Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Bron: ExtremeTech

Bij ExtremeTech is een nieuwe variatie op het force-feedbackconcept onder de loep genomen: de ButtKicker Gamer. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het hier om een apparaat dat bedoeld is om de stoel van de gamer te laten trillen. De daadwerkelijke ButtKicker is een motor die op de poot van een bureaustoel bevestigd wordt. Deze motor is aangesloten op een versterker van 100 watt die een signaal krijgt van bijvoorbeeld een geluidskaart of een stereotoren. De versterker van de ButtKicker reageert op bepaalde volumes en frequenties en laat vervolgens via de motor de bureaustoel trillen. Ook kan het apparaat gewone muziek voelbaar maken.

ButtKicker Gamer

Bij het gebruik van de ButtKicker Gamer bleek dat de standaardinstellingen te gevoelig zijn: vrijwel elk geluid leidde tot trillingen, wat al snel hinderlijk werd. Ook zorgt het trillen ervoor dat de motor ongewenste geluiden maakt. De versterker wordt gelukkig geleverd met instellingsmogelijkheden om de respons op hoge en lage frequenties mee af te regelen en een gevoeligheidsknop om het trilniveau mee in te stellen. Volgens ExtremeTech, dat het apparaat onder andere met Doom3 testte, lijkt het effect nog het meest op het resultaat van het zitten op een grote subwoofer. Gamers kunnen zich door de ButtKicker bewust worden van subtiele klankverschillen tussen verschillende ruimtes in een spel. Over het effect bij het afspelen van muziek was ExtremeTech minder te spreken. Het trileffect, dat in het begin als een amusante extra werd ervaren, bleek na twee nummers al voornamelijk irritant te zijn.

Het effect van de ButtKicker Gamer draagt zeker bij aan de spelervaring. ExtremeTech vraagt zich alleen af of dit 150 dollar waard is. Volgens hen kan dat bedrag beter besteed worden aan een betere grafische kaart of enkele nieuwe games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Wat leuk: ik heb voor een studieopdracht onderzoek gedaan naar het 'wetenschappelijk meetbare' effect van trillingen zoals deze in een rijsimulator. In een stilstaande rijsimulator worden dergelijke trillingen gebruikt om de gebruiker een idee te geven van de versnelling of vertraging.

Het effect bleek echter maar moeilijk meetbaar: mensen reden maar een klein beetje beter als de trillingen ingeschakeld waren. In ieder geval wordt er wel verder onderzoek naar gedaan, en de kans is groot dat rijles-leerlingen die hun eerste lessen in de simulator gaan doen deze trillingen ook te voelen krijgen!

Een hele leuke uitbreiding trouwens: een trilmatje. Een matje met 20 trilmotortjes (uit een mobieltje) die afzonderlijk aangestuurd kunnen worden. Zo kan je druk op verschillende plaatsen van het zitvlak / rug aanbrengen en zo verschillende ideeen van beweging laten ervaren.
Je kan voor zo'n rijsimulator de stoel beter een paar graden naar voren of naar achter kunnen kantelen in een bepaalde snelheid, dit laat je het gevoel van vertragen/versnellen veel beter voelen.
Dat is dus juist niet de bedoeling: voor kantelen heb je veel sterkere en duurdere motoren nodig dan voor trillen. Ook kom je dan in een heel vervelend gebied qua veiligheidseisen (er mogen geen vingers tussen het mechanisme kunnen komen etc.).

De tril motortjes zijn erg goedkoop, en een stuk veiliger. Het onderzoek heeft dus o.a. uitgewezen dat de proefpersonen het trillen ook waarnemen als druk op het lichaam die je ook zou waarnemen bij kantelen.
Kijk ook eens naar het onderzoek van TNO op dit gebied. Ze maken daar zgn tactiele vesten die door Apache helicopterpiloten gebruikt worden. Een soortgelijk vest is ook de ruimte in geweest met die Nederlandse Astronaut.

Zie ook http://www.tno.nl/tno/act...actiel_vest.pdf?__lang=nl
Ze hadden het beter op een usb poort kunnen aansluiten en via deze poort aan te sturen. Zo kun je in de game instellen of hij moet trillen of niet en zo ja hoe hard en wanneer, gewoon als een forcefeedback die niet in een joystick zit maar aan de stoel. Lijkt me veel handigere, want jah, wat wil je dat je stoel gaat trillen bij muziek? Dan draai ik de woofer open en leg mijn voeten erop.
Dit is dan een massage voor de voeten en de stoel (de rest ook eigenlijk :+ ) trilt ook.
Hoeveel games zijn er op dit moment die force feedback ondersteunen voor een dergelijk apparaat?

Precies. Nul.

Zonder mainstream spellen die dit apparaat ondersteunen kan zo'n apparaat dus nooit doorbreken, en het ironische is dat de games deze feature pas gaan ondersteunen op het moment dat er genoeg mensen zo'n apparaat in huis hebben, wat natuurlijk weer niet gebeurt zolang de spellen het niet ondersteunen... etc ;)

Althans, ik denk dat het bovenstaande scenario hetgeen waar de fabrikant bang voor is. Op de gebruikte wijze is dit apparaat universeel bruikbaar, zonder softwarematige ondersteuning, wat mensen sneller over moet halen dit apparaat te kopen.
je snapt het niet, het is niet dat het apparaat als forcefeedback apparaat wordt gebruikt, maar het zet bepaalde geluiden om in trilling, misschien dat er later iets voor komt dat het alleen bij bepaalde dingen zn werk doet.
was een reactie hier op:
Ze hadden het beter op een usb poort kunnen aansluiten en via deze poort aan te sturen. Zo kun je in de game instellen of hij moet trillen of niet en zo ja hoe hard en wanneer, gewoon als een forcefeedback die niet in een joystick zit maar aan de stoel.
Ik kan me voorstellen dat de ButtKicker een extra dimensie geeft aan het spel.
Alleen dan wel bij race en vliegspellen, niet bij spellen zoals voetbal of RPG games.
Als ik op de paal schiet en me stoel begint als een jekko te trillen vind ik dat niet echt realistisch net als ik in een RPG game op iemand aan het knallen ben.
Daarentegen zou het wel realistisch zijn bij race spellen als je over drempels rijdt en bij vlieg spellen door de turbulentie gaat e.d.

Voor mij is het die 150 dollar dus niet waard.
Aan de andere kant, als jij echt schiet heb je natuurlijk genoeg terugslag....
Voel jij een terugslag in je kont? :+
Misschien leuk als alternatief voor de trilplaat, voor de gamer die te lui is om te sporten?
Lijkt me (tevens) een mooie toepassing voor doven, die geluid willen "visualiseren" (met gevoel dan).
Voor 150 dollar koop je toch gewoon een 5.1 of 2.1 surroundsetje met een subwoofer die veel en veel beter trilt dan deze ButtKicker?
ik geef je weinig kans om voor dat geld iets beters te vinden.
Je hebt dit concept ook voor (home)cimema doeleinden .. en dat is echt THE BOMB ... daar kan geen subwoofer tegenop maar je moet het wel als aanvulling van zien .. en niet als vervanging .. kwestie van goed afregelen en echt kicken hoor
hmm ik weet niet of vrouwelijke gamers dit leuk vinden ..of juist wel ;)
Vriendin: "Schat wat heb je nou weer gekocht voor je computer?"
"Het is een ButtKicker, schat! Daarmee beleef je bepaalde geluiden door middel van trillingen door je stoel!"
Vriendin:"... :? ".
Zelfde tweetal weekje later:

Gamer: Schat, waar is mijn buttkicker gebleven
Vriendin: Ik heb hem hiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrr!
ja schat van tellcell :)
Wat heeft het geslacht ermee te maken. Niets lijkt me.
Er zijn ook mannen die dat misschien wel lekker vinden :-) Dus in dat opzicht inderdaad: Wat heeft het geslacht ermee te maken :)
veel vrouwen spelen toch alleen the sims dus dan heb je zowiezo niets aan zon ding :)
Denk t wel...

"met instellingsmogelijkheden om de respons op hoge en lage frequenties mee af te regelen en een gevoeligheidsknop om het trilniveau mee in te stellen."

New profile: paardrijden
New profile: centrifuge
:+
Voor games heeft het weinig nut maar als je een strak kontje wil krijgen terwijl je gamed... :9
als het nou op inslagen van kogels was, dan had het nog nut gehad.

er was ook een keer een soort force feedback pak gemaakt, dat je dan echt de kogel of dergelijke inslagen op de plek voelde waar het insloeg in de game.
maar iemand had blauwe plekken ervan gekregen (waarschijnlijk een CS noob :+ )
was het van de markt gehaald, (lees: niet in productie genomen)
Dit is niets nieuws, werd al op de E3 van 2 jaar geleden getoond...
Yep, dit bestaat al langer: zgn. 'bodyshakers'. Die heb je al voor <10 euro. Zijn vooral populair geworden in de autoindustrie (in amerika)... Ik heb er ook één. Ik vond het ding te snel resoneren. (dit is overigens op te lossen door het heel stevig vast te maken aan een hard oppervlak)
Het heeft ook een goede frequentiefilter/versterker nodig.
Directe stroomstoten werken beter :D
Trilapparaat maakt games realistischer
Een luidspreker is ook een trilapparaat dat games realistischer maakt :+
de conclusie van de subwoofer is niet zo dom. werkt echt veel beter :D
@ esk
tenzij microsoft makers er een leuke vlieg,race of bootgame bij maken dat ze er bij leveren, net als bij de Side Winder.

Maar zelfs dan word het nog niet echt populair.

[Misschien te veel gamers die op een ouderwets potje knallen wachten?] :Y)

btw, handig voor je xbox of playstation aangezien je die op je tv aansluit en meestal geen subwoofer heeft
De meeste mensen hebben ook geen bureaustoel voor de tv staan.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True