Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: Sun

Sun wil een aangepaste versie van zijn eerder gelanceerde Grid ontwikkelen voor het hosten van online games. Onder de noemer Project Darkstar werkt het bedrijf aan technieken die het makkelijker moeten maken om massive online multiplayer-spellen te bouwen die spelers van over de hele wereld, eventueel zelfs gebruikmakend van verschillende hardwareplatforms, bij elkaar kan brengen. Darkstar poogt de kosten op twee manieren omlaag te brengen: ten eerste moet het bouwen van zulke spellen eenvoudiger worden omdat een groot deel van de achterliggende netwerkcode uit handen van de ontwikkelaars genomen wordt, zodat ze zich meer op de gameplay kunnen richten. Ten tweede zou het huren van servercapaciteit bij Sun goedkoper kunnen zijn dan het zelf opzetten en onderhouden van een wereldwijd netwerk. Hoewel het project omschreven wordt als zijnde onderzoek, zijn er al verschillende demo's te downloaden, en heeft het bedrijf ook al de eerste versie van de Sun Game Server uitgebracht. De broncode ervan is gesloten, maar ontwikkelaars kunnen wel gratis met een API voor Java of C++ aan de slag om er gebruik van te maken.

Sun Darkstar
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Is het voor de meeste gameontwikkelaars juist niet belangrijk om een wel open API te hebben?
lijkt me dat voor dergelijke toepassingen heel wat vrijheid nodig is als het gaat om programeerstijlen etc.
De API hoeft helemaal niet open te zijn. Als de documentatie van alle functies/klassen die je ervan kunt gebruiken maar duidelijk is. De source achter al deze functies heb je helemaal niet nodig.

Het gaat erom dat bijvoorbeeld de functie doet wat ie zou moeten doen, en hoe dat boeit dan niet.
inderdaad als je maar weet waar karakter A zich op tijd B bevindt in dimensie XYZ.
verschilt heel erg per spel. Veel mmorpg's hebben meer dan 20 man op 1 server, en zelfde geld voor shooters. Bij bijvoorbeeld JO of BF2 is 64 man normaal
:S, ik kan mijn bericht niet editten, nou ja hij is op de verkeerde plek gekomen dus mod maar weg
Dat zal wel meevallen als je ziet hoeveel game developers direct x gebruiken.
Ik ben benieuwd welk spel er als eerste zo groot is dat de hele wereld er in prenciepe (zonder lag) op kan spelen.

Verders vraag ik mij af of het wel speelbaar is met zoveel spelers op een server, of dat het uberhoubt wel zin heeft om met zoveel mensen in 1 wereld te zitten. Wat zou je willen doen een batle met 1Mil mensen tegen elkaar?

Maar aan de anderre kans is er toch wel iets positiefs aan. Je hebt geen kans meer dat je vrienden op een anderre server staan ingelogt.

Ik ben in iedergeval benieuwd wat er van komen gaat!
Record is op het moment 25k in 1 shard.
Bron

Overigens is veel van de ervaren lag waar de meeste users over klagen deels te wijten aan eigen systemen.
1 miljoen spelers? Bedenk een Total War achtige situatie waar elk soldaatje een speler is die hack n slash achtig zijn ding doet, terwijl meer ervaren strategen in overleg verschillende delen van het leger sturing geven... Yeah!
Buitengewoon slim van plan van Sun, want hier is werkelijk heel veel geld mee te verdienen. Als Sun erin slaagt om een systeem te bedenken om bv MMORPG's wereldwijd te hosten en efficient (lees: stabiel, weinig latency, weinig downtime) te maken, zullen er veel gelukkige aandeelhoudertjes zijn.

Systemen zoals bij WoW zijn (helaas) erg beperkt qua servercapaciteit, en dat limiteert de mogelijkheden. Heel Europa speelt nu op tientallen servers, terwijl het zoveel mooier zou zijn als dat binnen dezelfde wereld zou zijn. Een grid hosting systeem zou een oplossing kunnen bieden
De player-limit die er nu is heeft denk ik vrij weinig te maken met de capaciteit van de servers. Het spel zou simpelweg te vol zijn met 20x zoveel spelers op n server, ook zonder lag.
dan kan je altijd met meerdere channels werken dat is ook bij de mmorpg van R.O.S.E. dat is 1 server met 3 channels
Dat lijkt me nou niet echt leuk. Zit je met je team in channel 1 terwijl de rest van je groep in een ander channel zit :/
Dan heb ik toch liever meerdere servers waar iedereen elkaar wel zo'n beetje kent zonder steeds te hoppen.
Maar de werelden worden niet groter gemaakt omdat er toch geen servers zijn die het aankunnen. Met deze techniek zou het mogelijk moeten zijn om de wereld 100 keer zo groot te maken, en dus ook 100 keer zoveel mensen er in te laten spelen.
Je zal dan ook 100 keer meer steden moeten maken, en grotere steden, maar dat komt vanzelf wel als de hardware snel genoeg is om het te draaien.
Op een systeem kan je meerdere virtuele servers laten draaien
Yes!
Zo heb ik het voorzien 3 jaar terug toen ik met de fundamentele Grid ontwikkelingen begon. On-demand servers voor iedere mogelijke toepassing. Zoals deze... Een zeer goede ontwikkeling, een prachtige schaalbare oplossing voor een krachtige gedistrobueerde omgeving.
Go Sun! Go

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True