Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties
Bron: Mercury News, submitter: T.T.

Bij MercuryNews worden we op de hoogte gesteld van nieuwe details over de Xbox Next, Microsofts volgende spelconsole. Het lijkt erop dat Microsoft zich vooral richt op een lage prijs, eventueel ten koste van nieuwe features. Daarnaast verwacht het bedrijf dat een release voor 2006 - het jaar waarin Sony de PlayStation 3 klaar zal hebben - een grote positieve invloed op het marktaandeel van de Xbox Next zal hebben. De huidige planning is daarom om het nieuwe apparaat in de herfst van 2005 gereed te hebben, aldus anonieme bronnen.

Xbox2Om kosten te besparen zal er wellicht geen ondersteuning voor oude Xbox-spellen zijn, in tegenstelling tot wat Sony van plan is. Analisten zouden dit dan ook een zeer onverstandige zet vinden. Een andere kostenbesparende beslissing is het weglaten van de harde schijf van 50 dollar. De beslissing is echter nog niet definitief, maar hangt af van de nog onbekende specificaties voor de PlayStation 3. Wat rekenkracht betreft zal de console goed voorzien zijn; de machine gaat drie 64-bits processoren van IBM bevatten. Voor de grafische kaart maakt men gebruik van een ATi-chip die naar verluidt sneller is dan de R400-chip. Aan intern geheugen wordt op dit moment over 256MB bedacht, wat nog uitgebreid kan worden tot 512MB indien Sony niet zuinig op dit punt zal doen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

jah of het verstandig is van MS om hun Xbox Next vr de PS3 tre lancheren is eigenlijk maar afwachten. Het kan goed lopen en dan kunnen ze veel klanten winnen.

Maar denk ook aan wat er met sega gebeurde, die dachten ook slim te zijn door eerder te lancheren dan de concurrent. Alleen de consument wachtte liever op de andere console, dag dag sega :P
Sony heeft het tegen Sega heel slim gespeeld door de klanten een worst voor te houden dat de PS2 sneller zou zijn dan welke console of PC dan ook. er waren zelfs geruchten (bewust verspreid) dat een PS2 ingezet kon worden om kernwapens te besturen. Pure marketing, die in de praktijk overigens een regelrechte leugen bleek te zijn. Soul Calibur op de Sega Dreamcast ziet er zelfs nu nog mooier uit dan Soul Calibur 2 op de PS2 (ik heb ze beide en er is een duidelijk verschil). Daarnaast blijkt de PS2 qua rekenkracht ZWAAR achter te lopen op de PC, Gamecube en Xbox. Waar blijven nou die levensechte cinema-like beelden die getoond werden tijdens de demo's voordat de PS2 gelanceerd werd?
die beelden waren echt afgespeeld door een PS2...

alleen gerenderd door een Sylicon graphic machine :)
En toch he, toch heeft die goeie ouwe PS2 de beste games van alle consoles. Vind ik! Grafisch maar ook qua gameplay. De beste plaformers die er ontiegelijk lekker uitzien (R&C II en Jak II) , de lekkerste voetbalgame met PES3, de meest sexy stealthgames met MGS2/MGS3, de alleraller-geilste racegame met GT4 (GT3) en een lading top RPG waar je van neerknielt. Killzone rockt straks de pan uit, samen met Kingdom Hearts 2, FF XII en ICO 2. Ondanks zijn magere geheugen, krijg je gewoon harde plassers van die games.

Ik ben geen fanboy ( :D ) maar....ik denk toch dat ik ga trouwen met mijn PS2. :D

En jij bent wel een fanboy trouwens. Want dat SC II DC/PS2 vergelijk slaat helemaal nergens op en is gebaseerd op kolder. Ik vermoed dat je PS2-rgb kabel brak is ofzo. ;)
Bij sega met hun DC was het grootste probleem de distritbutie, mensen wilden de console wel, hij was alleen gewoonweg niet te krijgen :P

En helemaal toen sony vlak daarna met de PS2 kwam was sony marktleider. Wrom? mensen waren al helemaal lekker gemaakt op een 128 Bit systeem maar konden het nergens krijgen. Dit samen met het succes van de psx was genoeg reden voor sony om toen goed te gaan verkopen.
Volgens mij was Sega goed bezig.
Maar ze vergaten iets onbelangrijks....reclame ofzo :z
3 64-bits cpu's?????
is dat niet hartstikke veel en duur, of zijn deze dingen per stuk zo traag en goedkoop?

edit: wat is hier nou overbodig aan? :S
3 64-bits cpu's?????
We spreken dan ook over een apparaat dat 'pas' begin 2006 (midden 2005 in productie?) gaat.
Ze kunnen moeilijk een systeem uitdokteren dat gebruik gaat maken van wat op deze moment 'high-end' apparatuur is en over anderhalf jaar niet meer
is een dual core cpu of een dual cpu systeem dan niet iets voor de hand liggender?
Verder denk ik dat het wel mee zal vallen, als dit ding eind 2005-begin 2006 op de markt moet komen dan zijn er denk ik wel zat cpu's die in hun eentje al genoeg performance kunnen leveren (65 nm, fully depleted SOI, wie weet wat er in de tussentijd allemaal nog bedacht wordt, 3 cpu's lijkt me toch echt overdreven, tenzij dit een veel betere oplossing is als 1 'uber'cpu)
idd... 3 cpu's en dan geen harde schijf... rare jongens...
Als er geen harddisk in komt, maakt het Xbox Live gelijk iets minder interessant. Want dan kunnen ze ook geen nieuwe content (bonus levels) voor games of fixes meer uitbrengen en het drukt idd de kosten voor MS, maar dan zal de consument net als bij de PS2 en GC weer van die dure memorycards moeten kopen! Of wij daar zo om zitten te springen..... |:(
Is dat zo verstandig dan, upgrades en patches? Ik weet nog wel dat ik Max Payne legaal kocht, installeerde en dat het spel vervolgens het vertikte te werken. Dus moest ik op zoek naar een patch. Toen ik eindelijk een mirror vond die het deed, moest ik het met 10 kB/sec downloaden.

Nee, dan liever een console waarbij je een game er gewoon in doet en die het vervolgens gewoon goed doet. Bugvrij.
Alsof console games geen bugs hebben :r Die worden ook gepatched bij de volgende batch geperste cd's..
Die worden ook gepatched bij de volgende batch geperste cd's.
Niet altijd in het geval van de Xbox :) AFAIK kun je een spel als Morrowind bijvoorbeeld updaten m.b.v. Live!

En wellicht wordt dit bij de volgende generaties consoles wel iets wat er standaard inzit aangezien er in de specs die tot nu toe zijn losgelaten altijd weer een harddisk terugkomt... en publishers als EA zouden dit volgens mij echt fantastisch vinden: time-to-market omlaag, service omhoog (= hogere tevredenheid klant)... wat wil je nog meer :)
Dus ze kijken naar Sony, en bouwen het net hetzelfde of ietsje beter, rare lui...
Je opmerking is goed; ik vind hetzelfde:
...wat nog uitgebreid kan worden tot 512MB indien Sony niet zuinig op dit punt zal doen.
Yeah, right! Alleen je opmerking is gebaseerd op een nogal kinderachtig artikel wat geen enkele grond heeft. Kijk maar eens naar de bron(nen):
Microsoft's emissaries have told industry...
...People familiar with Microsoft's strategy say the company ...
A Microsoft spokeswoman declined to comment on strategy details.
Hoe de xbox 2 niet compatible wordt met de xbox 1 is mij een raadsel aangezien directX op het apparaat werkt.

Het bericht dat IBM de processoren gaat leveren houdt aan; alleen jammer dat er geen details worden gegeven om het geloofwaardiger te maken.

De berichtgeving qua xbox staat nogal op het natte dromen nivo, jammer is dat. :r
Hoe de xbox 2 niet compatible wordt met de xbox 1 is mij een raadsel aangezien directX op het apparaat werkt.
Zou dat misschien iets te maken hebben met het feit dat de Xbox Next 64bit is/wordt
Wat heeft dit te maken met een API die op een OS draait? Al is die 65 of 83 bits. Die API draait zolang die voor een OS is geschreven. Dusse?
IBM heeft gewoon bekend gemaakt dat Microsoft bij hun de nieuwe proc gaan halen het grappige is dat Nintendo het zelfte doet (die maakte het iets eerder bekend (in hun GameCube zit al een ibm proc)
En SONY heeft de cell proc en die is oa in samenwerking gemaakt met IBM. en natuurlijk maakt IBM een groot aantal NVidia kaarten. en werken ze nouw samen met AMD.
tja 1 ding is zeker IBM komt er als winaar uit de NextGen wars en welicht ati ook aangezien zij voor zowel MS als Nintendo leveren
Hoezo raar? Dat heet strategie ;)
Nee, dat heet gebrek aan visie :+
Slaat helemaal nergens op. "Goh Nintende komt met een 64bit console, laten wij met een 8bit komen, daar is dan vast behoefte aan." Niet echt he, ieder bedrijf doet dit, kijk naar AMD vs Intel en ATI vs Nvidia, of denk jij dat het toevallig is dat de prestaties allemaal enigzins gelijk zijn :z
MS kan zich geen fouten veroorloven bij de XBOX Next, en nu moeten ze een stuk tactischer te werk gaan dan eerst.

Bij de eerste XBOX konden ze weinig fout doen, gewoon beste specs neerzetten, paar grote exclusieve titels regelen en dan een marketing offensief van hier tot Tokio (letterlijk :P). Verlies maakt niet uit, marktaandeel ook niet eens zoveel als ze maar naamsbekendheid krijgen en mee kunnen komen met Sony en Nintendo. Dat is ze dan ook gelukt met een paar miljard minder op de bank.

Maar nu is het helemaal anders, nu moet er wel degelijk geld verdiend gaan worden want MS heeft natuurlijk ook geen zin om 10 jaar lang miljarden in een produkt te steken wat ze alleen maar geld kost. Ze moeten dus de kosten tov. specs&marketing heel goed gaan bekijken om met een winstgevende console te komen die toch goed verkoopt.

Daarom kijken ze nu zo goed naar Sony, n kleine fout zou nu het einde kunnen beteken van de XBOX. Nintendo bleef destijds ook een tijdje volhouden dat de consument nog niet klaar was voor 16-bit toen SEGA de Megadrive introduceerde. Toen deze gigantisch aansloeg zijn ze toch maar bliksemsnel met de SNES gekomen maar SEGA had toen wel opeens 50% van de markt waar Nintendo meer dan 5 jaar vrijwel alleenheerser was en ze hebben ook nooit meer dat succes bereikt. De console markt is erg gevoelig en je kan in korte tijd heel rijk of heel arm worden. Atari, Nintendo en SONY zijn daar perfecte voorbeelden van.
Slaat helemaal nergens op
Kan, maar 't is mijn mening. Waarom zou het een slecht idee zijn als iemand met een 8 bit console kwam? Als deze beter is lijkt mij dat geen punt. Zou iedereen maar naar elkaar kijken, dan zaten we nu nog op een Atari 2600 (8>. Gelukkig hebben we ook nog zoiets als innovatie en bedrijven die het voortouw durven te nemen.

En wat die japanners betreft, die kijken af en maken iets beter :P soms
dat heet ook wel "markt aandeel kopen"
@ DaveHagenaars
Goh... Toch vreemd dan dat er geruchten gingen dat Nintendo de (S)NES weer populair wilde gaan maken onder het mom van "back to basic" :+
Japanners doen niet anders.
waarom maken ze er dan niet een uitbreidbaar model van, zoiets als de HD van de PS2
wil je een HD?
dan koop je die gewoon los.. scheeld weer 50 dollar aanschaf
wil je een .... videokaart? dan koop je die. wil je x mb geheugen? dan koop je het.
Een beetje als een PC dus :+
Lijkt me onwaarschijnlijk n van de bronnen van gebruikersvriendelijkheid, maar ook ontwikkelaarsvriendelijkheid is dat alles gelijk is en op elkaar afgestemd. Dan heb je dus minder problemen bij het programmeren voor en bedienen van het apparaat.

Voor de API, was er veel code gemoeid, met het uitvinden of de PC een Adlib, Soundblaster of anderszins had, en dan op welke irq, io-adres, dma hij aangesproken kon worden. Je werd er leip van. Dus je neemt geen detectie op voor kaarten die niet zo goed verkopen, dus er komt geen software voor, etc. etc.

Dat is ook de reden dat dingen als pistolen e.d. als uitbereiding voor de console's nooit heel erg succesvol zijn geweest, behalve voor de games die daarbij werden gedistribueerd.

De console moet goed / af zijn, anders is ondermijnt hij zichzelf.
Bij een console zal van te voren vast moeten liggen wat je er in gaat doen zodat game studio's hier rekening mee kunnen houden. Dus als je achteraf gaat aan de koper laat bepalen of een hd erin zit ja of nee, dan zou dat dus invloed kunnen hebben op de games die je dan alsnog kan spelen, of juist NIET kan spelen. Ditzelfde geld natuurlijk voor de videokaart en proc.
Zelf heb ik een Xbox en het stelt me diep teleur dat The Next Box geen support zal hebben voor Xbox 1 spellen. Daar had ik juist zo op gerekend.

Zelf vind ik dat er meerdere The next Box versies moeten komen. Zo goedkopere modellen, met wat minder er in en duurdere modellen, met wat meer erin.

Ik las ook ergens dat Microsoft laptop onderdelen gaat gebruiken om the next box wat kleiner te maken dan dat de Xbox nu zelf is. Waarom? Het wordt alleen maar duurder!

En toch moet in The Next box zeker een harde schijf komen te zitten! Die zijn juist heel handig, want dan kan je weer muziek opslaan en hopelijk dan ook Video's.
Wees gerust. Ok deze zal weer gekraakt en met 3 64bit CPU. zullen tegen die tijd denk ik wel 3 van 1 a 1,5 GHz zijn. Is het wel goed te doen om ze te emuleren ;)
Zelf vind ik dat er meerdere The next Box versies moeten komen. Zo goedkopere modellen, met wat minder er in en duurdere modellen, met wat meer erin.
Nee, het gemak van een console is juist dat je een dvd'tje kan kopen, er in doen, en spelen maar.
Straks krijg je spellen geschikt voor XBN versie 1 met upgrade blahblahblah.
Als je zelf al een Xbox hebt, wat is dan het probleem? Speel de oude spellen op je oude Xbox, de nieuwe op de Xbox next.

Of wil je mischien $50 meer betalen om 1 aparaat minder onder je TV te hebben?
Al de vakjes onder mijn tv zitten al vol :P (xbox, vcr, dvd), en om die xbox next boven op mijn tv te zetten, das helemaal geen zicht
Ik vraag me ook af waarom Microsoft telkens naar de bewegingen van Sony's kant kijkt...

Is het niet veel verstandiger gewoon voor te zijn ipv er telkens achter aan te hobbelen :?
Het is juist wel hun bedoeling Sony voor te zijn, alleen de specs bepalen ze aan de hand van die van Sony, zodat ze en eerder, en sneller zijn. Goeie zet als je het mij vraagt, kijk maar naar de PS2...
Verschil is dat sony een zeer goede naam heeft op console gebied waar MS nog altijd een stuk minder populairder is. Of een vervroegde release hun betere verkoopcijfers kan bezorgen dan bij de xbox 1 is nog maar de vraag.

Ik wacht in ieder geval tot de ps3 van sony als die al later zal zijn.
Het lijkt me niet echt waarschijnlijk dat er geen harde schijf in zal zitten. Ten eerste wil Microsoft meer met multimedia in de huiskamer gaan doen, wat zonder harde schijf toch een stukje moeilijker wordt. Ten tweede is downloadable content een integraal onderdeel van Live. Als je geen HD hebt, wordt dit een beetje lastig. En al die veronderstellingen "het kan dit zijn, maar ook dat" maakt het verhaal er ook niet geloofwaardiger op. Laten we eerst maar eens zien wat Microsoft op de E3 los laat.
Leuk voor de developers. Je begint met het ontwikkelen met een harde schijf in gedachten, 256 MB RAM en nog wat dingen, en dan besluit Microsoft om het maar overhoop te gooien om de kosten te drukken. Dan moet je weer helemaal overnieuw beginnen met ontwikkelen.

Goed zo, Microsoft, goed nagedacht over 3rd party ondersteuning. |:(
Je zou toch iets kritischer moeten lezen voordat je post. MS heeft zelf geen enkele officiele uitspraak gedaan en *juist* MS is het bedrijf wat heel goed weet hoe je met developers omgaat. MS levert altijd de beste development tools. De xbox is x86 en directX gebaseerd, waardoor het voor developers juist heel makkelijk is.
De xbox is x86 en directX gebaseerd, waardoor het voor developers juist heel makkelijk is.
En vanwege optimize issues wordt er zeer vaak rond DirectX heen gewerkt, wat het programmeerwerk een stuk lastiger maakt (tenzij je uiteraard flink wat kennis van de hele architectuur van dat ding in huis hebt enzo)

Een game schrijven voor de xbox is toch heel anders dan een random directx based spel schrijven voor de pc hoor... vergis je je daar absoluut niet in ;)
Ik neem aan dat als er begonnen word met programmeren voor de box, de specs wel enigzins vaststaan...
Ze zeggen dus dat ze de performance gelijk/lager word om de kosten te drukken |:( Je koopt toch een spelconsole als de kwaliteit (performance, graphics noemt het maar op ) goed is... en niet omdat de prijs laag is...

"ja meneer deze is 10 % goedkoper, maar de kwaliteit ervan is 30 % slechter dan van de concurent " * Aldus een willekeurige verkoper * :?

Stom stom stom. Zeg nou zelf... voor die paar piek meer koop dan je dan toch een beter product B-)
Volgens mij koop je een console voor de leuke spellen.
Misschien moet je als programmeur wat meer moeite doen voor hetzelfde effect, of moet je wat effecten weglaten (b.v dingen die je toch bijna niet ziet op een tv-scherm).
Spelletjes op de huidige X-box zijn toch ook niet zo dramatisch slecht?
Mee eens. Graphics is niks anders dan iets om een goede eerste indruk te maken. Uiteindelijk gaat het om de gameplay die bepalen of het spel leuk is en niet de graphics alleen. Mooie graphics zijn altijd leuk en mooie extra factor maar als de gameplay het laat afweten dan heb je nog niks en kun je hooguit je vrienden met je mooie graphics proberen te imponeren. In tegenstelling als je mindere graphics hebt en een betere gameplay zal het spel duurzamer zijn omdat het echt weet te boeien. Persoonlijk heb ik het liefst het laatste. Op consoles zijn erg veel games te vinden met een zeer goede gameplay.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True