Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Mindwire wil games nog realistischer maken door spelers de pijn uit het spel te laten voelen. De ontwikkelaar heeft hiervoor een apparaatje ontwikkeld dat kleine elektrische schokken kan toedienen via op het lichaam aangebrachte pads.

De ontwikkelaar maakt hiervoor gebruik van het forcefeedback-signaal. Dit signaal wordt door het apparaatje, dat Mindwire V5 is gedoopt, omgezet in elektrische schokken die te voelen zijn via de zelfklevende pads. Er kunnen maximaal vijf pads op het apparaatje worden aangesloten. De fabrikant raadt het overigens af om deze aan te brengen op hoofd, borst en kruis.

De Mindwire V5 is aan te sluiten op pc, Xbox, Gamecube en Playstation 2. Vanaf 18 januari is de spelaccessoire te koop via de website van de ontwikkelaar voor omgerekend ongeveer 173 euro. Ontwikkelaar TN Games kwam al eerder met een forcefeedback-vest, waarbij spelers de pijn van virtueel toegediende klappen kunnen voelen.

Voel de pijn, geniet van het spel, aldus de ontwikkelaar van Mindwire V5
"Voel de pijn, geniet van het spel," aldus de ontwikkelaar van Mindwire V5
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Lijkt me ideaal voor FPS games.... Je voelt waar je word geraakt (vanuit welke hoek) even daar naar draaien en neerknallen. Nu zie je meestal een rood balkje op je kompas om te weten waar je word geraakt. Je bent hevig aan het knallen word een paar keer geraakt je kijkt niet op je kompas in de veronderstelling dat het recht van voor komt, blijkt dat er dus iemand in je rug aan het knallen is, Zo ben ik al vele malen ten onder gegaan. Als je dat direct kunt voelen kun je sneller anticiperen.
Dat kan deze dus niet, hij zet enkel de rumble van je controller om naar schokken. En voor zover ik weet kunnen de controllers nog geen richting aangeven aan de rumble, allen zwak of sterk.

Daarom vind ik het het idee ook een beetje suf, bij veel games is de rumble niet ingesteld alleen als je zelf pijn heb, bijvoorbeeld de terugslag van je geweer in veel shooters zijn ook al rumble, leuk als je net een mooie streak heb zit je alleen zelf zwaar pijn te lijden...

Dus totdat het een officiële gadget wordt en apart wordt ondersteunt door developers zie ik er het nut nog niet echt van in, en ik betwijfel of er zoveel mensen om echte pijn staan te springen bij hun games, dus eerlijk gezegd ben ik bang dat het een beetje gaat floppen :P
Zo verdwijnt meteen de hele fun van het spel. Dat je in een andere wereld dingen kunt doen die je in het echt niet zou willen doen of kan doen. Nu word alles nog wat pijnlijker en eigenlijk minder virtueel. Zo zullen meer mensen de games als echt ervaren wat ook negatieve gevolgen kan hebben.
De fun?????
Als ik Formule 1 speel tegen mijn broerke ramt die mij altijd, word ik uit balans gebracht en vlieg ik uit de bocht. Met dit zou hij het minder doen denk ik. Zoveel pijn zou hij zich niet kunnen veroorloven. Ook zou het toch geniaal zijn dat als je tegen de muur ramt ofzo, dat je dan inderdaad voelt wat de chauffeur voelt. Dan ben je sneller geneigd om te remmen, wat meer realistischer is.
Of als je nu PES speelt en iemand tackelt je, dat je dan de pijn van de speler zelf voelt. En om de andere meer pijn te doen blijf je maar tackelen :)
Of de spellen verkopen juist beter, omdat het nóg echter lijkt dan het al lijkt. Denk aan bijvoorbeeld race spellen: in het echt is dit bijna onbetaalbaar maar als je het voor de pc/console heel realistisch kan maken wordt het voor een groter (betalend) publiek beschikbaar.
het kan je toelaten het spel sneller te leren...

als je in een spel een klap ontvangt, maar je let niet zo op je health staafje is het eigenlijk niet zo erg...

als je echter fysiek gewaarwordt dat een bepaalde actie in een spel een negatieve invloed op u heeft (pijn) dan zul je vanzelf toch nog net iets meer proberen je best te doen.

bij een rumble pack zal je dit ook al gewaarworden, dus dit kan voldoende zijn...

je kan het vergelijken met pokeren, maar dan niet voor geld.
dit is gewoon niet zo fijn...
het is niet hetzelfde omdat je er niets door voelt, er zijn geen negatieve/positieve effecten aan het spel.
je gaat je pas echt inleven als er positieve/negatieve effecten zijn...

maar hierdoor wordt het 'spel' natuurlijk iets minder een spel, en meer realiteit...
Dat dit in Japan aan gaat slaan kan ik me nog voorstellen(is leuk voor op TV daar), maar in de rest van de wereld, denk 't niet.

Ze hadden trouwens best even de moeite mogen nemen om het draadloos te maken. Tegenwoordig heeft elke console wel een draadloze controller. Lijkt me niet fijn om nu alsnog op de grond voor de tv te moeten zitten om wat pijn te voelen.
dan zal je zeer sterke batterijen moeten hebben :9
zo een shock is niet 1,5V ;)

[Reactie gewijzigd door Malantur op 9 januari 2008 15:40]

Ik raad je eens aan van zo een elektrische vliegenmepper op de kop te tikken (kost iets van een ¤5). Daar gaan 2 AAA batterijtjes in. Ik kan je verzekeren dat je een shock daarvan nog wel enkele dagen goed herinnert ;).
Het is niet omdat de batterijen slechts 3V leveren, dat de opgewekte capaciteit (cfr spanning) niet heel hoog kan zijn. Vergelijk het bvb ook met de TASER gun die in de USA gebruikt worden om criminelen uit te schakelen.
Het gaat bij schokken vooral om de spanning, niet om het vermogen.
Een taser werkt ook op een enorm klein batterijtje (relatief).
Way ahead of Mindwire: http://www.youtube.com/watch?v=jUw9BJS06NI

(Sean Connery neemt het als James Bond op tegen Klaus Maria Brandauer a.k.a. 'Number 2' in de remake van Thunderball, Never Say Never Again. De scène waar Bond wint is helaas niet meegenomen :(.)

[Reactie gewijzigd door cymric op 9 januari 2008 21:42]

Ik zie het nut niet van "pijn".
Behalve voor mensen die kicken op pijn, zie ik liever bijvoorbeeld mijn auto lekker in de prak rijden op het scherm, met de gedachte dat het niet echt is.

Okay het maakt wel de kick hoger, want je wil niet langzamer rijden (in mijn case), dus ga je nog dieper in op het spel.

Echter voor de mensen die nu gaan denken ja straks gaan jongeren (onder 16) denken dat een bullet in je borst een stroomstootje geeft....en dan....

Ben ook benieuwd hoe dit vertegenwoordigd wordt met de verschillende spellen (denk aan spellen waar je gewoon veel geraakt wordt.

Ik heb mixed gedachtes hierover, ben benieuwd wat andere mensen hier van vinden.
Ik had dat vroeger ook, mn ouders noemde dat altijd 'je broertje'

en deze bracht me pijn toe als we spelletjes speelden, vooral als ik aan het winnen was, ik hoefde hem daarvoor niet eens aan te sluiten aan mn Playstation of Xbox (die we ook toen niet hadden), hij werkte gewoon analoog, maar hij was wel compatible met een Atari, naar bleek...

De rotzak is trouwens nu games-programmeur geworden
Op hun site:
F1 Career Challenge
- works great. you get shocked when you crash.

Alsof er nog niet genoeg haat is als je crashed :)
Midnight Club 3
- works well, V5 sensitivity setting must be adjusted.

Ik hoop dat het omhoog moet, anders zou het veel pijn kunnen doen :)
Mortal Kombat - Deadly Alliance
- not great. V5 fires almost as much from own moves as from opponent's moves.
Mortal Kombat - Deception
- not great. V5 fires almost as much from own moves as from opponent's moves.

Ze zijn toch ten minste eerlijk, dus niet doen :)

Wel zegt natuurlijk wel genoeg over dat toestel. Ik persoonlijk zou het niet willen gebruiken, wil niet graag dat ik nog van iets anders als een beeld van mijn stoel val (soms zit ik dus op een ronde bal, zeer leuk :)). Maar aangezien het verkocht wordt denk ik dat er genoeg afzetmarkt is.
Zou je er ook een rubberen beschermhoes voor je controller bij krijgen? Stel je krijgt een schok waardoor je je spieren ineens samentrekt en je controller knalt tegen je TV aan?

Bij de Wii hebben we daar uiteraard genoeg voorbeelden van gezien, en dat was nog zonder elektrische schokken...
Nou das leuk voor pokémon fanaten seg, weten ze ineens hoe het voelt om daar pikachu te worden aangevallen :Y)
Gut.... ik had eigenlijk wel een screenshot uit die oude James Bond film verwacht... Thunderball geloof ik, waarbij 007 landje-pik tegen de bad guy speelt, en elektrische schokken krijgt bij ieder land dat hij verliest?
Zie mijn bijdrage vér boven de jouwe, met een link naar Youtube naar precies die scène.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True