Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: Slashdot

Veilingsite Ebay zegt dat het virtuele goederen, met name game-items, van de site gaat verwijderen. Het bedrijf wil er zeker van zijn dat de verkoper die producten via de site verkoopt, ook daadwerkelijk als eigenaar daarvan kan worden aangemerkt.

Zwaardvechter Legends of Mir Volgens woordvoerder Hani Durzy heeft het bedrijf na rijp beraad besloten dat er teveel haken en ogen kleven aan 'virtual artifacts' als het gaat om intellectuele eigendomskwesties. Hij benadrukt dat het feitelijk niet om nieuw beleid gaat maar om het op dit soort zaken toepassen van de bestaande policy, waarin te lezen staat dat de verkoper de eigenaar van het onderliggende intellectueel eigendom moet zijn of bevoegd moet zijn om de goederen te verspreiden. Gezien het aannemelijk is dat het intellectuele eigendom aan de gamestudio's toekomt, heeft de veilingsite besloten om virtuele goederen voortaan te verwijderen, aldus Durzy. Verschillende gamers verdienen een aardig zakcentje met de verkoop van dergelijke objecten, in voldoende mate om de interesse van de fiscus te wekken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ze verplaatsen alleen de markt naar een andere veiling site
Zolang er vraag blijft is er aanbod.

Alleen zullen die sites wellicht veel minder betrouwbaar kunnen zijn en de kans dat je opgelicht wordt alleen maar toeneemt.
Of ze doen het gewoon in persoon..
maat van mij verkoopt 'virtueel geld'
voor echt geld.
hij verdiend er bijna 100 euro in een maand mee.
echt geen slechte handel!
Hoeveel uur moet ie er voor werken? ;)
Het verkopen van virtuele goederen is de laatste jaren met alle mmorpg's van enkele incidenten naar een complete markt uitgegroeid. Het lijkt me geen slechte stap van ebay. Degenen die hier in handelen lijken me voornamelijk "slavendrijvers" en verslaafden. Kan geen kwaad om die groepen wat af te remmen lijkt me zo.

En trouwens, "Ebay verwijderd veilingen 'virtuele goederen'" :o

Edit: De oorspronkelijke titel was met een d. Het is nu al aangepast :)
Het is net zo virtueel als aandelen :P

En ook voor groot gedeelte op lucht gebaseerd.....of wat de gek er voor geeft.

De hele virtuele item handel is gewoon gebaseerd op het systeem:
tijd=geld

En slavendrijvers, nee hoor, zijn tegenwoordig gewoon complete bedrijven, die het doen. Europese, u.s. en japanse en chinese en koreaanse bedrijven.
Net zoveel "slaven"drijven als de meeste andere producten/diensten, die uit die landen komen.

PS: noem je aandelenhandelaars ook verslaafden?
Hmm, nu ik er over nadenk, ja veel aandelenhandelaars zijn behoorlijk verslaafd :D
Aandelen zijn niet virtueel, je hebt ze in je bezit en krijgt zelfs divident uitgekeerd. Wat dat betreft zijn opties meer als virtueel te beschouwen.
Opties zijn net zo reeel als aandelen, want dit zijn net als aandelen legaal bindende contracten zonder enige verwarring over intellectueel of enig ander eigendom.
Als je opties hebt staan om 51% van een bedrijf te kopen, dan is er niemand die je tegen kan houden eigenaar te worden van dat bedrijf.
Het is net zo virtueel als geld. Dat is ook alleen maar een papiertje waarop een afgesproken waarde staat.
Vaak heb je niet eens het papiertje, alleen een getal op een beeldscherm.

Economie is niets meer dan een gigantisch piramidespel. Er moet aanwas zijn aan de onderkant om de top te spekken. Of dat nou in goederen of arbeid is maakt niks uit.

In feite is de hele economie gebaseerd op afspraken over een waarde die aan iets toegekend wordt. Dat is in de virtuele wereld niet anders, alleen bestaat daar het fysieke product niet. Het is gewoon een stapje verder.

Er komt vast wel een Ebay kloon die alleen virtuele goederen verhandeld. Lijkt me toch een leuke boterham in te verdienen.
Ik denk dat je wat minder tv moet kijken en beter nog even een paar jaar naar school kan gaan als je er dit soort theoriŽn er serieus op naahoudt!
Waarom? Goed, de alinea over piramidespel slaat nergens op maar voor de rest heeft ie wel gelijk.
Het is net zo virtueel als aandelen
Met als verschil dat bedrijven aandelen uitgeven en deze na aankoop ook echt van de koper zijn. Hier gaat het in het algemeen om virtuele goederen, die gebruikt worden in een spel, maar waar de rechten bij de gamestudio's liggen. Dit maakt het verkopen van deze virtuele goederen illegaal.
Ach, het is nog altijd wachten op de eerste echte rechtzaak, bij wie de rechten liggen.
Als je 51% van de aandelen hebt van een bedrijf dan ben je toch echt tastbaar/bewijsbaar eigenaar van het bedrijf.
Bedoel jij dat "verwijdert" foutief is en "verwijderd" correct in deze zin ? Hopelijk niet, anders moet je terug naar school !
Ach daarom schrijf ik alles met dt, heeft tenminste iedereen wat hij wil of het nu een d of t is.
Deze alternatieve verkoopwijze is mooi, van nota bene ebay.nl:
im selling a funny realy funny joke.

and i am giving my runescape lvl95 acc with 1300+ total a real good pker.

with 400k+ in stuff and cash.

and is famous.
:+
ebay kan daar missn nix aan doen...
maar runescape tolereerd het niet ;)
account sharing/trading is illegal.
dus zij helpen ook mee om dit tegen te gaan :D
En maak dan maar eens hard dat die grap wťl intellectueel eigendom is!
Eindelijk worden deze veilingen tegen gegaan. Het is echt heel erg frustrerend om te zien dat je heel veel tijd in een spel heb gestoken om het geld bij elkaar de Questen, en dat een paar gasten maar even 1000 gold kopen. zeer frustrerend....
Het is echt heel erg frustrerend om te zien dat je heel veel tijd in een spel heb gestoken om het geld bij elkaar de Questen, en dat een paar gasten maar even 1000 gold kopen.
Ach.. het is een beetje als IRL he... Het is soms ook heel erg frustrerend om te zien dat je je rot hebt gewerkt bij je baas om een jaarsalaris bij elkaar te verdienen, en dat iemand als bv Lange Frans even een plaatje in elkaar rapt en vervolgens ditzelfde salaris per dag verdient.

maarja... c'est la vie
Het kan erger; stel je werkt de hele dag hard voor een paar grijpstuivers per maand en ziet vervolgens het lelijke, talentloze broertje van lange frans een kutplaatje opnemen dat werkelijk iedereen beter zou kunnen en jouw maandsalaris krijgen per dag.
Second Life heeft zijn eigen markt en koers, wat Ebay voor Second Life overbodig maakt
Wie belet jouw om ook wat goud te kopen??????
Vind het een beetje een loos argument als mensen dat zeggen. Niet dat ik goud koop maar als mensen het wel doen moeten ze zelf weten mijn spelplezier wordt er niet minder door. En de meeste die dat doen hebben er toch geen verstand van.

ontopic
Ik vind het een stomme actie van ebay want nu gaat het allemaal gebeuren op de wat "duistere" sites terwijl het op ebay nog redelijk te controleren en beheersen is.
Als je het op eBay toelaat is het net niet meer te beheersen, dan is de drempel om eraan mee te doen veel lager en zal de handel floreren. Op een 'duistere' veilingsite (zijn die er?) is het niet te controleren, maar de kans op oplichting is ook veel groter en dat werkt dan meteen zelfregulerend.
Hun policy wijkt niet zo ver van de bestaande wet.
Om iets te kunnen verkopen moet je eigenaar zijn van het goed, of als tussenpersoon aangesteld zijn door de eigenaar.

Ik snap niet waarom sommige gae studio's niet een beperkte vorm van verkopen toelaten via een site die door hun is opgericht.

Men heeft er controle op en kan advertenties plaatsen op de website. Om nog maar te zwijgen over een klein % bij de verkoop.

Goed in sommige games lijkt het dan wel unfair. Het wordt toch al gedaan.
Ik kan ook een dienst aanbieden. Of die nu reŽel is of virtueel lijkt dan niet meer ter zake te doen. Ook zijn er andere vormen van 'virtuele' dingen die je kan verkopen, bijvoorbeeld het recht om ergens gebruik van te maken.
Je zegt het zelf, diensten. Dat zijn geen handelsgoederen en hiervoor zijn vele andere wetten, rechten en plichten van toepassing.

En "het recht om iets te gebruiken" is huur. En dan is men niet meer over verkopen bezig want de eigendom blijft van jou. En ook hier geld het zoals bij diensten, andere verplichtingen en rechten.
Vergeet je niet 'Intellectueel eigendom' of 'Goodwill'?
Ik denk eigenlijk dat de 2e reden die ebay aangeeft: "het recht op verkoop" in deze zwaarder weegt dan het eerste: "het intelectueel eigendom"

Het intelectueel eigendom is in dat soort spelen (runescape en dergelijke) ALTIJD bij de makers van de game. Deze makers bieden echter ingame diverse artikelen aan die gekocht kunnen worden door bijvoorbeeld credits te kopen met 'echt' geld (ofwel: credit card transacties)

Op dat moment wordt de speler INGAME 'eigenaar' van de virtuele items.

Er zijn mogelijkheden om INGAME allerlei artikelen van het ene account over te hevelen naar een ander account.

Echter, bij de meeste (zo niet alle) spellen die dit soort systemen hanteren staat er in de algemene voorwaarden, voordat je een account creeert, dat het NIET is toegestaan om accounts of items te verhandelen voor ECHT geld. Ofwel, de speler heeft NIET het recht om deze zaken op ebay aan te bieden en daarmee staat ebay in het recht om dit soort advertenties te verwijderen.
Er is een bedrijf dat dit doet... de toko van Second Life... aangezien L$ gelinkt is aan USD....
Het is misschien niet de meest bijdragende post maar toch:

Ik speel zelf tribalwars.nl en bedacht onlangs dat het leuk zou zijn moest ik met echt geld wat extra resources kunnen kopen. Vervolgens bedacht ik echter dat dit het spelletje eigenlijk kapot zou maken, want dat betekent dat de sterksten uiteindelijke niet de beste spelers worden, maar wel de mensen met IRL het meeste geld. Vanuit die optiek vind ik het dus een goeie zaak dat het IRL verkopen van virtuele goederen tot halt geroepen wordt.

Aan de andere kant: in de economische realiteit is elke goed, al dan niet virtueel, zoveel waard als een gek er voor wil geven. Aandelen, waarvan er dagelijks miljarden worden verhandeld over beurzen wereldwijd, zijn tenslotte niet veel minder virtueel dan "gold coins" of zo in een game.

Edit:
@Rukapul
Voorlopig is het zo dat in de meeste spellen het vooral degenen zijn die het meeste tijd erin steken het 'beste' worden.
Euh, is dat niet normaal? Geldt dat niet voor elk spel?

PS. bangkirai zei hierboven reeds hetzelfde mbt. aandelen.
want dat betekent dat de sterksten uiteindelijke niet de beste spelers worden, maar wel de mensen met IRL het meeste geld
Voorlopig is het zo dat in de meeste spellen het vooral degenen zijn die het meeste tijd erin steken het 'beste' worden.
Gezien het aannemelijk is dat het intellectuele eigendom aan de gamestudio's toekomt
Dit is zeer discutabel. In sommige gevallen behoort het toe aan een gamestudio, maar dan hoeft nog niet te betekenen dat er geen recht is om het gebruiksrecht over te dragen. In geval iemand zelf in-game iets maakt dan ligt vrijwel zeker het eigendomsrecht bij de maker en niet bij de game studio.
Bij virtuele goederen is er alleen sprake van copyright, en de copyright op de content die je "maakt" blijft bij hen omdat zij de graphics e.d. hebben gemaakt. Jij hebt er alleen een kopie van maar dat geeft je nog geen eigendomsrecht (ergens krom, maarja copyright wetgeving is krom)
In een spel (zoals bv second life) waarin je echt dingen kan maken met je eigen meshes en effecten ligt het waarschijnlijk anders.
Niet helemaal waar. Je hebt natuurlijk te maken met copyrights, maar ook met jouw gebruiksrecht op die zaken. Het ligt niet zomaar voor de hand dat dat recht niet overdraagbaar is aan een ander.
Aandelen, waarvan er dagelijks miljarden worden verhandeld over beurzen wereldwijd, zijn tenslotte niet veel minder virtueel dan "gold coins" of zo in een game.

Aandelen zijn helemaal niet zo virtueel, het zijn gewoon rechtsgeldige bindende contracten - ze zijn net zo virtueel als de eigendomsakte van je huis, je arbeidscontract of het kentekenbewijs van je auto.
Gat in de markt zeg ik.

Wie slim is zet nu de grootste virtuele veilingensite ter wereld op...

De toekomst wordt virtueel :P...

Als je dit idee via mij oppikt en succesvol maakt. Denk dan aan mij :).
Als je dit idee via mij oppikt en succesvol maakt. Denk dan aan mij .
OK... maar niet meer dan dat. :7
je zou het VBay kunnen noemen, maar dan kom je misschien later nog in de problemen vanwege die naam ;)
vraagje
wat intressant is om je af te vragen is WAT er door ebey als wel- danwel als Niet- virtueel beschouwd zal worden....

Een huis, in second-life (behoorlijk triest als je dat koopt oke)...
maar tis geen eigendom van second-life.inc (of hoe dat bedrijf ook heet) - aangezien 't, gemaakt, (ontworpen, getekend, ge-3D-ed ) is, door een persoon, die daar redelijkerweis dus ook Copyrights op heeft...
en dus ook het recht zo'n creatie (ontwerp) te verkopen, of in licentie te geven...

zo zijn er vast nog tal van andere game-items die door personen zelf gemaakt kunne worden en die dan ook vast en zeker rechtsgeldig verhandeld kunne worden...

de vraag is, Wat mag wel, en wat nie????
Maar wil jij belasting betalen over zulke bezittingen :D
De belastinginspecteur komt niet meer bij van het lachen, een virtueel huis in second life in box 3 opgeven.
Daar betaal je al belasting over; de producent betaalt namelijk belasting over het lidmaatschap dat je aan de producent betaalt.

Je betaalt tenslotte ook niet ťxtra belasting (bovenop de BTW) voor boodschappen, dus waarom zou het in online games wťl moeten?
Oe-oe-oe-oe-oe !!! (Daar is het aapje wat weer eens uit de mouw komt!).

Eerst een paar maanden geleden de tarieven verhogen en vervolgens de virtuele goederen (=veilingen) schrappen.

Betekent dit nou dat de gewone, eerlijke handelaar dit verlies mag betalen?
Betekent dit nou dat de gewone, eerlijke handelaar dit verlies mag betalen?
Een gewone eerlijke handelaar handelt in reŽle goederen en verliest dus niks. En ach dat Ebay een paar veilingkjes in gebakken lucht misloopt, tja daar komen ze wel voerheen.
EBay claimt dat ze het nu verbieden omdat ze vermoeden dat intellectueel eigendom bij de spelproducenten ligt.

Bij Second Life echter, legt de producent het intellectueel eigendom van content die door de gebruiker gemaakt is expliciet bij die gebruiker.

Betekent dit dat EBay een uitzondering voor SL (en andere games waarbij de producent expliciet dergelijke rechten aan anderen geeft) gaat maken?
Betekent dit dat EBay een uitzondering voor SL (en andere games waarbij de producent expliciet dergelijke rechten aan anderen geeft) gaat maken?
Nee, dat betekent dat eBay doet wat bedrijven met veel geld graag willen dat ze doet. Ik vind eBay eerlijk gezegd een onbetrouwbare site om zaken mee te doen: als een of ander bedrijf weer eens iets niet wil wordt je advertentie zonder recht op weerwoord verwijderd en kun je naar je geld fluiten.

Er wordt hier over onbetrouwbare veilingsites gesproken, nou, ik vind eBay daar zeker bijhoren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True