Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Submitter: zwembroek

Sony en Namco hebben samen een softwarefirma opgericht. De joint venture gaat programmatuur ontwikkelen voor de Cell-processor, die het best bekend is vanwege zijn toepassing in de PlayStation 3.

Ken Kutaragi (medium) De studio krijgt de naam Cellius en een startkapitaal van honderd miljoen yen - een dikke zeshonderd­duizend euro - mee. Bovendien is bekendgemaakt dat 'de vader van de PlayStation', Ken Kutaragi, het bedrijf zal gaan leiden. Drie maanden geleden werd zwaargewicht Kutaragi nog aangesteld als president van Sony Computer Entertainment Incorporated, waar hij bovendien de rol van ceo vervult. Over de precieze doelstellingen van Cellius, dat op 5 maart met zijn werkzaamheden zal beginnen, is nog weinig bekend gemaakt. Hoewel de PlayStation 3 voorlopig vermoedelijk het leeuwendeel van de aandacht zal opeisen, moet het bedrijf ook andere producten op basis van deze chip van content gaan voorzien.

Een Sony-woordvoerder wilde over het werkterrein van Cellius niet meer kwijt dan dat er 'nieuwe entertainmentproducten met onder andere beeld en geluid' zullen worden ontwikkeld. Dat de studio daadwerkelijk games zal gaan maken, is geen vaststaand feit. Wellicht wil Sony nieuwe toepassingen voor zijn onlinedienst, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat Kutaragi's kennis over het bouwen van games, in generieke software zal worden vervat zodat andere programmeurs het leven makkelijker wordt gemaakt. Het bescheiden startkapitaal maakt in elk geval wel duidelijk dat er snel rendement van Cellius wordt verwacht, en vermoedelijk hebben de deelnemers dan ook al een vastomlijnd plan in hun hoofd. Het zal niet al te lang duren voordat duidelijk wordt wat dat plan precies is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

600.000, is dat geen rekenfout. Daarmee kun je met moeite een executive en 2 programmeurs mee betalen.
Dit kan als "grappig" gemod worden, maar een engineer kost zo'n 150K per jaar. Niet alleen aan salaris, maar ook werkplekken en tools kosten geld. Misschien gaat Crazy Ken net als Steve Jobs gewoon voor een eurootje (en een bult stock options ;)) aan de slag.
Bedrag is wel erg laag inderdaad, je kan nog geeneens 1 spel voor dat geld maken. Gears of War was al iets van 10 miljoen en dat was nog erg goedkoop met een zeer klein team.
En aangezien je overal hoort dat ontwikkelen voor de PS3 veel geld kost zal dat wel hoger liggen waarschijnlijk.

Misschien is het alleen maar startkapitaal. Dat er bijv. elke maand nog meer geld naar toe gaat bijv.
het is geen rekenfout, 100 miljoen yen is wel 600k, maar het is idd zeer weinig.

kon er via google niets erover vinden :?
Misschien dat de term 'gamestudio' dan ook een beetje misleidend is: in de berichtgeving rondom dit nieuwtje kom ik namelijk nergens tegen dat ze zelf games gaan ontwikkelen. Hoe dan ook: Kutaragi wordt al betaald door Sony en ik vermoed dat huisvesting en een deel van de loonkosten ook op een andere manier gedekt worden. Als dat zo is dan kan ik me voorstellen dat je met het genoemde bedrag een bedrijf op kunt zetten die gaat doen wat er beschreven wordt.
staat enkel startkapitaal, er zal gewoon meer geld ingepompt worden als het bedrijfje positief uit de hoek komt. Daarbij zou het ook kunen dat het bedrijf volledig afhankelijk van sony en namco te werk gaat en hierbij ook de salarissen rechtstreeks door sony en namco worden betaald. Dit verlaagt de kosten al zeer hard
Titel is een beetje slecht gekozen gezien in de rest van het artikel wordt gepraat over software, en niet games... |:(
Als steeds meer ontwikkelaars je console links laten liggen, zul je zelf maar moeten gaan ontwikkelen.
Nou het zou inderdaad leuk zijn als ze een leuke toolset (Denk aan een API (met engine) voor de PS3, en bv een model-convertors oid) of optimizing-compiler weten te fabriceren.

Het was al langer bekend dat de console van Sony niet eenvoudig zou worden, maar dat er mogelijkheden zijn is duidelijk. Dat zoiets ook niet veel geld initieel hoeft te kosten verbaast me niets, aangezien je in een project als dit toch vaak liever voor een percentage van de winst gaat.
Rare opmerking. Momenteel 10.000 devkits verscheept en meer dan 100 titles in development door bijna alle grote ontwikkelaars en third party supporters. Enkel wat hoax-geruchten over cancellingen zouden jouw opmerkingen kunnen verklaren, maar het blijft nergens op gebaseerd omdat per saldo heel veel in ontwikkeling is (veel en veel meer dan de PS2 en eerste Xbox in hun launchperiode). Alliantie's en het versterken van First Party support is iets wat altijd gebeurt, ook bij MS. Niet meteen allerlei negatieve conclusie's trekken.
Crazy Ken? Oops.. dat beloofd ;)
Hij is niet duur als ze van 600.000 euro een bedrijf opbouwen waar zijn salaris uit moet komen.
En aangezien je overal hoort dat ontwikkelen voor de PS3 veel geld kost zal dat wel hoger liggen waarschijnlijk.
Ja, behalve dan dat het een joint venture is van sony en namco. Lijkt mij dat je dan een stuk minder centen kwijt bent aan SDK's e.d.
'nieuwe entertainmentproducten met onder andere beeld en geluid'
Aangezien het echt praktish onmogelijk is om voor 6 ton een game te ontwikkelen, moeten misschien denken aan een online netwerk o.i.d. (a la xbox live; hoe zit dat eik bij de ps3), of een klein onderdeel daarvan?
Nu al ? Hadden ze dat niet eerder kunnen doen om zo ervaring op te doen voor andere gamedevelopers ?

Ik weet niet wat er aan de hand is bij Sony maar ik vind ze de laatste jaren erg sloppy geworden. Draag het toch allemaal eens naar een hoger platform voordat je met iets uit komt. Nu moeten ze achteraf als een gek aan de bak gaan en dan krijg je vaak afgeragd werk waardoor je nog niet tot mooie dingen in staat bent.
Waarom zou dit voor games gebruikt worden? Men wil de Cell processor ook gebruiken in set-top boxes en andere mediaapparatuur. Het lijkt me dus eerder daarmee te maken te hebben.
Dat mag ook wel. Als we John Carmack mogen geloven (bron: gameinformer, zoek zelf even..) is het ontwikkelen voor de PS3 geen pretje en is hij vol lof over de ontwikkelkit van Microsoft.
misschien gaan ze babysoftware ontwikkelen :+ wat gaan ze beginnen met zo een belachelijk laag bedrag....blijkbaar een VZW 8-)
cout << "ps3-world";

:+ zo das weer ¤600.000 verdient ;)
Net zo goed als Crazy Ken de PS3 gepromoot heeft? Lijkt me dat Cellius geen lang leven beschoren is, dan.

EDIT
Bovendien heeft de PS3 maar één core, en een aantal SPE's, die eerder te vergelijken zijn met co-processoren dan met extra cores. Niks multi-core gaming dus, daar moet je een 360 voor hebben.
Lekker boeiend hoeveel cores die heeft. Als de games maar goed zijn!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True