Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Bron: The Motley Fool

Microsoft heeft een gevoelige slag toegebracht aan Sony door de ontwikkelaar van de populaire 'Final Fantasy'-serie te strikken voor de Xbox 2, zo lezen we bij The Motley Fool. Hironobu Sakaguchi zal voor Microsoft gaan werken aan twee role playing games die exclusief voor de Xbox 2 uitgebracht gaan worden. Met Final Fantasy was Sakaguchi verantwoordelijk voor een serie games die meer dan 60 miljoen keer wereldwijd over de toonbank ging en vooral in Japan ervoor zorgde dat de Playstation van Sony zoveel groter bleef dan de Xbox. Microsoft hoopt met deze stap veel mensen over te halen naar het nieuwe platform. De studio van Sakaguchi, Mistwalker, is echter niet overgenomen; Microsoft betaalt voor de ontwikkeling van de spellen.

Xbox 2 (Artist Impression)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Gamer.nl heeft inmiddels wat meer info gegeven:
De grandaddy van Final Fantasy heeft in een interview op de Japanse Xbox website laten weten dat één van de aankomende RPG's realistisch en stylistisch gaat worden terwijl de andere een meer 'cute' en opwekkende uitstraling zal hebben. Meer inhoudelijke info is echter niet bekend.

"The first title will let you enjoy a sensation like walking through a spectacular movie, which is what I've always been aiming for. The story isn't about growing up, as with many RPGs. The main character is more the type that knows everything. I want to express how even that kind of a philosophical person would laugh at something simple in life or would cry from an everyday occurrence.

The second, meanwhile, will feature a main character that keeps on going forward, without ever giving up, no matter what kind of hardship presents itself.

The two games will have very different atmospheres. I'm planning to step away from the standard RPG storyline and create a tale that features laughter and crying--scenes that haven't ever been seen before. I want to make games with in-depth interactivity that will leave [gamers] with a sense of exhilaration after they've played them."


Sakaguchi gaf ook aan dat het feit dat de Xbox 2 hem in staat stelde met minder strikte limieten te werken hem naar Microsoft heeft getrokken. Ook zijn vriendschap met verschillende topmannen van Xbox in Japan heeft de overstap makkelijker voor hem gemaakt.
Artikel op Gamer.nl

Hun bron: Eurogamer
Dat is het nadeel van dubbelposten hè ;)? 2x -1 ipv 1x :D..
Ik hoop niet voor MS dat ze hiermee denken voet aan grond in Japan te kunnen krijgen. Nu accepteren Japanners niet-Japanse dingen sowieso niet zo snel, maar ook al deden ze dat.. Je kunt wel een gerenomeerd iemand op projecten zetten, zolang het eindresultaat een "westerse" rpg is zullen de aziaten er niet warm voor lopen (ik ook niet.. schiet me zo niet een US (mmo)rpg te binnen die mij heeft kunnen boeien).
Nu accepteren Japanners niet-Japanse dingen sowieso niet zo snel
Juist wèl. Alles wat Amerikaans is vinden ze helemaal top, zelfs als hun eigen versie/variant veel beter is. Zoals voedsel. Hun eigen traditionele voedsel is veel geavanceerder en beter, maar ze willen uitsluitend McDonalds omdat ze dat hip en cool vinden. Qua kleding willen ze zo skater/hippie mogelijk voor de dag komen. In hun anime/manga zie je Japanse mensen met een Europees uiterlijk omdat ze dat als ideaal beschouwen. Het komt door de na-oorlogse minderwaardigheidscomplex van Japan. Daarover zijn al veel boeken geschreven.

xbox draaide in Japan juist hardstikke goed. De hele xbox markt was in Japan een tijdje geleden zelfs groter dan de Amerikaanse xboxmarkt, waardoor Japan xbox in stand hield.

Ik denk niet dat ze er zo mee zitten. Ze zullen eerder heel graag een xbox2 aanschaffen met die twee Final Fantasyspellen. Ik denk dat het vooral PS2-fans zijn (al dan niet Japans) die zich verraden voelen. Net als de Nintendo-fans die zich destijds verraden voelden toen alle Squarespellen naar PSX gingen i.p.v. N64/Ultra64.
In hun anime/manga zie je Japanse mensen met een Europees uiterlijk omdat ze dat als ideaal beschouwen.
Ik heb anders gelezen en een keer een documantaire over gezien op TV, dat ze juist Westerlingen in dat soort animaties doen, vanwege de ogen... Als je zo'n Oosterling in je serie zet, dan oogt ( ;) ) dat veel minder mooi / prettig, dan een Westerling-achtig iemand dat doet... :)
Ik denk niet dat ze er zo mee zitten. Ze zullen eerder heel graag een xbox2 aanschaffen met die twee Final Fantasyspellen.
Wie heeft gezegt, dat dat ook Final Fantasy spellen zijn of worden? ;) Er is alleen gezegt, dat het 2 RPG's zullen zijn of worden, niet dat het 2 Final Fantasy games zullen zijn of worden... Omdat hij de designer ervan is, wil niet zeggen dat ie verder gaat met dat concept. Alhoewel de kans er wel groot voor is natuurlijk... :)

Zijn er trouwens ook Final Fantasy delen op de PC? op deel XI na dan...
Het is wel een ideaalbeeld, maar ik zou er niet de zware conclusie aan verbinden dat heel Japan dus een minderwaardigheidscomplex heeft. Dit soort dingen komt in alle culturen voor. In het westen zien we er graag gebruint uit. In veel afrikaanse landen geldt: hoe witter, hoe beter.

Kortom, we willen wat we zelf niet hebben, zoals een Xbox 2. :Y)
Zijn er trouwens ook Final Fantasy delen op de PC? op deel XI na dan...
Waar heb jij gezeten?

FF VII en FF VIII in ieder geval...
Het feit dat anime character grote ogen hebben heeft niets te zien met dat ze "westers" zijn. Ik weet niet wie dat grapje verteld heeft, maar dat klopt niet. De grote ogen werden gebruikt om zo meer emotsie's te kunnen vertolken van de anime characters. Dit gaat terug naar zowat de eerste manga characters.
Die argumenten zijn me bekend. Dat was zo bij de oorspronkelijke manga vanaf de jaren 50. Dat is de onserieuze stijl en die kun je niet op een betere manier uitbeelden dan met de grote ogen. Ik had het niet over de ogen, maar over het ontwerp van het gezicht van de laatste paar jaren. Die hebben bij de serieuzere anime's Nordic-Europide vormen: Geen grote ogen, maar realistische ogen die direct onder de wenkbrauwen diep in de oogkassen zitten. En het voorhoofd en de neus zijn direct aan elkaar verbonden, waarbij de bovenkant van de neus veel verder naar voren is t.o.v. de ogen. Dit zijn typische Noric-Europide kenmerken en de mensen in die anime's zijn ook zo realistisch mogelijk getekend, dus niet kinderlijk zoals bij Pokemon enz. Oost-Aziatische mannen hebben wenkbrauwen die veel afstand hebben t.o.v. de ogen omdat ze grote oogleden hebben. Ook de stam van hun neuzen beginnen niet vanaf het voorhoofd, maar ruim een centimeter eronder omdat er nog een bochtvormige verbindingsdeel tussen zit. Deze typische Oost-Aziatische kenmerken zie je wel terug in de oudere stijlen van Robotech, Macron 1, etc. maar zijn zelfs in de nieuwe jeugdige stijlen (Pokemon) weg gevaagd. Vroeger zag je in anime dat profielen toonden dat de ogen vooraan het maanvormige zicht zat, zoals dat bij Japanners het geval is. Nu zie je dat de ogen niet aan de grens van het profiel, maar binnenin het profiel zit, dus een duidelijke afstand tussen de ogen en de voorzijde bij een zijaanzicht/profiel. Dit zijn allemaal typisch Nordische kinderen die zij tekenen en geen Aziatische.
Quote: In hun anime/manga zie je Japanse mensen met een Europees uiterlijk omdat ze dat als ideaal beschouwen.

Ik heb anders gelezen en een keer een documantaire over gezien op TV, dat ze juist Westerlingen in dat soort animaties doen, vanwege de ogen... Als je zo'n Oosterling in je serie zet, dan oogt ( ) dat veel minder mooi / prettig, dan een Westerling-achtig iemand dat doet...

Ik vind dit een beetje een platte respectloze opmerking en ga er maar vanuit dat het niet zo bedoeld is.
In veel afrikaanse landen geldt: hoe witter, hoe beter.
Heuuu, als men niet te wit is bedoel je ... mensen in afrika die bevoorbeeld albino's zijn ( wit, beetje zoals ons europeanen ( die niet veel buiten komen ;) ) ), deze mensen worden grondig uit de maatschapij gehouden.

Het feit dat anime character grote ogen hebben heeft niets te zien met dat ze "westers" zijn. Ik weet niet wie dat grapje verteld heeft, maar dat klopt niet. De grote ogen werden gebruikt om zo meer emotsie's te kunnen vertolken van de anime characters. Dit gaat terug naar zowat de eerste manga characters.

Idem met al de haarkleuren. Hoeveel Westerse mensen hebben paars, blauw, etc stekelig or whatever haar ... correct, niemand. Het was een methode om characters meer verschillend te laten overkomen. Zeg nu zelf, het is niet zo makkelijk om verschillende characters te hebben, als ze allemaal zwart haar hebben ( zie naar de natuurlijk haarkleur in japan van de meeste mensen ).
Geen idee of je zelf in Japan geweest bent, maar het klinkt zoals een buitenstaander er tegenaan kijkt.

McDonald's is wel populair, maar zeker niet populairder dan ander voedsel.
Kleding is heel normaal hoor, zeker niet hippie/skater. Net als hier, kleedt een heel klein deel van de jongeren zich zo.
Manga heeft 'westerse' mensen omdat men neutrale personen wilde neerzetten en heb je al eens geprobeerd om ieder character van een manga een kleurtje te geven? veel te veel werk. Het is zeker niet gedaan vanwege een of ander ideaalbeeld.

De Xbox is t/m december 2004 zowaar 0.5 miljoen keer over de toonbank gegaan. Dat noem jij een succes? Er zijn nog meer Dreamcasts verkocht dat jaar dan Xboxen....
Het is zeker niet gedaan vanwege een of ander ideaalbeeld.
Jawel, alle Japanners in anime/manga hadden vroeger een maanvormig gezicht en kleine neus. Sinds de afgelopen 2 tot 5 jaar is de standaard voor anime Europese gezichtsvormen, met name Noord-Europese gezichtsvorm met rechte neus vanaf de wenkbrauwen, open gezichtsstructuur en ogen die direct onder de wenkbrauwen staan in diepe oogkassen, allemaal kenmerken van Nordic-European mensen. En ik zie niet dat ze dat doen om neutraal over te komen want bij de huidige anime tekenen ze andere niet-Japanse Aziaten wèl heel typisch Oost-Aziatisch qua gezicht. Een andere uitzondering zijn de Japanse bad guys in de anime die ze niet stoer willen portretteren. Die tekenen ze heel stereotype Aziatisch omdat ze door hun minderwaardigheidscomplex hun eigen uiterlijk hekelen. Wanneer het een stoere badguy moet zijn, dan zie je weer de Nordic-European Japanner. Vooral in series als Initial D is dat allemaal heel overdreven. Zelfs de wat oudere animeseries als Slam Dunk vertonen die Nordic-European minderwaardigheidscomplex. Daarin is de hoofdrolspeler Sakuragi Hanamichi gewoon een typische Noord-Eropeaan, Ryota een Arabier, Rukawa Kaede een Nordic Italiaan, etc.
De Xbox is t/m december 2004 zowaar 0.5 miljoen keer over de toonbank gegaan. Dat noem jij een succes? Er zijn nog meer Dreamcasts verkocht dat jaar dan Xboxen....
Daarom zeg ik een tijdje geleden. Nu wellicht een stuk minder. Ik bedoelde meer het begin t/m het midden, waardoor xbox flink veel winst maakte.
Geweldig verhaal, maar de geschiedenis van 50 jaar manga laat anders zien. Nieuwere series als ROD - tv serie, Shingetsutan Tsukihime, Noir, Gunslinger Girl en nog tig andere hebben allemaal niet wat jij noemt. Ja, er komen wel eens bepaalde Europese typen in voor, maar meestal voor een verhaaltechnische reden. Zoals het Italiaans in Witch Hunter Robin.
Verbazingwekkend hoe jij een 'complete stijlverandering' ziet sinds de afgelopen 2 tot 5 jaar.
Maar goed, ieder zijn mening.

Verder snap ik niet hoe MS 'flink veel winst' kon maken met maar een half miljoen consoles. Beetje vaag imho.
Kijk Initial D. Allemaal Europeanen, terwijl ze Japanners voorstellen. Zijn Takahashi Keisuke, Ryosuke, Takumi en al die anderen (met uitzonderingen van een paar "knullige" bad guys) geen Europeanen? Natuurlijk was er een overgangsperiode waarin je de oude en nieuwe stijl door elkaar zag. Een voorbeeld daarvan is Fist of the North Star, maar natuurlijk moesten dat geen Japanners voorstellen. Vooral in de jaren 90 vond de conversie plaats. Nu is het zelfs een richtlijn om Europese karakters te tekenen voor mannenkarakters in anime.

Het is niet zo dat ik wat tegen ze heb, want ik kijk zelf ook graag anime. Het zijn gewoon dingen die me erg opvallen.
Dat bedoel ik nou, je noemt 1 voorbeeld en daarmee is het meteen een richtlijn voor alle anime?

Ik ga niet meer replyen op die gedachtenkronkels van jou. In Japan worden duizenden pagina's manga geproduceerd die echt niet Europese karakters als richtlijn nemen.
Er zijn nog veel meer van dat soort series. De grote schuldige is de Bakhmatsu-periode en het werd versterkt door hun nederlaag in de tweede wereldoorlog. Daarom zie je nu continu atoombommen in anime. Alle explosies hebben een grote paddestoel. Ook hebben veel millitaire voertuigen en robots Dutise benamingen met woorden als Panzer, Ehrgeiz en talloze andere Duitse woorden erin.

Maar zoals ik zei, het is niet dat ik wat tegen ze heb. Ik vind manga zelf fantastisch en volg graag die series. Maar het valt moeilijk te ontkennen dat ze een Caucasian-fetisch hebben en na-oorlogse nederlaaggevoelens (alles in het Duits, overal atoombommen, etc.). Het is allemaal zo overduidelijk. Ze hebben zelfs een organisatie, de NSJAP (National Socialistische Japanische Arbeiter Partei), de Japanse versie van de NSDAP. Daarin zie je dat ze zichzelf als Caucasians zien. Destijds in de jaren 30 waren de Duitsers van mening dat de Samurai grote overeenkomsten vertoont met de Arische cultuur en dat Japanners diep van binnen Arisch zijn. Door die aanmoediging van de Duitsers destijds voelen ze zich nu slachtoffer van de VS en hebben sterke Duitse neigingen en tegelijk voelen ze zich ondergeschikt aan de Amerikanen.
Net als de Nintendo-fans die zich destijds verraden voelden toen alle Squarespellen naar PSX gingen i.p.v. N64/Ultra64.
jah, een 64 cartridges lang spel genaamd "Final Fantasy VII" zou ik met plezier gespeeld hebben -_- :p
face it, Nintendo heeft een grote fout gemaakt destijds door te kiezen voor Cartridges
en square was juist door voor Sony's playstation te kiezen.
Final Fantasy was geliefd tijdens zijn nintendo-periode
maar is immens populair geworden na z'n intrede op de Playstation.

En dit is niet square, dus ik zie niet in waarom FF-fans zich bedrogen zouden moeten voelen?
square's officiële standpunt is nog altijd dat ze niets voelen voor x-box (een jaar of 2 geleden zeiden ze zelfs officiëel de x-box te haten).
WoW al geprobeert?
en het eindresultaat word natuurlijk gewoon een jRPG, in wat voor'n setting hij zich ook afspeeld, het gaat namelijk veel meer om de sfeer die gekreeerd wordt, en die verandert echt niet door de hardware. over de houding tegenover "buitenlandse" producten heb je wel gelijk, maar ik denk wel dat MS het een en ander geleerd heeft van hun eerste poging op de console markt, want vergeet niet dat ze net beginnen. Een ander punt is nog dat de Japanse game industrie het erg moeilijk heeft op het moment, en dat veel developers zichzelf opnieuw aan het uitvinden zijn, er wordt dus wat meer geprobeert, en misschien gaan we dat wel merken op de volgende generatie consoles. Ik hoop het erg, want nu is de markt wat mij betreft te eenzijdig.
twee role playing games die exclusief voor de Xbox 2 uitgebracht gaan worden.
Hmmm, waar heb ik dat meer gehoord... HALO anyone?

(Een X-Box is dan wel een PC, maar een PC is geen X-Box)

*edit* _MaKo_ Is nog wel blij hoor met zijn Xbox :)
Toch is HALO2 in zeer hoge mate verantwoordelijk voor de verhoogde verkoop van XBox consoles in de afgelopen periode dat dit spel uit kwam.

Dus ook al is de exclusiviteit van een spel en een console van korte duur, het kan een zwaar geschut zijn voor de marketing afdeling.
In Amerika wel ja, in de rest van de wereld weet men gelukkig wel beter dat 1 toptitel geen fantastische console maakt.
En als je marketing budget maar groot genoeg is dan krijg je kopen genoeg zwakke zieltjes je apparaat heus wel.
Dit is zeker waar. Er is zo nog een lijst met spellen op te sommen die allemaal of Xbox only waren of PS2 only. Neem bijvoorbeeld Tony Hawk pro skater... eerst melken de onwetende conusment uit en zodra hun eigen gamers zijn voldaan geven ze het spel op uit op andere consols. Qua marketing natuurlijk niets op aan te merken. :)
Ik ben benieuwd, als Sakaguchi voor de XBOX2 heeft gekozen mede vanwege de grotere vrijheid bij het ontwikkelen, is dit al een aanwijzing dat de volgende XBOX wederom krachtiger gaat worden dan de volgende Playstation. nu de XBOX zich een beetje heeft bewezen kunnen we misschien wel rekenen op een gelijkere verdeleing van de markt, en dat is natuurlijk nooit verkeert. Zeker niet als dat betekend dat we een stuk meer Japanse ontwikkelaars voor de XBOX kunnen verwachten.
Het heeft meer te maken dat de XBox2 al klaar is om spelen voor te ontwikkelen, wat vooral te danken is aan de achterliggende PC-Architectuur. Terwijl de PS3 nog lang niet klaar is om daar al spelen voor te ontwikkelen.

Als het MS dan ook lukt om de XBox2 voor de kerst van 2005 in de winkel te hebben (PS3 staat voor 2006 geplant) met een goede variatie van dit soort top kwaliteit spellen, dan maken ze een goede kans om een voorsprong te krijgen op Sony die eventueel lastig zal zijn om in te halen.

Deze nieuwe generatie van consoles zal toch in het begin erg prijzig zijn, dus er zal een grote generatie zijn die het niet kan bekostigen om meer dan één console te kopen. Het eerder op de markt komen is dan een erg belangrijk punt.

Maar eerder uitkomen, zonder de bijbehorende kwaliteit is vragen om problemen, dus het is een zeer goede zet van Microsoft. We zullen vermoedelijk wel meer van dit soort berichten binnenkort horen, EA Sports is ook al druk bezig wat ik op een andere site had gelezen.
De XBOX2 lijkt een stuk minder op een PC dan de vorige generatie, en de development kit van de PS3 is volgensmij ook al uit, want bij Guerilla zijn ze al bezig met Killzone 2. en bij EA zijn ze ook al met een aantal titels bezig.
Natuurlijk, wat nieuwe plaatjes en een nieuw riedeltje en we hebben weer een echt nieuw PS3 spel erbij. :(
Sony Sakaguchi beperkingen opleggen? het is Nintendo niet, Sony bemoeid zich nouwelijks met de inhoud van 3rd party titels.
Sakaguchi is natuurlijk een grote naam, maar de creativiteit in alle FFs vanaf deeltje VII ligt allang niet meer bij hem, maar bij andere mensen binnen Square/Enix. Hij heeft ook al in jaren niet meer aan een spel gewerkt.

Ik weet niet onder welke omstandigheden hij weggegaan is bij Square, maar het zou me niet verbazen wanneer het 'creative differences' zijn geweest en dat ze blij waren om van hem af te zijn. Of hij nou zo'n aanwinst is voor MS weet ik niet.
Nou en wat waren nu de beste FF games? Juist tot deeltje 7. Deel 6 op de Snes is nog steeds de beste FF ooit uit de serie in de ogen van veel gamers.
persoonlijke mening heeft er weinig mee te maken >_>

als je dat toch wilt doen, bij opiniepolls bij FF-fans komt FFVII steevast als overwinnaar uit de kast.
met het zesde spel op een vrij hoge plaats, maar alle FF's daarvoor (mede door hun onbekendheid tov de nieuwere FF's) achter de laatste nieuwe FF's.
Het feit dat anime character grote ogen hebben heeft niets te zien met dat ze "westers" zijn. Ik weet niet wie dat grapje verteld heeft, maar dat klopt niet. De grote ogen werden gebruikt om zo meer emotsie's te kunnen vertolken van de anime characters. Dit gaat terug naar zowat de eerste manga characters.

*cut*
|:(

De anime stijl die we tegenwoordig kennen is juist ZEER westers. In de jaren 50 kwam er namelijk Betty Boop. Opzich niet erg populair in japan maar maar de tekenaar Osamu Tezuka vond het zo leuk dat hij de stijl over nam (zie Astroboy/Tetsuwan Atom) en omdat het populair was namen andere tekenaars het al snel over, tot op de dag van vandaag.

PS square heeft sinds FFXI/Kingdomhearts2 niks meer te maken met Sony, als het goed is lopen er (in iedergeval voor de PS2) geen contracten meer.
Ze hebben wel games gemaakt voor de Gameboy advance. Zo is FF 1 en 2 opnieuw uitgebracht voor deze console en ook Kingdom Hearts is laatst uitgebracht voor de gba.
Voor zover ik weet is er ook een Kingdom Hearts 2 in de maak voor de ps2, maar dat plan kan geketst zijn ondertussen...........
Kingdom Hears 2 komt voor de PS2 uit ergens komend jaar voor zover ik weet.

En is Sony niet de grootste aandeelhouder van Square?
Gelukkig is niet de hele Final Fantasy crew overgelopen. Dat zou een geweldige klap voor Sony betekenen.
Lijkt meer op een eigen development crew. Eigen bureau, wat in beginsel met rust wordt gelaten door MS. Dus incl. crew dunkt me.
Misschien dat die Final Fantasy designer ook de Xbox 2 console onder handen kan nemen. Ik vind het ding er persoonlijk maar lelijk uitzien.

Ben wel benieuwd naar wat die 2 spellen gaan worden. Ik ben geen FF fan, maar onlangs toch even geprobeerd en de FF zagen er wel goed uit en speelden lekker.
@ Ditital-Grey

Ik vind het heel knap dat jij de Xbox2 lelijk vindt, want de Xbox2 wordt pas op de E3 ( 17 - 20 mei ) getoond. Dat plaatje daarboven wordt heel vaak gebruikt, maar is gewoon een fake.

Verder ben ik heel benieuwd wat Hironobu Sakaguchi ervan gaat bakken. Maar de Final Fantasy-reeks gaat gewoon door op de ps3 lijkt me, dus zoveel lijden de ps3'ers niet onder. De ps3 krijgt alleen iets meer concurrentie mochten de spellen een succes worden :).
MS ziet wel in dat de games de console maken. En aangezien Squaresoft hele goede zaken voor de psx heeft gedaan met FF7 (mijn all time favoriet) denken ze met Sakaguchi een goede slag te slaan. Nu denk ik dat ze dat inderdaad wel hebben gedaan, echter de vraag is in welke mate. Ik kan me niet voorstellen dat ps2 gebruikers massaal Sakaguchi zullen volgen en de ps2 laten voor wat hij is. Hoewel ik een enorme fan ben van de FF series (met uitzondering van FF8 en FF10, omdat de FF wereld die ik gewend ben er daar heel anders uitziet) denk ik niet dat Sakaguchi garant staat voor verpletterende games. Hij kan ze zeker goed maken, maar hij kan ook missers maken......

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True