Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Bron: X-bit Labs

X-bit Labs meldt in een artikel op hun site de mogelijke details van de architectuur achter de Xbox 2, ook bekend onder de codenamen 'Next' en 'Xenon'. Een bezoeker van een Chinees forum heeft verschillende details en een diagram van de architectuur naar buiten gebracht. Verder noemt X-bit Labs ook een mogelijke officiële publicatiedatum, namelijk 2 juni dit jaar. In het artikel wordt verder de multi-core technologie van IBM genoemd, en dat Microsoft interesse zou hebben om die te gebruiken in de nieuwe Xbox-generatie. Uit het schema blijkt dat er drie processors in de Xbox 2 gebruikt zullen worden, die op 65nm worden gebakken. De technologie waar Microsoft gebruik van wil maken is de Power 760-architectuur, die onder andere 64-bits is, en dualcore-technologie in zich heeft.

Xbox 2 architectuur diagram
klik voor grotere versie.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Volgens mij is dit een vette Hoax.

Er zou volgens eerder berichten namelijk geen HD in de xbox 2 komen.
Dingen die ik wel heel erg vreemd/knullig vindt:

1) L1 Cache is buiten de fysieke CPU getekend
2) geen duidelijkheid hoe de CPU's op de northbridge staan
3) DVD + Harddisk appart aan de south bridge?

Ik zie heel veel MB/s jes en latency's, maar ik niet echt duidelijk welke technieken, fabrikanten, standaarden. Toch is dit ook heel erg belangrijk.

Op basis van dit schetsje nemen mensen toch geen beslissingen? Lijkt mij een hoax
1) wie zegt dat er 3 processors instaan met dit schema kan het best een processor met 3 CPU cores zijn. lijkt mo ook logischer gezien het feit dat er maar 1 L2 cache is. en gezien de staat van het schema zou het me niet verbazen dat ze er 4 bedoelen en er maar 3 in kregen omdat ze anders plaatsgebrek hadden op het plaatje.

2) boeit ook niet met dit schema.

3) logisch hoe wil je anders aangeven dat er en een HD en een DVD aan moet kunnen hangen

je moet dit echt niet lezen als een blueprint gewoon een snel schetsje hoe het eruit moet zien en wat er aan moet hangen.
3x een VPU = Virtual Processor Unit???
Dus misschien 1 processor met 3 units idd?
De CPU IP wordt door IBM geleverd: is dus PowerPC. De V in VPU is wsl voor Video (of Vector, Virtual Page, ...) kan vanalles zijn. De drie procs hebben elk hun L1 cache op dezelfde die. Ook de L2 cache zit op die chip. Verder zie je de graphics engine (van ATI). De rest is nodig om alles aan elkaar te verbinden.
Kortom, dit diagram ziet er niet onwaarschijnlijk uit.
VPU = Vector Processing Unit, oftewel een unit voor berekeningen met vectoren.

edit: Was bedoeld op Superstudent.
VPU = Virtual Processor Unit???
Vector Processing Unit.
Erg efficient voor het uitvoeren van dezelfde operatie op een lange rij data (vector).

De Playstation II heeft er 2 aan boord. Begin jaren 80 was dit een van de technologieen waarmee Cray de superperformance in hun supercomputers bereikte.
Het toepassen van 3 dezelfde cpu's (of cores) is erg vreemd. 2 is vrij logisch, 4 ook nog, maar 3 is een erg vervelend getal in computerland. Erg vervelnd ook voor het verdelen van het werk.
yeh right... MS en duidelijkheid over technieken en standaarden... dream om!
En wat dacht je van 3 processors van 3,5+ Ghz?

Dit is een dikke Hoax
Hoezo?? Misschien gaat Microsoft die processoren wel overklokken :+

Maarja een 3,5Ghz HTT procje met 3 simultanen threads... zou daar de nauwe samenwerking tussen Microsoft en Intel mee verklaard kunnen worden? Wel jammer dat ze er zo'n trage grafische kaart in duwen.... 500Mhz gpu core dat lijkt wel wat op de huidige highend kaarten. Over 2 jaar zijn we waarschijnlijk al op het dubbele. Kijkend naar NSFU en midtown madness op de XBOX zou ik toch hopen dat er een snellere grafische kaart in komt omdat er toch af en toe wat performance problemen optreden. Voor Doom3 hebben ze zelfs veel lightning effecten geschrapt omdat ie anders niet zal gaan 'draaien' op de XBOX
Maarja een 3,5Ghz HTT procje met 3 simultanen threads... zou daar de nauwe samenwerking tussen Microsoft en Intel mee verklaard kunnen worden?
Volgens de geruchten zou Microsoft juist een IBM cpu gebruiken voor de xBox Next.
Op http://www.tweakers.net/nieuws/31882 werd dit ineens weer in twijfel getrokken
Er staat dan ook nog "not decided" bij de harddisk... er zal vast wel een IDE interface in komen.... zit toch standaard in alle southbridges. Of er standaard een disk in de console wordt meegeleverd is natuurlijk een heel ander verhaal.
Van Gmail dacht men aanvankelijk ook dat het een grap was... :)
Er staat toch ook 'Built in not decided'
Zo'n kaart flans ik ook in 5 minuten in elkaar met ms visio
500 mhz gpu met maar 10 mb EDRAM. dat is niet veel wat het dan ook mogen zijn :) Of is dit op basis van de 256MB shared memory?
Aniesway staat er nu gewoon dat het plan is dat de GPU ook 64 BitsPerPixel ondersteund? wowwwww
Hier meer over EDRam :
http://www.eetimes.com/story/OEG20030414S0040

In veel computers zoals consoles kom je een klein stukje supersnel geheugen tegen. De prijs is meestal de reden om er niet meer in te doen. :)
Dat voegt niks toe lijkt me 32 is ruim voldoende
Een GPU met maar 10MB ram is niet zo raar als je denkt.

Er is sprake van dat de Xbox2 op basis van DX-10 gaat werken. En in DX-10 komt er vermoedelijk een nieuwe manier van geheugen beheer voor grafische kaarten.

Op dit moment zit alle textures e.d. op het on-board geheugen van de grafische kaart, maar wordt er maar heel weinig daadwerkelijk aangesproken door de GPU. Verreweg de meeste textures worden voor verafstaande objecten gebruikt. M.a.w. mipmap levels die ver weg staan. Wordt dus maar een texture van bijvoorbeeld 16x16 gebruikt, terwijl er ook een ongebruikte 512x512 variant in het geheugen staat mocht je ooit dichtbij het object komen... Dat is dus een enorme verspilling van geheugen ruimte.

In het nieuwe model wordt het meeste in het normale werkgeheugen gestopt. Het onboard geheugen werkt als cache voor dit werk geheugen. In mijn voorbeeld blijft die 512 texture in het off-board werkgeheugen staan, en wordt alleen dat 16x16 stukje in de on-board cache geladen.
Bij PC's zal dan de AGP bus alleen maar hoeven zorgen dat de cache geladen blijft met correcte textures. Dat vergt niet zo veel bandbreedte...

Levert daardoor dezelfde snelheid, maar vergt veel minder on-board geheugen. (En dat is relatief snel, en dus duur geheugen t.o.v. je normale werkgeheugen).

Zou dus best kunnen zijn dat dit block diagram echt is.
Memorybandbreedte van 22,4 GB/sec :? Dat is wel echt enorm veel, hoewel je dat bij videokaarten tegenwoordig wel normaal is. Die 10 MB EDRAM duiden eigenlijk ook al aan dat de ze weten welke 3D core ze gaan gebruiken, aangezien dit iets is wat je niet echt standaard terug ziet.

Maarja, het is allemaal afwachten of dit er echt in gaat zitten. Ziet er in ieder geval spannend uit.
Die 10 MB EDRAM duiden eigenlijk ook al aan dat de ze weten welke 3D core ze gaan gebruiken, aangezien dit iets is wat je niet echt standaard terug ziet.
De GameCube gebruikte ook al EDRAM... en die werd gemaakt door ArtX wat opgekocht is door ATi...

En laat ATi nou net degene zijn die de GPU maakt voor de X-Box2.... dus natuurlijk weten ze al welke 3D core ze gaan gebruiken. Het is algemeen bekend dat er een core in komt die ofwel gebaseerd is op R500 ofwel op R600, afhankelijk van of de chip gebaseerd is op DX10.

De specs komen in ieder geval perfect overeen met wat men verwacht van R500.
GPU Performance Overview
* 500+ Mhz
* 48 ALU ops per cycle
* 16 bilinear texture fetches per cycle
* 16 PS input interpolates per cycle
* VS and PS load balanced
* Max throughputs per cycle: 1 vertex, 1 triangle, 2 2*2 pixel quads + Z/Stencil
* 10 MB eDRAM
* Bandwith 10 GB/s from L2 + 22,4+ GB/s from main memory peak bandwith
Je ziet dat-ie dus gepland staat op 500+ Mhz en een unified shader architecture heeft dan wel een 8x2 config (met 3 shader units per pipe). Ook het gebruik van eDRAM werd verwacht van R500/R600. Dus wat de specs betreft van de GPU, klopt het vrij goed.

Lees er meer interessants over in dit topic op http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=11883

Verder heeft IBM wel vaker 3 CPUs in één core gestopt (zgn tri-cores), namelijk in hun mainframe CPUs. En die 3.5Ghz zou een inschatting kunnen zijn voor datgene waar we over een jaartje of 2 zouden kunnen zijn.

Ik zie dus absoluut niet in waarom dit een hoax zou moeten zijn. Het kan best een vroege ontwerp zijn van de X-Box2, netzoals er ook gelijktijdig aan 2 verschillende GameCube ontwerpen wordt gewerkt (waarvan er uiteindelijk eentje gekozen wordt).
Volgens mij is het toch wel echt !
Zie onderstaand link:

http://news.teamxbox.com/xbox/5728/Xbox-2-Hardware-Architecture-Reveal ed

"It could be all fake but this diagram does no other thing that confirm the previous stuff TeamXbox revealed first, as a world exclusive."

Er wordt ook uitgelegd hoe de processors werken en informatie over de videokaart . Interessant ! :Y)
"It could be all fake but this diagram does no other thing that confirm the previous stuff TeamXbox revealed first, as a world exclusive."
Een hoax gebaseerd op eerdere geruchten dus. Slim! :)
Volgens mij is dit gewoon vette onzin.
Als je op de naam Michael Dougherty zoekt die in het schema staad als editor kom je al snel uit op de website van een "animator and illustrator" (http://mikedougherty.com)
Hij heeft in iedergeval niets te maken met Micosoft.
Tja, dat is wel een beetje heel voorbarig. Je kunt er ook een vinden die screenwriter is (voor X-Men 2 bv ;) ).

En hier is te vinden dat een man met deze naam wel zeker bij Microsoft werkt:

http://portal.acm.org/citation.cfm?id=844180&coll=portal&dl=ACM&CFID=2 0742643&CFTOKEN=91795621
Ik neem aan dat er wel meer mensen die naam hebben.. |:(

edit: Wat hij zei ^ dus
Zie ik nou goed dat er 3 processoren in dat ding komen volgens deze tekening? :?
Dat kan best. Sony wil ook meerdere CPU's gaan gebruiken in de PS3.

Ook de 3.5 GHz is niet echt schokkend. Simpele RISC processoren kunnen over een jaar best op 3.5 GHz werken,.
Hij komt toch pas 2005 - 2006 op de markt.
En het is al tijden bekend dat IBM bezig is met meerdere CPU-kernen in 1 huisje.
Sja, je redenatie gaat maar op 1punt mank ..........

Er is maar heel weinig kans dat MS een RISC processor gaat gebruiken in de XboX2. Aan de andere kant is een 3.5 GHz CPU over 2 jaar natuurlijk helemaal geen bijzonderheid meer. Zeker niet als het bijvoorbeeld een Celly betreft, die minder cache aan boord heeft en in verhouding weinig kost.

Verder kunnen die meerder CPU-cores best virtueel zijn, net als Intels HT technologie.
Waarom is het onwaarschijnlijk dat ze een RISC-processor gaan gebruiken? :?
Er staat toch duidelijk (en was ook al langer bekend) dat ze een IBM-cpu gaan gebruiken.
De powerpc-cpu's zijn dus wel RISC's.
Uit het schema blijkt dat er drie processors in de Xbox 2 gebruikt zullen worden
Ja, dat stond ook al in het artikel ja.
Achter iedere regel tekst staat een enter teken en onder bepaalde woorden staat een golvend lijntje wat er op zou duiden dat het woord niet herkent wordt door de spellings-/grammaticacontrole

Oftewel. . . . .
Idd, nog iemand die het heeft gezien :).
Dikke B-S, deze leak, dit is in gewoon in een tekstverwerker gemaakt, en dat zie ik ze bij MS nog niet zo een schema in word optekenen. Waar dient dit schema dan voor?
En dan, 3x 3,5 Ghz processoren? Ik zie de nieuwposts al: XBox 2, de eerste actief gekoelde gameconsole. Doe is normaal....
Dan dit (meer als reactie op prophecydude):
"It could be all fake but this diagram does no other thing that confirm the previous stuff TeamXbox revealed first, as a world exclusive."
Dat betekent niets, de grapjas hierachter heeft gewoon die "exclusieve nieuwstjes" ook gelezen :)
"de eerste actief gekoelde gameconsole"? :?

Euh, in de eerste XBox zit ook een fan om warme lucht naar buiten te werken. Volgens mij noemen ze zoiets ook actieve koeling. ;)
cryzrules 8 gb hardeschijven worden al helemaal niet meer gemaakt en toch zit het in de xbox 1.
Ze worden dus speciaal gemaakt voor de xbox.
Nee dat is niet zo. ze gebruiken in xboxen 20 gb hd`s of zelfs meer maar ze worden als 8 gb geformateerd,, veel modders ( waaronder ik ) hebben hun xbox hd gereformat zodat je die extra ruimte ook unlocked... VROEGER in de xbox V1.0 hadden ze wel 8 gb hd`s maar in V 1.1> etc nie meer..
ik zie toch een harddisk.

maar iedereen kan zo'n figuurtje maken gebaseerd op het oude xbox schema en de geruchten + eigen verlangens.

de tijd zal het leren
Inderdaad bevestigt dit enkel dat wat al eerder in geruchten verscheen.
Als het waar is, lijkt mij het ook dat Microsoft hun business model verandert wat betreft de Xbox.
Namelijk, het verkopen van hardware met winst en de software goedkoper over de toonbank laten gaan (ongetwijfeld nog steeds met winst).
Dit zien we nu ook al gebeuren bij Sony die dat met de PSP ook wil gaan doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True