Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Bron: Heise, submitter: T.T.

Minnie MouseOnderzoekers van de universiteiten van Osaka en Ritsumeikan in Japan hebben een nieuw Force-Feedbacksysteem voor muizen ontwikkeld, zo bericht de Duitse nieuwssite Heise. Dit zou voor verrassend realistische effecten kunnen zorgen en dat niet alleen bij het gamen; aan de muis zijn twee elektromagneten aangebracht die de weerstand van de muis kunnen verhogen. De magneten zouden dan in werking treden wanneer de gebruiker bijvoorbeeld met de muisaanwijzer over een tekstvak beweegt, zodat er makkelijker tussen twee woorden of letters in kan worden geklikt. Dat kan natuurlijk ook toegepast worden bij het gamen, wanneer de gebruiker bijvoorbeeld tegen een muur aan loopt of door een moeras moet waden. Het voordeel van het systeem is dat het technisch geen grote aanpassing vergt, waardoor het mogelijk binnenkort al terug te vinden is in een aantal computermuizen. Het principe is overigens niet helemaal nieuw; Logitech was er een aantal jaar geleden al mee bezig.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Ennuh... hoe gaan ze dat dat met Optische muizen doen?

Met een balletje kan ik m nog goed voorstellen dat ze daar extra wrijvind op uitoefenen? Maar met een optische muis? Willen ze misschien rubberen dopjes uit laten schuiven?
umm, in het artikel hebben ze het over elektromagneten, misschien leveren ze bij een optische muis wel een metalen muismat. Komt je muis op een stuk text, kun je hem niet meer bewegen omdat hij aan de muismat vast zit!

Trouwens, wanneer komt er een virus die de zaak constant aan zet op de hoogste stand? lekker irritant!
Force Feedback muizen staan nu nog niet op deze of deze pagina met computer hulpmiddelen voor slechtzienden en blinden, maar ik kan me voorstellen dat een Force Feedback muis best handig voor deze groep mensen zou kunnen zijn, als ze dan kunnen voelen of ze op een wit deel van het scherm zijn of op een drukknop of zo. Dit in combinate met een scherm-uitleesprogramma.

Zouden ze dan ook een foto of afbeelding kunnen 'bevoelen'?
Ik heb zo'n iFeel Logitech muis. Die trilt ook. Werkt best geinig maar is sowieso helemaal klote in windows. Als je het zelf allemaal kan instellen is het wel grappig met gamen. Als er iemand bijvoorbeeld je flink raakt met z'n rocketlauncher en je muis trilt dan is het wel oke.
Dit model is dan ook niet meer te krijgen.... dus ik ben benieuwd hoe dat ze dit als een succes willen maken...
Ik heb die muis ook nog steeds op me laptop.
Het spel Black & White heeft er ondersteuning voor en dat is best een ervaring!
In een gui vind ik het anders nog wel plezierig werken, alle knoppen voelen als een zachte rubberen spons, wanneer je er over heen gaat. Ook url's in je browser krijgen zo een extra dimensie. Ik kan me voorstellen dat mensen met een handicap wel degelijk baat hebben bij dit soort ontwikkelingen (waar ifeel oorspronkelijk ook voor ontwikkeld is).

Maar het gamen is helemaal een genot. In alle games [die ifeel ondersteunen] is duidelijk verschil te voelen tussen de impact van een rocketlouncher of een handpistooltje...

Ifeel dit is alleen nog maar een motortje wat een gewichtje snel of langzaam verplaatst waardoor trillingen of slagen worden gevoeld, maar wanneer positionering ook nog eens gevoeld word voel je dus meer diepte in vlakke toepassingen. Iets wat mijns inziens erg plezierg kan zijn.
Ik heb die Logitech iFeel muis ook gehad (2 jaar geleden ofzo) maar hem na drie dagen geruild. Het FFB was best grappig, maar het probleem zat hem in de precisie. Het was een eerste-generatie optical sensor die er in zat, en die registreerde snelle bewegingen niet. Eindeloos experimenteren met drivers en verschillende sensitivity- en acceleratieinstellingen leverde niets op. Snel omdraaien in een FPS wilde gewoon niet, je bleef dezelfde kant op kijken. Ik heb er toch een Logitech Pilot Optical (z'n blauwe) voor teruggekocht, en die was al stukken nauwkeuriger, maar niet zo goed als mijn huidige Logitech Dual Optical.

Het is kennelijk echt een flop geworden toen, anders hadden ze de iFeel techniek wel toegepast in de betere muizen, die je nu hebt.
Het wachten is nu op het eerste Force-Feedback toetsenbord :D
Praktisch elk toetsenbord heeft toch al force feedback?? In ieder geval alle toetsenborden die ik gebruik... Als ik een knop indruk, gaat ie naar beneden, maar daar heb je wel een bepaalde kracht voor nodig. Als je je vingers gewoon op de toetsen legt, verschijnen er geen letters op het scherm. Je weet dit, omdat de toetsen niet naar beneden gaan: Force Feedback.

De enige toetsenborden ZONDER force feedback zijn volgens mij die infra-rood projector dingen voor bij je handheld/mobieltje. En daarmee ook meteen enorm onhandig. :Z
Als je het zo gaat bekijken is alles force feedback.

Je muis zitten ook twee knoppen op (of meer, uitgezonderd mac) die automatisch terug veren. Monitoren (aan/uit schakelaar), Computer kast (reset, aan/uit), etc.etc

Of te wel |:(
Als je muis dan gaat trillen, komt dat dan niet ook in het signaal terecht, waardoor je muisaanwijzer (of in een shooter het hele beeld) ongewenst mee gaat trillen?
Ik heb al jaren een Logitech iFeel mouseman. Je kunt instellen of hij trilt of klikt of bibbert als je over knoppen en hyperlinks beweegt. Wat nog veel mooier is, is tijdens het gamen! Je voelt echt dat je schiet of dat je geraakt wordt, ik vind het een fantastische muis en jammer dat Logitech ze nu niet meer maakt. Misschien maken ze ze straks weer, echt een aanrader! En RSI klachten krijg ik er niet van. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat door het trillen de muis niet nauwkeurig meer is, er zit geen black&decker in! Het is maar een klein trilmotortje en je kunt de sterkte instellen.

Een nieuwe uitvinding is het dus zeker niet van deze andere fabrikant.
ik heb dit nooit gesnapt

Muis is voor precisie
FFB werk alleen deze deze principe in.

voor stuurtjes is het wel leuk , maar voor muizen lijkt het me nix
Ik moet er inderdaad niet aan denken dat mijn muis midden in een spannend vuurgevecht tijdens potje CounterStrike (of andere FPS) force feedback activiteit gaat vertonen.
Over het algemeen ben je dan redelijk dood :Y)
En al helemaal als de muis je reactiesnelheid in bijvoorbeeld moerassen of op andere terreinen gaat vertragen door de verhoogde weerstand.

Realistisch is't misschien wel, maar tevens een regelrechte nachtmerrie voor je fragcount ;)
aimbot waarbij je zelf zelfs je muis niet meer hoeft te bewegen? :D
Beweeg jij die dan als je er een gebruikt?
Waarom niet? Waarom zou je pc alleen visuele informatie geven als je ook geluid en gevoel kunt gebruiken? Vroeger zeiden ze toch ook dat het gebruik van kleur onzin was?

Geluid wordt nu nog vrij weinig gebruikt (in de office omgeving dan) maar ik vind het knap vervelend om zonder te moeten. Trilling kun je ook nuttig gebruiken voor feedback of je een knop nu wel of niet hebt aangeklikt of een url onder de tekst zit.
Of in dit geval juist om de precisie te verhogen. Met een spekgladde muis precies mikken vind ik juist erg lastig. Het heeft dus wel degelijk nut.


De forcefeedback in de muis hoeft helemaal niet storend te zijn of de precisie te verstoren. Ik gebruik nu nog steeds die ouwe Logitech en die maakt zo weinig trilling, en dan nog alleen in het vertikale vlak, dat het je beweging helemaal niet stoort.De sterkte en wat voor gevoel het geeft (sponzig, rubber8tig, metalig) kun je ook makkelijk zelf aanpassen.

@Cheeta: spelplezier |= fragcount
je zou ook kunnen denken aan een handicap zoals bij golfen. hoe beter je wordt hoe hoger je handicap. Is het voor beginnelingen ook nog een beetje leuk.

FFb is trws niet alleen voor spellen.

[edit] wat nou overbodig? Ik geef mijn ervaring met een forcefeebackmuis door! :(
Inderdaad, gamers die muizen gebruiken hebben geen behoefte aan force feedback, de precisie wordt dan lager.. Ik snap niet waarom dit wordt ingevoerd omdat de normale muis nog steeds perfect functioneert en voldoet aan de eisen van gebruikers
Waarom is dit niet al software matig toegepast? Je kunt toch "zien" waar de cursor zich bevindt? Als je dan het bewegen van de muis 2x vertraagd dan bereik je hetzelfde effect. Geen moeilijk gedoe met magneten.
Ik denk niet dat dat prettig werkt, omdat je dan alleen nog maar visuele feedback heb van hoe snel je je cursor beweegt, terwijl je het nu (en met die muis dus ook) aanvoelt hoe snel je beweegt.
Ik heb ook eens zitten spelen met die automatische versnelling. Je kan in Windows aangeven dat je muis sneller moet gaan bewegen.
Toen ik dit dus aangezet had kreeg ik het niet meer voor elkaar om in 1 keer op een kruisje te klikken. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het minstens een week uitgehouden om de optie niet uit te zetten, maar het bleek echt niet te wennen.
Zoiets is er al: Snap
Zit in de meeste grafische en cad programma's.

Alleen werkt dat precies andersom ;)
Dus versnellen in plaats van vertragen.
Maar het doel (namelijk: makkelijk "muizen") wordt ook bereikt.
Voor office toepassingen is dit een welkome productvernieuwing

Het is voor onervaren muisgebruikers best lastig om de juiste letters te selecteren in een document. Een lichte verhoging en verlaging van de weerstand (alsof je met de muis over een glooiende heuvelweg rijdt) kan het gebruiksgemak behoorlijk vergroten.

En wat te denken van het selecteren van grote stukken data in een spreadsheet(voor je het weet schiet je je doel voor bij...)
Hoezo onervaren, ik muis al sinds de C64, meer dan 10 jaar geleden, gebruik het ding fulltime tegenwoordig en heb soms nog moeite de cursor te plaatsen. Ooit wel eens opgelet dat zodra je heel nauwkeurig met de muis werkt je je hand heel voorzichtig beweegt? Ik denk dat het wel praktisch zou zijn, die extra precisie die je krijgt.

Extra precisie dus omdat je met je spieren een grotere kracht moet uitoefenen om dezelfde beweging te maken, je krijgt dus een groter "bereik" aan spierkracht waartussen je kan doseren.

En wat te denken van een CAD pakket waarbij je muis rond de hoekpunten iets afremt. In een tekenpakket zou het ook wel handig zijn, afremmen naarmate je dichter bij een "drukker" gebied komt ofzo; kan je netjes binnen de kantlijntjes blijven.
zou dit niet net zo goed software matig bereikt kunnen wordt, door simpelweg de sensitivity omlaag te gooien bij drukke stukken? lijkt me zeer irritant btw.. leer gewoon goed richten :z
Zoiets bestaat ook al... Bij bepaalde muizen ise er software meegeleverd waarbij je kan zo'n zaken kan instellen, dat de muis vertraagd boven knoppen bijvoorbeeld. Maar bijna niemand installeert bijgeleverde software :P Als de programmeurs van CAD en office-pakketten zo'n functie toevoegen, dan is dat toch veel eenvoudiger (en goedkoper) dan zo'n force-feedback muis?
Wat ook zou kunnen: de anti-rsi muis. Bij langdurig gebruik neemt de weerstand steeds meer toe tot je de muis niet meer kunt bewegen en echt even iets anders moet gaan doen :)
Het lijkt me echt een ramp. Probeer je tussen 2 woorden te klikken, krijg je iedere keer een schok (of trilling) als je over een woord heen gaat. Op een gegeven moment ben je dan toch bezig om tekst te selecteren (muisknop inklikken en dan schok krijgen waardoor je muis verplaatst) :(

We krijgen wel weer een andere vorm van RSI ;)
Wie heeft het er over dat je muis gaat trillen in een office toepassing? Ze hebben het erover dat er dan een verhoogde weerstand zal plaatsvinden en dit is toch echt iets anders dan een muis die gaat vibreren wanneer je over een tekst gaat.
aan de muis zijn twee elektromagneten aangebracht die de weerstand van de muis kunnen verhogen
* 786562 Zym0tiC

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True