Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties
Bron: GameSpy, submitter: [=AMS=]

GameSpy heeft tijdens de Game Developers Conference, die plaatsvindt in San Francisco van 7 tot 11 maart, gesproken met enkele ontwikkelaars van games voor de Xbox 2, codenaam Xenon. Uit deze gesprekken is gebleken dat de cpu van de Xenon drie 3.0GHz PowerPC-cores aan boord heeft. Iedere core is in staat om twee instructies per cpu-cycle te verwerken en heeft in zijn L1-cache ruimte voor 32KB aan data en 32KB aan instructies. De drie cores delen 1MB L2-cache. Verder konden de ontwikkelaars vertellen dat de huidige gpu in de Xbox 2 een generatie verder is dan de ATi X800. Deze gpu doet zijn werk op een snelheid van 500MHz en ondersteunt onder meer Shader 3.0. Wanneer de final versie van de Xbox 2 klaar is, zal er een gpu in aanwezig zijn die - bij wijze van spreken - Half-Life 2 'with ease' zal kunnen draaien, aldus de gameontwikkelaars.

De Xenon zal 256MB RAM aan boord hebben, waar de huidige Xbox het moet doen met 64MB. De Xbox 2 zal geen gebruikmaken van Blu-Ray of HD-DVD, maar van dubbellaagse dvd-9-schijfjes. Per schijfje zullen ontwikkelaars ongeveer 7GB aan data kwijt kunnen. De Xenon zal kunnen omgaan met geheugenkaarten met een grootte van 64MB tot 1GB. Per kaart is 8MB gereserveerd voor systeemgebruik. Het is nog niet bekend hoeveel ruimte de harde schrijf zal hebben. Zeker is wel dat 2GB van de schijf gebruikt zal worden als gamecache. De Xenon zal geen audiochip in de traditionele zin van het woord aan boord hebben. Audiodecompressie zal worden afgehandeld door de hardware, terwijl de rest van de geluiden door de software zal worden gemaakt. Er zal gebruikgemaakt worden van X3DAudio in plaats van het huidige DirectSound3D.

Xbox 2 (Artist Impression)
Artist impression van de Xbox 2

Naast informatie over de hardware heeft GameSpy ook de hand weten te leggen op gegevens over de games zelf. Volgens de gameontwikkelaars wil Microsoft dat alle Xenon-titels Live-enabled zijn, zodat alle games via internet tegen andere gamers gespeeld kunnen worden. Verder moeten ontwikkelaars games klaarmaken voor high-definitiontelevisie. Hiervoor moet de resolutie voor de games 1280x720 pixels zijn met een baseline van 720p en een beeldverhouding van 16:9. Verder moeten de games 5.1 surround geluid en anti-aliasing ondersteunen. Muziek die gebruikt wordt in de Xenon-games kan opgeslagen worden in het mp3- en het wma-formaat en zal geëncodeerd kunnen worden in maximaal 320Kbps CBR of VBR. Voor in-game filmpjes kunnen gameontwikkelaars gebruikmaken van Xenon Motion Video. Deze videocodec is gebaseerd op het Windows Media 9-formaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (159)

-11590156+1130+227+313Ongemodereerd61
1 2 3 ... 6
Wanneer de final versie van de Xbox 2 klaar is, zal er een gpu in aanwezig zijn die - bij wijze van spreken - Half-Life 2 'with ease' zal kunnen draaien, aldus de gameontwikkelaars.

Wat ik me afvraag, is in hoeverre we hier nog op zitten te wachten. Opnieuw bluft Microsoft zich met zijn console de hoogte in op basis van systeemspecs, waar Nintendo eerder is afgehaakt en koos voor innovatie en gameplay. Zou het niet beter zijn als ze dit keer dezelfde koers zouden kiezen, zonder plat te goochelen met cijfers om zo maar duidelijk te kunnen maken dat ze de beste console hebben?

Ergens houdt het op, games zijn tegenwoordig al bloedrealistisch, en ik betreur het dat ontwikkelaars nog steeds gepusht worden om nog maar meer polygonen rond te strooien, liever dan extra mankracht in het uitbalanceren van de game te stoppen.
games zijn tegenwoordig al bloedrealistisch
Hier ben ik het niet met je eens. Ja, in vergelijking met zelfs Far Cry ziet HL2 er bloedrealistisch uit, maar het kan nog stukken beter denk ik. Vooral als het over fauna en flora gaat. Kijk maar eens naar Far Cry: die planten zien er geweldig uit, maar je loopt er gewoon "door". Pas op, ik blijf Far Cry een grafisch verbluffend game vinden, maar als ik naar de toekomst kijk weet ik dat het nog veel en veel beter kan, en dat we nog veel en veel krachtigere machines nodig gaan hebben... wat mijn Tweakerhartje natuurlijk alleen maar sneller doet slaan :9
Bij Hitman is dit toch wel anderes, in Hitman 1 duwde je al bladeren en gordijnen weg
@ Mosymuis,

Erycius heeft gelijk:

Graphics zullen steeds realistischer worden, en ik denk dat het plafond nog lang niet bereikt is. Duke Nukem 3D was ooit ook erg knap gemaakt, nu ziet het er niet meer uit. Als jij over 10 jaar Doom III nog eens zou spelen, lig je waarschijnlijk in een deuk over de graphics, en vraag je je af waarom je dat ooit mooi hebt gevonden...
ey, d'r zijn nog steeds lui die bubble bobble tot in den treuren spelen (don't ask me why) B-)
Omdat het om gameplay gaat als je een spel meer dan 1 keer wilt spelen?
ja spellen worden mooier maar worden ze daarmee beter?

ik speel al een aantal jaar counter strike, het blijft leuk en uitdagend. De "opvolger" counter strike source vind ik de pan uit zuigen omdat het gewoon niet loopt, alle server hebben zware lag omdat het te zwaar is. Ja allemaal, op 3 na.
Ik kies voor cs, de gameplay is beter en de server al helemaal.

En singleplayer spellen zijn ook kut omdat het niet uitdagend is. computers zijn veel te voorspelbaar, hebben weinig variatie en je hebt er weinig aim skills voor nodig.
daarmee consoles ook
ik denk niet dat er een groot verschil zit in gameplay tsn CS en CS:S...

wat ik wil zien is gave spellen met inhoud, ik denk aan vroeger, toen spelletjes er erg stom uitzagen maar je wel een hgele week aan de pc kon zijn gekluisterd om het spel, de quest, whatever uit te spelen.

dit soort dingen vind je minder en minder terug, alles point en klik, veels te weinig diepgang, allemaal eyecandy, dat wil ik veranderd zien, maar ik wil ook wel die mooie beelden erbij... ;)
Het plafond mag dan wel nog lang niet bereikt worden (want na het grafische gedeelte komen er nog physics, AI etc bij kijken), maar als een spel je een beetje onderdompelt (weet niet echt een goede NLse term voor "immersion" ;)) dan is het nu ook al bloedrealistisch te noemen. Ik schrik er zelfs soms van.. Niet zo snel bij echte sci-fi spellen, maar kijk naar bijvoorbeeld Tom Clancy's Splinter Cell Chaos Theory. Het is dat je dat (voor zover ik weet) in 3rd person speelt..

Bovendien heeft mosymuis gelijk wat betreft graphics vs. gameplay.. want tegenwoordig lijken meer en meer devs voor mooi grafisch te gaan en minder voor gameplay. Met goede gameplay stel je een gamer sneller tevreden. Dat wordt helaas vaak vergeten.

~TD
bloedrealistisch :?

Jij komt zeker nooit achter je scherm uit. Bloerealistisch is als je het niet van een echt beeld kunt onderscheiden en ik zeg je zonder moeite wat een spel en wat echt is.
Films, die zijn tegenwoordig vaak bloedrealistisch. Ik kan me niet voorstellen dat je bijvoorbeeld goed kunt aanwijzen waar I-Robot bijvoorbeeld nep was behalve in de scene waar Will's Audi klem wordt gereden.

Ook de nieuwe xbox2 zal geen realistische beelden laten zien realtime. Maar ik weet niet of het aan de box of aan de efficientie van de programmeurs ligt ;)
Een nog mooier voorbeeld van hoe realistisch een film kan zijn:
Constantine, bijna op het einde dat Lucifer naar beneden komt en de tijd stil zet bij een gebroken ruit.
En zie hoe het nintendo vergaan is .....
Ja, de enige consolebouwer die winst maakt op zijn hardware en die ook de op een-na grootste gamemaker ter wereld is. Ik denk dat ze daar zelf ook heel droevig over zijn. :+

Moeflon: leuk die Amerikaanse cijfers, maar noem er dan ook meteen de Japanse verkoopcijfers bij als je toch bezig bent. In de VS kon Nintendo met de GC tot niet zo lang geleden het tempo van Microsofts Xbox goed volgen. In Japan daarentegen zijn de verkopen van de Xbox vrijwel nihil terwijl de GC daar in sommige periodes zelfs beter verkocht dan de almachtige PS2.

ymmv: de suggestie van het bestaan van een 'kiddie-imago' is iets wat juist voornamelijk afkomstig is uit de hoek van de jongere, schoolgaande jeugd. Ik merk zelf juist dat een groot deel van de gebruikers van Nintendo-consoles juist eerder in de hoek van de 'mature gamer' zit, en uit mensen bestaan die gewoon iets anders wil dan games in het pc/xbox-genre. Daarbij heb je natuurlijk ook de fans van de grote franchises (Mario, Zelda, Metroid) en de gamers die al vanaf de NES-tijd Nintendo-consoles kopen, maar ook hier heb ik het idee dat een overgroot deel van de aanhang volwassen is. Helaas is bij 3th party developers dit besef nog nauwelijks doorgedrongen en vandaar dat bijv. de grootste hits op de Gamecube dan ook voornamelijk afkomstig zijn van Nintendo zelf: zij lijken wat beter op de hoogte te zijn van hun doelgroep.
Ik denk het wel, want Nintendo is alleen op het gebied van hand-held consoles de onbetwiste marktleider. Dat waren ze jarenlang ook wat betreft gewone consoles (lange tijd was nintendo een synoniem voor spelcomputer) maar dat veranderde met de introductie van de eerste Sony Playstation. Nadat Microsoft de ring betrad werden ze zelfs naar het derde plan verdrongen in de VS en Europa. En dat terwijl de Gamecube vergeleken met een PS2 in weinig onderdoet en zelfs aanzienlijk goedkoper is!

Het probleem van Nintendo blijft toch hun imago van kiddie-console makers, daar komen ze gewoon niet vanaf. Hun meest succesvolle doelgroep is nog steeds kinderen en da's een heel groot probleem omdat de console-markt voor de meerderheid bestaat uit jongeren en volwassenen. Nintendo probeert regelmatig met third-party exclusives (Resident Evil) ook die markt aan te spreken, maar dat lukt maar steeds niet. En dat zal ook niet blijven lukken zolang Nintendo maar blijft terugvallen op bewezen properties als Mario, Donkey Kong, Zelda, Kirby e.d. Ze hebben gewoon hun kiddie-imago tegen, dit itt Sony en Microsoft die neutraal zijn en daarom wel scoren bij jongeren en volwassenen.

Afgezien daarvan is de bedrijfspolitiek van Nintendo ook niet al jaren barslecht. Er is geen consolemaker met zo'n slechte third-party support.
The early word hardly looks promising. Market information group NPD Funworld put GameCube console sales at 350,000 for November 2004, far behind Xbox’s 708,000 and PS2’s 694,000.
Bron
Opnieuw bluft Microsoft zich met zijn console de hoogte in op basis van systeemspecs, waar Nintendo eerder is afgehaakt en koos voor innovatie en gameplay.
Je hoeft niet voor het een OF het ander te kiezen, Microsoft kiest voor beiden!!!
90% van alle gamecubes verkocht zijn te danken aan mario, zelda enz. Ik heb de cube gekocht vanwege deze spellen. Het is alleen jammer dat je die 5 steen goede games op den duur uitspeelt. En dan zit je met een beperkt aanbod games waarvan de helft nog te slecht is om je ook maar een dag te vermaken.
dat ding word op deze manier veel te duur. de eerste xbox had qua cpu ook al verouderd spul bij introductie. het gaat juist om de optimalisatie die het allemaal mogelijk maakt.

ik denk dat Microsoft het op een te hoog niveau tilt.

overigens voor een introductieprijs van 999 schiet je het de portomonee van je doelgroep wel voorbij.
de huidige Xbox is juist zon succes omdat ie (naast zn tweakwaarde) niet teveel kost.
Is het niet zo dat de XboX onder kostprijs verkocht wordt en de winst op de verkoop van games behaald wordt???

En de "999" is een inschatting van de introductieprijs. En als die idd in die buurt uitkomt, tsja even wachten en je hebt hem voor minder dan de helft van die prijs. MS weet waar ze mee bezig zijn, de concurrentie met Sony aangaan.
klopt, maar het feit dat ze nog steeds winstmaken maakt het rendabel.
winst is toch de maatstaf voor een bedrijf. Ze investeren in het platform Xbox en maken daar winst op. dat de hardware het slechter doet dan de software maakt voor het hele plaatje weer geen donder uit.

en zeg nou zelf, zon dure multimedia bak als de xbox2 zal bij een quite prijs echt niet meer verkopen.

Als microsoft het hardware deel ook winstmakend wil maken dan zitten ze nu natuurlijk behoorlijk verkeerd.

mensen gaan toch wachten t de prijs naar een acceptabel niveau.
maat van m kocht ooit de PS2 tegen de introductieprijs van 1200 gulden. ik kocht dat ding anderhalf jaar later voor 350 gulden. ik ben maar een gemiddeld consument.
Die hoge introductieprijzen zijn speciaal voor de gadgetfreaks die koste-wat-kost (letterlijk) als eerste in de buurt zo'n ding willen hebben. Daar maakt de producent dan korte tijd toch nog een leuk bedragje winst op de apparaten om daarna aan de rest van de markt te verkopen onder kostprijs.
ja maar 1200 gulden is nog steeds 545 euro
999 euro is bijna het dubbele!! dat is meer dan 2200 gulden!
Dat heet afromen van de markt!
microsoft doet hiermee inderdaad enkel rare dingen:
- PowerPC cores ipv x86 machines, dus backwards compatibility ?
- DS3D schrappen voor X3DAudio? ik ken de specs ervan niet, en hoe ze zich relatief verhouden, maar ik hoop dat X3DAudio ook een in-house API is want anders zou het voor mij lijken alsof ze zich in eigen voet schieten...
Microsoft heeft enige tijd geleden het programma Virtual PC overgekocht van Connectix. Voor de Mac hebben ze beloofd dat deze applicatie uiteindelijk ook hardware acceleratie zal krijgen voor grafische kaarten.

Het is niet ondenkbaar dat dergelijke technologie onderdeel wordt van de Xbox 2 om terugwaardse compatabiliteit te garanderen.

Aan de andere kant is (in het geval van de Nintendo) nooit een spelcomputer terugwaards compatibel geweest, dus je hebt daar geen garantie voor.
Volgens mij draait de DS ook nog oude GB spelletjes, net zoals de GBC en GBA. En voor de grotere Nintendo's kan je meen ik converters kopen voor de GB* carts en als ik me niet vergis ook voor de (S)NES carts.
@ mwvdlee:
De DS is alleen backward compatible met GBA cardridges, nitet met GB of GBC.
Dit ding heeft meer dan genoeg power om de eerste Xbox te emuleren. Drie cores van 3GHz kunnen toch wel een 733MHz processor nabootsen.. Met een efficiëntie van ca. 25% is dit mogelijk. Dit is wanneer de IPC van beide CPU's gelijk is, maar de IPC van zo'n Power core zal ook al wel hoger zijn dan die van een Celeron. Kortom, geen probleem!
De Xenon zal 256MB RAM aan boord hebben
Is dat voldoende voor:
Hierom moet de resolutie voor de games 1280x720 pixels zijn met een baseline van 720p en een beeldverhouding van 16 :9.
Met normale pc's moeten we het wel doen met 512 mb ram om battlefield vietnam goed draaiende te houden op 800x600, :?
In principe heb je voor de standaard 2D weergave "slechts" (1280 x 720 x (aantal bits))/8 nodig.

Bij 24 bits is dit :
(1280 x 720 x (24))/8 = ca. 3 Mb

Bij 32 bits is dit :
(1280 x 720 x (32))/8 = ca. 4 Mb

Het overige geheugen zal gebruikt worden om textures in op te slaan en te verwerken.
Meer geheugen is daarnaast niet noodzakelijk een sneller systeem.
Veelal zal meer geheugen de scherpte van de textures ten goede komen.
De huidige grafische kaarten zijn vaak verkrijgbaar in een versie met 128 Mb en 256 Mb.
Met dezelfde CPU betekent dit vaak dat je prestaties (in FPS) omlaag gaan omdat je beeld scherper wordt en je grafische kaart daardoor meer gegevens moet verwerken.
De huidige high-end videokaarten hebben al standaard 256MB dedicated aan boord, systeemgeheugen niet meegerekend.
Zo'n ruime 50% van wat een huidige PC aan intern geheugen heeft wordt gebruikt door drivers, de OS laag en andere prut die het OS met zich mee brengt.
De betreffende grafische kaarten kunnen echter redelijk goed vergeleken worden alleen ik het niet zo zeer het geheugen wat de bottleneck is bij een Xbox.
Aangezien de spellen specifiek voor het Xbox platform geschreven worden geven de waarden van de CPU, GPU en het interne en on-board geheugen eigenlijk een niet-relatieve indruk.

Gezien de huidige spec's wordt deze Xbox 2 een ECHT beest.
Dat valt best mee hoor, een doorsnee XP (kernel plus drivers & services) pakt niet veel meer dan 32 MB, de rest van wat het OS lijkt te gebruiken is de dynamische filecache, die weer uit het geheugen gewist wordt als dat nodig is voor applicaties.
hij bedoelt niet hoe groot windows xp het op de schijf is. maar hoeveel geheugen het inneemt wanneer het allemaal opgestart is.
Moet je me 's uitleggen hoe je heel XP in 32mb krijgt. Ik draai een zwaar getweakte XP hier (o.a. iso met nlite gemaakt, daarna nog meer zooi eruit gepleurd) en ik krijg 'm niet onder de 70 a 80mb. En dit is nog _kaal_, daarna moeten nog de videokaart- en andere drivers d'r op.

Maar wat MS straks op de xbox2 zet zal verreweg niet op XP lijken, ben maar niet bang ;)
Als het goed is heb ik nog ergens een screenshotje liggen van XP op een celeron 300 A met 32 MB.
Dat loopt niet lekker ;)

En je vergeet je pagefile waar dan alles opgeslagen wordt ;)
Je vergeet dat er onder andere geen zwaar besturingssysteem geladen moet worden, en dat de hardware in tegenstelling tot gewone PC's echt wel geoptimaliseerd is om games op te spelen. Kijk maar naar de huidige Xbox en PS2: die kunnen toch ook veel meer dingen die een PC met ongeveer dezelfde specs kan.
@RetepV:
Ik weet zeker dat er wel een zwaar besturingssysteem geladen zal moeten worden. Ten eerste is het ding ueberhaupt van Microsoft, en die hebben nog nooit iets gemaakt dat licht was.
Hoe verklaar je dan dat op de Xbox een gestripte versie van Windows 2000 met een gestripte versie van DirectX8 draait in 64mb unified (system+video) geheugen waarin tevens de textures etc. van de games moet worden geladen?
Ten tweede is dit een multiprocessor systeem, en voor een multiprocessor systeem valt amper te programmeren als je geen OS hebt die de taken allemaal voor je in goed banen leidt.
Het is geen multiprocessor systeem, maar 1 multi-core (!) processor. Een deel van de logica betreffende het verdelen van taken zit al afgevangen in de CPU zelf.
Verder wordt een groot deel afgevangen in de software - ofwel de (engines van de) games - die speciaal hierop geschreven/aangepast zullen worden.
Een relatief klein deel van de logica zit in het OS inderdaad, maar dit zit al standaard geintegreerd in bijv. Windows 2000 en XP. Er komt echt niet zoveel extra geheugen aan te pas om de hiervoor benodigde baselineroutines in te laden.

Als je perse op Microsoft wilt hakken - welke indruk ik wel krijg met de opmerking dat het "ding uberhaupt van Microsoft" is en daarom al bij voorbaat nooit een licht OS kan draaien (en veel van je eerdere posts trouwens) - doe dat dan wel met een redelijke onderbouwing...
Niet mee eens!
Ten eerste kan Microsoft prima een kleine OS bouwen:
* Windows CE voor embedded systemen
* Windows 2000 installer

Als je windows 2000/XP/NT installeert, laadt deze eerst (ev van floppies) een gestripte versie van het OS:
* Kernel
* Basis drivers (ide/scherm etc...)
* that's it!
Als ze dit in de X-Box ook doen, blijft er plenty geheugen over!
Windows CE is niet echt een goed voorbeeld. Als er nou één OS voor embedded systemen zwaarlijvig is...
Ik weet zeker dat er wel een zwaar besturingssysteem geladen zal moeten worden. Ten eerste is het ding ueberhaupt van Microsoft, en die hebben nog nooit iets gemaakt dat licht was. Ten tweede is dit een multiprocessor systeem, en voor een multiprocessor systeem valt amper te programmeren als je geen OS hebt die de taken allemaal voor je in goed banen leidt.
Normale PC's hebben ook een stuk meer overhead :)
Normale PC's hebben ook een stuk meer overhead
Hoewel ik denk dat het - gezien de 64MB van de Xbox(1) - wel voldoende zal zijn, heeft Gomer misschien wel een punt.

De Xbox levert beelden van 640x480, veelal zonder Anti Aliasing. Als de Xenon 1280x720 moet kunnen leveren met AA - zeker er van uit gaande dat de textures een stuk groter zullen worden t.o.v. de Xbox - kun je je inderdaad afvragen of 256MB uiteindelijk genoeg is. De huidige high-end videokaarten hebben al standaard 256MB dedicated aan boord, systeemgeheugen niet meegerekend.

Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de Xenon 256MB systeemgeheugen heeft en daarnaast nog een onbekende hoeveelheid dedicated videoram (of andersom natuurlijk)...
Dit zou dan anders zijn dan bij de Xbox, die dus in totaal 64MB "unified" systeem/videoram aan boord had.

Hoe het ook niet uitvalt kan ik me niet voorstellen dat MS zou bezuinigen op zoiets (relatief) goedkoops en elementairs als RAM, zeker als de overige specs van de machine zo hoog liggen. Ze zullen er dus echt wel voor zorgen dat er voldoende geheugen in de machine zit :)
de xbox doet ook 1280*720 hoor :Y)
dat is nou net het verschil wat je zelf al aangeeft....

de pc is een totaal ander iets, xbox spellen worden geschreven voor 1 xbox variant, en pc games worden geschreven voor oneindig veel mogelijke combinaties... dwz console games, kunnen zoveel meer efficient geschreven worden, dat er helemaal niet zoveel ram nodig is...
euhm 2 gb cache niet genoeg ?
euhm 2 gb cache niet genoeg ?
Dat is gamecache. Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar de kans dat daar grafische beelden in opgeslagen worden t.b.v. doorvoer naar de GPU is nul, aangezien dat veel te traag zal zijn...
Met game cache bedoelen ze de informatie die het spel achterlaat als je het afsluit, waarbij het de volgende keer sneller laat, de instellingen nog hetzelfde staan en je spel weer kunt hervatten als je het opgeslagen hebt.
Zeker is wel dat 2GB van de schijf gebruikt zal worden als gamecache
Geen flash geheugen dus, maar gewoon op de HD. Verder is flash geheugen nog niet vaak genoeg beschrijfbaar om voor dynamische data te gebruiken. Na enkele duizenden keren schrijven is het afgelopen met flash, en met dynamische data is dat echt heel snel gebeurd.
Dat zal wel flash geheugen zijn, ipv de harddisk die er in zat? Dat is dus minder makkelijk te hacken denk ik.. kun je niet meer zo eenvoudig ombouwen dan...
De spellen staan op dvd. de gamecache houdt in dat een stuk van het spel op de veel snellere hd opgeslaan wordt
doom3 ziet er niet goed uit..
het spel is te donker en als je kijkt zie je dat bijv. een hek een simpel plaatje is en geen 3d iets. ik vond het spel erg kort/saai en slecht eruit zien.
begrijp niet dat doom3 zo goed werd gevonden, ik zeg hier: kijk eens goed naar het spel!
verheug me nu al op de xbox2.
de PS2 heb ik ook voor 1200guldens gekocht dat was niet het erge... ik heb hem verkocht voor 25¤ |:(
[eigenlijk 325¤ maar geld was nagemaakt]
ik hoop trouwens niet dat ze weer acties gaan uithalen zoals met halo2 dat het een über spel is maar ontzettend kort, zonde van mn geld dat spel.
Een normale PC heeft ook nog een 100 tot 150MB nodig voor het operatingsystem en andere hardware drivers...

Dit ding word zo op elkaar afgesteld dat er bij wijze van spreke slechts 1 dll nodig is...
Een hedendaagse computer met Windows XP gebruikt ca. 100-150 MB van je systeemgeheugen (met achtergrond programma's meer natuurlijk), een spelcomputer wordt alleen ingezet voor spellen, waardoor de 256 MBtjes altijd beschikbaar zijn voor de spellen en vergeet niet dat er ook een zware videokaart in komt te zitten met eigen geheugen, deze hardware configuratie kan heel makkelijk hoor ;)
X-box 1 heeft 64 MB als je sommige spellen ziet denk je ook van hoe kan dat :9~ terwijl je er op je gewone PC met Windows XP wel 256-512 MB voor nodig hebt om lekker te spelen (denk oa. aan NFSU).
Het is puur omdat spelcomputers één doeleind hebben en dat is spellen spelen :)
Ram dat je in je PC pleurt heeft niet bepaald dezelfde bandbreedte beschikbaar.
De huidige Xbox heeft ook _maar_ 64mb aan boord, en die levert toch vrij vette graphics.
Ram dat je in je PC pleurt heeft niet bepaald dezelfde bandbreedte beschikbaar.
Dit gaat over capaciteit, niet bandbreedte.
Edit : Hm... reactie op 1st post, niet op DAA_Pils.
-----------------------------------------------------------------
Geldt toch ook voor de Xbox (1) !??
Wie kan er nou met 64mb dat soort 3d games draaien op een "normale" PC.

Ik hoef me niet echt achter de oren te krabben bij 256Mb om de volgende generatie games te kunnen draaien.
Je moet beseffen dat de huidige xbox "maar" 64MB heeft. Daar draaien ook een hoop games op die resolutie (nu al). Dus de hoeveelheid geheugen in een console is niet vergelijkbaar met geheugen in een pc.
optische harde schrijf?

Bedoelen ze Facultatief?
Of als in een muis? Want dan snap ik het niet. :?
Optical Drive - ... Xenon will not use Blu-Ray or HD-DVD. Games will come on dual-layer DVD-9 discs.
optisch = met licht
optioneel = facultatief :)
Er staat nergens dat het om een harddisk gaat, maar alleen dat het een "optical drive" heeft.
ze bedoelen een flash drive, soortgelijk aan wat je in je digitale camera stopt
3 PowerPc 3ghz cores... hoe willen ze dat gaan koelen? Een single core G5 wordt al warm genoeg, maar drie cores die ook nog eens op een hogere clock draaien dan de huidige generatie PowerPC cpu's...

Vloeistofkoeling in een console... lijkt mij een world-first...(toch?)
Powerpc is een familie, de g5 (ppc 970) is één van de leden van deze familie. Wat de xbox gaat gebruiken is mogelijk een cross-over tussen de ppc750cx/gx/fx en de cell processor. Of misschien zelfs een Cell-light, met drie in plaats van 8 cellen. Het stroomverbruik/warmteproductie zal in het laatste geval erg laag zijn.
Ik denk dat Sony en Toshiba slim genoeg zijn geweest om contractueel vast te leggen dat IBM de techniek niet zomaar bij een concurrent in apparaten propt. Cell heeft 1 core en 8 cellen, hier wordt over 3 3ghz cores gesproken. 1 chip, 3cores, elk 3ghz.

Mijn gedachte wat betreft de koeling baseer ik op de huidige powerpc koel-eigenschappen. In de basis zou het mogelijk zijn dat IBM de G4-powerpc techniek (die bijv. in de GameCube zit) opschaalt naar 3 ghz (zou knap zijn :P).
drie 3.0GHz PowerPC-cores
Jaja, ik denk dus niet dat ik de Xbox-2 ga kopen.

1) Net als met de XBox staart Microsoft zich weer helemaal blind op de snelheid van de processor. En met de XBox heeft dat maar weinig games opgebracht die beter waren dan die van de concurrentie.

2) Met zoveel processoren moet er ZWAAR gekoeld worden. Fsckit, die XBox-2 gaat meer koelers hebben dan mijn PC! Da's prima als je in de tropen woont en je de ventilators toch niet over de herrie van de airco heen hoort. Maar in gematigder landen hechten we aan stilte.
Hoezo flink gekoeld worden? Je weet toch niet wat voor PPC cores dit zijn?
Misschien zijn het wel PPE's uit de Cell processor, die schijnen erg weinig stroom te verbruiken op 4.6 GHz, laatstaan 3 GHz.
Ik geloof niet dat de xbox2 een heel groot succes zal worden.

Tijdens de release van de PS2 kochten veel mensen het apperaat omdat ze er tevens dvd's op konden kijken, toen een nieuw medium.

De Xbox2 zou fungeren als HD-DVD speler, maar dat is nu dus niet van toepassing. Als de concurrentie wel die mogelijkheid biedt, dan zullen mensen zich wel even bedenken voordat ze zo'n xbox 2 kopen.

"Hierom moet de resolutie voor de games 1280x720 pixels zijn met een baseline van 720p en een beeldverhouding van 16 :9. Verder moeten de games 5.1 surround geluid en anti-aliasing ondersteunen." Ondanks dat dit niet echt indrukwekkend is (er zijn al console spellen die in 1080i draaien, behalve AA dan),
meen ik me iets te herinneren van een xbox1 statement door Microsoft: spellen voor de XBox mochten geen FMV bevatten, dit om de kracht van de xbox aan te tonen... Terwijl iedere keer als de xbox opstart, je een fmv intro krijgt (edit: gebruik een rgb kabel; alleen fmv heeft mpeg-artifacts, die overduidelijk aanwezig zijn), en ik nog geen enkel spel tegen gekomen ben wat geen fmv had. Maar dit terzijde.

Het lijkt me leuk om te weten of dit de official specs zijn, tevens is het interessant om te weten wat de 'andere' consoles voor specs krijgen.
Als de xbox2 gelanceerd wordt, zal de prijs wel rond de 999¤ zitten. Nu denk ik dat die prijs snel zal zakken.
Als deze prijs laag genoeg zit, heb je een erg leuk systeem voor veel geld? Of zal microsoft een goede beveiliging erin bouwen zodat linux er niet opgedraait kan worden?
Ben benieuwd, echter zal er weer een race worden gehouden wie de xbox het snelste kraakt.
Allereerst moet er meer informatie beschikbaar komen over wat voor aansluitingen de X-box2 heeft. Er vanuit gaande dat de X-box2 over meerder USB-porten en (S)ATA aansluiting beschikt en ook nog te hacken valt. Wanneer hiervan sprake is dan zal menig tweaker zijn DVD-speler (of wel ander apparaat hiervoor ook gebruikt wordt) mogelijk wijs kunnen vervangen door een x-box2. Het zal naar mijninziens mogelijk kunnen zijn om HDTV af te kunnen draaien op de hardware van een X-box2. Natuurlijk zijn er tal van andere mogelijkheden die volbracht kunnen worden mits er software voor beschikbaar is. Maar de hoeveelheid geheugen (256mb) zal de grote bottleneck kunnen blijken.
Ik hoop voor hun dat ze niet serieus 999 euro gaan vragen voor dat ding. Dan koopt volgens mij echt niemand het systeem. Ik bedoel de PS2 werd destijds voor zo'n 1200 gulden over de toonbank gedaan en dat was met die prijs ook niet zo'n succes. Dit is de dubbele prijs...

Maarja het hangt er natuurlijk ook vanaf wat de concurrentie doet met de prijzen. Voor hoeveen zet sony de nieuwe playstation in de markt en als nintendo nog met een systeem op de proppen komt zetten, voor hoeveel zetten ze die in de markt.

Als het toch echt de prijs gaat worden denk ik wel dat het veel en veel langer duurt voordat men overstapt op de nieuwe generatie spelcomputers in het algemeen en de xbox in het bijzonder. Ik mag trouwens ook hopen dat het niet "slechts" een spelcomputer is voor dat geld.

Magoed met zoveel dingen geld dat de tijd het uit zal wijzen.
Ik bedoel de PS2 werd destijds voor zo'n 1200 gulden over de toonbank gedaan en dat was met die prijs ook niet zo'n succes.
je kunt veel zeggen, maar dat ding verkocht ondanks de prijs echt wel goed.
Klopt, ik was ook een van de mensen die 1200 guldens heeft neergeteld en heb er ook nooit spijt van gehad, voor een goede console zou ik het zeker nog een keer doen!
Ik bedoel maar. Elke shop had reserveerlijsten om de eerste gigantische vraag op te vangen. De PS/2 was vanaf dag 1 een hot selling item..... :)
Dat ding gaat dus echt geen 999 euro kosten.. lol.. |:( Microsoft heeft gelukkig wel een beetje van Sony's fouten geleerd en heeft al bij de eerste xbox gezien dat het bij de launch heel veel verlies moet maken op z'n console om snel succesvol te zijn.. denk zelf dat de Xbox2 rond de 500 euro gaat kosten..

Sony kon gewoon dat abnormale hogebedrag vragen wegens het massale succes van de Ps1 en de enorme lang durende hype rond de Ps2 toen d'r tijd.. die hype is totaal niet te vergelijken met de ps3 en de Xbox2..

De xbox2 zal ook in verschillende versie's uitkomen.. 3 om precies te zijn.. 1 zonder HD.. 1 met HD en een Xbox PC versie.. de laatste zou eind 2006 pas ge-released worden..
Dat zullen ze zeker doen.
Gelukkig zitten er altijd wel bugs in. Zodat op ten duur er wel een linux op zal draaien. Met of zonder mod-chip
zou dit waar zijn? naja als je het mag geloven is het wel dope. 3 3.0Ghz intel Xeon cores. Betekent dit dat hij eignelijk 9 ghz aan kloksnelheid heeft of zit het wat ingewikkelder in elkaar. En zit er nou een x850 in of gewoon een hele nieuwe generatie?

edit: dom dom natuurlijk power pc's en geen xeons. ik las xenon en dacht dat er xeon stond. :)
Je hebt het niet helemaal begrepen denk ik, het zijn 3x een PowerPC 3.0Ghz processor, das iets heel wat zwaarder dan 3x een intel xeon 3ghz.

En nee dat kan je niet bij elkaar optellen, was het maar waar. Om heel heel erg simple te zijn, kan je 3 "sub" programma's (threads) te gelijk laten draaien of meerdere programma's, maar dat zal je wel niet echt hebben op de XBox2.
Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat er 3 gestripte powerpc cores in 1 package zitten. Iedere core kan namelijk maar 2 instructies per cycle verwerken. Geen idee hoeveel een G5 er doet, maar dat zijn er vast veel meer. Dat is dan ook mischien de reden dat die cores ineens wel de 3ghz kunnen halen zonder zware waterkoeling.
Eh, er zitten geen Intel Xeon-CPU's in maar IBM Power PCs. Dus nog meer snelheid...
Nee PowerPC cores op 3Ghz en daar 3 stuks van, redelijk hoog, ben benieuwd wanneer de eerste linuxhacks komen en wanneer de xbox2 betaalbaar wordt, leuk om er dan 1 in te zetten als database servertje of rendermachine :Y)

[edit]
Net iets te laat
Nee, drie custom G5's.
edit:
Heel erg te laat :'(
volgens mij staat dur toch echt Powerpc-cores, je moet beter
lezen dur wordt namelijk nix gezegd over intel xeon, de console heeft als codenaam xenon, is n letter verschil


[edit]
zie boven staande post onder edit
HDTV :P Eindelijk eens scherp helder beeld. Is er al bekend of dit systeem ook een dvi connector zal bevatten?
Dat kan bijna niet anders met een systeem dat gemaakt is voor HDTV waarvoor je een plasma-scherm of lcd-tv moet hebben voor het mooiste resultaat.
HDTV-specificatie heeft an sich niks te maken met plasma/LCD/TFT/CRT/...
HDTV is een specificatie va een signaal zoals PAL ed. Maw het bepaalt wat bijvoorbeeld de kleurdiepte en resolutie is, interlaced of niet etc etc etc
HDTV staat los van de uiteindelijke implemntaties daarvan; je kan dus best een chique HDTV-crt monitor hebben ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True