Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Bron: PC Watch

Op het Japanse PC-Watch lezen we dat de GPU van de PlayStation 3 gebruik zal maken van technologieŽn van nVidia. De technieken die nVidia voor Sony's console gaat gebruiken, zullen deels afkomstig zijn uit de huidige NV40-generatie, maar voor een deel ook ontwikkeld zijn voor de nieuwe lijn die bekend is onder de codenaam NV50. De GPU biedt ondersteuning aan Rambus' XDR DRAM-geheugen: dit is de eerste keer dat nVidia samenwerkt met deze geheugenfabrikant. XDR DRAM werkt op snelheden tussen de 3,2 en 6,4GHz; dit geheugen levert de meeste bandbreedte per pin die op dit moment beschikbaar is. nVidia zal een XDR-ondersteunende geheugencontroller in zijn PS3-GPU moeten inbouwen, het is echter nog niet duidelijk of deze door Rambus of door nVidia ontwikkeld zal worden. De GPU zal worden gefabriceerd in Sony's Fab2 in Nagasaki en in OTSS, een fabriek van Sony en Toshiba.

PlayStation 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Men kan nu wel over deze specs kwijlen, maar bedenk wel dat hij pas over 1 - 1.5 jaar uitkomt en dan is die hardware dus lang niet zo duur en modern meer. De prijs zal dus wel meevallen en de voorsprong op computerhardware helemaal.

Mooi dat Rambus op deze manier in de markt blijft. Hun geheugentechniek is uniek, en biedt vele mogelijkheden zoals hier in een console.
De prijs zal dus wel meevallen en de voorsprong op computerhardware helemaal.
Natuurlijk zal de prijs niet schrikbarend hoog zijn. Het is belangrijk dat de machine (op termijn) geschikt is voor goedkope massaproductie.

De prestaties zijn er echter niet minder om. De huidige PS2 heeft een dataoverdrachtsnelheid van 2,4GB/s tussen de processor en de GPU. Ter vergelijking: een pc met AGP 8x haalt hier maximaal 2.1GB/s.
langzaam komen de stukjes naar boven , jammer dat de bron japans is zou er wel wat meer van willen weten,

Met blue ray in de ps3 zal het er trouwens ook wel naar gaan uitzien dat er ondersteuning komt van HDTV jammer alleen dat dat er nog niet is in europa, maar mischien komt er de mogelijkheid om hem aan te sluiten op je plasma / lcd tv monitor.

Uberhaupt zullen we pas echte details definitieft kunnen verwachten op de komende e3, en reken maar dat dit schatje toch wel een eurotje of 5 a 7 honderd zal gaan kosten. Vraag me trouwens af of er ook diverse varianten van de ps3 komen was geloof ik in het verleden wel sprake van.

het maken van een console vraagt om gedegen afstemming van diverse prodcuten / onderdelen op elkaar en dat kost tijd.

maar goed, voorlopig kunnen we als consoel freaks wel gaan sparen.
reken maar dat dit schatje toch wel een eurotje of 5 a 7 honderd zal gaan kosten
als het meer is dan 300 honder dan kunnen ze ze aan de straatsteenen niet kwijd raaken
PS3 is een kids console, niet papa's mooie nieuwe PC

elke game console moet het hebben van de game verkoop
net als printer boeren het moeten hebben van hun inkt
De PS2 kostte destijds bij de release ook een dikke 1200 gulden en liep ook behoorlijk hard(uitverkocht). Het ligt er waarschijnlijk aan welke next-gen consoles er op dat moment al verkrijgbaar zijn. Als de opvolger van de Gamecube bijvoorbeeld voor 300 euro in de schappen ligt, dan zal Sony de console niet voor 600 euro proberen te verkopen. Als ze echter de eerste zijn, dan zie ik dat nog echt wel gebeuren.
PS is een massa product, dat gaat niet werken voor een prijs van meer dan 500 euro, het geld moet sowieso met de games worden verdient en niet de console.

Maar als je per se als eerste een PS3 wilt hebben dan moet je hem meestal uit Japan laten komen via een grijze import en dan wil de prijs nog wel eens belachelijk hoog zijn maar da's dan ook alleen voor de echte 'idioten' bedoeld.
In hoeverre zal deze GPU future-proof zijn ?
NVidia kan natuurlijk nooit een super high-tech kaartje voor de PS3 ontwikkelen terwijl er pas maanden/ jaren later een pc-equivalent op de markt verschijnt.
Dat hoeft ook niet. In de huidige Xbox zit ook een nVidia chipset, deze was bij de introductie van de Xbox al achterhaald. Voor een console is dat alleen niet zo heel problematisch aangezien een console op een TV aangesloten wordt. Een tv heeft een lage resolutie (640*480 geloof ik) en dan heb je geen top-of-the-line gpu nodig. Deze chip die in de PS3 zal komen zal dan ook vooral de technologie'en (SM3.0, UltraShadow II, Displacement Mapping, MRT enz...) gebruiken maar hoeft dat allemaal niet op enorme resolutie's van 1280*1024 en hoger te doen met acceptabele framerates. Daarbij heeft een console het voordeel dat alle games speciaal geoptimaliseerd worden voor die hardwareset, en niet moeten voldoen aan allerlei standaarden en variaties in verschillende hardware zoals je dat wel bij een pc hebt (zo'n beetje elke pc is anders, toch draaien zo'n beetje alle games op al die verschillende pc's). Hierdoor kun je veel beter optimaliseren en daardoor wordt het toch al stukken sneller.

Vanwege die redenen is het niet zo'n ramp dat de gpu dan al wat achterhaald is. Geloof me, het zullen tegen die tijd nog steeds geweldige graphics leveren op acceptable framerates.
Ik denk dat het nu wel degelijk noodzakelijk is om juist een GPU te hebben welke ook voldoende kracht over heeft voor hogere resoluties. Het zou mij namelijk niets verbazen als de PS3 ook voor HD-TV geschikt gemaakt zou worden, waardoor de resolutie dus in ene wel een stuk groter geworden is.
Dat is duz onzin, een spelontwikkelaar zal zijn spel altijd voor 1 resoltie maken omdat op de hogere resoluties het spel natuurlijk anders loopt.

Het kan toch niet zijn dat iemand kan zeggen dat bijvoorbeeld Grand theft Auto bij hem langzaam draait als hij de hogere resolutie gebruikt.

Dan krijgen de consolemakers een slechte naam omdat hun "hardware langzaam zou zijn"
Sterker nog, de PS2 ondersteunt HD-TV output. Dit wordt echter niet door veel spellen ondersteund. Op http://www.hdtvpub.com/ is een lijst van titels te vinden die de mogelijkheden bieden.
Ik neem ook aan dat de PS3 HD-TV gaat ondersteunen.

Hoezo zou het de reputatie van de ontwikkelaar aantasten? Je klaagt nu toch ook niet bij de ontwikkelaar van de games dat het niet meer vloeiend draait op je gf3?
En weet je ook waarom dat niet door veel spellen ondersteund word? Omdat het niet hardwarematig ondersteund word. Zelfde geld voor DTS op de PS2 dat word ook niet hardwarematig ondersteund maar ze zijn er toch uitgekomen hoe het kan worden gebruikt.

Overigens ondersteunen zowel de Gamecube als de Xbox en de PS2 gewoon HDTV alleen is daar bij de Xbox ook echt rekening mee gehouden.

De volgende generatie zal dit volledig ondersteunen zo is bijv al bekend dat je je Nintendo Revolution gewoon kan aansluiten op je monitor dus wie weet wat dat allemaal voor mogelijkheden geeft.
XBOX ondersteunt ook HDTV, dus de resolutie kan een stuk hoger dan 640x480. Niet elk spel onderteunt dit, maar een hoop wel. Wanneer de PS3 uitkomt zal HDTV nog gemeenschappelijker zijn, en ik ga er dan ook van uit de de meeste spellen dit zullen gaan ondersteunen. In ieder geval NTSC spellen.

Dat de xbox zulke mooie graphics kan weergeven met zo'n oude gpu heeft minder met de resolutie te maken dan je denkt.
NTSC is 640*480, PAL 520*768 :)
Bijna.

∑ NTSC (resolution 648 x 486 - preferred format)
∑ D-1 NTSC (resolution 720 x 486)
∑ D-1 NTSC Square Pix (resolution 720 x 540)

∑ PAL (resolution 720 x 486)
∑ D-1 PAL (resolution 720 x 576)
∑ D-1 PAL Square Pix (resolution 768 x 576)
TV standaards:
NTSC heeft 525 horizontale lijnen waarvan er ongeveer 487 gebruikt worden om het beeld weer te geven. Framerate = 60 halve beelden, 30 complete beelden per seconde.

PAL heeft 625 horizontale lijnen waarvan er ongeveer 540 gebruikt worden voor het zichtbare beeld. Framerate = 50 halve beelden, 25 complete beelden per seconde.

Volgens bovenstaande gegevens heeft PAL dus een hogere resolutie dan NTSC tegen een iets lagere framerate.
[beetje offtopic]
Net andersom. PAL 768*576 (dat is wat wij hier hebben)
NTSC 720*540 vandaar dat ze in amerika zo'n kutbeeld hebben op de oude tv's. Wij hebben net wat meer lijnen en de kleuren zijn beter.
Overigens zien we niet de alle beeldlijnen, een deel valt buiten het beeld en daar zitten allerlei codes in (teletext etc.) Soms zie je op een tv of videoband van die witte blokjes bovenaan het scherm. Dan zie je die codes en info.
[/beetje offtopic]
Inderdaad. 640x480 is trouwens het NTSC-formaat...
NTSC is 720x480 en 30fps, PAL is 720x576 en 25fps.
Voor een console is dat alleen niet zo heel problematisch aangezien een console op een TV aangesloten wordt.
De PSX/Psone, PS2, Xbox etc kunnen ook op een monitor aangesloten worden. Voor de PSX/Psone niet zo heel erg nuttig ivm beperkte resolutie (256x480 t/m 640x480), maar voor de PS2 en Xbox heeft dat wel degelijk voordelen. Voor de PS2 wordt bij de Linuxkit een VGA kabel bijgeleverd, maar die kun je ook eenvoudig zelf maken of kant en klaar kopen. De Playstation 2 heeft variabele schermresoluties van 240x190/256x224 tot 1280x1024 dus een monitor/HDTV oid heeft wel degelijk voordelen.
Een tv heeft een lage resolutie (640*480 geloof ik)
Nope, een TV heeft geen resolutie in pixels, maar beeldlijnen. Het aantal beeldlijnen voor PAL B/G/H/I/D/N en SECAM B/G/H/D/K/K1/L zijn 625, voor NSTC-M en PAL-M 525.
De bootresolutie van een PS2 is 640x480@50i en wordt bij het booten van een spel/DVD gewijzigd (op die manier zijn alle resoluties mogelijk die de PS2 aankan, waaronder noninterlaced output die begrijpelijk is voor hedendaagse monitoren). Voor DVD wordt deze na regioherkenning op de correcte DVD resolutie gezet. De maximaal opgeslagen resolutie op een DVD is voor PAL DVD-MPEG2 720 x 576 en voor NTSC DVD-MPEG2 720x480.
Zie oa hier voor meer info over weergaveresoluties.

Daarnaast: tegenwoordig hebben steeds meer TV's sinds medio 1996 een DVI/Dsub VGA aansluiting (zie oa. hier voor een lijstje met oude TV's met VGA ondersteuning). En dan hebben we het niet eens over PrPbY component video en HDTV wat inmiddels ook aan het inburgeren is in Europa en waarvoor Playstation 2 kabels zijn.

edit: linkfoutje :P
nVidia zal een XDR-ondersteunende geheugencontroller in zijn PS3-GPU moeten inbouwen, het is echter nog niet duidelijk of deze door Rambus of door nVidia ontwikkeld zal worden
Ik neem aan dat deze door nVidia gemaakt wordt omdat ze ervaring genoeg met geheugen controllers hebben (nForce1 en 2) en dan ook de geheugen controller in de GPU kunnen integreren.
De GPU biedt ondersteuning aan Rambusí XDR DRAM-geheugen: dit is de eerste keer dat nVidia samenwerkt met deze geheugenfabrikant.
Nvidia mag dan goede ervaringen hebben met geheugencontrollers ontwerpen, er moet ook specifieke kennis zijn over Rambus-geheugen(zeker aangezien dit de eerste keer is dat ze samenwerken) Denk dus dat de geheugencontroller wordt ontworpen door Rambus...
Kan je ze beter laten samenwerken...
Rambus weet (neem ik aan) als geen ander, hoe hun geheugen werkt, hoe je dat het beste aan kan sturen...

En nVidia weet als geen ander, hoe hun kaarten (gaan) werken... Dus lijkt mij, dat ze samenwerken eraan... :)
Ik neem aan dat deze door nVidia gemaakt wordt omdat ze ervaring genoeg met geheugen controllers hebben (nForce1 en 2) en dan ook de geheugen controller in de GPU kunnen integreren
Ik denk meer omdat zij het goedkoopst zijn eigenlijk...
Prijs zal grotendeels afhankelijk zijn van de rechten die ze Rambus moeten betalen voor het gebruiken van het geheugen. Aangezien Rambus het geheugen gaat leveren kan het zeer goed zijn dat ze de controller meeleveren en dit geheel het goedkoopste is.

Dat ze al eens een geheugencontroller ontwikkeld hebben wil niet veel zeggen. Dit is weer een nieuw type geheugen, dus deze zal geheel opnieuw ontwilleld moeten worden en ontwikkelingskosten zijn een groot deel van de kostprijs van een chip.
je kan je ook afvragen wat goedkoper is om zelf een controller te ontwikkelen met geheugen of de rechten erop te kopen. vaak is het laatste juist goedkoper omdat je heel veel ontwikkelingskosten bespaart en dat je al weet dat het concept fatsoenlijk functioneerd.
ik zie er ook niet echt veel in
Rambus verbaast me niets, in de PS2 zat ook al Rambus.
Dat lijkt toch meer op mijn ouwe verbrande moederbord.
als je oude verbrande moederbord uit een GSCube afkomstig is wel ja :+

http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/article/20000726/dsc_0057.jpg
Dat lijkt inderdaad verdacht veel op die foto!

Imo, is dit plaatje dus een hoax.. gratis reclame voor de PS3 dus.
Dat lijkt wel op een kaart welke in oude Digital & HP servers zitten. Zelfs het witte aansluitblokje rechts zit daarop.
tis gewoon een slechte foto
Dat is juist het punt... Met de gemiddelde mobiele telefoon maar je al betere foto's. Dit is echt een EGA plaatje uit het x86 tijdperk.

Of iemand zit leuk te klooien of Sany heeft dit uitgebracht. Maar het is zeker geen MB uit de PS3
Je bent wel een beetje voorbarig... Ten eerste zitten we met z'n allen nog steeds in het x86 tijdperk qua architectuur, ten tweede heeft EGA 16 kleuren en heeft het fotootje er wel wat meer....
Jij schijnt het mobo van de PS3 al te kennen aangezien jij zeer stellig weet te vertellen dat dit niet een PS3 mobo is; dit impliceert dus dat jij weet hoe het er WEL uit zou moeten zien?

No flame intended btw ;)
Hoezo niet? MIsschien is die foto wel gemaakt door iemand die niet dichtbij het mobo kon komen zonder onopgemerkt een foto te maken.
het plaatje heeft om precies te zijn 14386 unieke kleuren (PSP color count) :)
Jij schijnt het mobo van de PS3 al te kennen aangezien jij zeer stellig weet te vertellen dat dit niet een PS3 mobo is; dit impliceert dus dat jij weet hoe het er WEL uit zou moeten zien?
Of hij weet wat voor bord dit is en dat dit geen PS3 mobo is. Daarvoor hoef je niet te weten wat voor mobo de PS3 wel heeft.
Re: lezen we dat de GPU van de PlayStation 3 gebruik zal maken van technologieŽn van nVidia

Lijkt me ook logies als ze net een deal hebben gesloten met Nvidia. |:(

http://www.tweakers.net/nieuws/35323/?highlight=ps3

Wat een verassing ( zucht )
ziet er wel stoer uit, kvindt alleen jammer dat ze niet vermelden hveel MB de videokaart zal zijn... aangezien dat de ps2 maar 16 MB had :P (laaaaaammmmmeeeee) en die snelheden wil ik ook wel eens meemaken, ps2 en gamecube hadden d8 ik 400 Mhz, en de xbox 700mhz :P
aangezien dat de ps2 maar 16 MB had
Nee hoor. De PS2 heeft 32MB ram, 4MB on-chip(!) videogeheugen, 2MB in de sound processor voor samples e.d. en nog eens 2MB voor buffering in de IO processor.
de I/O processor is trouwens de PS1 processor (vandaar ook de backwards compatability)
Het zou fijn zijn als je de games op HD resolutie zou kunne spelen op je plasma/LCD . Kan je teminste eindelijk wer eens de boel goed zien.

720*576 is echt veelste laag voor 3d games.
da's nu toch ook niet waar eh. Zoals hierboven staat is een normale tv-uitzending hier lager dan 640*480 qua resolutie. Films op DVD zijn ook nie veel meer. Als er een beetje beweging inzit kan je brein de meeste details toch al niet meer vatten.
Ik speel bv halflife2 op 640*480 zo goed als min. details maar met anti-aliasing aan, ik vind dat er niet slechter uitzien dan bij een vriend van mij op 1024*768. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak :) en hangt af van hoeveel je verwend bent en zo, maar toch, als je voldoende ver van je scherm zit is dat geen probleem.
Films op DVD zijn 720*576. Dus wel een stukje hoger dan de 640*480 die jij aangeeft....

Toch 17% meer beeldlijnen...
waarom spele op 640*480 ??? koop dan een nieuwere videokaart ;)
waarom vergeten ze er nu bij te zetten dat de eerste generatie van die dingen waarschijnlijk het 65nm fabricage proces zal gebruiken, en de latere versies om de kosten te drukken over zullen stappen op (!) 45nm.....niet slecht, daar wil ik ook wel wat n40 nv50 hybrides van hebben.....

Inderdaad jammer als je bedenkt wat slecht deze techniek gebruikt gaat worden..... |:(
Ik denk dat playstation gamers al blij zijn met een beetje opgevoerde grafhics. Naar mijn idee hebben console gamers andere mening over grafische kwaliteit enz.
Consolegamers willen gewoon het beste wat er is.
De beste graphics zonder continu te hoeven upgraden.
Consolegamers willen gewoon het beste wat er is.
De beste graphics zonder continu te hoeven upgraden
dat geld misschien op het begin, bij de aanschaf, dat gamers de beste graphics willen...
maar omdat niemand verwacht dat console de pc na een jaartje nog echt bijhoud, gaat het daarna vooral om gameplay en gemak, en dat men idd niet steeds hoeft te upgraden
Deze discussie is nutteloos aangezien een console bestaat uit fixed hardware. Dit heeft voor- en nadelen. Een groot voordeel vind ik dat je een systeem koopt dat 5 volle jaren meegaat zonder dat je elk halfjaar je videokaart moet vervangen om de nieuwste games te kunnen spelen. En 'achterhaalde graphics' is een relatief begrip. Is mijn pc die ik vorige maand heb gekocht achterhaald omdat er nu een snellere op de markt is ? Tja, als het je hobby is om als een slaaf te upgraden dan is dat een keuze. Die keuze wordt voor een groot deel bepaald door ATI, NVidia en de games-ontwikkelaars.
Voor bijna al mijn games heb ik een PS2 en ik ben zeer tevreden over de graphics (al is dat niet echt heel belangrijk voor me). Voor de emu's heb ik een Xbox. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de games, hoe oud of lelijk ze ook zijn.
Hehe
Consolegamers willen gewoon het beste wat er is.
De beste graphics zonder continu te hoeven upgraden
En daarom heeft bijvoorbeeld een xbox 64 mb intern geheugen wat gedeeld wordt met het Gpu. Dus kan je er nooit zwaardere textures gebruiken als 64 mb.
Wat zelfs theortisch niet mogelijk is omdat dit 64 mb ook voor het spel zelf gebruikt moet worden.
Alle top games op de consols gebruiken nooit meer als 32mb textures omdat anders het consol te traag wordt
En als je dan nagaat was toen al het gebruik van 128mb textures op de pc normaalste zaak van de wereld voor top gamers.

Nee wat consol gamers willen is zo min mogelijk uitgeven met een zo hoog mogelijke fun factor.
Wil je de beste graphics dan ben je een debiel als je alleen al naar een consol gaat kijken.
Ik zou zeggen, kijk eens op een site met (oude of nieuwe) arcade-games. Het is zeer gangbaar dat hierin de nieuwste beschikbare grafische processoren en CPU's worden toegepast. Indien de techniek even niet meezat, werden er gewoon dual, triple en quad processoren ingezet. Om dit nou slecht gebruik van techniek te noemen, gaat me wat ver. Jouw thuiscomputer profiteert ook van dit soort ontwikkelingen, om het nog maar niet over industrieele en militaire toepassingen te hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True