Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Bron: Xbox-Scene, submitter: ironik

Op Xbox-Scene zijn de specificaties te vinden van wat de opvolger van Microsofts Xbox zou worden. Het zou gaan om een uitgelekt document van het bedrijf, waarin de console de naam Xenon heeft gekregen. Eerder verschenen al specificaties en tekeningen van de architectuur van het apparaat, die grotendeels overeenkomen met de nieuwe informatie. De Xenon zou draaien op een 3,5GHz PowerPC-processor van IBM met drie cores, L1-caches van 32kB en één L2-cache van 1MB. Deze cache kan ook direct worden gelezen door de grafische processor van ATi, die draait op 500MHz en naast een framebuffer van 10MB toegang heeft tot een gedeeld geheugen van 256MB. Overigens zouden de snelheden van de cores van de CPU en GPU nog kunnen veranderen evenals de hoeveelheden geheugen, zo staat in het document.

XboxDe console zou komen te draaien op een NT-achtig besturingssysteem met een uitgebreide versie van DirectX 9.0. Verder zijn er poorten te vinden voor onder andere een 100Mbit netwerk, USB2.0 en VGA-uitvoer. Ook HDTV-formaten worden ondersteund, terwijl alle uitvoerformaten van de huidige Xbox behouden blijven. Over de ondersteunde opslagmethodes wordt nog steeds geen duidelijkheid gegeven. Het lijkt erop dat het apparaat zelf, en dus niet de controllers, uitgebreid kan worden met flashgeheugenmodules. Een harde schijf behoort nog steeds tot de mogelijkheden, maar of het een standaard onderdeel wordt is nog onbeslist.

Wat betreft de omvang van het apparaat zou deze kleiner uitvallen dan die van de Xbox. In het document wordt verder geschreven dat compatibiliteit met Xbox-games niet uitgesloten wordt. Er bestaat de mogelijkheid voor een emulator, hoewel het ontwikkelen daarvan veel moeite zal kosten. Op het forum van Xbox-Scene is het complete document te vinden. Pete Isensee van Microsoft zou het document hebben geschreven. Een bevestiging van de echtheid van de informatie kan echter niet gekregen worden. GamesIndustry.biz zegt van ontwikkelaars vernomen te hebben dat de specificaties en genoemde onzekerheden in ieder geval overeenkomen met de informatie die zij hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Deze specificaties zijn al eens eerder voorbij gekomen en worden stellig ontkend door Microsoft zelf.

Op de E3 heeft men zelfs aangegeven dat men tot het laatste moment wacht met het vaststellen van de hardwarespecificaties omdat men nog tot het laatste moment wil inspringen om de keuzes die Sony maakt voor hun opvolger van de Playstation 2.
Ergens ook wel normaal dat Backwards compatibility niet kan. Kan ook nie 8 bit Smario op de N64 doen. En dan is er nog het verhaal van Sony.
Eh... de XBOX heeft er een gewone CPU in liggen. De N64 en de NES hebben beide gespecialiseerde hardware waar in het geval van de NES niet zomaar portable language voor is gebruikt; en dan nog, je kunt Donkey Kong (8-bit) spelen op de N64 (zit er als extra bij in het Donkey Kong spel). De XBOX games worden gewoon met D3D of OpenGL in het achterhoofd in C++ geschreven; vandaar dat je theoretisch een dergelijk spel gewoon zou moeten kunnen draaien op een PC (misschien aangepaste API's of DLL's of wat dan ook). Elke hogere console (MS kennende) hoeft dus alleen maar een compiler te hebben en je bent klaar. Het hele principe van die portable taal en de onderdelen is veel te goedkoop en makkelijk om te laten vallen.

Er is ook nog het verhaal van de Gameboy Advanced. Ga voor de grap na hoeveel mensen daar oude GB games op spelen.
compatible met de Xbox maakt me eigenlijk niets uit
Sony heeft eens een onderzoek laten doen en het blijkt dat 10% van de gebruikers hun PS1 games gebruiken op de PS2 dus dat is ook niet echt de moeite.

Je kunt ze altijd naast elkaar blijven gebruiken en de controllers zullen vast ook wel op beide werken (handig die USB :) )

Ben wel beniewd wat dit beestje kan :9
De vraag is meer hoeveel mensen een PS2 hebben gekocht i.p.v. een XBOX / GC omdat ze ook nog hun oude spelletjes kunnen spelen.

Ik vind het een vrij goed verkoopargument... (dat ze na aanschaf amper die spelletjes spelen zal voor de console fabrikant een zorg zijn..)
En dat is zeker lekker als je oude games kunt spelen met een hele dikke framerate en lichtelijk opgepoetste graphics. Ik denk dat dat altijd wel meespeelt als je al een console hebt. De spellen kosten nu eenmaal veel geld en je wilt wel blijven spelen.
10% van 70 miljoen consoles vind ik anders heel wat.....
Ach, dat is met zo veel dingen.

Hoeveel mensen hebben echt wat aan een regiovrije dvd-speler?
Hoeveel mensen gebruiken alle functies van hun digitale camera?

dat zijn er vrij weinig
Ik had ergens gelezen dat de oude Xbox spelletjes niet meer zouden draaien op deze "nieuwe" ik nu ff zoeken waar ik dat ook al weer vandaan had

edit: ah hier was dat

www.webwereld.nl/nieuws/18870.phtml Maar goed MS ontkend dit. Afwachten maar of heeft iemand een beter cq uitgebreidere bron?

Ergens ook wel normaal dat Backwards compatibility niet standaard functie is. Kan ook nie 8 bit Smario op de N64 doen. En dan is er nog het verhaal van Sony.
10% van de gebruikers hun PS1 games gebruiken op de PS2
@Dan the Banjoman

[echthoor]
mij interreseert t uberhaupt niet wat die XBOX kan al zet ie koffie. Mij ging t erom duidelijkheid te vinden over geruchten.

Sommige mensen zouden bv graag alle spellen willen doen. En het zal best dat MS een emulator kan bedenken tot dusver zeggen ze dat ze niks zeggen... Verder blijkt uit allerlei bronnen dat emuleren van oude spellen op nieuwe kasten wel kan maar niet echt gebruikelijk is dus het is mijn verwachting dat er niet veel bijzonders zal gebeuren. verder heb ik niks beweert in de zin van het zal zeker niet lukken of kan niet etc
[/echthoor]
ps1 spellen werken toch op een ps2?

en je kon 8bit nesspellen wel op de 16 bit spelen met een converter, en tevens gameboyspellen

en je kunt ze zelfs emuleren op een dreamcast
dus waarom zou de xenon geen xbox spellen kunnen draaien, desnoods emuleert ie, hij is tochv eel krachtiger en de heren bij ms kennen de machine dus ze kunnen een hele efficiente emulator maken
Ik zie het probleem niet, als je oude spellen hebt dan heb je toch ook een oude console? Speel je ze toch daarop.

Ontwikkeling van een emulator voor een kleine doelgroep lijkt me vrij nutteloos. Kost alleen veel geld wat weer doorberekend wordt aan de klant.
Je kunt NES/SNES/GENESIS etc. ook perfect emuleren op een XBOX..
klikte perongeluk 2× :(
Ga er maar vanuit dat hij met gemak 500, euro gaat kosten...
De PS2 kostte na introductie ook iets van 799 ofzo... zat mensen die dat er voor over hebben als er leuke games voor zijn!
Volgens mij was dat in guldens :)

evengoed nog ruim 350 euro natuurlijk maargoed...
Nee, de Xbox koste in euro's ook iets van 600,-. In guldens was dat namelijk 1150,-. De PS2 was ook zoiets. 500,- voor de Xenon zou dus reëel zijn.
Het blijft een gissing, maar het is vooral interewssant te zien hoe Microsoft de specs probeert uit te stellen. De reden daarachter is dat anders Sony hun PS3 naar de Xbox 2 gaat vormern en als de specs vaststaan, dan doet Sony er gewoon een klein schepje bovenop.
Ik denk dat Microsoft ten alle tijden wil voorkomen dat de PS3 eerder gelaunched word.
Dat zou cruciaal zijn, xbox is wel bezig met een inhaalslag, maar de voorsprong van Sony is te groot en dit maar iwllen zij als eert een console launchen.
En reken maar op dat het backward compatible word, want dat heeft voor een groot deel het succes bepaald van de PS2. Hetzij niet native, danwel met een apart iets.
Ik denk ook wel dat "een console eerst lanceren" belangrijker is dan "een sterkere console lanceren"
kleine update:

inmiddels zijn de onvermijdelijke discussies over de echtheid op gang gekomen.

xbox-scene heeft er een paar verzameld link naar xbox-scene artikel
100Mb netwerk? Op een console? Wat ga je daar overheen sturen als je op hooguit 8Mbit internet zit en verder ook geen harde schijf hebt?

Of is dit weer vrij standaard hardware? In dat geval moet het vast weer mogelijk zijn om je eigen OS te booten, om je eigen schijven aan te sluiten en om voor een appel en een ei weer een redelijk complete pc-achtige aan te schaffen.
Omdat 100Mb kaartjes het goedkoopst zijn, deze worden namelijk het meest geproduceerd.
Om het kopieren van spellen van je PC naar je Xenon harddisk makkelijker te maken, en zo meer consoles te verkopen.
Voor veel mensen is de mogelijkheid tot het spelen van gekopieerde spellen namelijk weldegelijk een belangrijk verkoopargument, want dan verdienen ze langzamerhand de (hoge) aanschafprijs terug, doordat die console hun enige inverstering is.

Geloof, het feit dat je kopieen kon spelen op je PSX heeft écht heel erg veel geholpen bij het overnemen van Nintendo's toen al decennia onaangetaste positie als marktleider op het gebied van spelcomputers.

Bovendien, als dit ding uitkomt zitten we misschien allang met dingen als glasvezel (Eindhoven en Almere kunnen al genieten van 10Mbit symmetrisch), WLL, ADSL2, of WiFi.
hopen dat er in iedergeval nog iets compartable is met de XBOX(1)
Uit onderzoek is gebleken dat console gebruiker maar voor 5 a 10 procent terug grijpen naar oude software. Na een aantal jaar zal dit zelfs minder zijn.

Mocht Microsofts console niet backward compatible zijn dan zullen ze hier dus niet al te veel hinder van ondervinden qwa verkoop/aanhang.

Ik ben zelf van mening dat het misschien soms wel beter is om niet terug te grijpen aangezien je dan veel vrijer bent in je keuzes.

Stel je hebt iets niet goed gedaan in het vorige ontwerp dan dien je er in je nieuwe nog rekening mee te houden.Bij een totaal nieuw systeem kan je alle goed dingen meenemen zonder dat je verplicht bent de slechte mee te nemen.

Doorontwikkelen kan altijd, maar sommige zaken zijn niet te herstellen aangezien iedere ontwikkelaar met de gebreken rekening heeft gehouden en dus software daar op geschreven heeft, maak je het dan "goed" dan werkt de software niet meer aangezien het "slechte" er niet meer is.
Uit onderzoek is gebleken dat console gebruiker maar voor 5 a 10 procent terug grijpen naar oude software. Na een aantal jaar zal dit zelfs minder zijn.

Mocht Microsofts console niet backward compatible zijn dan zullen ze hier dus niet al te veel hinder van ondervinden qwa verkoop/aanhang.
Dat vraag ik me af. Of mensen daadwerkelijk gebruik maken van een feature is een andere vraag dan of mensen het een belangrijk verkoopargument vinden.
yeah, ik hoop t ook! en uit het document blijkt ook DAT het mogelijk is, alleen weer veel R&D om ervoor te zorgen dat niet alles vastloopt en dergelijken.... verder heb ik ook iets gehoord dat nvidia t niet zo tof vond, en hoge bedragen ging vragen voor emulatie van HUN grafische kaart...
Waarom zou je nvidia's kaart gaan emuleren?
In een Xbox wordt toch net zoals bij een pc niet rechtstreeks naar de hardware gesproken, maar naar een tussenlaag zoals directX?

Dan hoef je er alleen maar voor te zorgen dat die ATI kaart dezelfde features aan kan als die Nvidia kaart. En dat is volgens mij geen probleem.
En dan emuleer je dus helemaal niets. Het is dan net zoals je in een normale PC je nvidia kaart door een ati vervangt. Dan blijven je spellen ook gewoon werken.

De emulatie is volgens mij nodig voor die CPU, want die is wel totaal anders.
De XBOX games zijn weldegelijk specefiek geschreven voor de nVidia core, dat is de hele lol van een console, en ook de reden dat je zulke goede prestaties kunt krijgen uit, voor ons doen, lichte hardware.
Een powerpc is niet x86, hun vorige processor wel, dat is het probleem, de videokaart boeit inderdaad zo goed als niets.

Zie het als de emulatie van een Intel itanium.
Xenon is toch ook al een processor en een computerwinkel ( http://www.xenon-computers.nl/index.php?LokiSession=b4793ef1597edbf893 18573eb58e1343 )
nu ook nog een console :P

edit:

(oke dat was een foutje van mij om het een proc te noemen |:( maar goed het is wel een winkel gaan ze nou microsoft aan klagen lijkt mij wel lachen ff die gasten van Xenon een mailtje sturen)
(oke dat was een foutje van mij om het een proc te noemen maar goed het is wel een winkel gaan ze nou microsoft aan klagen lijkt mij wel lachen ff die gasten van Xenon een mailtje sturen)
Xenon is helaas reeds een bekende term als edelgas in het periodiek systeem. Een exclusief merkenrecht is daarop helaas uitgesloten (net als 'boom', 'water' en 'aap'). Wel zou er juridische actie mogelijk zijn als er mogelijkerwijs door het dubbele gebruik van de namen al of niet opzettelijk verwarring bij gebruikers zou kunnen ontstaan, indien er overlappende markten worden bediend. Daar het echter om een Nederlandse computerwinkel tegenover een wereldwijde spelcomputer gaat kan ik me daar echter weinig bij voorstellen ;)
bij xenon ga ik een xenon kopen. maar er kan ook nog xenon in de grond zitten (zoiets?)
Grappig, dat geeft weer een nieuwe interpretatie van de term 'gebakken lucht' (maar dan edelgas). Zou het een ultralichtgewicht doosje worden? :)
Zouden erook xenonlampen inzitten van Philips? ;)
Xenon was ook een heel leuk spel op de Amiga :)
niet alleen op de amiga, ook op de MSX en MS-DOS was ik groot fan van dit spelletje. (ruimtschipje met allemaal upgrades eromheen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True