'Xbox 2 krijgt 0,065 micron IBM-processor'

Ongeveer een maand geleden waren de eerste geruchten op de site TeamXbox terug te vinden over de mogelijkheid dat de processor in de Xbox 2 een 0,065 micron IBM-CPU zou gaan zijn. Deze geruchten zijn gisteren op dezelfde site bevestigd. IBM heeft de eerste experimentele samples kort geleden geproduceerd. Het zal naar verwachting echter nog twaalf tot achttien maanden duren voordat de productie echt op gang kan komen. Het is opvallend dat Microsoft nu voor een IBM-CPU kiest voor de Xbox 2. Half augustus 2003 werd er namelijk nog gedacht dat er een Pentium M in de nieuwe Xbox zou komen. Volgens de bron van TeamXbox is dit echter niet zo heel erg vreemd.

IBM logoDe afgelopen maanden heeft IBM namelijk verschillende successen geboekt op het gebied van microprocessors. Zo was het bedrijf de eerste die een 64-bit processor op de desktopmarkt bracht: de PowerPC 970, die in Apple's Power Mac G5 is verwerkt. Verder was IBM het eerste bedrijf dat een 90nm-CPU op de markt heeft gebracht, namelijk de tweede generatie PowerPC 970's, die onder andere in de Xserve G5 is verwerkt. Door het 90nm-productieproces is IBM door de 2GHz-grens gebroken. De 65nm-technologie zal het bedrijf dichter bij de 3GHz brengen, zo is de verwachting. Het gaat echter niet alleen maar om kloksnelheid. Het is belangrijker om te kijken naar de specifieke cores en wat er in één kloktik gedaan kan worden, aldus de bron van TeamXbox.

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

17-01-2004 • 17:34

51

Bron: TeamXbox

Lees meer

Mac OS X installeren op een Xbox
Mac OS X installeren op een Xbox Nieuws van 7 oktober 2004
Nieuwe details 'Xbox Next' opgedoken
Nieuwe details 'Xbox Next' opgedoken Nieuws van 1 februari 2004
Microsoft: "Xbox niet winstgevend"
Microsoft: "Xbox niet winstgevend" Nieuws van 31 januari 2004
'Xbox 2-presentatie in maart 2004'
'Xbox 2-presentatie in maart 2004' Nieuws van 21 november 2003

Reacties (51)

51
49
33
16
8
8
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Leuk stuk en erg intressant.

Enkel wordt hier nergens vermeld dat de Nintendo GameCube al een IBM CPU had.

Vraag mij dan ook niet af of MS en Nintendo het niet op een akoord hebben gegooid om samen te proberen Sony er uit te werken.
de CPU en GPU zijn nu wel erg vergelijkbaar bij bijde hun opvolgers ( Xbox 2 Cube 2 ) en wordt het poorten van games tussen bijde wel erg aantrekkelijk.
Iets wat ik persoonlijk net iets te toevalig vindt zeg maar. :*)
Ook kan dit flink kosten drukken voor ATI en IBM i.v.m produceren waardoor voor MS en Nintendo meer mogelijk wordt later prijzen te verlagen.

Sony heeft natuurlijk ook hele mooie dingen lopen maar zal dankzij deze duure technieken moeilijk mee kunnen gaan met prijsverlagingen.

Ook is het mischien nu minder aantrekkelijk om games te ontwerpen voor de PS3 i.v.m compleet andere hardware dan de Cube 2 en Xbox 2
omdat dit voor kleine ontwikkelaars meer kosten met zich mee brengt. Dus dat heeft Sony dan al tegen zich.

Maar de tijd zal het leren !
erg benieuwd ben ik wel .
Ik denk dat je qua gedachtengang aangaande productie voor ATI en IBM aardig goed kan zitten, maar wat kosten drukken betreft voor Nintendo en Microsoft ...

Hmm, ik wil niet al te gek doen, maar ehm, Sony hoeft het niet echt voor het geld te doen...... ze hebben meer dan alleen maar de PS2/PS3 lopen aan producten, ontwikkeling etc... Verder heeft Sony _erg veel_ zelf in house zitten. Software ontwikkeling (audio/video apparatuur denk ik dan aan en uiteraard de playstation), eigen chip-ontwerp-fabrieken (er zit best veel custom meuk in sony apparatuur aan chipwerk), goede samenwerking met toshiba (cpu-bakker/ontwerper o.a.) ... Dus wat dat betreft kan Sony ook aardig wat aan de prijzen doen hoor....

Genoeg andere takken om de prijsverlagingsklappen op te vangen.

[edit]
Wat ik bedoelde met "ze hoeven het niet echt voor het geld te doen" is dat ze niet perse winst hoeven te maken op de console zelf. Dus daar best wel gewoon ook verlies op kunnen draaien door die prijs laag te gaan houden. Tuurlijk gaan ze voor de winst, maar die halen ze uit licenties voor hun SDK's en royalties die ze zonder twijfel ook krijgen van elk verkochte game...
Niet voor het geld ? euhh.. waar dan voor ? voor de eer of zo ? :)
Je wilt niet lullig doen maar gaat beweren dat Sony het niet voor het geld hoeft te doen.

Grote onzin natuurlijk. Natuurlijk doen ze het voor het geld. Elke bedrijf stelt zich als doel om winst te maken.
Maar veel belangrijker is wel het volgende. Helaas heb ik de exacte cijfers nu niet voor handen. Maar Sony is erg afhankelijk geworden van de PS verkopen. Alleen al in het jaar 2002 was 75% van de totale winst van Sony voort gekomen uit de PS-tak. De PS is het product van Sony. Had Sony dat product niet gehad, zou het veel slechter met het bedrijf zijn gegaan. (kijk naar Philips)

Schijnt trouwens dat de PS3 release weer stikum opgeschoven is naar medio 2006. Maar das en een ander verhaal en offtopic.


Maar het geblaat van MS, Nintendo en Sony zal de komende tijd alleen maar heviger gaan worden over hoe geweldig de nieuwe producten wel gaan worden. Mensen gewoon rustig afwachten en we zien het allemaal wel ergens in 2006.
misschien wel, ik bedoel sony is de grootste, en kwa spellen voor de console kunnen de xbox en de gamecube goed naast elkaar bestaan omdat het type speler voor bijde consoles heel anders is.
Er zullen toch wel wat mensen bij Microsoft even hebben getandenknarst voor dit erdoor was denk ik :).

Ik bedoel, Wintel was toch de eeuwige tandem... En nu zit er straks notabene een G5 :P in een Xbox!! (of een variant erop). Kortom, een 64-bit RISC CPU van IBM.

Als dit nieuws waar is, dan is dit een flinke domper voor Intel en een hele verrassende move van Microsoft..

Trouwens, de CPU in de PS3 van Sony wordt ook een IBM, ook dit is een variant van de P970, wat weer een afgeleide is van de Power4 CPU die IBM momenteel gebruikt in haar high-end server lijn (P690, Mainframe). De bedoeling is dat er een variant hiervan, de Cell CPU, in de PS3 komt. Dit is een multi-core variant, waarbij je dus sort of meerdere CPU's op 1 Processor hebt zeg maar.

Anyway, het wordt sowieso reuze interessant in CPU-land de komende jaren. Het 64-bits platform gaat definitief doorbreken, Apple is weer terug in de race met de G5, en IBM maakt een hele goeie kans om Intel flink de loef af te steken! En dan komt daar nog eens AMD bij... kortom, het wordt interessant :)
Mischien dat ik het artikel niet goed heb gelezen, maar volgens mij komt er gewoon een x86 compatible processor in de nieuwe XBox, IBM maakt niet alleen power processoren, maar ook x86 procesoren.

Of verwacht je dat Microsoft zijn hele kernel gaat porten? Ik dacht het niet.
Welke x86 CPU's maakt IBM dan?
Om het artikel aan te vullen... Er is een gerucht dat Apple van plan is om binnen 2 weken twee nieuwe PowerPC processors in te voeren, de 2,4 GHz en het topmodel van 2,6 GHz. Een artikel hierover is te lezen op http://www.macosx.nl
Een 32-Bits CISC van Intel lijkt me niet echt compatible met een 64-Bits RISC van IBM.

Kunnen er straks op de Xbox2 nog XBox1 spellen gespeeld worden?
En zo ja, via een emulator of kan de CPU nieuw van IBM het nog alleen af?
Hmmm, opeens vind ik het niet meer verrassend dat Microsoft dat bedrijf heeft gekocht wat Virtual PC voor de Mac maakte....

Daarmee hebben ze de x86 emu software in huis gehaald waarmee ze op het P970 platform x86 software kunnen draaien in een emulator!!! SLIM ;)

Geinig, dan zou je dus theoretisch met die zelfde emulator ook op de Apple G5 de Xbox 1 spellen kunnen spelen ;). Maar ik neem aan dat die spellen het alleen doen als er een bepaald dingetje aanwezig is (chipje ofzo) wat alleen in de Xbox zit. Maar theoretisch is het hetzelfde platform dan hehe.

Geinig :P
Wanneer worden onze cpu's einderlijk zo klein ?

Dan worden onze proc pas echt lekker snel.
Vind dit eigenlijk een nadeel.
Dat ze klein moeten om het te kunnen bijbenen.

had niet gedacht eigenlijk dat er in de XBOX-2 een heel snelle Cpu zou moeten.
Het gaat denk ik niet alleen om snelheid.

Ze zullen ook rekening houden met kosten, value for money, en als ze kleiner zijn kunnen er meer op een wafer wat de processor dus vooral voordelig maakt.
Daarnaast is er nog de vermogensdisipatie, die zal ook wel lager zijn omdat er minder stroom gaat lekken, kleinere afstanden tussen contacten.
Het gaat dus niet alleen om veel kloktikken, ook om geld en efficiëntie.
Juist het probleem van steeds wordende kleinere productie proces is het lekken van stroom. Omdat het allemaal zo klein wordt, en laagjes van enkele atomen dik zijn wil het wel eens nare effecten hebben. Daarom dat chipbakkers op zoek zijn naar andere technieken/metalen/isolators.

Verder wat ook de keuze is dat de de PowerPC zeer veel kracht heeft, volgens mij had ik dit gerucht eerder gelezen op tweakers.net dat IBM processoren wel eens konden worden gebruikt...
Het is juist officieel bevestigd door Microsoft dat XBOX2 een IBM CPU zou krijgen.
Klein kan ook betekenen koel & goedkoop ipv sneller.
Als ze bij Sony hun eigen hype rond de PS3 waar maken, is een CPU van enkele GHzen niet gek hoor. Zeker niet tegen 2005.
Mijn eerste gedachte 0,65 houd in, een zuinige en mogelijk ook krachtige CPU en misschien ook een veel kleinere Xbox is dan mogelijk.

Tweede gedachte IBM loopt zwaar voor op intel kwa 0,065 produktie proscess de enige core die in aanmerking komt is Dothan en dat houd dus in dat zijn 0,065 opvolger nog verweg is aangezien de dothan vertraagd is.

Derde gedachte is dit is waarschijnlijk geen X86 CPU maar een nieuwe IBM core misschien ook wel puur gericht voor console toepassing.

Vierde gedachte Microsoft is puur X86 en dan denk ik verderweg aan de .Net omgevinging waar je ook mee platform onafhankelijk mee kan ontwikkelen ook al is er momenteel alleen voor x86 een platform voor aan wezig

De Xbox OS zal dan een .net versie misschien worden?
Eventjes een opmerking. Als de CPU op een kleinere procede wordt gebakken betekend niet dat de hele X-Box kleiner wordt. Je zult niet veel merken qua grote dat ie kleiner gebakken is, want er zit nog altijd een package omheen wat de uit eindelijke grootte van de chip bepaald...

En over dat .NET, dat is nogal beetje onzinnig voor een Game Console, je hebt met dat soort dingen (platform onafhankelijke toepassingen) een engine nodig die geschreven is voor dat bepaalde platform en die verwerkt dan pas de code voor desbetreffende platform. Hier zit zeer veel overhead in, zie Java bijv. Is niet altijd even soepel en zuinig met resources, maar voor platform onafhankelijk programmeren toch reuze handig. Voor de X-Box nogal onhandig, kan beter een layer ingooien die de instructies vertalen van ene naar andere platform. Denk dat dit alleen wordt gebruikt om het backwards compatible te maken, denk dat XBox 2 spellen wel gewoon voor betreffende platform zullen worden geschreven, aangezien Nintendo ook deze IBM proc gebruikt, dus zal alleen maar handiger worden ;)
Zo was het bedrijf de eerste die een 64-bit processor op de desktopmarkt bracht: de PowerPC 970, die in Apple's Power Mac G5 is verwerkt.
Eh, wrong. Don't believe the hype ;)

De eerste met 64-bit processor systemen voor de desktopmarkt was toch echt Digital met hun 64-bit Alpha CPU (denk b.v. aan de Multia, de DLT en de PWS series).
Zie ook: http://www.heise.de/ct/english/96/09/064/

Anderen die IBM ook allang zijn voorgegaan met 64-bit desktop systemen:

* Sun met hun eigen 64-bit SPARC CPU's (denk b.v. aan hun Blade systemen).
Zie: http://www.sun.com/desktop/products/ws.html
* SGI met hun 64-bit MIPS CPU's (wat dacht je b.v. van de O2?).
Zie: http://www.osnews.com/story.php?news_id=1859
* Intel's Itanium is ook al weer een paar jaar op de markt en wordt niet alleen gebruikt voor servers maar ook voor (high-end) desktop systemen.

En wat dacht je verder van AMD? AMD timmert ook alweer een tijdje aan de weg met hun Athlon 64.

IBM is juist zo'n beetje de laatste die met 64-bit CPU's naar de desktopmarkt komt...
De eerste consumenten desktop voor de grote massa dan.

De platforms die jij noemt zijn allemaal voor niche-markten, voor bepaalde industrien e.d. Geen dingen die je bij de plaatselijke computerboer koopt. En dat is nu juist wel zo met de Apple G5. Die koop je gewoon om de hoek. Ok, in Nederland helaas op een stuk minder hoeken dan in de USA.

Maar je hebt zeker gelijk dat de G5 niet de eerste 64 bits CPU is. Maar dat claimt ook niemand. Wel wordt geclaimd de eerste consumeten-PC op basis van 64 bits. En dat is wel weer waar ;).

Daarnaast heb je gelijk als de "hype" van de G5 een beetje opgeklopt wordt. Maar hey, dat doen die marketingboys nu eenmaal, en geef ze eens ongelijk! 8-)
De platforms die jij noemt zijn allemaal voor niche-markten, voor bepaalde industrien e.d.
Sun en SGI misschien... maar dat veranderd niets aan het feit dat ze allang bestonden en dat IBM er nu pas mee komt.

Digital, en met name de modellen die ik noemde, hadden gewoon NT4 als OS. NT4 is niet nu niet bepaald een niche-markt. Ze hadden vroeger ook wel de bijnaam "NT Dream Machine" omdat geen x86 systeem ze kon bijhouden.
Geen dingen die je bij de plaatselijke computerboer koopt.
Digital systemen kon je anders gewoon bij elke betere computerwinkel kopen net als Apple's G5.

Maar als je puur naar verkoop- en marktcijfers kijkt dan is Apple ook niet veel meer of minder dan een niche-markt (met iets van 2% aandeel op de gehele PC markt) ;)
Wel wordt geclaimd de eerste consumeten-PC op basis van 64 bits. En dat is wel weer waar
Nope, niet waar. Digital was de eerste.

Verder gaat het bericht over consoles (de Xbox2) en niet over consumenten PC's.
Er zijn wel meer 64-bits consumer systemen op de markt (geweest). In de PlayStation 2 zat b.v. ook al een 64-bit MIPS CPU.

Edit: @ Dark_man: De PlayStation 2. En die is ook al een paar jaar op de markt.
De PlayStation 1 had inderdaad een 32-bit MIPS CPU.
De Playstation 1 of 2?

Want de Playstation 1 had een 32 bits RISC CPU.
Hoort zo'n Apple dan niet thuis in een van die niche-markten?!? ;)
De reden dat MS nu bekend maakt dat ze voor een PowerPC kiezen heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de bijbehorende ibm compiler's uit het beta stadium zijn. Vooral op Floating point gebied zijn deze compilers gruwelijk veel sneller als de gcc 3.x compilers.
Na het bekend worden van deze compilers heeft de Virginia tech universiteit trouwens ook besloten om alle apple powermac g5 machines te vervangen door xserve g5's. Van de xserve g5 passen er bijna 4x zoveel in de racks als van de "gewone" g5. Aangezien de xserve erg lineair schaalt én door de nieuwe compiler zal deze combinatie sneller worden als de Japanse Earth Simulator, momenteel de snelste computer ter wereld.
Voor microsoft zal dit natuurlijk ook leuke reclame zijn: De xbox met dezelfde proc als de snelste computer ter wereld. En in de magazijnen van microsoft (en bij mij thuis...) ligt nog steeds een Windows NT voor de ppc. Met wat kleine aanpassingen kunnen daar prima games op draaien met de nieuwe ppc Xbox.
Virginia Tech gaan niet hun PowerPC G5 cluster vervangen voor XServe G5's. Ze hebben simpel een paar racks met XServe G5's besteld, NAAST de PowerPC G5 cluster die ze al hebben.

Je gaat niet je clustertje van enkele miljoenen na een paar maanden weer vervangen hoor, zo'n ding moet de komende jaren mee.
"Je gaat niet je clustertje van enkele miljoenen na een paar maanden weer vervangen hoor, zo'n ding moet de komende jaren mee."
De oude cluster gaat niet bij de vuilnis ofzo, reken maar dat Apple leuke inruilvoorwaarden heeft voor deze bijzonder goede klant!
Sorry je hebt gelijk. Ik had het verkeerd gelezen. Apple neemt de machines inderdaad terug, en gaat ze her-verkopen:

http://www.thinksecret.com/news/virginiatech2.html
interessant. dit betekent dus dat de nieuwe xbox alles behalve een halve standaard van pc in plastic bakje wordt, zoals de huidige xbox.

en hierboven las ik het ook al in een post, de gamecube heeft inderdaad ook een ibm powerpc processor. "toevallig" zeg, normaal verschillen consoles flink wat architectuur betreft.
Ik snap niet dat iedereen het zo vreemd vindt dat MS nu met heel andere suppliers in bed stapt. Ze hebben gewoon goed rondgeshopt...ATI en IBM gunnen Nvidia en Intel gewoon de zaken niet en hebben dus een riante deal bijelkaar gesprokkeld voor MS...levert hen gegarandeerde inkomsten en een grotere marketshare met als enige nadeel dat ze een kleinere marge moeten nemen om hun product zo goedkoop te kunnen leveren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.