Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Submitter: XWB

Vandaag is bekendgeworden onder welke naam ATi zijn Multi VPU-technologie op de markt zal zetten. De concurrent voor nVidia's SLI zal Crossfire gaan heten en zal gebruikmaken van een 'master card' en een hulpje. In tegenstelling tot wat velen dachten, zal het echter niet mogelijk zijn twee oude modellen in een Multi VPU-opstelling te gebruiken. Consumenten zullen hun oude, goedkope Radeon wel kunnen houden, maar zullen verplicht zijn een nieuwe geavanceerde kaart aan te schaffen om als master card te functioneren. Voor het aansluiten van beide kaarten zal naar verluidt een externe dongle nodig zijn. Met Crossfire biedt ATi drie verschillende modes aan om het beeld op te bouwen.

ATi logo (kleiner)Als eerste is er Alternate Frame Rendering, waarbij de ene kaart de oneven frames berekent en de tweede kaart de even frames verzorgt. Super Tiling is de tweede mogelijkheid en daarbij berekent elke chip een deel van het volledige beeld. De derde beschikbare mode is de Split Screen mode die bekend is van nVidia's SLI-technologie waarbij de ene kaart de bovenste helft en de andere kaart de onderste helft van het beeld berekent.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Als het 'hulpje' de helft van de frames, of de helft van het beeld moet renderen, ben je dan niet gelimiteerd aan de snelheid van je slave kaart, keer twee? Jammer als je dan een bruute nieuwe kaart koopt, en je oude kaart vervolgens voor vertraging zorgt.
Of maak ik ergens een denkfout?
bij alternate frames ben je idd gelimiteerd aan je langzaamste kaart
en zoals gezegt super-tiling is een oplossing.
maar split frame kan het ook zijn.
bij nvidia word het frame verdeeld over de 2 kaarten aan de hand van hoe moeilijk een deel van het scherm is.
een kaart doet de onderste 30%, omdat die zwaardere is, en de andere kaart doet de rest.

bij ATI zal dat dus ook wel kunnen, alleen nu rekening houdend met de snelheid van de langzaamste kaart waardoor die bv de langzame kaart de ondereste 25% krijgt en de andere kaart de rest.

hoe efficient dat is zal er vanaf hangen hoe efficient de software de relative snelheid van de kaarten en complixitijd van de te renderen beeld kan inschatten.
Ik denk dat Super-tiling daar de oplossing voor is, kun je de oude kaart bv. 30% v.h. beeld laten berekenen en de nieuwe 70%.
en als de technologie verschilt dan?
Vertex Shaders 2 <-> 3 bvb?
dan kun je je oudere kaart toch zowiezo wegknallen aangezien die de andere kaart toch maar voor de voeten loopt...
@dikk dik
Ken je de stelling het glas is half leeg ? Nou volgens mij is het glas halfvol. ATI geeft namelijk de mogelijk om 2 verschillende kaarten naast elkaar te gebruiken. Nvidia kent alleen de mogelijk om 2 identiek dezelfde kaarten te gebruiken. Het lijkt mij dan toch duidelijk dat dit een meer waarde oplevert, maar natuurlijk zou ik heel erg prettig vinden als ik al mijn oude hardware zo kunnen koppelen aan mij nieuwe hardware. Maar ik kan nu eenmaal niet mijn Pentium2 aan mijn Atlon XP vastzetten. Je kan gewoon beter vanuit het oogpunt kijken wat kon ik voorheen niet kon kan nu wel. Desondanks blijft de groep mensen waarop deze functie zich richt klein. Ik hoop daarom ook dat de consument hiervoor niet een al te hoge meerprijs voorgaan moet betalen.
Uitschakelen voor spellen die SM3 gebruiken en aanschakelen voor SM2.

Het lijkt wel alsof je dit werkelijk als nadeel van deze techniek wilt opwerpen. Niet dat ik zo'n fan ben van multi-gfx kaart renderen, maar dit maakt het toch een stuk nuttiger dan de nVidia variant.
dat is het toch ook..... Komt het gebruikersgemak echt niet ten goede...

Daarbij komt dat als je zoveel geld uitgeeft om zo'n systeem aan te schaffen (moederbord, master kaart), je ook wil dat het soepel werkt en niet bij de ene game wel, en bij de andere niet...
@boer teun: Dat is toch ook een nadeel :>

Maarja je kan het natuurlijk ook zien je kan alle kaarten vanaf de x800 serie gebruiken. Dat is toch wel een groot voordeel tov nvidia. Als je sm3.0 wilt dan zel je net zoals bij nvidia twee dezelfde kaarten moeten kopen. Het is maar net hoe je het bekijkt, maar iig jammer.
sorry, maar oude en nieuwe generatie kaarten gaan niet samen gebruikt kunnen worden. Wat de bron van dit artikel is, maar het is gewoon niet waar.
I think the number of times I've said that it is highly unlikely that different generations of boards will operate together because of these types of issues exceed the digits on both hands. I also know I was correct in saying that.

Wavey Dave - Beypnd3D
Tja, de bron van dit artikel is The Inquirer.

Je weet wel, die geruchten club waarvan nota bene jij, altijd beweert dat ze zo ontzettend vaak gelijk hebben :)


(Ik heb overigens ook veeeeeeeeeeeel meer vertrouwen in Dave)
Ik ben benieuwd, elke grafische kaart heeft zijn eigen beeldscherpte en kleurkarakteristiek. Vooral met composiet VGA-uitgang.

Dan krijg je met Supertiling en, wat vrijwel hetzelfde principe lijkt, Split Screen Mode een miniem beeldverschil tussen boven en onder.

Met Alternate frame-rendering krijg je een knipperbeeld.

Het voordeel van NVidia is dat je twee vrijwel identieke kaarten hebt en deze problemen dan niet hebt.
edit:
Dit kan met ATI ook natuurlijk maar dan is je oude Radeon overbodig


Als ATI nu nog de Scanline optie had (SLI-3DFX, om en om een beeldlijn, even voor kaart 1 en oneven voor kaart 2) zouden die effecten minder opgevallen.
Ik neem aan dat ze hier wel aan gedacht hebben, hoewel ik dat niet kan staven.

De externe kabel lijkt mij juist geen probleem. Aangezien je aan de buitenkant altijd wel een kabeltje kan aansluiten, aan de binnenkant kan hij wel eens in de weg zitten (voor de koeler/waterblok etc)
En als je het intern aansluit ben je ook meteen de mogelijkheid kwijt om oudere kaarten te gebruiken.

En de lefgozer die een Crossfire set-up heeft en het op vga composiet durft aan te sluiten is gewoon GEK.
Op zoiets hoort zekerweten DVI
Of het gerenderde resultaat van de slave-card gaat gewoon over de systeembussen (meestal PCI Express lijkt mij) terug naar de master-card. Het geeft wat druk op je bussen dus ik ben benieuwd naar het extra bandbreedtegebruik van deze technologie. Niet alleen naar -alle- kaarten maar ook tussen de kaarten onderling en of de kaarten direct met elkaar kunnen spreken of dat alles over de CPU moet bij PCIe...
Ik neem aan dat de filters van de kaart waarop de monitor is aangesloten wordt gebruikt, dus over scherpte en kleurkarakteristiek hoef je je geen zorgen te maken :)
idd jah. k heb eens hier gekeken en k moet zeggen dat die 2 PCI-E 16x sloten toch wel behoorlijk dicht naast elkaar zitten. daar krijg je nooit 2 top videokaarten op. ook lijkt mij die externe verbinding niet echt handig. dan vind ik de oplossing van nvidia strakker.

edit:
Aangepast Doomhammer
En er is nog iets grappig aan die foto, namelijk dat er het Intel Pentium 4 logo naast staat, terwijl dat het een AMD Athlon 64 S939 moederbord is :D Je ziet het meteen aan die bevestingsplastiek rond de socket ;)
het is geen amd moederbord en zeker geen socket 939. Je ziet duidelijk een north en een southbridge en die is niet meer op een AMD64 bord.
alleen de nforce4 heeft geen north en south bridge. verder hebben alle amd 64's chipsets nog gewoon een north en south bridge.
ja inderdaad hoe krijg je daar ooit normaal waterkoeling op??
Wat is een PCI-X16 slot? Leg mij dat eens uit.

Ik geloof dat je PCI-E 16x bedoelt.
PCI-X is pci-express...
da's natuurlijk onzin, PCI-X is PCI-X, PCI-express kan afgekort worden met PCI-E, PCI-X is iets compleet anders. PCI-X word veel gebruikt op server moederborden en bestaat al een tijdje langer dan PCI-E.
uuh, niet waar ;)
PCI-X is PCI extended, vooral in servers gebruikt voor meer bandbreedte. Is backward compatible met PCI, en ondersteund bandbreedte tot 1GBps.
PCIe is PCI Express, bedoeld als vervanging van PCI, is volgens mij niet backwards compatible (niet zeker van).
[edit]
Zie nu dat iemand anders hetzelfde al gepost heeft |:( sorry ;)
PCI-E = pci-express
PCI-X = pci extended

[edit]
te laat |:(
Is backward compatible met PCI, en ondersteund bandbreedte tot 1GBps.
en is 64-bit, iplv 32-bit
Wat gebeurt er als je Anti-alias of Anisotropic Filtering op je oude kaart uitzet met Alternate Rendering of Splitscreen? Je krijgt dan allerlei grafische effecten.
Ik hoop dat ATI met crossfire in de nieuwe drivers die hier voor geschreven moeten gaan worden ineens de kans neemt om stereo support te geven.

Enkele weken geleden kocht ik shutter glazen om met mn Radeon 9600XT in stereo 3D te gamen. niet dus, ATI ondersteund geen stereo 3D drivers zoals nvidia dat doet.

Met SLI en crossfire is er denk ik een mooie toekomst voor echte page flipped 3D weggelegd, elke kaart renderd een frame...

Als je nog nooit van stereo 3D gehoord hebt, zeker eens google'en. is kei hard de moeite. Mn oude games hebben ineens een nieuwe dimensie, letterlijk dan, en het werkt voor zo goed als alle directX en openGL games.

(bedankt cis voor het lenen van je TI4200 ;-)
Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen al die rendering modes. Kun je zien welke het beste presteerd (AFR, ST, SS, (3dfx)SLI).
Lijkt me wel heel interessant. En tegelijkertijd gruwelijk ingewikkeld. Je zit met meerdere technieken bij Crossfire, met de mogelijkheid om meerdere -verschillende- videokaarten te gebruiken. Daarnaast heb je nog de Nvidiea SLI, wat een andere techniek is (anders toegepast). Daarnaast heb je nog de vraag welke benchmarks je wilt gaan draaien, welke zijn geoptimaliseerd of Ati of Nvidiea, welke benchmarks hebben meer prestatiewinst bij deze multi-vpu technieken.

Al met al wordt het er een stuk ondoorzichter op met de meting van prestaties van videokaarten (deze opmerking is niet negatief bedoeld, het is een constatering).
nVidia's SLI hoort niet in dat rijtje thuis. nVidia gebruikt AFR als ik me niet vergis. nVidia's term "SLI", heeft betrekking op de verbinding tussen de twee kaarten.

\[edit; typo]
dat verbindings stukje op de nvidia kaarten zou ati niet nodig zijn
er werdt verteld dat de kaarten via het moederbord met elkaar communiceerden. maarja nu moet je ineen keer buiten je kast een verbindings stekker met kastje hebben
ik denk dat het allemaal zal verschillen per kaart combinatie (langzaam(er) + snel of 2 even snelle kaarten), maar ook per spel verschillend zal zijn.

het zal dus vooral een questie worden van zelf expirimenteren.
En externe dongle zegt het artikel? hmmmz...
Wat moet ik me daar bij voorstellen.... zo'n kabel waarmee je bijv vroeger de Voodoo 2 met een andere kaart doorlinkte maar dan met een soort kastje?

Dit bericht geeft te kennen dat je alsnog een nieuwe kaart moet gaan kopen om er gebruik van te kunnen maken, dit hebben ze vind ik gemeen gespeelt. Ze gaven toch eerst aan dat je alle kaarten vanaf de (weet niet zeker) radeon 9700 kon gebruiken. (heeft alleen geen pci express :Z) en dat klopt dan vast wel maar er werd toen niet te kennen gegeven dat je alsnog een dure kaart erbij moest komen. Een ruwe zet imo.
Ze gaven toch eerst aan dat je alle kaarten vanaf de (weet niet zeker) radeon 9700 kon gebruiken.
Dat waren alleen geruchten, Ati heeft niets officieel bevestigt. Zelfs dit bericht van de Inquirer komt niet officeel van Ati vandaan, allemaal vanuit een interview.
Tsja dongle, dat heeft ATI tot nog toe niet genoemd. Als die dongle er appart bijkomt en dus extra kosten betekent, dan is het in NVidia's verhaal tenminste duidelijker. Speciaal SLI-capable mobo nodig. NU worden we eerst lekker gemaakt dat we zelfs mobo graka kunnen gebruiken en vervolgens blijkt er een dongle nodig te zijn.

Als het gerucht van de dongle waar is, kan de leverbaarheid en de prijs nog een stevig probleem gaan vormen. De betere schaalbaarheid (geen identieke gpu nodig)en de onafhankelijkheid van het chipset op het mobo blijven voordelen. Het feit dat er (nog) geen databrug tussen de grafische kaarten mogelijk is zodat de datastromen over het mobo zelf moeten gaan is weer een nadeel. In september moet ik voor iemand een 3000 euro game-bak in elkaar gaan zetten (helaas niet voor mijzelf). De keuze ATI/NVidia wordt steeds moeilijker, maar wellicht dat tegen die tijd er meer duidelijkheid is en de eerste testen met ATI's crossfire vs SLI de keuze wat makkelijker kunnen maken. (of wellicht dat gigabyte dan 2 dualgpu kaarten in sli modus kan laten draaien. dan is in ieder geval de keuze weer makkelijk)
2 dual GPU kaarten in crossfire zou betekenen: normaal 2 gpu's = in plaats van 16X -> 8X PCX, en dus met 4 gpus heb je een 4X PCx, en dan is de prestatie winst tegenover die 2 kaarten echt niet zo groot
dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de manier van renderen en de drivers.
als ze BV het scherm spliten en altijd 50/50 doen dan heeft SLI een voordeel omdat daar de verdeling dynamisch geredeld word aan de hand van de complexitijd van de delen.

ik heb tests gezien van normale kaarten in een aangepast 4x slot en de prestaties veranderede nouwelijks. (zal fff zoeken of ik het kan vinden)
ik weet dat het 4x slot aan reden werd aangedragen voor de slechtere prestaties van het via systeem maar daar had ik meteen mijn twijfels over.

edit : jammer genoeg niet te vinden, elke zoek opdracht word overspoelt door 4x FSAA of 4x AGP ect.
maar als je naar het verschil tussen 4x en 8x AGP kijkt, wat bijna niet aanwezig is, en dat hoe nieuwer de game hoe kleiner het verschil word.
dan is het ook vrij logisch dat 4x pci-express genoeg bandbreedte heeft.
tot aan met PCI-E 4x is er niet veel verschil in prestatie tegenover 16x(nog geen 3% in moderen games).
dus 2 dual gpu kaarten zou prima moeten werken.
Heb je al reviews van de dual systemen van VIA gelezen... 30% prestatie verlies tov nforce4 sli doordat het PCx 4X is ipv PCx 8X
Vind je het gek dat je een extra kaart moet kopen? Dat zag je toch al van mijlen ver aankomen? De gemiddelde consument heeft 1 kaart in de PC zitten en kan er nu een nieuwe kaart bij kopen zonder de oude kaart te hoeven vervangen. Dat is toch het hele idee van SLI en Xfire?
Ik denk dat j0j0 bedoelt dat het wat onwaarschijnlijk is dat je zo'n kaart via een vga-loop zoals bij de voodoo2 aan elkaar knoopt. Door die kabel kunnen alleen de DAC's met elkaar praten, niet de framebuffers. Maar misschien met DVI, dat weet ik niet.

Ik vind trouwens de split screen methode, die nvidia dus ook gebruikt, een beetje dom. In buitenscènes rendert de ene kaart dus alleen maar sky, wat natuurlijk veel minder werk is dan alle objecten op de grond.
dat word dynamisch aangepast. wanneer bijv. de bovenste helft heel simpel is, zal de ene kaart 70% van het beeld (bovenste stuk) renderen, en de andere kaart 30%.
Ati heeft dan wel de voorsprong want 2 X 850XT lijkt me toch echt stukken sneller dan 2 X 6800 Ultra totdat de G70 en de R520 komen heeft ATI nu dus de leiding verder vind ik de naam maar dom...
Waarom zou 2x 850XT zoveel sneller zijn?

De enkele kaarten zijn praktisch even snel. En ik zie niet echt een reden waarom crossfire sneller zou zijn dan SLI. SLI schaalt immers behoorlijk goed.
Maar wat ik nou echt wilde weten staat er niet in: is het mogelijk deze techniek met een bestaand SLI moederbord te gebruiken, of heb je echt een ATI bord nodig?
Tuurlijk, je hebt voor SLI toch ook een Nvidia Nforce bord nodig :?
en zal gebruikmaken van een 'master card'
Oke en hoeveel euro's zal deze kaart van mijn MasterCard gebruiken? :+
Dat vroeg ik me ook al af, misschien wel het meest interessante van het geheel namelijk :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True