Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: PC Pro

De mensen van PC Pro kregen de mogelijkheid om op een receptie van Microsoft na de E3 een kort interview te houden met de man achter de Xbox: J. Allard. Tijdens dat interview gaf Allard enkele details vrij van de technologie achter de aanstaande Xbox 2. Hij benadrukt dat de Xbox 2 erg veel ruwe processorkracht aan boord zal hebben, en dat ontwikkelaars hierdoor op nieuwe manieren games kunnen gaan maken. Verder meldt Allard dat men zich nu meer kan gaan concentreren op het zo realistisch mogelijk maken van de graphics van games, en niet zozeer meer op het variŰren van de in-game textures. Een andere techniek die genoemd wordt in het artikel is procedural synthesis, dat ervoor moet zorgen dat het maken van games voor het nieuwe platform makkelijker moet worden, waardoor ontwikkelaars sneller en betere games kunnen maken voor de Xbox 2.

3D-Xbox en logo
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Xbox 2 erg veel ruwe processorkracht aan boord zal hebben
Maar pure kracht is niet genoeg om een console naar de top te helpen, je hebt ook playability nodig.
En een berg toptitels op de plank hebben klaar liggen voor de launch.

Maar de Xbox doet het beter als menig criticaster en ikzelf had kunnen vermoeden. Met de Xbox 2 zal het niet veel anders gaan. Alleen de critici zullen nu anders omgaan met de xbox. En niet meer schrijven dat het binnen een half jaar over is met het apparaat.
Launchtitels zou ik me geen zorgen over maken, elke consolebouwer weet dat die belangrijk zijn, en zowel de Xbox (1) als Gamecube hadden ten tijde van launch een goeie lijst (helemaal in Europa, omdat de launch daar als laatste is, en er dus al meer titels waren dan bij US launch).

Maar dat 'playability' mag je me eens uitleggen... Dat is geen feature van hardware, maar hangt af van de games. Er zijn Atari 2600 games die betere playability hebben dan sommige games op huidige hardware. Het ligt aan het spel, niet aan het platform eronder.
Qua marktaandeel doen ze het misschien niet slecht, maar waar Sony en Nintendo winst maken, draait Microsoft dik verlies.
Het is doodnormaal dat je als nieuwkomer verlies draait, je moet de markt veroveren. Je moet de kwaliteit van je product zo hoog mogelijk en de prijs zo laag mogelijk houden, anders 'bekeer' je geen gamers tot het Xbox-dom.

Zodra ze een beetje gevestigde waarde zijn, zullen de prijzen wel omhoog gaan (of kosten zakken).

Microsoft is ook een groot bedrijf. Bill Gates zal niet wakker liggen van het verlies van Xbox. :)
Nintendo dat winst maakt op de Gamecube... :D Waar haal je het vandaan. Nintendo zat niet al te lang geleden dik in de rode cijfers.
Als de geruchten kloppen dat er geen HD in de nieuwe xbox zal zitten, dan zal deze denk ik minder succes hebben.
Ik denk dat het de verkoop be´nvloed heeft dat men de Xbox kon gebruiken voor allerlei doeleinden...linux server, divx speler, dvd speler, mp3 speler, noem maar op.
Hoewel er natuurlijk nog steeds veel mensen blijven die overschakelen naar een nieuwe console omwille van de verbetering qua graphics.
Op een gegeven moment moet je ook wel, omdat er gewoon geen spellen meer gemaakt worden voor oude(re) consoles. Dat vind ik overigens terecht, je kunt niet altijd in het verleden blijven hangen.

Maar over die harde schijf. MS doet dat om twee redenen. Minder gebruik voor illegale doeleinden en kostenreductie. En vooral dat laatste zullen toch ook veel gamers zeker fijn vinden. Niet dat de Xbox 1 duur is, maar ik denk dat zowel voor de consument als MS het een goede ontwikkeling kan zijn.
Kostenreductie :?

Ik denk niet dat er veel reductie in zit dan :Y), want een 10gig schijfje kost ja niks.

Maar goed, van mij mogen ze. Er zal vast wel een xbox2 hdd mod voor komen :z

En trouwens, mocht er geen hd in zitten dan kan je altijd nog je exploit op een memory module kwijt ;)
Kostenreductie

Ik denk niet dat er veel reductie in zit dan , want een 10gig schijfje kost ja niks
stel dat het $25 kost.. en de xbox ligt nu voor $ 170 in de winkel. Dan is het toch 15%. Als je dan 25 miljoen xboxen verkoopt is 15% (of 625 miljoen dollar) een aardig bedrag.

edit: komt nog eens bij dat een harddisk het vaakst kapot gaat. Scheelt ook nog eens een hoop garantie en gezeik; dat kost ook bakken met geld.
Inderdaad, ik kan je wel gelijk geven dat je op een bepaald ogenblik gewoon moet volgen.
Maar ivm kostenreductie...daar denk ik dat je de bal toch misslaat...ze zullen er altijd het meeste trachten uit te halen..Kijk naar de PS2, die heeft ook geen HD, en toch was de startprijs boven de 500euro.
Aangezien Microsoft verlies maakt op hun hardware en dus de winst uit de games moet halen, zullen ze er niet bepaald rauwig om zijn als hun nieuwe console niet gebruikt zal worden als linux/mediaplayer bak...

Daarnaast moesten aanpassingen gedaan worden om de Xbox hiervoor te kunnen gebruiken, waardoor het ook gelijk mogelijk was om illegale spellen te spelen.
Een retesnelle game console is wel aardig en zo maar zolang wij hier met ons pal tv formaat moeten behelpen blijft het in mijn ogen ook echt "behelpen".
Het kan me niet bommen hoeveel fps met X.X antialiasing en andere opleukers ze verder nog gebruiken, zolang ze op het gangbare pal/ntsc formaat blijven zitten zullen we d'r echt niet al te veel baat bij hebben.
OK, er is zelfs bij de huidige xbox al enige hdtv ondersteuning en ik vermoed ook dat dat ook veel beter ondersteund zal worden in de nieuwe xbox.
Helemaal natuurlijk als je naar de hdtv ontwikkelingen in de usa kijkt.
Maar voordat de doorsnee tiener hier in europa daar wat aan zal hebben zijn we al weer gauw 10 jaar verder en is er allang een xbox VI of zo.

Ik denk ook dat het huidige "succes" van de xbox vooral ook te danken is aan de modbaarheid.
Heb er zelf eentje gekocht vanwege de xbmc mogelijkheden, en games?
Tsja, heb hier een 9700pro, nou als je het "games" beeld dan met de xbox gaat vergelijken dan speel je al gauw niet veel spelletjes meer met zo'n ding lijkt me.

Ik denk overigens niet dat de modbaarheid van de volgende xbox net zoveel uit zal maken voor het succes als dat bij de huidige is geweest (en nog is).
En wel om het simpele feit dat er in de directe toekomst enkele apparaten op de markt zullen verschijnen die op de mooie games na, veel meer zal kunnen dan de volgende xbox generatie.
Wat te denken bijv. van de "reelbox" die modulair is opgebouwd met dvd optie, dvb-s optie dvb-t optie hdd en zo nog een en ander mÚt ethernet aansluiting.
1 kast voor je divx, digitenne, sat en dvd's met hdd, opgebouwd uit pc materialen en ook min of meer als pc uit te breiden.
:9~
OK, die reelbox is er nog niet en ofschoon hij deze zomer verkrijgbaar zou moeten zijn verwacht ik dat er wel eens een hele poos gewacht zou moeten worden mßßr hij komt en waarschijnlijk nog voor de nieuwe xbox en ongetwijfeld worden we over enkele jaren overspoeld met dergelijke alleskunners.

Nee, als ik de centen zou hebben om te investeren zou ik het zeker niet in de games markt doen maar goede kans dat deze xboxen alleen maar vingeroefeningen van microsoft zijn om alvast een voet tussen de deur te krijgen voor de betere alleskunners.
Ivm dat hdtv-gedoe:
Je kan ook gewoon een vga-converter kopen voor de xbox en dan kan je lekker op een monitor gamen met hoge resolutie.
Moet je natuurlijk wel kiezen tussen resolutie of formaat natuurlijk. Ofwel op een mooie breedbeeld-tv of wel op een veel kleinere pc-monitor.
Ja, dat ken ik nog van de Dreamcast. De stomste aankoop die ik deed was een VGA-adapter. Een monitor heeft een veel scherper beeld dan een tv, en opeens zie je dan haarscherp alle karteltjes en de lage resolutie van een console die normaliter op een tv niet opvallen. Zelfs op een 15" monitor.

Ga nu maar eens een willekeurig spel op 640x480 spelen op je pc. Dan kun je wel nog zoveel anti-aliasing aanzetten, het ziet er gewoon niet uit.

Geeft dat? Nee. Een console is om op je tv aan te sluiten. Lagere resolutie valt niet op en ziet er best wel goed uit op een tv.
Dat had ik ook met mn playstation emulator die playstation spellen waren niet om aan te zien op mn pc !!
"Een retesnelle game console is wel aardig en zo maar zolang wij hier met ons pal tv formaat moeten behelpen blijft het in mijn ogen ook echt "behelpen".

Sinds wanneer beslist de kabelexploitant voor jou wat voor een TV jij kunt hebben?
ok, kabel televisie uitzendingen zijn in Pal, maar daar houdt het toch lang niet op?

Dus... koop gerust zo'n ultradeluxe supergeile, ik noem maar wat, Pixelplus 2 ofzo :P
ik noem maar wat, Pixelplus 2 ofzo
Je noemt inderdaad maar wat ;) PP2 is namelijk een beeldverbeterende techniek, die niets te maken heeft met PAL danwel NTSC. De kabelexploitant beslist in deze dus behoorlijk ver wat je moet kiezen, maar sterker nog, in Nederland is eigenlijk alleen maar te kiezen voor 1 systeem: PAL. zou je een NTSC TV kopen, zou je opeens problemen krijgen met je videorecorder, je videobanden (!) je camcorder etc etc... zo ver reikt die PAL standaard dus...
Dus jij vind dat de resolutie eerst opgekrikt mag worden voordat ze gaan denken aan het toevoegen van detail in het spel? Sorry dat ik het zeg, maar dat is een typische reactie van een PC gamer. Ik ben veel meer ge´ntereseerd in graphics van hetzelfde niveau als de Final Fantasy film op 'matige' dvd resolutie (720x576). Zover zijn ze nog lang niet in games. Unreal Tournament 2004 ziet er op 1600x1200 misschien wel fantastisch uit in jouw ogen, maar ik kan zowat tellen uit hoeveel polygonen alles bestaat. Dat vind ik dus echt afschuwelijk.
Sneller en beter ? Vindt de huidige games al best heel erg goed !!! Daar zal het niet aan liggen
Niet als je concurrent straks een betere console dan jouw huidige console op de markt gooit. Dan loop je opeens achter, en ben je je investeringen kwijt.

De 3 spelers (en dan met name MS en Sony) moeten onder druk van elkaar wel een opvolger uitbrengen die beter is dan (a) hun huidige console, (b) de huidige consoles van de concurrentie, en het liefst ook (c) de nieuwe console van de concurrentie.
en nog steeds niks over de multimedia mogelijkheden :'(
Aan brute rekenkracht en veel geheugen heb je niets. Het gaat om de integratie van componenten en de manier waarop die componenten kunnen worden aangesproken dat voor de performance zorgt. De Game Park (GP32) bijvoorbeeld is qua resolutie, geheugen en CPU superieur aan de GBA, maar de GBA zit technisch veel beter in elkaar waardoor het veel betere graphics kan laten zien. GP32 kan alleen goed scherpe 2D sprites en achtergronden weergeven, meer niet.

In het geval van de Xbox proberen ze er zoveel mogelijk MHz en MB erin te stoppen om te compenseren voor de matige architectuur. Met de helft van wat er in de Xbox zit kun je vele malen snellere performance krijgen als ze een echte console zoals de PS2 hadden gemaakt in plaats van een PC. Maar Microsoft is natuurlijk geen Nintendo of Sony en bezit niet de console know-how die daarvoor nodig is. Bedrijven als Squaresoft, Namco, Konami en SEGA zijn het die ervoor zorgen dat een console succesvol maakt. Niet de hardware.
Dus een echte console is pas een console als het een exotische architectuur heeft?

Dus de architectuur die in de xbox zit, intel cpu, nivdia nv2a, hypertransport, is matig. Dan zijn soortgelijke pc's ook matig. Beetje BS niet.
Blabla wat een onzin. Xbox heeft de beste performance van de 3 marktleiders en jij begint te zeuren dat ze een veel betere performance hadden kunnen hebben en daardoor geen console know-how hebben?
het feit dat je de vergelijking maakt tussen de GBA en de koreaanse GP32 is eigenlijk verkeerd omdat daar de markt grotendeels van de GBA is (ik vermoed zelfs dat toen de GBA nog bestond men meer GBC's verkocht dan GP32) maar bon

Ergens komt het er op neer dat sony al bekend heeft gemaakt dat de opvolger van de playstation 2 veel processorkracht zal hebben, dus logischerwijs zal Xbox hierin concurreren, en zelfs proberen beter te doen (playstation games zijn vooral bedoeld om mooi te zijn, de anderen incl ik kochten al een gamecube)

vergeet vooral niet dat voor een bedrijf als sony er winst moet gemaakt worden uit de Playstation voor Microsoft is dit niet echt noodzakelijk: of ze de markt nu binnen 10 of 20 jaar te pakken hebben wat maakt het uit...
Sorry hoor maar vindt het maar een geval van console know how bla bla bla bla bla
Ik ben benieuwd hoe veel beter de Xbox 2 word in verhouding met de Xbox 1. En hoe de oudere spellen er uit gaan zien op die nieuwe Xbox.
Over die oudere spellen. Ik kan me vaag herinneren dat de x-box 2 waarschijnlijk NIET backwards compatible is. Dus het spelen van die spellen op de x-box 2 kun je dan vergeten.
dat is idd het enige echte grote punt van kritiek dat ik heb.. Sony doet het heel klantvriendelijk door te zorgen dat je ps1 spellen op de ps kan spelen. nu zul je dit niet snel doen omdat ps1 spellen tegewoordig gewoon lelijk zijn, maar je voelt je als koper van dure games wel serieus genomen.. en dat is een belangrijk punt om toch voor een console te kiezen en vooral in de eerste 3 mnd dat je je nieuwe console hebt, zul je nog niet de $$ hebben om een berg dure games te kopen, dus is het wel lekker als je nog ff je oude games kan spelen.. kun je je oude console mooi verkopen
Ergens vind ik wel dat als je naar de hardware kijkt van de volgende xbox je ook niet kunt verwachten dat zoiets ooit compatible is met zijn voorganger. Ook zullen de games er weer zoveel beter uitzien dat xbox1 spellen er niet uit zouden zien. Ongetwijveld zullen er veel meer spellen in ontwikkeling zijn tegen die tijd dan dat dat met de xbox1 het geval was. Natuurlijk kan je ook veel vervolgen van al die games verwachten, al is het alleen maar; "nu met verbeterde xbox2 graphics". en blijft het spel verder hetzelfde. Reken maar op ruim voldoende releases. Het probleem voor velen zal natuurlijk zijn dat ze weer allemaal games kunnen gaan kopen, en dat ze hun huidige collectie alleen op een oude console kunnen spelen die daarmee dus niet verkocht kan worden.
Ik hoop dan ook maar dat de xbox2 net zo'n leuk modbaar systeempje wordt als de xbox1. :)
ach.. er komt vast wel weer een chip en/of emulator voor }>
Er waren geruchten dat Xbox 1 spellen niet compitable zouden zijn met de Xbox 2. Aangezien de Xbox 2 heel waarschijnlijk geen HD gaat bevatten, lijkt mij dat ook logisch.

Wel jammer.
Een andere techniek die genoemd wordt in het artikel is procedural synthesis, dat ervoor moet zorgen dat het maken van games voor het nieuwe platform makkelijker moet worden, waardoor ontwikkelaars sneller en betere games kunnen maken voor de Xbox 2.
Die procedural synthesis is dan een onderdeel van XNA ofzo?
Procedural texturing is een soort shader die het detailniveau aanpast naargelang de afstand tot het object (zie de pixel shader test in 3dMark03, die olifant).
Die procedural texturing is dan eigenlijk een onderdeel van de procedural synthesis?
En die procedural synthesis is dan op zijn beurt terug een groep technieken die gebruikt wordt op het ontwikkelpatform XNA?
Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen wat het allemaal is. :P Ik ben nogal een n00b op dat vlak maar het interesseert me wel.
De XBOX 2 wordt niet compatible met de XBOX 1 juist vanwege de nieuwe architectuur. Hij gaat gebruikmaken van een IBM 97x-chip, een broertje van Apple's G5. Een retesnelle verwerker dus, maar hij is niet te vergelijken met de 733 P-III. Dat is een CISC-chip, de 97x is RISC. Microsoft maakt wel een emulatieprogramma om Windows te draaien op de Mac, Virtual PC, maar die is nog niet geschikt voor de G5. Op oudere versies werkt VPC prima, zij het retetraag: snelheid van een 300 MHz PII op een 2x1.4 GHz G4. Het is niet te verwachten dat de nieuwe versie van VPC, zelfs op de G5, tot een 733 P-III zal komen qua snelheid. En: VPC ondersteunt geen grafische versnelling.

Al met al denk ik dat M$ niet de hoop heeft dat emulatie van de processor snel genoeg zal zijn, en dat ze huiverig zullen zijn ten aanzien een goede werking van de grafische versneller.
Het grote voordeel van de Xbox vind ik dat ie hardware matig zoveel op een 'IBM PC' lijkt.

Tis eigenlijk een veredelde barebone met een andere BIOS.

Khoop dat de xbox2 aan dit principe vast zal blijven houden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True