Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties
Bron: TN Games

Het jonge Amerikaanse bedrijf TN Games heeft op de Game Developers Expo een opmerkelijk kledingstuk gepresenteerd. Het bedrijf maakte een vest dat gamers in de pijn laat delen wanneer hun virtuele alter ego een klap of een kogel opvangt.

Force-feedbackjasje (promo-screenshot) Het ForceWear Vest bevat een achttal 'force feedback units', die elk over een 'punch' van tien pond beschikken. Met de bijbehorende software wordt het vest geactiveerd als het spelkarakter neergeschoten of in elkaar geslagen wordt of van een keukentrapje valt. In een interview legde Mark Ombrellaro, directeur van TN Games, uit dat het ontwerp ervoor kan zorgen dat de sensatie van een enkele kogelwond volstrekt anders is dan wanneer iemand binnen bereik van een gek met een volautomatisch machinegeweer komt. 'Slaan, schoppen, schieten, een raket die door je heen gaat, het kan allemaal', aldus de trotse geestelijk vader. Hij benadrukte dat het momenteel nog erg lastig is om een gamer ervan bewust te maken dat hij mes of kogel in zijn rug krijgt: beeldschermen zijn niet in staat om die informatie op een realistische manier door te geven. Als het vest in november op de markt komt, wordt dat volgens hem allemaal anders.

Het grootste voordeel dat TN Games op zijn eigen site geeft, is dat bleekneuzerige geeks voortaan 'zelf de voorwaarden kunnen stellen waaronder ze in elkaar geslagen worden'. Dat lijkt een wel erg beperkte voorstelling van zaken: met name voor race- en vliegsimulaties is het gebrek aan g-krachten nog altijd een groot gemis. Terwijl niet iedereen op een dagelijkse portie beuken zit te wachten, zijn de g-krachten bij het nemen van de Eau Rouge een niet te versmaden extraatje voor raceliefhebbers. Het Forcewear Vest kan bovendien worden uitgebreid met extra units die druk op armen, benen en hoofd uitoefenen, en om de spelbeleving te vervolmaken is het kledingstuk ook nog eens leverbaar in stemmig geheimagentenzwart, zandhazengroen, of juist met vlammende racestreepjes. In eerste instantie wordt alleen ondersteuning voor Windows-pc's geboden. Over de prijs wilde Ombrellaro helaas nog geen mededelingen doen, maar het zal vast om een smak geld gaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

1 2 3 ... 8
Aarghh... Je kunt niet zomaar krachten (N) in versnelling (g) uitdrukken. Een zware laptop oefent 45N kracht op je schoot uit... maar dat zal niemand als een punch ervaren....

Teveel games gespeelt i.p.v. opgelet bij natuurkunde he? ;)


Niettemin een leuk concept. Zal jamer genoeg voorlopig wel bij klappen en kogel opvangen blijven. G-krachten zoals in een F1 auto zijn heel wat lastiger te simuleren...
Aarghh... Je kunt niet zomaar krachten (N) in versnelling (g) uitdrukken. Een zware laptop oefent 45N kracht op je schoot uit... maar dat zal niemand als een punch ervaren....
Lijkt mij dat het eraan ligt over welke druk de kracht wordt verdeeld. Oftewel de druk, P(Pa)=F(N)*A(m^2). Een laptop van 45N op je schoot levert dus niet veel druk, want het oppervlakte is veel te groot. Als dat pak die kracht dus verdeeld over een veel kleiner oppervlakte, dan ga je dat wel degelijk beter voelen.
Als met 45N een mes (heel klein oppervlakte) in iemand probeert te douwen voelt hij dat wel degelijk beter dan wanneer je met 45N en laptop (heel groot oppervlakte) in iemand probeert te douwen.
Kinetische energie was ½mv² als ik het me goed herinner. Het gaat dus om de snelheid waarmee het object je uiteindelijk raakt en het gewicht (er van uitgaande dat het raken op 1 moment gebeurt wanneer alle versnelling al is opgebouwd, als hij nog door blijft drukken als hij je al heeft geraakt wordt het een ingewikkeld verhaal), je kan dus versnelling gebruiken om te berekenen hoe hard whatever er tegen je aan gerost wordt gaat, dan kijken naar hoe zwaar het is en hoe groot.

Daarmee bereken je de energie die je op moet vangen.
(Daarna kun je spierdichtheid gaan bekijken en botten meetellen om te zien of je er blauwe plekken van krijgt :P)
en toch heb ik liever een laptop als een olifant op mijn schoot, want ik ben bang dat die olifant toch iets meer Nnetjes op mijn schootje uitvoert
Als een ff-unit zich kan afzetten tegen de buitenkant van de vest (riem ofzo?) en een druk kan blijven uitoefenen kan je naar mijn mening toch iets of wat het gevoel van versnelling kijgen (druk op je borstkast).

In ieder geval, als de prijs meevalt denk ik wel dat dit vest kan aan-slaan ;)
Versnellingen neem je niet waar met je huid, maar met je evenwichtsorganen in je oren. Het pak kan je dus in elkaar drukken, maar daar zit niet veel versnellings-sensatie tussen! Denk maar aan de versnelling van de lift in een flatgebouw. Dat neem je helemaal waar met je oren.

Je voelt jezelf ook wat zwaarder of lichter worden op je voeten, wat de input van de evenwichtsorganen bevestigd. Echter, zonder evenwichtsorganen en zonder blik naar buiten, zou je anders niet weten dat je omhoog gaat! Je kan namelijk ook rondgedraaid worden met dezelfde sensatie op de voeten! Denk aan een centrifuge.

De enige manier om ook de evenwichtsorganen te 'misleiden' is een 'full motion'-simulator met een gesloten kabine (zodat je niet de buitenwereld ziet, anders compenseren je hersenen voor de input van de evenwichtsorganen).

Kortom: het pak kan dus alleen krachten simuleren, geen versnellingen!
Versnellingen neem je niet waar met je huid, maar met je evenwichtsorganen in je oren.
Dat ben ik niet geheel met je eens, het is al heel lang mogelijk om doormiddel van optisch bedrog en subtiele effecten als druk en andere gevoelsmatige prikkels het idee van een valversnelling na te bootsen.

Niet in de laatste plaats omdat je evenwichtsorgaan heel makkelijk voor de gek te houden is.
Nou, het idee dat je geen versnelling kunt simuleren is niet helemaal waar.... Bij een voorwaartse versnelling wordt je in je stoel (bij een auto bv. ) gedrukt. Als dat vest nu druk uitoefend op je rug, krijg je het idee van een versnelling....
@arjankoole

Daarvoor is dus de 'full motion' simulator. Die geeft een beeld (van een vluchtsimulator of iets dergelijks), maar niet van de buitenwereld. Bij het versnellen kantelt de simulator een beetje achterover, en beweegt een beetje voorwaards. Dit simuleert versnelling, omdat het ook een beetje versneld. Het achterover kantelen blijft staan tot de acceleratie over is, het bewegen van de simulator (klein beetje naar voren) stopt vrij snel, en als je stopt met de acceleratie (snelheid constant dus), dan gaat de simulator weer naar neutrale positie. en je evenwichtsorganen registeren deceleratie. Door het beeld en de kanteling interpreteer je dit als het stoppen van acceleratie.

Je evenwichtsorganen registreren dus wel acceleratie, maar zoals met zoveel lichaams sensors, kunnen alleen verschil waarnemen. De rest van de illusie wordt gemaakt door het beeld en het beetje achterover kantelen, en ingevuld door je hersenen.
Nee thy King heeft volkomen gelijk..

Wat je eerst moet zijn dat het 2 verschillende dingen zijn..

De hersenen kunnen zelf bepaalde dingen simuleren. Bijvoorbeeld in een race spel kun je soms het gevoel krijgen dat je heel erg hard gaat. Net als in een flightsimulator game. Maar zodra je uit de inleving in het spel gaat is het geen eigen-simulatie meer.

"Het labyrinth is een groep halfcirkelvormige kanalen in het oor. Ze zijn omgeven door een geleiachtige massa. Bij een plotse beweging of verandering van beweging zal de slijmprop vertraagd meebewegen. Hierdoor komen de haartjes van de zintuigcellen in beweging. Dit veroorzaakt een prikkel. Deze prikkels worden door de evenwichtszintuigcellen omgezet naar impulsen. De impulsen worden langs de evenwichtszenuw naar de hersenen gevoerd. Daar wordt deze waarneming vertaald."

Die input kunnen je hersenen (zover we nu weten) niet direct simuleren.

Doe je ogen maar dicht in de lift of in een acht baan, de registratie van beweging word niet anders.
@ arjankoole

Niet in de laatste plaats omdat je evenwichtsorgaan heel makkelijk voor de gek te houden is.

doet me denken aan dit ( voor de non-klikkers, een manier om mensen te besturen :) ) het heeft ook op tweakers gestaan dacht ik, het zou leuk zijn als zo'n systeem ook in die helm zit die bij het pijnpak hoordt.
Jouw laptop is ~4,6 kg? ;)
(45=m×9,81)
Een beetje fatsoenlijke desktopvervanger heeft er geen moeite mee dat te halen... mijn xps weegt ook een heel eind in die richting zover ik weet!
Met wat ingebouwde tepelklemmen etc. zal zo'n pak ook wel bij de SM'ers onder ons aanslaan. :)
Ik zie het bijbehorende computerprogramma al voor me; "op bezoek bij de virtuele meesteres". :o
Voor je het weet heb je zo'n apparaat als in die clip van Nine Inch Nails
Geeft een nieuwe dimensie aan jezelf naar de knoppen helpen :Y)
Kan bijna niet wachten op een software fout in dat jasje.
Probeer de dokter maar eens te overtuigen dat je in elkaar gemept bent door een kledingstuk.
Dat gaat dus niet lukken he!

De mechaniekjes kunnen niet meer dan zoveel Newton produceren, dat zal alleen maar minder worden.

Zie het als een automotor, die kan ook maximaal (noem eens een leuk getal) 200pk produceren. Zonder stevig wat extra poespas e.d. perst dat ding echt niet zomaar 400pk eruit met een beetje betere afstemming hoor!
En na een x aantal jaren verdwijnen er ook nog eens pk'tjes.... :(
Dan verdubbelen we gewoon de spanning op de motortjes.

ben benieuwd waneer de eerste rechtzaken komen.

:+
laat je de beste man ook eens je jasje dragen ;)
Dat jezelf in elkaar gemept bent? Wat te denken van je zoon?
Als dat jasje wireless is kan je hem makkelijk met iemand omruilen, en dan in een spel lekker tegen de muur op lopen/rijden :) Natuurlijk eerst zo saboteren dat die niet meer uit kan :P
Dan is het wel te hopen dat de force feedback units op erg veel verschillende plaatsen zitten, want als je iedere keer op dezelfde plek een tik van 10 pond krijgt, dan ga ja dadelijk toch wel met een paar blauwe plekken rondlopen vrees ik.

Verder zal er (neem ik aan) een stevig prijskaartje aan hangen. Ben bang dat het een leuke gimick wordt voor een paar keer om daarna in de kast te eindigen, maargoed, wie weet :)
Nu maar wachten op het eerste virus dat gamers in elkaar slaat.
Ik had dit zelf ook al eens bedacht, alleen dacht ik dan meer aan kleine electrische stroompjes. Die zouden niet echt pijn doen, laat staan schade aanrichten, maar je zenuwen zijn nauwelijks in staat daar onderscheid in te maken waardoor het toch de illusie zou geven dat je ergens door geraakt wordt.

Goed, dat idee is niet bruikbaar voor de simulatie van g-krachten natuurlijk, maar voor shooters of hack-and-slash-games is het misschien wel leuk :)
Zoiets lijkt mij ook beter. Dan kan een apparaat de zenuwen een signaal sturen, dat vergelijkbaar is met het signaal dat een zenuw krijgt, wanneer je geraakt wordt door een kogel of mes of stomp. Als zo'n apparaat massaal je zenuwen bepaalde impulsen kan geven, wordt het pas echt gaaf.

Leve de pijn.
Zou wel inhouden dat je het dan quasi op de blote huid moet dragen... Ik wil me gerust een extra vest aandoen voor een game, maar dat gaat toch net iets te ver :)
Voelen dat ik van achteren geraakt wordt is prima, maar ik zit nou niet echt te wachten om zulke stroom naar mn zenuwen te laten lopen zodat het lijkt of ik écht door een kogel of mes geraakt wordt... Denk dat de lol er na de eerste inslag wel van af is.
The great thing about pain is that it Let's you know your alive :P
Niemand die raar opkijkt van nog meer agressiviteit op straat door dit soort uitvindingen :o ?
Na een paar headshots terwijl je dat vest met uitbreidingen aan hebt, ga je een X360 controller halen en sta je te gamen terwijl je links en rechts wegduikt :+
ik denk dat je wii controller bedoelt?
Wegduiken? Dit vestje lijkt me echt te gek. Laat ze maar komen en ik geniet er van. Vooral als ik de ander meer pijn kan aandoen in een multiplayer battle. :)
wat dacht je van playboy the manshion (spelling?) met dit jasje... :D
Tenzij het jasje ook registreert waar jij staat, voel je het alsnog.... mijn inziens
Na een paar headshots terwijl je dat vest met uitbreidingen aan hebt
Dat zou wel bijzonder slechte calibratie zijn van dat vest zijn, met een headshot pijn in je borst krijgen... :+
Het Forcewear Vest kan bovendien worden uitgebreid met extra units die druk op armen, benen en hoofd uitoefenen
Zegt genoeg lijkt me :Z
wordt gamen eindelijk een extreme sport
na 1 headshot lig je al met je pootjes omhoog, laat staan een paar, dan heb ik niet meer de kracht om weg te duiken hoor :+
Misschien bedoelt hij het terugslag van het geweer tegen je schouder ;)
Leuk voor de Wii :) meer 'immersie', alleen vraag ik me af wat er gebeurt als 'ie vastloopt tijdens zo'n effect...
Net als de xbox controller denk ik.. als je xbox vastloopt blijft je controller trillen.. dus dan krijg je een flink pak rammel!

Ik hoop dat de slagkracht in de hardware beperkt is en niet softwarematig.. zit je straks vanwege de malware bij de dokter.
hehe, als 'm vastloopt als een controller dan een aframmeling van alle 8 de feedback units nonstop }>
"Massale sterfte onder jongeren door ontwerpfouten in 'slag'-pak"" :o
Da's weer eens wat anders dan de CD la opendoen.
"I may be 4000 miles away, I'm still kicking your ass" uit de printer laten rollen en dan het pakkie aanzetten :D
Snel de RESET button indrukken... ;)
Wanneer komen de broek en onderbroek versie beschikbaar, voor de "volwassen gamers" ?

[edit] En voor "freefighting rules simulators", met de befaamde kniebaloptie.
De persoon in de voorbeeld foto van de Cyber Sex Suite is een 'virtuele travestiet' ?

Officiëel alleen tijdens de kantoorpauzes en de rest van de tijd een doorsnee IT manager.
Haha, ja voorspelbare reactie.
Maar serieus: ik denk wel dat de pr0n industrie dit met belangstelling bekijkt.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True