Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: The Inquirer, submitter: XWB

ATi logo (kleiner)The Inquirer heeft naar eigen zeggen vernomen dat ATi's R520 niet in mei of juli gelanceerd zal worden op de Computex-beurs, zoals verwacht wordt, maar dat de lancering uitgesteld zal worden tot het najaar. Om een geschikt antwoord te vinden op nVidia's SLI zou ATi zich aan het concentreren zijn op een ontwerp met meerdere VPU's, om later pas op de R520 over te schakelen. Moederbordbouwers leggen op dit moment de laatste hand aan hun dual PCI Express-borden op basis van de RD400 en de RD480 en naar verluidt zullen deze borden wel op Computex gedemonstreerd worden. Ook met de R300 lagen de kaarten die in de zomer aangekondigd werden pas in september in de winkels en dat zal volgens The Inquirer ook dit keer het geval zijn. Het zou dan ook gaan om een strategische beslissing zodat ATi met de R520 kan reageren wanneer nVidia de G70 lanceert en niet om uitstel vanwege technische problemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Wat een ingewikkelde koppen: niet voor najaar.
Mag ik dat ook lezen als: wel na voorjaar? ;)
LOL

nVidia wacht dus op ATi voor de lancering, terwijl ATi op nVidia aan het wachten is. Het kan dus nog wel even duren voordat de nieuwe generatie GPU's er is
Ik denk eerder dat nVidia liever eerst nog wat geld wil verdienen door de mensen een 2e huidige kaart te verkopen (SLI).
bovendien kan nvidia dan even de kat uit de boom kijken de g70 nèt iets sneller dan r520 maken.
Het zou dan ook gaan om een strategische beslissing zodat ATi met de R520 kan reageren wanneer nVidia de G70 lanceert en niet om uitstel vanwege technische problemen.
Dat willen ze iedereen doen geloven natuurlijk. Feit is, multi-GPU technologie is niet triviaal voor moderne spellen met complexe shaders. Daar heeft NVIDIA járen in geïnvesteerd.

In tussentijd kan het NVIDIA niks schelen hoe lang ATI wacht; ze winnen nog elke dag marktaandeel terug. Dus het is echt wel aan ATI om de eerste zet te doen. En hoe langer die spendeert aan AMR, hoe beter G70 én G80 kunnen uitgewerkt worden.
Waarom denk je dat Nvidia daar jaren in geinvesteerd heeft? Ik heb daar nooit enige indicatie voor gevonden.

SLI zoals Nvidia gebruikt is een vrij simpele techniek die je vrij snel kan invoeren.

Het probleem van SLI is dat het voor ATI en Nvidia eigenlijk helemaal niet aantrekkelijk is. Je hebt als bedrijf liever dat mensen upgraden naar een nieuwe videokaart ipv dat ze een extra videokaart (die intussen goedkoop is geworden) toevoegen.

De methode die ATI nu lijkt te maken is een stuk complexer, maar ook weer niet zodanig moeilijk dat daar nou jaren overheen gaan. Met name omdat ATI dergelijk systemen al lang gebruikt in professionele kaarten.

Maar het vreemde is het artikel van The Inquirer is dat ze MVP los stellen van de R520, terwijl alle geruchten er juist vanuit gaan dat de R520 de eerste kaart is die in MVP gebruikt kan worden.

Maar ja, The Inquirer denkt ook dat ATI even met een verbindingskabeltje via de DVI connector komt zodat je een 9700Pro AGP in MVP kunt gebruiken.
Als je dat gelooft dan is het niet zo vreemd op de launch van R520 los van MVP te stellen.
Ik zie de Mobo chipset toch meer als een probleem.

SLI is 2 GPU en ene SLI chipset daar moet ATI een antwoord op geven dat houd dus in AMR GPU kaartjes maar dus ook AMR chipsets en dus mobo's.

ATI heeft dus een achterstand eerst de mobo's, de G-kaarten is het ander deel van het antwoordt dat ATI moet geven.

ATI antwoord op SLI is eigenlijk meer 'n antwoordt op nForce 4 SLI.
Waarom denk je dat Nvidia daar jaren in geinvesteerd heeft? Ik heb daar nooit enige indicatie voor gevonden.
Sinds het failliet van 3Dfx (2001) en het overplaatsen van de meeste ingenieurs naar NVIDIA zijn ze bezig met multi-GPU technologie.
SLI zoals Nvidia gebruikt is een vrij simpele techniek die je vrij snel kan invoeren
Fout. Moderne spellen gebruiken shaders die niet zomaar over twee GPUs te delen zijn. NVIDIA gebruikt twee technieken: splitsen in de ruimte (SFR) of in de tijd (AFR). Beide hebben hun problemen en sommige spellen gebruiken technieken die niet compatibel zijn met beide. Dus simpel is de techniek zeker niet. Daar komt nog eens bij kijken dat er een snelle verbinding moet zijn tussen de GPUs. Dat kan via PCI-Express, maar dan verlies je de helft bandbreedte en moet je door twee interfaces en via de chipset. NVIDIA's brugje voegt bandbreedte toe en is rechstreeks.
Het probleem van SLI is dat het voor ATI en Nvidia eigenlijk helemaal niet aantrekkelijk is. Je hebt als bedrijf liever dat mensen upgraden naar een nieuwe videokaart ipv dat ze een extra videokaart (die intussen goedkoop is geworden) toevoegen.
Hoezo? Mensen die vroeger niet geupgrade hadden zullen nu een investering meer gemaakt hebben. Zowiezo is meer keuzemogelijkheden geven aan je klanten een voordeel. En de prijs van de kaarten daalt maar daarmee de winstmarge niet. Als de yield van de chips stijgt kan je ze goedkoper kwijt zonder aan winst in te boeten.
De methode die ATI nu lijkt te maken is een stuk complexer, maar ook weer niet zodanig moeilijk dat daar nou jaren overheen gaan. Met name omdat ATI dergelijk systemen al lang gebruikt in professionele kaarten.
Hun bestaande technologie is twee keer niks. Al wat het doet is meerdere schermen appart renderen. Bijvoorbeeld een vliegtuigsimulator kan vier zo'n schermen gebruiken. Da's helemaal niet te vergelijken met moderne spellen vol complexe shaders die op één sherm werken. ATI's techniek legt van in het begin beperkingen op aan de applicaties, en die duren rap meer dan twee jaar om te ontwikkelen. NVIDIA's technologie werkt voor bestaande spellen, en elke maand komen er meer bij.
Ik snap het niet echt, dus als ik bijv nu een X850XT PE koop en over een half jaar weer kan ik deze dus samenvoegen? of zijn er dan weer andere "speciale" kaarten die voor SLI gebruikt kunnen worden ?
Alle kaarten vanaf de 9700 zijn volgens ATi geschikt voor SLI dus je kunt met een gerust hart de X850XT kopen.
Ho stop!!

ATI heeft nooit gezegd dat al die kaarten voor SLI geschikt zijn! Dat is een gerucht dat door The Inquirer verspreid word!!!

Wel heeft ATI gezegd dat al de R300 gpu's geschikt zijn om er meerdere van op 1 videokaart te zetten. (tot 256 stuks)
En dat gebeurd bv al voor videokaarten voor militaire vluchtsimulatoren waar 4x 9700Pro gpu's op een kaart zitten. (overigens had een voorloper daarvan 4x Radeon8500)

Maar dat is dus niet hetzelfde als SLI.
En dat die gpu's dergelijke mogelijkheden ingebouwd hebben zitten is dus totaal geen garantie dat de huidige kaarten in SLI gebruikt kunnen worden! (of MVP zoals de ATI variant van sli waarschijnlijk gaat heten)
Ben ik met je eens, als MVP zonder extra bridge werkt, of in ieder geval wel gebruik wil maken van PCI-E links tussen de kaarten, is het maar de vraag of de huidige ATi kaarten dit kunnen (link op zetten van kaart naar kaart).
Wat wel in het oorspronkelijke bericht staat maar niet meegenomen is door de nieuwsposter is:
2 6800u's in SLi zijn sneller dan 1 R520, daarom dat er geen R520 op markt komt voor ATi zijn multi gpu opstelling klaar heeft.

Nochtans doen de specs van XBOX 360 gpu anders vermoeden:

Custom ATI Graphics Processor
- 500 MNz
- 48-way parallel floating-point shader pipelines
- unified shader architecture
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=318457

De pc variant zou toch ongeveer dezelfde specs moeten hebben dacht ik.
Totaal niet, de R500 (die dus in de XBOX 360 zit) is een "vroege" R600, die we pas in 2006 voor de desktop mogen verwachten.
Precies, zoals the Inquirer ook al heeft aangewezen zou Microsoft niet erg blij zijn met ATI als ze vlak na de lancering van de XBox2 dezelfde GPU techniek beschikbaar stellen voor Jan en alleman PC gebruiker.
Het zou dan ook gaan om een strategische beslissing zodat ATi met de R520 kan reageren wanneer nVidia de G70 lanceert en niet om uitstel vanwege technische problemen.
Ze geven inderdaad zichzelf meer ruimte, maar zo flexibel zijn ze ook weer niet. Als nVidia een heel sterke kaart neerzet, dan kunnen ze niet zomaar ff een betere kaart neerzetten; daar gaat weer een aantal maanden over. Dan is het strategeische voordeel helemaal weg.
Behalve als je die kaart al klaar hebt, en dat is wat The Inquirer suggereert.

Maar ik geloof er weinig van dat ATI en Nvidia allebei hun kaart klaar zouden hebben en allebei zitten te wachten. The Inquirer vergist zich in de tijd die er gaat zitten tussen de allereerste eerste werkende kaart, en de tijd dat het ding klaar is voor massaproductie.
Nou van mij mag het komen hoor, hoe eerder hoe beter, ik ben over een half jaartje wel toe aan een nieuwe kaart, dan is na 3 Jaar Radeon 9700 Pro toch echt een nieuwe kaart nodig. Maar ik ben zeer tevreden, dit was mijn eerste ATI game kaart ook al heb ik die kaart met die 2GPU's gehad, ben de naam altijd kwijt en de eerste ATI All in Wonder, deze waren nooit voor het gamen maar zater er gewoon in. De 9700 Pro ben ik echt zeer tevreden over, zelfs nu fiets ik nieuwere kaartjes er nog uit. En dat na 3 jaar dus ik kijk uit naar een nieuwe kaart, ¤400 voor 3 jaar gamen valt nog mee vind ik :Y)
Dat probleeem ik ook, ik moet mijn hardware ook een update geven (9600pro AGP) Ik wil dan ook gelijk gebruik maken van de PCI-e inplaats van de AGP-bus. Helaas heeft ATI op dit moment niet iets waarmee ik een grote sprong vooruit ga (x700 prijsklasse range doel ik op.) Dus er zit voor mij dus nix anders op om dan nog maar wat langer te wachten.
Wat ik me dus afvraag is of de R520 er ook voor AGP gaat komen.

PCI is wel allemaal leuk en aardig maar AGP is nou niet bepaald de bottleneck voor een videokaart.
er was een tijdje geleden een bericht (geloof ook op tweakers) dat ATI zijn kaart ook nog voor AGP zal uitbrengen. Van Nvidia weet ik het niet.
The Inquirer vergaart haar informatie door middel van het lezen van kaarten of het kijken in een glazen bol, ik zou hier daarom ook weer niet té zwaar aan tillen.
Wat wel in het oorspronkelijke bericht staat maar niet meegenomen is door de nieuwsposter is:
2 6800u's in SLi zijn sneller dan 1 R520
Hoe wisten ze dat? Kwam Harten Aas boven tafel? :)
Het is wel een goede verklaring waarom ATi eerst zijn multigpu wil klaar hebben.
Toch mis ik iets uit het originele artikel, namelijk dat er beweerd wordt dat de R520 niet opgewassen zal zijn tegen 2x 6800 ultra in SLI. Nou wat ik tot nu toe gezien heb van de specs van de R520(en dan heb ik het niet over de gpu van de xbox360) zal de kaart zeker twee keer zo snel zijn als de huidige high-end kaarten. En naar wat ik weet zijn 2x6800 ultra in sli echt niet twee keer zo snel als een 6800 ultra of x850xt.
Ik zou niet zo snel zo veel van deze kaarten verwachten, nVidia heeft met moeite na hun slechtste serie ooit, een nieuwe generatie kaarten 2 maal snel laten zijn, dat is ze zelden eerder gelukt, en de X800 series halen al alles uit de huidige techniken, ik moet nog zien de die R520 meer als twee keer zo snel is als de huidige kaarten......

En niet beginnen te zeuren dat SLI geen 2maal performance bied, want daar zit nog steeds een stijgende lijn in, en het hangt ook van andere bottlenecks binnen het systeem af, bottelenecks waar de R520 als hij werkelijk zo snel is ook mee te maken krijgt, want zo werken bottlenecks, ze hebben helemaal nix te maken met de componenten die wel snel zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True