Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 158 reacties
Submitter: DS The Best

Op de Japanse website Zakzak werd naar verluidt geschreven dat ontwikkelaars de Playstation 3 links zouden laten liggen ten gunste van de Xbox 360. Automatische vertaalmachines lijken echter weinig van de Japanse tekst te kunnen maken, zodat het niet overal even duidelijk is wat de feiten zijn en wanneer het om geruchten gaat. Omdat de investeringen voor het ontwikkelen voor het Sony-platform volgens ontwikkelaars te hoog zouden zijn - deze lopen op tot ongeveer twintig miljoen dollar - zouden de spelfabrikanten die deze kosten niet kunnen of willen dragen ervoor opteren hun spellen op de Xbox 360 uit te brengen. Bovendien zal de Playstation 3 beduidend duurder zijn dan de Microsoft-console, iets waar het feit dat Microsoft in staat is zijn consoles met verlies te verkopen niet vreemd aan zal zijn. Terwijl Microsoft naar verluidt ongeveer honderd dollar verlies maakt per verkochte console, goed voor een totaalbedrag dat in de miljarden loopt, moest het elektronicaconcern Sony onlangs herstructureren om weer winstgevend te worden.

Nu moeten de entertainment- en muziekdivisie namelijk de verliezen van de elektronicasector compenseren. Ontwikkelaars vrezen dan ook voor grote verliezen als de Playstation niet aanslaat en er weinig spellen voor verkocht worden. Een van de grote namen die al een belangrijke stap naar de Xbox 360 gezet heeft is Sega, dat een Playstation 3-versie van het spel 'Condemned: Criminal Origins' geschrapt lijkt te hebben. Er zijn op dit moment naar verluidt slechts 103 spellen in ontwikkeling voor het Sony-platform, terwijl voor de Xbox 360 aan meer dan 200 spellen gewerkt zou worden.

'In the (Japanese) game industry, many people are losing trust in Kutaragi's (CEO Sony Computer Entertainment) non-stop pursue of this evolution, people are leaving PS3 at a rate worse than Nintendo's GameCube era,' zo schrijft Zakzak.
Playstation 3 en Xbox 360
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (158)

1 2 3 ... 6
wow dit is slecht...

Ik hoop wel dat de xbox 360 concurentie blijft houden!
Dat heet marktwerking. Dit heeft weinig met de uiteindelijke prijs te maken van de console, daar deze voor de PS3 nog niet bekend is, maar alles te maken met de ontwikkelkosten. Als Sony zo dom is om die zo hoog te maken, dan is dit een logisch gevolg.

Of het wenselijk is, ik ben er van overtuigd van niet, en zou het ook niet willen zien gebeuren. Maar ik denk dat Sony eerst eens even bij zich zelf moet gaan kijken als ze hier wat aan willen doen.

Maar houdt er rekening mee, dat dit allemaal speculatie is op een niet geheel 100% vertaald document. Dus het kan nog meevallen. Hoop ik...
Dat heet marktwerking.
Zoals je bij economie geleerd hebt, kan marktwerking alleen optreden op een transparante schone markt.

MS is een aanbieder die miljarden verlies wil dragen door desnoods de console gratis bij je thuis te brengen (dit is uit de cijfers gebleken), omdat ze een marktaandeel willen veroveren, de prijs zal weer omhoog gaan als ze een monopolie hebben.

Sony moet wel nu al rekening houden met winst/verlies en daarom de PS3 voor een realistischere hogere prijs verkopen.

De lage prijs van de xbox en de hogere prijs van de PS3 hebben niets met marktwerking te maken, maar met de intenties en mogelijkheden die de aanbieders hebben.
En wat is het verschil van dit verhaal met die van de telecomproviders. Daar nemen ze de flinke verliezen op de mobieltjes toch ook op de koop toe, omdat ze daarna betaald krijgen voor de diensten die je afneemt bij ze. Printerfabrikanten verdienen hun geld ook niet met de printers zelf.

MS werkt ook op die manier, dat is gewoon logisch. Je wilt voor een nieuwe dienst / concole zsm gebruikers en die moet je lokken, zouden ze dat niet doen dan gaat een gamedeveloper ook niet voor jou aan de slag, die wil immers ook geld verdienen en dat doe je alleen op het moment dat je veel verkoopt (een grote doelgroep hebt). Pure marketing dus.
De lage prijs van de xbox en de hogere prijs van de PS3 hebben niets met marktwerking te maken, maar met de intenties en mogelijkheden die de aanbieders hebben.
Dat is niet waar. Sony heeft bij de PS3 gewoon minder goed nagedacht als Microsoft. Een PS3 heeft standaard een (dure) Cell processor, een (dure) bluray disc, een (dure) wireless en relatief dure bluetooth (=licentie) controllers. Dat maakt de PS3 zo duur. Het heeft weinig met de mogelijkheden van de aanbieder te maken.

Bovendien verliest Sony de ondersteuning van de ontwikkelaars omdat de Cell veel moeilijker is om voor te programmeren en de bluray discs de prijs van zowel de console als de games opschroeft.

En dat terwijl Microsoft de componenten van de Xbox 360 laag houdt: PowerPC processor, DVD, geen wireless, proprietary wireless controllers en een makkelijke XNA programmeeromgeving voor ontwikkelaars.

Met andere woorden: Microsoft pakt het gewoon slimmer aan.
En wat is het verschil van dit verhaal met die van de telecomproviders. Daar nemen ze de flinke verliezen op de mobieltjes toch ook op de koop toe, omdat ze daarna betaald krijgen voor de diensten die je afneemt bij ze. Printerfabrikanten verdienen hun geld ook niet met de printers zelf.
Het verschil is dat bij de telecomproviders geen absurd buitenproportioneel rijk bedrijf als MS betrokken is (het rijkste bedrijf uit de geschiedenis van de mensheid namelijk. Met aan het hoofd de rijkste man uit de geschiedenis).

Elk bedrijf doet investeringen die ze hopen terug te verdienen, maar in het geval van MS kunnen ze belachelijk investeringen van bij wijze van spreken 100 miljard doen. Er bestaat geen enkel ander bedrijf dat zich die arrogantie kan permiteren in welke sector dan ook.

Je verwart investeringen die aan aandeelhouders uitgelegd moeten worden met belachelijke investeringen omdat ze toch niet weet wat ze met hun geld moeten doen.
Jij refereert met dat ene zinnetje naar de console prijs, ik refereer met dat ene zinnetje en de rest van de tekst expliciet niet naar de console prijs. Waarom reageren op regeltjes die je zo uit hun verband van de hele tekst haalt?
Dat is niet waar. Sony heeft bij de PS3 gewoon minder goed nagedacht als Microsoft.
<knip>
Met andere woorden: Microsoft pakt het gewoon slimmer aan.
Uit gepubliceerde cijfers is algemeen gebleken dat MS belachelijk veel verlies maakt op hun consoles.
Het artikel gaat er vooral over dat een anonieme bron vindt dat Sony wil dat er te 'grote' spelen moeten worden gemaakt die volgens hem voor een budget van minimaal 2 miljoen dollar worden gemaakt. (Het gaat om een uitspraak van Katuragi dat PS2 type spelen niet genoeg zijn).
Dat bedrag van 2 miljoen (niet 20 zoals in de toppost staat) is dus een aanname van een ontwikkelaar (die we dus ook niet kennen) op basis van die uitspraak. Het heeft verder niets te maken met eventuele kosten die aan Sony moeten worden betaald.
Verder zou ik deze maanden alle anonieme berichten met een forse korrel zout nemen (zowel over PS3 als over Xbox2 en Revolution). Het gaat om heel veel geld voor veel bedrijven die er alles aan zullen doen elkaar slecht voor de dag te laten komen.
Denk niet dat sony ze onnodig hoog maakt, maar dat MS er zoveel geld in steekt (miljarden, zoals eerder hier op tweakers werdt vermeld), dat daardoor de kosten laag blijven.
Het zou me ook niet verwonderen, dat ontwikkelaars geld toegestopt krijgen van MS (maar dat is natuurlijk pure speculatie).
Dat geloof ik niet. Vorig jaar heb ik het genoegen gehad om op een gamedevelopersschool in Seattle geweest te zijn, en daarin werden de procedures een beetje uitgelegd. Per console zouden ze een API moeten aanschaffen die toch een groot hap uit het budget zou nemen. Dat de API van de Xbox360 beduidend lager zal zijn dan die van PS3 ga ik niet betwijfelen, misschien zelfs onder de prijs, maar dat ze ervoor geld gaan toegestopt voor gaan krijgen geloof ik nooit.

Ook het voordeel dat spellen geschreven op de API van de Xbox360 makkelijker te porten om op PC's af te spelen zal een niet onaardige rol spelen, omdat ze zo ineens een nog grotere markt aanboren.
Het is juist door het gebrek aan marktwerking in een andere markt dat MS genoeg geld heeft om de marktwerking in andere sectoren te verstoren, en dat doen ze dus ook lekker.. Als MS bijv op hun belangrijkste markt had moeten concurreren dan hadden nog geen fractie van de "oorlogskas" gehad die ze nu tegen sony kunnen gebruiken en was de xbox nooit zo ver gekomen (of had iig geen oneerlijke voorsprong kunnen opbouwen)
Euh ja, leuk argument maar datzelfde gaat dus op voor Sony die ook verlies leed op de PS1 toen die voor het eerst op de markt kwam en gefinancieerd werd door Sony's winsten op oa. de Walkman en AV apparatuur.

Beetje schijnheilig om in dit verband wel over Microsoft maar niet over Sony te reppen, he?

Er WAS marktwerking zat 20 jaar geleden in de OS markt btw, dat andere fabrikanten er een zooitje van gemaakt hebben en MS slim is geweest is nauwelijks de schuld van marktwerking te noemen, integendeel zelfs, de markt heeft een duidelijke keuze gemaakt.
Dat hoop ik ook.

Het zou een ramp zijn als Microsoft dadelijk ook een monopoly heeft op de console markt. Maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, ik wil het bericht niet als onwaar af doen, maar mocht het zo zijn dat ontwikkelaars zich terug trekken van PS3, zal dat na de release wel bijtrekken.
maar houden ze het ook?

Sega en Nintendo waren 15 jaar geleden ook "onaantastbaar", toen kwam Sony en een paar jaar later was Sega dood op vlak van hardware...
voor de XBOX had Sony bijna een monopolie, want de PS2 was/is superpopulair en de N64 deed het toch een heel stuk minder

Sony is geen kleine speler, dus indien de PS3 het minder doet, kunnen ze bv met de PS4 keihard terugslaan

het bovenstaande bericht wijst er gewoon op dat Sony misschien wat te ver is gegaan en dat niet iedereen in het PS3 project geloofd, wat best begrijpbaar is, de XBOX360 ziet er op papier zeer goed uit en zal vrij goedkoop zijn
Als een project als PS3 flopt dan zie je Sony echt niet met een PS4 komen. Men zal dan de consolemarkt de rug toekeren want als ook de PS4 flopt dan kan Sony zowaar failliet gaan en ik denk dat geen enkele aandeelhouder dat risico durft te nemen. Sony heeft geen divisie waar 80% van de omzet uit winst bestaat die miljardenverliezen in andere divisies kan opvangen.
Houdt er even rekening mee dat het verlies van de Xbox voor MS peanuts is, terwijl het Sony concern nog goede winst draait dankzij de PS2.

Mocht die console markt wegvallen dan hebben ze bij Sony wel een grote probleem
Dat dacht Sega ook met de Dreamcast na het Saturn verhaal. Bovendien was dat ding technisch superieur, maar was het gewoon al te laat.
Worst nightmare:

Microsoft monopolie op consoles en Electronic Arts monopolie op spellen.
@arfman:

je onderschat nu de capaciteit van 'het volk' om maanden lang dezelfde the sims 6 uitbreiding te spelen.
dan hoeven ze eigenlijk alleen nog maar een innovatief spel als 'the pets' te introduceren en ze hebben weer een nieuwe melk koe.
en dan is er natuurlijk voor de heren need for speed underground 8 meets hot pursuit 5 ed
Dat zou helemaal niet slecht zijn. EA maakt namelijk zulke baggerspellen (zeldzame uitzonderingen daargelaten) dat mensen er snel op uitgekeken zullen raken, wat het monopolie weer tenietdoet.
Zolang EA in de toekomst maar een Sim City 5 uit gaat brengen :P. Sim City 4 was ene topper in ieder geval.

Maar concurentie is uiteraard belangrijk.
als je doelt op BF2, die is niet gemaakt door EA.

en ik kan er niet tegen dat EA de meeste credit krijgt voor alleen PUBLISHEN van games

DICE DICE DICE DICE |:(
Nou ik hoor wel meer gescheld.
Valve bijvoorbeeld (van Half-Life2) zitten ook te balen van de manier waarop je voor ps3 moet programeren.
"Je code kan met een foutje ineens een factor 40 trager worden, en er is geen debugger die je kan vertellen waar het fout is gegaan", aldus Gabe Newell, CEO. (vrij samengevat uit filmpje)
Onzinnige opmerking, Newell is al bijna 10 jaar weg bij Microsoft en het levert hem niets op als de PS3 flopt.
En Newell zou geen sympathie meer kunnen hebben voor zijn oude vrienden/werkgever?
aldus <a href=\"http://\"http://en.wikipedia.org/wiki/Gabe_Newell\\" target=\"_blank\">Gabe Newell</a>, CEO
Ik heb 't normaal niet zo op mensen beoordelen op hun achtergrond, maar:
Newell, a "Microsoft millionaire" after working 13 years for the company, founded Valve in 1996 with Mike Harrington, another former Microsoft employee.
Allicht dat 'ie Sony (de concurrent van MS betreft games) bashed.

ps. Ik geloof best dat proggen voor de PS3 moeilijker is, maar misschien valt dat uiteindelijk wel mee wanneer je meer bekend raakt met de wat futuristische architectuur.
Helemaal mee eens. Wat Sony eens snel zou moeten doen is naar de WTO toestappen om een injuctie tegen MS te krijgen wgens de dumppractijken van MS; je product onder de marktwaarde verkopen om zo marktpositie te verkrijgen is namelijks iets wat illegaal is. Het lijkt me nu de tijd dat Sony daar eens gebruik van maakte.
Sony verkoopt al jaren lang de PSX en PS2 onder de marktwaarde. Dat is gebruikelijk in de console business. Je maakt winst op de games. En om een klacht tegen "dumping" in te dienen wordt gekeken naar het hele business model (dus inclusief de forse winst die gemaakt wordt op games).
Wat Sony eens snel zou moeten doen is naar de WTO toestappen om een injuctie tegen MS te krijgen wgens de dumppractijken van MS; je product onder de marktwaarde verkopen om zo marktpositie te verkrijgen is namelijks iets wat illegaal is. Het lijkt me nu de tijd dat Sony daar eens gebruik van maakte.
Het lijkt me beter als ze daar nog even mee wachten. Nu heeft Microsoft nog de tijd om aan te passen. Als je wacht tot je concurrent zich helemaal op een product heeft vastgelegd en je steekt er dan een stokje voor, raak je je concurrent veel harder. Zo sneaky wordt het spel nou eenmaal gespeeld.

Dat brengt me trouwens op een goed idee: zou het niet mogelijk zijn om een sims-versie te maken waarin je een gameconsole op de markt moet brengen? Wie de meeste vuile trucs uithaalt wint... :+
helemaal eens met Yep, ze hebben zelfs ook jaren meegedaan aan deze praktijken (net als nintendo, sega, etc) dus zaak is echt niet haalbaar
Helaas is het alleen illegaal in Europa. In Amerika beschouwen ze zulke praktijken als "smart business".
helaas mogen printers nog altijd met verlies verkocht worden, terwijl de cartridges ook nog steeds datzelfde verlies moeten compenseren...


zelfde verhaal, andere hardwaresector
en dat bedoelde ik nou precies laatst da tik me irriteerde an het feit dat ze bij microsoft door het vele geld dat ze hebben zich in kunnen kopen in welke markt dan ook. gewoon @#$% monopolie.
geen qualiteit maar gewoon quantiteit. ze willen gewoon ontwikkelaars omkopen, sony de wereld uithelepen van consoles en uiteindelijk als ze zelf daar ook de monopolie hebben dan kunnen ze hun consoles zo duur verkopen als ze maaar willen.. wnat andere opties zulje neit hebben. en dan verdienen ze opeens die miljarden die z enu kwijt raken drie dubbel terug.
Pure onzin. Microsoft heeft met de Xbox gewoon een goed product neergezet en developers naar dat platform getrokken op basis van de mogelijkheden (makkelijk om voor te programmeren, goede universele online dienst etc.). Verder hebben ze met de Xbox 360 gewoon een beter product in handen. Het is het gebrek aan strategie die Sony de das omdoet.
Maar het is geen onzin dat ze er even 4 mld dollar op inleggen. Er zijn niet veel bedrijven die dat zo maar even doen. Het is je gewoon ordinair inkopen. Het kan best zo zijn dat de 360 een goed product is, maar ook daar gaan ze nog flink verlies op lijden. Ze drukken Sony op deze manier gewoon de markt uit. Dit is geen eerlijke vorm van concurrentie.
riiiiight..

ok, beide consoles zijn nog niet eens op de markt.
en jij weet te vertellen dat de xbox360 een beter product is dan de ps3...

ps3 komt een tijd later uit dan de xbox.
geen wonder dat veel developers zich nu focussen op de xbox.
ps3 onwikkeltools zijn nog niet echt klaar dus dat is geen argument.
xbox moet met kerst al games gaan schuiven. dus die hebben die 200 geplande games hard nodig. ook marketingtechnisch.

als je kijkt naar de 100 geplande games nu voor de ps3 en je kijkt net zo ver terug voor de lancering van de xbox360 (dat is ongeveer 4~5 maanden terug) dan zul je zien dat MS toen nog niet eens 100 games in de wachtrij had staan.
tegen de tijd dat we bijna bij de ps3 lancering zijn zullen er gegarandeerd meer dan 200 games in de pipeline liggen voor de ps3.

Gabe Newell is gewoon een sukkel die 5 jaar nodig had om een middelmatige game te maken als HL2, waarmeeie ook nog eens cliffhangers introduceert in games (de commerciele slet).
Geen wonder datie de aars van MS likt want hij wil zn episodes verkopen op xbox live.
buitendat heeft gabe nooit anders gedaan dan Intel architectuur en issie de jongste niet meer. De overstap naar PPC zal wel een zware klap geweest zijn, de overstap naar de cell architectuur zou wel eens teveel van het goede kunnen zijn.

wat betreft programmeerbaarheid van de ps3, op de E3 afgelopen zomer kon je een real-time draaiende Unreal3 engine zien op de ps3 die in een paar weken geport was.
Op de xbox zag je alleen maar trieste hakkelende probeerseltjes (onder andere door de trieste beta devkits, ik zeg dus niet dat de final net zo slecht wordt want de xbox360 blijft een cool ding)

ik denk dus niet dat het zo storm gaat lopen met de xbox dat de ps3 uit de markt gedreven wordt.

bedenk ook dat microsoft groot is geworden door F.U.D.
dit staat voor Fear, Uncertainty en Doubt.
http://en.wikipedia.org/wiki/FUD

dus het is niet ongewoon dat als microsoft een concurerend product gaat uitbrengen dat er ff moet worden afgegeven op de tegenpartij.
Ik denk dat je de zaak iets te serieus neemt. Tweakers.net baseert dit 'nieuws' op een column van een onbekende Japanse gamesite, waar de helft niet van gesnapt wordt. Verder is dit gesubmit door een persoon genaam "DS The Best". Dit nieuwsbericht gaat nergens over. Erg raar dat Tweakers.net dit nieuws post, er is geen enkele grote gamesite die deze column als nieuws beschouwt. Juist in Japan heeft Sony het minst te vrezen van Microsoft. Het verschil in aantal spellen in ontwikkeling kun je ook makkelijk toeschrijven aan het feit dat de PS3 veel later dan de Xbox 360 zal worden uitgebracht, logisch dat er nu nog onzekerheid over de PS3 bestaat. Er is namelijk nog weinig bekend over de PS3. Ik vraag me af waarom de PS3 een flop zou worden ("als de Playstation niet aanslaat")? De PS2 was destijds ook erg duur, maar spellen als MGS4, GT5 en GTA4 zullen de verkopen sowieso goed doen, net als het geval was met de PS2.
Uhm er is op zat gamesites te lezen dat developers niet tevreden zijn met de development op de ps3. Je leest dit ook meer in artikels die de ps3 tegenover de xbox360 zetten.. Ook is het niet echt recent nieuws waardoor je wellicht in archieven zal moeten kijken, maar er zijn zat artikels die aangeven dat developers niet echt tevreden zijn over developen voor de ps3.. en natuurlijk is Gabe Newell's mening weer het merkwaardigst als trouwe ex MS'er..
Ik heb vaak genoeg gelezen dat developers juist positief waren over de PS3, ten opzichte van de programmeer architectuur van de PS2. Sony heeft allerlei deals gesloten om het maken van spellen zo gemakkelijk mogelijk te maken:

http://www.gamesradar.com...d=36708&subsectionid=2524
Uhm er is op zat gamesites te lezen dat developers niet tevreden zijn met de development op de ps3.
In het geval van de Dreamcast en PS2 was het destijds ook zo dat op de Dreamcast heel makkelijk en snel alle mogelijkheden via de API konden worden benut en op de PS2 juist vreselijk moeilijk. In het begin verklaarden velen de Dreamcast al de overwinning en dachten dat PS2 als sneeuw voor de zon zou verdwijnen. De PS2 kwam later, was moeilijk verkrijgbaar, ongelofelijk duur en moeilijk te programmeren. Toch is het een groot succes geworden.

Ik heb zowel een Dreamcast en een PS2 en als ik nu iemand vertel dat ik een DC heb, dan krijg ik gelijk de reactie "Die is oud man!!" terwijl dat zeker niet het geval is als ik zeg dat ik een PS2 heb.

Die investeringen mogen wel veel hoger zijn, maar als ze op een populair platform veel meer spellen verkopen, dan halen ze de winst er alsnog uit. Als het uitsluitend om lage investeringen ging, dan konden ze niet zo goed alleen op GBA spellen uitbrengen.
Deze geruchten beginnen nu wel erg hardnekkig te worden. Vorige week was er ook al een artikel op internet te vinden (http://ployer.com/archives/2005/09/_dead_or_alive.php) waarin dezelfde uitspraken werden gedaan. Ik kan het me echter bijna niet voorstellen. Achter Sony zit zo'n enorm marketing apparaat, dat ze heus wel genoeg ontwikkelaars achter hun PS3 kunnen krijgen.
Microsoft heeft natuurlijk geen enorme marketing machine.

Ik vind het wel jammer dat Sony zijn console nog uitbrengt, ik wil final fantasy best zien op de 360 eigenlijk
:9

Maar Microsoft heeft natuurlijk nog niet gewonnen er is ook nog het "revolutionaire" consoletje van Nintendo, wat natuurlijk niet echt bizar veel tegenstand kan gaan geven. Maar goed ze zijn er nog wel met de meeste ervaring binnen de console markt natuurlijk.
Nintendo kan roepen wat het wil met "graphics zijn niet belangrijk het gaat om de fun en plezier wat de gamer heeft van de game".

Misschien werkt dat in japan, ik weet het niet. Maar ik speel toch liever games met dikke graphics dan ouwe meuk
Ik heb liever goede gameplay dan ontzettend dikke graphics.
Bij mij gaat dus gameplay zeker boven graphics. Kan zijn dat ik Nintendo fan ben en dan nog.. ook wel eens resident evil 4 op de cube gezien? kan ps2 een puntje aan zuigen. Denk dat Nintendo wel redelijk kan gaan concureren met x360 en ps3. Nintendo heeft ten minsten wat nieuws. PS3 en X360 zijn weer precies zelfde als de vorige consoles. Spellen zijn weer hetzelfde, spelen weer hetzelfde, maar nu wat mooier. Door de controller van Nintendo worden spellen anders en vernieuwend, wat nu wel een keer hoog nodig is.

Neem een voorbeeld aan Kameo, voor nintendo gemaakt, uitgesteld, weer uitgesteld en komt nu voor x360 uit. In het filmpje hoor je de makers alleen maar praten of wat mooi het eruit ziet, hoeveel reflectie de ogen van de vijanden niet hebben, hoeveel bumpmapping de characters niet zijn. Who cares als het spel brak is, als het er maar goed uitziet lijkt het wel :r
er is ook nog het "revolutionaire" consoletje van Nintendo, wat natuurlijk niet echt bizar veel tegenstand kan gaan geven
Waarom niet? Volgens mij kan het apparaat met een goede reclamecampagne een enorm succes worden, bijvoorbeeld door de ondersteuning voor alle vroegere Nintendoconsoles of de vernieuwende controller.
Hoezo kan dat revolutionaire geen tegenstand gaan bieden? Misschien blijkt het wel zo goed te werken dat ontwikkelaars steeds meer op de Revolution gaan ontwikkelen.

De Revolution heeft echt wel een kans van slagen alleen is het de vraag of de "casual gamer" het ook wil proberen of het gelijk al verwerpt.

overigens rooicity waar heb jij het nou over? Dit is al zo vaak langskomen: Nintendo zegt dat graphics niet het allerbelangerijkste moeten zijn maar dat het wel noodzakelijk is voor de volgende generatie.

Nintendo wil dus en goede graphics en vernieuwende gameplay. Dat lijkt mij een stuk beter als telkens maar grafische update's.
De PS2 was toch ook moeilijk om voor te devven? Ik denk dat als de Sony achterban trouw is dat developers wel moeten gaan devven voor de PS3....

Ik ben benieuwd wat de Xbox360 gaat doen, helemaal in Japan. Daar is Sony heer en meester en verkoopt de huidige xbox gemiddeld 250 hele units per week.

Sony gaat het wel een stuk lastiger krijgen en ik denk dat de komende generatie heeeeel interessant gaat worden. MS als eerste op de markt. Nintendo die een hele andere kant op gaat en als het goed is het goedkoopst zal blijven en de grote marktleider als laatste met de duurste console.
LOL!,
ja, duuh,

die onwikkelaar van DoA4 (die ook DoA1~3 voor de xbox heeft gemaakt) is een Diehard xbox fan.
Ze hebben namelijk een exclusieve deal gesloten met MS om DoA alleen op het xbox platform te houden.

Het bedrijf waar deze onwikkelaar voor werkt (Tecmo) heeft overigens recent nog aangegeven dat ze de ps3 steeds interresanter vinden worden en dat ze er toch maar voor gaan ontwikkelen .
http://ps3.ign.com/articles/644/644736p1.html
Een dik vet plusplunt voor de HD-DVD :)
En een minpunt voor BR...
Dat is inderdaad helemaal niet zo off-topic. Het kan een direct gevolg zijn van een slecht verkopende PS3. Als de PS3 namelijk goed verkoopt heeft een aardig deel van de console gamers thuis gelijk een Blu-Ray player. Maar wanneer de XBox deze concurrentieslag overweldigend wint, en dan ook nog eens straks een HD-DVD speler inbouwt is dat toch echt een belangrijke slag in de Blu-Ray vs HD-DVD strijd.

Verder was het wel te verwachten dat de ontwikkelkosten voor de PS3 veel hoger zouden zijn met die Cell processor die daar in zit. En dat kleinere studio's zich dat gewoon niet kunnen veroorloven is ook logisch. Op zich wel jammer, ook al was ik meer een fan van de XBox 360..
De duurste component (die de PS3 zoveel duurder maakt dan de Xbox 360) is niet de Cell processor maar de Bluray disc. Als BR niet aanslaat dan heeft Sny helemaal een groot probleem omdat de prijs voor BR spelers dan helemaal niet zakt. Sterker nog, als BR flopt dan moet Sony straks meer betalen om alleen voor de PS3 nog BR spelers te blijven maken...
Hoezo de eerste lichting 360's heeft geen hd-dvd en de eerste ps3 heeft wel blue-ray
Valt me op dat dit bericht de deur uit is, nadat bekend is geweest dat microsoft microsoft een miljardenverlies heeft geleden op de xbox...

nieuws: Microsoft lijdt miljardenverlies op eerste generatie Xbox

Met zulke verliezen ga je vanzelf wel bedenken hoe je het de concurrent zuur kan maken :+
Neen, dit is de bedoeling. MS wil gewoon monopolie op gam e consoles. Toen de xbox geannonceerd werd jaren terug stond er een artikel in Wired over de mexicaanse firma die de eerste xboxen maakte. Toen al was duidelijk dat MS geen cent verdiende op de xbox. Dat is opgenomen in de business plan. Zodra er een dikke meerderheid van de markt in hun handen ligt zullen ze vanzelf centjes verdienen op de software en atrributen en abonnementen, immers zal je geen keuze hebben.
Ik denk dat je er ntje vergeet. Nintendo mag dan misschien niet de grootmacht meer zijn die ze ten tijde van de SNES waren, maar ze doen nog steeds heel serieus mee. En bovendien zijn zij de enigen die echt winst maken op hun gamesdivisie, die uiteraard gewoon het hele bedrijf is. Microsoft heeft voor zover ik weet nog geen dollar winst gemaakt op de hele X-Box divisie en Sony schijnt pas sinds de komst van de slimline PS2 een beetje uit de rode cijfers gekropen te zijn.

Voordeel van die twee is dat ze vooralsnog een compleet bedrijf aan andere zaken achter zich hebben staan, terwijl Nintendo het gewoon helemaal op de games moet zien te rooien. En dat lukt ze uitstekend, gezien het feit dat de GBA en de DS wl vreselijk goed verkopen. Dus Nintendo zal voorlopig nog wel in de markt blijven, dus kan Microsoft nooit een volledig monopolie in handen krijgen.
Rooicity ook hier zit je weer fout. Nintendo maakt en winst op hun hardware en winst op al hun software. Games zoals Mario, Zelda enz verkopen nog steeds zeer goed en brengen genoeg in het laadje.

En ja ze verdienen ook goed aan Pokemon en dat is hun goed recht, zij hebben dat goed ingeschat en slim gespeelt.
Winst van Nintendo komt anders voor een groot deel uit Pokemon en dergelijke onzin en niet uit hun games/hardware divisie.

Ook Nintendo krijgt het zwaar en persoonlijk denk ik dat je nu al ziet dat ze het niet meer kunnen bijbenen. De Gamecube was een leuke console maar toch niet zo succesvol als ze hadden gehoopt en de revolution gaat het volgens mij ook afleggen in het CPU/GPU geweld van de concurrentie
Ik vind het knap dat zowel tweakersnet alsook enkele andere nederlandse sites deze conclusies trekken uit de tekst van Zak Zak:

Op de Japanse website Zakzak werd naar verluidt geschreven dat ontwikkelaars de Playstation 3 links zouden laten liggen ten gunste van de Xbox 360. Automatische vertaalmachines lijken echter weinig van de Japanse tekst te kunnen maken, zodat het niet overal even duidelijk is wat de feiten zijn en wanneer het om geruchten gaat. Omdat de investeringen voor het ontwikkelen voor het Sony-platform volgens ontwikkelaars te hoog zouden zijn - deze lopen op tot ongeveer twintig miljoen dollar - zouden de spelfabrikanten die deze kosten niet kunnen of willen dragen ervoor opteren hun spellen op de Xbox 360 uit te brengen. Bovendien zal de Playstation 3 beduidend duurder zijn dan de Microsoft-console, iets waar het feit dat Microsoft in staat is zijn consoles met verlies te verkopen niet vreemd aan zal zijn. Terwijl Microsoft naar verluidt ongeveer honderd dollar verlies maakt per verkochte console, goed voor een totaalbedrag dat in de miljarden loopt, moest het elektronicaconcern Sony onlangs herstructureren om weer winstgevend te worden.

Als je het artikel van Zak Zak in het Nederlands vertaald krijg je dit.

Hij de harde strijd en Hisashi Taragi die van SONY PS3 versnelling verlaten Sce President Taragi Hisashi

Wie "evolutie" (het recht) jacht "van Xbox360" blijft een beroep doen weg worden geschud, kan beindigde het de algemene verkiezing waaraan de "moordenaar" en "? niemand was "onderwerp, met de kleine overweldigende overwinning van de de lente Liberale Democratische Partij geworden, maar ook heeft de spelindustrie die van de volgende generatiemachine werpend van deze winter algemene verkiezing aan een aanzienlijke graad refrainned aspect getoond.

Controlerend de volgende generatie als hard gedacht zijnd die? Deze maand werd het midden, het gehouden met Makuhari???, het vangstexemplaar van de spelindustrie de grootste gebeurtenis het "spel Shaw 2005 van Tokyo" "toekomst in de belangrijkste lijn" zal bekijken. Het belangrijke personeel van de softwarefabrikant, terwijl het bekijken dat exemplaar, "u bekeek toekomst om te zijn, enerzijds is onze n", wryly glimlacht u.

"Zoals voor de volgende generatiemachine die, voor de spelindustrie die werpt van algemene verkiezing houden. Voor onze softwarefabrikant, daarom het besteden selecteert de lange tijd, het de beleids politieke partij om te voelen, het uiteinde dat niet zichtbaar is, is het ernstig ", wordt vastgemaakt, toont u sigh.

De plaatsen van belang van de recentste "de industrie algemene verkiezing" de van het de computervermaak van SONY * plaats t Shaun (PS) (SCE) leidt het kamp, al dan niet de "Oda persoon van Hisashi Taragi Ken van het vertrouwens lange ding van de industrie", het charisma kan tonen kenmerkend als de kleine lente Junichiro van de Eerste Minister, het is.

Zoals voor een bepaald de industrie erkend gelooft personeel ", zeer wordt de evolutie van de spelmachine, verbonden met de uitbreiding van de markt, SCE President Taragi Hisashi die het betwijfelt, niet de steun van de spelventilator verzamelt, al dan niet dat, maar waarschijnlijk de verblijfplaats van spel" zal beslissen.

SONY kondigde aan "het de marktintroductie van de komende lente in het tussentijdse beheersplan dat op de tweentwintigste wordt aangekondigd, betreffende het stuk" PS3 "van de hoogwaardige technologie, als het meeste preferentieel punt" bevordert. Het is geen hervorming, wanneer het groot met de vangstuitdrukking wint die "eindeevolutie zegt,", is het gezichtspunt sterk, maar een andere industrie machtigde personeel "slechts het voor vele softwarefabrikanten van nightmare van Japan is,", bekent u.

n Tsuga van de reden, het stijgen van ontwikkelingsuitgave.

Wij willen "SCE President Taragi Hisashi ' ontwikkelt de software die PS3 schijnt. Op het zelfde niveau zoals PS2 het, ' verontrust is, wordt de ontploffing toegepast op de softwarefabrikant. Wanneer de softwareontwikkeling van PS3 van de??, 2000000000 Yen is onzin met enkel vroege investering is begonnen met. Zo er is geen fabrikant wat niet verontrust in deze veel financiering is "is, (het erkende personeel van de voorzijde die uit komt).

Dan, het gezichtspunt veel van de softwarefabrikant wie verontrust concentraat zijn, de volgende generatiemachine "Xbox360" van Microsoft (10 de verkoopprogramma van December) waaraan met zeggen.

"In de industrie, slechts is de evolutie van hard zoals voor het wantrouwen aan Hisashi Taragi die wordt achtervolgd, in dag die in dag, ' is gestegen (vele softwarefabrikanten waren vervreemd) slechter is dan de era van de het spelkubus van Nintendo Co., ' zelfs ook de persoon die wordt gezegd aanwezig geweest, is het is", (zelfde).

Eigenlijk, verzamelt Microsoft opdat het in de Japanse markt wint, de diverse softwarefabrikanten en de teer van de spelkastanje thornback. Vrij, verlaat de vangstuitdrukking van de Democratische partij, "Japan (de markt), u niet"? in het gedrag dat wordt gemaakt te doen, was het personeel van bepaalde softwarefabrikant "tot nu toe het ernstig SCE, maar het is mogelijk aan het zijn dat echt het", dat verward is.

In de industrie zoals voor 1 persoon van gedetailleerde journalist, "zoals voor de Japanse verkoopprijs van Xbox360, 39795 Yen. PS3 wordt verwacht bovengenoemd (is hoog) waarmee. Als u naar OS van de personal computer verwijst, zoals voor goedkoop is Xbox360 zou willen, met??? die de betekenis van veiligheid, zoals voor de PS3 Mackintosh heeft die de eersteklas indruk heeft die wij het ding zien. Wanneer van de wereldmarkt die economisch is het verschil wordt gedacht, spreekt u met met dat hard het wordt geselecteerd elk gebied houdt van nu af aan verschillend ". Door de manier, betreffende Nintendo Co. dat "revolutie" werpt het overleeft "op de individuele route.

Zoals voor de Europees-Amerikaanse markten begrijpt u niet, maar of in de Japanse markt de n persoon om, "ook te winnen. Zoals voor de "oppositiepartij" van de de verblijfplaats van de spelindustrie van de strijd die aanzienlijk met de volgende generatiemachine aan enkel macht verwant is, kan het mengen zich bij allen doen verschillend van de algemene verkiezing waaraan de kleine de lente Liberale Democratische Partij groot wint.

Vreemd dat hier de volgende conclusies uit getrokken worden:
A. De developers verlaten in hoog tempo de PS3
B De kleine developers laten de PS3 links liggen
C De devlopers lopen over naar de xbox360
D Het ontwikkelen van de games voor de PS2 kost 20.000.00 euro


Zegt Hisashi Taragi niet over punt d.:......Wanneer de softwareontwikkeling van PS3 van de??, 2000000000 Yen is onzin...

De conclusies A, B en C haal ik niet uit de tekst van Zak Zak,.

Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat sommige Nederlandse gamesites de bovenstaande conclusies uit de tekst van Zak Zak hebben getrokken. :?
Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat sommige Nederlandse gamesites de bovenstaande conclusies uit de tekst van Zak Zak hebben getrokken.
De vertalling & conclussie is correct. Verschillende mensen hebben de text manueel intussen laten vertallen door Japans sprekende mensen. Kijk op forums zoals ps3portal. Men bevestigt wat op de newssites geklaimed word als zijnde correct.

Bron van de vertaling bevesting:
http://www.ps3forums.com/viewtopic.php?t=7332

Machine vertalingen zijn nog altijd niet erg accuraat zoals je uitvoerde. De beste vertaller is nog altijd een mens.
Lees nu je stuk op het PS3 forum nog eens na.

Het enige wat er staat is dat de developers vinden dat de prijs van de PS3 snel bekend gemaakt moet worden, omdat ze dan kunnen inschatten hoeveel PS3's er verkocht zullen worden --> hoeveel spellen ze kunnen verkopen.
With Microsoft announcing its worldwide pricing scheme for the Xbox 360, the onus is now Sony Computer Entertainment to decide how much its PlayStation 3 will cost consumers.

However, SCE also needs to assure third-party publishers that its next-gen console will be affordable for a wide enough audience to ensure PS3 games will be profitable to make. Recently, Koei CEO Keiko Erikawa commented that her company would consider shifting to another platform if PS3 development proves too expensive. This is despite the fact the company is currently a big supporter of the PS3, announcing two new games at the 2005 Tokyo Game Show alone.

In an interview published in the latest issue of Famitsu, SCE executive Masatsuka Saeki emphasized that the pricing of the PS3 remains a vital--and difficult--issue for Sony. He confirmed that the company has not yet decided on a price, saying that it will be the subject of debate until the last possible minute.

When asked why there were no playable PS3 games at the 2005 Tokyo Game Show, as previously promised by SCE president Ken Kutaragi, Saeki revealed that there was a long discussion inside Sony before the show opened. While many executives argued that it would be good for the public to play demos, eventually the decision was made to only show E3-style trailers, as it was the first time the PS3 was being shown publicly in Japan.

When asked if there would be any changes to the February PS3 event where playable demos will be on hand, Saeki did not respond directly. However, he did say that SCE is planning something for the event that is sure to be a "major" surprise.
MMhmm. Sinds wanneer zijn er maar 2 spelers? MS en Sony?
Ik dacht dat er nog een bedrijf was, iets van Nintendo ofzo?
(met een hele pakkende/spannende naam)
En hoezo monopoly?
:(
(ooww,,het is MS , dan is het gelijk monopoly, logisch..)
Sony heeft een te duur, te moeilijk ontwikkelsysteem gemaakt.
Daar hadden ze rekening mee moeten houden, maar omdat Sony ook een gigant is, kiezen ze voor een eigen methode, en dat valt niet zo goed in de markt. Dat heet nu concurrentie. En omdat games verkopen nu eenmaal een linke business is ivm piraterij, kiezen ze voor de meest makkelijke weg. En toevallig is dit voor veel game ontwikkelaars MS.
Denken we nu echt dat Sony na deze negatieve berichten de fabrieken op slot zal doen? Of het niet redden?

Ik heb nagenoeg de hele affaire gevolgt tussen deze 2 kampen en wat me opvalt in dat MS steeds naar buiten komt met allerlei nieuwsberichten over en om hun console, en alle geluiden van Sony NIET van Sony zelf komen.

Dit geeft mij een gevoel dat ze bij Sony juist heel precies weten waar ze mee bezig zijn.

Stel dat Sony zelf beseft dat hun console met games veel meer kan en veel verder qua techniek is dan de Xbox360. Dan lijkt me hun gedrag wat je nu ziet, juist heel gewoon. Ik zou het zelf ook zo doen. Die spelen de lachende derde.
Natuurlijk zijn dit maar gissingen maar het hele verhaal sinds de presentatie wijst erop dat enkel Sony zeker weet dat hun machine de "Oooh's" en de "Ahhh's" zullen veroorzaken. Sony is te groot om maar wat te gokken en halverwege de boel verprutsen. Kom op zeg.

En dat nou WiFi, Network Gaming, Mediacenter etc. de doorslag zal geven is ook onzin. Dit zijn normale zaken die sony heus niet links laat liggen. Zal me niets verbazen als Sony met een eigen Mediacenter komt die de Mediacenter van MS overtreft. Mediacenter is hoofdzakelijk ingericht voor muziek en films. En wie beheert de meeste muziek en films op onze aardbol?... Nee hoor... Sony gaat verliezen van Microsoft. Ik moet er een beetje om lachen.
Alsof na de eerste RPG game ieder andere game ontwikkelaar dacht maar meteen te stoppen met ontwikkelen, laat staan zelf een RPG game op de markt te zetten.

Nope... ik verwacht veel van die nieuwe PS3. Juist te meer door dit soort geruchten/berichten. Volgens mij wordt het een machine die ons verstand te boven gaat. Des te meer omdat je steeds blijft horen dat ze nog steeds in ontwikkeling zijn. Zij het met de console an sich of onderdelen ervan.
Stelt zich niemand de vraag of Microsoft wel onder de prijs mg verkopen? Mij lijkt het in ieder geval zeer sterk.
JA, waarom niet.
In de AH Zaak , de ontbijtkoek , blijft een goed voorbeeld, mocht het niet, omdat AH de rekening doorschoof naar de leverancier.
Als Microsoft nu stelt dat de Xbox niet duurder verkocht mag worden dan 399 ,- en ze rekenen 599 ,- aan de leveranciers, mag het niet.
Maar Microsoft "dupeert" alleen zichzelf, en dat mogen ze zelf uitmaken volgens de wet.
Ik hoop dat dezelfde 'fout' niet wordt gemaakt zoals 20 jaar geleden. Toen werd Amiga/Commodore de kop ingedrukt ten voordele van de PC/Windows. Waardoor een monopolie ontstond van Microsoft. Als hier dus radicaal wordt doorgegaan, dan zal MS ook een monopolie gaan krijgen in de consolewereld, en dan wordt alles nogmaals duurder (zie Windows)... Men moet leren uit fouten uit het verleden heeft men mij altijd gezegt!
Hoe komt iedereen toch bij het begrip 'monopolie positie op de console wereld' en dat microsoft dit zou verkrijgen :?

Punt 1. Dit is voorlopig nog geen echt nieuws met goede bronnen.

Punt 2. De Playstation zal er toch ook gewoon komen? misschien met wat minder spellen en wat duurder maar hij zal er zeker komen.

Punt 3. Verder is Nintendo ook nog steeds in de console markt.

Microsoft heeft gewoon als ik de nieuwsberichten lees een goede console met veel spellen welke waarschijnlijk nog goedkoper is dan de PS3 ook.
Niets meer, niets minder!
Er is dus nog volop keus in de console wereld en is het dus absoluut geen monopolie positie!
Dus hou allemaal nou eens op met Microsoft bashen en meteen krachttermen als 'monopolie positie' te gebruiken als je geen idee hebt wat dit eigenlijk inhoud. :)
Volgens mij betaalde ik ooit 2000 gulden voor een Amiga 500 en 169 gulden voor een vliegsimulator voor de Amiga 500 dat met 2 fps liep, ander spellen tussen 100 en 120 gulden.
Amiga heeft zichzelf genekt door geen eigen niche in de markt te vinden. Muziek ging beter op een Atari ST, grafisch werdt Apple de standaard en na de komst van 16 bit spelcomputers wilde niemand meer gedoe met floppies.
Ach atari/commodore werden niet tegengewerkt of de kop in gedrukt, ze hadden een redelijke goede computer gemaakt (de ST/amiga 500) en bleven zich daarna voortdurend op de borst kloppen hoe goed en superieur het toch was zonder het echt te verbeteren. Na 5 jaar kocht je nog steeds dezelfde ST of amiga terwijl PC's een stuk sneller en beter waren. De atari TT kwam te laat en was niet echt de verbetering die nodig was.
De VGA kaart uit 1987 die voor consumenten rond 1990 echt populair was betekende de doodsteek voor die systemen. Het was allemaal veel makkelijker te programmeren, misschien zag de Amiga er net iets beter uit maar dat woog niet op tegen de moeilijkheden die een programmeur had met programmeren, chip/fast ram onderscheid, de strikte timings waarbinnen je naar hardware registers mocht schrijven etc.
Die controller van de PS3 is net een boemerang! vraag me af of het echt zo fijn speelt... :)
Als je dan gefrustreerd raakt tijdens het spelen en ermee gooit, raak je hem tenminste niet kwijt ;)
... en krijg je hem vervolgens tegen je eigen hoofd. :+
Het gaat dan ook nog om een concept controller.
Je mag er zeker van zijn dat het eindresultaat een stuk ergonomischer zal zijn.
Die van de nieuwe Nintendo slaat echt alles, daar is deze nog vrij 'normaal' bij..
Want jij hebt al een PS3 en kan er daarom over oordelen?
En jij alle andere controllers van alle consoles ooit geproduceerd er even mee vergeleken?
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True