Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: NEC

NEC gaat een chip met embedded DRAM (eDRAM) aan Microsoft leveren, die gebruikt zal worden in de nieuwe Xbox-console. Het wordt onderdeel van de grafische chipset in de Xbox 360, de verwachte naam van het apparaat. De chip zal gebruikt worden door de grafische processor in de console, waarvoor ATi verantwoordelijk is. De hoge snelheid van het geheugen maakt het geschikt als frame buffer voor de gpu. Hoeveel geheugen de chips van NEC in de Xbox 360 zullen bevatten is niet bekendgemaakt. In eerdere mogelijk uitgelekte specificaties was sprake van een 10MB-module waarbinnen anti-aliasing en alpha-blending werden afgehandeld.

Meer nieuws is er te melden over de titels die tijdens de introductie van de nieuwe Xbox beschikbaar zullen zijn. Volgens The Inquirer gaat het om een totaal van twintig spellen, waaronder Burnout Revenge, Project Gotham Racing 3 en Need For Speed Underground 3. Binnen een maand na lancering zou dit aantal moeten zijn verdubbeld tot veertig. De harde schijf in de console zou een capaciteit van 40GB krijgen, in ieder geval voor de versie waarin een harde schijf een standaard onderdeel is. Een opgewaardeerde versie van Halo 2 zou dan voorgeïnstalleerd zijn op het systeem.

Vermoedelijke Xbox 360 vooraanzicht
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Geruchten zijn dat je voor $299 de standaard box krijgt zonder HD en zonder backwards compatibility.

Voor $399,- krijg je de versie met 40Gb harddisk, backwards compatibility en webtv (ja, cheap mediacentre komt eraan) en idd volgens de geruchten halo 2.5

Check hier voor veel nieuws www.elitegamer.nl
als dat waar is lijkt het mij dom om de goedkope versie te nemen, alleen al de compatibiliteit is het al waard + geen stomme mem-cards
Eerst even rustig wachten of de goedkope versie niet te "tweaken" is tot een HD versie met compatibiliteit :)
Het kan zijn hoor, maar dat zou ik persoonlijk heel sterk vinden voor een pas uitgebrachte state of the art console.

Niet vergeten dat de huidige generatie uitgebracht werd aan een 600 tal euro
Ik heb laatst nog gelezen dat er helemaal geen NFS: Underground 3 zou komen maar dat de volgende NFS: Most wanted gaat heten :o
Ben nu wel benieuwd naar de resultaten van:

Cell + XDR
Vs
Xenon + eDRAM

Wat is het voordeel/nadeel, etc?
Maar ik kan uit de text opmaken dat ook de xbox een geintegreerde geheugencontroller heeft?
Je vergeet dat het eDRAM niet voor de CPU is, wat in het geval van de Cell met XDR wel het geval is.
Voor de PS3 is het graphisch geheugen nog niet bekent, in het geval van de PS3 is iedereen erg benieuwd naar de CPU, zijnde STI:Cell

Maar ik ben ook zeker benieuwd hoe deze machines tegenover mekaar staan, en of er dingen zijn die in PC's ook gebruikt gaan worden (van de X360 misschien niet zoveel), Cell processor, XDR ram, eDRAM als framebuffer, enzovoorts.
Volgens The Inquirer gaat het om een totaal van twintig spellen, waaronder Burnout Revenge, Project Gotham Racing 2 en Need For Speed Underground 3.

Dit is vooral belangrijk, als ze willen dat dit aanslaat dan moeten ze zorgen dat er veel en goede spellen zijn bij de introductie.
Ze hebben al gezegd burnout revenge uit te brengen op de huidige xbox.
Voor dat iemand daarover begint, op theinq staat een artikel hierover waar vermeld wordt dat AA zonder performance in te leveren mogelijk maakt, it si onzin, tenzei ze AA vervangen voor BLUR, maar voor AA moet iedere pixel op meerdere plaatsen worden uitgerekent, en die worden samengevoegt, het enige wat een snelle framebuffer kan doen is het samenvoegen van pixels sneller laten verlopen, maar het uitrekenen van de afzonderlijke 'sub'-pixels is het meeste werk.
Kijk 'ns op http://news.teamxbox.com/xbox/8126/Xbox-360-Embedded-DRAM-Spec-Confirm ed/

ATI blijkt een patent te hebben op een nieuwe anti-aliasingmethode waarbij dit zeer snelle geheugen goed gebruikt kan worden.
Video kaarten hebben altijd wel voordeel bij sneller geheugen, vooral de bandbreette is in de meeste gevallen ERG belangrijk, en dit embedded ram klinkt als een goed idee voor de toekomst, maar dat eht specifiek AA versnelt? - neen; Dat het zorgt dat AA zonder performance hit gedaan kan worden? - neen.

Bovendien geven ze weinig vrij over hun nieuwe AA methode, oversampling, klinkt als supersampling, maar kan ook een beetje als Quincunx werken, met veel blur door alle buurpixels door mekaar te gooien.
Je trekt wel erg vreemde conclusies.

Als je een gpu speciaal gaat ontwerpen met dit geheugen in gedachten met als doel AA sneller te maken, dan gaat het er uiteraard voor zorgen dat AA sneller gaat. (het is algemeen bekend dat geheugenbandbreedte een belangrijk issue is bij AA)
Als het niet sneller zou gaan, terwijl dat wel je doel is, dan zou het zinloos zijn zo'n complexe gpu te ontwerpen.

Juist daarom is het best mogelijk dat de performancehit tov een gpu die dat niet heeft heel klein is. Moet je je bovendien afvragen of die gpu wel de bottleneck zal zijn in dat systeem, en de claim "AA zonder performancehit" wordt dan al snel een reeele mogelijkheid.

Dat oversampling klinkt net zoveel als supersampling als multisampling als supersampling klinkt. De enige overeenkomst is het sampling gedeelte, dus hoe je daaruit ooit kan concluderen dat het op SSAA lijkt ipv MSAA is mij een compleet raadsel.

Dat maakt het bovendien nog vreemder om Quincunx er bij te halen aangezien dat juist MSAA + Blurring is.
(Bovendien kwam dat blurring truukje van NVidia. ATI heeft nog nooit dat soort truukjes voor AA gebruikt. Geen reden om aan te nemen dat ze dat nu ineens wel zouden doen)
...,maar voor AA moet iedere pixel op meerdere plaatsen worden uitgerekent, en die worden samengevoegt...
Dat is hoe het nu gaat. Wie zegt dat dat moet?
Van het bericht op The Inquirer klopt helemaal niets, er staat PGR 2 ipv PGR3, er is bevestigd dat Burnout 4 niet voor de next gen consoles zal verschijnen (in elk geval werken ze er niet aan) en er zal geen NFS Underground 3 komen voorlopig. Bovendien zijn de geruchten over Halo 2.5 al erg oud, en zeer waarschijnlijk onjuist (Bungie heeft gezegd eerst een andere titel te willen maken). En alsof dat nog niet genoeg is, ze vermelden geen bron, het enige dat ze zeggen is "the console is reported to have 20 titels available at launch," waar baseren ze dat op???
Oftewel: niet serieus nemen dat bericht.
Misschien zijn deze titels opnieuw gemaakt voor de xbox 360. Aangezien PGR2 een topper is en Burnout Revenge ook op de hedendaagse xbox zal verschijnen.
Waarom moeten ze een bron vermelden? Ze hebben inside informatie bij de meeste bedrijven. Logisch dat ze hun bronnen niet willen prijsgeven.
Het valt me op dat de Xbox 360 weer op PC componenten berust. Er zal wel weer een strijd komen wie er het eerste Linux op heeft draaien. Dit zou dan wel een mooi systeempje worden voor weinig geld.

Ben benieuwd welke beveiligingen gaat toepassen.
Ik denk dat de PS3 hier intressanter wordt, vooral vanwege cell, maar daardoor ook meteen lastiger...

Maar als je X360's op mekaar aan kan sluiten....
Ligt het aan mij of is 40gb een beetje weinig? Ik heb geen xbox ofzo maar je kon toch ook de games downloaden en vanaf de harddisk spelen meen ik me te herinneren.
Dit kan natuurlijk alleen op een omgebouwde Xbox.
Ik vraag me af hoeveel de Xbox met harde schijf zal kosten, deze zal waarschijnlijk stukken duurder gaan zijn dan de originele zonder. Ik vind een xbox met harde schijf toch handiger dan de memory cards die ik eerder al gebruikte bij de PSone.

Ben eveneens ook benieuwd naar wat de eigenlijke prestaties van die toestel zullen zijn. Ik vind de beelden van de eerste Xbox nog zeker heel mooi en niet erg veroudert. Zullen de beelden van dit toestel dan ook zo revolutionair zijn :?
Project Gotham Racing 2
moet dat niet deeltje 3 zijn want deel 2 is al uit 2003 :)
En nog een nieuw deel van de NFSUG serie ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True