee, Je koopt dan geen mac dan om windows te draaien, maar een powerpc om windows op te draaien.

Net als dat je een intel of een amd zou kunnen kopen en er Mac OS op zou kunnen draaien, in een ideale wereld.

Mijn persoonlijke mening, is dat het jammer is, dat beide hoewel technisch gereed in de labs, niet mogelijk gemaakt zijn voor de consument.

En ik begrijp ook wel dat het ondoenlijk is om alle hardware die je in een Moederbord stopt niet kan supporteren, maar als apple een strategie alla "een windows media centrum weg" had gevolgd, waarbij een beperkte combinatie mogelijk is, had het best gemogen van mij.
echter als deze spellen het lekker doen op een mac en de programmeurs werken ook op macs zou het dan betekenen dat toekomstige xbox releases ook makkelijker voor de mac avaible zullen worden?
ik vind dit dan wel een rare keuze van MS om uberhaubt te kiezen voor deze architectuur. heden ten dagen voor mij is vaak de stap i86 > mac nog te groot ivm programma's/spellen echter als de spellen nu gereleased worden voor de mac wordt de stap wel steeds kleiner
Toch een beetje pronken met andermans veren dit. Behalve als de boel zou zijn vastgelopen, dan kwamen vast en zeker wél de G5 kaarten op tafel :D.
het zegt wel wat over de xbox:
dat ding wordt ongeloofelijk snel en kan dus mooiere beelden uitpeoen dan de 2 losse pc's
Ik ben benieuwd wie dr als eerste RC5-72 op de xbox werkend krijgt }> die G5's schijnen daar verdomd snel in te zijn :9
Wat ik dan wel mooi vindt aan het hele verhaal, is dat Microsoft, de grote man op het intel/amd platform demo's moet geven mbv hun grootste concurent, Apple Mac. Ook al zijn het 2 compleet verschillende afdelingen, toch wil het wel iets zeggen, dat binnen 1 bedrijf de voorkeur niet gaat naar hun eigen product.
Zouden alle Windows ontwikkelaars ook liever een PS2 willen, of een Gamecube?????
Tja in hoeverre eigen product.. De Apple Mac is de enige computer die op een G5 draait, dus ik denk niet dat ze veel keuze hebben gehad bij het zoeken naar een demosysteem. M$ is idd altijd x86 minded geweest. De reden waarom ze voor de X360 voor de IBM PowerPC architectuur hebben gekozen is omdat ze die "custom made" konden laten maken en dan zelf de rechten voor de processor konden behouden om zo de prijs van hun console zelf in de hand te kunnen houden. Zelfde geldt voor de GPU van ATi, waar M$ ook de rechten van heeft.

Om maar even alles op te sommen: De Apple G5 komt het dichts bij wat ze zelf uit willen brengen, dus ik vraag wederom, "in hoeverre eigen product?".... ;)
'Wavey' Dave had de bordjes dat je niet mocht fotograferen weer eens niet gezien :)

Eens kijken, wat weten we nu extra? Het heeft een dual slot koeler, en de pcb is Rood!!! ;)
Hij lijkt volledig koper te zijn. Ik verwacht dat het uiteindelijke model zo'n vloeistof koeling zal krijgen zoals sapphire aangekondigd heeft en in de xbox zal gebruikt worden
Iemand op beyond3D had ook die gedachte, (was jij dat toevallig?) maar anderen daar gaven aan dat de fabrikanten dat juist niet zouden willen omdat ze met dergelijke features zich juist kunnen onderscheiden van de concurentie.

Ik kan me dat best wel voorstellen. Als Sapphire de enige is met een liquad metal koeling dan zal de PR afdeling daar dankbaar gebruik van maken.
mmm dat is gewoon een X850 XT PE hoor.. dus ook gewoon die koeling toch? niks bijzonders... :'(
Misschien dat MS geen volledig werkende xbox360 exemplaar had en dus wel genoodzaakt was om G5'tjes te gebruiken...?
Waarom dan op Apple-systeempjes?
Omdat die stabieler zijn dan MS? :+
Nee,omdat die architectuur meer lijkt op die van de Xbox360, dan de pcs doen waar Windows enzo op draait :)
De console draaide een geconverteerde versie van de Ruby-demo voor de nieuwe R520 GPU. ATi wist verder te melden dat dit specifieke exemplaar niet op volle snelheid liep, maar dat dit wel mogelijk was als dat nodig mocht zijn.
Als dat nodig mocht zijn?? Als ik een spel speel wil ik toch maximale performance van die kaart? Vaag verhaaltje imho.
Ze willen gewoon laten uitschijnen dat ze nu al technisch in staat zijn om full speed cores te produceren. Mss wilden ze hun kaarten nog niet op tafel leggen of wilden ze om om een of andere reden op safe spelen door een lager geklokt exemplaar te tonen...
@ Dries

Waarom zou MS games op een G5 presenteren en niet op een xbox360 als die zoveel beter en sneller is?

Hiermee lopen ze alleen maar achterstand op de PS3 op, door games van slechtere kwaliteit te tonen en niet hoe ze eruit zien op de xbox360. Zou het zijn dat MS gewoon niet goed genoeg voorbereid is op de E3 en daarom geen spellen op de 360 kan tonen?
hun xbox360 is gebaseerd op dezelfde processor als de apple G5.

hun eigen console is nog niet af hoor....

daarom nog geen werkende XBOX.
Als die XBox 360 demo eigenlijk op een PowerMac draaide, kunnen we dan nog geloven dat ze ook een nieuwe generatie GPU gebruikten? }>
Tja, wat ik erg voor MS vind spreken is dat ze blijkbaar in staat zijn om de beste tool te gebruiken voor een specifieke job. Als dat betekent dat ze Powermacs moeten gebruiken, omdat dat het beste werkt, dan doen ze dat.

Dit heeft natuurlijk niks te maken met stabiliteit van Windows ofzo. Alsof de xbox een gewone PC is.
Het wachten zal zijn op een reactie van ATI, mogelijk komen ze binnenkort met een nog betere GPU

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True