Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Bron: GI, submitter: cybermans

Er bestaat onduidelijkheid over de compatibiliteit van gameconsole PS3 met sommige spellen voor de voorlopers PlayStation en PS2. Van een nieuwe versie van de PS2, een zilveren slimline-model dat volgende maand in Japan op de markt komt, zijn al problemen bekend met bestaande spellen. Fabrikant Sony heeft een lijst gepubliceerd waarop de gevonden problemen van 38 PlayStation- en zelfs negen PS2-spellen staan opgesomd. Het gaat dan om verkeerd afgespeelde animaties, vastlopende beelden en problemen en vertragingen bij het bewaren van spellen. De software van de spellen blijkt niet helemaal goed te werken met de nieuwe chipsets die voor de aankomende PS2 zijn gebruikt.

Sony's woordvoerder Reiko Sakamoto vertelde een persdienst dat tests met het nieuwe slimline-model pas na de productie van het apparaat zijn begonnen. Hij sluit niet uit dat nog meer spellen aan de problemenlijst worden toegevoegd, nu de tests nog niet zijn afgerond. Ondertussen kan hij ook geen garanties geven over de PS3, die naar verwachting volgend jaar op de markt komt. Eerder claimde Sony dat de spelcomputer 'backwards compatible' zou zijn. Volgens Sakamoto zal het bedrijf naar een zo goed mogelijke compatibiliteit streven.

PS3 wit-zilver-zwart
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Hier is het PS2 lijstje :
http://ps2.ign.com/articles/659/659949p1.html

Mijn eerste reactie was 'ouch, zelfs Tekken 5 staat er op'. Als je echter kijkt wat de problemen zijn, dan valt het toch wel behoorlijk mee, vind ik. PC gamers zijn overigens wel meer gewoon dan dat :P.
It turns out that the Satin Silver model, while having the same functionality as a standard PS2, has problems running certain PlayStation 2 and PlayStation titles.
Het gaat dus niet om alle PSTwo's, maar alleen om een nieuw model wat alleen in Japan uit is nu met een speciaal kleurtje.
Sony hasn't provided a reason for why the problems exist, but suggests that those who want to play the blacklisted games purchase an SCPH-70000 or earlier model PS2.

M.a.w: Als je alles wil spelen, moet je deze niet kopen, maar op zoek naar een oud model.

Goeie marketing :(
Sony's woordvoerder Reiko Sakamoto vertelde een persdienst dat tests met het nieuwe slimline-model pas na de productie van het apparaat zijn begonnen
Ben ik de enige die het vreemd vind dat het model al in productie was en er toen pas tests werden uitgevoerd :?
Het zal een combinatie zijn van een "rush to market" (dus verontachtzamen van testen) en dat ze dit gewoon niet voorzien hadden. Als je een nieuwe chipset produceert die functioneel hetzelfde is, maar (om maar eens wat te speculeren) op 90nm ipv op 130nm geproduceert wordt, krijg je net iets andere timing. Dat is een voorbeeld van iets wat tot problemen kan leiden, maar wat moeilijk te voorzien is (want het zou geen issue moeten zijn) en waar door haast geen rekening mee is gehouden.

Bij bijv. PC's is dat nooit een probleem - er zijn zoveel verschillen tussen PC's dat geen programmeur van allerlei details durft uit te gaan - maar een console programmeur verwacht dat de hardware altijd identiek zal zijn.

Vroeger, toen homecomputers altijd hetzelfde waren, een ZX Spectrum was een ZX Spectrum, een Apple ][ was een Apple ][, had je hetzelfde probleem. Programmeurs gingen er van uit dat iets dat altijd werkte op de versie die er was goed genoeg was. Bij de introductie van nieuwe versies (ZX Spectrum Issue2, 128K, en Apple ///c) gingen dus veel m.n. spellen de mist in.
hoe oud ben jij :+
De nick zou een hint kunnen zijn :)
Het valt me wel op, hoe sneller en mooier zo'n gameconsoles ook worden hoe meer problemen er mee zijn. Hoe kan dit? Is de afwerking niet meer goed omdat ze hun concurrenten steeds voor willen zijn?
Punt is dat er geprobeert wordt steeds goedkoper te produceren. Hierbij worden dus onderdelen vervangen door andere onderdelen die goedkoper zijn. Meestal zijn deze componenten 100% compatible. In dit geval dus even niet :(

Wel raar is dat er niet eerst getest is of deze wijziging geen compatibiliteitsproblemen zou opleveren, maar dat men er pas achter gekomen is nadat de productie gestart is. Maar gelukkig nog wel voordat het product op de markt is gebracht.

Maar eens zien hoe Sony hier mee om gaat. Ze hebben tenslotte nog een maand de tijd voordat het product op de markt zou moeten komen.
Waarschijnlijk omdat er tegenwoordig veel meer verschillende versies uitgebracht worden.
Ik denk dat Sony de bios heeft aangepast of hacken e.d. te voorkomen. Wellicht dat ze deze dus net te strak hebben dichtgeknepen ofzo.. :9
Het idee van "ik wil gamen zonder zorgen" wat achter consoles steekt gaat dus ook een beetje kapot daardoor.
Dan worden consoles al helemaal PCs :P
Wat kan er nou mis gaan met Pong? ;)
Moeten nieuwe spellen dan ook aangeven voor welke PS2 ze werken? belachelijk..
Duur foutje, en i.p.v. die partij binnenshuis te houden, uit te zoeken wat er verkeerd is en dan een verzameling flexwerkers de chipsets laten vervangen is er blijkbaar niet bij. Inderdaad belachelijk, moet je bij een winkel aankomen met je nieuw aangeschafte spel, sorry hij werkt niet, maar het zegel is al verbroken, dat wordt weer een partij moeilijk doen. Belachelijk indeed.

Dat een PS3 net niet alle games zou kunnen afspelen, daar kan ik nog wel begrip voor hebben, het is tenslotte een ander apparaat. Maar een PS2 die zich in PS2 software verslikt, idioot. En blijkbaar wentelt men het probleem zonder blikken of blozen zo op de consument af.
Denk 't niet.
Zal wel met de ouder spellen te maken hebben.
Die onder ouder software ontwikkeld zijn, mss te simpel/lui gemaakt
Onzin, je koopt een playstation 2 spel en dus hoort dat op een playstation 2 te draaien. Of dat nu een normale of een slimline playstation 2 is.
Tekken 5 en Hitman Contracts hebben ook problemen. Dit zijn splinternieuwe games. Prutswerk van Sony. En het geeft ook een ander zicht op Ken Kuturagi's belofte dat de PS3 (zoals hij toen zei i.t.t. Xbox 360) 100% backwards compatible zou zijn.
de enige next generation console die zometeen werkelijk compatibility naar de vorige generatie biedt lijkt de Nintendo Revolution te worden:

XBOX : i386 -> powerpc DUS emulatie
playstation: MIPS -> powerpc DUS emulatie
gamecube : revolution : powerpc -> powerpc

natuurlijk zijn er meer veranderingen per console (memory map/grafische mogelijkheden) maar bij de xbox en playstation ontkom je niet aan emulatie. en emulatie brengt altijd compatibility issues.
geen zin om alle reacties te lezen,

Maar, de architecturen van de PSX en de PS2 verschillen nu ook al....... hoe hebben ze de boel toch backwards compatible weten te houden (zij het met af en toe een limitatie.......)? Door middel van een single-chip oplossing die de gehele PSX herbergt. Simpel gesteld.

Hoe gaan ze de backwards compatibiliteit doen van de PS3 met de PS2?

Waarschijnlijk op eenzelfde manier..... met een stukje hardware die gewoon een losse PS2 herbergt (heh, zou er dan ook nog een PSX chip inzitten zoals nu in de PS2? :P)

Weet even niet wat voor CPU er in een PSX zit, maar die zal wezenlijk verschillen van de MIPS/Emotion Engine..... alsmede van de Cell in de PS3.

Waarom moeilijk emuleren, als het makkelijk kan met een "daughterboard" waar een volledige PS2 op zit?

Daarom zal er ook wel een probleem zijn met de compatibiliteit... ze gebruiken het laatste PS2 bordje/ontwerp wat ze hebben in de PS3.. en dat bugt dan nu beetje met wat games....
volgens mij hebben ze de cpu van de psx gebruikt als io controller in de ps2

http://en.wikipedia.org/wiki/Playstation_2
I/O Processor

* CPU Core: Original PlayStation CPU (MIPS R3000A clocked at 33.8 MHz or 37.5 MHz)
* Sub Bus: 32 Bit
* Connection to: SPU and CD/DVD controller.
* Interface Types: 2 proprietary PlayStation controller ports, 2 proprietary Memory Card slots using MagicGate encryption, Expansion Bay (DEV9 or PCMCIA on early models) port for Network Adaptor, Modem and Hard Disk Drive, IEEE 1394 (2), Infrared remote control port (2), and 2 USB 1.1 ports with an OHCI-compatible controller.
Klopt, die draait in de ps2 wel iets sneller maar wordt terug geklokt in ps1 modus.
Het jammere ervan is dan weer dat de spellen die er op komen niet echt voor de gemiddelde tweaker zijn weggelegd en geen grafische hoogstandjes hoeven te hebben (zie Mario, Zelda en die andere bagger).
Ja....tweakers spelen liever grafisch vette onoriginele 13 in een dozijn shoetertjes met standaard wasd en muis besturing :r

En dan net doen of FEAR de meest originele game in jaren is..... |:(

Om mijn god...vind je het gek dat de PC-markt maar blijft krimpen......
Van de duizenden PSX en PS2 titels zijn er dus enkele tientallen die niet werken; dat vind ik een laag percentage. Vijf jaar terug speelde dezelfde discussie toen een aantal PSX titels het niet bleken te doen op de PS2. 100% compatibiliteit kan je niet verwachten vind ik. Lullig als je nou net toevallig zo'n spel hebt, maar die kans is dus uiterst klein. Wel ben ik benieuwd om welk titels het gaat. Met wat mazzel zijn het allemaal vage Japanse dating sims ;)
Ja maar hallo, dit gaat wel over PS2 spellen, op een PS2, dat mag toch gewoon niet voorkomen? Het spel is voor dat platform, en dan werkt iet niet.

Dat ie het op de ps3 niet doet, okay.
Wie zegt dat ze ALLE spellen al getest hebben, van diegenen die ze al getest hebben zijn er 38 PS1-spellen en 9 PS2-spellen die niet werken

PS1 zou ik een beetje kunnen begrijpen, alhoewel ze wss wel op de ouder PS2 werken, maar PS2 spellen die niet op de PS2 kunnen gespeeld worden, dat is toch echt fout

Je stapt een winkel binnen en je vraagt aan de bediende: "kan ik dat PS2-spel spelen op de PS2?", "tuurlijk", zal de bediende zeggen, "PS2 is PS2"

Maar zo te zien is dit niet waar
Het lijkt me logisch dat het om hele vroege PS2 titels gaat; de kans dat die op nieuwe slimline PS2s worden gespeeld is gewoon niet zo groot.

Tuurlijk is het een probleem, maar om hierom nou meteen Sony te gaan affikken slaat nergens op.

Bovendien betreft het strikt genomen niet een PS2 maar een PSTwo; die mist sowieso bepaalde features t.o.v. de PS2, zoals HD support. Moet je dan gaan klagen dat je geen FFXI kan spelen op de PSTwo?

Gechargeerd, weet ik, maar ik vind dit een wat overdreven probleem gezien de aantallen. Ja, ik weet dat ze niet alles getest hebben, percentage blijft extreem laag.
Ik heb zelfs met een oude PS2 compatibiliteitsproblemen omdat met oude PS1 spellen de multiplayer optie niet werkt omdat de 2de controller niet gevonden word dus dit verbaasd met niks.
Het sterke punt van de PS2 was de backwards compatible omdat je zo je bestaande collectie kon blijven houden cq uitbreiden. Maar als dit wegvalt is dit groot minpunt voor Sony.

Waarom zouden ze eigenlijk andere software in hun PS2 gooien?
Waarom zouden ze eigenlijk andere software in hun PS2 gooien?
Waarom gebruik jij geen Windows 3.11 meer?
Een PS2 is een PS2, en als hij nou nieuw of oud is hij hoort gewoon compatible te zijn. Met zijn oudere broer, anders zou de nieuwe versie toch een andere benaming of nummering horen te geven, en/of mits de vervolgens de naamgeving niet voldoende is hiervoor in de winkel waarschuwen.
Ondertussen kan hij ook geen garanties geven over de PS3, die naar verwachting volgend jaar op de markt komt. Eerder claimde Sony dat de spelcomputer 'backwards compatible' zou zijn.

Hoe, blueray schijfjes zitten toch in zo'n soort minidisc beschermhoesje? Of zeg ik nou iets heel doms :?
De compatibiliteit ligt hem niet in de medium dat gebruikt wordt om de spellen op te zetten, maar aan de chips die gebruikt worden om de software te lezen.

Blijkbaar lezen die nieuwe chips de software op een andere manier dan de oude chips. Bij de XBOX is hetzelfde probleem. Daar moet de software geŽmuleerd worden (ik weet even niet of deze zin wel klopt). En bij emuleren betekent het niet dat alle oude software automatisch werkt.

(dit heb ik allemaal vanochtend ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar, verbeter me maar als ik het fout heb)
Edit: lees ook de reactie van bierbuik een paar posts naar beneden.
Het lijkt me dat als het medium fisiek niet past de compatibiliteit gelijk weg is. Of de chips nou wel of niet goed zouden zijn.
www.blu-ray.com

Het zijn dus "normale" CD's
geen idee eigenlijk, mss was dr al iets mis mee ofzo, iig wel schandalig van dat miljoenen bedrijfje sony. Je legt al gauw 150 euro neer voor een ps2 en waarschijnlijk zo'n 300 voor ps3 als het niet meer is.
Was het maar 300, denk na alle berichten dat wij meer aan 500 a 600 moeten denken. Zeker gezien het feit dateen blu-ray drive al rond de 74 a 100 euro kost.
No way. Kijken naar losse prijzen van componenten slaat nergens op, de GPU in de Xbox 360 zou bij (niet bestaande) losse verkoop ook in het segment rond de 400 euro zitten en guess what, de hele console kan je al voor 300 euro krijgen.

Sony komt later dan MS op de markt. MS zit op 300/400 euro, en jij denkt dat Sony dan een deuk in een pakje boter verkoopt als ze op 600 gaan zitten? Ik gok dat Sony tussen de 300 en 400 gaat zitten, dat MS bij de launch van de PS3 meteen 50 euro omlaag gaat met zijn prijzen en dat de prijzen elkaar volgend jaar om deze tijd niets ontlopen, net zoals de afgelopen drie jaar het geval is.
geen idee eigenlijk, mss was dr al iets mis mee ofzo, iig wel schandalig van dat miljoenen bedrijfje sony. Je legt al gauw 150 euro neer voor een ps2 en waarschijnlijk zo'n 300 voor ps3 als het niet meer is.
Ja, een grof schandaal. Ik heb trouwens zo'n grote zwarte bak naast mijn bureau met voor ruim 1500 euro aan zut erin, met een OS van nog eens een paar honderd, en daar draaien ook niet alle programma's op terwijl dat wel zou moeten volgens de sticker. Schandaal van die lui bij MS, en ook al die hardware boeren!

Edit: OT? Deels misschien, maar ik zet met dat OT stuk alleen recht wat hier hierboven m.i. foutief als +2 informatief wordt gewaardeerd.
Dan heb je Sony's berichtgeving omtrent de prijs van de PS3 niet echt gevolgd! Sony wil de PS3 namelijk voor minimaal 10 jaar in de markt zetten en zijn ervan overtuigd dat de consument wel wat dieper in de buidel wil tasten voor een apparaat dat zolang meegaat. Bij het bekend worden van de 360-prijs heeft Sony dan ook direct gezegd dat voor de PS3 niet een vergelijkbare prijs verwacht hoeft te worden (ze weigeren (veel) verlies op de console te draaien). Zonder een bedrag te noemen, werd de indruk gewekt dat minimaal 500 a 600 euro neergeteld zal moeten worden voor een PS3 bij de launch...noem het maar zelfverzekerdheid |:( .
De software van de spellen blijkt niet helemaal goed te werken met de nieuwe chipsets die voor de aankomende PS2 zijn gebruikt.
Is dit dan te wijten aan ontwikkelaars die zich niet aan coding conventions van Sony houden. Dus iets maken dat wel werkt, maar niet volgens de richtlijnen van Sony zijn. Ben op zich wel benieuwd of er ook PS2 spelen van sony zelf niet meer werken.
Dit zal niet altijd het geval zijn.
De meeste ontwikkelaars moeten eerst aan een batterij voorwaarden voldoen voordat ze een spel mogen uitgeven.

Een spel wordt ook hieraan getoetst door onafhankelijke testbedrijven. (Voor de XBox bijvoorbeeld zijn er maar een 3 tal bedrijven die mogen testen, ook moet een spel voldoen aan een 'boekje' van 400 bladzijden met allerhande regels).

Dit natuurlijk om te voorkomen dat een spel issues op een spelconsole vertoond. Wat op zijn beurt weer kan zorgen voor een dalende verkoop van de console.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True