Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: EE Times

De markt voor serieuze computerspellen is zich aan het ontwikkelen, zo lezen we bij EE Times. Edutainment spellen voor bijvoorbeeld militaire trainingssimulaties, virtuele onderwijsvormen of zelfs psychotherapie ontwikkelen zich steeds meer, gesteund door steeds beter en goedkoper wordende graphics en de alom aanwezige communicatiemiddelen zoals breedbandinternet. Om zijn onderwijskundige boodschap door te geven aan de student of trainee maakt het spel vaak gebruik van een realistische gamebased simulatie van de werkelijkheid. Het is ons vaak wel bekend dat het leger tijdens zijn trainingen gebruik maakt van verscheidene simulatietechnieken, maar dat virtual reality ook in het 'spel' VRphobia door therapeuten gebruikt wordt om bijvoorbeeld vliegangst te genezen is minder bekend.

DARPA logoDe Amerikaanse Defence Advanced Research Projects Agency (Darpa) is een van de bekendste en meest vergevorderde gebruikers van de speltechnieken in hun trainingssimulaties. Op dit moment heeft het Amerikaanse leger het Californische There Inc. ingehuurd om een virtuele wereld te ontwerpen, die gebruikt kan worden voor anti-terrorisme trainingen. CEO van BreakAway Ltd., Doug Whatley, zegt dat de regeringsinstanties het meest voorlopen wat betreft de adaptatie en integratie van edutainmenttechnieken in hun opleidingen en trainingen. "Het leger begrijpt wat deze nieuwe technologie voor ons kan betekenen, en wij burgers zouden ons moeten schamen dat juist zij leider zijn in de acceptatie en verwerking van de technologie," zo zegt hij.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Voor dit soort projecten hoef je de grens niet eens over, ook in NL doen we leuke dingen. In Delft bijvoorbeeld gaan ze spinnenfobieen en hoogtevrees te lijf met VR: http://graphics.tudelft.nl/~vrphobia/vrpilot.html
De papers die je kunt lezen stammen al uit 2001. Vraag me af of ze daar nog mee doorgegaan zijn.. het is in ieder geval niet nieuw..
"Het leger begrijpt wat deze nieuwe technologie voor ons kan betekenen, en wij burgers zouden ons moeten schamen dat juist zij leider zijn in de acceptatie en verwerking van de technologie," zo zegt hij.
Ik begrijp wat de beste man bedoelt maar het is algemeen bekend het leger en oorlog in het bijzonder een extreem goede katalysator is voor technologische vooruitgang dus eerlijk gezegd slaat ie toch de boot een beetje mis imho.
Jij hebt gelijk, tot voor kort. Tegenwoordig is de entertainment industrie de catalysator voor technologische vooruitgang (in het geval van processing speeds en doorvoersnelheden in ieder geval). Daar zitten de grootste hoeveelheden, en dus erg veel geld, want consumenten blijven upgraden, waar het leger een systeem laat bouwen en het dan een hele tijd blijft gebruiken. Zoveel geld heeft het leger ook weer niet, zeker niet met de staatsschulden overal.
Ook jij hebt wel ten dele gelijk want de dingen die jij noemt zijn absoluut vooruitgang maar is vaak meer van hetzelfde, kijk een P4 is sneller als een P3 maar is eigenlijk in de basis hetzelfde. Wat ik probeer te zeggen de entertainment sector is redelijk "beperkt" als in afgebakend. Er komen zelden schokkende dingen uit. Het word zeker wel beter elke keer maar niet echt revolutionair imho.

Binnen het leger wordt aan een heel uitgebreid scala van dingen gewerkt zoals bijv. wapens, communicatie, voertuigen, vliegtuigen en boten. Het is een zo'n breed vlak waar elke keer toch weer echt nieuwe dingen worden gecreeerd.
wat de psychiatrische "games" betreft deze zijn het nuttigst voor fobieen zoals spinnen e.d. want met de 3d helm op allerlei spinnen zien, helpt. dit doordat je punten kan scoren door omgaan met spinnen of ze dood meppen, "or whatever" er zit dan in ieder geval een soort beloning systeem achter waardoor vele mensen van angsten afkwamen. Als het gaat om school kan het mij niet hard genoeg gaan. De kinderen uit mijn klas presteren beter in rekenen en schrijven door de spelletjes die ze op de pc doen. IK heb het dan over woord en rekenspelletjes. Ze spellen niet zozeer beter maar zijn veel meer met taal bezig en halen vaker fouten uit hun werk of het pc-spel. Het levert geen perfecte resultaten op maar zo'n spel heeft z'n meerwaarde. ik ben er iig heel blij mee en een hoop ouders ook.
het gaat niet zozeer om het belonen bij het behandelen van fobieŽn maar meer om de exposure. Via het blootstellen aan hetgeen waarvoor je bang bent (bijv. spinnen), waarbij er geen negatieve gevolgen zijn, kan je meestal van een fobie afgeholpen. Dit kan gedaan worden door 'flooding', oftewel de persoon meteen in de ergst denkbare situatie voor hem plaatsen, of door 'systematische desensitisatie', waarbij er steeds ergere stapjes gemaakt worden. Hierbij moet iemand bijvoorbeeld eerst naar een foto van spinnen kijken, daarna een spin vasthouden, daarna in een bak met spinnen zitten.

EDIT: waarbij dus computerspellen als makkelijk hulpje gebruikt kunnen worden, mensen weten dat VR niet echt is waardoor het minder eng is dan de echte situatie.
Op dit moment heeft het Amerikaanse leger het Californische There Inc. ingehuurd op een virtuele wereld te ontwerpen, die gebruikt kan worden voor anti-terrorisme trainingen.
In hoeverre noem je dit nog een oldskool "spel".
Zoiets noemt men doorgaans inderdaad een 'simulatie'. Maar de theorie van simulaties heet weer 'game theory'. Dusja, die twee dingen zijn nou eenmaal nauw verweven.

Alleen wordt bij computerspellen vaak van alles gefaked(precisie ingeleverd) om maar een snelle realtime beleving te hebben, bij een simulatie moet alles over het algemeen wat nauwkeuriger. Maar dat is het verschil dan ook wel...
Krijg je dalijk van die mensen die als ze echt in oorlog worden gestuurd gaan bunny- hoppen, of team kills maken.
En dan gaan ze w8ten totdat de administrator hun kicked


:Y) :z
Ga maar eens met een groep vrienden een portje laser star doen daar zie je inderdaad van die debielen die counterstrike of unreal tournament dingen na doen.
das toch iets heel anders dan dat je dat in 'het echt' gaat doen want een potje laser meuk is ook gewoon een spel.
Nou, als je in het echt gaat bunny-hoppen ... Daar zal je toch een stevige conditie krijgen.
Wordt je eerst pyschopaat door 1st person shooter mag je daarna naar je psychiater via een....spel?
Je wordt echt niet psychopaat door een spelletje. Mensen die spellen of films in werkelijkheid gaan uitoefenen of proberen waren al voordat ze ermee in aanraking kwamen niet helemaal lekker in hun hoofd. Ze hebben dan waarschijnlijk gewoon problemen met het uit elkaar houden van de realiteit en fictie. Ik denk overigens niet dat de mensen als therapie bij de psychiater een geweldadige first person shooter op de pc daar zullen spelen.

Ik zou er in ieder geval nog niet zo snel over oordelen. De echte resultaten zullen wel uitwijzen of het echt nut heeft of niet. Je hebt toch ook een verschil tussen leerzame documantaires en geweldadige horrorfilms. Om maar even een voorbeeldje te noemen.
Tja, of je gaat even serieus op een grapje in.
Roque Spear werd enige tijd geleden al door het amerikaanse leger gebruikt om hun soldaten CQB technieken bij te brengen. Niets nieuws onder de zon dus..
CBQ= Class Based Queing? :?
Lijkt me sterk dat Soldaten daar veel aan hebben......


Zijn dit soort simulatoren nog spellen? Dan kan je economie studenten ook Kolonisten van Catan laten spelen bv. B-)
Er staat CQB wat staat voor Close Quarter Battle...
Zo'n soort spel is er nu ook al, America's Army is gemaakt in opdracht van het Amerikaanse leger, en is gratis te downloaden en te spelen.
Dat spel is om reclame te maken voor het Amerikaanse leger!
Trouwens ik denk dat ik ergens gelezen heb dat het ze tegenwoordig operation flashpoint gebruiken (sorry, geen bron).
Kun je als het een 'Serieus spel' is het nog wel een spel noemen?
Ik berijd me gewoon voor op een invasie van Aliens. :P
Alienrijden, is dat gelijk paardrijden ofzo? ;)
CEO van BreakAway Ltd., Doug Whatley, zegt dat de regeringsinstanties het meest voorlopen wat betreft de adaptatie en integratie van edutainmenttechnieken in hun opleidingen en trainingen.
Ja, DUH, als er een nieuwe technologie is die veelbelovend is, zijn het ALTIJD de regeringsinstanties die er het meeste geld tegenaan smijten. Als spellen veel invloed hebben op mensen, is het voor hen een manier om die invloed in handen te krijgen. Aangezien het regeringsinstanties ALTIJD om invloed gaat, is het dus logisch dat ze er veel geld tegenaan smijten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True