Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Bron: Cnet News

Nu virtuele bezittingen uit MMORPGs steeds vaker voor echt geld worden verkocht doet zich de interessante vraag voor: zijn virtuele bezittingen ook belastbaar in echt geld? Dat geld, verdiend met de verkoop van virtuele zaken als belastbaar inkomen telt, is duidelijk. De vraag waar het nu om gaat is de belastbaarheid van virtuele zaken die nog niet in echt geld zijn omgezet. De kwestie werd in 2004 aan de orde gesteld door fanatiek Ultima Online-speler Julian Dibbell toen hij op zijn blog schreef dat hij aan de belastingdienst had opgegeven dat zijn belangrijkste inkomstenbron bestond uit het verkopen van virtuele voorwerpen uit het spel. Volgens Dibbell komt het verhandelen van goederen uit MMORPGs dusdanig vaak voor dat het eigenlijk niet meer dan logisch is dat de belastingdienst ze ook virtueel als echt vermogen beschouwt.

Stapel geld 1.0De beheerders van de online spellen gaan de kwestie uit de weg door in hun algemene voorwaarden te stellen dat de spelers geen eigendomsrecht hebben op hun spelbezit, maar de praktijk is ondertussen geheel anders. De handel in virtueel bezit bedraagt tegenwoordig naar schatting al 880 miljoen dollar per jaar en groeit nog steeds. Volgens Ted Castranova, deskundige op het gebied van virtuele economieŽn, is er in economisch opzicht geen verschil tussen de handel in euros en die in toverstafjes. Volgens hem is het meer een zaak van gezond verstand. Als je de handel in het ene spel belast, moet je dat ook met die in het andere doen, aldus Castranova. Volgens hem speelt dan het probleem dat, hoewel het belasten van goederen in MMORPGs wel logisch lijkt, dat voor goederen in een spel als Monopoly beslist niet is. Dibbell denkt echter dat, wanneer de virtuele handel eenmaal tot een miljardenzaak is uitgegroeid, de belastingdiensten deze zeker niet met rust zullen laten.

Volgens de deskundigen zou het belasten van virtuele goederen een totale ramp zijn voor de online spellen. Dit omdat in dat geval zou moeten worden bijgehouden wat de waarde is van het bezit van iedere speler. Het zou een programmeertechnische nachtmerrie zijn om dit te moeten implementeren, aangezien de waarde van wat een speler bezit uiterst frequent verandert. Waarschijnlijk zouden de meeste online spellen verdwijnen en alleen de allergrootste overblijven. Het meest zinnige zou gewoon het behouden van de huidige situatie zijn, waarin virtuele bezittingen pas belastbaar worden als ze worden omgezet in echt geld. Maar wie weet worden online spellen ooit uitgebreid met virtuele aangiftebiljetten.

Zwaardvechter Legends Of Mir (groot)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Lijkt me niet echt te controleren.... denk je echt dat alle MMORPG-servers/companies contact gaan onderhouden met belastingdiensten in weet ik veel hoe veel landen?

Dus als je niks zegt, komt de fiscus hier nooit achter.

En hoe gaan ze de waarde van nog niet verkochte items bepalen? Krijg je een soort WOZ waarde systeem?!? Zo ja, waar kun je je klachten dan indienen?
Lijkt me zeer moeilijk om de waarde te bepalen. Als je een uniek item hebt, kan dit vťťl 'echt' geld waard zijn. Als er een dag later nog zo'n 2 items droppen, is het plots veel minder waard.

Extra moeilijkheid: je kan die items ruilen tegen andere items ingame, je kan items ruilen tegen andere op bvb ebay, je kan items verkopen aan een landgenoot of evengoed aan een chinees,...

+ zeg nu zelf: wie vult de verkoop van een 'Medusa necklace' invullen op zijn belastingsbrief....
als ik het goed begrijp, gaat het hier NIET om het virtuele geld.of jij nu in WoW een kettinkje verkoopt voor 5G, daar gaan heus geen belastingen op komen.

ik denk dat het hier gaat om de serieuzere zaken.
Iemand speelt een spel voor een bepaalde tijd, en verkoopt vervolgens zijn account voor ECHT geld op eBay.

of hij/zij 'farmt', en geeft items ingame door, in ruil voor ECHT geld.

dat echt geld is wel degelijk 'controleerbaar'. die waarde die jij toegekregen hebt, verlaagt of verhoogt niet meer.

het andere geval, betalen voor je online bezittingen, die je niet verkoopt voor ECHT geld zou rondui belachelijk zijn.
Je zou dan een spel kopen voor 50§ + maandelijkse bijdrage + belastingen voor 'virtuele' items.

Nee, dit is enkel voor de zogenaamde 'freaks' die echt geld ruilen voor enkele virtuele items of accounts, ipv hier zelf voor te spelen. Er is ook een spel waar je een soort virtueel leven hebt. Waar je echt geld betaald voor virtuele stukken grond, die je vervolgens weer verkoopt.

Sony is dacht ik ook bezig aan een spel (of heeft het al) waar er een winkel is, waar je dus idd je echte geld kan omruilen voor virtuele items, omdat ze de 'illegale' ebay verkopen ed niet konden tegenhouden.
Nee jij hebt het niet helemaal goed begrepen:
dat de belastingdienst ze ook virtueel als echt vermogen beschouwt.
.....
De beheerders van de online spellen gaan de kwestie uit de weg door in hun algemene voorwaarden te stellen dat de spelers geen eigendomsrecht hebben op hun spelbezit
Want zodra je virtueel geld omwisseld voor echt geld dan zijn het nu al inkomsten die je voor de belastingdienst moet opgeven en daar is ook niets raars aan.
Het zal de belastingdienst ook worst zijn hoe jij je geld verdient of je daar voor aan het gamen bent of dat jij je benen wijd doet maakt niet uit.

Het gaat er meer om dat ze de waarde van de viruele wereld ook kunnen inschatten, als daar straks echt miljarden in omgaan zou je het ook goed kunnen gebruiken om de belasting te ontduiken.
m, als ik zo lees is de gedachte: Als iets een bepaalde waarde heeft, en mogelijk verkocht kan worden, gaan we het dan belasten of niet?

Ik vind het onzin. Want als we die regel hanteren kunnen we ook wel belasting gaan heffen over 'goede ideeŽn'. Goede ideeŽn zijn, net als 'virtuele goederen' geld waard en kunnen verkocht worden...
dat zijn patenten en licencies en daar moet je ook voor betalen |:(
Super-simon heeft wel een punt. Je betaalt geen belasting voor de ideeen in je hoofd. Of je daar wel of niet patent op hebt is niet relevant. We hebben het nu over belasting.
Je betaalt geen belasting over patenten, octrooien, businessplannen en andere geweldige ideeen. Je betaalt ook geen belasting over kennis en expertise die je als persoon bezit en die je gebruikt om geld te verdienen.
Deze virtuele "eigendommen" vallen veel eerder in deze categorie.
Overigens hebben niet alle landen een vermogensbelasting (belasting over de waarde van eigendommen).
Of iets nou virtueel is of niet, zolang er met echt geld betaald wordt, dan valt het toch gewoon onder de normale handelswetten?

Dus wanneer jij iets koopt van een bedrijf, dan is het heel normaal dat daar BTW over geheven wordt.

Het gaat natuurlijk absoluut niet om het virtuele geld in een spel. Tenzij je dat weer kunt omwisselen voor echt geld.
Als jij je goeie idee verkoopt zul je daar nu ook gewoon belasting over moeten betalen want het is inkomen....
Als jij dat dus niet op geeft aan de belastingdienst dan heet dat fraude...
En wat nou als je virtueele goederen gebruikt om bv je drugsgeld wit te wassen?
Of je inkomstenbelasting ontduiken door te investeren in virtueele goederen?

Het is allemaal niet zo zwart wit als het lijkt. Maar idd een nachtmerrie voor de online games/programmers
Gebeurt al op grote schaal.

koop via een "goldseller" veel virtual gold in.
Verkoop dit aan derden.

voila. wit geld.
Hoezo wit? Als je met je coke geld virtual gold koopt, en daarna aan een andere partij verkoopt, dan wordt je geld toch niet ineens wit? Tenzij je de verkoop aan de belasting meldt natuurlijk, maar dan lijkt een online spel me een beetje omslachtig... Denk dat ze bij de belastingdienst juist eerder vreemd opkijken (en nieuwsgierig worden) als iemand duizenden euros inkomsten meldt uit 'online verkoop van virtuele spel items'...
Mag je je belasting dan ook met virtueel geld of toverstafjes betalen? :+
tja dan maken ze belastingen eindelijk leuker ipv alleen maar makkelijker...
Leuker? Ik vind het niet leuk als ik aan het begin van een rondje CS een geweer, vestje, kopdop en wat vuurwerk koop en dan eerst nog even de belastingdienst moet betalen voor ik de bom mag gaan defusen...
ook niet als je er achter komt dat je nog een Diablo2 char hebt, dat die level 80 is met wat redelijk leuk speelgoed, en dat die nu ineens 10.000 euro waard blijkt te zijn en dat je dus vrolijk 4000 euro mag gaan lappen aan de belastingdienst.
Koop je een huis in Ultima Online, kun je er Onroerend goed en vastrecht over betalen....... Belastingdienst.. gekker kunnen ze het niet maken! ;(

In Nederland heb je ook al dit soort debielen zie:
http://www.marktplaats.nl...P6%252BQLfw%253D%26df%3D1

of:

http://www.marktplaats.nl...P6%252BQLfw%253D%26df%3D1
hmppf een bod van 15 eurie bij de 2e...

laten we gaan gamen en dan onze accounts verkopen.. ik weet alleen niet of je dan nog wel een paar eurocent per uur verdient...

Bij RuneScape is het helemaal erg... (heb ooit op marktplaats een geldverkoper gezien, die bood zoveel geld aan dat hij er 60 eurie voor wilde hebbe :Y) .. ik vraag me af hoe lang die heeft gegamed en hoeveel geld die voor autominers heeft uitgegeven |:()...
Nee, dat is het leuke van belastingontvanger zijn:
Alle inkomen (in natura, toverstafjes, of modpoints) wordt omgerekend naar geld (met een formule waar je niks over te zeggen hebt), en jij moet maar zien hoe je van die fiscale fictie echte euro's bakt om ze af te dragen....
Is leuk voor de deurwaarde. Nemen ze je pc mee. En je heb net een §25.000,- item gekregen in het spel.
Belastinginspecteur: En hoe komt u dan aan dit magische zwaard?
Belastingbetaler: Gekregen van een toverfee omdat ik die gered had van een draak...

maargoed, inkomsten zijn inkomsten. Daar moet ook gewoon belasting over betaald worden. En ook over tweedehands schilderijen moet belasting betaald worden zodra je over een bepaalde grens zit.

overigens : een enkele provider belast je ook door met aan de hand van bits, wanneer je over de datalimiet heen bent... (caiw)

offtopic:
volgens mij mag je wettelijk gezien alleen maar in ISO eenheden factureren, dwz kg, uren enz en niet in kb, maar dit terzijde
volgens mij
als ik het zo goed lees
blijven de "speleigendommen" van spelers, bezit van de ontwikkelaar (oid) en heb je het dus meer over "aandelen" van de ontwikkelaar
of over illegale handel (dingen verkopen die niet van jou zijn?)
De moeilijkheid is om de waarde van een artikel vast te stellen. Dit is nodig zodat de belastingdienst geen geld misloopt. Voorbeeld.
Mijn buurman heeft een huis vorige jaar gekocht voor 400.000 euro. Ik wil dat huis kopen voor 1 euro. Hij heeft daar geen problemen mee, ik ook niet. De belastingdienst is hier niet blij mee en zegt, de waarde van dat huis is 300.000 b.v. dus betaal daar maar belasting over.

Toch leuk dat je als programmeur straks de kans heb om geld te creŽeren door simpel ergens een item in een spel te plaatsen.

Zoals gezegd zal het onmogelijk zijn om de waarde van een voorwerp vast te stellen en kan de belastingdienst alleen de dagwaarde belasten.
Zolang er maar geen virtuele belasting komt op Tweakers!
Dat zijn studiekosten en die kun je aftrekken van de belasting :)
Kost het je nog steeds geld netto gezien...
Hmm, als jij geen werk hebt en een paar duizend euro per maand binnenhaalt met handel in World of Warcraft items dan krijg je echt wel de belastingdienst langs.

Formeel hebben ze een lastige zaak, gezien je virtuele goederen levert maar ik kan me niet voorstellen dat er geen ingang is om iemand die er zijn inkomen uit vandaan haalt toch te belasten. Via 'online dienstverlening' ofzo, maar ze vinden echt wel een oplossing om jouw belastingvrije inkomen gewoon te belasten.

Maar voor de gewone speler zal dit geen probleem worden. Net als met marktplaats.nl, als je een soort winkel-schaal bereikt kan je ook rekenen op aandacht van de fiscus. Is het niet dit jaar dan misschien volgend jaar.
Als jij geld verdient met de handel in 2dehands spul ben je echt wel inkomstenbelasting verschuldigd. Je koopt iets, poetst dit eventueel op, en verkoopt het voor een hogere prijs. Dat is gewoon handel/werk dus inkomen.
Je zou de verkochte 'virtuele items' ook kunnen beschouwen als een 'geleverde dienst'. Dat maakt de verkoper tot een dienstenleverancier... Je spaart/wint/... (ik ben geen gamer) dan virtuele goederen tesamen en stelt die ter beschikking van een koper.

Dan gelden evenvoudigweg de standaardregels ivm bedrijfsvoering en diensten.

Eerst een handelsnummer tonen vooraleer je een game kan kopen ;^)
Ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, maar in BelgiŽ is het m.i. alleen op vastgoed dat je belast wordt op het bezit van een bepaalde eigendom (de Onroerende Voorheffing op woningen e.d.). Voor de rest zijn er alleen belastingen op inkomsten en opbrengsten (bvb Roerende Voorheffing op de intresten van kasbons e.d.).
Tenzij in landen die een vermogensbelasting hebben, is een belasting op het virtueel bezit van eigendommen in MMORPGs dan ook helemaal in strijd met de reeds geldende belastingsstelsels. Ik dacht overigens ook niet dat er in Nederland een vermogensbelasting is.

Het probleem is overigens duidelijk niet beperkt tot MMORPGs (alhoewel die door hun virtueel karakter natuurlijk een buitenbeentje zijn). Want bvb wat met mijn collectie Magic-kaartjes ? Of de buurman met zijn grote postzegelverzameling ?
Over die postzegels en Magic kaarten is bij aankoop belasting betaald, bij verkoop aan iemand anders, is al belasting betaald over de goederen. (Officieel zou de verkoper BTW terug moeten vragen van de belastingdienst en de koper BTW moeten betalen aan de belastingdienst) maar dit is veel te omslachtig.
in Nederland is wel een vermogensbelasting toch? Ik dacht 1,2%. Die is al jaren actief zelfs. Dus dan is het zeker wel relevant. Maar alleen als het om enorme bedragen gaat kijken ze naar andere dingen als rekeningen/huizen etc. Een mooie plasma TV of duur bankstel wordt niet als vermogen meegeteld

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True