Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: Mosaic Techn.

Bavaria schrijft: "Voor alle mensen die er van dromen om later een topgame te maken, maar die niet weten waar ze moeten beginnen met het leren van de benodigde technieken is er nu iets nieuws: In october begint er een online cursus games ontwerpen. De opleiding duurt een jaar, en vind zich plaats op internet, dus ook wij Nederlanders kunnen meedoen.

Je moet wel een beetje geluk hebben, want er kunnen maar 150 man meedoen. Aan het einde van de cursus heb je zelf een spel gemaakt, en dat kun je volgens de site gebruiken om later aan de bak te komen".

Don Whitty, president en voorzitter, vertelt over het initiatief het volgende:

"The rate at which the game industry has grown is phenomenal, but there are still very few game design programs available," Whitty said. "Those that do exist are seat based and require students to pack up and move close to the institution offering the program. Our program is delivered via the Internet, meaning anyone, regardless of geographical location, can take this program and learn game design skills, provided they have a computer and Internet connection.

"The game industry is long known for having programmers 'train on the fly' and this program will reduce the need to do that by giving students strong skills before they enter the industry as programmers. Our contacts in the industry are very excited about this.

Heb je interesse, wil je je inschrijven of wil je nog meer weten, dan kun je op deze pagina terecht. Wat je allemaal moet/mag leren? Een heleboel! De studie beslaat een aantal gebieden zoals je hieronder kunt zien.

  • Multimedia Audio
  • Graphics
  • Animation
  • Game Play Techniques
  • Computer Hardware
  • Computer Software
  • Understanding Computer Operating Systems
  • Understanding Computer Programming
  • 3D Modelling
  • C++ Programming
  • History of Electronic Game Design
  • English Fundamentals
  • Basic Mathematical Principles
  • Algebra
  • Trigonometry
  • Physics
  • Misschien komt de Nederlandse spellenindustrie nog een keer van de grond. Beving 4 en Onecht Toernooi 2 misschien?

    Lees meer over

    Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (53)

    Ik kan me ook nauwlijks voorstellen dat iemand in een jaar tijd in z'n eentje ALLES ontwikkeld binnen een game, en dan ook nog es vette kwaliteit kan opleveren....
    volgens mij staat er nergens dat je gelijk een spel als UT ofzo inelkaar kan flanzen na die cursus.
    Het is toch niet voor niets dat goeie games vaak door een team van minimaal 5 man wordt gemaakt??
    klopt maar het is wel erg handig als je de basis principes van elk onderdeel een beetje begrijpt.
    Trouwens dat er meerdere mensen werken aan 1 game heeft denk ik ook of mischien wel meer te maken met het feit dat het anders veel te lang duurd voordat het spel af is en dus verouderd als het klaar is.

    Wat ik wel vreemd vind is dat er nergens iets over de prijs te vinden is.
    Als het toch gratis was zou ik dat er zeker bij vermelden, wazig.
    Minimaal 5?? wel meer ook!
    Kijk maar eens naar "battlezone II", dat spel is met een team van 13 man gemaakt, en het feit dat een spel verouderd is wanneer het uitkomt omdat het in je uppie te lang duurt om een spel te programmeren is natuurlijk niet de enigste rede dat je met een team werkt.

    Dat je met een team werkt heeft er ook mee te maken dat de spellen tegenwoordig zo ingewikkeld in elkaar zitten dat je ALLEEN niet meer alles kunt weten. Als je met een team een spel programmeerd is het niet zodat je met z'n allen aan hetzelfde werkt.Elke game-programmeur heeft natuurlijk zijn eigen specialiteiten, dus de een verzorgt de 3D werelden, een ander de 3D animaties, iemand voor netwerkcommunicatie, 1 voor AI programming (AI = Artificial intelligence) , 1 voor de cd-tracks en de in-game-sounds. etc. etc.

    Dit kun je echt niet allemaal 1 je uppie voor elkaar krijgen als je een beetje een fatsoenlijk spel wilt programmeren, vandaar dat ze dus met teams werken.
    hmmm... op een of andere manier heb ik altijd mijn twijfels bij dit soort opleidingen... volgens mij is practisch iedere game-programmeur iemand die z'n hele leven niet anders doet dan programmeren... dan is een jaar cursussen toch niet genoeg lijkt me...
    Ik kan me ook nauwlijks voorstellen dat iemand in een jaar tijd in z'n eentje ALLES ontwikkeld binnen een game, en dan ook nog es vette kwaliteit kan opleveren....
    Het is toch niet voor niets dat goeie games vaak door een team van minimaal 5 man wordt gemaakt??
    euhhm.. op een jaar tijd kan je al een stevige basiskennis opdoen, en met een goeie basis kan je dmv zelfstudie echt goed worden...
    da's dus wat die mensen willen bereiken denk'k
    Ik weet niet wat ze hiermee willen bereiken eigenlijk:

    - Programmeren is net als wiskunde: Je kan het of je kan het niet. Als jij niet in staat bent aan de hand van gegevens met pen en papier een model te creëren dan zul je nooit goed kunnen programmeren (ondanks dat je de syntax beheerst). Je kan kopiëren van anderen maar wanneer je verder wilt zul je het zelf moeten bedenken. Daar zal zo'n huis-, tuin- & keukencursusje niet veel aan veranderen.

    - Gamedesign is ook zoiets. Je moet origineel en creatief zijn. En we weten allemaal dat je dat niet kan leren.

    - Game-art: Idem. Hoeveel tekencursussen je ook tegen mij aan gooit, ik zal nooit kunnen tekenen :D

    Bovendien heb ik nog nooit iemand gezien die goed kan programmeren, goed kan tekenen én goed is in design (hoewel tekenaars vaak wel creatief zijn) :)
    Daarom zijn de beste games door een team gemaakt. Iedereen heeft zijn eigen taak. De ene de art de ander het ruwe coden...etc...
    - iemand die goed kan programmeren?
    zes jaartjes programmeerervaring maar ik zuig nog steeds.

    - goed kan tekenen
    ik kan niet goed tekenen maar mensen zeggen dat ik dat wel goed kan en ik haalde altijd maar negens enzo op de basisschool en de MAVO voor het vak tekenen.

    nee ik denk niet dat ik ooit nog een gamedesigner wordt.... :(
    Ik vind dat zowel wiskunde als programmeren heel goed aan te leren zijn. Je hoeft helemaal geen Albert Einstein te heten om te leren hoe matrices werken en wat je ermee kunt doen.
    Ik zit zelf al zeker 6 jaar in de gaming industrie en ik zie het nut van zo'n opleiding/cursus slechts gedeeltelijk in. Je zult er echt geen superprogrammeur of spelontwerper van worden, dat moet in je zitten, daar moet je je hele (computer)leven al mee bezig zijn. Waar zo'n cursus wel goed voor is? Voor mensen die de kwaliteiten op hun gebied al hebben (al goed kunnen programmeren/tekenen enz.) maar geen flauw idee hebben hoe je met die kwaliteiten een fatsoenlijk spel in elkaar draait! Dus: waar je op moet letten, slimmigheidjes, standaardtechnieken en oplossingen enz.

    Ik ken genoeg mensen die goed kunnen programmeren, of goed kunnen tekenen, maar die toch (nog) volledig ongeschikt zijn voor de gamesmarkt. Simpelweg omdat ze de infrastructuur van een spel niet kennen, het principe niet snappen. Ik heb hier ook een tekenaar zitten die ontzettend goed kan tekenen maar die een paar jaar geleden absoluut niet snapte waarom je in tiles zou moeten tekenen.

    Anyway, met die Nederlandse games industrie gaat het zo slecht nog niet hoor, er zit alleen nog veel te weinig geld achter zodat je geen Nederlandse megaprojecten krijgt (zoals Solide metalen gereedschap). Voorlopig zijn het nog kleine tot middelgrote bedrijven...het bedrijf van Arjan Brussee (in een eerdere reactie genoemd) is trouwens opgekocht door Lost Boys (Formula) net zoals 3D-Engine experts Digital Innovation. Verder heb je in Nederland bijvoorbeeld nog Davilex, Witan Entertainment en Engine Software en dan vergeet ik er nog wel een paar denk ik.

    links:
    www.witan.nl
    www.engine-software.nl

    En het aantal Nederlanders dat werkt bij grote bedrijven kan ik niet eens tellen. Denk alleen maar eens aan soundguru Jeroen Tel, die muziek voor honderden games heeft gemaakt. (Outrun, Alien3, Agony)

    R./
    Ik ben het helemaal met Ruud[ES] eens. Het percentage Nederlanders in de gamesindustrie doet niet onder voor een gemiddeld Europees land, voor zover ik kan overzien.

    De gemiddelde tweakers is echter alleen geinteresseerd in de mannen achter het grote geld en kennen daarom alleen Carmack, Sweeney en misschien Peter Molyneux. Maar ook de Nederlandse gamesprogrammeurs zijn niet begonnen met een cursusje 'geemz ontwerpen'. Zonder creativiteit, specialistische kennis en met name 100% inzet kom je er niet. Geld valt er pas te halen als iets een grote verkoopknaller wordt en dat bereik je alleen door een goed concept, en daar moet je maar net opkomen.

    [reclame]
    Voor de mensen die nog steeds geinteresserd zijn, kunnen ze op de site van Witan kijken die Ruud[ES] al noemde, want we kunnen altijd goede mensen gebruiken. Witan zou je vooral moeten kennen van Moorhuhnjagd 2, dat afgelopen week in Duitsland al ruim 6 miljoen keer gedownload is en heel Duitsland op zijn grondvesten doet schudden.
    [/reclame]

    Rick[Witan]
    Is natuurlijk wel leuk om te doen maareh, ik denk toch dat je zelf vééél moet programmeren om een beetje niveau te krijgen zoals de coders van de spellen van tegenwoordig.
    Je gaat mij niet vertellen dat je een John Carmack 2nd wordt na deze cursus. Of maar een beetje in de buurt komt. Gasten zoals JC en Dave Perry, Peter Molyneux e.d. zijn zo goed omdat ze vroeger zelf programma's maakten toen ze klein waren en niet omdat ze een cursus gevolgd hebben waarin verteld wordt hoe je moet programmeren.

    Het is uiteraard misschien wel een goeie start maar daarna moet je toch zelf je kennis uitbreiden.........
    Je gaat mij niet vertellen dat je een John Carmack 2nd wordt na deze cursus
    Het is een cursus voor game-designers. Dan moet je overal even aan geroken hebben, zodat je weet wat voor mogelijkheden je hebt, wat moeilijk en makkelijk is etc. zodat je daar rekening mee kunt houden.
    Ik weet niet wat ze hiermee willen bereiken eigenlijk
    Geld verdienen natuurlijk. Het cursusaanbod is erg modegevoelig. Dat komt vooral doordat veel bedrijven mensen op cursus sturen omdat ze er allicht wat nuttigs van opsteken.
    Ik maak al spellen! Kruisje-nulletje in JavaScript! Ben ik heel trots op! :P
    Ah, dan ben ik toch iets verder al. Tetris en Yahtzee met Visual Basic. En ook boter, kaas en eieren natuurlijk (met onverslaanbare AI) :).
    Om de zoveel tijd roep ik weer eens: Ik moet programeren, pak ik VB en VB-boek er weer eens bij, en dan heb ik het na 2 dagen al wel weer gehad... :D
    <flamebait>
    Pak dan een echte programmeertaal! :)
    DAMN!!! Kun je die misschien porten naar de X-box??? Zou rete gaaf zijn! Krijg je misschien hetzelfde als Super Mario Bros voor de (s)nes was/is! Moet je wel een beest van een pixel zapper in je siesteem hebbuh. (pardon my french, euh, dutch! ;))

    Makkie ;)
    waar moet je dan aan de bak komen? dr is in dit kikkerlandje niet eens een serieuze gamedevelopper waar je kan gaan werken na je studie!!
    Geen serieuze game developper in Nederland?

    Kijk dan maar eens op www.davilex.nl/
    Das toch wel Nederlands beste game developper... Maken games die in heel Europa goed verkopen...
    Ok. Nederlandse gaming industie op gang brengen? -
    er is davilex, maar ook lost boys is een puur nederlands bedrijf. Verder wel eens van Arjen Brusse gehoord? die had een spelletje met Jazz Jackrabbit - welke een internationale hit had, nog tijdens het shareware tijdperk.
    Mijn broer is via Arjen bij Epic terecht gekomen, en sinds hij daar werkt is hij heel veel Nederlanders in de game industrie tegengekomen.

    Bij epic bij het werk aan Unreal en Unreal Tournament is mijn broer meer dan 5 nederlanders tgengekomen. Hij vertelde ook dat op de feesten van bijvoorbeeld E3 dat ie daar heel makkelijk de nederlanders eruit kon pikken, die zijn erg lang en vergeleken met de meeste amerikanen erg mager ;)

    Maar wat de gamemakers betrefd, het is hard werken, veel leren en veel wiskundig werk. Voor het 3d modelleren is een architectonische opleiding niet fout om levels voor b.v. quake 3 te maken. Architecten zijn meestal de beste level designers.

    Het moeilijkste en hardste werk waarbij je goed met collega's moet kunnen communiceren en goed in het zoeken naar bugs moet zijn is het coden - het maken van de engine. Dan is het niet meer zo van ik kan basic en pascal programmeren, maar ik kan een nieuwe assembler voor b.v. de PSX2 binnen 3 weken binnenstebuiten. Dit gaat wat verder dan opleiding, dit is ervaring en bovenal erg saai en moeilijk.

    De game industrie is niet meer ik ga een spelletje maken. Het is tegenwoordig : ik specialiseer me dood in b.v. DirectX7, SSE instructies voor geluid, Anti Aliasing, Rendering per videokaart, etc.
    Er zijn zoveel takken van dienst dat simpel een 3d spelletje maken niet meer met 1 persoon mogelijk is.

    maar als iemand nog een developer in de dop zoekt, ik ben beschikbaar !
    En als dan denkt rijk te worden, veel geluk... die games wereld is net als de muziek industrie een jungle waar je al heel snel genaaid wordt en dan bedoel ik niet door mooie meiden }>
    òh nee hoor, je kan wel degelijk rijk worden.
    maar je doet het niet voor het geld, ik kan niet voorstellen dat je 4 jaar lang 90 uur in de week zonder sociaal leven wil developen puur voor het geld.

    wat heeft geld er mee te maken. Als je maar goede hardware hebt.

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True