Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Bron: VR-Zone Hardware

Volgens VR-Zone Hardware zal ATi in mei een Pentium 4-chipset met de codenaam RD400 en ondersteuning voor ATi Multi Rendering (AMR) uitbrengen. AMR is ATi's tegenhanger van nVidia's SLI en moet er voor zorgen dat twee grafische kaarten geclusterd kunnen worden om zo de grafische prestaties te verhogen. In tegenstelling to SLI, heeft AMR geen extra brug nodig tussen de twee grafische kaarten. In de nabije toekomst moet ook de RD480-chipset het licht zien, die AMR in combinatie met Athlon 64-processors mogelijk moet maken.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ik hoop dat met deze techniek de kaarten de even, of de oneven beeldlijnen laat uitrekenen, in plaats van ieder een stuk van het scherm.

Scan Line Interleave heet dat.

Als het goed is zou dat meer prestatiewinst moeten opleveren ten opzichte van Nvidia's "sli" aanpak.

En door het ontbreken van de brug is dus iedere ati pci-kaart geschikt, mijn 6600 heeft bijvoorbeeld geen aansluiting voor de brug, dus ik kan deze niet in sli als ik er 2 zou hebben.

edit: bedankt voor je goede uitleg ThunderNet.

Arme toms hardware en consorten, als ze dadelijk ook AMR in hun vga-charts opnemen (8>
hehe, als ze al die combinaties moeten uittesten :>
Hierboven wordt het al wel uitgelegd maar niet erg duidelijk. nVidia's SLI kan allereerst (zoals countess al zegt) beide manieren aan, dat stelt nVidia zelf in via een game profile (de meest gunstige manier per game) of je kunt dat zelf instellen door zelf een profile aan te maken dmv een coolbits tooltje :). Ten tweede is nVidia's SLI (Scalable Link Interface) beter uitgedacht dan dat wat jij bedoelt, want dat is namelijk 3DFX's versie van SLI (Scan Line Interleave). Het effect van 3DFX's versie is namelijk dat beide kaarten evenveel renderen, toch is dit niet altijd het meest ideale geval. Iemand hier op T.net heeft ooit eens goed uitgelegd: Stel je hebt bovenin je beeld een vrij simpele blauwe lucht, met hier en daar wat boomtoppen enz, en onderaan heb je een gruwelijk slachveld met tientallen eenheden, volgevuld landschap en jou eigen character. Dan is het onderste deel van het frame dus véél ingewikkelder te renderen. Op de Scan Line Interleave manier zou dat betekenen dat beide kaarten alsnog de helft van het frame renderen, bij nVidia's SLI (mits split screen ingesteld staat) zal de eerste kaart van bovenaf beginnen met renderen, terwijl de tweede videokaart van onderaf begint te renderen. Gezien het frame wat ik net 'schetste' zou dat betekenen dat ze niet in het midden samenkomen :P. videokaart 2 (die van onderaf begint te renderen) renderd namelijk een stuk minder dan videokaart 1, omdat die alleen maar een 'simpele' blauwe lucht enzo hoeft te renderen, die is dus veel sneller klaar. Daardoor wordt het veel gelijkmatiger verdeeld en dat is uiteindelijk sneller dan de lijn-overslaan methode :P.

Tevens denk ik dat nVidia's SLI zoiezo beter uitgewerkt is. Mss niet nu, maar wel over een paar jaar. AMR zal namelijk alle data tussen de 2 kaarten over de PCI-E bus moeten gooien, dat is nu nog niet zo'n ramp, maar in de toekomst, wanneer de kaarten sneller en sneller worden, zal het wél een probleem worden omdat er steeds meer bandbreedte gebruikt wordt door de videokaart an sich, en dus steeds minder bandbreedte overblijft voor informatie uitwisseling tussen de 2 cores. Natuurlijk komen er wel snellere versies uit van PCI-E (zoals ook bij AGP van 2 tot 8x) zo heb je nu de 2,5ghz versie geloof ik maar er staat ook nog een 5 en 10ghz versie op de planning. nVidia's SLI mag dan wel een extra bruggetje tussen de kaarten hebben, maar die vermijden tenminste wel het gebruik van de PCI-E bus :). En persoonlijk, zou mij dat niks in de weg zitten :).

Edit: Ati Fanboys ofzo? is dit nu echt zo overbodig? Ik leg alleen maar uit waarom split-screen rendering wel degelijk efficienter is dan line-interleave rendering.
Scan Line Interleave heet dat.
afkorting SLI :)
...Nvidia's SLI
voor de duidelijkheid: Scalable Link Interface
Ja en AMR betekent: Audio Modem Riser..... :+
AMR werkt op een andere manier, en gebruikt geen SLI
De GPU's hoeven namelijk niet het zelfde te zijn..
zo zou je een X600 naast een X850 kunnen zetten... En helpt de X600 core de X850 core.....
Ik hoop dat met deze techniek de kaarten de even, of de oneven beeldlijnen laat uitrekenen, in plaats van ieder een stuk van het scherm.
nee eigenlijk niet. want beide kaarten moeten dan alle geometric uitrekenen. bij een stuk van het beeldscherm zal er weinig geometry zijn die overlapt.
Als het goed is zou dat meer prestatiewinst moeten opleveren ten opzichte van Nvidia's "sli" aanpak.
Zelfs 3dfx is al jaren geleden van SLI afgestapt met de multi-chip V4 en V5.
Bij SLI worden caches namelijk minder efficient gebruikt.
SLi deelt het beeld in 2 stukken.
SLI kan beide doen.
en split frame en alternating frame.
Ik hoop dat met deze techniek de kaarten de even, of de oneven beeldlijnen laat uitrekenen, in plaats van ieder een stuk van het scherm.
Ik hoop het niet. Beide kaarten moeten dan de gehele geometrie van het beeld uitrekenen - dubbel werk - en alle textures toepassen - dubbel werk. Bovendien is dat vervelend als je AA en/of AF aanzet, waarbij de omliggende pixels van belang zijn. Om de waarde van een pixel in een even rij uit te rekenen, moet je die van de oneven meenemen (en vice-versa).

Daarom heeft nVidia lang gedacht en een andere route gekozen dan 3Dfx indertijd. Het heet dan nu ook niet meer Scan Line Interleave maar Scalable Link Interface. Pure marketing: zelfde afkorting voor zelfde doel als bij 3Dfx - nml twee vid kaarten voor één beeld - maar met een andere techniek, dus andere woorden.
Tenzei je GIGANTISCHE artifacting doebewust op laat treden, moeten de kaarten enigzins van dezelfde techniek voorzien zijn, en als de kaarten dan nog in snelheid verschillen is dat alleen maar nadelig voor de effecientie van het geheel.

Tenzei Ati het op een nog andere manier oplost, als bijvorbeeld een PSM3.0 compatible kaart word gebruikt icm een tragere PSM2.0 compatible kaart, dan kan er gekozen worden om PSM2.0 te gebruiken voor beide kaarten en beide kaarten een ongelijk gedeelte vn het scherm te laten renderen, in dit geval is de kans groot dat een die PSM2.0 kaart niet meer dan een blok aan been is van de PSM3.0 kaart.

SLI heeft in prencipe geen moederbord ondersteuning nodig, alleen moet nvidia ze het "ja-knikje" geven...
AMR zoals word uitgelegd via het moederbord zou erg ERG jammer zijn, maar er waren laatst geruchten dat het via een DVI aansluiting werkte en meteen met een kaart of 8 kan, dit zou er ook voor zorgen dat er in princiepe geen moederbord ondersteuning nodig.

Dat zou Ati ook niet kunnen maken, ze hebben gewoon nog niet een groot genoege naam op het gebied van chipsets, en al helemaal niet op het gebied van AMD's...
Dat zou Ati ook niet kunnen maken, ze hebben gewoon nog niet een groot genoege naam op het gebied van chipsets, en al helemaal niet op het gebied van AMD's...
Waarom niet. NVidia had nog niet zo lang geleden ook geen goede naam op het gebied van chipsets. NVidia chipsets zijn populair geworden dankzij soundstorm en de prestaties van de chipsets. Er is geen enkele reden waarom Ati niet hetzelfde kan bereiken. Of hun multi gpu techniek goed genoeg is om hun de verkoop van hun chipsets naar het niveau van NVidia te tillen, geen idee. Maar ze kunnen het in ieder geval proberen.
Nvidia heeft al jaren een goede naam op het gebied van chipsets.
alleen heel in het begin met de nforce1 was het wat minder, maar dat was jaren geleden
alle volgende chipsets is niks mis mee geweest.
ze hadden een kleine dip bij de nforce3-150 maar dat was it.
AMR zoals word uitgelegd via het moederbord zou erg ERG jammer zijn
Want?
dat zou betekenen dat andere moederborden het niet kunnen en enkel ATI moederborden AMR kunnen doen, dit verkleint de keus in moederborden, verpest de markt voor Via en Sis, zorgt ervoor dat de graphische oorlog zich ook op mobo gebied begint af te spelen.
Ah, ok. Ik dacht juist dat je precies het omgekeerde bedoelde.
Nu komen we dus op het punt dat je bij het kiezen van een mobo niet alleen voor de AMD of Intel moet kizen maar ook voor nVidia of ATI. |:(

SLI werkt alleen met nVidia kaarten omdat die speciale SLi brug nodig hebben, AMR werkt compleet via moederbord en met bestaande kaarten. Wil dat zeggen dat je met AMR ook twee 6800s kan laten werken want ik verwacht ook niet dat ze een X300 vantevoren al AMR-ready hebben gemaakt :?
Wil dat zeggen dat je met AMR ook twee 6800s kan laten werken

Je bent een grote jongen als je ATi drivers kan installeren voor jouw 6800 }:O :P

want ik verwacht ook niet dat ze een X300 vantevoren al AMR-ready hebben gemaakt

Ofwel gaat het via drivers gaan, en kun je die ook gewoon gebruiken; ofwel zul je die dus niet kunnen gebruiken. Iets in mij zegt mij dat het wss het laatste zal zijn ;)
Ik denk dat iedereen hier over het hoofd ziet dat het belangrijkste voordeel (naar mijn mening) toch niet dat het ontbreken van de sli brug is maar het voordeel dat je twee verschilleden kaarten met MVP kunnen samenwerken (mits ze MVPondersteunen) iets wat bij sli van nvidia niet mogenlijk is. Je zou dus nu een x800 kunnen kopen en later een nieuwe generatie kaart aanschaffen (van iets dergelijks al r520) en je x800 niet hoeven weg doen

(zoveel verschillende namen gehoord dat ik het ook niet meer wist)
het is AMR (Ati Multi Rendering), geen MRA (een of andere hersenscan), geen RMA (returned materails afdeling ofzo..)....

je x800 moet je dan zeker wel wegdoen, in geval dat je Splinter Cell Chaos Theory gaat spelen laat je X800 alleen nog maar DX8.1 effecten toe, terweil je Fudo DX9.0c effecten wil doen. En blijkt dat je fudo + x800 nog maar 130% van de performance van alleen fudo is, en dat hij door die DX8.1 effecten niet alleen een lelijker plaatje laat zien, maar ook nog eens 30% trager loopt, uiteindelijk is die Fudo alleen veel beter af, nieuwe PSM laat hem sneller lopen en mooie plaatjes maken, die X800 is dan een blok aan zijn been.
MRA (een of andere hersenscan)

MRI (magnetic resonance imaging) moet het zijn, en bovendien niet specifiek voor hersenen. ;)
sssssst, stil jij..... :+
MRA bestaat ook, het is een specialisatie van MRI, gericht op hart en bloedvaten (angiografie).
natrap:

RMA: Returned Merchandise Authorisation :)
Maar wat gaat dan regelen welke grafische kaar welke opdracht krijgt?
De processor of de chipset? in beide gevallen vertraagt het andere onderdelen van je pc toch?
de software. die draaied op de CPU.
de chipset doet in princeipe helemaal niks behalve data doorgeven naar waar het hoord te gaan.

AMR zou gaan werken op elke willkeurige PCI-E chipset die zijn 16x graphice connector kan opspliten in 2keer 8x.
het kan dus niet zo zijn dat de chipset iets specials moet doen als dat waar is.
Oftewel op elk SLI board?
Op elk SLI of AMR bord, terwijl SLI dus waarschijnlijk alleen werkt op SLI-borden.
je hebt al een SLI bord als je de 16x connector in 2keer 8x kan splitsen.
de enige reden dat het dan niet altijd werkt is omdat nvidia de chipset blokeerd in hun drivers(en omdat je er geen bridge bij krijgt maar die zijn tegenwoordig los te koop blijkbaar).
Ik denk dat je het meer in de richting van een Process Scheduler moet zoeken.
Het zal dus gewoon taakverdeling gaan toewijzen over de beschikbare grafische kaarten (processes).
Alle ATi kaarten sinds de R200 kunnen in een multi gpu opstelling werken. De R300 is zelf voorzien van een tilling mechanisme dat voor een verbeterde load ballancing tussen de verschillende gpu's.

De loadballancing kan dus hardwarematig gebeuren de vraag is natuurlijk of ATi erin kan slagen deze functionaliteit te gebruiken. De technologie was immers ontwikkeld om in speciale industriele toepassingen gebruikt te worden.
Ik denk de chipset en de processor, namelijk dat die chipset nodig zal zijn om AMR te ondersteunen, en dat de drivers het meeste van de regelingen doen, maar de drivers, dat wil dus zeggen de CPU, maar dat is bij nVidia's SLi ook..
Dit is goede marketing van ATI. Bezitters van bijv. een x850 xt hebben net een hele duit aan zo'n kaart uitgegeven en zouden daarom wel eens de volgende generatie over kunnen slaan. Nu heb je van die mensen die nogal graag meer frames/ps willen en die geven dan weer een hele duit uit zonder dat ze hun 850xt moeten vervangen.
Bezitters van bijv. een x850 xt hebben net een hele duit aan zo'n kaart uitgegeven en zouden daarom wel eens de volgende generatie over kunnen slaan

De kosten-argumentatie is niet helemaal correct. Zo'n mobo is ook niet zo goedkoop. Netto gezien koop je dan weer een nieuwe mobo plus de extra videokaart. Ik denk niet dat je dan weer zó goedkoper uitkomt. En of de prijs/prestatie verhouding zoveel beter is dan een enkel übervideokaart uit de toekomst is nog maar de vraag.
Zou dit nou ook op een SLI bord gaan werken? Ik ga namelijk een SLI mobo met een X800XL bestellen....
AMR gaat ook werken met Nvidia chipsets(of Intel/VIA for that matter). Teminste dat is wat ATI tegen haar videokaart bouwers heeft gezegd.

Twee posts ofzo hoger ;)

//offtopic: maar meteen ook de dt-fout verbeterd uit de quote ;)
weet iemand of het ook kan met de huidige kaarten (stel dus dat je nu een half jaar oude X800 hebt) kan het daar dan ook al mee? wel toch om dat er fysiek niets aan veranderd is?

maar zou inderdaad perfect zijn als het samen kon werken met een niet exact dezelfde kaart, (dan moet het scherm wel in ongelijke delen verdeeld kunnen worden of natuurlijk Scan line interlaving)

damm, over een paar maandjes ben je pas het mannetje met een dual X850XT PE ;)
doet me beetje denken dat het 2 kanten op kan bij ATi:

-Ze hebben kaart bouwers gezegd dat het op iedere chipset met ieder mobo moet kunnen.
-Hier word gepraat over een apparte chipset.

zou zomaar kunnen dat:

-de logic ingebouwd zit in de GPU=alle mobo's/chipsets kan
-voor ouwe kaarten logic in de chipset=>alle videokaarten kan

zou een mooie gulden middenweg wezen!
Hexus loopt wat achter de feiten aan, het heet niet AMR maar MVP (8>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True