Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Bron: Computer And Videogames

In schijnbare navolging van Nintendo heeft Sony een bedieningsapparaat gepatenteerd waarmee een computer de bewegingen van de gebruiker in drie dimensies kan volgen. Waar Nintendo de controller van de Wii met een bewegingssensor zal uitrusten, maakt Sony echter gebruik van een camera om de positie van een 'pen-achtig' bedieningsinstrument te bepalen. Met name het feit dat het om een enkele camera gaat is bijzonder; tot nog toe waren voor een fatsoenlijke driedimensionale plaatsbepaling altijd twee of meer camera's nodig. De technologie zou zwaar op het gebruik van de Cell-processor leunen, die volgens diverse berichten erg geschikt voor dit type beeldanalyse zou zijn.

De gelijkenis met de functionaliteit van de 'Wii-mote' en de toepassing van de Cell-cpu maken aannemelijk dat de Japanners met de nieuwe techniek een controller voor de PlayStation 3 willen bouwen. Het lijkt echter niet erg waarschijnlijk dat Sony al bij de introductie van de PS3 met een werkend model op de markt zal komen: waar Nintendo de gamemakers al vorig jaar met hun ruimtelijke controller uit ontwikkelen kon sturen, is Sony's concept het papieren stadium kennelijk nog niet ontgroeid. Zelfs als er binnen enkele maanden werkende prototypes kunnen worden gepresenteerd, zal het nog flink wat tijd kosten voordat er bijbehorende content kan worden geleverd. Bovendien wordt de standaardcontroller van de PS3 al met een anderssoortige bewegingssensor uitgerust.

Patentschets van Sony's driedimensionale controller

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Lijkt me opzich wel leuk, in bepaalde games e.d
Lijkt een idd een beetje op de Wii, maar is toch weer iets anders. Lijkt me meer een add-on voor de eyetoy.

Maar als het idd veel van de cell-proc eist, dan moeten de games het meer hebben van de gameplay en de fun, dan van de hoogstaande Gfx.
de cell heeft zat cpu kracht over om dit soort dingetjes te doen ;)
de kracht zou hij wel hebben, alleen of het benut wordt in een tweede, de triplecore van de 360 heeft ook genoeg kracht, maar waar blijven de applicaties die het werkelijk benutten?

ik denk dat alle games nog steeds maar gebruik maken van 1 core en misschien nog 1 core voor physics
Door zo'n toepassingen wordt de cell juist gebruikt tot vol vermogen. Aangezien het een uitbreiding is en wss een aparte core nodig heeft, maar als je ze ervoor niet gebruikte kan je ze nu evengoed wel gebruiken.
En daarbij zal vooral de RSX voor de mooie plaatjes zorgen, niet de Cell.
Wat wel erg leuk zou kunnen zijn, als ik het tenminste goed begrijp, is dat de feitelijke controller zonder draadjes en stroomvoorziening zou kunnen werken.
Het bepalen van de beweging en de positie wordt gedaan door de vaste camera. Een soort doorontwikkeling van de eye toy dus en daarom - enigzins ook een reactie op bbob1970 - niet helemaal een papieren tijger.
Wie zegt dat het ding/apparaat misschien ook wel knoppen krijgt... Het lijkt me nogal doelloos om alleen met een stokje te zwaaien voor een camera, dan zou het echt een veredelde eye-toy worden die er een extra dimensie bijkrijgt, maar waar je dan wel met een lame stokje aan het zwaaien bent.
Ik ga ervan uit dat er nog wel wat knopjes/features bijkomen om dit product te rechtvaardigen.
Volgens mij hoeft dat niet, als je hier ook nog dit artikel bij leest:

"... After that is a scene where a player very simply loads a gun with a one-handed shotgun-cocking move (he basically had his hand with the index finger in a gun pose, and when he did the cocking move, the gun reloaded). "

(bron)
E3 2006: Next-Gen EyeToy Concepts:
http://ps3.ign.com/articles/708/708451p1.html
Hahahah, die beweging.... moet opeens aan interactieve pornospellen denken...
Wie zegt dat het ding/apparaat misschien ook wel knoppen krijgt
Inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht, al blijft het zo dat dit een stuk simpelere mechanieken zijn dan positie en snelheidsbepalers (gyroscopen?) en dus waarschijnlijk lichter en handzamer.
Als principe (passieve controller) vind ik het wel erg interessant. Waarschijnlijk is het ook niet (helemaal) nieuw (zie ook reactie Sentry23), maar je zou dan ook een soort controller suit kunnen maken, zonder dat daar kilo's aan draadjes en sensoren in moeten. Door het gebruik van 1 of meer camera's en markers op de suit kun je dan echt lopen, rennnen en springen in games.
Ook - en dit is zeker gebaseerd op Sentry's reactie - kun je dan echt van wapen wisselen, de camera herkent dan of je een pistool of een shotgun vasthebt (hehe, als je dan nog geen shotgun hebt gevonden in het spel sta je IRL met een shotgun-achtig voorwerp in je handen en in-game met lege handen, de wereld op zijn kop)
Hmmm dit concept is niet nieuw voor mij. Ik ken enkele studenten die hier een een proef mee hebben gedaan. Het idee was gebaseerd op Star Wars en gebruikten daarvoor een Light Saber die werd herkend dmv de kleur van dat ding.
Vervolgens konden ze dan alle hoeken berekenen omdat de rotatie steeds vanuit 1 punt plaatsvindt. Als je dan de werkelijke maten weet van dat ding kun je ook de afstand ed berekenen.
Ze pantendeeren tegenwoordig alles.
Alsof het allemaal zo nieuw is..
Bestaat allemaal al jaaren is aleen niet gepatendeerd...
had 10 jaar geleden ofzo een Gravis gamepad for de pc waarmee je dingen kon beweegen doormiddel van de pad om zijn verschillende assen te draaien.

Uitvinding gejat van nintendo ? doh.
Analoge stick op de N64 ja die hadden ze niet op de ATARI2600/C64
DualSchock zat op de PS1 toen de N64 er nog niet was.
Force Feedback is trouwens van Microsoft.
En was er al toen er nog geen ps1 was.
Vraag me af of het woord PC kan trade marken...
Nintendo heeft dat gejat en noemde het Rumblepack.
En sony noemde het dualschock.
Had toen zoon microsoft demo stick in de winkel, wat maakte dat ding een herrie zeg.
Correctie, de Dual Shock kwam nadat Nintendo de N64 al had onthuld, samen met de force-feedback functionaliteit. Het heeft daarna echter nog een hele tijd geduurd voor de N64 echt in de winkels lag, en in die tijd kon Sony mooi het patent van Immersion jatten voor de Dual Shock...
m.a.w een patent op een theorie dus.

Misschien zou het echt eens zinvoller zijn voor de patentdiscussie om iets pas te kunnen patenteren als het echt werkt en niet alleen op papier.
Mjah op deze manier had Nostradamus ook wel het een en ander aan patanten kunnen realiseren. :+
Lijkt me niet, sommige ontwikkelingen duren jaren, dat is nooit geheim te houden. Bedrijfsspionage zou dan uit de hand lopen bijvoorbeeld.
Dat is inderdaad het beste. Alle theoretische ideeën zijn feitelijk nog science fiction zolang ze niet zijn uitgevoerd. Zo lust ik er nog wel een paar... :|
Ik ga Warp-motoren patenteren :+
Moet je er wel zo'n mooi tekeningtje bijvoegen, anders is het niet geldig natuurlijk :+
haha was 'm weer vergeten, dacht dat er ook iemand was die om te demonstreren hoe slecht het patentensysteem is het wiel heeft laten patenteren.
grapjas... :P heb je ook het geld ervoor :D
Tijdens de ontwikkeling van een idee heb je waarschijnlijk contact nodig met de buitenwereld, zodat anderen wellicht te veel over je idee te weten komen en ze je voor kunnen zijn.

Wat mij betreft mag je een patent best aanvragen maar raak je 'm kwijt zodra je er 1 jaar lang niks mee hebt gedaan. Zolang je kan aantonen dat je bezig bent met het verder onderzoeken en ontwikkellen van de uitvinding mag dat ook meetellen.
Als je een patent dat al een jaar niet meer word gebruikt mag 'kraken' geef je natuurlijk wel een nieuwe betekenis aan het woord Cyber Punk :P
Als het goed is gaat het om een Sony patent wat samen met deze jongens tot stand is gekomen:
http://www.primesense.com/

(de how we do it is wel grappig :) )

Zo te horen bestaat het apparaat ook al, en is het platform independent met eigen processing aan boord.

We zullen het wel horen binnenkort.. (hoop ik)
vrijdag patentendag ;)
....en maandag rechtzakendag. :P
Vraag mij af warom er dan potmeters in mijn c64 joystick zaten.
Volgens mij waren ze wel degelijk analoog
Hoewel de meeste micro switches erin hadden.

En anders neemen we toch de controller van zoon Ping / Plong spel met zooon draaiwieltje ? :P
Uit 1953 ofzo :)
Dat waren de eerste Consoles.... (snif)
Colecovision die had ook analooge stickjes die verdomd veel op dat stickje van Nintendo lijkt :P
Potmeters? is dat iets voor lesbo? :P
is dit niet al de zoveelste keer dat er een "concept" word overgenomen van nintendo (denk aan analoge stick op de N64 en de playstation 1 controller of de force feedback trilfunctie van de N64 en toen de dualshock in de playstation)

ik vind het een beetje jammer ik zou namelijk liever zien dat ze echt met iets nieuws komen, iets wat echt baanbrekend is in gameplay,
De eye toy is er jammergenoeg nooit goed doorgekomen in nederland.
Ik zou gewoon graag willen zien dat de console fabrikanten meer bezig gingen met gameplay dan met power en graphics, die zijn naar mijn idee onderhand wel even goed genoeg namelijk, ze gebruiken vaak zelfs niet de volledige power van de console en dit terwijl er wel heeeel veel games op de markt komen die eigenlijk best snel vervelen.

beetje jammer
Dus, als je met de rug naar de camera staat, of er loopt iemand voorbij de camera, kan je het spel niet meer besturen. Het lijkt me een magere poging om een Wii controller te bouwen die er vooral niet op mag lijken ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True