Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Een groep Finse gameontwikkelaars heeft een nieuwe gamestudio opgericht: Recoil Games. Samuli Syvähuoko is directeur van de nieuwe organisatie en was eerder onder andere verantwoordelijk voor de populaire Max Payne-gameserie.

Gezamenlijk willen de developers gaan werken aan zogenoemde cinemagames. Volgens Recoil zijn dit spellen die doen denken aan grote actie- en disasterfilms. Om dat doel te bereiken zal gebruikgemaakt worden van een ruime hoeveelheid aan spelkarakters en een aangrijpende verhaallijn. Volgens Syvähuoko zal in het verhaal speciale aandacht geschonken worden aan de menselijke reacties op de voorvallende gebeurtenissen. Verder zal interactie tussen de menselijke en de computerspelers een belangrijke plek innemen. Op dit moment heeft het gameontwikkelbedrijf twintig mensen in dienst en dit aantal moet meer dan verdubbelen, zodat er gewerkt kan gaan worden aan het eerste spel. Volgens de ontwikkelaars moet dit een origineel spel worden, dat niet zal voortbouwen op reeds bestaande karakters of verhaallijnen. De naam van de game is nog niet bekendgemaakt.

Samuli Syvähuoko loopt al een ruime tijd mee in de graphics- en gamebranche. In 1986 werkte hij samen met enkele anderen aan demo's voor de Commodore 64, maar al snel schoof hij door naar het bouwen van pc-spellen. In 1993 bracht zijn ontwikkelgroep de 'Second Reality'-demo uit en kort daarna de .mod-afspeelsoftware 'Scream Tracker'. Opnieuw enkele jaren later richtte Syvähuoko Remedy Entertainment op, dat in 1996 'Death Rally' en in 2001 'Max Payne' op de markt bracht. Hierna is hij enkele jaren gaan werken aan mobiele games, een toen nog vrijwel onontgonnen gebied, maar sinds enkele maanden is hij terug bij zijn eerste liefde: het ontwikkelen van games voor de pc en consoles onder het Recoil-dak. Naast Syvähuoko werken onder meer Jarkko Lempiäinen, Samuli Viikinen, Aki Määttä, Mikko Kautto, Petteri Putkonen en Hans Zenjuga bij Recoil.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Als je naar de website van recoil games gaat en de vacatures bekijkt lijkt het erop dat ze aan een next-gen (360,ps3,pc) game werken die gebruik maakt van de Unreal Engine (waarschijnlijk UE3). En omdat er "Passion for 1st or 3rd person action-adventure games" bij elke vacature staat, wordt hun project misschien ook wel 1st of 3rd person?

Btw, meer goede info over Future Crew is te vinden in hun wikipedia article.
Het zou erg mooi zijn als er weer wat games komen met een echt aangrijpend verhaal, met karakters die zich ontwikkelen gedurende de game, zijn er tegenwoordig maar weinig van.

Ik hoop echt dat de game-industrie een beetje meer de film-kant op gaat met games die spelen alsof je een film kijkt of boek leest. Max Payne vond ik in elk geval heerlijk.

edit: iets meer substantie
Het zou nog veel mooier zijn als er weer eens wat wordt gedaan aan ouderwetse fun op de PC (Op de console heb je nog wel party-games enzo, maar dat is een ander genre).

Die film-based of film-achtige games met een verhaal en een karakter dat zich moet ontwikkelen heb je binnen een paar uur uitgespeeld. Of ze moeten in afleveringen gaan werken. Maargoed, dan moet er wel iedere 2 weken een nieuw deel komen, en niet 1 per half jaar...

Vroeger, toen de dode zee nog ziek was... toen had je simpele spellen die je uren kon spelen. Ze waren lelijk, maar ze hadden uitstraling en toffe gameplay. Tegenwoordig is een DirectX 10 sticker het verkoopargument :'(
Moet zeggen dat een goed voorbeeld Final Fantasy XII is. Daar wordt gewoon echt de tijd voor alles genomen.

Of de Metal Gear Solid reeks is ook een goed voorbeeld.

Dat zijn echt spellen waarbij karakters (emotionele) veranderingen ondergaan.

Maar ja, daar zijn die japanners ook goed in.

Hopelijk kunnen we met behulp van deze nieuwe game ontwikkelaar ook dit soort games op de pc verwachten!
Niet alle anime is zoals Gundam Seed (Destiny) :D
[Off topic]
Inderdaad vette series imo maar slechte uitwerking van emoties, Full Metal Alchemist daarintegen is een zeer goed voorbeeld van het verwerken van menselijke emotie's op bepaalde momenten.
[/Off topic]

Anyway, klinkt altijd goed als productieve geesten een nieuwe gamestudio oprichten kan veel goeds van komen. Het verwerken van de prive verhalen etc. van game figuren is iets wat ik vaak mis in games. (Buiten FF / MGS)
Heb je ooit wel eens een anime serie gekeken? Hoe krampachtig ze daar emotie in proberen te verwerken is soms echt lachwekkend. :D
Vroeger, toen de dode zee nog ziek was... toen had je simpele spellen die je uren kon spelen. Ze waren lelijk, maar ze hadden uitstraling en toffe gameplay. Tegenwoordig is een DirectX 10 sticker het verkoopargument
Daar hebben we het zelf naar gemaakt als gamers, als we massaal die games hadden uitgekotst was er voor een ontwikkelaar weinig keuze geweest tussen crappy graphics of crappy storyline.

Ik laat dan ook vrolijk allerlei nieuwe games liggen en ga in plaats daarvan eens even fijn alle 111 levels supaplex doen. (en daar ben ik dan stiekum nog langer mee bezig ook).
Ik laat dan ook vrolijk allerlei nieuwe games liggen en ga in plaats daarvan eens even fijn alle 111 levels supaplex doen. (en daar ben ik dan stiekum nog langer mee bezig ook).
En... geen skips gebruiken, he? :P
@Phiax:
Hier heb je nog een paar duizend extra Supaplex levels:
http://www.bd-fans.com/Supaplex.html#Download
kan je je lol wel even mee op...
Beste spel ooit gemaakt waar je echt kon spreken over een verhaal en waar je de tussentijdse filmpjes niet wegklikte was MAFIA. Zalig spel heb het in de loop der jaren reeds enkele malen opnieuw geinstalleerd, het blijft me steeds boeien.
Tja, smaken verschillen. Ik vond Mafia niet zo geweldig. Spel speelde met momenten te traag, de radio in de wagen was met momenten enorm enerverend. Het werd ook regelmatig vergeleken met GTA en dan vond ik persoonlijk GTA beter.

Maar voor u dan goed nieuws. Er zou gewerkt worden aan Mafia 2.
serieus???
YES de mafiaformule heeft wel degelijk een mooie volledige verhaallijn. Het spel schreewt nostalgie uit, maar idd, werk sommige dingen wat beter uit. De sfeer was echter ongeevenaard. Blij dat er een mafia 2 komt!!
(vork en mes in houding)
Vroeger heb ik met veel plezier op het netwerk op school deathrally gespeeld. Van maxpayne heb ik ook goed genoten vooral over die rode draad lopen met die baby geluiden heel spooky. Maar serieus doe mij maar een multiplayer van gta. Dank voor uw werk daaraan. :) en ijs ook natuurlijk, ik loop van mta:vc 1.0 mee.
Ik vond Mafia best leuk ja.... tot het punt waar het opeens veranderde in een race-spel want ik heb een bloedhekel aan racespelletjes. Toen was de lol eraf voor mij. (En de cheats die ik probeerde om dat deel te skippen crashten het spel *zucht*)
Games bouwen al jaren voort op de principes van film. Veel mensen zien games ook als interactieve films waarbij de speler 'zelf' het verloop van het verhaal bepaalt. Zo zijn er bij een aantal games meerdere eindes, iets dat bij films, voor de komst van dvd, nooit voorkwam.
Games maken qua verhaallijn voor een deel gebruik van filmconventies, maar veel duidelijker is het bij cutscenes, die zijn vaak in een letterbox zodat het lijkt of het een bioscoopfilm is. De games industrie zal waarschijnlijk alleen maar meer naar films kijken om zo hun verhalen/games te verkopen.
Neem een voorbeeld aan C&C3 waar de games direct wordt aangesproken door de acteurs in de filmpjes, een interactieve film waarbij de games aan het hoofd staat de baas, en in C&C 'Commander'.
Het zou erg mooi zijn als er weer wat games komen met een echt aangrijpend verhaal
Veel games van Rockstar hebben altijd een mooi aangrijpend verhaal. Bijvoorbeeld Max Payne zelf. Daar zit echt een verhaal achter. Het is daarmee nog extra leuk ook! Verder andere spellen van Rockstar zoals GTA hebben ook een vorm van verhaal. Het is nooit echt los schieten, er zit altijd wel iets achter.

Tegenwoordig heb je inderdaad minder games met een echt verhaal. Ook FarCry had een waardeloos verhaal, ook al was het verder wel leuk. Het was daarbij meer zo van: loop van A naar B en overleef. Net zoals met veel spellen tegenwoordig.
Ik ben zeer benieuwd wat er allemaal nog te verzinnen valt tussen Gears of War, Halo, Max Payne, World of Warcraft, Guildwars, Dark Messiah en Prince of Persia.
Volgens de ontwikkelaars moet dit een origineel spel worden, dat niet zal voortbouwen op reeds bestaande karakters of verhaallijnen.
Als ik dit goed begrijp willen ze juist iets dat buiten dat rijtje valt, iets compleet anders.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd :)
Massa's. Onze fantasie rijkt verder dan dat handjevol games. Wees maar zeker dat er nog aangrijpende games aankomen.
Max Payne was een van de weinige games waarbij ik echt mee ging leven met de hoofdpersoon. Weinige andere games hadden het gevoel van in je eentje tegen de rest van de wereld zo goed in beeld gebracht.

Daarnaast bracht het slowmo-effect (ben even kwijt hoe het in het spel heette, focus of zo?) beter het Matrix-effect naar games, dan welk ander spel dan ook (inclusief de Matrix-games zelf). Dat hierdoor multiplayer opgeofferd moest worden (je kunt moeilijk de tijd voor 1 speler vertragen en de rest niet) was jammer, maar bewijst eens te meer dat een goeie singleplayer best op kan wegen tegen multiplayer.

Benieuwd wat hieruit gaat komen. Het persoonlijke trackrecord van de mensen spreekt alvast boekdelen, hopelijk kan dit in een nieuwe studio voortgezet worden.

edit: Ah, bullet-time... Dacht dat de techniek uit The Matrix zo genoemd werd, maar dat blijkt dus in Max Payne ook gewoon zo te heten.

En FEAR heb ik niet gespeeld... Wordt zo te lezen dus eens hoog tijd. :) Heb de laatste paar jaar geen games meer gespeeld buiten WoW, dus ben er een beetje uit...
Daarnaast bracht het slowmo-effect (ben even kwijt hoe het in het spel heette, focus of zo?
Dat was bullettime :P
F.E.A.R vond ik toch net wat beter hoor :P

Maar toegegeven dat de bullettime van Max Payne gewoon vet nieuw was. Max Payne was ook een erg goed spel :)

F.E.A.R valt wel een beetje in hetzelfde straatje. Ik heb zelden lichtelijk gefreaked achter mijn PC gezeten, maar met F.E.A.R kregen ze het wel voor elkaar :D

Zeker die mannetjes die konden verdwijnen, het plafond in, en ineens voor je stonden :) Koning!

Brengt me trouwens bij Half-Life, die konden dat ook erg goed. Van die vrouwtjes die zo verrot hard konden rennen. Dat je eigenlijk wilde stoppen met spelen omdat het zo spannend was :)

Die goede oude tijd... Toen was gamen nog echt vet. Tegenwoordig is het leuk, maar echt hele hele goede games die echt gewoon goed in elkaar zitten en ten alle tijden lekker spelen zijn er bijna niet meer. Ik heb nu in ieder geval erg veel plezier aan Zelda op de Wii, dat heeft ook veel van het oude in zich wat het juist zo vet maakt.
In 1993 bracht zijn ontwikkelgroep de 'Second Reality'-demo uit
Haha, die ken ik ook nog. Toendertijd was dat echt een enorm goeie 3D-demo van het een of het ander, en nu pas begin ik door te krijgen wat zij daar allemaal voor hadden moeten doen om het voor elkaar te krijgen.

Zie hier.
niet genoeg EMS, zalige tijd was dat toen nog: prutsen met loaders en memmaker
"Gezamenlijk willen de developers gaan werken aan zogenoemde cinemagames. Volgens Recoil zijn dit spellen die doen denken aan grote actie- en disasterfilms"

Dit was exact de doelstelling van Cinemaware, toen ze nog spellen maakten voor de Amiga.

zie hier: www.cinemaware.com

Wie kent "It came from the desert" nog ?
"The desert... Unchanged for millions of years..." :) Ahh, goede herinneringen!

ICFTD was misschien wel het beste spel wat Cinemaware voor de Amiga gemaakt heeft (de andere kandidaat voor die titel is Wings, die heb ik ook eindeloos gespeeld).

En euh, is de eerste liefde van die man eigenlijk niet demo's op de C64 ipv. PC games?
in de tekst lijkt het net alsof Gore/FC de Future Crew zelf heeft opgericht, dat is niet het geval hoor :)
Scream Tracker is meer dan .MOD-afspeelsoftware alleen..

Het is een tracker (sequencer) die verder is gegaan op het .MOD principe, dat naast de gewone samples ook ondersteuning heeft voor FM synths (+ talloze andere nieuwe features: meer geluidskanalen, meer patterns, etc.), waaruit uiteindelijk weer het formaat .STM/.S3M uit is voortgekomen.

Zie ook Wikipedia .
Erg goede zaak dit.
Max payne zat erg goed in elkaar, jammer dat deel 2 een stuk korter was... Graphics, Gameplay en verhaal was perfect. Maar ook games zonder verhaal of met een slecht verhaal zijn soms wel te behappen: C&C zou ik bijvoorbeeld spelen om het verhaal maar niet om de gameplay en supcom geef ik echt geen aandacht aan het slechte verhaal maar ik vindt het wel een fantastische game.

Maar kom maar op... doe mij maar een max payne achtig spel :-)
@ Refried Noodle slowmo = bullet time

Ik hoop dat ze nu wel zo slim zijn om third ps shooters zo te maken dat ja kan switchen naar first en omgekeerd zoals in Hitman. Technisch is dit een kleine aanpassing.
Max Payne werkte mij op dit gebied op de zenuwen, en vooral de eerste waarin opeens nachtmerries voorkwamen en je achter baby geluidjes aan moest rennen op een dun lijntje, dergelijke fantasietjes verkrachten het spel.
De meesten die ik ken vinden Max Payne fantastisch maar hebben op dat idiote level afgehaakt.

Nu hoor ik steeds meer mensen klagen dat grafisch het fantastisch is maar dat de gameplay weg is.

SoF II blijft voor mij op dat gebied nog steeds een topper.

Ik hoop dat er gewerkt wordt aan gameplay. De makers van Tombraider hebben dit te laat beseft en hadden daarom de man verantwoordelijk voor de eerste terug gehaald en zie welk resultaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True