Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Als onderdeel van een samenwerkingsverband met Sony heeft een groep onderzoekers 60 terabyte aan serverlogs van het online multiplayerspel Everquest 2 mogen bekijken. De onderzoekers analyseerden de data op sociale aspecten.

De 60TB aan Everquest 2-serverlogs was afkomstig van in totaal 400.000 spelers en opgebouwd over een periode van vier jaar. Deze data werd aangevuld met resultaten uit demografisch onderzoek, waarna de wetenschappers aan de slag gingen om zinvolle informatie, bijvoorbeeld over sociale interacties en gedragspatronen, uit de dataset te distilleren.

Een van de onderzoekers, Jaideep Srivastava, gebruikte de dataset om sociale aspecten die aan het verloop van Everquest 2-spelers ten grondslag ligt te analyseren. Een tweede onderzoeker, Noshir Contractor, trachtte de onderlinge relaties tussen de spelers in kaart te brengen. Zo bleek uit zijn analyses dat het spel vooral een voortzetting van real-life-relaties was: de spelers met het meeste onderlinge contact woonden ook dicht bij elkaar. Volgens een derde onderzoeker, Dmitri Williams, waren de spelers van Everquest 2 gemiddeld 31 jaar oud en gezonder dan de gemiddelde Amerikaan. Ook bleek volgens hem dat de Everquest 2-gamers bewust kozen voor het spelen van een online-sessie in plaats van het kijken van televisie.

Wel zou uit de gegevens blijken dat vooral oudere vrouwen logen over hun speeltijd: zij gaven gemiddeld drie uur speeltijd per week te weinig op, terwijl mannen een uur speeltijd te weinig rapporteerden. Volgens Srivastava zou dat een indicatie voor de onbetrouwbaarheid van uit vragenlijsten afkomstige resultaten kunnen zijn.

Game-ontwikkelaars zouden kunnen profiteren van de gegevens die de onderzoekers uit de serverlogs peuterden: op deze manier zouden ze terugkoppeling kunnen krijgen met betrekking tot het gebruik van het spel. Vooralsnog zijn echter maar enkele bedrijven bereid geweest hun logs voor een dergelijke analyse beschikbaar te stellen.

Everquest 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Wel zou uit de gegevens blijken dat vooral oudere vrouwen logen over hun speeltijd: zij gaven gemiddeld drie uur speeltijd per week te weinig op, terwijl mannen een uur speeltijd te weinig rapporteerden. Volgens Srivastava zou dat een indicatie voor de onbetrouwbaarheid van uit vragenlijsten afkomstige resultaten kunnen zijn.
Dit geeft voor mij aan dat ze dus blijkbaar leeftijd en geslacht gekoppeld hebben aan account, en dat men een soort enquete gehouden heeft onder leden. Ook het 'gezonder dan de gemiddelde Amerikaan' vind ik vreemd, hoe kun je dat halen uit het speelgedrag alleen? Je weet echt niet of ze er een pizza of een bak salade naast hun computer hebben staan (of allebei). Als men locatie, geslacht, leeftijd en vriendenkring + berichten van iemand weet, wat blijft er dan nog verborgen?

Moet ik wel zeggen dat we dit soort informatie doodleuk op onze Hyves zetten, per MSN beschikbaar maken, en op je t.net gallery is ook het een en ander te vinden. Verschil : daar kies je er zelf voor wat je openbaar maakt, en wat niet. Ook kun je je info veranderen en verwijderen. Als ik spijt krijg van m'n openheid in Everquest (wat ik niet speel), is daar niets meer aan te doen, en krijgt een onderzoeker dat dus zo in handen. Not funny.
Door FreezeXJ, maandag 16 februari 2009 12:22
Ook het 'gezonder dan de gemiddelde Amerikaan' vind ik vreemd, hoe kun je dat halen uit het speelgedrag alleen? Je weet echt niet of ze er een pizza of een bak salade naast hun computer hebben staan (of allebei).
BRB pizza guy is at the door 5 secs. ;)

even als side topic iedereen raast maar door over het feit dat er persoonlijke gegevens zijn overhandigt. Maar als ze een enquete hebben gehouden over de persoonlijke gegevens ( man/vrouw /speeltijd enz enz ) is het heel simpel de logs hoeven niet eens echte NAW gegevens te bevaten dit gebeurt meestal in het billing system namelijk.

Ik vermoed dat de logs uit niks anders bestaan als bv "Character x moves to position 3" "Character x talks to character x" en dat die berichten gelogged worden sja dat staat ook in de EULA van welke MMO dan ook.

Ik ben ook geen voorstander dat de gegevens zo worden uitgegeven echter is er ook geen bewijs dat er daadwerkelijk NAW gegevens zijn vrijgegeven, hier in NL is de privacy wet namelijk heel duidelijk hierin maar in andere landen niet.
'Als men locatie, geslacht, leeftijd en vriendenkring + berichten van iemand weet, wat blijft er dan nog verborgen?'

Het gebruik van het woordje 'weet' impliceert dat iemand kennis heeft opgedaan van bepaalde atomaire feiten. Echter, met 60TB aan data lijkt het me eerder het geval, dat er statistieken verkregen zijn, waarbij deze atomaire feiten zijn geaggregeerd tot het niveau van algemene classificatie.

Het is wellicht mogelijk dat men uit de brondata het gedrag van een persoon specifiek kan achterhalen, maar de onderzoeksresultaten zijn juist het krachtigst wanneer specifieke gevallen niet bekeken worden, en juist de algehele trend naar voren komt.
Klopt, maar daar staat naast dat als je feiten zo goed mogelijk weet te koppelen (ergo : databases aan elkaar kunt matchen dmv NAW), je resultaten beter uitgesplitst kunnen worden. Niet alle info hoeft gepubliceerd te worden, maar het is wel beschikbaar. Als mijn verzekeringsagent die info koopt en koppelt aan het systeem van de AH-bonuskaart, kunnen ze besluiten mij een hogere premie te laten betalen omdat ik veel game, en ongezond eet enzo. Vind ik niet leuk (en mag ook niet). Alleen al de mogelijk ertoe is genoeg reden actie te ondernemen.
Zo bleek uit zijn analyses dat het spel vooral een voortzetting van real-life-relaties was: de spelers met het meeste onderlinge contact woonden ook dicht bij elkaar.
Verbaasd me niets... Als je het niet met directe vrienden speelt, dan moet je online teams maken. En dat kost allemaal extra speeltijd. En dan weer het gelazer dan mensen weer uit het team gaan, etc etc... In mijn kleine beetje ervaring in Guild Wars, was ik net zo veel tijd bezig met teams formeren, als het met daadwerkelijk spel. Ik vond dat behoorlijk frustererend. Het is allemaal veel eenvoudiger om het met directe vrienden te spelen.
Volgens een derde onderzoeker, Dmitri Williams, waren de spelers van Everquest 2 gemiddeld 31 jaar oud en gezonder dan de gemiddelde Amerikaan.
Ik vraag me af hoe hij dat weet? Toch niet alleen uit de logfiles...

Lijkt me trouwens dat iedere willekeurige groep mensen van gemiddeld 31 jaar, gezonder is dan het gemiddelde van het land. Simpelweg omdat gezondheidsklachten veelal leeftijd gerelateerd zijn. Mensen van gemiddeld 31 zijn op de top van hun gezondheid.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 16 februari 2009 16:54]

Vooralsnog zijn echter maar enkele bedrijven bereid geweest hun logs voor een dergelijke analyse beschikbaar te stellen.
Mogelijk omdat de meeste mensen nogal vreemd kijken als ze horen dat "hun" gegevens overhandigt worden aan 3th party's. Wat mij stoort is het feit dat ze zo een massale hoeveelheid gegevens bij hielden. En dan overhandigen aan een 3de partij.

Je kan zeggen dat dit niet veel uitmaakt, maar er wordt tegenwoordig meer & meer op lange termijn gelogd, zelf op plaatsen dat je er niet van verdekt ( zoals een mmorpg ). En dan hoor je dat je gegevens ineens ergens anders eindigen.

Wat is de volgende stap? GPS in ieders auto? Excuus: we doen het om de file's beter the kunnen tracken? O wacht, men doet dit nu al met je GSM! En dan x aantal jaren later, all gegevens naar x reclame dienst. O je komt vaak in x stad, even reclame op maat naar je sturen. Of wacht, er is in x periode een groot aantal diefstallen geweest. Wie is er allemaal op x plek geweest op y tijdstip.

Het is allemaal onschuldig hoe veel van die data tracking begint, maar na een tijd, wordt zoiets wel een grondige schending van privacy, zeker als men het overhandigt aan 3th party's.

En nee, het excuus van: "Als je niets te verbergen hebt, maakt het toch niets uit" gaat er bij mij niet in.
Het ergste is dat we dit allemaal onbewust toelaten.

het is nu al technisch mogelijk om op de meter nauwkeurig te bepalen waar een gsm is. (indien deze aanstaat)

het gsm nummer is gekoppeld aan een naam + adres.
Zelfde geld voor je Ipadres.

Elke internet provider logt al het dataverkeer. Althans source -> destination zeg maar.
Dat wordt ook vrij lang bewaart en indien mogelijk gebruikt om criminele activiteiten te bestrijden.

Ik vrees dat zolang je gebruik maakt van de moderne communicatie middelen (internet en GSM/GPS techniek) er altijd wel gegevens hier over worden opgeslagen.

Het mes snijd echter aan twee kanten.

kant 1: er wordt veel gelogt, dit geeft privacy technisch gezien niet echt een fijn gevoel.

kant 2: mocht je in een benarde situatie verkeren en de betreffende gelogde informatie bevrijd je uit die positie dan ben je blij dat er een "backup"is gemaakt.

Het is maar hoever de overheid hier in wil gaan en wat het volk over het algemeen accepteerd.
Op zich is deze vergelijking terecht. De ISP's loggen onze gegevens ook, en dan gaat het nota bene om onze echte gegevens. Iets waar we ons terdege bewust van moeten zijn. Fascinerend hierbij vindt ik ook dat minister Hirsch Ballin in 2007 (artikel) niet zuinig tegen het europese minimum van 6 maanden aanschurkt, maar royaal uitpakt met 18 maanden. De tweede kamer heeft vervolgens in mei 2008 tot een typische nederlandse ultimatumoplossing van 12 maanden besloten (artikel). Deze maatregel zou zijn te rechtvaardigen omdat het een waarborg biedt voor onze nationale veiligheid. (Als kiezer ben ik benieuwd om over twee jaar een evaluatie te zien of de bewaarplicht ons land daadwerkelijk veiliger heeft gemaakt, of dat we zijn gezwicht voor een collectieve pavlof-reactie).

Toch zie ik nog wel wat verschillen met de activiteit van Sony:

Bij de bewaarplicht kan je spreken over een collectief, maatschappelijk belang. De onderzoeken van de 60 sony terabytes dienen, naast ons vermaak, alleen de commeciele belangen van Sony. Je kan er een wetenschappelijke saus overheen gieten, maar de header van het aangehaalde artikel voorspelt over de onafhankelijkheid hiervan niet veel goeds:
Thanks to a partnership with Sony, a team of academic researchers have obtained the largest set of data on social interactions they've ever gotten their hands on: the complete server logs of Everquest 2, which track every action performed in the game.
De twaalf maanden bewaarplicht is tot stand gekomen na besluit van onze volksvertegenwoordiging. Indirect dus van ons allemaal. En de afweging van belangen is zonder meer moeilijk geweest. De motivatie die Sony heeft gebruikt om de gegevens te bewaren is schimmig. Zoekend op de everquest site liep ik tegen een link aan naar Sony's online privacy policy. In dit document beschrijft Sony uitvoerig (credits hiervoor) wat ze wel en niet verzamelt, en wat met die gegevens wordt gedaan. Wat hierbij moeilijk blijft (voor mij in ieder geval :+ ) is het verhaal goed te interpreteren. Een paar stukken:
We may use the information we collect from you for the purpose of providing you with technical support, customer service, and account maintenance. We use the information we collect to learn what you like, tailor your experience accordingly, and to improve The Station and our other products and services. We send e-mail to our members who want to receive e-mail from us. However, if you don't want to receive e-mails from us, you can "opt-out" of receiving it at the time you register as a member on The Station or each time we request information from you. If you change your mind and wish to stop receiving e-mails from us, you may also choose to opt out by following the steps described in each such e-mail.
Wat op meer manieren uitlegbaar is, is dat de informatie wordt gebruikt om de site(s) te verbeteren en beter te laten aansluiten op de behoeftes. Hoe dit wordt gedaan, en wat de veranderingen inhouden blijft onduidelijk. Maar laten we eerlijk zijn, wie wil dat allemaal weten? Het geeft alleen aan hoe gelaagd en complex de materie is.

Als tweede voorbeeld een paragraaf over informatieverstrekking aan third parties:
B. Information we provide to third parties
Except as described in this policy, we will not give any of your Personal Information to any third party without your express approval, and the only Personal Information we will request to share with third parties is your name, mailing address and e-mail address. If you don't want us to share your name, mailing address and e-mail address with third parties, you can "opt-out" in the manner discussed under "Your Privacy Rights" set forth on the first page of this Privacy Policy. We sometimes share general, demographic, or aggregated non-Personal Information with third parties about our user base, but that information does not include any Personal Information.
Blijkbaar is de genoemde universiteit een third party die met de niet gepersonificeerde informatie aan het werk mocht. Gepersonificeerd of niet, bedrijven verkrijgen zo een hoop strategische kennis van wat, voor wat? De volgende alinea heeft naar mijn idee een duidelijk juridisch format, en is nauwelijks meer als een toelichting te lezen.
You will be deemed to have consented to the disclosure to, and use by, a subsequent owner or operator of The Station, of any Personal Information contained in the SOE database for such site, if SOE or one of its companies assigns all of its rights and obligations regarding the use of your Personal Information at the time of a bankruptcy, merger, acquisition, sale of all or substantially all of the Site's assets to a subsequent owner or operator, or similar event..
Van deze alinea kreeg ik een nare gedachte. Wat gebeurt er met de gegevens als er iets met Sony gebeurt, of als de informatie in andere handen overgaat? Kortom.... een gek kan meer vragen dan... Maar toch, waarom is Sony uberhaupt al die data gaan bewaren. Ja, om Everquest te verbeteren :? Maar heb je daar alles voor nodig? Onze ISP's gooiden trafficgegevens ook weg voordat ze het moesten bewaren. Ook die hebben een belang om te weten waar de meest actieve klanten zitten, maar die hadden daar in eerste instantie geen jaren aan gegevens voor nodig.

[Reactie gewijzigd door teacup op 16 februari 2009 22:20]

[...]
Mogelijk omdat de meeste mensen nogal vreemd kijken als ze horen dat "hun" gegevens overhandigt worden aan 3th party's.
Je zet precies het goede woord tussen aanhalingstekens. Het is namelijk inderdaad niet hun data.

Het voorbeeld over GPS gaat vooral over overheid en overheidsdwang. Dat zijn meestal ook de instituten die de vermeende vrije burger problemen kan bezorgen, niet het MMORPG bedrijfje dat HUN geanonimiseerde data doneert t.b.v. sociaal gedragsonderzoek.

@ Tijger: Als je reactie op mijn stukje van toepassing is dan heb ik geen flauw benul waar je het over hebt en hoe je de zaken interpreteert (handelaar in stromannen?). Zo niet, even beter de reactieboomopties gebruiken. ;)

[Reactie gewijzigd door ILT op 16 februari 2009 15:02]

GPS sattelieten zijn eigendom, althans de huidige, van het Amerikaanse ministerie van defensie. Galileo is de EU variant maar dat is dus ook geen prive bezit.

Het is wel degelijk hun data, jij speelt op hun servers en de logfiles van die servers zijn van Sony, jouw redenering zou dus inhouden dat de logs van Tweakers ook niet van Tweakers zijn, nou vergeet dat maar.
Beter lezen, het gaat niet over GPS satellieten in je auto. Mijn TomTom is geen eigendom van de overheid, niet de Amerikaanse en niet de Nederlandse.

En wat betreft eigendom: het copyright van mijn uitspraken is van mij, ook die op Tweakers. Dat weet VNU uitstekend, daarom vragen ze om een licentie. Pas bij een schriftelijk overdracht kan copyright overgedragen worden.
in het privacy beleidt van tweakers staat niets over datgene wat ze wel en niet mogen doorvoeren van de berichten die je hier acherlaat. Enige wat er staat is dat ze ip, naw, andere persoonlijke gegevens bewaren en kunnen afgeven aan anderen (al dan niet anoniem).
Op tweakers weet je dat iedereen je posts kan lezen en je profiel.
Bij MMO logs ligt dat toch iets anders, ze zijn niet vrij in te kijken en ik vind het inderdaad vreemd dat Sony ze zo maar weggeeft. Ongeacht of het een gerrenomeerd onderzoeker is of niet, ik vind het niet kunnen. Het is dat ik dit spel niet speel maar het zou voor mij reden genoeg zijn om onmiddelijk mn subscriptie stop te zetten.
Ter info, de GPS satellieten ontvangen geen data van voertuigen.
Enkel van het centraal commando centrum om hun koersgegevens bij te sturen.

De positie bepaling gebeurd door data te ontvangen, die dan nog onder het ruis niveau liggen, dit om het benodigde vermogen te beperken.

in je TomTom zit geen zender.
[...]
En dan x aantal jaren later, all gegevens naar x reclame dienst. O je komt vaak in x stad, even reclame op maat naar je sturen.
Dit komt nu ook al voor, zie:
http://frontpage.fok.nl/n...eeld-naar-RTL-en-SBS.html
Misschien ben ik een zuurpruim om hierover te beginnen, maar mag dit zomaar? Vooral omdat ze weten wat voor geslacht de spelers in kwestie zijn en wat de levensstijl van deze mensen is. Zijn dit dingen die ze uit de gegevens zelf hebben gehaald, of hebben ze deze gegevens ook van Sony gekregen?
Waarom niet? Je gaat zelf de overeenkomst aan. Er staan toch geen persoonlijke gegevens in die logs zoals je naam en woonplaats, hopelijk is zelfs je IP eruit gefilterd.
Op US server mag het zeer waarschijnlijk wel.
Op de EU servers zeer waarschijnlijk niet en volgens NL wet al helemaal niet.
Want je gaat nergens expliciet akkoord met dit.
Ik zou toch je EULA eens goed doorlezen hoor, staat meer in dan je denkt, en zoals hierboven vermeld ga je immers akkoord met de EULA als je speelt. Deze regels kunnen trouwens over de tijd veranderen.
Was het niet zo dat een EULA met een vinkje van ik ga akkoord anders kun je het niet installeren niet rechtsgeldig is in NL?

Volgens mij betaal je voor een programma om het te gebruiken en dien je je verder aan de WET te houden, dus geen illegale kopieŽn e.d. maar dat het ook in de EULA staat dat je het niet mag kopieŽren doet er in dat geval totaal niet aan toe.

Net zoals algemene voorwaarden van winkels waarin bijvoorbeeld staat dat je maar 6 maanden garantie krijgt op een scheerapparaat en dat je het daarna zelf met de fabrikant moet oplossen, zijn ook niet gelden, ook al ga je een overeenkomst aan met deze winkel, de wet staat er boven.
EULA's zijn nog steeds een erg lastig punt voor de Nederlandse wetgeving. Aan de ene kant kan een bedrijf wel degelijk voorwaarden stellen aan het gebruik van een software licentie, maar volgens de wet moeten die bekend worden gemaakt VOOR de aankoop niet tijdens de installatie NA de aankoop.(Ik geloof zelfs dat de EULA schriftelijk moet worden ondertekend.) Zelfs het vermelden dat er een EULA is zonder die te tonen(en te laten ondertekenen) is niet goed genoeg. Bij mijn weten is er echter nog nooit een rechtszaak hierover geweest en dus nog geen echt duidelijk antwoord over de legaliteit van EULA's in hun huidige vorm.
Zelfs al zie je de EULA op voorhand en teken je het, als er dingen in staan die het tegenovergestelde van de wet vermelden, gaat de gewone wet boven de EULA. Een EULA mag simpelweg nooit een bestaande wet vervangen voor iets geheel anders.
de EULA is niet geldig als hij pas wordt getoond na installatie. Je moet voor het verbreken van een zegel en voor de installatie de zaak bekrachtigen.
Op dat moment is de EULA ook niet anders dan een SLA die bedrijven onderling bv. ook afspreken.

De EULA geeft namelijk ook meestal aan wanneer je recht hebt op geld terug (bv. als de servers een heel weekend plat liggen).
niet zonder opnieuw aangekondigd te worden ;)
Kijk maar naar WoW, de EULA veranderde daar zo'n beetje bij elke patch, elke patch kreeg je dan ook netjes de EULA te zien.
Sinds wanneer zien wij hier de EULA voor we iets kopen? Die dingen zeggen helemaal niets in dit land, daar zijn uitstekende wetten voor :)
Eula <> specifiek

Eula's veranderen continue, zonder zeer specifiek goedkeuring te vragen in de wettelijke nederlandse taal.
Ach, zo heb je nog honderden andere regels, waarom een eula nauwelijks relevant is.
Ja precies!
En vooral ook omdat ze zien dat de meeste gebruikers die in het spel met elkaar omgaan ook dicht bij elkaar wonen.

Lijkt me dus dat er NAW gegevens in staan ergens?
Een ip adres is al voldoende. Daarmee kom je ook al een heel eind wat betreft adressen.
volgens mij, kleinschalige kennis is daar enkel het land / provider uit te halen.
fixed ip's zijn een stuk beter te bepalen natuurlijk, maar in hoever is dat bekend en de admin in orde ?
Als ik je mijn thuis ip geef, kan die morgen aan de andere kant van het land liggen.
Hoop dat ze in de states niet overal met Fixed ip's werken.
Andere kant van het land is ook een beetje overdreven, je provider maakt een bepaald IP ook niet beschikbaar voor het hele land, maar voor een bepaalde zone.
de ip-adressen die ik al heb zien passeren doen mij dit niet geloven.
meestal is het inderdaad in dezelfde reeks , maar soms kan ik ook in een volledig andere reeks zitten die bij navraag een vriend van mij die 150km verder zit ook omvat.
Misschien dat "mijn default" range vol zat en ik daardoor in een andere range terecht kwam.
Kan zijn.

Bij mijn klant (een multinational) zitten sommige landen/regio's in 1 range. daar kan je aan het ip ook niet weten of ze in Frankrijk of in Zwitserland zitten.
in het artikel staat: de spelers met het meeste onderlinge contact woonden ook dicht bij elkaar.

Of ze hebben ipadres gebruikt of sony heeft aanmeldingsgegevens gehad.
Mogen wij eens kijken in de logs?
wat wil je hebben?
ALLES...

60 TB verder......bedenk je goed wat je vraagt! :D
Bedenk wel de plain tekst heel goed te comprimeren is ;)
Dat roept bij mij een vraag op : Is die 60TB gecomprimeerd ?
Ik zie al weer een nieuwe markt opkomen: Je mailt een cv naar een bedrijf, en het ip adres uit je mail (hoezo is een ip geen persoonlijke data?) wordt met behulp van allerlei logs (ook van google e.d. natuurlijk) een persoonlijkheidsprofiel opgemaakt op basis waarvan je uitgenodigd, of een bedankt voor uw belangstelling maar helaas briefje krijgt.

Niemand doet iets illegaals, want volgens het cbp is een ip adres geen persoonlijkheidskenmerk, dus kan je prive sfeer onmogelijk geschonden worden, niet?
Interresant.

Ben benieuwd als ze de logs van WoW eens gaan bestuderen.
Lijkt me leuk om te zien wat de gemiddelde leeftijd en het gemiddeld aantal speel uren is.

[Reactie gewijzigd door Wootlock op 16 februari 2009 12:04]

Hmm.
Ik was nog altijd in de waan dat je dergelijke onderzoeken niet zomaar mag uitvoeren.
Ik zal verder niet op de wet op de privacy ingaan, het zal wel weer zo'n van eula stukje zijn.

Verder komen me de namen van de onderzoekers ook wat vreemd voor ik bedoel "Noshir Contractor" Lijkt me meer een gamers naam.
http://www.iems.northwest...e/faculty/contractor.html

Hij mag dan wel een wat rare naam hebben, maar heeft betere onderzoek skills dan jij :P
Even op google kijken en je had geweten wie hij is.
Hebben ze ook aan al die mensen gevraagd of die wel willen dat hun spelgegevens zo door derden bekeken worden?

Mag dit zomaar als ze niets vragen of zeggen erover, of valt dit ook onder de license agreement?
ouch in elke (online game) EULA staat er wel iets dat deze data kan gebruikt worden om de spel ervaring te verbeteren. Afstemmen op manlijke spelers van 35 jaar of op vrouwelijke tieners levert een heel ander spel op. Ook het verschil in regio ~= cultuur reken ik daarbij.

Zo'n onderzoek kan daar perfect in kaderen.

Trouwens de aan juistheid van de gegevens valt te twijfelen, je kan altijd invullen wat je wil.
ik weet zelf niet waar ik allemaal al gewoond heb, klik meest al maar wat aan en vul rommel in.

Jaja waarschijnlijk wel in strijd met alle eula's, maar dat zijn hun zaken niet vind ik.
Als je je zorgen maakt om privacy, begin er dan zelf mee.
Het is waarschijnlijk wel leuk voor jullie te weten of ik Poperinge of Nieuwerkeren-aan-de-IJsel woon, maar feitelijk gaat dat jullie geen bal aan, dus geef ik die info ook niet vrij.
Ben ik de enige die zich afvraagt of ik er wel zo blij mee moet zijn dat een MMO host zomaar logs aan derden verstrekt? Dit keer is het een onderzoek, de volgende keer een marketing-buro.
Overigens kan het heel goed zijn dat de resultaten van dit 'onderzoek' door marketeers gebruikt gaat worden. Demografische info, lengte van speelsessies ed zijn zeer interessant voor het gemiddelde marketing-buro.
Ben benieuwd wat 11 miljoen World of Warcraft spelers in 4 jaar tijd aan logs genereren O-)
als we ervan uit gaan dat ze hetzelfde zouden loggen:
(60.000GB/400.000)*11.000.000=16.500.000 GB = 16500TB= 16,5PB ;)
Je bent ergens een nulletje vergeten. Het moet 1,65 PB zijn.
Niet alleen dat, maar WoW had geen 11 miljoen accounts ten tijde van de launch. Je zult dus ook moeten gaan middelen in het aantal spelers over die 4 jaar. Om nog maar niet te beginnen over actieve maar niet gebruikte accounts etc etc etc.

Feit blijft natuurlijk wel dat het een onzienlijk groot log zou zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True