Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Bron: XtremeSystems Forum

Er zijn opnieuw 3DMark05-scores van de nVidia G70 opgedoken op het internet. Nadat Hardspell eerder deze week berichtte over een GeForce 7800 GTX die een score van 7703 punten wist te behalen is het deze keer de beurt aan het forum van XtremeSystems. Op dit forum zijn zowel de prestaties van de G70 stand-alone als in SLI-mode te vinden. Aangestuurd door een naar bijna 3GHz overgeklokte Athlon 64 FX-57 weet een enkele GeForce 7800 GTX 7823 punten uit de 3D-benchmark te persen. Als er een tweede kaart in SLI-mode bij wordt geplaatst, dan is een score van 13142 punten zelfs mogelijk.

Een dergelijke score is met de huidige generatie videokaarten niet zomaar mogelijk. Zo gebruikte de huidige 3DMark05 recordhouder, de Fin Macci, stikstofkoeling om twee ATi Radeon X850XT PE-kaarten richting de 900MHz over te klokken. Beide G70's liepen echter gewoon op fabriekssnelheid. Met een beetje overklokken zou het dus wel eens kunnen dat het record van Macci binnenkort aan diggelen gaat.

3DMark05-score GeForce 7800 GTX SLI
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

op 1920x1200 of 2560x1600 zal je het verschil wel degelijk merken. Daarnaast zullen de volgende generatie games zoals Unreal 2006/2007 deze kracht wel kunnen gebruiken.

Vraag is nu is de slechts 50% hogere score van de G70 tov de huidige generatie het gevolg van nog te verbeteren drivers voor de G70, de te lage resolutie van de test (1024x786 ipv een resolutie van 1600x1200 of 1920x1200 die je zou gebruiken voor zo'n zware kaart)
OF
Heeft de G70 een geheugenband breedte probleem? De G70 chip zou 2 keer sneller zijn dan de 6800 chip. De snelheid van het geheugen is slechts verhoogt van +/-1000mhz naar 1400~1600mhz (m.a.w. slechts 50%)
Het kleine verschil tov de 6800U/X800 komt doordat 3DMark2005 meer op vertexshaders leunt en de 7800 heeft er maar 2 bijgekregen En de verwachting is dat games niet zoveel op vs gericht zijn, dus ik verwacht daar en dan vooral met HDR, nogwel meer verbetering.
Het is allang niet meer de resolutie die de FPS bepalen. Wat jij aanhaald is het feit dat de CPU limiterend is voor de framerate. Dat is absoluut niet het geval bij 3dmark05.

1024x768 met 16x FSAA en alle andere features aan is een stuk zwaarder dan 1920x1440 met alle features uit.
Ik ben niet zo van de score om de score. Merk je dit verschil op het moment echt? En bij wat voor applicaties dan zoal?
Games met 16x AA en AF? :9~
Deze videokaarten zijn klaar voor de volgende generatie engines (Unreal 3.0 bijv). Voor huidige games zul je het misschien niet meer merken, maar met die nieuwere games op komst zijn dit positieve berichten natuurlijk!
Games met 16x AA en AF?

En is dat nou echt nodig? :Z
Jij zit nog liever achter je 8-bit Nintendo? ;)
NOu als je kleine details wil zien. Moet je maar es kijken bij de hardware review over ATI's crossfire en dan die mode die het mogelijk maakt AA14x te draaien (wat ook met de G70 in SLI niet mogelijk is omdat nVidia hier geen ondersteuning voor heeft). Hier zie je dat het verschil met 14x AA en 6x AA wel degelijuk te zien is met kleine lijntjes.
Ik wacht dan wel tot die nieuwere games uitkomen voordat ik zo'n kaart koop.. En dat duurt dus nog wel ruim een jaar.. Voorlopig is een 6600GT voor mij voldoende.. ;)
Ik zit door mijn TFTtje aan 1280x1024 vast en die 6600GT trekt er niet bijster veel moois meer uit met veel nieuwe spellen, bij die resolutie.
Ik betwijfel hoeveel mensen het verschil zien tussen 8x AA en 16x AA.....

Sorry: dubbelpost (ik had de verborgen post niet gezien)
Ja dat verschil merk je zeker. Bijvoorbeeld in het spel Battlefield 2, die heeft verschrikkelijk hoge systeemeisen. Met mijn config (xp2500 + GF6800) draait et bij lange na niet soepel.
De bottleneck bij BF2 is vaak je RAM, zorg dat je minstens 1024 MB RAM hebt om lekker te kunnen spelen, voor hoge settings wordt 1,5 tot 2GB aangeraden. Op mijn 2500+, 1024MB RAM, 9800pro loopt het soepel op 1280x1024 (niet op hoogste settings inderdaad, maar met jouw GF6800 moet dat toch wel lukken)
ik vind het onzin dat sli gebeuren en dat crossfire, net alsof je dat ingame echt merkt ofzo, kun je met 3dmark wel bijna dubbele score hebben maar ingame heb je amper 20 fps meer.

en ik denk omdat 3dmark punten berekend aan de hand van de fps, en omdat je dan 20 meer hebt dan wat eigenlijk veel is krijg je extra punten ofzo
Sorry maar ik heb 80-100% fps increase bij bijna alle games
.

truuk zit him in het draaien van 1600 en 1900 resolutie met 8x AA en 8x AF aan.


bij 800 resolutie heb je idd geen winst uit SLI


Swat 4 bijvoorbeeld( unreal engine) 1kaart 40fps , SLI aan 70-80 fps
en welke kaarten heb je dan in SLI? de 6800U?

trouwens ik heb ook wel belang bij de crosfire mar helaas heb ik een radiator op de bodem van mijn kast en die blokkeerd de onderste 3 sloten (nu nog PCI)
onzin, in splintercell kan de performance boost tot 50% oplopen! Een single 6800U heeft het zwaar met SCCT op 1600x1200 alles max SM3.0. Zie ook SLI/ Crossfire in Doom3 ;)
splinter cell heef took de unreal engine (net als ravenshield) en die draait gewoon heel erg makkelijk

toen mij 9700pro stuk was had ik tijdelijk een 9600se en daar mee kon ik battlefield vietnam wel schudden, maar ravenshield kon ik nog met gemak draaien

ik kan die nu met mn x800xt vloeiend draaien op 1600 en 6x AA en 8x AF
Vind de scores best tegenvallen. Een X850XT PE haalt al dik 6000 punten, dan gaat deze kaart daar dus ongeveer 25-30% overheen. Als ati de prijs van hun x850xt kaarten dus een beetje laat zakken kunnen deze nog prima concurreren met de 7800 kaarten van Nvidia totdat Ati de R520 uitbrengt. En als die dan 32 pipelines heeft dan wordt Nvidia's 7800 weer dik ingemaakt. En dan komt Nvidia zeker ook met een kaartje met 32 pipelines en gaat de boel weer nek aan nek. Ben benieuwd waar dit allemaal toe gaat leiden.
Die 850xt kan soieso niet concurreren met de 7800 omdat de doelgroep waar deze kaarten op gericht zijn gewoon het beste van het beste willen hebben. Als je dan een kaart kan krijgen die 25 tot 30 % sneller is neem je die ondanks dat de prijs kwaliteit verhouding misschien niet optimaal is.
Een score van 7800 met een 3GHz Athlon64 is nou niet echt indrukwekkend voor een "nieuwe generatie" kaart. Mijn X800XT@550MHz en een 2.4GHz Athlon64 haalt ruim 6600 punten. Maar goed, de ATI kaarten halen een betere score met 3dMark05 dan die van nvidia. Mijn 6800GT haalde in het beste geval net iets meer dan 5300 punten met een 2GHz Athlon64. Dan scheelt het toch bijna 50%.
Tja dan heb je misschien 3dmark zwaar geoptimaliseerd:

Volgens http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041222/vga_charts-03.html#3 d_mark_2005

scoort een 6800GT 4636 points
een 7800GTX scoort 7800 points
Da's bijna 70% meer

Een 6800u scoort 5200
een 7800GTX aan 500Mhz (=ultra?) scoort 9000
weer 70% meer.

Da's best mooi zou ik denken.

Ja en die ultra komt er zeker. Het feit dat de GTX single slot koeling heeft, dat de kaart makkelijk overklokt naar 500Mhz en dat het geheugen maar op 1200Mhz loopt (is gerate aan 1400Mhz), doet dit vermoeden.
Met een beetje overklokken zou het dus wel eens kunnen dat het record van Macci binnenkort aan diggelen gaat.
Drie keer raden wat Macci dan gaat doen ;)
Waarschijnlijk niets want hij heeft al een contract lopen bij ATI. :Y)
ATI zal binnenkort ook wel met een nieuwe generatie uitkomen, als de "next gen" van nVidia nog niet eens de geoc'de laatste generatie van ATI kan bijhouden denk ik niet dat hij snel naar nVidia zal grijpen :)
beetje nog mee overklokken en wachten op de R520 :)
Reageer op deze post Gepost door hezik - donderdag 16 juni 2005 - 18:14 - Score: 2 (Inzichtvol)

Met een beetje overklokken zou het dus wel eens kunnen dat het record van Macci binnenkort aan diggelen gaat.

Drie keer raden wat Macci dan gaat doen
Overstappen op nVidia ;)
Gewoon zorgen dat hij als eerste de nieuwste ATI GPU krijgt (volgens mij is deze standaard en in Crossfire al een stuk sneller dan een G70 og G70 in SLI). En dan die ook nog overklocken naar 1 Ghz o.i.d..
GeForce 7800 GTX = score van 7823... das toch wel een grappige uitkomst, misschien dat nVidia op die manier zijn model nummers nu gaat bepalen :+
Dat is balen als 3Dmark07 gereleased wordt dan.
Wellicht beperkt de processor verdere prestaties van de G70. Een 3ghz lijkt veel maar kan een potentieel 2 keer snellere 6800 wellicht beperken. Dual 6800 SLI in in princiepe ook 1,75x sneller maar dit wordt slechts zichtbaar op hoge resoluties: wanneer de processor geen bottleneck meer kan vormen.
Nee, wat 3DMark05 is een GPU test. Deze is goed betrouwbaar dat deze vooral GPU afhankelijk is, en de CPU weinig uitmaakt. Ander vehraal is 3DMark01, en 3DMark03 ook nog een beetje.
Voor CPU heb je PCMark :Y)
Het doel is dat die CPU onafhankelijk is. Maar het kan best dat de 7800 zijn GPU werk zo snel doet dat de benchmark alsnog begrenst wordt door de CPU en niet door de GPU. Zonder meer info dan enkel een 3D mark getalletje valt daar geen zinnig woord over te zeggen.

Edit:
Misschien stort de SLI score niet compleet in, maar dat kan bijvoorbeeld simpelweg komen doordat de test niet volledig CPU bound is maar slechts op deelpunten. Zoals FnF al aangeeft zijn 3DMark01 en 3DMark03 ondertussen al bewezen CPU bound. Ook deze benchmarks zullen niet opgezet zijn om CPU bound te zijn :) Maar ze zijn dat met moderne configuraties ondertussen wel. Het zou sneu zijn als 3DMark05 nu al in de prullenbak kan, maar je kan niet zomaar roepen dat de test wel of niet CPU bound is, zonder de testresultaten wat beter te bestuderen.
Hoe verklaar je dan de SLI score?
Dus heb je met die nieuwe schermen van Apple (die met die resolutie hoger dan HDTV van 30") niets te vrezen qua prestaties!
Heerlijk, nou gaan de prijzen van de 6800 weer omlaag. Nu ik weet dat het geen gigantisch verschil maakt ga ik lekker een 6800-SLI systeem kopen, ik moet op mijn geldje letten als scholier...

Ik denk trouwens wel dat er heel veel uit te persen valt, gezien de kleine koeler.
Je wilt op je geld letten als scholier en dan koop je wel een 6800-SLI systeem? Dat kost toch al snel aan videokaarten alleen 500 euro. Of als je voor die 6800-Ultra SLI gaat uit je profiel toch al zo'n 800 euro alleen voor de videokaarten. Dat terwijl je ook videokaarten hebt voor 100 euro. Ben je best een rijke scholier hoor :P
Welkom in de wondere wereld van studiefinanciering vriend ;)

@rob-g

Ooit gehoord van zwart werken om je huur te betalen??
me zus krijgt trouwens 400 euro p/maand. Dan spaar je best snel hoor
Geheel off-topic, maar StuFi stelt tegenwoordig helemaal NIETS voor. Ik kan er niet eens de huur voor het hokje, dat verhuurd word als kamer, van betalen, laat staan collegegeld of levensonderhoud. Je kan er ZEKER niet van sparen om een SLI systeem van te kopen, tenzij je ouders hebt die je ongezond veel spekken.
Allemaal leuk en aardig, maar het zegt pas echt iets als je diezelfde test ook doet met een topkaart die nu al verkrijgbaar is.
Nu vind ik het allemaal wat vaag en tevens niet erg overtuigend.
Allemaal leuk en aardig, maar het zegt pas echt iets als je diezelfde test ook doet met een topkaart die nu al verkrijgbaar is.
Dat is al 10000x gedaan..
tuurlijk zijn al die andere kaarten al duizend keer getest, maar het gaat om het systeem waar nu mee getest is.

Een nieuwe processor en een nieuwe videokaart laten draaien. Nogal wiedes dat deze videokaart redelijk snel eruit komt.
Als je iets test dan moet je het vergelijken.

Daarna kan je kijken naar de resultaten van eerdere testen van die oudere kaart en dan kan je dus beter inschatten hoe goed die nieuwe kaart is.

Nu blijft t een beetje koffiedik kijken wat dit resultaat nu zegt: Waar begint de invloed van het systeem waar de kaart aanhangt??
De GTX blijkt toch niet de snelste te gaan worden, wat ik al dacht.
Goed het is een gerucht van INQ maar ze baseren het op de gespeelde taktiek door ATI en nVidia van afgelopen jaar (of jaren inmiddels?)

Wat houden ze allemaal achter de hand?

Ga voorlopig geen nieuwe videokaart aanschaffen, vind dat ik nog wel even mee kan met mijn 180 euro investering in een 9800pro.
Mocht ik wel gaan overstappen dan ben ik toch voor een (oude) high-end kaart ipv. een midstream. Zo'n nVidia 6600GT mag dan wel de koning zijn in deze midstream markt maar is denk ik een totale nutteloze investering om de steeds meer power vragende spelletjes aan te kunnen.
jah dat dacht ik ook toen ik de 9800 Pro haalde paar maanden geleden jah nu kan ik lkkr lang doorgaan met deze kaart... maar nu ga ik alweer de X800 halen... die eigenlijk niet zo duur is vergeleken met de 9800 pro = 130 en de X800 = 220 maar X800 is tog 2x zo snel dus... en waarschijnlijk als ATi hun nieuwe kaarten launched dat deze goedkoper worden... dusz.. en de X800 is meestal sneller dan de 6600 GT en bij de meeste merken ook goedkoper...
Dan zou ik wel oppassen met die dubbele snelheid ten opzichte van de 9800pro, want die vlieger gaat niet op als je CPU van de klasse AMD Athlon 1800+ hebt. Dit werkt de verwachte verdubbeling van de snelheid volledig tegen.
Dit zuig ik niet uit mijn duim maar er is toen onderzoek naar gedaan. Grafisch kun je wel veel sneller worden als je tenminste een Athlon64's heb of in ieder geval veel meer bandbreedte als mijn processor (die 1800+).

Weet je zeker dat je al van plan bent een X800 aan te schaffen? Het is wel geduld opbrengen maar een R5xx architectuur is een veel betere investering met zijn SM3.0 en HD-video decoder (encoder weet ik niet) voor de langere termijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True