Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: X-Bit Labs, submitter: XWB

ATi logo (kleiner)X-Bit Labs heeft uit bronnen die dicht bij ATi staan vernomen dat de R520-chip nog niet in massaproductie is gegaan. In plaats hiervan is het bedrijf bezig met een re-spin van de chip om de yields te verbeteren. Functioneel gezien zou de R520-chip al wel volledig werken. Een re-spin is een kostbaar proces dat meerdere miljoenen dollars kan kosten. Dit geld kan echter snel terug verdiend worden indien hierdoor meer chips uit één wafer gehaald kunnen worden en deze op hogere kloksnelheden kunnen lopen. Vanwege de re-spin is het echter niet te verwachten dat videokaarten gebaseerd op de R520-chip binnenkort op de markt zullen verschijnen. Verwacht wordt dat nVidia zijn GeForce 7800-serie binnen twee weken zal aankondigen. ATi zal echter waarschijnlijk pas aan het eind van de zomervakantie videokaarten gebaseerd op de R520 kunnen introduceren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Dit betekent na mijn idee wel dat het een hele grote complexe chip wordt, er werd al gesproken over 32 pipelines, waarvan er misschien enkele worden uitgeschakeld om yields te verbeteren, dit is erg complex, en als het werkt erg snel.
De Geforce 7800 krijgt ook 32 pijplijnen: 24 pixel pijplijnen en 8 vertex pijplijnen. De R520 zou 32 'unified' pijplijnen hebben, die zowel pixel- als vertex-data kan verwerken.

Nu blijft nog de vraag wat het efficientst zal zijn. 'Dedicated pipelines' zoals die van NVIDIA kunnen sterk geoptimalizeerd zijn voor hun specifieke taak, terwijl 'unified' pijplijnen minder efficient zouden zijn maar de taken beter verdelen.

Dus we kunnen nog niet echt conclusies maken over de R520. Wel weten we van de Geforce 7800 dat die bijna tweemaal zo snel als een Geforce 6800 kan zijn, door 50% meer pijplijnen, hogere klokfrequenties, en meer geheugenbandbreedte.

Dus NVIDIA heeft een mooie troef door enkele maanden voorsprong te hebben. De chips zijn al lang in productie dus zullen ze snel beschikbaar zijn. Misschien dat de R520 tegen Kerstmis een beetje deftig in de winkels ligt, en dan heeft NVIDIA reeds z'n nieuwe architectuur klaar. :*)
De Geforce 7800 krijgt ook 32 pijplijnen: 24 pixel pijplijnen en 8 vertex pijplijnen. De R520 zou 32 'unified' pijplijnen hebben, die zowel pixel- als vertex-data kan verwerken.
R520 != R500.

R500 is unified en die zien we pas in R600 op de desktopmarkt. R520 is nog gebaseerd op de oude R300 architectuur met SM3.0, dus nog met traditionele gescheiden pixelshaders en vertexshaders. R500 is unified met 3 pipelines van elk 16 unified shaders (totaal 48 shadersengines).

Je bekijkt het wel op een hele vreemde manier overigens door de pixelpipelines en de vertex shaders bij elkaar op te tellen en dan op 32 pipelines uit te komen. :? Dat werd bij de NV40 en R420 ook niet gedaan (16 pixel + 6 vertex = 22 pipelines??).
Van Dave Orton zelf uit verschillende interviews. R300 (+ respins), R420 (+respins) en R520 worden gemaakt door het Santa Clara team (West Coast). R500, de Xbox360 GPU en de eerste unified architecture, worden gemaakt door het Marlborough team (East Coast).

Daarnaast kon je in meerdere Xbox360 reviews al lezen dat ATi meldde dat een unified architecture op dit moment nog niet naar de desktop komt. Wat wel zou kunnen (en daar deden de job-applications op de ATi site aan denken) is dat er een gedeelte van de unified architecture overgenomen wordt in de R520, namelijk de 8 vertex shaders die eventueel ook pixelshaders zouden kunnen verwerken.

Xbox360 is de eerste grote unified test. Unified op de desktop zal je pas echt zien als Longhorn/WGF2 uit is.
Waar haal je de informatie dat de R520 de klassieke R300 architectuur gebruikt? ATI claimt al lang gebruik te maken van een 'unified' architectuur.

Om zo een architectuur te vergelijken met een 'dedicated' architectuur moet je het het totaal aantal pijplijnen bekijken. Zo zouden de 32 'unified' pijplijnen geconfigureerd kunnen worden als 24 pixel pijplijnen en 8 vertex pijplijnen, waardoor het, enkel afgaand op de getallen, niet sneller is dan een 'dedicated' architectuur met 24 pijplijnen (waarbij men enkel de pixel pijplijnen vernoemd).
Bedankt voor de info! Vermoedelijk proberen ze dus het beste van de twee te combineren, zonder al te veel risico's te lopen. In ieder geval mogen ze niet achterblijven met Shader Model 3.0 dus er moeten wel een paar serieuze veranderingen gemaakt worden...
De meeste "betrouwbare bronnen" gaan uit van een voorsprong van Nvidia van enkele weken.

Er worden ook in dit artikel namelijk weer dingen door mekaar gehaald. Er wordt vertaald dat ATI pas aan het eind van de zomer kaarten op de markt zal hebben, en dat Nvidia binnen twee weken de 7800 serie zal aankondigen. Maar dat zijn twee totaal verschillende zaken. Na een aankondiging duurt het traditioneel nog een lange tijd voor de kaarten op de markt zijn. (zowel bij ATI als bij Nvidia)

Overigens wordt de aankondiging van ATI op 26 juli verwacht. Ongeveer 1 maand na Nvidia dus.
En daarmee komen de kaarten dan inderdaad aan het eind van de zomer op de markt.

En zoals gewoonlijk is het maar een gerucht en niet van een bron die je desondanks meteen geloofd.
Vooral niet aangezien ze zichzelf in dit artikel tegenspreken. (en dat hebben ze ook zelf wel in de gaten)

Aan de ene kant zou ATI een "waiting game" aan het spelen zijn met Nvidia. Maar aan de andere kant zouden ze dat helemaal aan het doen zijn omdat er een respin nodig is. Welk gerucht moeten we nou geloven? Het is of het één OF het ander. Maar niet allebei tegelijkertijd.
Er zijn wel al screenshots verschenen van G70 chips die in Februari dit jaar gemaakt zijn. Dus het is hoogst waarschijnlijk dat NVIDIA ze meteen kan leveren na aankondiging.
Hoe kan je dat nou beweren??
Note bene nog wel bij dit artikel?

Van die R520 gpu zijn ook al geruime tijd chips klaar. Dus volgens jou betekent dat dan automatisch dat ATI ze meteen kan leveren na aankondiging?

Dus niet, want dit artikel suggereerd dat er wellicht een re-spin nodig zou zijn. M.a.w. het beschikbaar zijn van een screenshot van een chip die geproduceerd is, zegt helemaal NIETS over de beschikbaarheid.

Het kan bv zelfs niet uitsluiten dat Nvidia nog een re-spin moet doen!
Sorry verkeerd!! post
Een theorietje: Als de R520 een 'unified' architectuur is, dan is datatransport van cruciaal belang. Immers moet je dan zowel vertex- als pixel-data efficient in en uit dezelfde pijplijnen krijgen. Dat is zeer complex en dus zijn er extra verbindingslagen nodig in de chip. Dit heeft een grote invloed op de yields, omdat meer lagen succesvol moeten gefabriceerd worden en er meer interferentie is tussen de signalen.

Dat zou dus kunnen verklaren waarom de R520 extra respins nodig heeft en nog niet productieklaar is...
Leuke theorie, maar R520 is niet unified (om aan te vullen op je posts van hierboven), die is nog steeds gebasseerd op R300, maar dan met optimalisaties & enkele nieuwe toevoegingen als PS3.0
De R500 is unified, maar die is enkel voor de xbox 360, unified voor de desktop zien we pas in de R600; die volgend jaar uitgebracht zal worden.

De reden waarom R520 een re-spin nodig heeft is niet zo ver te zoeken: de 32 pipes (+ 8 of 10 vertex) maken de chip heel complex + het 90nm procédé is totaal nieuw. Het is nu dus even zoeken hoe je met een nieuwe chip & procédé maximale yields kan halen.

Sowieso wacht ATI af op de final benchmarks van de G70, en als blijkt dat hun R520 de G70 met 24 pipes kan bijhouden, dan laten ze de 32 pipe versie achterwege. Is de G70 echter (veel) sneller, dan zal ATI kost wat kost die 32 pipe versie inzetten (enkel voor het snelste model), maar dat zal ten koste gaan van de verkrijgbaarheid.
Inderdaad, dat lijkt een meer logische verklaring.

Zowiezo staat vast dat om 32 pixel-pijplijnen te hebben er heel wat plaats bespaard moet worden, zelfs op 90 nm proces. Samen met Shader Model 3.0, dat een redelijk serieuze aanpassing aan de pijplijnen betekent om dynamische sprongen toe te laten, kunnen we dus van veel verniewingen spreken. Wat dus risico's inhoudt zoals respins en beperkte yield.

NVIDIA kan nog even voort op de flexibele NV4x architectuur dus loopt minder risico. Ze besparen vermoedelijk plaats door net zoals bij de Geforce 6600 minder ROP-eenheden te gebruiken. Als ATI ook zo iets wil doen moeten ze vrij veel herwerken.

In ieder geval afwachten wat het wordt...
@c0d1f1ed

De NV4x architectuur is niks flexibeler dan die van de R300/R420. Sterker nog, Nvidia heeft na het NV30 debacle de R300 architectuur overgenomen. De R420 en NV40 lijken dus erg veel op mekaar.

Overigens zit Dave Baumann er steeds op te zinspelen dat R520 geen 32 pipelines krijgt. Dus dat maakt de uitleg van Hacku3 weer minder logisch.
(Als je uberhaupt geloofd dat er een re-spin nodig was die voor uitstel gaat zorgen)
Ik denk zelfs dat het nog verder gaat. Mischien weet ATI door bedrijfsspionage dat de G70 een betere performance heeft. Intussen hebben ze vast al ontwikkelingen gedaan die anders in hun volgende model zouden komen. Dus moeten de wafers aangepast worden. Natuulijk kan het ook zijn om de kloksnelheid te kunnen verhogen.
Zeker net zoals Nvidia de vorige keer met de über-ultra kwam? :)

(voor het geval mensen dit niet begrijpen... Dit is sarcastisch bedoeld)
De G70 ligt al volop bij reviewers en partners. ATI weet al perfect wat die kaart waard is.Dit uitstel van de R520 doet vermoeden dat de G70 beter is dan de R520 waardoor ze R520 uit stellen.
Ze weten immers ook dat na de lancering van de R520 nvidia komt met een 7800ultra die naargelang de sterkte van de R520 24 of 32 pipes zal hebben.
Hacku3 Lezen is een vak! er staat toch Als R520 unified architectuur is
Dude, leer eerst stappen voor je wil lopen.
c0d1f1ed ging er van uit dat R520 unified is. (zie een aantal posts hierboven) :
De R520 zou 32 'unified' pijplijnen hebben
Hm, de vraag is nu alleen, doen ze dit omdat de huidige yields heel slecht zijn. Of denken ze, "we hebben nog even de tijd, laten we het vast wat optimaliseren, daar hebben we in de toekomst profijt van."
Hopen het laatste, anders zal de verkrijgbaarheid wel weer niet top zijn zoals al eerder met de x800 en consorten.
Naar verluidt zijn er problemen met het 90 nm proces waardoor slechts enkele chips per wafer werken, met een deel van de pijplijnen uitgeschakeld. Dus daarmee kunnen ze niet op de markt komen.

Tenzij al de geruchten vals zijn (en ze een grote verassing in petto hebben, wat ik betwijfel), zal de verkrijgbaarheid zowiezo laag zijn. Met een respin haal je de yields nog niet fantastisch naar omhoog en dan moet je nog beginnen met de massaproductie...
Naar verluid zijn die berichten gewoon FUD die verspreid wordt door Nvidia.

Maar uiteraard zijn deze geruchten net zo min betrouwbaar als de geruchten dat er problemen bij ATI zouden zijn.
NVIDIA heeft daar geen enkele baat bij. Want als het bericht niet waar is dan kan ATI zich daarachter 'verschuilen' en iedereen verassen met een snelle chip die wél goed leverbaar is. Dat draait dus in het nadeel van NVIDIA uit. Geloof mij, het komt niet van hen.

Ofwel is het bericht dus waar, ofwel komt het van ATI zelf om een groter verassingseffect te hebben, bijvoorbeeld om vlak na NVIDIA te lanceren met een goed werkende chip.
Dan mag je het PR team van Nvidia gaan vertellen dat ze daar geen baat bij hebben, want dat soort dingen hebben ze in het verleden al verscheidene malen uitgehaald.

Maar nogmaals, de berichten dat Nvidia achter al die negatieve info zit, komen van dezelfde betrouwbare personen die ook al die andere geruchten verspreiden.

Ik wacht gewoon rustig af. Waarom zou ik me druk maken over een videokaart die je toch nog niet in de winkel kunt kopen?
Altijd weer leuk om te horen en/of te zien wanneer iets op de markt komt.

Waar het altijd mis gaat zijn de leveringen.
Die zijn met dit soort kaarten zo slecht dat je je afvraagt of beide fabrikanten de logistiek niet zo hoog in het vaandel hebben.

Ooit wilde ik graag een Alfa Romeo 156 hebben.
Maar een levertijd van 14 maanden!!!!!

Als is het product nog zo snel en zo goed, ik vind dat je wel moet kunnen leveren.
Zo niet laat de aankondiging dan maar zitten.
Wat heb ik eraan als ik alleen maar kan lezen dat een videokaart vreselijk snel is.
Volgens mij maken ze dan een nieuwe "mal" met aanpassingen waarin/uit dan de volgende chips gebakken zullen worden.
Een 'respin' houdt in dat een of meerdere maskers aangepast worden. Die zorgen voor de plaatsing van de transistors en de tussenverbindingen. Hiermee kan je een hele boel fouten rechtzetten en de prestaties verbeteren. Het blijft wel op hetzelfde proces en productielijn, dus het algemene design moet dezelfde blijven.
Bij een metal-update worden 1 of meerdere maskers aangepast om fouten te verbeteren. Het silicium blijft gelijk dus alle transistoren blijven op dezelfde plek liggen.
Bij een respin wordt er wat technology toegevoegd of veranderd. De chip kan iets groter of kleiner worden, maar is op functioneel gebied grotendeels wel gelijk aan zijn voorganger. Het silicium echter kan totaal verschillend zijn.
Jooner is nu zelf bezig met een re-spin van een MP3 chippie.
Ik zie toch veel nVidia sentimenten.

Wat ik hier bij tweakers als nieuwsmedeling heb gemist is dat TheInquirer.Net heeft gerapporteerd dat de R520 van ATI meer als 10.000 punten haalt in 3DMark05.
Twee maal zoveel als twee nVidia 6800Ultras in SLI mode. Wat zullen twee Xfire 520's doen? Crossfire is nu al beduidend sneller als SLI...

Waarom Tweakers dit niet gemeld heeft snap ik niet.
Zoals INQ al zegt, te gek voor woorden zo snel als die ATI R520 is. Niet voor niets hebben de designers van de R300 hier aan gewerkt. En nog eens een nuttige uitbreiding: de HD decoder.

Het is een wachtspelletje.
nVidia heeft een stabieler productieproces (natuurlijk ook een rete snelle kaart) en ATI merkt nu wat het is om ineens naar 90nm te springen.

Uiteindelijk zal het nog maanden duren voordat ze echt in de winkel liggen, dat heeft het afgelopen jaar ons wel geleerd.

Als ik geld heb kies ik maar voor een kaart en dat is de ATI R520.
Op basis van een score van de inq? Je vergeet 1 ding, de G70 is real, binnen 2 weken is de release date, de R520 is vaporware. En kopers van een X800XT PE weten wat het is om te wachten op vaporware
Pfff... heb je je pilletje niet genomen vanochtend? Het fanboyisme druipt van je af.

Jij vergeet ook een paar dingen:
Al die zaken dat de G70 real is, en R520 vaporware zijn ook op geruchten gebaseerd van sites als inq.

En over vaporware gesproken. Jij roept nu steeds dat Nvidia met een ultra G70 gaat komen zodra ATI de R520 lanceert. Maar de grootste vaporware van de afgelopen jaren was wel de über-ultra-6800 die Nvidia uit zou brengen!
nVidia heeft nooit plannen gehad om een Ultra Extreme uit te geven, dit waren plannen van de leveranciers, niet van nVidia zelf.

En ATi Vaporware voor 2004: X700XT, Rialto chip, alle kaarten gebasseerd op de R430 en R480 en de multi-gpu techniek.

Voor nVdia was dat in 2002 de GeForce FX, en beiden ontvingen daarvoor een vermelding in de Vaporware top 10 van Wired.

Dus kalm aan dude :)

Verder vergeten veel mensen dat de R520 nogal wat extra moet gaan doen ten opzichte van de R4xx: SM 3.0, FP32, 90nm, hogere snelheden, zoveel als 32 pipelines.. Dat zijn veel zaken om in 1 keer in een product te stoppen, ongeacht om welke fabrikant het gaat. Dit is geen kleine stap vooruit maar een enorme stap. Dat ATi daarom problemen bij de produktie zou ondervinden is op zichzelf geen raar idee.

nVidia gooit er wat pipelines bij, en gaat van 130 nm naar 110 nm (een bewezen produktie proces). Dus dat nVidia momenteel voor zou liggen is ook al niet zo vreemd.

Wat betreft de releases: De laatste keer moest ATi die aanpassen nadat de cijfers van de 6800 Ultra bekend werden, maar door hun keuze (eerst de 12 pijps X800Pro) zaten ze eigenlijk meteen vast aan de line-up van hun kaarten. Het is niet meer dan logisch dat ze dat nu anders aanpakken. Het zou wel heel dom zijn om weer dezelfde fout te maken. En nVidia is dan weer slim genoeg om nog iets achter de hand te houden voor hetgeval dat. En ATi zal ongetwijfeld hetzelfde doen.

Kortom: als je tussen alle ellende doorleest valt het allemaal wel mee. Tot op heden zie ik met de introductie van de volgende reeks kaarten voornamelijk gezond verstand bij de producenten.
Volgens mij vergeten veel mensen dat een nieuwe generatie gpu's altijd veel extra moet doen.

Kijk eens naar de R300 vs R200. Dat ding verschilde minstens evenveel van de R200 als dat een mogelijkede 32pipeline R520 van de R4xx verschilt.

Let op mijn woorden. Je krijgt gewoon een launch van de kaarten net zoals alle keren daarvoor. Nvidia en ATI lanceren hun modellen, en een driekwart jaar later komt er een refresh.
Niets geen gezeur met een snellere kaart achter de hand houden. Dat werkt in de praktijk niet. Daarom heb je dat ook de afgelopen jaren nooit zien gebeuren.
Wat ik hier bij tweakers als nieuwsmedeling heb gemist is dat TheInquirer.Net heeft gerapporteerd dat de R520 van ATI meer als 10.000 punten haalt in 3DMark05.
Twee maal zoveel als twee nVidia 6800Ultras in SLI mode.
2x Zoveel als 2 nVidia 6800Ultras ???
Dacht het niet gozer , mijn 6800gt aleen haalt al 4690 punten in 3DMark05...

Beetje ATi fan ? dus maar lekker overdrijven :p

2x Zoveel als 2 nVidia 6800Ultras ???
Dacht het niet gozer , mijn 6800gt aleen haalt al 4690 punten in 3DMark05...

Beetje ATi fan ? dus maar lekker overdrijven :p


Gokje en jij een Nvidia fan.

mjtdevries heeft wel gelijk namelijk, als de R520 ook echt boven de 10k uit komt.

2 x 6800Ultra doet ~8500-9500 punten

Zie review
http://techreport.com/reviews/2004q4/sli/index.x?pg=10 score 8571


http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041222/vga_charts-03.html score 9382

En ja ik ben ATI fan vanaf de 9500pro daarvoor was ik Nvidia fan maar nu helemaal niet meer. Ik vind dat ATI de zaakjes nu goed voor elkaar heeft voor mijn dus geen Nvidia meer :)

Ik ga voor de R520 crossfire :D wat ook weer beter is dan SLI maar is ook niet gek ATI is er wat later mee maar dat is niet zo erg, ze leveren namelijk iets wat wel beter werkt met alle games als alles klopt natuurlijk wat er gezegd wordt maar daar ben ik niet bang voor. SLI is als je het mij vraagt iets te vroeg op de markt gekomen. Maar ze kunnen het altijd goed maken met SLI2.

Ben trouwens benieuwd wat 2x R520 doet denk 18000-20000 3D marks (05) zit zelf nu in de 2000 :( met 9700 pro omdat 9800XT classic kapot is (cooler stuk) zal wel een mooie verbetering worden.
Als ik geld heb kies ik voor de beste kaart!

En aangezien er nu nog totaal niet bekend is hoe goed de G70 en R520 gaan worden zal alleen een grote fanboy zich nu al vastleggen op een bepaald model.
Kan iemand toevallig uitleggen wat er met een "re-spin" precies bedoeld wordt?

@Rocker16: dat is dus het gevolg (!!) van dit proces, en de prijs ervan en zegt niets over het proces zelf.

Jan Groothuijse geeft het antwoord op mijn vraag.
Opnieuw ontwerpen om te zorgen dat de die's iets makkelijk te maken worden.

Wat ze ooit bij de NV40 (GeForce 5800) niet gedaan hebben.
dat wil zeggen dat ze het ontwerp van de chip opnieuw gaan uitpuzzelen hoe hij in elkaar gaat steken. De componenten blijven dus wel hetzelfde, alleen hoe ze ten opzichte van elkaar geplaatst zijn wordt dan opnieuw berekend. Het gaat dus om routes van geleiders en positie van de transistors. Doordat een chip zoveel transistors heeft is dat dus een héle zware rekenklus.

Het voordeel is dus wel dat je beter potentiele hotspots kunt proberen te vermijden door bijvoorbeeld gebieden die veel gebruikt worden niet bovenop elkaar te plaatsen. Daardoor zou je namelijk eerder oververhitting en fouten krijgen. Zo kun je een processor dus hoger klokken.

In plaats dat een 'die' aan de rand van een wafer dan niet hoger komt dan bv 400MHz terwijl je hem ontworpen hebt voor 500MHz houd dus in dat je hem niet hoeft weg te gooien of gebruiken voor een budgetchip. De yield wordt dus hoger voor je massaproductie. En de goede 'die's kun je voor de topmodellen hoger opschroeven voor je prestige.
Als je de post had gelezen dan had je het volgende gezien :

Een re-spin is een kostbaar proces dat meerdere miljoenen dollars kan kosten. Dit geld kan echter snel terug verdient worden indien hierdoor meer chips uit één wafer gehaald kunnen worden en deze op hogere kloksnelheden kunnen lopen.

m.a.w uit 1 plaat kan dan meer chips gedrukt worden en die chips kunnen op hogere snelheid geklokt worden. Dus ze kunnen meer XT versies maken.
En met het lezen van de post kun je niet weten wat een re-spin precies is. Dat wat jij nog een keer onterecht aanhaalt is een gevolg van de re-spin. Geen uitleg dus!

Edit: lekker zo'n edit!
Volgens mij hebben de ATI-ingenieurs hun chip op broncode niveau afgewerkt, d.w.z. ze hebben de VHDL code klaar die de functioniteit v/d circuits bepaalt. Echter, de yields zijn zo laag dat de vertaling van VHDL-code naar fysieke paden en transistors op silicium gewijzigd moeten worden. Dit kan via instellingen in hun CAD/CAM software, maar vereist een paar weken rekentijd in hun datacenter en daarenboven moeten de stukjes pipeline die echt kritisch zijn, met de hand getweakt worden.

Met andere woorden: een belangrijk deel van het werk 'een nieuwe chip maken' moeten de heren van ATI overdoen.
ben bebiewd hoe de R520 modellen gaan heten X900XT?


en nvidia dan die is nu bij de 8700 blabla, als ze nou 2 chips verder zijn gaat het dan ook de 9600 9700 en 9800 heten?
8700 = 7800 neem ik aan :D duurt nog ff dus, nvidia is echt achter man hahaha mensen die er niet veel verstand van hebben staan straks over 2 jaar in de winkel en zien dan een nvidia 9800 staan en denk wat een oude kaart die had ik al 4 jaar geleden (ATI 9800) haha grappig nee ik denk toch niet dat ze dat gaan doen denk eerder dat ze dan de hele 9000 overslaan en direct naar de 10000, 10k gaan of zoiets, ik zeg maar wat.
sjesus. Zijn ze al weer bij de 7800 :P. gaat wel snel zeg
Ja beetje te snel vind ik persoonlijk.. Om een beetje je GPU op peil te houden moet je bijna elk jaar een nieuwe kopen... Ik heb nu een goed half jaar mijn x800 pro die is nu al bijna 100 euro minder waard geworden.. :r Ik vind dat echt ongelooflijk. Er zijn nu nog niet eens veel games uit die de huidige generatie kaarten volledig ondersteunen, maar wel al een nieuwe generatie kaarten maken. Waarom moet dat toch allemaal zo snel.
Het duurde bij de 6800 ook maanden voordat deze ook echt te koop was, ook al zei nVidia dat hij geleverd werd. Dat waren er dan 10 per week voor heel Nederland ofzo. Misschien dat Ati nu eerst eens gewoon wacht totdat ze iets ook echt kunnen produceren voor het te lanceren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True