Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Bron: Wall Street Journal

Volgens de Wall Street Journal zal Microsoft volgende week de overname van in-game-advertentiespecialist Massive bekendmaken. Het softwarehuis zal naar verwachting tussen de twee- en vierhonderd miljoen dollar voor het advertentiebedrijf neerleggen. Massive, dat multinationals als Coca Cola en Honda tot zijn klanten mag rekenen, heeft naar eigen zeggen in de laatste drie jaar in 35 miljoen gamesessies advertenties geplaatst. De reclamefirma bedient onder meer Xbox 360-gebruikers die via het Xbox Live-platform online gaan, maar heeft bijvoorbeeld ook overeenkomsten gesloten met gamestudios als Take Two Interactive. Het interessantste Massive-contract is dat met Microsofts aartsvijand Sony. Het gerucht gaat al dat de Japanners zullen antwoorden met het opkopen van een vergelijkbaar advertentiebedrijf, zoals Double Fusion.

Massive promoplaatje Beide bedrijven weigeren vooralsnog het bericht te bevestigen. De overname van het tachtig werknemers tellende Massive is in elk geval een logische stap voor Microsoft, dat tegenwoordig brood ziet in de diverse vormen van online-adverteren. Het 'Developers! Developers! Developers!' waar Steve Ballmer zich in 2001 nog onsterfelijk mee maakte, werd vorige maand op een conferentie in Miami ingeruild voor 'Advertisers! Advertisers! Advertisers!' De markt voor online ads, die vorig jaar nog ongeveer 56 miljoen dollar waard was, zou tegen 2010 een omzet van minimaal 732 miljoen vertegenwoordigen, maar er zijn ook analisten die voor de komende vier jaar een groei naar drie miljard voorzien. Volgens 'mensen die het weten kunnen' zou de softwaregigant de reclamedienst te zijner tijd willen samenvoegen met eigen diensten als AdCenter, wat in een 'multiple platform targeted advertising'-dienst moet resulteren. Voorlopig zullen de Massive-advertenties, als de deal tenminste doorgaat, nog apart aan de man gebracht worden.

In-game advertentie voor de Dutch Power Cows

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Betaal je al klauwen met geld voor je game, krijg je dit ook nog :r
Idd, laat dan de prijs van games ook maar lekker zakken.

Aan de andere kant kan dit natuurlijk wel een manier zijn om warez goed te praten: "Ik kijk naar reclames, dus ik "betaal" voor het spelletje, dus ik hoef het niet te kopen :9 "
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Als een bedrijf meer winst kan maken zonder de prijs op te drijven zal het daar altijd voor kiezen, zeker wanneer een gigant als Microsoft daarover beslist. Als een ontwikkelaar het wil gebruiken om de consument een dienst te bewijzen steken ze het wel in meer R&D of in meer personeel om een spel sneller op de markt te brengen, daar hebben ze zelf ook profijt van.
Het blijven commerciele bedrijven, hoe dan ook, en die hebben maar 1 doel: winst maken en het liefst meer dan in het vorige kwartaal. :)
Vergeet niet dat ze min of meer geen concurrentie hebben, om maar een voorbeeld te geven, je laat Quake4 niet links liggen omdat UT2004 goedkoper is, elke game is op zich een uniek product... dus ze zullen niet snel met prijzen concureren, ik denk dat ze met gemak alle kosten uit reclame kunnen halen, kijk naar TV zenders...

Ik denk ook niet dat reclame storend is zolang ze het maar niet in het verhaal gaan verwerken; Go to the Albert Heijn and get a pack of Dreft, the one with the new formula that cleans even better than the previeus 30 versions...
@switchboy: hoe duur de prijzen van games ook ooit zullen worden, warez is gewoon nooit goed te praten.. vind je het te duur? dan moet je het ook niet spelen, en gewoon wachten tot de prijs daalt..
Ik denk dat de bedrijven ook deels "eindelijk" hun verdiende inkomsten gaan zien adv de reclame campagnes in games, daar waar 'warez' al een groot deel van de industrie kapot heeft gemaakt.
Reclame in games hoeft niet per se storend te zijn. Sterker nog, het kan ervoor zorgen dat een game nog dichter bij de werkelijkheid komt...

Zeg nou zelf, een 3d shooter waar echte cola-blikjes uit de automaat komen als je erop schiet is toch veel leuker dan dat er een of ander naamloos blikje uit rolt...? :Y)
Ja nu nog wel maar denk niet dat het daar bij blijft hoor, het gaat alleen maar om, geld, geld, geld, geld, geld, geld, geld, geld etc. daar ben ik nu wel achter! :r :(
met geld is het net als met zeewater,

hoe meer je er van drinkt, hoe meer dorst je krijgt.
Mwa ik vindt de fantasie namen van GTA veel leuker... Die zijn meestal ook nog grappig.

En worden ook verkondigd op de radio: Je wordt dus helemaal de fantasiewereld ingezogen...

Clucking Bell? cluc cluc cluc
Degenetron!
je kan het ook anders zien.

Reclame zorgt ervoor dat:
1: de game goedkoper in de winkel kan komen te liggen
2: of : Er meer geld is voor ontwikkeling, en dus minder bugs, meer mogelijkheden, betere graphics, of snellere ontwikkeling voor hetzelfde geld.
Vergeet dat maar.

De investeringen in een game gaan recht-evenredig omhoog met de technische complexiteit.

Vroeger was het geen kunst om in je slaapkamer een game te ontwerpen en er de wereld mee te veroveren. De voornaamste kost lag in het aanschaf van hardware en software om het te doen. Hetgeen daar dan uit voortkwam zijn games met blokkerige gfx en een verslavende gamplay (think pacman e.d.m.)

Tegenwoordig draait het in games vooral om graphics en andere 3D toestanden. Maar hoe mooier het eruit moet zien, hoe moeilijker het te modelleren is. Gigantische budgetten, dure programma's en teams van hooggeschoolde developers zijn er nodig om pakweg Oblivion te maken tot wat het vandaag is.

Gameplay en bugs komen daarbij nog maar op de tweede plaats: liever een gekend, goed verkopend concept zo snel en zo veel mogelijk uitmelken dan met iets nieuws voor de dag te komen.

Ondertussen stijgen de prijzen maa gaan tal van bedrijfjes toch over de kop omdat de inkomsten te laag liggen om de kosten te dekken (tenzij je EA heet natuurlijk). Het is dan ook logisch om reclame en zo in je spelletje te steken om toch nog wat extra eruit te kunnen halen om het wat leefbaar te houden.

En de consument? Die betaalt zich blauw aan een crappy product met véél reclame, geen gameplay maar wel met een paar mooie plaatjes.
Ja, dat is de beloning voor mensen die betalen voor games ;)
Zit je lekker een WOII spel te spelen, komt er opeens een tank aanrijden met honda logos. :r
Na no-cd patches nu ook no-ads patches? :Y)

Naja erg nieuw is het niet, het gebeurt nu ook al. Kijk maar naar Splinter "Sony Ericsson" Cell. Het is maar net hoe het geïmplementeerd wordt. Krijg je te pas en te onpas een pop up voor je kiezen, dan wordt het natuurlijk bloedirritant, maar tijdens een laadscherm, of subtiel verwerkt zou het niet echt een probleem zijn. Zolang ook de balans maar in games blijft, zodat je bijvoorbeeld in een mmorpg niet een oneerlijk voordeel hebt als je studded Nike leatherarmor hebt ipv een Adidas chainmail (ik zeg maar wat :P )

Ook moderne producten kunnen in een fantasy setting, zolang de moderne producten maar op een fantasievolle manier gepresenteerd worden.
Ik vind het eigenlijk niet eens zo'n slechte ontwikkeling. Bij bepaalde genres (bv racen of een fps) kan echte reclame van non-fictieve bedrijven juist bijdragen aan het realisme. Okee, bij een spel als Baldurs Gate zal het wel de beleving ruineren maar ik neem aan dat ze dat soort spellen niet zullen volhangen met reclame.
Okee, bij een spel als Baldurs Gate zal het wel de beleving ruineren...
gevolg zou dan kunnen zijn dat zo'n genre voor ontwikkelaars financieel helemaal risico vol of onaantrekkelijk wordt.
Juist niet. Er zullen minder ontwikkelaars zijn die in die niche gaan zitten, maar de fans zijn er nog steeds en zullen de games echt wel blijven kopen.
Ik vind het eigenlijk niet eens zo'n slechte ontwikkeling. Bij bepaalde genres (bv racen of een fps) kan echte reclame van non-fictieve bedrijven juist bijdragen aan het realisme.
Als je meer realisme wilt, waarom speel je dan nog spelletjes.
Omdat niet iedereen bijv. een f1 auto kan betalen/onderhouden?
Kzie het al voor me.
schiet je iemand neer in CoD2, melding in scherm.
Your bullet is sponserd by CocaCola
"Do you have a last wish PUNK?"

"I would like a coke please. Yes, nothing beats the taste of a quality drink like cola cola. It's refreshing and make you feel you can take on the world again".

PANG!!
Als hierdoor de prijzen van games ook omlaag gaan (immers: secundaire inkomsten door reclame) vind ik het allemaal prima! Draagt ook alleen maar bij aan het realisme :)
Ik vermoed dat dat dus niet de gedachte is. De kosten van het ontwikkelen van een AAA-game stijgt de laatste jaren heel hard en men wil waarschijnlijk gewoon die kosten beter dekken.
Inderdaad!
Maar naast de kosten van het ontwikkelen van een top kwaliteit game, heb je bijvoorbeeld ook nog de ontwikkeling van de console zelf.
Het is vaak zat voorbij gekomen dat consoles voor onder de kostprijs worden verkocht.
De advertising is dan een mooi middel om weer extra inkomsten te genereren, waardoor MS weer stabieler op de console markt staat.
Ik vermoed dat dat dus niet de gedachte is. De kosten van het ontwikkelen van een AAA-game stijgt de laatste jaren heel hard en men wil waarschijnlijk gewoon die kosten beter dekken.
Een AAA game moet zichzelf kunnen verkopen, niet door het verkopen van advertenties IN de game, maar ook in de winkels... Anders is het geen AAA of eerste klas (of hoe je het ook noemt) game... ;)
Maar naast de kosten van het ontwikkelen van een top kwaliteit game, heb je bijvoorbeeld ook nog de ontwikkeling van de console zelf.
Maar het gaat hierbij natuurlijk niet alleen om de consoles, dit is een algemeen bericht, dus is het voor elk platform mogelijk...

Nog even en je speelt zelfs pacman in de retro arcade hal met reclame... ;)
Reken er maar niet op dit, dit gaat gewoon een extra zakcentje voor ze worden.
Gratis games lijkt me wel een mooie gedachte, ze verdienen dus alleen hun geld terug als ze weten dat ze een goed spel hebben(omdat dat dan veel wordt gespeeld, veel reclame en dus veel centjes).
Ze mogen van mij wel reclame verwerken in games mits het wel stijlvol gebeurd.. Dus mooie reclames en dan bijvoorbeeld op een viruteel Billboard of virtuele poster, niet zo'n platte banner op een muur of in de lucht geplakt.
Het gebeurt btw allang, een perfect voorbeeld is bijvoorbeeld trackmania nations. nvidia?
TMN is niet eens zo oud. Ik zou in jou geval eerder een game als FIFA 1802 ofzo noemen. Want vooral in sportgames gebeurt dit al jaren en met succes, vind ik.
In racegames is dit eigenlijk zo goed als standaard (met uitzondering van bijv rFactor, waar ook de reclame fictief is). De modwereld daarintegen maakt fotorealistische tracks waarbij de reclames ook worden meegenomen.

Typisch is dat men daar dan niet over spreekt, terwijl bijv Sony F1 spellen ontwikkeld met de reclames van de hedendaagse F1 bolides. Zou Sony die reclamerechten moeten kopen, of is dat gewoon "gratis" reclame voor die producenten in een F1 game?
Sony moet daar zwaar voor dokken om een 'echte ferrari' bolide to mogen modellen voor hun game.

Net zoals EA enorm veel dokt voor de 'echte Ronaldo' in hun game te laten spelen. Als er kampioenschappen worden gebruikt, moeten ze ook betalen om 'Champions league' of 'World Cup' te gebruiken.

Zie het als de TV rechten. Als je de wereldbeker wil uitzenden, moet je enorm veel euros ophoesten. Als je diezelfde wereldbeker in een spelletje wilt stoppen, moet je daar ook rechten voor ophoesten.
Ik doelde meer op de reclames langs de circuits, voor de auto's zelf moet Sony flink over de balk komen. Dat gaat niet over de reclames op de auto's, maar de namen van teams en coureurs.
als het in de setting van t spel past (niet in WOW i.o.d.) vind ik het een goede ontwikkeling, er zouden bijv. online diensten mee betaald kunnen worden (multiplayer servers ofzo)
Vroeger, nog niet zo lang geleden, deed een bedrijf dat gewoon zelf (battle.net, etc...)
offtopic:
Misschien is het eens een idee als MS gaat denken in "Users! Users! Users!". Of ben ik nou gek? :)
\[off-topic]MS denkt volgens mij netzoals de Zeemeeuwen in Finding Nemo: "Mine! Mine! Mine! Mine! Mine! Mine! Mine!" Maar dat zeggen ze niet\[/off-topic]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True