Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

De Technische Universiteit Eindhoven gaat samen met bedrijven en een aantal andere Europese universiteiten onderzoek doen naar de beleving van computergames. Daarvoor is een speciaal 'Game Experience Lab' ingericht.

TU Eindhoven In het lab bevinden zich, om de beleving onder zulke realistisch mogelijke omstandigheden te meten, een heuse woon- en studeerkamer, aldus persbureau ANP. Voor het onderzoek zullen verschillende groepen gamers tegen het licht worden gehouden, waaronder jongeren, gezinnen met kinderen en ouderen. Volgens de universiteit is het onderzoek nodig omdat er veel onzekerheid bestaat over de mogelijke effecten van computerspellen op mensen.

Onder meer Philips Research en de universiteiten van Londen en Helsinki werken mee aan het onderzoek. Het project kan mogelijk leiden tot de ontwikkeling van nieuwe toepassingen van games in bijvoorbeeld het onderwijs en de gezondheidszorg.

Bully - screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Dat het onderzoek kijkt wat games doen in gezinsverband lijkt mij heel erg nuttig. Als ik kijk hoe er bij mij thuis op onze consoles, computers en handheld wordt gereageerd is dat niet altijd positief.

Entertainment is aan het verschuiven van passief zitten luisteren(radio) of kijken (TV) naar actief, games. Als er op de werkvloer of op het sportveld iets verkeerd gaat hoor je menig mens ook vloeken.
Het spelen van een game heeft daardoor meer invloed op de gevoelens en het gedrag van een persoon.

Tuurlijk je kan in een film zitten en helemaal geloven dat je deel uitmaakt van het verhaal maar je hebt geen invloed op het verhaal en dat is denk ik wat dit onderzoek wil aantonen, hoe het invloed heeft op een persoon in gezinsverband en dan vooral op kinderen.

Het geweld dat mensen aan games toeschrijven is meer de veranderende samenleving ben ik van mening.

[Reactie gewijzigd door Devilsworld op 5 december 2007 10:27]

Het komt vooral door al dat competitiespel. De meeste jongeren willen winnen, winnen en winnen. Dit is nu versterkt door het online spelen van games. De meesten spelen om uit te blinken, om hoge scores te halen en de werled te laten zien dat ze kunnen gamen. Helaas is 90% hiervoor neit geschikt en gaat gewoon vloeken als ze iemand tegenkoemn die gewoon beter is. Daarna gaan ze weer schelden op newbies die alles nog moeten leren maar het team slecht maken waardoor hun eigen stats ook minder worden... Wat een probleem.

Zelf ben ik ook maar 19 jaar, maar als ik online ET:QW speel heb ik vaak het idee dat ik van een hele andere generatie ben. Als 4-5 jarige nog op een commodore gespeelt en heb dus op het allereerste begin (pong ed) de hele ontwikkeling zelf kunnen meemaken. Dat hele "nextgen" gebeuren zegt me niks, vroeger had je niet eens 3D beeld.

Ik speel games nog altijd voor de fun en ben blij dat er tenminste nog een aantal devevers zijn die die mening delen zoals SD, de makers van ET:QW. Ik vindt het heerlijk om vrij te zijn in wat ik zelf wil. Ik ben ook blij dat ik nieuwe spelers kan helpen het spel te leren, net als een aantal anderen mijw at trucjes hebben bij mogen brengen.

Ik geniet ook steeds minder van games omdat ik weet dat anderen de lol ervan kwijt zijn. Bij mij begint pas het feest als iedereen een beetje kan spelen en gewoon wat lol maakt. Helaas mist bij veel spelers tegenwoordig de instelling om een game voor hun plezier te spelen ipv als competitie die ze meoten winnen.
Ik denk niet dat dit de manier is om het te onderzoeken, teneerste is het niet je eigen vertrouwde omgeving, als je gevraagd word om ergens voor een onderzoek te gaan gamen dan komt daar echt wel iets anders uit dan als je bijvoorbeeld thuis gefilmd word.
Natuurlijk is mensen thuis filmen niet de oplossing, maar er zou wel bijvoorbeeld op consoles en pc's software geinstalleerd kunnen worden die meet hoe lang welk spel aanstaat, hoe de speler het spel speeld(bijvoorbeeld heel rustig of juist heel hyperactief met hele lompe muisbewegingen etc)

Want ik ga er thuis rustig bij zitten voor een uurtje of 5 Oblivion, maar dat zie ik mezelf nog niet doen in een lab.
Ik denk dat je er naast zit, en niet in de laatste plaats omdat je een verkeerd beeld hebt van de manier waarop het onderzoek wordt gedaan.

Hier een tipje van de sluier:
http://www.ed.nl/eindhove...show=null&startSlide=null

//update
Er staan nu cameraploegen van de NOS en RTL beneden, dus vanavond allemaal kijken, lieve kijkbuiskinderen!

[Reactie gewijzigd door jbr op 5 december 2007 10:53]

In dit lab is dan ook geprobeert om een huiselijke ("een heuse woon/studeerkamer") sfeer te creeeren. Dat het inderdaad niet je eigen woonkamer is is nadelig, maar aan de andere kant is enige controleerbaarheid van de omgeving in onderzoeken wel gewenst.
Agressie door spelletjes is voor pubers en emotioneel onstabiele figuren.

Ik wordt helemaal rustig van een spelletje spelen, ook al verlies ik.
En onder een spelletje versta ik CSS/DODS/UT3/GTA. etc. etc.
Ik speel ook vaak ff een spelletje(fps) om me af te reageren na een zware dag werken of school e.d. Dat vind ik ook echt relaxt. Wordt je een stuk minder gestressed van.
Mensen die zeggen dat ze hopen op het uit de wereld helpen van 'fabeltjes', houden geen rekening met het feit dat dit onderzoek wellicht juist deze 'fabels' gaat bevestigen. Ik kan mij namelijk levendig voorstellen dat er bepaalde mensen ontvankelijk zijn voor de steeds realistischer en dus sterker wordende invloed van games op het de mens. Specifiek kleine kinderen zijn uiteraard kwetsbaar, maar er zijn ook voldoende anderen die meer moeite hebben met het onderscheid tussen wat echt kan en virtueel is.

Hiermee ga ikzelf uiteraard niet verkondigen dat ik het fabeltje onderschrijf. Maar ik heb ook niet de zekerheid dat het tegendeel waar is, omdat ik persoonlijk nooit problemen heb ondervonden door games. Naast natuurlijk de gebruikelijke puberverhalen van niet uit je concentratie gehaald kunnen worden en (erg) boos worden wanneer iemand tůch tussen de game door probeert te gaan praten. Dit is echter ook zo geweest met televisie, wellicht dus een ent zo slecht medium ;).

Hoe dan ook, ik geloof niet dat op dit moment al onomstootbaar bewezen is dat games wel of niet een (negatieve) invloed hebben op jongeren of uberhaupt mensen. Er zijn ook hier op tweakers een aantal studies naar voren gekomen die zowel ene als het andere standpunt verdedigen (items waarop ook standaard dezelfde reacties komen),

Wat volgens mij al wel bewezen is, is dat kinderen (en eerder genoemde mensen met een zwak onderscheid tussen echt en virtueel) gemakkelijk te beinvloeden zijn door televisie en andere media en dus beschermd dienen te worden tegen zulks speelgoed. Door hun ouders, maar eigenlijk ook door de overheden (ik heb helaas niet alle vertrouwen in alle ouderparen). …cht geweldadige games (en ook films) moeten dan eigenlijk pas op volwassen leeftijd gespeeld kunnen worden, 18 of wellicht 21 is een mooie ondergrens.

Erg lullig voor de jonge gamers (ik denk nu aan de kinderen van een jaar of 16), maar, zodra van toepassing, moet er nu eenmaal ergens een grens worden getrokken. En die grens die kun je mijn insziens het beste op een veilige plek leggen, die ergens begint rond het aflopen van de verantwoordelijkheid voor jou van je ouders/voogd/curator.

Dan krijg je voor het behalen van je rijbewijs in de toekomst wellicht ťindelijk die 'enge' of 'geweldadige' game die je al 4 jaar wilde spelen :D.
Is hier niet al eerder onderzoek naar verricht? Over hoe mensen reageren op games en wat daar in gebeurd?

"Het project kan mogelijk leiden tot de ontwikkeling van nieuwe toepassingen van games in bijvoorbeeld het onderwijs en de gezondheidszorg."
En dan toch zo'n plaatje onder het bericht.. :p
Heb toevallig eergisteren een Studium Generale bijgewoond waar verteld werd over dit project (TU/e HTI groep). Mijn indruk was dat het hier over een zeer breed onderzoek ging. Van heel statistisch onderzoek aan de ene kant en heel technisch onderzoek aan de andere kant. Zo worden er talloze sensoren gebruikt om van alles en nog wat te registreren. Vooral het probleem om emoties en dergelijke met apparatuur op te vangen is blijkbaar aan de orde. Er is veel meer dan zweethandjes, hartslag en de afstand tussen je neus en je scherm.
Het is in ieder geval geen onderzoek om een boosdoener aan te wijzen voor geweld maar een heel gericht onderzoek wat bijvoorbeeld gamebedrijven in staat stelt in te schatten wat ze de toekomstige gamers kunnen laten beleven. Onderzoek naar hoofdpijn door 3d-schermen wordt ook door HTI gedaan.
Waar kan ik me aanmelden voor het onderzoek?

Ik speel momenteel FEAR ultimate en ik ga er echt helemaal in op, op het moment dat ik speel. Lijkt me dat je toch wel enigzins kunt aflezen aan de speelstijl van iemand hoe hij is. Bij een spel zoals FEAR bijvoorbeeld hoe snel iemand reageerd op plotselinge situaties (zoals invallen van sterkere tegenstanders, bovennatuurlijke verschijnselen) alsook hoe snel en wat voor tactieken ze toepassen. Maar ook hoe dat in vergelijking is met de werkelijkheid. Houden de hersens er rekening mee dat het een spel is?
Wat zou de reactie op een vergelijkbare reactie zonder dat men een dergelijk spel heeft gespeeld en met? (ofwel beinvloed het spelen van het spel toekomstige reacties in vergelijkbare situaties)
Alhoewel ik in mijn dagelijkse leven natuurlijk niet door gewapende soldaten en bovennatuurlijke wezens word lastig gevallen. :P

Het lijkt me dus wel een interessant onderzoek. Toppie dat een Nederlandse universiteit zich ermee gaat bemoeien. Ze zijn natuurlijk niet de enigste die dit soort zaken onderzoeken momenteel.
Was een tijdje geleden wel een onderzoek dat uitwees dat snelle gamers een beter reactievermogen hadden. Als je nog de nodige sneak-games erbij mixt lijkt me dat goed opletten en reactievermogen bijvoorbeeld in het verkeer best een voordeel op kunnen leveren. Mits je niet met 230km/u door woonwijken scheurt.
Games komen inderdaad zeer negatief in het beeld omdat de media steeds de verkeerde personen aanspreekt om de gebeurtenis te linken aan geweld in/door games. Men heeft geen bronnen beschikbaar die objectief gaan reageren en vanuit feiten gaan aantonen dat gewelddadig spel X moordpartij Y heeft veroorzaakt. Dat is niet sensationeel genoeg in hun opinie en eens de feiten bekend zijn is het toch al te laat.
(zoveel - 0 voor de Thompsonists)
Met dit onderzoek hoop ik ook dat er enkele fabeltjes ontkracht gaan worden ivm geweld in en door games. Ik reken er echter niet op, zeker niet als bovengenoemd standpunt van kracht blijft in de media.

Meer weten?

End of the Debate, met Lorne Lanning
End of the Debate, deel 2

[Reactie gewijzigd door Diebke op 5 december 2007 09:46]

Het lijkt erop dat er eindelijk eens een onderzoek naar positieve aspecten van gamen gedaan wordt. Games komen zo vaak negatief in beeld de laatste tijd.
pfff als ik door spellen beinvloed zou zijn zou ik de jaren negentig de hele tijd in een donkere ruimte, pillen slikkend op repeterende muziek aan het stuiteren geweest zijn.


O-)
Het grootste probleem met gewelddadige games is dat ze in handen komen van kinderen/jongeren die de adviesleeftijd nog niet bereikt hebben. Als iedereen zich aan die leeftijdsgrenzen zou houden, zou alle maatschappelijke ongerustheid weggepoetst kunnen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True