Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Bron: DailyTech

Nadat het bedrijf Splitfish eerder deze week al met een bewegingsdetector kwam voor de PlayStation 2, lijkt het er nu op dat Sony zelf soortgelijke ideeŽn heeft. Eerder dit jaar heeft de consolemaker een patent aangevraagd voor een techniek om bewegingen te registreren.

Detecteerbare elementen in controllerPrecies een dag voordat de Wii-controller op de E3 werd getoond (9 mei) werd de patentaanvraag ingediend. Ondanks dat het patent veel doet denken aan de Wiimote komt de werking toch niet volledig overeen. Sony's methode maakt gebruik van een rijtje detecteerbare elementen - het meest voordehandliggend zijn ledjes - die bij de controller ingebouwd worden. Deze elementen kunnen vervolgens gedetecteerd worden door een camera. Wanneer er sprake is van beweging van de controller zal de camera dit opmerken en worden de bewegingen als acties in spellen doorgestuurd.

Volgens het patent zou op deze manier verscheidene vormen van beweging herkend kunnen worden, zoals het op- en neergaan van de controller en het maken van rukbewegingen. Een aantal van de gegeven voorbeelden komen bekend voor; zo wordt er gesproken over de mogelijkheid tot zwaardvechten en het kunnen bedrijven van verschillende takken van sport, wat al eerder is uitgevoerd, respectievelijk in de Wii-spellen Red Steel en Wii Sports. Het is de vraag of het aanvragen van dit patent gezien kan worden als blijk van Sony's interesse in de mogelijkheden van de Wiimote. Het is ook denkbaar dat Sony het patent wil gebruiken om mogelijke rechtzaken te weren, indien de gigant met een tegenhanger van de controller van Nintendo op de proppen komt.

Illustatie werking patent
Werking van Sony's bewegingsdetectie-patent vormgegeven in een illustratie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Het systeem van Nintendo werkt precies andersom: zij hebben de ledjes in de sensorbar zitten, en de detector in de controller.
Klopt bijna. De controller registreed ledjes.
Je hoeft daarom de sensorbar niet perse tegebruiken.
Je kan ook zelf 2ledjes kopen en 2batterijen om je eigen sensorbar te maken. (Als je me niet gelooft moet je ff op Youtube zoeken).

@Crazy
Maar 9vande10 (bijna zeker 10van10) spellen werkt op 1of andere manier met richten. Bijvoorbeeld in zelda je kon gewoon rondlopen zonder sensorbar, maar als je je boog wilt gebruiken wordt het toch wel lastig zonder sensorbar.
nee correct :) sommige games vereisen, jammer genoeg, wel infrarood

waar ik op doelde is het feit :

de sensoren in de wii (helling, schuinte etc) communiceren adhv BT. Het rechtstreeks aanwijzen via iRda.
Volgens mij werkt dit dmv bluetooth, right? Want ongeacht of je voor of achter de sensor zitten, we konden gewoon door gamen!? Zonder DIRECT naar de ontvanger te wijzen!

Behalve in het menu, om de muis-pointer te gebruiken, dienden we naar de balk te wijzen.

Opstelling test:

Beamer-scherm
|
zithoek (1)
|
beamer
|
ontvanger(balkje)
\/\/\/\/ = richting
(2)

oftwel, op plek 1 werkt de wiimote perfect in games
op plek 2 moeten we zitten om de mousepointer (infrarood) te bedienen!
Het is ook denkbaar dat Sony het patent wil gebruiken om mogelijke rechtzaken te weren, indien de gigant met een tegenhanger van de controller van Nintendo op de proppen komt.
Ik neem aan dat het ook eraan ligt hoe Nintendo zijn patent geformuleerd zit, aangezien ze waarschijnlijk wel Prior-art kunnen aantonen.

En verder zit je nog met die recente rechtszaak tegen de Wiimote, hoever is die van toepassing op dit?
Nee, de nintendo werkt net andersom: de detectie zit in de wiimote, de sensor bar bevat de ledjes (is ook helemaal geen sensor).

Bedenk dat het de implementatie is die geoctrooieerd wordt, niet het idee.
De controller werd niet op de E3 onthuld, al in September 2005 heeft de president van Nintendo de Wii Remote aan het publiek getoond.

De dag 9 of 10 mei heeft daar dus niets mee te maken.
Een bestandssysteem heeft gewoon altijd blocks/clusters hoor of dat nu op schijf of flash geheugen is maakt niet uit. Dus sony heeft die term echt niet bedacht.
De save games van de Wii worden met blocks aangeduid en waar doet mij dat aan denken.
Een Commodore 64 :P.

Het naampje voor het ding maakt niks uit. Al was het "points" geweest - het is gewoon dat het woord "bytes" te lastig is voor een willekeurige consument.
Jongens, sony en nintendo waren vroeger dikke vriendjes hoor :)

De Playstation 1 was origineel een add-on voor de SNES, na wat ruzie is sony zelf verder gegaan en heeft er een losse console van gemaakt..
Ze waren vroeger dikke vriendjes, maar kregen daarna ruzie. En nu, vele jaren later, zijn het concurrenten op dezelfde markt...

Yep, dikke maatjes. Als Nintendo een soortgelijk systeem als de Wii op de PS3 tegen kan houden, dan doen ze dat.
nintendo was ook met philips in zee gegaan, zonder dit aan sony te melden. Terwijl ze al een afspraak hadden met sony. In het japanse zakenleven is vertouwen heel belangerijk, dus sony voelde zich zeer zwaar genaait en is toen van de addon een compleet systeem gaan bouwen, en is daar niet geheel onsucessvol in geweest :)
Nee dat heb je fout, de playstation was eerst een mogelijke samenwerking tussen sony en philips, maar dat kwam op niets uit, daarna is sony met nintendo in zee gegaan, en daar is ook niets uitgekomen, en toen is sony maar zelf verder gegaan.. De HW in de playstation 1 is compleet opnieuw ontworpen na de samenwerking met nintendo, dus nintendo heeft uiteindelijk helemaal niets te maken met de tot stand koming van de playstation.
Dit lijkt me een hele slechte manier van bewegins detectie:

-vingers ervoor.. geen detectie
-Controller niet op de tv/camera gericht.. geen detectie
-Iemand loopt er voor langs... geen detectie.

Hier heeft de Wiimote allemaal geen last van (behalve voorlangs lopen dan bij sommige games..)
Hier heeft de Wiimote allemaal geen last van
- vingers voor de IR-camera van de wiimote: geen detectie
- controller niet op de tv/sensorbar gericht: geen detectie
- iemand loopt er voor langs: geen detectie (zoals je zelf opmerkte)

Maw, er is helemaal geen verschil. Zoals iemand al aanhaalde is het enige verschil dat Sony hier net het omgekeerde van de Wii patenteert.

Vanuit batterij-gebruik is de Sony keuze overigens beter, want een paar ledjes zullen wel minder verbruiken dan een IR-camera met bijhorende software.
Er is echter wel een groot nadeel: wanneer de camera op/onder de TV niet mooi recht staat, wordt alles met een offset geregistreerd. Daar heeft de Wii geen last van (heb mijn sensorbar niet vastgekleefd en hij staat altijd wel wat scheef zonder nadelige gevolgen).
Het grote verschil is, zoals ik het hier op T.net lees, is dat deze bewegingsdetectoren volledig op IrDA werken. Bij de Wiimote zitten er accelerators in de Wiimote zelf om bewegingen te detecteren. Bij verplaatsing van de Wiimote "voelen" deze sensoren de bewegingen en geven dit dan door aan de Wii. IrDA wordt hier dus niet gebruikt.

Dus zelfs als je geen sensorbar hebt, kun je ook nog games spelen, dit in tegenstelling tot het idee van Sony. Excite Truck zou misschien hieronder vallen, volgens mij wordt de iimote alleen gebruikt voor sturen.

Zoals eerder aangegeven, bij het echt richten op een voorwerp in de game heb je wel de IrDA nodig, dan heb je wel last van eventuele obstructies.
Ik ben het hier helemaal mee eens, ik heb meer het gevoel dat Sony met al zijn acties (SIXAXIS controller, en nu dit concept) probeerd te laten zien hoe innovatief de PS3 is. Zover ik het zie, ze waren gewoon niet zo innovatief als de Wii (no offence) tijdens het ontwerpen en nu proberen ze te laten zien dat ze dat toch "wel" zijn door deze manier.

Trouwens dit gaat zeker slecht werken zoals Therat10430 al zei, want wat als je een rondje moet draaien met je controller? Of de controller naar voren draait, dan zie je ook de lampjes niet meer.

Ik blijf erbij het lijkt meer een hopeloze actie dan echte innovatie!


Je doet het goed of je doet het niet....
Soortgelijke techniek zit eigenlijk toch ook al in de Eyetoy ?
"Volgens het patent zou op deze manier verscheidene vormen van beweging herkend kunnen worden, zoals het op- en neergaan van de controller en het maken van rukbewegingen"


Ik voorzie al heel wat 18+ games :)
de datum is natuurlijk wel belangrijk, want voor de foficiele release was er officieel niet beeknd hoe de wii mote wertk, en elke patentaabvraag van voor die datum kan dan dus niet gestolen zijn, en er is dan ook geen sprake van previous act ( wat was de echte naam daarvoor ook weeer?)

de nadruk ligt dus op het woordje Ųfficieel" en benadrukt dus het belang van het geheimhouden van ontwikkelingen die je doet tijdens het ontwerpen van een -bijvoorbeeld- controler voor een came-console.


sjee wat een post.. wat een fouten. zelfs voor mij onbegonnen werk om het nog te verbeteren. ik zie dat jullie toch al snappen wat ik bedoelde ;-)
Haha, jij bent echt grappig.

Ten eerste is de wiimote zoals iemand hier al zei al 9 maanden eerder getoond,dus wel degelijk prior art.
Ten tweede, waarom kan je een idee niet stelen voor de officiele release? Als jij een patent wil krijgen op iets dat je zelf bedacht hebt en aan niemand verteld, maar toch blijkt er iemand een week eerder precies hetzelfde gepatenteerd te hebben, dan heb jij mooi pech.
In theorie kan sony best bij nintendo ingebroken hebben voor de release om het idee te stelen, dan zouden ze volgens jou dus niks verkeerds gedaan hebben (op inbraak na dan) en kunnen ze gewoon een duplicaat patent indienen want het is nog niet gereleased |:(
ja, maar men zag alleen een wit kastje dat iets deed.
functionaliteit kun ej niet pateneren als je er geen technische werking achter weet. die hebben ze nu bedacht en ingediend voor een patent. er is geen sprake van prior art, omdat niemand weet hoe de wiimote werkt. wie weet werkte het systeem in de versie die 9 maand geleden al te zien was, wel heel anders dan de versie die nu te koop is.

er is dus niemand die kan bewijzen dat de wiimote 9 maand geleden al deed wat er nu ingediend is voor een patentaanvraag. daarom is geheimhouding van de ontwikkelingen ook belangrijk.

en als blijkt dat het patent precies doet wat de wiimote doet, en er blijkt dat de een bij de ander heeft ingebroken of geheimhoudingscontracten heeft gebroken, is er dus diefstal of contractbreuk aangetoont. en dus komt het patent dan toch bij de oorspronkelijke rechthebbende terecht.

omgekeerd aan wat ji beweert is het dus mogelijk dat ik met een luciferdoosje voor een tv ga staan zwaaien en beweer dat ik daarmee een spel speel.
als iemand dat dan heeft gezien en precies uitzoekt hoe zoiets moet, en patent aanvraag is dat dus volgens jou onmogelijk omdat ik recht heb op dat suysteem, omdat ik metd at luciferdoosje stond te zwaaien.

ik heb ook niet gezegd dat je een idee niet kunt stelen, maar eeen idee waarvan niet bekend is hoe het werkt kan wel gestolen worden. het heet dan niet gestolen, maar bedacht, en dat is wat sony heeft gedaan. zelfs als dat precies zou zijn wat de wii mote doet dan had nintendo dat eerder moeten patenteren.

want er geld gewoon bij patenten, dat degene die iets heeft bedacht en ontwikkeld, er patent op aan kan vragen.

als prior art niet bewezen kan worden krijg ik het ook.

verder zijn er natuurlijk andere eisen waar een patent aan moet voldoen voor je het wilt krijgen. een patent moet een inhoudelijke oplossing voor een probleem aandragen ipv een idee lanceren dat niet uitvoerbaar is op dat moment. dat is geen patent, maar een leuk idee.

verder zijn er bijvoorbeeld in de it wereld veel patenten die slechts bepaalde bekende technieken combineren op een manier die erg voor de hand ligt. dat wil men nu ook voorkomen, door bij een patentaanvraag zich af te vragen of iemand anders met dezelfde vakkennis niet ook hetzelfde zou kunnen bedenken om het probleem op te lossen dat opgelost zou worden door het idee waarvoor patent aangevraagd is.

zoiets als voice oevr ip. niemand heeft daat patent op. misschien wel op een protocol dat dat doet, maar het idee om de spraak in datapakketjes te stoppen die via het utp netwerk/internet te versturen zijn is niet te patenteren. zo is ook het diee om een spel te besturen met een draadloos apparaat dat beweging detecteert op zichzelf niet te patenteren. je kon vroeger immers al met zpo'n pistool op je scherm schieten. er zijn 3d helmen met bewegingsdetectie, er zijn "muizen"waarmee je draadloos presentaties kunt houden, etc.
Helaas Sony....

Dit patent gaat aan jullie neus voorbij.....
zie ook www.trackir.com

Een bewegingssysteem dat al enkele jaren op de markt is zoals sony beschrijft.
ja, maar dit is voor een gamecontroler he :P dat is het nieuwe er aan. :P
Het is ook denkbaar dat Sony het patent wil gebruiken om mogelijke rechtzaken te weren, indien de gigant met een tegenhanger van de controller van Nintendo op de proppen komt.
Dit vind ik nogal een vreemde redenering.
Of het patent wordt niet toegekend omdat het te weinig vernieuwend is/teveel lijkt op andere patenten (bijv. van Nintendo) en dit is dus zonder meer te gebruiken door Sony.
Of het patent wordt wel toegekend. In dit laatste geval kun je er bijvoegelijk vanuit gaan dat dit concept sowieso al geen inbreuk maakt op andere patenten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True