Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

De faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente is van plan om een leerstoel Mediapsychologie op te richten, waarbinnen speciale aandacht zal worden besteed aan onderzoek naar games.

Universiteit Twente, de ondernemende universiteit Volgens Oscar Peters, directeur van het Institute for Behavioral Research - waar de onderzoeken deels moeten worden uitgevoerd - is de aanleiding toegenomen belangstelling voor de effecten van videogames, schrijft de Tubantia. Peters stelt dat wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van games vaak niet eenduidig van opzet is en dat de resultaten elkaar soms tegenspreken. Hij doelt onder meer op onderzoeken waarin wordt geclaimd dat gaming agressief gedrag zou veroorzaken.

De wetenschapper benadrukt dat vermeende negatieve effecten niet het enige zal zijn dat onder de loep wordt genomen. Ook de pluspunten worden onderzocht. Positieve gamingeffecten die eerder uit onderzoeken voortkwamen zijn bijvoorbeeld pijnverlichting en betere visuele vermogens.

Het is nog onbekend wanneer de universiteit met de leerstoel van start gaat. Wel is duidelijk dat er wordt gezocht naar een hoogleraar "die zowel vanuit psychologisch, technologisch als educatief perspectief onderzoek initieert." Overigens heeft ook de Technische Universiteit Eindhoven een speciale afdeling voor onderzoek naar games.

Female Online Gamer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Peters stelt dat wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van games vaak niet eenduidig van opzet is en dat de resultaten elkaar soms tegenspreken.
Soms? Bij elk wetenschappelijk onderzoek op ondoorgrond terrein zijn er evenveel studies die iets beweren als er zijn die het tegenover gestelde beweren. Wat eigenlijk ook volkomen logisch is aangezien nog niet alle determinerende factoren bepaald zijn zodat de meeste van die onderzoeken eigenlijk specifieke gevallen onderzoeken of verkeerde conclusies trekken. Eens men alle determinanten heeft kunnen doorgronden kan pas het echte onderzoek gebeuren en dan pas kan men consensussen bekomen.
Simpel voorbeeldje is het onderzoek of GSM straling schadelijk is. Er zijn net zo veel onderzoeken die zeggen dat het wel is als onderzoeken die zeggen dat he niet is. We kennen op dit moment enkel het thermische effect van de straling, zolang hier onder bepaalde waardes gebleven wordt is er niets aan de hand. Maar mogelijk zijn er nog andere effecten die we niet kennen.
Zelfde principe bij games, we weten nog maar zeer weinig van de psychologische effecten. Het is ook pas de laatste jaren dat men aan stress management is beginnen doen. Vroeger (tien jaar geleden) werd daar nauwelijks aandacht aan besteed. Dat zegt genoeg over hoeveel we er eigenlijk van weten.
U vergeet erbij te vermelden dat een groot gedeelte van de onderzoeken wat concludeerd dat GSM onschadelijk vaak zijn uitgevoerd in opdracht van telecom bedrijven en dat hetzelfde geldt voor een hoop van de onderzoeken naar games die positieve gevolgen ondervinden bij het spelen van computergames.

Om uw weg door de onderzoekspapieren te vinden mag u de achtergronden van de onderzoeken zeker niet uitsluiten.

Ik persoonlijk heb ernstige twijfels dat een speciale psychologische onderzoekstak voor computersgames gerechtvaardigt is, maar ik vermoed dat er met een hoopgevende blik op eventuele toekomstige subsudies en investeringen uit het bedrijfsleven beslist is.
U vergeet erbij te vermelden dat een groot gedeelte van de onderzoeken wat concludeerd dat GSM onschadelijk vaak zijn uitgevoerd in opdracht van telecom bedrijven en dat hetzelfde geldt voor een hoop van de onderzoeken naar games die positieve gevolgen ondervinden bij het spelen van computergames.
Pardon? Het is juist andersom wat je zegt over die computergames: de meest onafhankelijke onderzoekers tonen juist allerlei positieve effecten aan van gamen, terwijl alleen de gesubsidieerde onderzoeken (subsidie door partijen die baat hebben bij een uitslag die schade aantoont) tot de conclusie komen dat gamen slechte effecten heeft. Laten we de zaken niet verdraaien ;)
Geloof wat u zelf wilt. Ik meen dat de zaken niet zo duidelijk omgekeert zijn en dat die "onafhanklijke" onderzoekers toch vaak baat hebben (al is het alleen al naamsbekendheid) bij het positief overkomen op de gamesindustrie.

Vergeet ook niet dat een hoop van de marktonderzoeksburo's een produkt verkopen en het produkt wat het beste verkoopt en het meeste verdient wordt natuurlijk geprefereerd, dit produkt is dus onderzoeksrapporten, die niet door consumenten gekocht worden maar door de industrie.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 16 juni 2008 22:44]

Laten we het erop houden dat het twee kanten op werkt.
Veel van de onderzoeken met positieve uitkomst worden (indirect) gesubsidieerd door mensen die daar baat bij hebben.
En veel van de onderzoeken met een negatieve uitkomst worden (indirect) gesubsidieerd door mensen die daar baat bij hebben.

It's that simple :P
Ik kan u wel volgen in uw betoog (een van de weinigen hier, vermoed ik ;-) ), alleen niet wat betreft de laatste paragraaf. Er komt een hele generatie jongeren aan waarvan games een niet onbelangrijk deel van hun leven heeft uitgemaakt. De games zelf zijn ook zeer sterk veranderd. Volgens mij is het daarom wel interessant om te weten wat de invloed van die games op die jongeren is.
U vergeet erbij te vermelden dat een groot gedeelte van de onderzoeken wat concludeerd dat GSM onschadelijk vaak zijn uitgevoerd in opdracht van telecom bedrijven en dat hetzelfde geldt voor een hoop van de onderzoeken naar games die positieve gevolgen ondervinden bij het spelen van computergames.
Ahem, juist daarom hebben een aantal overheden besloten dat er een geheel onafhankelijk onderzoek moest komen.
En wat denk je? Die concluderen ook dat het onschadelijk is.

Overigens zijn de onderzoeken die wat anders concluderen juist in opdracht van anti-gsm belangen groeperingen uitgevoerd.

Een onderzoeksgroep bij een TU geeft in ieder geval een stuk meer hoop op relatief onafhankelijk en gedegen onderzoek.
Naar mijn mening een goede ontwikkeling, op het gebied van gaming is de laatste paar jaar een enorme ontwikkeling gedaan. Ik ben zelf student op de Universiteit Twente en heb van medestudenten vernomen dat er binnen het vak 'Mediapsychologie' dit jaar al een mogelijkheid bestond om aan een proef mee te doen met betrekking tot agressie tijdens en na het gamen. Verschillende onderzoeksituaties werden daarin gesimuleerd, zoals het spelen van een 'gewelddadige' game, het bekijken van een dergelijke game of het praten over games. Aan de hand van het invullen van vragenlijsten werd vervolgens 'het gedrag' bepaald. Door het uitbreiden van deze activiteiten zullen er waarschijnlijk meer van dit soort onderzoeken komen waardoor de determinanten van het gedrag beter kunnen worden bepaald :)
Naar mijn mening een goede ontwikkeling, op het gebied van gaming is de laatste paar jaar een enorme ontwikkeling gedaan. Ik ben zelf student op de Universiteit Twente en heb van medestudenten vernomen dat er binnen het vak 'Mediapsychologie' dit jaar al een mogelijkheid bestond om aan een proef mee te doen met betrekking tot agressie tijdens en na het gamen. Verschillende onderzoeksituaties werden daarin gesimuleerd, zoals het spelen van een 'gewelddadige' game, het bekijken van een dergelijke game of het praten over games. Aan de hand van het invullen van vragenlijsten werd vervolgens 'het gedrag' bepaald. Door het uitbreiden van deze activiteiten zullen er waarschijnlijk meer van dit soort onderzoeken komen waardoor de determinanten van het gedrag beter kunnen worden bepaald :)
Dat is een interessant onderzoek, maar een complete leerstoel inclusief professor, is dat niet een beetje overkill? Net zoals je zelf al aangeeft, een onderzoek is ok, maar zoals anderen al aangeven: een beetje populistisch. Het klinkt leuk, het trekt aandacht, misschien wel wat extra studenten. Is dat echt een essentieel en onmisbaar onderdeel van onderzoek? Een uitgebreid onderzoek had ook voldaan IMO. Helaas kiest de UT volgens mij wel eens vaker onderwerpen die achteraf 1-dagsvliegen blijken...

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 16 juni 2008 20:30]

Ik studeer zelf psychologie aan de UT.. En ik kan je zeggen, die extra studenten hebben we niet nodig hoor ;)
Wat betreft andere motieven, tja... Da's voor mij ook gissen. Geloof wel dat we enigzins vooraan lopen wat betreft mediapsychologie en dat is een voorsprong die ze graag zullen willen behouden lijkt me (toch wel een paradepaardje).
Op zich zijn er al universiteiten die hier onderzoek naar doen (ik weet het van de UvA en de VU). Mogelijk dat andere faculteiten hier ook meer mee doen. Alleen blijft het dan bij een incidenteel onderzoek wat raakvlak heeft met gamen. Nieuw is dus dat er echt een aparte plek voor wordt vrijgemaakt. Goede zaak, maar dan moet het wel (zoals boven mij ook is gezegd) eerlijk gebeuren, dus zonder steun van bedrijven.

In de VS is dit al veel langer het geval. Twee onderzoekers (binnen het vakgebied bekende mensen) aan Harvard hebben een langdurig en groot onderzoek gedaan naar de effecten van games op kinderen en de effecten van kinderen op games. Vertaald naar 'normale mensen taal' in een boekje: "Grand Theft Childhood" (verschrikkelijke site, I know). De conclusies in begrijpelijke taal, maar met de verwijzingen naar de literatuur en onderzoeken. Dus onderbouwde uitspraken (dat maakt het waardevol). Het relativeert enkele zaken en schept kaders voor echte discussie over games. Voor 20 euro te bestellen bij de betere online boekenwinkel, wat mij betreft een aanrader voor iedereen die wat meer wil kunnen zeggen in een discussie dan 'games zijn slecht, want zo zijn wij vroeger niet opgevoed'.

[Reactie gewijzigd door Kamerolifant op 16 juni 2008 19:55]

Belangrijke reden? Wat dacht je van game verslaving, plus alle veranderingen van het brein van dien? Het wel of niet aanwezig zijn van sociale afzondering? Gamers die zichzelf letterlijk dood gamen. Welke factoren beinvloeden of iemand wel of niet gamed? Kan gamen een sport vervangen, is het te vergelijken? Hoe ziet een MRI eruit van een gamer? Welk type games worden er het meeste gespeeld, en waarom? Wat zijn de latere gevolgen van gamen in je jeugd? Tijdsbesteding van gamen?

Dit bedacht ik in een paar minuten. Dus ik denk dat het iet zo raar is om hier een leerstoel voor te maken.

[Reactie gewijzigd door Jouke74 op 16 juni 2008 20:47]

Het wordt erkent en herkent: Er is een "nieuw" fenomeen bij wat bestudeerd moet worden!

Maar dat het dan weer psychologie is vind ik stikum dan wel weer tegenvallen.
Fysiologie en Ethologie moet eigenlijk ook gebeuren.

Technologiesch weet ik niet zo goed hoe dat er bij past. De mogenlijkheden om het te bestuderen of de mogenlijkheden van het gamen en de technologie die daar in schuil gaat.

Educatief? games ontwerpen om van te leren? Of leren te gamen? die doelstelling vind ik veel te vaag.
Volgensmij kan je heel goed psychologie en informatica combineren. Denk aan vakken als Mens-Machine Interactie (ontwerpen van grafische interfaces valt hieronder, je krijgt dit vak als INF student waarbij je ook dunnetjes de psychologie erachter bij krijgt, bijvoorbeeld) en dergelijke. Interfaces zijn de ene kant op, maar imo mag er inderdaad best eens goed onderzoek naar gedaan worden.
Maar dat het dan weer psychologie is vind ik stikum dan wel weer tegenvallen.
Wat ik dus bedoel is dat psychologie nou eenmaal het meest belangrijke vakgebied is op dit onderwerp: hoe reageert men op games/software? Volgensmij kan, naast de in het artikel genoemde onderzoeken, ook onderzoek gedaan worden om bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid van software applicaties te verbeteren. Daarnaast kunnen we het leren met de computer ook uitgebreid onderzoeken.


offtopic:
Toch wel trots toen ik dit las, als INF/UT student zijnde ;).
Volgensmij kan je heel goed psychologie en informatica combineren.
Eigenlijk is de studie AI (dus Artificial Intelligence) gewoon een combinatie van informatica en psychologie. Dat is dan welliswaar meer congnitieve psychologie, en er komen nog wel wat stukjes van andere vakgebieden bij kijken, maar ik denk dat een AI'er met wat bijscholing best zo'n leerstoel kan bekleden, omdat die gewoon een hele solide basis in beide vakgebieden heeft.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen dat enkel psychologie niet genoeg is om iets te bestuderen. Als je wil weten hoe mensen reageren.
En aan de UvA wordt ook erg veel met games gedaan.
Hier bij sociologie aan de EUR hebben we ook een docent die onderzoek naar virtuele werelden en dergelijk doet. Ook onderzoek naar WoW, we krijgen daar zelfs college over. Erg leuk.
Aan de UU 15 jaar geleden ook al. En als je betrapt werd hoefde je daarna een week of meer niet meer in de buurt van de prakticumlokalen te komen ;)
De universiteit wil nadrukkelijk ˇˇk inzoomen op de positieve effecten van gaming.
Ik vind dit dus klinken als een typisch geval van een groot bedrijf dat geld steekt in een universiteit om met behulp van de (positieve) onderzoeksresultaten producten aan de man te brengen.

linkje
linkje
Misschien een beetje populistisch, maar dat zal ook wel een belangrijke reden zijn. Het trekt waarschijnlijk wel redelijk wat studenten, en dat is ook weer belangrijk voor een universiteit.
Ter aanvulling: aan de TU Eindhoven wordt ook het e.e.a. aan games-onderzoek gedaan, en dan met name over gamebeleving, maar het is geen leerstoel (faculteit TM voor de ingeweidenen).
Ze mogen mij bestuderen... Ik ga tegen een schaarse vergoeding wel ff een paar uurtjes gamen daar! :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True