Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: PR Newswire

De PlayStation 2-controller beschikt over force feedback, maar niet over bewegingsdetectie. De MotionFX-adapter van het Canadese bedrijf SplitFish GameWare biedt voor veertig dollar een oplossing. Een PS3-versie zou in de maak zijn.

SplitFish GameWare-logo De MotionFX-adapter is een uitbreiding die op een reguliere PS2-controller aangebracht wordt. De gelukkige bezitter kan vervolgens 'duizenden' games besturen door simpelweg de controller in de juiste richting te kantelen, zo jubelt het persbericht. Bovendien is er geen extra randapparaat nodig, zoals de 'sensor strip' van de Wii, die bij de televisie geplaatst moet worden. Deze woordkeuze roept meteen de eerste vragen op: het lijkt er niet direct op dat de SplitFish-addon, naast draaiingen, ook verplaatsingen kan detecteren. Wel claimen de makers dat ze de problemen van de combinatie van force feedback en bewegingsdetectie hebben opgelost.

Sony claimde eerder dat de motoren van de rumble pack de nauwkeurigheid van de spelbesturing in gevaar bracht, maar SplitFish belooft 'soepel' spelplezier. Daarvoor zou het met patenten dichtgetimmerde ontwerp wel tamelijk veel rekenkracht opeisen: een Wii-versie is bijvoorbeeld niet mogelijk omdat 'de Wii minder performance dan een Xbox heeft'. Waarom iemand een Wii-versie zou willen is niet duidelijk; voor de PlayStation 3 zou dit gadget echter reuze interessant zijn. Helaas is de PS2-controller niet zonder meer compatibel met de nieuwe Sony-console, al zeggen de Canadezen dat ze druk bezig zijn om ook daar een oplossing voor te bouwen. Dat het grote Sony eerder niet in dezelfde opdracht slaagde, maakt dat project des te interessanter.

PlayStation 2-controller met SplitFish-bewegingsdetector
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Een PS3-versie zou in de maak zijn.
Ik dacht dat de ps 3 controllers dat al konden.
Het six axis-systeem
Ik denk dat de constructie dan zo zou worden, dat een ps2 controller (met rumble pack) wordt aangesloten op een ps3 (wat dus nog problemen oplevert), waarna je zo'n motion sense apparaatje op je ps2 controller hebt, waarna je zowel een rumble pack als een motion sense controller hebt :P.
(iets waar Sony dus niet in slaagde...)
Ligt het nu aan mij, maar ik snap eigenlijk geen jota van het artikel :
Een PS3-versie zou in de maak zijn.
Bij mijn weten heeft een PS3 controller sowieso al bewegingsdetectie (sixaxis).
De gelukkige bezitter kan vervolgens 'duizenden' games besturen ...
Alsof al die games ineens deftig gaan werken met die detector ?
Daarvoor zou het met patenten dichtgetimmerde ontwerp wel tamelijk veel rekenkracht opeisen: een Wii-versie is bijvoorbeeld niet mogelijk omdat 'de Wii minder performance dan een Xbox heeft'.
Alsof er ineens rekenkracht van de console nodig is om die SplitFish te laten werken ? Dan gaat geen enkel game toch nog werken ? Om maar te zwijgen van hoe men denkt CPU cycles van de console te hijacken.
En waarom vergelijken met de XBox ? Trouwens, heeft de Wii niet méér rekenkracht dan de PS2 dus waarom zou een Wii versie niet mogelijk zijn (maar opnieuw: niemand die dat wil want de Wii-controller heeft dat al standaard).
Helaas is de PS2-controller niet zonder meer compatibel met de nieuwe Sony-console, al zeggen de Canadezen dat ze druk bezig zijn om ook daar een oplossing voor te bouwen.
Snap ik weer niet, waarom zou je op een PS3 een PS2-controller met SplitFish willen gebruiken ?! Als het overigens voor de rumble is: een game voor de PS3 zal gewoon geen rumble geprogrammeerd hebben, dus ben je er niets mee (tenzij developers nu ineens expliciet die SplitFish zouden gaan supporteren... very unlikely).
Toch vraag ik me af of die rumble functie echt niet in de games gestopt gaat worden. Ik zou die conclusie niet zo snel trekken..
Waarom proberen ze zo graag de Wii onderuit te schoppen? :?

A.) Als de Wii niet krachtig genoeg zou zijn, waarom heeft de Wii het dan al? Blijkbaar slechte programmeurs / hardware designers daar...

B.) En waar is sowieso rekenkracht voor nodig? Om die tumor aan de bovenkant van die controller vast te kunnen houden? Dat ding moet op zichzelf werken of gaan ze zeggen dat ze 1000en games hebben herschreven en aangepast? 8)7

Wat een commerciële bullshit weer... :r
Ik dacht al dat ik de enige was die problemen had met het lezen van dit artikel. hier zitten echt te veel merkwaardige dingen in om het nog serieus te kunnen nemen
Waarom nou gelijk weer aangevallen voelen de Wii word echt niet aangepakt.... :?

Net zoals in dat andere artikel tussen de X360 en PS3 in Japan, zijn er van die fan-boys die vinden dat hun console aangevallen wordt...

Beetje objectief blijven aub begin me er een beetje aan te ergeren.
Sony claimde eerder dat de motoren van de rumble pack de nauwkeurigheid van de spelbesturing in gevaar bracht, maar SplitFish belooft 'soepel' spelplezier. Daarvoor zou het met patenten dichtgetimmerde ontwerp wel tamelijk veel rekenkracht opeisen: een Wii-versie is bijvoorbeeld niet mogelijk omdat 'de Wii minder performance dan een Xbox heeft'. Waarom iemand een Wii-versie zou willen is niet duidelijk; voor de PlayStation 3 zou dit gadget echter reuze interessant zijn.
De PS3 heeft al zo'n controller, wat is er interresant aan om dan nog een PS3 controller ebij te hebben, hetzelfde geld voor de Wii?
Waarom de Wii versie niet mogelijk is, dat is echt onzin, alsof je honderden Mhz nodig hebt om een paar simpele bewegingen te registreren :?

Ligt het aan mij of ben ik de enige die de denkwijze van de ontwerpers van deze controller designers niet snapt?

@DLGandalf: Laat een console het wel toe dat er opdrachten vanaf de controller aan de CPU worden gegeven?
Dacht dat bij de meeste consoles dit dichgetimmerd is omdat de console anders makkelijk te modden is.
het filteren van de motorbewegingen, en dat realtime, kan wel degelijk te veel zijn voor de Wii
het is dus niet slechts registeren en doorgeven, maar verwerken
en hoe ga je een PS3 vertellen dat ie dat moet verwerken, als het enige wat je doet is, een controller aansluiten? Dat kan niet! De 'ontvanger' van die bewegingsdetector moet alle berekeningen doen! Dus wat heeft dat met de rekenkracht van de console zelf te maken?

Dit hele project is een aanfluiting. Ik heb het 5x gelezen en snap nu nog niet waarom ze dit willen maken.
zoiets bestond al en dan veel beter zonder klik werk.

http://www.edimensional.c...?cPath=24&products_id=118

staat er trouwens een te koop op marktplaats
als ik dat filmpje zo eens bekijk op die site, dan ben ik niet echt enthousiast over de reactie snelheid van dat ding... voor mn gevoel zit er dik een seconde tussen :Z
De Wii te weinig rekenkracht? Goh, hoe kan het dan dat de Wii als eerste een volledige motion-sensor ondersteuning heeft?

Overigens is de Wii volgens Nintento ongeveer net zo sterk (grafisch gezien) als een oud model XBOX.

De reden dat Sony het voor de PS3 niet heeft gedaan is natuurlijk omdat ze al genoeg problemen hebben, en genoeg geld hebben gestoken in innovatieve rommel: de Cell-chip is er één van, en 't ontwikkelen van een "geweldige" backwards compatibiliteit is een tweede voorbeeld.

De énige reden voor mij om misschien toch nog een keer de PS3 te halen is voor Final Fantasy XIII en Final Fantasy versus XIII... maar als ze zo doorgaan wordt 't wel moeilijk kiezen hoor. Al die problemen met backwards compatibility, force feedback, develpoementproblemen voor nieuwe games, HD-issues... heerlijk allemaal :'(
tip: Final Fantasy XII komt in maart als het goed is naar nederland. deze is nog gewoon op de PS2.

het zal daarna wel weer 2 jaar duren voordat FFXIII komt en tegen die tijd zal de PS3 wel een stuk aangenamer geprijst zijn
Ik dacht dat een wii net iets sneller was als een gamecube :?
dacht ik dus ook.
En die Gamcube was weer sneller als de PS2.
Qua grafische kracht inderdaad.

Maar qua rekenkracht was de PS2, net als de PS3 de sterkste van zijn generatie.
Eigenlijk was de PS2 de traagste, als we de Dreamcast niet meerekenen.

Doom 3 is alleen op de Xbox uitgebracht omdat de PS2 grafisch gezien niet sterk genoeg was :)
De Wii is ongeveer 3x een GameCube qua kracht.
Had Microsoft ook niet zo'n oplossing ? De Microsoft Sidewinder Freestyle Pro ?


Of course, these are all standard gamepad PC features nowadays. There's a reason the code name for this controller while under development was "Tilt": the real claim to fame of this controller is its tilt feature. The Freestyle Pro by default operates in an analog mode where it can actually sense how far you have "tilted" the controller, both left-to-right and front-to-back, providing your analog X and Y axis control for gaming. Alternately, you can switch the controller to a digital mode where it acts exactly like a standard digital gamepad.
Ja, ik herriner mij dit van een computerbeurs..
Was een demo ervan met Motocross Madness, als je zijdelings tiltte ging ie naar links/rechts, enzv.
Huh eerst staat er in het stukje dat het icm een rumble pack niet mogelijk was
Je SONY beweert dat het niet kan, maar splitfish zegt dat het toch 'soepel' loop... zo begreep ik het iig.
Jammer dat het weer rekenkracht moet vergen. Het zal nooit acceptabel zijn als de ps2/xbox vanwege zo'n ding lage(ere) framerates halen, waardoor het het speelplezier vergalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True