Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Reuters.com

Microsoft overweegt een systeem te implementeren dat spelers in staat stelt voor kleine bedragen extra spelinhoud te kopen, zoals extra levels, wapens of auto's. De prijzen zullen variëren van enkele dollarcenten tot een paar dollars. Op deze manier blijft een spel, ook na de verkoop, interessant voor ontwikkelaars. Deze microtransacties, zo genoemd om de lage bedragen die betaald worden, zijn niet af te handelen met een creditcard omdat de extra transactiekosten de winst wegnemen. Daarom is er een prepaidsysteem voorgesteld waarbij een bepaald aantal punten kunnen worden gekocht, die vervolgens apart te besteden zijn.

Xbox3De verkoop van 'in-game'-voorwerpen is niet nieuw. Voor MMORPG's worden, vaak illegaal, items verkocht op online marktplaatsen. Edward Castronova, analist van de videogamemarkt, schat dat er tussen de 100 miljoen en 800 miljoen dollar door spelers wordt besteed aan dit soort handel. Microsoft hoopt met deze dienst de verkoop van spelitems weer in handen te geven van ontwikkelaars. Castronova verwacht overigens dat dit niet altijd zo zal zijn. Volgens hem is het niet ondenkbaar dat het nieuwe transactiesysteem later gebruikt gaat worden door spelers om onder elkaar te handelen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik vindt dit maar een bar slecht id zoals ze het nu voorstellen, 1 van de dingen die RPGs leuk maakt is het zoeken naar items.. op het moment dat deze gewoon te koop zijn verneuk je dat element van het spel aka

pietje *heeft naar 4 maanden het zwaard van blaat gevonden dat uber rare is*

jantje *koopt het voor 1 dollar*

of nog erger:

jantje *koopt iets beters wat pietje nooit kan vinden omdat het alleen te koop is voor 1 dollar en hakt pietje in de pan*

*pietje voelt zich zwaar...*

voor extra content zoals levels geen slecht id maar als je spelers een voordeel gaat geven door ze iets te laten kopen dan verpest je het spel.. |:(
Waar in het artikel lees je dan dat het om RPG's gaat? Ik lees überhaupt niet in het newsitem dat het om multiplayer games gaat.

De MMORPG's die worden aangehaald zijn aangehaald om te laten zien dat dit niet nieuw is, maar dat het nu voor het eerst door de console/spelontwikkelaars zélf wordt aangeboden.
Maar dit systeem geldt vooral voor MMORPG's, ik ken niet zoveel van dat soort spellen op de huidige xbox en ik zie ze ook niet snel komen op de xbox2
Dit is dan ook niet alleen voorbehouden aan MMORPG's. Je kunt voor ieder spel dingen verzinnen die later als 'extra spelinhoud' aangeboden kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan meer auto's voor Grand Theft Auto 4, extra levels voor Tom Clancy's Splinter Cell 4, meer steden voor Need for Speed Underground 3 of bijgewerkte teams en competities voor FIFA Football 2005, om maar wat te noemen.

Op zich heb ik er geen problemen mee om extra te betalen voor 'content' die de levensduur van een spel waar ik niet op uitgekeken raak, verlengt. Ik hoop alleen niet dat dit zal leiden tot een situatie waarin uitgevers of ontwikkelaars spellen met minder inhoud dan voorheen op de markt brengen om zodoende achteraf te verdienen aan zaken die eigenlijk al in het origineel hadden moeten zitten.
En als je niet betaald voor die extra content, maar het gewoon met een hack unlocked. Ben je dan illegaal bezig?
Met een hack unlocken? Als je moet betalen om de nieuwe content te downloaden gaat dat moeilijk gaan. Tenzij je het zogezegd van een vriend die er voor betaald heeft kan downloaden. Maar eer dit systeem gekraakt is zullen we al wel weer enkele jaren verder zijn.
Maar eer dit systeem gekraakt is zullen we al wel weer enkele jaren verder zijn.
ik gok echt op enkele dagen. krakers zijn snelle lui
Leuk alleen internationaal zo'n systeem opzetten? Scratchcards voor everquest heb ik in Nederland niet gezien net zo min als hier in Portugal. Het voordeel is natuurlijk wel dat binnen het xbox netwerk 1 kaart voor verschillende doeleinden gekocht kan worden wat in ieder geval de toepasbaarheid zal verbeteren. Ik vraag me alleen af hoe ze het denken aan te gaan pakken met de levering van die kaarten, wellicht dat men gebruik gaat maken van een aantal telco's die al een dergelijk distributiekanaal hebben, en wellicht additioneel online verkoop via creditcard een prepaidcard aanschaffen, hoe dan ook het zal naar alle waarschijnlijkheid een flinke onderneming worden, maar wellicht met succes.
Of de kaarten worden te koop aangeboden aan dezelfde resellers die nu de X-Box verkopen, waardoor uiteindelijk de winkel waar jij je X-Box hebt gekocht, ook de kaarten verkoopt.

Buiten het feit dat Microsoft zelf ook de kaarten kan verkopen via hun X-Box website, alleen zal dat wel met een creditkaart gaan.
bij de media markt in utrecht heb ik ze toch echt zien liggen scratch cards voor 60 dagen extra game tijd
edit: argh eerst goed lezen zal wel wow zijn geweest waarvoor die scratchcards waren...
Umm... Ik neem toch aan dat je gewoon een aantal 'credits' kan kopen (met je creditcard) die dan aan je Live-account gekoppeld worden.

Waarom zouden ze moeilijk doen met scratch-cards?
je zou ook wapens voor bepaalde spellen kunnen verkopen. Is toch onrealistisch dat je high tech wapens op de vloer vindt...
daarom is het ook een spel..........
In een spel is het nooit 100% realistisch.
Net als het feit dat jij vanuit je luie computerstoel de wereld gaat redden van een wisse ondergang, das misschien nog wel veel onrealistischer denk je niet.....

En om ff eerlijk te zijn vind ik het een ronduit belachelijk idee om een spel te kopen dat eigenlijk niet helemaal compleet is, en er vervolgens weer allemaal extra's bij te gaan kopen.

Maarja, ik wacht wel gewoon braaf op gehackte gamesaves :D
En als die er niet komen dan koop ik gewoon niet van die idiote games.
Ik zie het al voor me:

Game kopen : 60 euro (wat eigenlijkl al te veel is)
gunnie kopen : 5 euro
auto kopen : 5 euro
level kopen : 5 euro
waterscooter kopen : 5 euro
nieuwe velgen voor je auto : 2 euro
nieuwe schoenen halen voor je character omdat deze verslijten naarmate het spel vordert..... :

zo kunnen ze het wel heel mooi maken.
Dit is natuurlijk wel erg slim handelen, maar hoe zit het dan met online gamen? dat zou wel oneerlijk zijn als al die die-hard gamers met allerlei attributen op de beginnelingen beginnen te vuren om maar een dwarsstraatje te noemen...
zal vast wel verschillende servers komen gebaseerd op rang of iets dergelijks, zodat je kan trainen...
in het artikel staat duidelijk
MMORPG's
dat is alleen maar online en met heel veel van dit soort spellen kan je in de eerste paar levels niet aangevallen worden door tegenstanders maar alleen NPC's en moet je vaak een bepaald niveau hebben berijkt voordat je een wapen met bepaalde kracht kan gebruiken

daarintegen zijn dat soort spellen vaak niet makelijk te kraken zie WoW en everquest 2 alles gaat via een vaste server
dit is toch al het geval. kijk maar eens naar rally games.. iemand die net het spel heeft gekocht zal niet de zelfde snelle auto kunnen gebruiken als iemand die het spel al heeft uitgespeeld..
Ik denk dat ik hier wel voor in ben...

1. levensduur van het spel word verlengt
2. customize your game :+

vraag me wel af hoe ze dit willen opslaan.. Xbox werkt met een HDD. lijkt me wel als me XBOX kapot gaat door een fabricage fout of een HDD crash ik me betaalde naar een andere Xbox zou kunnen hallen. dit kan nml wel weer op een PC.

ik zie ook in dat als MS dit gaat invoeren de content via P2P programma's kan worden gedeeld. dus er zou zoiets niet op de markt komen.
vraag me wel af hoe ze dit willen opslaan.. Xbox werkt met een HDD. lijkt me wel als me XBOX kapot gaat door een fabricage fout of een HDD crash ik me betaalde naar een andere Xbox zou kunnen hallen. dit kan nml wel weer op een PC.
Dat is niet altijd zo. Via vodafone kun je bijvoorbeeld java games downloaden naar een eveneens bij vodafone gekochte X60. Echter, de java content op de X60 kun je niet naar je PC backuppen, en je kunt ook niet eerst downloaden naar je PC en dan naar je X60.

M.a.w. X60 kapot = content kwijt.

De X60 is al lange tijd op de markt. Panasonic is geen kleine jongen, vodafone ook niet, en toch bestaat deze situatie zonder dat er een haan naar kraait.

Het zou dus best kunnen zijn dat dit bij de XBOX2 ook zo is. XBox2 kapot is gewoon content kwijt. Jammer, maar het is niet van levensbelang en hoe vaak gaan die dingen nou eenmaal kapot?
Het zou dus best kunnen zijn dat dit bij de XBOX2 ook zo is. XBox2 kapot is gewoon content kwijt. Jammer, maar het is niet van levensbelang en hoe vaak gaan die dingen nou eenmaal kapot?
Van levensbelang is het niet, maar als je er na lange tijd veel geld hebt ingestoken en opeens crasht je Xbox harddisk, is het wel erg, erg zuur. En wanneer ze de console niet duurder willen maken dan nodig en er dus gewoon een huis-tuin-en-keuken ATA harddisk in zit, is een disk failure niet ondenkbaar... die dingen hebben niet zo'n lange MBTF (mean time between failure) in vergelijking tot de peperdure harddisks en er kan altijd een slechte tussen zitten die het snel begeeft.

Ik vind dat er dus wel een mogelijkheid moet zijn om deze data te backuppen, juist omdat het geld heeft gekost en dus waardevol is... ik zou het iig niet toevertrouwen aan het onbetrouwbaarste onderdeel in de console (want dat is de harddisk). Wanneer Microsoft hier zelf zorg voor draagt door de informatie op de Xbox-live! servers te zetten en zelf de data veilig te stellen d.m.v. backups, is dat natuurlijk prachtig... met een nieuwe Xbox kan je dan zonder problemen verder gamen met al je data.
is je xbox harddisk al eens gecrashed?

ik ruik een poll :)
Sorry hoor, maar Maxtor ATA schijven komen met een 1.000.000 uur MTBF rating...

1.000.000 / 24 = 41.666 dagen
41.666 / 365 = 114 jaar

Ome Google
De XBOX gaat kapot als je 'm hard op de grond gooit :+
vraag me wel af hoe ze dit willen opslaan.. Xbox werkt met een HDD. lijkt me wel als me XBOX kapot gaat door een fabricage fout of een HDD crash ik me betaalde naar een andere Xbox zou kunnen hallen. dit kan nml wel weer op een PC.
zal wel met een account gaan, dat als je iets hebt gekocht dat je het dan altijd gratis opnieuw kunt downloaden ofzo? Like Steam :P
Waarom staat in de titel: "Xbox 2 zal microtransacties bevatten", terwijl in de tekst toch duidelijk staat:

"Microsoft overweegt een systeem te implementeren dat spelers ..."

Het is dus nog helemaal niet zeker |:(
Dit systeem wordt ingevoerd zodat een spel interessant blijft voor ontwikkelaars. Maar met een prepaid-systeem moet je denk ik toch echt eerst aan Microsoft betalen. Ik denk dat zij dan toch het meeste eraan overhouden.
Natuurlijk gaat het hier alleen maar om de centen. :(
Alleen een gierige manager bij M$ komt met dit soort ideeen.

Het gaat er gewoon weer om hoe zo veel mogelijk geld uit de zakken van de gamers te kloppen. Behalve dat je dik 60 euro voor een game moet neertellen, moet je nu ook nog eens 20 euro aan items erbij kopen om op een bepaald niveau mee te kunnen spelen.

Als dit erdoor komt dat krijg je inderdaad zoals iemand hier al zegt RidgeRacer met een auto met 3 wielen. Wil je echt lekker kunnen racen dan koop je maar dat 4de wiel erbij.

Voor kneuzen en sukkels die geen enkele tijd willen steken in het krijgen van ervaring in games of wat te oefenen is het natuurlijk een uitkomst.
Dat kan je ook over een PC zeggen, heb ik net een nieuwe game gekocht voor 60 euro, moet ik ook meteen een nieuwe GPU kopen van 400 euro, om een beetje fatsoenlijk mee te doen.
Zit eens niet zo te zeuren. Als welke andere fabrikant hiermee was gekomen was het een geweldig idee geweest waarmee je spellen persoonlijker kan maken (iedereen koopt dat wat hij denkt nodig te hebben) en spannender. Nu Microsoft met dit idee komt is het weer geldklopperij.

NEWSFLASH. Elke fabrikant probeert zoveel mogelijk winst te maken op zijn producten. Dat sommige hier (veel) beter in zijn dan andere kun je hen niet kwalijk nemen.
Ik sta echter elke keer weer verbaasd hoe mensen zichzelf slachtoffer van MS willen MAKEN.
Behalve dat je dik 60 euro voor een game moet neertellen
Je moet helemaal NIKS
moet je nu ook nog eens 20 euro aan items erbij kopen om op een bepaald niveau mee te kunnen spelen.
Ook daartoe wordt je NIET gedwongen.

En NEE, ook die XBOX moet je niet kopen.

Je hebt totaal geen zin van realiteit. Natuurlijk wil MS zoveel mogelijk winst maken. Dat wil ELK bedrijf.

Er zijn toch ook al sinds jaar en dag add-ons bij de PC spellen? Daar hoor je toch ook niemand om zeiken? Alsof het oorspronkelijke spel opeens overbodig wordt gemaakt door de uitbreiding. Slaat echt nergens op.

Maarja de onderwerpen in dit artikel zijn MS en iets waar mee geld verdiend wordt, en dat mag natuurlijk niet, daar zal MS voor afgezeken worden. Grow up.
Microsoft hoopt met deze dienst de verkoop van spelitems weer in handen te geven van ontwikkelaars.
Hoe nobel die Microsoft :+
je kunt het ook zo bekijken je koopt een buget spel met 3 wielen en het 4e wiel kun je kopen :+
maar het is stoerder om met die 3 wieler te winnen }>
Ach toch slim van MS?

Nu kunnen developers mooi goedkoop games maken door veel dingen eruit te laten en die later te verkopen zodat je alsnog het spel pas goed kan spelen.

Nee MS weet wel hoe ze geld binnen kunnen krijgen. ;)
Dat geld gaat dan als het goed is naar de developer/publisher van het spel, niet naar Microsoft. Daarbij, je kan niet een spel op de markt brengen dat maar half af is oid. Dan wordt je genadeloos onderuit gehaald door reviews van magazines en sites als IGN en GameSpy...
volgens mij zorgen de gamers er wel voor of je onderuit gehaald word of niet
Edward Castronova, analist van de videogamemarkt, schat dat er tussen de 100.000 en 800.000 dollar door spelers wordt besteed aan dit soort handel.
Per dag, week, maand of jaar?
In het originele artikel staat tussen de $100 en $800 miljoen, ik neem aan dat dat per jaar is...
Doet me een beetje aan een boek denken van Tad Williams: Anderland. Iig is het daar zo dat in die virtuele omgeving je met geld alles kunt bereiken. Zoiets voorzie ik dan in de toekomst ook met dit soort dingen. Mensen met veel geld kunnen de meest uitgedoste omgevingen en karakters aannemen en verbanden sluiten met andere rijke mensen, maar de armeren zullen op deze manier (ook) digitaal arm blijven. Terwijl juist nu iedereen hetzelfde is in een virtuele wereld. Ok, dit klinkt wat dramatisch, maar op zich vind ik dat er wel een vergelijking kan worden gemaakt.
En dan bedenk je nog een paar geloofsovertuigingen voor de game en je krijgt oorlogen en volkerenmoorden enz enz enz.

verrek, dit begint op het aardse leven te lijken |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True