Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Sony heeft de nieuwste telg in de Everquest-gamereeks aangekondigd: Everquest Next. De mmorpg kan gezien worden als een reboot in de franchise en zal kostenloos te spelen zijn. Dankzij de voxel-engine moet het mogelijk zijn om de omgeving sterk te beïnvloeden.

Ontwikkelaar Sony Online Entertainment noemt Everquest Next een 'reimagining' van de serie. De pc-game speelt zich nog steeds af in het land Norrath en hoewel spelers van de eerdere games namen en plekken zullen herkennen, zullen er ook een boel zaken veranderd zijn.

De 'free to play'-game wordt gebouwd op basis van de ForgeLight-engine en maakt gebruik van voxels om de wereld te renderen. Dat betekent dat de gehele wereld opgebouwd is uit driedimensionale pixels; daardoor kunnen grote delen van de wereld door de speler kapot gemaakt worden. Denk daarbij aan kraters in de grond bij het gebruik van een krachte spreuk, het neerhalen van een muur rondom een stad of het onbruikbaar maken van een brug.

Een voorbeeld van hoe zaken kapot gemaakt kunnen worden

Niet alle door spelers veroorzaakte schade is permanent; in sommige situaties zal de wereld zichzelf na een bepaalde tijd weer repareren. Hiermee moet voorkomen worden dat een speler het voor anderen onmogelijk maakt om bij bepaalde plekken te komen.

SOE benadrukt dat EQ Next zich niet enkel aan de oppervlakte van de wereld zal afspelen. Met de gebruike voxeltechnologie wordt ook het deel van het wereld dat zich onder de grond bevindt gerenderd. Spelers zullen voor bepaalde missies dus diep in de grond moeten afdalen en voor sommige missies zal juist de hoogte opgezocht worden.

EQ Next zal niet werken met een klassiek leveling-systeem. In het begin krijgt de speler de keuze uit veertig verschillende klassen, of professions, en daarnaast kan elke speler zelf kiezen aan welke abilities en wapenskills hij of zij wil werken. Zo worden volgens de makers echt unieke karakters gevormd worden met een unieke set eigenschappen.

Enkele personages en omgevingen uit de game

Een ander punt waar de ontwikkelaars de nadruk op leggen is het sandbox-karakter van het spel: iedereen kan zelf bepalen op welke manier hij of zij de game speelt. Daarnaast zullen alle keuzes die je maakt gevolgen hebben: npc's zullen bijvoorbeeld jouw acties onthouden. Die npc's zijn volgens SOE overigens ook slimmer; ze zullen handelen op basis van bepaalde belangen. Als voorbeeld geeft de ontwikkelaar een orc die je alleen zal aanvallen als je grote hoeveelheden goud bij je draagt.

Wanneer EverQuest Next uitkomt is nog niet bekend, maar geïnteresseerden kunnen zich al wel inschrijven voor de bèta, en input geven aan de ontwikkelaars. Tijdens de ontwikkelperiode loopt er ook een bèta voor EverQuest Next Landmark, deze zal in de winter van start gaan. Landmark is een kruising tussen een sandbox-game en een editor: spelers kunnen zelf gebouwen en andere objecten maken. De mooiste creaties zullen vervolgens in de volledige game gebruikt worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

@Prometheus
Ik denk dat het een slimme zet van ze zou zijn om deze naar de ps4 te doen. Everquest is een grote naam en zouden ze weer een streepje voor hebben op de xbox.

[Reactie gewijzigd door KajLaurent op 3 augustus 2013 15:23]

De controls/skills zijn simpel genoeg het te kunnen porten naar de PS4.

Ondanks de wat cartoony graphics ben ik zeker verrast door deze reboot van EverQuest.
Ik vraag me af waar je al deze informatie al vandaan haalt? Er is enkel nog maar gesproken over een actieve hoeveelheid basisskills van 8. De devs zelf zijn daarintegen er nog niet uit hoe ze alles gaan in elkaar steken en of je bijgevolg meer abilities kunt krijgen door bijvoorbeeld dual-wield van wapens. (Zelfs de hoeveelheid van 8 abilities staat volgens mij nog niet vast, de game zit nog niet zo ver in development aangezien ze 2 jaar geleden volledig het spel gereboot hebben).

Kortom nu al concluderen dat het "simpel genoeg is om te porten naar PS4" is veel te kort door de bocht en aangezien ze nog niet over een PS4/Xbox one port gesproken hebben moeten we er net vanuit gaan dat er -geen- port komt.

Bovendien is een MMORPG een genre dat zich niet eenvoudig naar een console laat porten. Tenzij je natuurlijk toetsenbord/muis afdwingt maar daar zullen menig consolegebruikers niet zo heel gelukkig mee zijn. (Enkel Elder Scrolls: Online komt naar consoles maar dat heeft eerder te maken met het feit dat hun combatsysteem gebaseerd is op een RPG. De vraag blijft echter in hoeverre dit speelbaar zal zijn in een MMORPG).

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 3 augustus 2013 15:40]

8 skills is voor mij een simpel systeem. EQ1 had er ook 8 in het begin. Ik speel ook WoW en Rift en daar kun je veel meer skills gebruiken op de hotbar. Maar 8 skills (4 wapen, 4 class) is prima om mee uit de voeten te kunnen wat mij betreft.

Maar ze gaan ook PlanetSide 2 naar de PS4 brengen en die gebruikt dezelde engine(ForgeLight) als EQN. Al is deze voor EQN wel flink aangepast. Dus ze kunnen best een nieuwe spelersgroep aanboren als ze het doen.
8 skills is bijna niet voor te stellen als wow speler, met de gemiddelde class in wow heb je zo 30 keybinds en dan moet je nog op dingen als buffs clicken.

[Reactie gewijzigd door sharkwouter op 3 augustus 2013 17:52]

Net de closed beta van FFXIV gespeeld en daar heb je 8 x 16 'key'binds.
Je kunt kiezen tussen 8 sets van 16 button configuraties die je volledig zelf kunt definiëren.

Het switchen tussen spell-sets is vergelijkbaar met een wapon wheel zoals in sommige shooters.

Speelde prima.
De basic controls zijn wel te doen, maar volgens mij zou ik al snel een keyboard missen om te communiceren met andere spelers. Iets wat je toch regelmatig doet en soms ook moet doen in een MMO.
Tja, maar Planetside en FF 14 komen ook gewoon naar de Playstation, dus schijnbaar ziet men er wel brood in om MMO's op de consoles uit te brengen. Of deze daarin ook gaat volgen weet ik natuurlijk niet, maar ik acht de kans niet gering.
Deze zal dan ook wel naar de ps4 toe komen denk ik zo.
SOE MMORPGs op de huidige consoles: nihil.
Andere grote en kleine MMORPGs die ook voor consoles zijn verschenen: nihil.
De kans dat Sony in ene een MMORPG gaat uitbrengen op de PS4 is erg klein. Dat het te porten valt is geen reden. Er zijn nog veel en veel meer dingen waarmee rekening gehouden moet worden, Controls, de manier van content laden, patches uitbrengen, is maar een kleine greep. Daarnaast is er ook nog het verschil in spelen tussen de 2. De stickies op de controller zijn veel minder nauwkeurig en veel langzamer als muisbediening. Dat is ook 1 van de redenen waarom je bijna geen spellen tegenkomt die je multiplayer op verschillende platformen kunt spelen.
Kijk eens naar Final Fantasy XI, voor de PS2, de PC en de Xbox360...

Het is prima functioneel op zowel de PC als de Xbox360, geen ervaring met de PS2 (speel het zelf niet, maar iemand anders menig uurtje zien spelen)...

John Smedley zij geen nee toen hem werd gevraagd of EQN naar de PS4 zou komen, hij gaf een smiley.
Dat is er 1 op de ik weet niet hoeveel. De uitzondering die de regel waarmaakt ;)
Planetside 2 van SOE gaat ook komen op de PS4, en deze is gemaakt met dezelfde engine, dus de kans bestaat wel dat deze ook uitkomt op de PS4
Engine maakt weinig uit, als de controls niet consolevriendelijk zijn, en voor een GOEDE mmo zou dat zeker het geval moeten zijn, dan is het nogal moeilijk om een consoleversie te maken.
Als je natuurlijk maar 3 spells of actions ter beschikking hebt, ja dan kan je het porten, maar dat is nogal gebrekkig.
Ik denk het niet, ik verwacht dat het PC-only blijft.
Jawel, deze zal naar de PS4 komen. SOE brengt DCUO en PlanetSide 2 al naar de PS4(beiden delen servers met pc), FF14 komt volgend jaar ook exclusife naar die nextgen console, dan kan SOE natuurlijk niet achterblijven. Op Twitter hebben de ontwikkelaars al laten blijken dat er zeker een PS4 versie komt, mede omdat ForgeLight hetzelfde engine als die van PS2 is.
waarom? ps4 is bijna helijk aan een pc, dus porten kost weinig werk en hoe meer spelers hoe meer inkomsten, wan het mag dan wel fps zijn, er zullen zeker microtransactions zijn..
Dat is een beetje onzin. Een port kost niet weinig werk, op een PC heb je namelijk als programmeur helemaal niet met de architectuur te maken. Op de consoles kan dat met low-level API's dus wel.

De API's zijn helemaal anders, de controls zijn anders en mensen zitten verder van het scherm. All in all kost het meer moeite dan een port naar bijvoorbeeld OSX of Linux, dus écht makkelijk zal het niet zijn.

De X86 architectuur maakt het wel mogelijk om makkelijker voor PS4 te onwikkelen dan voor PS3, je hoeft namelijk geen rare fratsen uit te halen om goed van multithreading gebruik te maken.
Dat is een beetje onzin. Een port kost niet weinig werk, op een PC heb je namelijk als programmeur helemaal niet met de architectuur te maken. Op de consoles kan dat met low-level API's dus wel.
beetje onzin niet ? als je ams PC programmeur gewoon bent om een programma af te leveren dat over verschillende soorten HW kan draaien zolang het x86/ windows is.
is het misschien wel een heel kleine stap om te ontwikkelen voor de PS4.

volgens mij is je idee wel goed maar je uitleg niet.

je uitleg was beter geweest : waarom zijn er dan zo verdomd weinig games voor Mac & linux als het toch weinig extra moeite kost.
ok de potentiële gebruikersgroep om te gamen is groter op PS4 dan op mac & linux als je kijkt naar het huidig aandeel van games binnen die groepen.
Dat laatste is natuurlijk kip&ei verhaal.
omdat het een MMORPG is..
Een MMO zoals DConline, Phantasy Star Online? FF11, FF14, The Elder Scrolls Online en Everquest adventures? Allemaal MMO's voor de console.

Anyway dit spel is al aangekondigd voor de PS4.
Het is nog niet bekend of deze game ook naar de Playstation 4 komt, echter heeft John Smedley (CEO van SOE) de mogelijkheid wel genoemd.

Ook noemde hij de hardware, met 8GB RAM, een droom voor MMO makers.
Waarvan maar 5.5 (5.0) gb beschikbaar is voor de ontwikkelaars, althans dat las ik niet al te lang terug in de nieuwsberichten op t.net. De rest was voor het O/S.
Als je kijkt naar wat de PS3 er nog uit weet te persen met 256Mb werkgeheugen + 256Mb videogeheugen, dan juich ik 5GB gecombineerd geheugen zeker toe. Al helemaal omdat het ook erg snel geheugen is, en er vrij gekozen kan worden welk deel wordt ingezet als video- en welk als werkgeheugen. 't Is maar hoe je het vergelijkt dus :D

Hoe dan ook, de PS4 zou een game als deze prima kunnen draaien. Misschien met iets minder hoge grafische instellingen dan de maximum-instellingen op de PC (die ook op dat platform niet door iedereen gebruikt kunnen worden). Dus ik zie het zeker gebeuren.

De game zelf lijkt wel enkele interessante vernieuwingen met zich mee te brengen, maar ik heb, sinds zat te zijn geworden van een paar jaartjes WoW, een enorme moeite om andere MMO's te waarderen. Ik verwacht dat dit alsnog teveel van hetzelfde zal zijn, maar de tijd zal het leren.
Dat was een gerucht, er waren heel veel tegenstrijdige berichten.
Planetside 2 is trouwens ook voor PS4 aangekondigd, maar dat is alleen geen RPG maar een FPS.
En een MMORPG kan niet op een console? :?

Dit is nota bene een game van Sony zelf. Is 1+1 bij jou geen 2?
Dat is wel waarschijnlijk. Planetside 2 komt in ieder geval en SOE overweegt deze ook naar PS4 te brengen.
Planetside 2 gebruikt dezelfde engine, het kost sony nauwelijks iets, maar het grote kosten probleem is het server verhaal.
Lijkt me dat PS4 gamers gewoon op dezelfde servers kunnen. Misschien voor Planetside niet, maar voor Everquest wel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 augustus 2013 12:36]

@Wolfos niet zonder PSN een heel stuk onveiliger te maken, het is veel complexer dan het lijkt.
als je PC's toe laat op de PSN, dan laat je ook andere software toe op je netwerk.

er is een reden waarom je ook je console moet registreren als je online wilt :Y) (als sony dat zou doen op de PC, gaat iedereen weer over DRM zeuren in plaats van netwerk beveiliging)
dat soort software lijkt veel op DRM, omdat het ook daarvoor gebruikt kan worden.
Ja dit spel komt ook voor de PS4.
Ziet er best oke uit. Is Everquest ook al niet eens op de PS2 uitgekomen? Staat me vaag iets van bij. Dus een PS4 versie zou niet eens heel gek zijn.
Ja, EverQuest Online Adventures kwam exact 10 jaar geleden uit op de PS2.
Niet alle door spelers veroorzaakte schade is permanent; in sommige situaties zal de wereld zichzelf na een bepaalde tijd weer repareren. Hiermee moet voorkomen worden dat een speler het voor anderen onmogelijk maakt om bij bepaalde plekken te komen.
Jammer, zou interessant zijn als je de mogelijkheid had om dingen zelf weer op te bouwen, met blueprint of eigen stijl.

Op een of andere manier kan ik mij niet inschrijven in de beta omdat mijn account al bestaat ;(

Edit: En als ik het op de Amerikaanse website probeer stuurt hij me of door of terug naar de startpagina :')

[Reactie gewijzigd door g1real op 3 augustus 2013 16:39]

Er komt ook everquest next landmarks uit eind dit jaar. Ze hebben er nog niet heel veel over vrijgegeven, maar op het moment lijkt het sterk op minecraft! maar dan met graphics van everquest next.

Als ze dan een nieuw gebied in everquest next aan het maken zijn doen ze contests in ever quest next landmarks om bijvoorbeeld een tempel te maken. En de mooiste tempel komt dan in everquest next!
[...]
Jammer, zou interessant zijn als je de mogelijkheid had om dingen zelf weer op te bouwen, met blueprint of eigen stijl.
Ik denk dat dat wel kan, echter kunnen alleen NPC's steden beschadigen (dus bijvoorbeeld wanneer een draak aanvalt).
Wat me enigszins tegenvalt is dat het er zo cartoony uitziet, niets op tegen als stijl, maar EQ was juist de MMO die niet een cartoony look had... Weet niet of huidige EQ fans dat wel in dank af zullen nemen.
ieder zijn ding. Zoveel cartoony MMOs zijn er nog niet uitgekomen en de meest bekende is WoW. Zie waar die terecht is gekomen. En dan bedoel ik niet alleen het laatste jaar :)
Ziet er tof uit en ik ga het zeker proberen. Maar in hoeverre zullen builds écht uniek zijn? Als een bepaalde, bijvoorbeeld, Wizard spec het meeste schade doet of de beste bonussen oplevert, dan kiest men toch voor die spec om mee te spelen? Dan krijg je uiteindelijk toch cookie cutter builds.

[Reactie gewijzigd door Brainsnack op 3 augustus 2013 16:15]

Het is onzin om te zeggen dat je iets unieks kan maken in een MMO. Een grote keuze klinkt wat realistischer.

Iedereen uniek valt niet te balanceren, noch te programmeren.
Er zijn naar mijn inziens twee "problematische" aspecten aan het spel:

1. Het lijkt alsof men iets té ver is gegaan in de cartoon-sfeer. Vooral het "Leeuwen-race" lijkt alsof het uit een Disney film geplukt is. Na het lezen van enkele forums lijkt dit toch wel een van de grootste punten van kritiek te zijn op het spel.

Velen verwijzen naar WoW om aan te tonen dat deze graphics niet per sé slecht hoeven te zijn. Dit klopt natuurlijk maar uiteindelijk zijn -alle- races wel ernstig te nemen in WoW. Zelfs gnomes zien er niet uit alsof ze knuffelberen zijn. Ik heb er moeite mee met té cartoony games ernstig te nemen; zo weiger ik Wildstar te spelen louter en alleen om dat de art-style me totaal niet aanspreekt.

2. Een tweede probleem is de combat-animaties. Vooral tijdens de trailers had ik het moeilijk om nog maar iets te zien van characters door alle stofwolken en explosies dat 1 spell creëert.

Beide problemen zijn eigenlijk terug te koppelen naar het overdreven karakter van de art-style en ik vrees dat men hier niet al te veel meer zal aan kunnen veranderen zonder het spel incoherent te maken.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 3 augustus 2013 17:06]

Ik ben het met punt 2 zeker eens, ik denk dat dit voor release wel gefixt word.
Je weigert Wildstar te spelen om de looks......?
Ik weet dat het jou reden is, maar voor mij is dat een van de meest rare redenen ooit om een game niet te willen spelen. Juist omdat het cartoony is. Bijzonder.
Kletskoek. Tijdens everquest raids kon je ook niks zien omdat er vijftig man spells in één ruimte staan te casten. Gewoon spell effects uitzetten in de grafische opties.
Voor jou 50 anderen zou ik zeggen.

Ik houd ook niet van cartoony graphics, een afknapper voor mij. Maar jongeren tussen de 10-20 jaar vinden zulke graphics helemaal top. Het is een bewuste keuze die SOE gemaakt heeft.
Ik ben ook niet kapot van de gekozen cartoon stijl.

In EQ2 konden we op een gegeven moment kiezen tussen `Original` en `SOGA` character models. De laatste was bedoeld om de aziatische markt te bevredigen.

Stilletjes hoop ik dat de klachten om de look de spuigaten gaat uitlopen en dat ze alternatieve models gaan aanbieden. Hergebruik voor mijn part maar gewoon de EQ2 modellen ;)
Als je wilt weten wat de ForgeLight engine allemaal kan en je bent niet vies van shooters dan kan ik je Planetside 2 (f2p) zeker aanraden. Komt ook naar de PS4 trouwens (wordt volgens Sony gelijk aan huidige game maar dan op ultra settings), dus ik kan me haast niet voorstellen dat EQN niet naar PS4 komt.

Als Playstation 4 met 8 geoptimaliseerde AMD cores Planetside 2 met 2000 man op een server op ultra settings aankan (wat bijna geen enkele PC lukt), dan gaat EQN zeker technisch lukken op PS4.
Het klinkt allemaal goed, ook met de dynamische NPC's, maar dit soort beloften heb ik al vaker gehoord. In ieder geval ga ik het downloaden, hij word immers free to play, maar ik ben voorzichtig enthousiast.
De omgeving ziet er goed uit, de animaties daarentegen niet echt..
Ik vind de character details, en facial expressions toch wel superb om eerlijk te zijn.

Die golem die de bomen en het kasteel sloopt weer wat minder goed gedaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True