Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: The Inquirer, submitter: Balkz

Volgens The Inquirer zal de R500-chip van ATi tegen het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar klaar zijn. Deze GPU is bedoeld voor de Xbox 2 van Microsoft en het ontwerp is niet veel meer dan een R520, bedoeld voor pc's, waaraan een geïntegreerde framebuffer is toegevoegd. Het lijkt er dus op dat de Xbox 2 niet op 5 januari 2005 zal worden gepresenteerd, zoals gamesindustry.biz eerder speculeerde.

De R500 zal uit minstens 16 pipelines bestaan en twee Texture Memory Units (TMUs) hebben. Dit betekent dat de GPU ongeveer twee keer zo snel zal zijn als de huidige X800 die maar een TMU heeft. The Inquirer speculeert verder dat als de Xbox 2 op 60fps zou moeten werken, de R500 dus meer dan zes keer zo snel zal zijn als de Radeon 9800. Dit baseren ze op het feit dat de huidige Software Developer Kit (SDK) van Microsoft voor de Xbox 2 maar 10fps haalt in combinatie met een Radeon 9800-kaart.

Xbox 2 (Artist Impression)

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Snap niet dat ATI niet één chip maakt voor de XBOX (PC verbouwd tot gameconsole) en de PC ipv 2. Betekend 2 aparte productielijne, wafer ontwerp, productie-optimalisatie proces en ook een 2e sub ontwerpproces starten die de R520 nog wat aanpast van het R500 basis-ontwerp.
Zoals er in het artiekel staat heeft deze XBOX GPU in ingebakken framebuffer. Met andere woorden ingebakken grafisch geheugen. Dit zal goedkoper zijn dan een GPU met extern geheugen.
Echter de groote van dit geheugen zal een stuk kleiner zijn dan de tegenwoordig gebruikelijke ( en in de PC wereld zwaar gehypte) 256MB.
De XBOX zal waarschijnlijk geen 1600x1200 als resolutie voor zijn games gebruiken en in kombinatie met een snelle PCIe bus is die hoeveelheid geheugen ook helemaal niet nodig.

In de PC wereld hoef je dus niet, met een laten we zeggen, 64 MB geheugen aan te komen en zeker niet in je topmodel kaart want voor de heren marketeers geld bigger is better ookal kan je 15" dell TFTtje maar 1024x768 aan en is het maar de vraag of er echt zoveel texture geheugen nodig is, zeker met PCIe 16x in het vooruitzicht.
De xbox zal waarschijnlijk idd geen 1600*1200 doen, maar geruchten gaan wel dat er een vga uitgang op zou zitten. En hij ondersteund zeker 1080i of p, wat toch ook al een behoorlijk hoge resolutie is. verder de framebuffer dient alleen om tijdelijk het frame op te slaan voordat het naar buiten gestuurd wordt, dit heeft niets met het videogeheugen te maken (behalve voor het feit dat in de pc meestal het videogeheugen hier ook voor wordt gebruikt).

Als het goed is zal microsoft en sony wel geleerd hebben van nintendo en ook triple buffering hebben toegepast, dit zorgt ervoor dat de framerate niet meteen gehalveerd wordt als de xbox2 tijdelijk de 60fps niet haalt.

Verder zal je zowiezo niet zomaar de R520 in een xbox kunnen stampen omdat het een totaal andere architectuur is.
ik heb die 1080i even gegoogled en dit is een resolutie van 1920x1080. Dit is een groter oppervlak dan 1600x1200. Ik vraag me af hoe ze dat geheugen op de die krijgen. Als de buffer de kanalen ARGB (4 bytes) + 32bit Z hebben heb je al 1920x1080x8bytes = 16,588,800 bytes nodig! Zelfs de duurste serverprocessors hebben niet zo veel cache. Ik meen dat ik ooit in een schema van de XBox II heb gezien dat die cache dan ook niet op de Ati Chip zelf zit, maar er vlakbij zodat zowel de GPU en de tripple Core CPU ze gelijktijdig kunnen aanspreken. Zo zou de CPU ook nog renderwerk kunnen doen. Onvoorstelbaar gewoon!
ik heb die 1080i even gegoogled en dit is een resolutie van 1920x1080. Dit is een groter oppervlak dan 1600x1200.
Nee, kleiner. Er is sprake van 1080i (interlaced), er wordt dus gewerkt met een resolutie van 1920 x 540 en dit is qua oppervlak kleiner dan 1600 x 1200.
Waarschijnlijk omdat ze daar voor betaald worden door MS om de boel NIET compatible met elkaar te houden.
(ze leren van de Xbox)
Oftewel ik denk dat MS dat in de voorwaarden heeft staan. Jullie maken een kick ass chippie voor ons dat niet in de PC wereld verschijnt en laats staan dat er in de PC wereld drivers voor bestaan! etc etc..
In principe doen ze dat ook, alleen bij de xbox versie hebben ze wat extra's toegevoegd.

De kans bestaat dat als nvidia met een snellere gpu komt, dat ati de xbox versie ook voor de pc gaat uitbrengen.
De R500 zal uit minstens 16 pipelines bestaan en twee Texture Memory Units (TMUs) hebben. Dit betekent dat de GPU ongeveer twee keer zo snel zal zijn als de huidige X800 die maar een TMU heeft.
Hebben we het hier over twee TMU's per pipeline?
Anders is het niet zo bijzonder, Voodoo 3 had ook al twee TMU's :P
sterker nog: Voodoo² had al 2 TMU's :P
Het is ook niet bijzonder om 32 pipelines met 4 TMUs elk te maken.

Wat bijzonder is, is om zo'n gpu betaalbaar te houden.
En dan kan zelfs een gpu met 8 pipelines en 1 mtu per pipeline heel bijzonder zijn.
Eruit slopen die kaart en in je pc zetten !!! :z :+
Zul je van opensource driver support moeten doen vrees ik. Want ATI zal er niet aan mee willen doen cq. contractueel niet aan mee mogen doen of ze het voor hun fan-base willen of niet..
The Inquirer speculeert verder dat als de Xbox 2 op 60fps zou moeten werken, de R500 dus meer dan zes keer zo snel zal zijn als de Radeon 9800. Dit baseren ze op het feit dat de huidige Software Developer Kit (SDK) van Microsoft voor de Xbox 2 maar 10fps haalt in combinatie met een Radeon 9800-kaart.
Dit lijkt me nogal erg nattevinger werk aangezien de developer kit een kruisdoos 2 emuleert.
dat is volgens mij ook de reden dat nvidia achter begon te lopen op ati. Ze waren te uitgebreid en te diep gezonken in het xbox concept dat ze helemaal niet meer op de GPU markt gericht waren: gevolg was dat ze eerst met de veel snellere geforce 2/3 series steeds harder begonnen achter te lopen op de toen oprukkende 9500/9700 (pro). De opvolgers hiervan, geforce 4/ fx, waren nix voor deze kaarten. Ik hoop dat ati niet dezelfde fout maakt :)
Jij maakt een grote fout, de GF4 serie was zeker niet slecht, beter dan ATI in mijn ogen, ik heb veel kaarten gehad maar mijn GF Ti 4200 draait nu vandaag de dag games als Rome Total War en Doom 3 perfect. Dat zie ik andere kaarten van ATI uit die tijd toch niet doen hoor. Dat nVidia ergens de fout in is gegaan is wel duidelijk maar dat was pas de FX serie, de GF4 was juist geweldig :Y)
Jij maakt een grote fout, de GF4 serie was zeker niet slecht, beter dan ATI in mijn ogen, ik heb veel kaarten gehad maar mijn GF Ti 4200 draait nu vandaag de dag games als Rome Total War en Doom 3 perfect.
Je kan zeggen wat je wilt maar Doom 3 draait niet perfect op een GF4 TI4200. Je neemt misschien genoegen met low detail en lage kwaliteit, maar dat is dus niet perfect. ;)
Ik snap nog steeds niet waarom nVidia gewoon die Ti series opnieuw had gemaakt maar dan met dx9 support... Ik weet ook niet of dat wel kan maar het zou ze echt veel geholpen hebben, sinds de Ti series echt GOED waren!!
De geforce 4 waren wel 6 a 7 maanden eerder op de markt dan de 9500/9700 (pro). En in het begin was de 4600 Ultra nog steeds sneller dan de 9700 Pro. Pas toen er meer dx8.1 en dx9 op de markt kwam werdt de 9700 Pro sneller.
Is X-Box 2 compatible met X-Box 1
Antwoord: Nee. Ze streven niet naar compatibiliteit.
Welicht via een crack later wel mogelijk, maar lastig om de spelletjes precies even snel te laten lopen. (Vergelijk nu de "opgevoerde" X-boxen met snellere processors: ook hier is het lastig om de game-snelheid gelijk te houden met het origineel, omdat de spelletjes vaak geprogrammeerd zijn op de maximale hardware performance)
Ik heb nu ongeveer 35 spellen op mijn XboX staan, de XboX+2games kreeg ik gratis bij een telefoon abbo, modchip kost 70 eur, en dat waren dan de kosten. Heeft me dus eigenlijk vrijwel niets gekost, als dit met de xbox2 ook mogelijk is kan het me echt helemaal niets schelen of de xbox2 nou compatible zou zijn met xbox1, dan houd ik ze gewoon allebij en verkoop ik de xbox1 wel als ik er op uitgekeken ben. Ik ga standaard niet van compatabiliteit uit omdat het zo onmogelijk lijkt. Hoewel de performance van de xbox2 wel ziek is zou het misschien best geemuleerd kunnen worden. Tijdens zo'n emulatie kan de snelheid van spellen ook best ingehouden worden. Lock gewoon de framerate, das alles.
Maar hoe dan ook lijkt het me niet echt een optie. De hardware kan er sowiezo niet mee overweg, dus emuleren blijft de enige optie, en dat kan nogal erg veel problemen met zich mee brengen. Nog simpeler: Wat dacht je van de controller, is die uberhaupt wel compatible met de oude spellen... lastig hoor.
Dit betekent dat de GPU ongeveer twee keer zo snel zal zijn als de huidige X800 die maar een TMU heeft.
Betekent dit dus dat we begin 2005 ook een opvolger van de x800 krijgen?
elke 6 maanden komt er een opvolger van de vorige generatie.
eerst een update van de vorige core(zoals 9700-->9800 en 5800-->5900) , en dan weer een geheel nieuwe core.
Hadden de Bitboys ook geen chip ontworpen met 32mb. geheugen in de chip.ati gaat dan toch die
kant op,ik denk dat dit ook wel voor de desktop komt.
bitboys heeft al veel chips gebakken ... met lucht...

het enige dat die tot hiertoe hadden was dachtik zo'n midrange kaartje...
Maar ATI heeft verschillende teams voor de GPU markt en de console markt, dus die fout kunnen ze niet maken.
Hebben we het hier over twee TMU's per pipeline?
Anders is het niet zo bijzonder, Voodoo 3 had ook al twee TMU's
Ik kan het je nog sterker vertellen.
De Graphics Synthesizer (PS2 GPU) heeft 4 pixel pipelines met ieder 4 TMU's en de Matrox Parhelia 512 heeft ook 4 pixel pipelines met ieder 4 TMU's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True