Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Bron: Brabants Dagblad, submitter: power_user

De gemeente Breda is positief over plannen voor het opzetten van een opleiding voor het ontwerpen van computerspellen, zo meldt het Brabants Dagblad (registratie vereist). De gemeente heeft samen met het bedrijf Playlogic een onderzoek laten uitvoeren naar de behoefte aan een dergelijke opleiding op HBO-niveau. Gebleken is dat er een breed draagvlak voor is, niet alleen bij bedrijven maar ook bij onderwijsinstellingen en bij de overheid. De komende maanden wordt onderzocht hoe de opleiding zou moeten worden vormgegeven. Er zou in ieder geval aandacht moeten worden besteed aan creativiteit, techniek en marketing. In april zal het onderzoek afgerond worden.

GamesPlaylogic heeft op dit moment een ontwikkelstudio voor spellen in Breda, maar kan voor het aantrekken van geschikt personeel vaak niet terecht op de Nederlandse arbeidsmarkt. Een groot aantal van de 60 ontwerpers die het bedrijf in dienst heeft, komt uit omliggende landen. Hoewel er binnen enkele Nederlandse opleidingen wel aandacht wordt besteed aan games, zou een aparte opleiding volgens het bedrijf beter de ontwikkelingen kunnen bijbenen. Volgens wethouder Adank is de opleiding een goede aanvulling op een van de sectoren waarin de stad zich sterk wil ontwikkelen, de creatieve industrie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ik vraag mij af of er werkelijk zo'n grote vraag naar is. Om een spel te ontwikkelen heb je mensen nodig van verschillende disciplines. Voor creatieve mensen (ontwerpers) ga je toch gewoon op zoek bij een grafische ontwerp opleiding? En voor de engine haal je mensen van een informatica HBO of WO opleiding.

Ik kan me hoogstens voorstellen dat een opleiding enkele vakken gaat geven die erg gerelateerd zijn aan spellen etc. Op de universiteit twente wordt bijvoorbeeld een vak gegeven voor het programmeren van 3d objecten (met OpenGL). Wat heb je nog meer nodig?

--edit--
Waarom zou het bijbenen van huidige ontwikkelingen beter gaan met een aparte opleiding? Zorg dan dat huidige opleidingen meer up-to-date zijn met lesmateriaal aangezien dit wel op meer vlakken te wensen over laat.

--edit 2--
@ETO;
Ik wilde niet zeggen dat je alleen OpenGL nodig hebt om een game te programmeren, dit is alleen een voorbeeld van een vak waar je als games-programmeur wat aan zou hebben. Vakken als network-programming enz worden volgens mij standaard gegeven op een HI opleiding. Daarnaast geloof ik niet dat iedereen die aan het spel werkt specifieke kennis van elke console nodig heeft. Iedere console heeft zijn eigen hardware, en dus deveice drivers nodig, de rest is vrijwel portable.

@SuperDre
Zoals in het artikel vermeldt wordt dit ook een HBO opleiding, volgens jou komen daar dan dus ook geen goede games-programmers vandaan :? Voor een goed spel, en zeker een goede engine heb je niet alleen programmeurs nodig. Je hebt ook mensen nodig die een goede software architecture opzetten zodat een spel eenvoudig uitbreidbaar is en zodat delen hergebruikt kunnen worden (EA flikt het elk jaar weer :+) Een MBO-er is hier niet voor opgeleid.

@Berend_Engelbrecht
Natuurlijk hebben wij in Nederland ook goede programmeurs nodig. En vaak heb je praktische kennis nodig om te weten wat er theoretisch mogelijk is (ja, ik heb ook HBO gedaan). Maar de theoretische kennis hebben wij hier hard nodig anders worden we helemaal ingehaald door Azi. Er vind al zo veel outsourcing plaats en dit wordt alleen nog maar meer. 'Dom' programmeerwerk kunnen ze daar immers veel goedkoper dan hier. Het is aan ons de taak nieuwe dingen te ontwikkelen en op dit moment zijn daar verschillende projecten mee bezig. (En de voorlopige resultaten beloven veel goeds)
Yeah right, iemand van informatica HBO, WO erbij halen.. je kunt beter er iemand bijhalen die ook daadwerkelijk die technologieen onder de knie heeft. want iemand die van Informatica HBO af komt wil nog niet zeggen datie dat ook kan.. Mooiste opmerking die ik heb gehoord toen ik nog op HI eerste jaar zat en daar in een zaaltje bezig was voor een opdracht was : 'WOW hoe heb je dat zo geprogrammeerd, want ik kan dat niet..' en dat was dus uit de mond van iemand die bijna afgestudeerd was voor het HI (en zo ken ik er dus nog veel meer die daar ook werkelijk zijn afgestudeerd). (Hiermee wil ik dus alleen maar zeggen dat er ook genoeg mensen van die opleidingen afkomen die denken dat ze wat kunnen maar het helemaal niet kunnen, er zijn er gelukkig ook nog die die opleiding niet nodig hadden en het wel kunnen, maar alleen de opleiding doen/deden voor het papiertje..)
Daar heb je helaas helemaal gelijk in. Onze ervaring met gewoon business software programmeren (veel gemakkelijker dan games maken!) is dat de opleidingen in Nederland absoluut ongeschikt zijn om goede programmeurs af te leveren. Dat wil niet zeggen dat er geen goede programmeurs afkomen, maar dat ze volgens mij meer hebben aan talent dat ze al hadden of vaardigheden die ze elders hebben opgedaan dan aan de vakken op de opleiding.

Wat er volgens mij mis is: er wordt veel te veel aandacht besteed aan theoretische zaken en veel te weinig aan echt programmeren. Ook wordt het practicum niet serieus aangepakt. Ik heb meer dan eens een stagiar horen verkondigen dat voor de school de opgeleverde software niet hoeft te werken, als de ontwikkelmethode en het verslag maar goed zijn. Dat is een absoluut schandaal, het hoort in de praktijk uiteraard andersom te zijn, software waar je klanten tevreden mee zijn is het enige dat telt. Deze verkeerde mentaliteit is de oorzaak dat onze "kenniseconomie" links en rechts wordt ingehaald door derde wereld-landen waar ze het wel begrepen hebben.
"En dat kunnen die mensen dan niet, want ze zijn opgeleid om te doen en niet te denken."

Sorry hoor Cymric, ik ga nu bijna over mijn nek! Er zijn geen denkers en doeners. Je doet alsof er maar twee soorten mensen zijn en tussen de regels door lees ik dan ook nog eens dat je denkt dat wij in Nederland zo goed zijn dat wij het denkwerk wel even zullen doen en het 'doen' aan azie kunnen overlaten.

Wat 'denk' jij dat ons zo speciaal maakt of beter geschikt voor het 'denk' werk? Heb je dan werkelijk helemaal geen enkele ervaring dat je er zo over denkt? En helemaal de gedachte dat je Nederlanders op school wel even leert 'denken', zodat ze dit beter kunnen dan onze aziatische concurentie.

Ik zal je eenst wat verklappen. Het zijn de mensen die continue bezig zijn met 'doen' en daarbij opletten en dus leren die op een gegeven ogenblik ook de goede 'denkers' worden.

Laat ik het eens onderschrijven met een mooi schaakvoorbeeld. Wie zal een partij schaken winnen, iemand die al jaren schaakt maar een beetje 'dom' is of een hoogbegaafde persoon die zojuist op school de schaakregels geleerd heeft en enkele keren heeft gespeeld.

Het antwoord is simpel....de zogenaamd domme persoon zal met gemak winnen. Hij kent het spel, heeft geleerd wat de problemen in het spel zijn en hoe deze opgelost kunnen worden en kan bovendien vooruit denken. De zogenaamd begaafde persoon zal ondanks dat hij de regeltjes kent geen schijn van kans hebben, hij ziet de problemen gewoon niet en maakt dus fouten die onmiddelijk afgestraft worden.

Inteligentie en opleiding zijn maar van beperkte invloed voor denkwerk in de praktijk. Ervaring, gedrevenheid en inzicht zijn in de praktijk superieur en vele malen belangrijker. En dan laat ik nog buiten beschouwing dat wij hier in Nederland niet eens slimmer zijn dan in India!
Het probleem met het idee van "denkers" die meer betaald zouden moeten worden dan doeners in de IT is dat iemand die zelf niet in staat is om te programmeren in mijn ervaring ook niet in staat is om een technisch ingewikkeld computerprogramma te ontwerpen. Dit soort software wordt niet voor niets zelden of nooit in ons landje gemaakt, dus ga me nou niet vertellen dat we hier zo goed weten hoe dat moet. En programmeurs op MBO niveau heb ik ook niets aan, sorry. Daarom is het zo zonde dat dit niet op HBO niveau of universitair niveau wordt onderwezen. In India doen ze dat wel en Indiers zijn nog eens veel goedkoper ook... (en de Indiers die ik ken zouden behoorlijk beledigd zijn als ze wisten dat jij veronderstelde dat Nederlanders slimmer zijn ;)).

Bovendien, zelfs als het zo zou werken, ik kan in een dag of twee een idee voor een programma uitwerken dat andere mensen vele maanden kost om te schrijven. Veel meer doeners dan denkers nodig, dus :)
@TheCodeForce:

Ik schrijf mijn reactie natuurlijk niet zomaar op: in mjn ervaring is het verschil levensgroot aanwezig. In veel vakgebieden (waaronder het mijne) loopt men tegen de grenzen aan van wat je met praktijkinzicht kunt bereiken en moet je zaken systematischer gaan aanpakken. Daarvoor heb je een bepaald soort manier van analyseren nodig die 'doeners' over het algemeen minder hebben dan 'denkers'. Als je je aangesproken voelt: sorry, c'est la vie. Dat is iets wat je in beperkte mate kunt leren, je moet het in je hebben. Goede 'doeners' zullen daarom slechts hoogst zelden goede 'denkers' worden. Andersom geldt precies hetzelfde. Laat ik ook meteen hl erg duidelijk stellen dat jj begon over hoogbegaafdheid en domheid, met als implicatie dat 'doeners' minder slim zouden zijn dan 'denkers'. Alles wat je daarna opschrijft is ds een stromanargument. Doeners zijn net zo slim zijn als denkers, maar hun slimheid uit zich op een andere manier.

Ik ben me ervan bewust dat mijn voorstelling van zaken erg zwart-wit is. Er zijn evenveel gradaties als mensen. Maar in de omgang weet iedereen wel wat er wordt bedoeld met een denker of een doener, en daarom gebruik ik de termen ook maar.

Wat betreft je schaakvoorbeeld: laten we de twee dus maar 'praktijkman' en 'theorieman' noemen. PM kent de praktijk, weet wat de problemen zijn. TM kent alln de regels. Dan kan PM volgens jou ook nog eens 'vooruit denken'. Pardon? Zoiets lijkt me eerder voorbehouden aan TM! Kan die dat soms niet? Volgens mij probeer je TM een beetje te kortwieken ten gunste van PM, maar dat terzijde. TM zal in eerste instantie niet veel stand houden tegen PM. Maar TM zal op basis van zijn kennis en begrip stellingen kunnen forceren die PM in de algemene praktijk niet heeft gezien en waar algemene regels weliswaar een goede verdediging zijn, maar niet ideaal. TM kan de praktijkregeltjes van PM systematisch analyseren en structurele verbeteringen aanbrengen. Wie wint er nu? (Moet ik voorbeelden geven waar het goed of fout ging?)

Een slimme TM zal daarom eerst PM vragen hoe hij dingen aanpakt, een slimme PM zal TM vragen om aan te geven waarom hij zaken doet zoals hij ze doet en of er niet iets beters te verzinnen is. Waarmee ik terugkom op mijn standpunt: focussering op f alleen praktijk f alleen theorie is dom en gevaarlijk voor je concurrentiepositie. Zoals jij ook al opmerkt: *ervaring* (=PM), gedrevenheid en *inzicht* (=TM, nadruk van mij) zijn in de praktijk superieur en vele malen belangrijker. Met andere woorden: je wilt PM en TM in n persoon.

Waarom zeg ik dan toch dat we meer TM nodig hebben? Omdat we die in de laatste 20 jaar systematisch hebben wegbezuinigd onder het motto: er komt toch niets zinnigs uit, het kost alleen maar geld. Dat is een vreselijk kortzichtige houding, want wie zal ons nu vertellen waar de PM verbeteringen kan aanbrengen die op lange termijn geld opleveren? Veel kennis- en technologische gerinteerde bedrijven zijn ernstig in de problemen geraakt doordat ze zich dit niet realiseerden en het is nog maar de vraag of ze zich tijdig kunnen herstellen.
@ cymric

je vergeet eigenlijk wat TheCodeForce aangeeft te bespreken.

een beetje intelligente PM gaat namelijk vanzelf nadenken over hoe het beter kan. hij gebruikt daar alle mensen/middelen in de omgeving voor om hier over na te denken. de mensen die hij spreekt zijn zowel PM als TM. hij zal zich vanzelf ontwikkelen als een TM. als ik heel even kijk naar de zorgsector: er zijn daar genoeg TM'ers op hoger niveau. het probleem is echter dat zij een systeem bedenken hoe je bewoners van een gehandicapten instelling moet douchen, omkleden en in bed moet leggen die als je 1 minuut in de praktijk gaat kijken voor geen meter werkt. zolang de TM geen praktijk ervaring op doet stelt hij niets voor, dit geld idem voor de PM, als hij niet de theorie wil leren komt hij ook nergens
Ik vrees eerlijk gezegd dat het precies andersom is en dat jouw mentaliteit de kenniseconomie de das omdraait. Jij staat namelijk voor de korte termijnvisie: iedere student moet vlot en snel een opdracht van een derde partij kunnen omzetten in werkbare en goed te onderhouden code. Eerlijk is eerlijk: daar verdien je inderdaad je geld mee. Maar als iedereen na een tijdje het foefje van een bepaalde omzetting van idee/opdracht naar code beheerst, zul je nieuwe dingen moeten verzinnen, anders droogt je geldstroom op. En dat kunnen die mensen dan niet, want ze zijn opgeleid om te doen en niet te denken. Bovendien is concurrentie met een Aziatische of Oost-Europese concurrent op 'doen' zelfmoord: die lui daar 'doen' het net zo goed, maar zijn stukken goedkoper.

Nee, je hebt mensen nodig die verder denken dan hun neus lang is. Mensen die zich snel nieuwe concepten eigen maken en mogelijkheden herkennen. Mensen die de laatste ontwikkelingen op de voet volgen of er zelf aktief aan bijdragen. Ze moeten in staat zijn om hun ideen aan anderen (lees: de doeners) over te brengen, hetgeen niet altijd even makkelijk is. Dt is de motor van je kenniseconomie. Met die mensen moet je zuinig omspringen en dat is nou precies wat wij Nederlanders niet kunnen. Iedereen moet hier gelijk zijn, niemand mag boven het maaiveld uitsteken.

In de praktijk heb je natuurlijk denkers en doeners nodig omdat geen mens tegenwoordig over voldoende aanleg beschikt om beide aspecten in zich te verenigen. Mensen moeten dus communicatief vaardig zijn---geen wereldvreemde wetenschappers in de ivoren toren, geen dolgedraaide technogeeks, geen managers die alleen maar in verhullende taal praten---en ze moeten te allen tijde bereid zijn nieuwe dingen te leren. Ze hoeven niet van de hoed en de rand te weten, maar binnen hun vakgebied moeten ze bijblijven.

Maar ik ben het met je eens dat het niet door de beugel kan dat stagiaires software mogen afleveren die niet werkt.
SuperDre heeft helemaal gelijk..
Het niveau van de gemiddelde HBO/WO informatica opleiding in Nederland is te laag om een game mee te maken.

Dat wil niet zeggen dat er geen games progammeurs zijn in Nederland of dat ze niet op een HBO opleiding zitten, maar je kan er zeker van zijn dat ze hun kennis niet *daar* vandaan halen.

Natuurlijk moet je niet alleen maar zoveel mogelijk code kloppen. Maar het heeft geen zin om het code kloppen te vervangen door "maak maar een keer een diagrammetje in Rational Rose versie 0.0001 en doe voor de gein eens een unit test" om dan vervolgens 50% van alle lestijd door te brengen met het bouwen van databases in Acces en te leren "hoe je met de klant moet omgaan". Met een beetje geluk hou je dan nog wat tijd over om een theepot te roteren in OpenGL.

Dat is vast goed om de cubicle velden van Cap Gemini, CMG, Baan ed te vullen met middelmatige progammeurs en middle level management, maar verwacht niet dat er games programmeurs uit komen rollen.

Ook niet als je er opeens een "games" opleiding van maakt. Het gezeik begint al bij die "games opleiding".. "Ja ze moeten hun game natuurlijk ook kunnen marketen"..

edit: Waar bij op te merken valt dat er wel wat redelijke WO opleiding zijn in specialistische iinformatica richtingen (AI ed)
"Je hebt ook mensen nodig die een goede software architecture opzetten zodat een spel eenvoudig uitbreidbaar is en zodat delen hergebruikt kunnen worden (EA flikt het elk jaar weer ) Een MBO-er is hier niet voor opgeleid."

Denk je werkelijk dat het verschil in opleiding dat bepaald? Als je net all je kennis van een opleiding vandaan heb ben je per definitie nog NIET geschikt om dit soort beslissingen goed te kunnen nemen, het leren start dan pas!

Bij een goede en herbruikbare architectuur ontwerpen komen met name ervaring, inzicht, persoonlijkheid en een brede vormgeving kijken. De laatste twee zijn uiterst belangrijk aangezien dit de eigenschappen zijn die bepalen hoe ver je vooruit kunt denken (problemen voorzien) en hoe ver je je in je vak kunt ontwikkelen. Het maakt je onafhankelijker van produkt X of Y en stelt je ook meteen in staat innovatief bezig te zijn.

Het idee dat sommige mensen kennelijk nog hebben is dat scholing bepaald wat je kan (zullen ze er op school wel instoppen, het is immers commercieel). Nog erger zijn mensen die denken dat als je opleiding X heb gedaan voor de rest van je leven dingen beter kunt dan iemand met lagere opleiding Y. Als werk werkelijk zo eenvoudig was, dan was iedereen werkeloos en zouden bij geen enkel produktieprocess mensen meer nodig zijn. Persoonlijk vind ik deze gedachtengang net zo verwerpelijk als mensen bij hun geboorte op basis van DNA een toekomst onthouden!

Leren doe je zelf.....het kan tijdens school, en het kan in de praktijk...in beide gevallen ben je het zelf die leert en die er moeite voor moet doen, de school doet het niet voor je. Op school kun je zelfs slagen zonder dat je iets leeft, er zijn er zat die dat presteren. Het opleidings niveau bepaald dus werkelijk helemaal niets over de geschiktheid van iemand voor een IT baan! Er zijn zat mensen met een IT opleiding die je nog niet het simpelste klusje kan toevertrouwen en er zijn niet IT'ers die gewoon puik werk af kunnen leveren. Er is gewoon geen correlatie tussen opleiding en resultaat te leggen. Het is eerder een middel om selectief en onpersoonlijk te discrimineren tussen mensen. Het niveau is al zo erbarmelijk laag tegenwoordig dat op opleiding selecteren wel het laatste is wat bedrijven zouden moeten doen.

Er is nog een ander punt wat ik nog even wil aanstippen. Mensen denken altijd dat programmeren het laagste is wat je in de IT kan doen, een soort typistewerk. Welnu, dit vak bestaat helemaal niet...in de praktijk werkt een 'programmeur' aan vrijwel alle delen van de te bouwen software (inclusief architectuur) en is de spin in het web van produktontwikkeling (spreekt vrijwel iedereen en stemt alles op elkaar af). Probleem met in Nederland gehanteerde beroepsnamen (programmeur, ontwerper, systeem analyst, enz.) is dat we mensen in een hokje stoppen waar ze heel moeilijk uit kunnen komen. Een hokje waarvan ieder ook nog eens een andere voorstelling bij heeft! Als je een ervaren 'programmeur' bent dan is de titel 'ontwerper' of 'architect' praktisch onberijkbaar, terwijl je het werk wel dagelijks en soms al jaren uitvoerd. Ondertussen stromen er nieuwe onervaren mensen met minimale prakrijkervaring binnen zonder overzicht of een praktisch referentiekader die dan even gaan vertellen hoe het allemaal moet.

Er gaat dus een hoop ervaring en potentie verloren in Nederland. Dit is de schuld van het simplisme in het bedrijfsleven en de ongelooflijke drang in de samenleving mensen vanaf de wieg in hokjes te plaatsen. Zeer verwerpelijk en bovendien saboteert het onze produktiviteit en innovativiteit en dus indirect ook onze welvaart. Helaas raakt het de mensen die het helemaal niet verdienen het meest!
En voor het level-design haal je er een architect bij?
Er zijn echt wel nuttige dingen te leren die redelijk specifiek voor games zijn.
Let op wat je zegt: Perfect Dark voor de N64 was architecturaal verantwoord
Met OpenGL ben je er niet. Game development is niet alleen voor de PC. De markt voor X-BOX, PS2, Gamecube en GameBoy is veel groter.

Ook is het niet alleen 3D programmeren; denk aan het maken van netwerk (multi-player), input controls (joystick e.d.), sound (muziek/effects) en database...
|:(

Zeker nog nooit gehoord van afstudeerrichtingen...

Dit soort opleidingen bestaan in het buitenland al jaren... Het is best handig als dat soort mensen het eerste jaar een algemene opleiding krijgen en daarna gaan specialiseren in Engine/3D modellen/Texture/A.I./Verhaal/etc.

Dus die mensen kunnen dan beter van 1 opleiding afkomen waar meerdere afstudeerrichtingen zijn.
@Dances

oh, zo van: "hey jij bent drs informatica, kun je mijn xbox repareren?"
Bij de HKU in Utrecht is er al 3 jaar een opleiding gamedesign...

Beetje raar dat Breda dan nu ineens doen of ze het ei van colombus hebben uitgevonden.
Ik neem aan dat de opleidingen niet vergelijkbaar zijn.

Wellicht is de HKU opleiding meer gericht op visueel ontwerp en de opleiding in Breda meer gericht op daadwerkelijk proggen.

Ik ga d'r vanuit dat er anders niet een heel artikel aan wordt gewijd in het Brabants Dagblad.
zover ik weet wordt bij gdd vooral gefocust op concept
maar ik denk dat een gdd-er dat wel beter uit kan leggen, en er zitten er vast een paar op GoT :)
Ik ga d'r vanuit dat er anders niet een heel artikel aan wordt gewijd in het Brabants Dagblad.
Offtopic: Je wilt niet weten wat er allemaal in de krant staat waar weinig van klopt of waaruit blijkt dat de betreffende journalist(en) absoluut niet weten waarover ze praten.

Er van uit gaan dat het wel zo zal zijn 'omdat het in de krant staat' is een heel gevaarlijke aanname. Wel makkelijk, maar zeker niet verstandig. Doe jezelf een plezier en wees kritisch op wat je leest.
Noem me maar naief wat dat betreft.

Wellicht zijn het toch dezelfde soort opleidingen maar wordt het toevallig in de krant gezet omdat het in een brabantse stad is. Maar toch zegt mijn naieviteit dat iemand geen nutteloos werk gaat verrichten op een artikel over een opleiding die al lang bestaat.

Misschien is het nieuwe daarbij de samenwerking met playlogic. (off-topic, zijn dat de mannen/vrouwen die killzone voor de ps2 hebben gefabriekt?)
verschil is alleen dat de Gamedevs niet aan het zoeken zijn naar 60 ontwerpers maar ook naar gekwalificeerde Makers, en uit ervaring sprekend bij mijn stage plek Bij Khaeon waren ze niet al te spreken over de mensen van de HKU ze hadden allemaal eisen zo van ''ik wil dit en ik doe dat niet'' of ze namen niet genoeg met de opdracht die ze kregen.

ik zit zelf op het grafisch lyceum Rotterdam en daar hebben ze opleiding voor animatie&games moet alleen eerlijk zijn dat dit erg tegen valt als door gewinterde Modder :?

naar wat ik weet is het zo dat je bij de HKU echt een Nieuw concept krijgt geleerd terwijl een bedrijf echt zoek naar een manier om de markt te melken en winst te maken en ik denk dat daar de opleiding in Breda Moet gaan verschillen met de HKU
Op zich een mooi initiatief, echter ben ik bang voor een stormloop op de opleiding. Games zijn dermate populair dat veel jongeren verleid worden tot het volgen van de opleiding, terwijl ze er weinig aanleg voor hebben. Dit is bij andere opleidingen ook het geval, maar het effect is minimaal, omdat het meestal om opleidingen gaat die lang niet zo populair zijn als een game-opleiding.

Overigens is er al een universitaire opleiding gamedevelopment, echter spitst deze zich vooral op de technische ondergrond, waardoor deze mensen vaak in de simulatiesector terecht komen. Een sector, waar imho wel veel meer werk en arbeidsperspectief in zit. Als er 100 studenten zijn op deze opleiding, denk ik dat er uiteindelijk maar 10 echt een baan vinden binnen nederland, omdat veel gamestudio's de beste mensen willen. Ik heb zelf naar stagemogelijkheden gezocht en geconcludeerd dat ik met mijn opengl-kennis en ervaring geen stage kon vinden. Vanwege de grote animo wilden ze voornamelijk mensen die al een ruime portfolio konden tonen. De arbeidsmarkt voor games is daarom volgens mij al flink verzadigd, tenzij er echt een ontzettend goede WO-opleiding voor komt.

HBO opleiding gamedevelopment? Mijn zegen hebben ze (er is immers niets coolers van coderen van 3D-engines ;) ), maar ik denk dat veel afstudeerders alsnog naast het net zullen vissen. :)
"Vanwege de grote animo wilden ze voornamelijk mensen die al een ruime portfolio konden tonen. De arbeidsmarkt voor games is daarom volgens mij al flink verzadigd, tenzij er echt een ontzettend goede WO-opleiding voor komt."

Dit is typisch de bedrijfscultuur van de IT branche zoals ik deze ervaar op het ogenblik. Zelden zie ik bedrijven die inversteren in kennis of nieuwe ervaren mensen een kans geven. Het lijkt hier allemaal te draaien om marketing en snel doorverhandelen van hoofdjes naar derden. Looze marketing kreten die gemakkelijk verkopen gaan voor op ervaring en bewezen inzicht. Hierdoor staan mensen die bewezen potentie hebben om zaken snel op te pakken en werkelijk iets kunnen betekenen snel buiten spel. Ervaren mensen worden als te duur gezien (ook al is de produktiviteit vele malen hoger) of men durft het niet aan en gaat 'veilig' met de rest van het bedrijfsleven mee. Kop in het zand en bezuinigen in plaats van innoveren.....net zolang totdat alles kapot bezuinigd is. Over een paar jaar vragen we ons met zijn alle af hoe het kan dat Nederland kennisland nooit verwezenlijkt is.

Wat betreft een doelgerichte opleiding....op zich een leuk idee. Ik denk overigens wel dat het lastig zal zijn een goed lesprogramma te maken. Als de opleiding kort gehouden wordt en er een groot deel praktijk en/of stage in zit, dan heeft het zeker kans van slagen. Overigens heb ik wel mijn vraagtekens bij het idee dat deze opleiding geschikt is voor mensen zonder werkervaring. Ik zie het eerder als een specialisme waarbij om te beginnen al veel programeer/ontwikkel ervaring nodig. Games/engines ontwikkelen zal dus niet erg geschikt zijn voor jongeren die nieuw op de arbeidsmarkt komen en games willen maken. Als dit echter wel de bedoeling is, dan is falen gegarandeerd.

Klinkt allemaal nogal negatief...maar ik spreek uit ervaring. We zitten nu op het zelfde punt als twaalf jaar geleden en dezelfde fouten worden weer opnieuw gemaakt. Men inversteert niet, innoveert niet, schuift risico's / verantwoordelijkheden constant af (liefts op de publieke sector) en het bedrijfsleven klaagt dat iedereen zo duur is. Opleidingen buiten het bedrijfsleven zijn nooit de oplossing geweest voor de IT secor. De vernieuwing moet juist van binnenuit komen, bedrijven moeten constant innoveren, mensen selecteren op potentie en deze vervolgens kansen geven en/of verder opleiden. Ze weten het wel, maar durven niet. Personeel veranderd namelijk gemakkelijk van baan als een ander meer salaris betaald. Vanuit bedrijfsoogpunt lijkt het dus handig bekeken, maar tegelijk het is het ook heel kortzichtig. Nieuwe mensen hebben jaren tijd nodig om voldoende ervaring op te doen en het vak werkelijk te leren. Als alleen deze mensen een opleiding kunnen volgen en een kans krijgen dan schiet je als bedrijfstak altijd jezelf in de voet en blijft het rommelen in de marge. Je zal dan altijd een achterhoede gevecht voeren met het veel grotere buitenland. En de paar sterren hier die wel het nivo weten te behalen zijn dan onbetaalbaar en gaan weg. Hier kijkt men teveel naar de directe uitgaven en te weinig naar mogelijkheden om nieuwe inkomsten te genereren. Nederland is niet vernieuwend, eerder oerkonservatief (de 'nederland kennisland' kreet ten spijt) en vooral heel bang! Een nieuwe opleiding zal dus niets verbeteren....helemaal niets!
Op alle IT opleidingen heb je idd veel afvallers onder mensen die IT zijn gaan doen omdat ze veel spelletjes spelen en denken dat je op een IT-opleiding leert om Half-Life 2 oid. te maken.
Wat dat betreft is het goed dat ze eisen hanteren want er zullen heel veel middelbare scholieren zijn die erg met hun hoofd in de wolken zitten wat betreft het maken van games.
Deze opleiding zal veel aandacht krijgen van kids die 'Doom 4 willen maken' maar geen benul hebben van hoe zoiets in zijn werk gaat.

De meeste afgestudeerden van deze opleiding zullen denk ik ook eerder werk vinden in het ontwikkelen van Flash-games of voor mobiele apparaten, een steeds groter wordende markt.
Op zich een mooi initiatief, echter ben ik bang voor een stormloop op de opleiding. Games zijn dermate populair dat veel jongeren verleid worden tot het volgen van de opleiding, terwijl ze er weinig aanleg voor hebben. Dit is bij andere opleidingen ook het geval, maar het effect is minimaal, omdat het meestal om opleidingen gaat die lang niet zo populair zijn als een game-opleiding.
Stormloop?

Ik studeer tweede jaar Graduaat MCT.

MCT is ontstaan door de KMO, zij hebben mensen nodig die "bijna alles met de computer" kan doen. Want de webmaster & de admin & de programmeur & de grafische ontwerper & ... betalen is te duur voor een klein bedrijf. Dus ze willen graag iemand die dat allemaal kan doen.

We leren het nodige om websites te maken, fotosoepen, sleutelen aan computers, netwerken aanleggen, Flash, programmeren in VB.net & Java, databases, ASP.net, stekkerdoos maken,... kortom een droomrichting waar je "alles met de computer" kan leren, inclusief gamen en leechen. Het is de bedoeling, dat we in het derde jaar een specialisatie kiezen, bv Webtechnologie voor webmasters, Netwerken voor admins,...

Dus er komen jaarlijks 500 eerstejaars binnen, dat merk je al op de eerste schooldag. Ze pluggen hun besmette laptops in en beestjes-storm op de lan begint. Begin september 2004 vallen alle Windows XP laptops zonder SP2 direct uit.

Tegen de herfstvakantie krijgen ze hun eerste "examen", hier geven al een honderdtal op. Daarna komen de echte examens in januari, hier wordt de grote meerderheid afgeslacht door het vak elektriciteit. Hier geven de meeste op voor elektriciteit, ze hopen dat het beter gaat met de examens in juni. In juni krijgen ze een ongezonde elektronica-examen voorgeschoteld. Normaal gezien overleven maar 60 70 van de 500 studenten 1ste zit (examens in juni), 200 studenten proberen de 2de zit.

In het tweede jaar zitten er ongeveer 200 studenten.

Ik denk dat de hoge school de stormloop kan beheersen door "buis-vakken" in te steken.

Ik hoop dat die game-ontwerp-opleiding up to date blijft. Bij ons wordt jaarlijks veel veranderd, eerstejaars van 2003 typen xhtml in Textpad, terwijl de huidige eerstejaars xhtml typen in Dreamweaver. Bij ons wordt het elk jaar moeilijker en moeilijker op vraag van de studenten. Op opendeurdagen hoor je verwachtingen zoals: "Ik wil met Cisco en MSCE certificaten afstuderen.", "Ik wil websites la tweakers.net-niveau maken."...

Bij ons zitten veel studenten die gewoon 10/20 willen, maar er zitten ook mensen die echt iets goed willen kunnen, deze vallen ook op. Deze personen gaan binnenkort een interessante stageplaats krijgen, vooral een goede buitenlandse stage zorgt ervoor dat je later gemakkelijker werk kan vinden. De certificaten zoals Cisco, Java, MSCE,... helpen ook. MultimediaMadness-award winnen zorgt dat je als student al bekend wordt voor het bedrijfsleven, zodat je later gemakkelijker werk kan vinden.
Net zoiets als webdesigner, tekenaar, cameraman of editor (mijn werk) men kan je de basisvaardigheden leren hoe je met e.e.a. aan programmatuur/apparatuur omgaat, maar een blauwdruk voor d perfekte game of d perfekt gemonteerde film bestaat niet.
Het ligt ook nog eens aan jouw ervaring en creativiteit, en dan moeten de gamers/kijkers en ook nog slikken.

"Er zou in ieder geval aandacht moeten worden besteed aan creativiteit, techniek en marketing." Te gek zeg! Ze gaan de bermens opleiden! (of was dat nou met 2 puntjes
Sommigen denken dat een "combinatieopleiding" dat de game-designer opleverd onmogelijk, het is te zien hoe men dat doet. Welke vakken gaat men geven? Gaan ze de nadruk op projecten zoals bij ons leggen?

Natuurlijk is niet iedereen die afstudeerd een succesvolle gamedesigner, maar men kan wel de kwaliteit van de afgestudeerden verbeteren:
Als je in 3de jaar MCT voor Multimedia-specialisatie kiest, dan kom je een gedreven docent tegen. Er worden opdrachten uitgehangen (vergelijkbaar met vacatures), studenten moeten concepten/oplossingen bedenken en hebben 3 dagen tijd om het te verkopen. Ze moeten ergens binnen geraken, als niemand iets van jou wilt hebben => -50procent van de punten. Voor elk opdracht hebben ze 2 teams gekozen, de beste team krijgt gewoon punten, de 2de beste team => -50procent van de punten. Deze afslachtingen is een goede voorbereiding voor het bedrijfsleven.
En als dit nou allemaal doorgaat, wanneer kunnen we dan verwachten dat de opleiding daadwerkelijk van start gaat?
Dat wil niet zeggen dat het nog steeds veel te weinig is. Er zijn veel mensen in Nederland die ervan dromen mee te doen aan het ontwikkelen van computergames maar simpelweg niet weten waar terecht kunnen.
Computergames begint steeds meer een medium te worden wat fantastisch is. Er zijn al educatieve computerspellen te krijgen die door scholen gebruikt worden voor de opleiding van hun leerlingen om ze in deze moderne maatschappij beter te kunnen bereiken.

Over tien jaar zal het computerspel niet meer weg te denken zijn uit de dagelijkse gang van zaken.
De komst van sneller internet biedt perspectief voor de toekomst voor voor de providers die zo on-line streaming kunnen aanbieden tegen een maandelijks bedrag en de gebruiken het spel kan downloaden.
Dit bestaat nu al, in een iets andere vorm. Telenet, de Vlaamse kabelprovider, biedt al verschillende gamespakketten aan, afhankelijk van de gebruiker. GameZone kids is voor de kinderen, en bevat 25 educatieve games; GameZone Essential bevat 40 games voor tweaker-categorie en GameZone Premium is een combinatie van Kids en Essential plus 5 extra nieuwe games. Je moet elke maand respectievelijk 10,10 of 20 euro betalen om aan de games te kunnen. Het grootste deel van de betanden worden gedownload bij de eerste keer spelen, en elke keer je het spel speelt, wordt er nagekeken of je nog lid bent van GameZone en dan worden verdere bestanden doorgestuurd. Je kan ook 3 dagen op GameZone zitten, dat is 7 euro, daarvoor heb je wel een Premium-versie...
Echt streamen zal nog wel enige tijd duren, inderdaad; want momenteel is de downloadlimiet op Telenet nog veel te laag (10 gieg :'( )
http://gamezone.telenet.be/pakketten.do
Ze kunnen in ieder geval kijken naar het model zoals dat al jaren in Amerika gebruikt wordt, zoals http://www.aio.quinstreet.com/programs_game_bachelors.jsp
[Koffiedik mode]
Als het nou werkelijk gaat regenen, wanneer kunnen we dan verwachten dat het glas vol is?
[/Koffiedik mode]
Nederland wordt wakker, werd tijd zeg. Niet alleen valt er goud geld in de gameindustrie te verdienen, we zijn ook een ideaal gameland.

Zowel qua afzetmarkt(rijke verwende gamers) alswel de arbeidsmarkt (veel ict-studenten, goede faciliteiten).

Het enige wat wellicht in het nadeel is, zijn de hoge lonen van de nederlander, want met 'ontwerpers uit omliggende landen' van Playlogic denk ik aan Oost Europese werknemers.
Hoge lonen van lokale medewerkers aan de ene kant en de absurd hoge productiviteit en goede scholing van Oost-Europese werknemers tegen lage kosten aan de andere kant.

Je ziet maar al te vaak dat een academisch geschoolde Oost-Europese werknemer voor een hongerloontje in West-Europa zich helemaal suf werkt (veel manuren, niet klagen, weinig/geen aanvullende arbeidsvoorwaarden, etc.). Voor werkgevers is hij natuurlijk ideaal.
Nou dit had ik vanochtend in de Spits ook al gelezen :P. Op zich wel een interessante opleiding, maar je moet dus eigenlijk toch best veel programmeertalen leren. Of anders met veel verschillende programmeersoftware leren omgaan. Om de 3 jaar ofzo komen er weer nieuwe consoles bij, dan moet je steeds bijgeschoold worden :?
Het gaat erom dat je de concepten onder de knie krijgt. Als je eenmaal de concepten, methoden en technieken van programmeren onder de knie hebt is het leren van een andere taal of API eigenlijk een fluitje van een cent.

En ja het is zowiezo een industrie waarin je aan het leren blijft. Als je deze opleiding kiest kies je er ook voor dat je moet blijven leren.
Jah. Een goede timmerman kan met elk merk hamer timmeren. Een goede programmeur kan in elke taal programmeren.
Jah, maar een timmerman kan met zijn "eigen" hamer beter typen.
En een programmeur, kan met zijn "eigen" programmeertaal beter programmeren
typen met een hamer? hoe groot zijn die toetsen dan wel niet? 8-)
Uhmmmzzz :Z , is het niet zo dat in de hele IT - branche mensen zichzelf of laten bijscholen / omscholen. Tevens zijn er meerdere branches waarvoor dit opgaat.
Alleszins een tof initiatief :)

Maar kan iemand aan een simpele Belg uitleggen wat een opleiding op HBO-niveau wil zeggen?

Valt dit te vergelijken met een bachelor of master diploma? Of is dit iets totaal anders?
Vergelijkbaar met een Belgische Bachelor. :)
Als je HBO opleiding voltooid hebt, heb je je Bachelor diploma/certificaat/titel
(dit is europees centraal geregeld, zodat je nadat je HBO klaar hebt, zonder problemen een master kunt doen op een buitelandse universiteit)
Ik heb zo mijn twijfels over het nut van dit soort "opleidingen".
Het "ontwikkelen" van een game is toch gedeeltelijk art & science, niet iets wat je mensen kan leren. Natuurlijk kan je mensen leren om een clone van een spel te maken, maar dat zie ik niet als "ontwikkelen".
Ik ben van mening dat het beter is voor de ontwikkelaars van spellen om een opleiding te volgen in de richting van een onderdeel van het ontwikkelen. Niet iets wat er specifiek voor bedoelt is. Waant een specifieke opleiding vormt een gedachte gang of ontwikkeling in een bepaalde richting, wat waarschijnlijk als result een een standard game clone heeft.
In plaats van een dedicated opleiding lijkt het mij beter om een samenwerking op te stellen tussen bijvoorbeeld kunst academies, universiteiten (iig bepaalde faculteiten daarvan), muziek dingen (whatever dat heet), etc. Dat geeft een veel beter resultaat. Eigenlijk gewoon een vorm van stichting die (serieuze) mod teams steunt op bepaalde gebieden.
Juist games worden gebouwd vanuit bestaande concepten en zelden komt er iets volledig nieuws uit. Bijvoorbeeld:

1. Street Fighter

2. Street Fighter II -> groot succes

3. Meerdere versies van SFII

4. Klonen van SFII: Mortal Kombat, World Heroes, Fatal Fury, Art of Fighting, Samurai Shodown, Marvel vs Capcom, etc. Dan treedt verzadiging op en combineert men alles met alles, o.a. King of Fighters en de Capcom verzamelingen.

5. Conceptje, gebaseerd op Virtua Racing toegepast voor SFII: Virtua Fighter, ofwel een 3D kloon van SFII

6. Klonen van Virtua Fighter verschijnen: Tekken, Soul Edge, Toshinden, FX Fighter, etc.

7. Al deze klonen worden met versies verbeterd en er komen talloze varianten van uit.

8. Verzadiging, dus nieuwe combinaties: bestaande 2D implementeren in 3D: Mortal Kombat 4, King of Fighters: Maximum Impact.

Zelfde geldt voor racespellen...van Virtua Racing tot en met Gran Turismo 4. Of platformgames...van Mario Bros t/m Mario64 in 3D enz.
Een videogame word niet ontwikkeld door alleen programmeurs. Er word gewerkt in afdelingen, programmeurs, vormgevers (3d, 2d), art director, compilers, etc. Het maken van een game is geen fine art. iedereen zal zichzelf moeten ontwikkelen, maar dat is in de grafische wereld niet anders.

Deze nieuwe opleiding is er een van meerdere in nederland. Maar (vooralsnog) alleen op het HKU kan je er je bachelor en masters graad in halen. :Y)
Allen, er is niet alleen een uitstekende (van reputatie) opleiding voor game design in Utrecht, er hangt zelfs een complete set design tools aan vast die grote bekendheid genieten in het wereldje van game-ontwerpers... en dit allemaal van Nederlandse Bodem .

De auteur is Mark OverMars, die game design doceert....
Hier is de site : http://www.cs.uu.nl/people/markov/gmaker/index.html

Dus, waar Breda mee afkomt is wat laat...

Cheers,

Frank
Je kan iedereen een penceel in the handdrukken, maar dat leverd nog geen Mona Lisa op.
"Did you always want to design computer games? But you don't want to spend a lot of time learning how to become a programmer? Then you came to the right place."

Utrecht dus ;)
Ik studeer nu 'Hogere Informatica' in Breda op de AVANS. Ik kan het technische gedeelte dan wel prog'n van een game. Het design gedeelte wordt geleerd bij de opleiding 'Cultuur Media Design' dus ik denk dat ze dat helemaal niet nodig hebben in Breda. *edit al is de CMD wel meer voor webdesign maargoed, ze zouden het moeten kunnen daar ;)
Ja hier in breda is een opleiding Communicatie en Multiemedia design op de hoge school in breda (Avans Hogescholen)

Ik zit inmiddels in het 3e jaar. We zijn nu volop bezig met het maken van games samen de it afdeling van de hogeschool. Zeer mooie projecten.

Het lijkt mij niet zo goed idee als een opleidng zoals deze op de NHTV komt. De technische kennis is daar denk ik niet te vinden die je zeker nodig hebt. Blijkbaar willen ze concureren met Avans in Breda.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True