Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties
Bron: BN De Stem, submitter: phantomus

Game-dev werkplek De internationale hogeschool NHTV te Breda heeft van onderwijsstaatssecretaris Rutte toestemming gekregen om in september de opleiding International Game Architecture and Design van start te laten gaan. De toestemming is een opsteker voor de gemeente Breda, die als een van de investeerders graag de zogeheten 'creatieve industrie' binnen de stadsgrenzen wil halen. Een andere investeerder is gamestudio Playlogic. Er zal plaats zijn voor 120 startende studenten, die kunnen kiezen uit de hoofdrichtingen Programming en Visual Art, waartussen nauw samengewerkt zal worden. Studenten zullen onder meer les krijgen in programmeertechnieken, kunstmatige intelligentie en het soepel maken van bewegingen in games. Tevens wordt aandacht besteed aan 3d-technieken en het geven van een eigen textuur aan beelden. Vanwege het internationale karakter van de opleiding zal de voertaal Engels zijn. Kandidaat-studenten kunnen zich tot half mei voor de opleiding opgeven. Ze worden geselecteerd door middel van een test en de beoordeling van hun portfolio met eigen werk. Op donderdag 20 april organiseert de school een open avond.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Nederland loopt weer achter geloof ik. Staffordshire University in Stafford UK draait al jaren een game opleiding. Van wat ik ervan heb gezien is het allemaal super. Motioncapture suits en al die onzin.

Ik studeer daar Multimedia Technology (BsC), maar ik heb dit jaar ook twee games modules gedaan. Echt de moeite waard.

.. Wel gezegd, de grootste nerds vind je niet bij computing, video & production of multimedia, maar bij de games opleiding! :)
De Hogeschool voor de kunsten Utrecht heeft ook al een tijdje de opleiding Bachelor of Art and Technology in Game Design and Development.
Dat was geloof ik de eerste 'echte' opleiding voor de Game-industrie.

http://fac-kmt.hku.nl/hku/show/id=50676
Ben van plan om deze opleiding te gaan volgen na mijn stage :)

Het is ook vlakbij mijn woonplaats dus dat is ook weer een voordeel.
Ligt eraan wat je er wil leren... zoals de naam van de opleiding en de naam van de school al zegt, is het een "kunst" opleiding. verwacht niet dat ze je er hoogstaande programmeer technieken gaan leren. Op de opendag heb ik meegekregen dat er een hoop zelfstudie is, dus dat kan je net zo goed thuis leren. De nadruk van de opleiding ligt dan ook meer op spelconcepten en "grafisch design", en "spel feeling/speelbaarheid" dan op het onderliggende programmeerwerk.
Dat vond ik dan weer jammer, want je spel moet natuurlijk ook goed in elkaar zitten, en stabiel kunnen draaien. en daar heb je ECHT wel een opleiding voor nodig :P
Dat heb je verkeerd begrepen op de open dag. De bedoeling is dat het een behoorlijk pittige opleiding wordt, vandaar de zelfstudie: Je leert geen C++ in een jaar door alleen lessen te volgen, je zult 't echt gewoon veel moeten doen.

Game-specifieke techniek gaan we ook in vrij veel detail behandelen, inclusief bijbehorende wiskunde. Met name voor de programmeurs wordt dit een zeer technische opleiding.

De grafici kan ik wat minder over zeggen, ik zit aan de programmeurskant...
Aangenomen dat je Game Design and Development aan de HKU bedoelt: dat is toch echt meer een `kunst'-opleiding dan een technische opleiding. Er zijn inderdaad lessen over C++, maar verwacht daar vooral niet te veel van. De achterliggende wiskunde zal je ook zelf achteraan moeten gaan. Als het je echt om het programmeren te doen is kan je imo beter gaan voor een BSc informatica.
Klopt, als programmeur is het een erg domme keuze om GDD te gaan doen. Een programmeertaal leren is heel wat anders dan leren programmeren, en die technieken leer je op de GDD niet. En denk maar niet dat je een streepje voor hebt op de andere sollicitanten als je je GDD diploma hebt, gamesbedrijven interesseert dat meestal weinig. Die zoeken gewoon talent, en een opleiding doet daar weinig aan af. Bovendien is het aantal arbeidsplaatsen in de gamedevelopment in Nederland zeer gering, de kans is dus klein dat je überhaupt een baan vindt, zo niet dan zul je een alternatief moeten zoeken. Als programmeur is dat de IT, maar denk je dat je GDD papiertje daar nog enige betekenis heeft? Die filteren op HBO of WO informatica.

Dus een advies van een gamedeveloper voor alle mensen die games willen gaan programmeren: doe gewoon een algemene Informatica opleiding, daar leer je de dingen die relevant zijn voor het programmeren en kun je je in je in je eigen tijd verdiepen in de aspecten die met gamedevelopment te maken hebben. En dan krijg je vaak ook wel te maken met vakken als computer graphics en kunstmatige intelligentie.
Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat de mensen die zich hier aanmelden, in feite 'het allemaal al kunnen'. Een diploma opent sowieso een hoop deuren
Ik heb het idee dat een diploma wel het laatste is waar naar word gekeken bij dit soort dingen. Wat je hier wil is mensen die iets kunnen, en in dit geval kan je mensen daarop beoordelen op hun portfolio.

Als ik een programmeur of 3d modeller moet aanemen wil ik weten wat die kan, ik wil zien wat hij allemaal gedaan heeft. Of hij dan een mbo of hbo diploma heeft, of nog geeneens zijn naam kan spellen zal mij een rotzorg wezen als die gewoon goed is in wat ik wil.

Ik vraag me ook af wat het nut is van zo'n opleiding als je gaat kijken naar het programmeer/3d gedeelte. Om te beginnen moet je al leraren hebben die echt weten wat ze doen en dus ook echt in de indurstie hebben gewerkt bij een goede dev en daarbij vraag ik me af hoeveel je nou echt bijleert op zo'n school. Tuurlijk leer je wel wat dingen, maar als ik zie hoe sommige mensen uit mijn klas kunnen programmeren (rond de 17 jaar oud) dan is dat echt al vrij goed en dat is allemaal zelf aangeleerd, die zitten thuis gewoon uren te programmeren omdat ze het leuk vinden, ik vraag me af hoeveel je tijdens de les dan kan bijleren.

Zelfde geld voor 3d modellen. Nou zuig ik nog behoorlijk dus mijn mening is misschien niet echt waardevol maar ik heb het gevoel dat je wel het een en ander kan uitleggen, maar uiteindelijk komt het vooral neer op heel veel oefenen en proberen iets wat met eigen inzet en de hulp van tutorials ook makkelijk kan.

Wat ik me ook afvraag is of iedereen nu en 3d en programmeren tegelijk krijgt. Want imo heb je 2 groepen mensen. Degeene die echt willen programmeren, en degeene voor het grafische gedeelte. je kan die dingen naar mijn mening nooit perfect samen laten gaan. Is altijd of het een of het ander

Maargoed het is leuk dat zoiets nu ook hier is al hoef je natuurlijk niet persee dit te doen als je games wil designen. Dan kan je ook een studie doen die bv op 3d is gericht, doe je in princiepe hetzelfde.
Wat je hier aanroert, is de algemene vraag of een opleiding nuttig is. Zelfs voor programmeer 'natuurtalenten' is het handig om te weten dat er een zekere mate van methodiek bestaat voor het programmeren. Verder is et nuttig om de theorie achter de programmeerkunde te kennen, zelfs al maak je er nooit gebruik van.
Zelfs als je programmeren vergelijkt met creatieve beroepen in kunst, drama en muziek zal je zien dat ook in die beroepen een vakopleiding waardevol is. Dat staat overigens geheel los van het feit dat ook daar mensen zijn die het prima redden zonder die opleiding.
Er zijn ook kinderen die zichzelf leren lezen, maar dat is toch ook geen reden om het leesonderwijs te bagatelliseren?
Ik kan me prima vinden in je verhaal. Ik denk echter niet dat deze opleiding je opleidt als onderdeel van een developpersteam, maar meer dat je erboven staat. Net als, om er maar weer een autotechniek parallel langs te leggen, een 1e autotechnicus niet per definitie de man is die het beste/snelste een versnellingsbak kan reviseren of het grootste wiskundige inzicht heeft van de groep mensen die hij begeleidt of managed.
En voor die 'boven de groep staande' functies, is een diploma misschien geen vereiste maar wel een pre. In de de meten verdiensten tellen diploma's nog altijd erg zwaar. Zeker wanneer je geen echt concrete prestaties kan overleggen. En dat laatste heb je vaak veel minder wanneer je jonger/minder ervaren bent. Hoe meer ervaring, hoe minder je diploma's tellen tov je verdiensten in de betreffende business.
Met andere woorden, je moet al aardig wat kunnen om op de opleiding te komen, ik zie niet echt een meerwaarde in deze opleiding mensen die voor deze opleiding in aanmerking komen kunnen het waarschijnlijk al. :)

Je zou juist op motivatie en inzicht moeten selecteren dat lijkt me veel beter
Ben ik niet met je eens. Je kunt wel al heel goed kunnen programmeren en zelf spellen kunnen maken, maar dat wil niet zeggen dat je het ook bedrijfsmatig kunt.
Je kunt ook veel talent hebben, maar nog niet zover zijn dat je echt games kan maken. Dan is dit dus dé opleiding.

Je kunt bijvoorbeeld best goed aan auto's kunnen sleutelen, zonder de kneepjes van het vak te kennen en daar dus zo'n opleiding voor volgen.

Tevens is deze opleiding meer een manier van specialiseren, richting programming of visual art.
Jij hebt inderdaad meer aan een opleiding Nederlands. Punctuatie enzo.
ik hoop dat je later wel iemand in dienst neemt om je reclamefolders te schrijven ik snap zo niks van wat je zegt wat doet je bedrijf dan dat komt omdat je geen puntnen gebruikt mwvdlee merkte dat al op als je net zo met je rekeningen omgaat niemand ziet dan of je 1,00 euro of 100 euro bedoelt als je wilt dat mensen je dan inhuren moet je daar wat aan doen als je te veel koffie drinkt kun je ook wat nuttigs in die tijd doen wat voor school doe je dan ik zal ook geen afspraak met je bedrijf maken als je geen agenda hebt zal dat namelijk niet lukken om een afspraak te maken denk ik ik denk dat zulke specialisten ook niet bij je bedrijf willen werken welk vak heb je het over
Net zulke afkortings die jij ook gebruikt die ik weer niet begrijp. :+

Volgens mij begrijp je helemaal niet wat ik bedoel. Als je steeds vergaderd met je bedrijf dan gebruik je notulen en een agenda vaak zijn er bedrijfen die dat te vaak gebruiken. Ik hoop dat je het nu begrijpt. Dus waar jij het over hebt met een agenda snap ik niet daar gebruik ik mijn Pda voor. Waarschijnlijk weet je niet hoe een vergadering er uit ziet. Trouwens ik werk bij Atos Origin.
En ben een beginnende ondernemer met redelijk veel klanten al. Klanten hebben liever dat gelul niet allemaal geloof mij maar. Kijk maar als voorbeeld naar een systeembeheerder die van een opleiding afgestudeerd is. Ik durf te wedden dat 1 op de 4 die van een ict opleiding komen het echt begrijpen dan bedoel ik vak technisch.
Alleen al getalenteerde mensen - op wat voor gebied dan ook - bij elkaar zetten creeert een geheel eigen dynamiek. Alleen is maar alleen. Bij een opleiding kan een hoop expertise gebundeld worden. Om over de creatieve impuls nog maar te zwijgen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Dan denk ik gelijk aan Minh Le. Die had Counter-Strike als mod gewoon in z'n uppie gemaakt. Pas later kreeg hij ontwerpsteun.
vergeet niet dat het een modificatie was op een bestaande game he... de hele engine stond dus al.. hij heeft dus veel gedaan in z'n eentje maar hij heeft zeker ook hulp gehad van tientallen valve developers :P
eehhrrmmm... daar heb je enigzins gelijk in, in die zin dat grafische engines vaak een licentie op wordt genomen... Dat houdt dan ook automatisch in dat de grafische engine wel degelijk eerst ontworpen en uitgeprogrammeerd moet worden door iemand (meestal de grotere software houses), anders kun je er ook geen licentie op nemen he...kijk maar naar de Doom 3 engine (een verbveterde versie in Quake IV gebruikt), de Far Cry engine, de Unreal engine en ga zo maar door...
dus er worden wel degelijk constant nieuwe (en verbeterde) engines uitgebracht, anders zaten we nu nog met de graphics van 10 jaar terug ;)
Om een engine te kunnen gebruiken heb je kennis van de technologie nodig. Vaak (vrijwel altijd) is het bovendien nodig om aanpassingen aan de engine te maken voor een specifiek product; dan moet je toch echt wel wat kennis in huis hebben.
Een eigen engine maken is niet zo moeilijk. Er zijn tig tutorials te vinden online voor vrijwel alle technieken die nodig zijn, echt veel kennis heb je niet nodig.

Hoe zinnig dit is, is een andere vraag. Het lijkt me nuttiger als je een redelijk geprijsde bestaande engine of een open source engine gaat gebruiken. (Of voor een echte top game Source, UT, etc.)
Alsof je de engine tegenwoordig nog zelf gaat schrijven
Ja, niet iedereen licensed een Unreal, Doom of Source engine ofzo hoor. In-house engine development gebeurt nog vrij veel (we zijn er zelf ook mee bezig). En in de praktijk werpt een eigen engine vaak wat meer vruchten af, je kunt het namelijk veel beter afstemmen op je game. De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je wel de expertise en de tijd in huis moet hebben om een engine te maken.
@ultimasnake
Alsof je de engine tegenwoordig nog zelf gaat schrijven
Precies. En dat is ook dan een van de weinig dingen die deze opleiding nuttig(er) maakt.
Het is al behoorlijk lastig om een team samen te stellen voor het maken van een mod.

Waar ik als software ontwikkelaar op let is op het ontwerp van de software die geproduceert is. En naar eigen ervaring is veel van de software die geschreven word door de studenten van dit soort opleidingen behoorlijke troep (spaghetti met ballen).
Zozo, jij weet blijkbaar al hoe de opleiding eruit gaat zien....

Misschien moet je even wachten met roepen dat het niks is als er inhoudelijk wat meer bekend is. Wie weet worden daar geweldige programmeurs opgeleid die bovendien niet alleen een leuk spelletje kunnen fiksen, maar ook nog eens fiksen wat het bedrijfsleven verlangt.
De opleiding bestaat uit een onderdeel voor visual artists en een onderdeel voor programmeurs. Er wordt minimaal 1 dag per week samengewerkt in het GameLab (opbouwen portfolio, erg belangrijk zoals al werd opgemerkt), en daarnaast worden een aantal vakken samen gevolgt (ludologie, project planning, engels, wiskunde) en zijn er vakken gericht op wederzijds begrip (max/maya introductie voor programmeurs, programmeren voor grafici). Dan blijft er nog genoeg tijd over om in detail op game-specifieke onderwerpen in te gaan.

Natuurlijk kan je thuis ook leren programmeren, maar er zijn een aantal voordelen aan een gerichte opleiding:
- De industrie vraagt om opgeleide mensen en geeft aan op dit moment 'uit noodzaak' genoegen te nemen met autodidacte hobbyisten;
- Een andere opleiding kost ook tijd, die tijd steek je nu in relevante vakkennis en de tijd die je er thuis in blijft steken is dan alleen nog maar beter besteed;
- Je gaat om met je toekomstige collega's: Da's goed voor je netwerk, en 't is gewoon een fijnere omgeving.

En laten we wel wezen, een advocaat gaat ook niet voor journalist studeren 'omdat je daar ook leert praten en de rest leer ik wel in m'n vrije tijd'. :)

Wat leraren betreft: Voor de technische vakken (zowel programmeurs als grafici) zijn mensen uit de industrie aangetrokken. Geen kneusjes, maar mensen met ruime ervaring, meestal internationaal (think Codemasters, EA). Deze mensen worden ondersteund door (of ze ondersteunen zelf) mensen met meer didactische kennis. Engels, wiskunde, projectplanning en dergelijke wordt gegeven door ervaren leraren.

Maar kom 't fijn aanschouwen aanstaande donderdagavond, kan je meteen al je kritische vragen kwijt.
ik ga de opleiding niet doen (werk al enzo) maar komt zeker even kijken :Y
mss dat er ooit een avondcursusversie komt ;)
Ja, echt jammer dat ik niet wat later geboren ben. Werk dus ook al en dan ga je niet gouw weer even terug naar school. ;(

Misschien dat LOI of NTI zoiets als thuiscursus gaat doen, hoewel je dan wel een probleem hebt met de groepsopdrachten...

hm toch wel nieuwschierig, toch maar naar de open avond misschien.
Nou, je brengt het wel erg positief allemaal.
Mijn ervaringen met het NHTV zijn wat minder. Dat "GameLab" zal wel vergelijkbaar zijn met "The Experience Factory", zeker gezien erg veel Media & Entertainment Management docenten een vinger in de pap gaan krijgen bij deze opleiding..?
TEF is iig erg slecht. Docenten die je moeten begeleiden maar de hele dag college moeten geven, onmogelijk te combineren dus. Docenten die wel ervaring hebben in het werkvak, maar het onmogelijk uit kunnen leggen aan studenten en dus zwaar nutteloos zijn.
Vakken als project planning (zal wel gelijk staan aan SE1 van M&EM?) en BC (Engels) zijn leuk om gehad te hebben, maar het nut ontgaat me. Ik heb bij beiden weinig geleerd.
De opleiding is in het Engels? Leuk, krijg je dus net als op M&EM dat iedereen met een niet-Nederlands paspoort aangenomen wordt, ongeacht skills, en dat Nederlanders een bijna professioneel portfolio moeten hebben, om er daarna achter te komen dat het niveau toch wordt aangepast op dat van die buitenlanders zonder skills?

Het kan best een goede opleiding worden natuurlijk, en ik kijk er door mijn persoonlijke ervaringen met het NHTV niet echt objectief naar, maar ik heb hier niet bijster veel vertrouwen in.
Gezien de enorme omzetten in de Games-industrie een logische stap. Op deze manier kan je nederland goed op de kaart zetten/houden voor wat betreft softwareontwikkeling in met name de games-sector. Daar komt nog bij dat de nieuwe games een enorm aantal regels tellen........ Werk zat dus. ;)
Ja ben ik wel met je eens. De game industrie is al 2 keer groter dan de filmindustrie kwa omzet.
Denk dat er een grote behoefte is aan deze opleiding.
Helaas niet waar :)
leuk gerucht maar als je kijkt naar hoe ze aan die cijfers komen is het al vrij snel duidelijk.

Ik weet niet (meer) exact hoe ze het doen, maar geloof dat bij de Games Industrie er naar alle inkomsten wordt gekeken en bij de vergelijking met film worden alleen de box-office inkomens geteld. Terwijl het grooste deel van de Film inkomsten uit van alles is, behalve de daadwerkelijke film zelf!

Dus helaas NOG niet waar :)
inderdaad, als je toch al zo'n interesse in games hebt denk ik niet dat je veel meer zult leren dan de vele handleidingen van die programmas en andere zaken die je vind op het internet, dan daar...

maar goed, hopenlijk komt er wat goeds uit want we moeten maar eens wat goede games gaan maken hiero ;)
Tomb Raider: Legend is deels ook van Nederlandse bodem hoor :). En laten we vooral Streamline Studios niet vergeten, die net als Nixxes (waar ik werk) óók meewerkt aan games maar ze niet volledig zelf maken (en daar dus ook niet echt vaak voor gecredit worden).
Wat dacht je van de PS2 killerzone hier in amsterdam gemaakt door Guerrilla Games. ;)
KillZone ... (no offense)
En dat is idd een geweldige game (voor de PS2)!
waar kun je het best naartoe voor een opleiding Game Design en Development. Met nadruk op de concept ontwikkeling ?
Het is natuurlijk wel leuk zo een opleiding, maar een echte programmeur kan je zo leren hoe het werkt. Maar die kan daarnaast een heleboel andere dingen die een 'normale' game developer niet kan.

Wat namelijk het belangrijkste achter een heel spel is, is niet hoe het speelt, maar hoe de tools werken.
Half-life, Unreal, Morrowind en zo nog een paar, allemaal games die goede tools hebben.
En een 'echte' programmeur is nou eenmaal beter in het maken van saaie desktop tools om al die grafische pracht te gebruiken.

Naar mijn mening kunnen ze beter een soort master opleiding maken die je met een bachelor in computer science ofzo kunt volgen. Extra specialisatie op games, zou met al die voorkennis geen probleem moeten zijn.[misschien de wiskunde :Y) ]
Ik ben nu zo'n jaar bezig met hobbymatig 3D programmeren en hoe goed je ook kunt programmeren, je loopt bij realtime grafische applicaties tegen dingen aan die je niet snel elders tegenkomt en waarvoor zo'n opleiding onbetaalbaar is.

Je code moet zowiezo efficient zijn (60fps), resource management op de videokaart is een vak apart, shaders en andere grafische elementen bevatten vaak massa's wiskunde en ga zo maar door. Ik heb een paar jaar CS op academisch niveau achter de kiezen, maar ik kan je verzekeren dat je hier dit soort dingen niet vaak (praktisch toegepast) tegenkomt.

Om een simpele 3D demo te voorschijn te toveren is niet zo moeilijk, maar een compleet spel echt af te maken, dat is en blijft een uitdaging, zoals ik door schade en schande kan bevestigen :+
Ik zou dus echt nooit zo'n opleiding nemen..

Ten eerste, de games developing wereld zit al bomvol en je moet héél wat kunnen wil je bij een hoogstaande developer terecht komen. En wat gebeurt er bij een product overschot (in dit geval developers); de prijzen dalen. Dus je hebt weinig zekerheid plus het feit dat het gewoon weinig betaalt.
Vraagt een developer teveel salaris? Hup, ontslaan en een nieuwe getalenteerde zoeken op internet.

Ten tweede, je kan véél beter gewoon thuis op je luie (maar comfortabele) bureaustoel je weg leren in Maya/3DSM/Lightwave/Renderware/whatever teh fuk je interesseert terwijl je er ook nog wat scripting bij leert.
Hierbij leer je (mits je over de discipline beschikt) veel meer dan bij de gemiddelde opleiding en het bespaart je nog geld ook.

Enig minpunt is dat je niet over een diploma beschikt, maar denk eens na, wat heeft een developer liever? Iemand met een diploma en een middelmatige portfolio, of iemand zonder diploma maar skillz waar je 'u' tegen zegt?
Juist ;)

Verder hoop ik wel dat het niveau van deze opleiding ietsjes hoger ligt dan die Grafische Lycea o.i.d...
Als ik het gemiddelde werk zie van studenten die daar weg komen heb ik het gevoel dat ik dat ook kon maken toen ik net 3 maand in de grafische wereld bezig was (als hobby nota bene).
Even wat correcties:
- De arbeidsmarkt voor games is absoluut niet verzadigd. De opleiding is (mede) een initiatief van Playlogic, omdat ze niet aan mensen kunnen komen. Vrijwel alle Nederlandse game development bedrijven onderschrijven dit. Wereldwijd is de situatie nog 'erger'.
- Je hebt geen 'skillz' als je 4 jaar lang solo max/maya/whatever hebt zitten leren. Behalve dat je geen diploma hebt heb je aangetoond aardslui te zijn. Daar moet je dan wel een HEEL goed portfolio tegenover zetten.
- Salarissen: Ik weet niet of mijn baan representatief is, maar vorig jaar verdiende ik ongeveer hetzelfde als collega's met vergelijkbaar werk in de IT, en ik had een auto van de zaak.

Get your facts straight als je zo'n sterke mening hebt. :)
Ik vraag me af hoe diep je ingaat op de verschillende aspecten van het ontwikkelen van een game. Als je alleen al kijkt naar de ontwikkeling van een engine, hoeveel hardcore expertise daarvoor nodig is. Als ik naar mezelf kijk hoeveel tijd ik voor mastervakken Computer Science in assembly aan het raggen ben om een algoritme zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. En hoe goed je de betreffende processor architectuur en instructieset moet kennen om maar tot iets zinnigs te komen. En dan praat ik nog over relatief simpele algoritmes. Niks vergeleken bij een volwaardige engine.
En daarnaast. Als je voor een grote games developer wil werken, is het veel praktischer om uitgebreide specifieke kennis te hebben imo. Als je renderingalgoritmes aan het ontwikkelen bent, heb je nix te maken met waar de ammopacks moeten worden geplaatst voor de rocketlauncher in DM17. Als je maar uitblinkt in je vakgebied.
Hierboven was Guerilla Games al genoemd. Als ik dan ff op hun site kijk bij jobs zie ik staan voor tech programmer o.a.: - Academic degree in Computer science, mathematics, physics or other technical study.
Wordt bovengenoemde opleiding dan ook geaccepteerd vraag ik me af.
Dat blijft natuurlijk altijd een probleem. Je zult je onverbiddelijk moeten specializeren. Wel is het natuurlijk zo dat een aantal zaken in alle specializaties terugkomen, bijvoorbeeld 3D technologie: Dit heb je nodig voor AI, physics, audio en rendering. Voldoende inzicht in zo'n onderwerp is belangrijk, en naar mijn mening vrij moeilijk op eigen kracht te vergaren. Zo'n onderwerp zie je ook nauwelijks terug op een 'reguliere' IT/TI opleiding.

Wat de jobpostings van Guerilla betreft: Dit bedrijf vraagt dergelijke vaardigheden denk ik juist omdat er geen specifieke opleidingen zijn. Als jij met een portfolio kunt aantonen dat je dit soort dingen al in de praktijk brengt zonder dat je daar een studie voor hebt gedaan kom je ook binnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True