Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: Futurelab

In opdracht van Electronic Arts, Microsoft en Take Two is een onderzoek uitgevoerd naar de vraag hoe commerciŽle computergames op een goede wijze gebruikt zouden kunnen worden in het onderwijs. Uit het gisteren verschenen onderzoeksrapport 'Teaching with Games' blijkt dat het gebruik van games bij de lessen zorgt voor extra motivatie en dat zowel de docenten als de scholieren meer betrokken zijn bij de lessen. Voor die laatste groep geldt dat ze meer gemotiveerd raken als ze games mogen spelen die ze ook thuis hebben en wanneer ze een bepaalde mate van autonomie en vrijheid hebben in hoe ze het gamen inrichten. Dat laatste punt botst echter met het feit dat schooldagen en lessen een vastgestelde lengte kennen en dat daar maar moeilijk van kan worden afgeweken. Veel bevraagde docenten ervaren dit dan ook als een beperkende factor in het implementeren van games in het onderwijs.

SchoolbordEr zijn ook technische problemen die het invoeren van games in het onderwijs moeilijker maken. Hierbij moet met name gedacht worden aan moeilijkheden met het via een netwerk installeren van spellen. Door goede technische ondersteuning zijn deze problemen echter wel op te lossen. Uit het onderzoek blijkt verder dat het voor het behalen van educatieve doelen met het gamen van meer belang is dat een docent grondige kennis heeft van zijn curriculum, dan dat hij exact weet hoe een game in elkaar steekt. Van de ondervraagde docenten speelt 72 procent thuis geen computerspellen, terwijl ruim 80 procent van de scholieren dit juist wel doet. Mannelijke scholieren gamen overigens aanzienlijk meer dan hun vrouwelijk collagae.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

"Meer games gewenst in klaslokalen"

"In opdracht van Electronic Arts, Microsoft en Take Two is een onderzoek uitgevoerd..."

Juist. Verbazingwekkend. |:(
Dat niet alleen,
er is al een heel scala aan spellen met een zekere didactische instelling.
http://www.bartsmit.com/s...age=5&sorting=name&page=1

Daarnaast was er nog een reeks ik geloof met een vis, en had je nog tig cd-roms die zich richtte op een bepaalde groep in het basisonderwijs.
Wat dacht je dan van de C64? Daar had je een topografiespelletje voor waarbij je met een helikopter van plaats naar plaats moest vliegen volgens wat werd opgegeven door de computer. Daar leer je best wel je plaatsliggingen van!
Daar leerden wij serieus topografie mee op de basisschool!! :D

Tijdens de les topografie mocht iedereen 10 minuten dat doen en keken we hoe goed die het deden, de anderen waren dan klassikaal bezig..
Zonder dat programma had ik als Noord-Hollander niet geweten waar Tilburg (vull willekeurige plaatsnaam in) lag :D
Leuke herinnering aan dat spelletje.
/offtopic
ja klopt freddy Fish heb hier deel 2 nog liggen Freddy Fish 2 en het spook
/ontopic

ik werk zelf in een winkel waar we ook dit soort games verkopen en ik moet zeggen dat zeker voor de hele kleine kinderen kleuter en peuter word er heel veel gekocht

Sesamstraat is erg in trek en de winny de pooh games
(dora verkoopt voor geen meter :? )
Tjah dora :s wat een irritant wijf. En dan nog die aap :s

Freddy Fish is gewoon leuk, EN leerzaam. Je leert logisch denken (die puzzels zijn nu toch ook niet heel gemakkelijk), je leert nieuwe zaken kennen etc.

Dan heb je put put (die auto), das meer de wereld verkennen (dieren etc).

Kan gewoon heel erg leerrijk zijn, maar moet wel worden aangepast aan de leeftijd.

Quake, Duke Nukem etc horen niet op school, alhoewel, het is een gat in je cultuur als je deze niet kent :)

Eigenlijk zouden ze dit wel mogen geven op school. Pacman, Space Invaders, etc. Ook krijgen kinderen die thuis geen games spelen (niet kunnen of mogen) te maken met spellen.
in opdracht van Electronic Arts, Microsoft en Take Two
Juist ja. Het was dus wel te verwachten wat de uitkomst van dit 'onderzoek' zou zijn.

De logica is ook volkomen afwezig: als tachtig procent van de scholieren al thuis computerspellen speelt zie ik niet in waarom ze dat op school ook zouden moeten doen. Dan kunnen ze beter meer aan sport op school gaan doen. Ik vond de gymlessen op school niet altijd even leuk, maar in een tijd van overgewicht en toenemende diabetes bij kinderen lijkt me dat je wel iets beters kunt bedenken dan gamen in de klas.
WC-Eend raad WC-eend aan op alle scholen...WC-eend vergelijkingen Pwnen zeker tegenwoordig :+

Maar even serieus: in de huidige tijd van ADHD kinderen en kinderen die te veel afleiding hebben, waardoor ze hun school niet afmaken is games in de klaslokaal wel het laatste wat je wil...

Het beste werkt gewoon het belonen van prestaties...heb je je lesje goed geleerd? of je rekensommetjes goed gemaakt...dan krijg je een stickerplaatje van de juf...(alleen in dat geval (spelletje spelen als beloning) zullen games op school positief werken op de schoolresultaten)

Edit: -1 Troll? omdat ik WC-eend noemde? beetje vreemd
Ahum, hoe kom je hier nou bij man!? Wat is er beter dan een ADHD kind of een kind met slechte concentratie mogelijkheden achter een computer te zetten en doormiddel van een spel alsnog te laten leren!

Denk je dat een ADHD'er / geen concentratie beter leert als hij/zij uit een boekje moet lezen en schrijven ? Juist niet, want ze kunnen zich slecht concentreren, terwijl het mij juist opvalt (ik werk met ADHD'ers) dat ze zich beter concentreren bij het spelen van spelletjes. Daarbuiten zijn ze rustiger dan normaal. :)
Dat zegt dus niet dat een kind zich 'niet' kan concentreren. Het heeft met interesse te maken. En een kind laten bepalen hoe hij leert is zeer onverstandig, aangezien hij dan niet op een 'doorgaanse' manier leert leren.

Dat kind loopt dan later tegen leer problemen aan, allemaal omdat jij ervoor bent om kinderen te laten leren met spelletjes. Dat neemt niet weg dat er iets voor zo'n kind moet komen, maar spelletjes, als vervanging van reguliere wijze van lesgeven is niet wenselijk.
Het spel is de beste leervorm die er is. Doe een willekeurig management-boek open, en zie allemaal 'kinderachtige' spelletjes.

Droge tekst leren is iets van 50 jaar geleden. Voor de 'saaiste' vakken kan je spellen verzinnen die het dragelijk maken.

Het voorbeeld van topo: plaatsnamen stampen creeert afkeer. Doe het in de vorm van een spelletje wat gaanderweg lastiger wordt, en mensen gaan het als een uitdaging zien.

Mensen lossen liever problemen op dan dat ze informatie, die op dat moment nutteloos is, in hun kop stampen.
Door een mens alleen maar te geven wat hij leuker vind, en niet meer te laten doen wat hij minder leuk vind (droge stof, zoals het vandaag de dag altijd nog gegeven word), krijg je misschien grote disciplinaire problemen.

Dit is vandaag de dag al bij steeds meer kinderen aanwezig. (genoeg basisschool leraren/leraressen die ken kunnen dit bevestigen, en ik zie het ook in verschillende steden waar ik kom).
Ik zeg nogmaals dus niet; spelletjes zijn slecht met dit doel, maar spelletjes moeten reguliere onderwijs niet vervangen.
er zijn niet meer ADHD kinderen, het wordt alleen vaker gezegd. Ieder kind dat een btj druk is heeft ADHD, maar ADHD is een gedragsprobleem, wat genetisch bepaald is, terwijl het tegenwoordig vaak door opvoeding wordt veroorzaakt.
Veel "ADHD-kinderen" zouden gewoon wat minder suiker binnen moeten krijgen. Dit dan combineren met bepaalde kleurstoffen (Jawel ook die met E-nummers) die ze beter niet meer binnen moeten krijgen en Hopla: geen drukke kindertjes meer!
Minder suiker? Dan vinden ze de koffie helemaal niet meer te pruimen! :P ;)
we zijn het een beetje beu denk ik, bij elk scheet wordt de term wc-eend gebruikt
de combinatie "scheet" en "WC-eend" is overigens erg treffend :+
Maar WC - eend maakt wel alles duidelijker...
Maar even serieus: in de huidige tijd van ADHD kinderen en kinderen die te veel afleiding hebben, waardoor ze hun school niet afmaken is games in de klaslokaal wel het laatste wat je wil...
ADHD krijg je niet van te veel afleiding. Kinderen met ADHD zijn snel afgeleid, tenzij ze werkelijk geinteresseerd zijn en hun aandacht kan worden vastgehouden met voldoende prikkels. Games kunnen daar een geweldige bijdrage aan leveren. Ook bij andere doelgroepen zie je dat games, mits goed ingezet, ertoe bijdragen dat kinderen meer inzicht verkrijgen, creatievere oplossingen vinden voor problemen, en langer vol kunnen houden om een oplossing te vinden bij moeilijke problemen. Ik heb zo even de lijst met onderzoeken op dat gebied niet bij de hand, maar als je wilt stuur ik 'm je toe.
Het beste werkt gewoon het belonen van prestaties...heb je je lesje goed geleerd? of je rekensommetjes goed gemaakt...dan krijg je een stickerplaatje van de juf...(alleen in dat geval (spelletje spelen als beloning) zullen games op school positief werken op de schoolresultaten)
Ik heb thuis nog een hele kast vol stickerplaatjes, maar daar werden de lessen niet boeiender van. Het probleem met het huidige onderwijs (nou ja, een van de problemen) is dat kinderen worden klaargestoomd voor de CITO-toets en het daaraan verbonden middelbareschooladvies, wat in feite een aaneenschakeling betekent van regeltjes, trucjes en kunstjes die je moet kunnen toepassen om goed te scoren in de toets. Ruimte om te ontdekken hoe de wereld nou eigenlijk echt in elkaar zit krijgen de kinderen niet, en ook niet om uit te vinden waar hun eigen interesse ligt. Geen wonder dat ze in het vervolgonderwijs massaal afhaken.
Nog even en we krijgen google advertenties voor WC-Eend op tweakers.net. Kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me :D
Vroeger hadden we ook pimpampetten moeten krijgen op school, dan was ik nu waarschijnlijk een genie geworden...
Wat voor spellen denken ze aan? GTA:SA??? Of de virtuele Columbine High Shootout? |:(
Enige wat ik me voor kan stellen is iets als dat Brainspel voor de Nintendo, maar daar had je vroeger al Memory voor...
neehoor, heb zelf engels geleerd door uren en uren civilization II te spelen :P

natuurlijk moet ook verplicht worden om star trek te kijken onder schooltijd, erg nuttig :9
Klopt wel, afgelopen jaar zag ik in Havo 5 een enorme 2-deling bij engels tussen de mensen die wel/niet gamen en/of op internet zaten (vooral internationale communities).
Je richt je nu wel erg op de beweerde 'negatieve gevolgen' van het spelen van games. Je kan het ook anders zien:

Kinderen/volwassenen gebruiken games veelal als uitlaatklep. Spelen van games is prestatiegericht en het uitspelen vereist controle.

Oftewel, er komt een volgende generatie ambtenaren (controlfreaks) en managers (prestatiegericht) aan. :+
Neeej SWAT 1 tm 4, Rainbow Six, Counter-Strike en Delta Force.

Gebeurt dat Columbine High School nooit meer :P
Er zijn games waarvan ik denk, die zouden soms wel van toepassing zijn...

- Bridgebuilder, voor mensen die de meetkunde/technische hoek/civiele techniek hoek op gaan, bouw een brug met een beperkt aantal punten die je kan gebruiken...

- Geen spel, wel goed: Google Earth, laat kinderen eens een aantal plekken opzoeken, goed voor je topografie kennis en algemene ontwikkeling...

- Een aantal van die kleine zylom games, bookworm, dat soort woordspelletjes (zowel de nederlandse als de engelse versie), goed voor een kind zijn inzicht, en zijn taal..

Verder moet je het pcgebruik gewoon houden bij het zoeken van dingen op het internet, leer ze zoeken met zoekmachine's (wij leerden zoeken met encarta, maar nu heb je wikipedia), het maken van verslagen.. En evt. kleine spelletjes als beloning (op de basisschool als je je dictee goed had, mocht je 1x per 2 week kiezen om ipv het verplichte leesuurtje naar het computer lokaal te gaan (winter games!))
dat bridgebuilder kan misschien rekentechnisch nog wel enigsinds kloppen. Maar in heel dat ''spel'' kun je geen getallen terugvinden, bovendien heb geen verschillende materialen etc.
aaaaah gamen ipv verplicht leesuurtje :)
dat doet me denken aan Supaplex :+
wat een verslavende game was/is dat zeg !!
Ach, toen ik vroeger op het VWO zat werden er al games gebruikt tijdens lessen. Voornamelijk aardrijkskunde, hadden we een soort educatief spel. Dat was veel leuker dan een les in een klaslokaal... :P

Was nog gezellig trouwens, in een DOS-omgeving. Met verder hooguit WfW 3.11... :)
Zoiets had ik op mijn basisschool al, hoogst experimenteel en het is er nooit echt ingevoerd. Moest je met een helikoptertje naar steden in Nederland of later in heel Europa vliegen. En ik maar zoeken waar in godsnaam Reykjavik lag. ;-)
Oh, dat was ook zo'n spel op de commodore 64, topografie of topocopter heette dat, verslavend ook best wel (was toen nog jong :Y) )
Topocopter was toch voor MS-Dos of ben ik nu in de war? Ik weet eigenlijk zeker dat ik dat heb gedaan op 1 van de 5 386 computers op school :P
he ja, op de MSX van philips...

mn vader was er zo ongeveer handelaar in. Had er op school 25!! staan in 1992. Dat was pas een vooruitgang, computeren met de hele klas tegelijk (basisschool!!). Allemaal de rekenspelletjes en die topografie, en als je snel was met topo, had je tijd over om de andere spelletjes op het schijfje te doen.

haha
Wij hadden ťťn of ander Tom en Jerry spel, realiseer me eindelijk waarom ik zo'n sadist ben geworden :Y) .
BANG BOEM KNAL (speelt Quake)... dood....

Je hebt zojuist iemand ge-owned, je had 10 hem al 10x gekilled en hij jou 5x hoeveel keer heb jij nu hem ge-owned?

uuhm 2...

Je antwoord is fout.. GAAARGH (character valt dood neer)

:Y) das pas leren
Van Quake kan je op die manier misschien leren rekenen, maar als ik jou reactie probeer te lezen is het niet bevordelijk geweest voor begrijpend schrijven.
begrijpBAAR schrijven, lijkt me dan nog tenminste, als we toch al bezig zijn... :P
Wat voor spellen moeten we hier aan denken?

Redcat en de razende rekenrace was ik ook heel snel zat. De tijd die daarvoor nodig was kan in minuten gemeten worden.
Dat hangt er vanaf wat de doelgroep is waar jij dat op mikt.
Ik weet van de buurkinderen 5+ dat ze er toch een uitdaging aan hadden.
Het is idd niet bedoelt voor 20+.
Maar als het plaatje bij het artikel had gezien is het zowiezo voor het basis onderwijs en niet het voortgezet.

Zeker voor de lagere groepen in het basis onderwijs kan het heel nuttig zijn om bepaalde dingen spelenderwijs te leren. Het is voor mijn dochter ook veel leuker door te spelen met fysherPice om vormen te leren herkennen of iets rond, vierkant of stervormig is en het vervolgens door het juiste gat te mikken.
Als ik probeer door middel van old school opdreunen haar dat probeer duidelijk te maken krijg ik geloof ik al heel snel ruzie!
Toen ik begon op de middelbare school, (nu 10 jaar geleden) stonden daar nog dosboxen bij informatiekunde. Zo ongeveer aan het einde van de maand mog daarop gegamed worden (SkyRoads, Simcity..) als er die maand goed doorgewerkt was. Was er niet goed doorgewerkt, geen games. Was op zich een aardige situmulans.
10 jaar geleden had nog niet iedereen een computer. Nu kun je toch wel stellen dat de meeste leerlingen wel over een computer beschikken. Dus ik vraag me af of het in de huidige tijd nog wel nut heeft...
kiddo's hangen al teveel op de bank, komen te weinig buiten, te weinig beweging, obesitas enzovoorts - en dan ipv leren ook nog eens gamen? sure... :z
Ik heb anders een behoorlijke virtuele conditie opgebouwd in Oblivion :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True