Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: BBC News

In het Verenigd Koninkrijk is een virtuele hand ontwikkeld, waarop verpleegsters hun injectietechniek kunnen oefenen. BBC News meldt dat het systeem van UK Haptics nog in ontwikkeling is, maar volgend jaar al gebruikt kan worden door verpleegkundestudenten. Het virtuele model maakt gebruik van fysieke sensoren die een gevoel van aanraking aangeven op huidniveau en force feedback op het niveau van spieren en gewrichten. Hierdoor is het mogelijk om te voelen hoe de injectienaald door de huid prikt, of hoe de naald langs een bot schraapt als er in een gewricht geprikt wordt.

Dergelijke haptics-systemen worden op dit moment al gebruikt door chirurgen om kijkoperaties te oefenen, en kunnen ook toegepast worden bij de training van bijvoorbeeld een uitstrijkje. Op dit moment wordt er gebruik gemaakt van plastic poppen met vervangbare kussens die het aderstelsel nabootsen. Deze moeten echter na een aantal prikken vervangen worden en geven een slecht idee van de kracht die nodig is om door de huid te prikken. Bovendien is het op deze manier niet mogelijk om op verschillende persoonstypen te oefenen, terwijl het VR-programma de handen van ouderen, kinderen en zieken wel kan nabootsen. Hierdoor kan de verpleegkundige meer ervaring opdoen voordat zij haar kunde op een echte patiŽnt toepast.

De toekomstige zusters en broeders zitten tijdens de training voor een spiegel, die gebruikt wordt om de oefenhand te projecteren. Ze dragen een 3d-bril en proberen zo goed mogelijk de cannula in de ader te prikken. Het systeem geeft informatie door over de druk en ververst het tastgevoel duizend keer per seconde, terwijl het beeld een verversfrequentie kent van dertig keer per seconde. Het systeem bestaat uit een high-end computer met een dual 2,8GHz processor, 2GB RAM en een 350MB grafische kaart. Een nadeel van het virtuele systeem zijn de kosten.

Virtual Reality: verpleegkundigen oefenen injecties op virtuele handVolgens Dr. Sile O’Modhrain van Media Labs Europe Palpable Machines Group zullen deze echter dalen wanneer de gebruiksmogelijkheden van de haptics-technologie duidelijker worden en de medische wetenschap is een veld waarin het gebruik van haptics goed van pas kan komen. Bovendien kunnen de kosten gedrukt kunnen worden door meerdere groepen studenten gebruik te laten maken van een systeem, wat in de praktijk natuurlijk ook zal gebeuren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Natuurlijk wordt praktijkervaring niet overbodig. Maar deze oefening lijkt me wel prettig voor de patient. Je zal maar zo'n meid hebben die blijft misprikken :z
De praktijk zal nooit overbodig worden omdat het toch even wat anders aanvoelt wanneer je een naald in een stuk menselijk vlees (armen, benen of billen) steekt dan wanneer je met allerlei manieren gaat spelen om het te simuleren. :)
Allemaal tweakers hier en niemand heeft het over de "350MB grafische kaart"?

We zijn schijnbaar erg onder de indruk van de 'zusters' :P
ik was alle reacties ook met argus ogen aan't lezen. Wat mij direct opviel was de grafische kaart, maar voor de echte tweakers onder ons lijkt het een normale zaak misschien? Achja ik zal maar al beginnen sparen zeker ? |:(
Nu je het zegt, ik heb nog nooit gehoord van een kaart met 350 MB ram. Is ook raar trouwens. Ik had eerde 320 MB verwacht ofzo ( 256+64).

Zal wel een custom-made kaart zijn zeker?

Jammer dat er niet meer vermeld wordt over de specs van de kaart.
Als je op de BBC site, waar het nieuwsbericht staat doorklijkt naar de website: www.reachin.se.
Daar staan de displays die gebruikt worden, maar ook de eisen aan de grafische kaart.
Desktop Display(2a)
# Graphics card with CrystalEyes output (stereo)
# RS-232 port (for 6 DOF Magellan/SpaceMouse)
# EPP paralell port
Vervolgens nog een beetje rondklikken.. en bijvoorbeeld deze... Quadro XGL380 heeft een 350 MHz .... processor.
Als ik het nou niet verkeerd heb, wat dan?
Een aardig commercieel idee maar bij het prikken is het probleem eigenlijk nooit de techniek (zoals dat het wel is bij ingewikkelde kijkoperaties via camera's en dunne grijptangetjes) maar veel meer de persoon waar je in moet prikken. Die is namelijk bang! De kunst bij het prikken is om dat op te vangen. Het techniekje van prikken kan je veel beter op een echt mens leren. Twee of drie keer op een echt mens geprikt onder goede begeleiding en je kunt het echt wel. Dat geld voor in de spier prikken (im) en in een vat (iv). Veel geld voor iets wat we niet nodig hebben dus. Kan beter beteed worden aan betere zorg!

Dat systeem waar Codin the Coder het over heeft lijkt me veel nuttiger!

Gielius=dokter
Als bloeddonor ben ik echt niet bang voor zo'n prikje hoor, ook al is het een behoorlijk dikke holle naald die je arm in gaat.

En je merkt echt een verschil in wie je prikt: ervaren verpleegkundigen weten in 1x de ader te vinden, dan glijdt die naald er soepeltjes in. Beginners zitten vaak nog wel eens te prutsen, en dan kan die naald ook behoorlijk oncomfortabel zitten. Loop je dagen nadien nog met een enorme bloeduitstorting op je arm rond.

Dus ja, het lijkt me uitstekend dat de techniek geoefend wordt! Dat neemt natuurlijk niet weg dat, zoals jij zegt, het menselijke aspect belangrijk is. Maar als je de techniek hebt, dan kan je ook meer aandacht aan de patient besteden.

(Overigens vind ik 'zuster' en 'broeder' zo ongelofelijk achtiende-eeuws klinken -- alsof alle ziekenhuizen nog steeds door kloosters worden gerund. 'Verpleegkundigen', dus.)
/offtopic

Je noemt de arts toch ook 'dokter' en geen 'geneeskundige' of niet? Terwijl de gemiddelde 'client' al lang niet meer accepteerd dat de dokter 'les aan je geeft'.

Dat zielige gedoe over namen, cf. mentor/mentrix of voorzitter/voorzitster etc., daar wordt ook altijd zo moeilijk over gedaan.
Wat is er mis met op elkaar prikken? Ik moet tijdens mijn opleiding ook op mijn medestudenten oefenen in prikken... niks eerst droog oefenen op een sinasappel of pop...
Elkaar prikken benadert de werkelijkheid het beste, inclusief de emotionele reacties en geeft gelijk inzicht in "wat je je patiŽnt" aandoet.
Dit is zonde vn het geld.
op elkaar oefenen??! :o

Ben ik blij dat ik niet voor geneeskunde ga studeren... :7
Helemaal mee eens. Dat prikken leer je op twee achternamiddagjes, echt een overkill om dŠŠr nu zo'n apparaat voor te maken. Bovendien is het alleen ťcht goed te leren door het gewoon veel te doen bij veel verschillende mensen.
Heel nuttig om dit als voortraject te gebruiken op bijvoorbeeld een HBO-V, waarna in de praktijk op echte mensen geoefend kan gaan worden. Ik ben zelf al een jaar of 20 verpleegkundige, waarvan het grootste deel op de intensive care, hartbewaking en spoedeisende hulp. Ik weet dus dat je pas goed infusen inbrengen en bloed afnemen leert in de praktijk, maar vergelijk het maar met de flight simulator ! Niets is vervelender dan een nitwit die met trillende handjes in je pezen gaat wroeten met een naald !
Maar vind jij het prettig als je medestudenten je aders overhoop halen, doordat ze niet weten waar nu precies die ader zit. En een naald tegen je bot op krijgen, voelt al helemaal niet lekker aan...
Gepost door AlexKnight - vrijdag 20 augustus 2004 - 15:40
Maar vind jij het prettig als je medestudenten je aders overhoop halen, doordat ze niet weten waar nu precies die ader zit. En een naald tegen je bot op krijgen, voelt al helemaal niet lekker aan...
Nee & nee

Alleen, als ik een geneesheer wil worden moet ik *ook* besef hebben van wat ik mijn patienten "aandoe".
Daarnaast zijn mijn medestudenten niet zo dom en leren hun anatomie en kijken en voelen eerst. Gaat prima. Bovendien zijn er heus wel een paar deskundigen bij die supervisie geven bij de eerste paar keer dat je prikt: je wordt als student geneeskunde echt niet aan je lot over gelaten.
BTW, de enige keer dat ik een naald in mijn bot heb gehad was notabene bij de bloedbank. :(

Maar dit is allemaal offtopic. Waar het om gaat is of dat VR apparaat het geld waard is.
Ik denk van niet. Je begint met de theorie (waarom prik je, hoeveel heb je dan nodig, welk materiaal gebruik je, waar prik je, hoe prik je) en dan moet je het in de praktijk brengen. Dit VR systeem is slechts een stap tussen theorie en op mede studenten prikken, want je eerste "live" prik ga je _echt_ niet op een patient uitvoeren! Het VR systeem zal dus niks vervangen en alleen maar geld kosten.
Een nuttige toepassing van dure techniek (games zijn nou niet echt nuttig toe noemen, wel?), maar hiermee leren de zusters natuurlijk alleen de basisbeginselen.

Het lijkt me niet dat praktijk ervaring opdoen hierdoor opeens overbodig wordt, juist niet; praktijkervaring opdoen (hoe patiŽnten kunnen reageren: reflexen, angst etc.) is een zeer belangrijk deel van de opleiding (wat ze dus niet met deze simulatie leren, of dat moet in een toekomstig stadium nog komen).
Is een goed idee, maar het kan het ervaringsniveau van stages enzo natuurlijk niet evenaren. Het kan als extra, maar niet als vervanging vind ik...
Dit is niet het enige waar VE's geschikt voor zijn. Ze worden ook al toegepast als digitale pijnstillers.

http://www.betterhumans.com/News/news.aspx?articleID=2004-06-24-3

Een persoon die een behandeling moet ondergaan, krijgt een helm op, en bevindt zich zodoende in een prettige natuur-omgeving.

Het is vastgesteld dat dit de pijnbeleving aanzienlijk terugdringt.

Opdat het maar snel standaard moge worden. ;)
Het virtuele model maakt gebruik van fysieke sensoren die een gevoel van aanraking aangeven op huidniveau en force feedback op het niveau van spieren en gewrichten. Hierdoor is het mogelijk om te voelen hoe de injectienaald door de huid prikt, of hoe de naald langs een bot schraapt als er in een gewricht geprikt wordt.
Kan dat force feedback systeem mijn reactie ook nadoen? (scheeuwen, spartelen en hard weglopen) :)

Wel een mooie techniek. Niets is zo pijnlijk als een injectie die op een verkeerde plek beland of verkeerd gezet word.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True