Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Sony denkt de concurrentie met Blizzards World of Warcraft aan te kunnen gaan door in te zetten op mmog's voor zijn eigen PlayStation 3. Het concern heeft daarom nog diverse onaangekondigde mmo-games in voorbereiding.

In een interview met Eurogamer laat John Smedley, hoofd van Sony Online Entertainment, los dat hij denkt de concurrentie met World of Warcraft aan te kunnen gaan door het spelen van mmo-games te verplaatsen van pc naar console. "Wat er zal gebeuren: als er meer en meer goede games uitkomen, zal hun ledenaantal langzaamaan versplinteren. Het wordt een moord met duizend messteken."

"Komt er één game die de concurrentie met WoW aankan? Dat denk ik niet", vervolgt Smedley. "WoW kwam uit in een tijd dat er weinig grote mmog's op de markt waren. Wij hadden met EverQuest een van de concurrenten. Nu is dat anders. Er is een aantal geweldige games. Kijk naar de aantallen die Eve Online laat zien, kijk naar ons eigen EverQuest II, kijk naar alle games die nog moeten uitkomen", stelt het SOE-hoofd. Hij ziet de toekomst dan ook rooskleurig in. "De grootste verandering die zich in de komende jaren zal voltrekken is de console-mmog en daarom ben ik trots dat wij daar met DC Universe Online het eerste grote voorbeeld van hebben", aldus Smedley. De striphelden-mmog verscheen op 14 januari, voor zowel de pc als de PlayStation 3.

De plannen van SOE houden dan ook niet op bij DCUO. Voor het voorjaar staat de PS3-versie van het gratis speelbare Free Realms op de planning. De pc-versie verscheen in 2009, de versie voor Sony's eigen console verwacht Smedley in maart. Voor de tweede helft van dit jaar staat The Agency gepland, een mmog die zich afspeelt in de wereld der spionnen. Ook die verschijnt voor zowel pc als PS3. Begin 2011 zou dan een nieuwe versie van PlanetSide moeten verschijnen, die voorlopig nog slechts een werktitel heeft: PlanetSide Next. SOE werkt ook aan een derde EverQuest, die als werktitel EverQuest Next draagt. Vreemd genoeg wil Smedley niet bevestigen of die game voor PlayStation 3 verschijnt, al geeft de topman wel duidelijke hints in die richting. De twee delen van EverQuest die tot nu toe verschenen zijn, kwamen beide enkel uit voor de pc.

Naast deze al aangekondigde mmog's heeft SOE ook diverse onaangekondigde games in bewerking. "Er zijn onaangekondigde projecten," stelt Smedley. "Ik kan niet vertellen hoeveel, maar het zijn er veel."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Ik vrees dat je op een console al snel te kort schiet in mogelijkheden.

In WoW heb je per char rap zo'n 10-20 knoppen die je regelmatig gebruikt voor spells casten e.d.

Op je PS3 moet je dus combinaties van knoppen indrukken, en dat vergt 'kunnen'... En ik ben een van de (wellicht vele) mensen die niet met zo'n console ding om kunnen gaan.

Geef mij mnaar tobo/muis

Sowieso makkelijker chatten :-)
WoW is nu ook niet bepaald 'de standaard' wat betreft een MMO concept, diverse games draaien al jaren succesvol met amper 10 skills, guildwars is zelfs met 8 skills al sinds dag 1 succesvol.

Een mmog staat niet gelijk aan WoW, MAG (een normale FPS) is ook een mmog, maar ook Vindictus (2 attacks plus 3 abilities) is een mmog. Sony heeft met DCU aardig goed concept neergezet hoe mmogs goed bestuurbaar kunnen zijn op console's, dit bied genoeg ruimte om ook andere games om te zetten naar console.

Games als Fist of Fu, Dragonica, LoL, BC, Maple, zouden bijna direct over kunnen worden gezet naar console, movement is vrij basic en enkel wat camera aanpassingen zijn nodig.
ik denk niet dat LoL console waardig is omdat het targeten dan een beetje lastig word... in LoL telt iedere seconde en als je 3-4 seconden bezig bent om een soort van cursortje te richten met je joystick ben ik bang dat je dan allang dood bent... op de wii zou het misschien mogelijk zijn, maar die heeft misschien iets te weinig knoppen om makkelijk bestuurbaar te zijn...
Werkt goed;
L2 + andere knop = aanval moves
R2 + andere knop = defence skills

Is niet veel anders can shift/ctrl+andere knop voor functie op de pc. Wordt zo ook gedaan inDC univerce, schijnt goed te werken als ik reacties zo hoor.
Lullen kan gewoon met je BT headset, of qwerty toetsenbord - daarin geen verschil met pc.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 januari 2011 10:36]

Ik vrees dat je op een console al snel te kort schiet in mogelijkheden.

In WoW heb je per char rap zo'n 10-20 knoppen die je regelmatig gebruikt voor spells casten e.d.

Op je PS3 moet je dus combinaties van knoppen indrukken, en dat vergt 'kunnen'... En ik ben een van de (wellicht vele) mensen die niet met zo'n console ding om kunnen gaan.
Da's onder de aanname dat een console MMO ook zoveel spells aan zou bieden. Maar doordat je gelimiteerd bent qua controller zou zoiets al gauw vereenvoudigd worden.
Geen mij mnaar tobo/muis

Sowieso makkelijker chatten :-)


uhuh.. :p
WoW is een succes omdat er (vroeger) een goede community was. Zijn MMORPGs leuk met scheldende tieners? Home (ook een soort MMO) is nooit echt doorgebroken of wel?
Niet echt een sterk argument, heb je wel eens op XboX Live Gears of War 2 gespeeld of Left 4 Dead 2, of op de PC LoL of HoN? Scheldende tieners/ragers kom je altijd en overal tegen. Het zit helaas in zo'n beetje elke online community van welke game dan ook.

WoW is zeker geen succes door de community geworden, het is een game waar je makkelijk in stapt, de gameplay is toegankelijk maar toch uitgebreid en de game biedt genoeg voor de casual als hardcore gamer, zowel PvE als PvP. En de systeem eisen, zijn zeker hedendaags, gemiddeld te noemen, met een redelijke low tot mid end systeem, kan je toch heel erg van het spel genieten zonder dat alles op max staat en je toch een positieve spel ervaring hebt.

Als een ander bedrijf rond de tijd dat WoW uitkwam een MMO had uitgebracht rond dezelfde principes, hadden zij misschien een goudmijntje gehad. Daarbij moet wel gezegd worden dat Blizzard toch kwaliteit probeert te leveren.

Iets meer ontopic:

Het uitbrengen van een nieuwe MMO, is op het moment heel erg riskant. Ik denk dat iedereen wel bekend is met APB en het failliesement dat ze het heeft en de MMO Champions Online gaat op 25 januari ook van start met een Free to Play model dat zowel een abonement als microtransacties zal bevatten. Ook is er sinds de release van WoW geen MMO meer uitgekomen die kan tippen aan populariteit. Dit brengt een tweede probleem met zich mee, als je een game uitbrengt, moet je wel publiek voor zien te winnen. Nu is FFXIV niet zo'n succes geworden tijdens de launch, dus men zal zeker kritischer zijn richting Sony (ik weet dat het hier SE betreft, maar Sony en Square gaan al jaren hand in hand samen), wanneer Sony een nieuwe MMO op de markt wilt brengen, zeker specefiek op een console.

Daarbij heeft een PC ten opzichte van een console eindeloos veel voordelen, met als belangrijkste: een toetsenbord. Elke MMO geeft een speler een uitgebreid arsenaal aan skills en armor. Zeker het hebben van een toetsenbord en muis, geeft je de vrijheid om met je camera te spelen, snel toesten te gebruiken en eventueel macros op te zetten. Iets waarin je met een controller toch een stuk beperkter bent, omdat deze simpelweg minder toesten bevat.

Ik heb helaas geen cijfers, maar ik betwijfel hoe goed FFXI op een PS2 en een XboX 360 is verkocht en nog gespeeld word. Het is zeker niet verkeerd om verdere opties te bekijken, maar een MMORPG voor een console is wat lastiger. Een MAG is goed te doen, aangezien dat een shooter betreft, maar de beperkingen voor een MMORPG kunnen te groot zijn voor een controller, zeker het gebrek aan een goed toestenbord wat een behoorlijke communicatie belemmering kan zijn.
Een toetsenbord en muis zijn echter ook mogelijk op een PS3. Ze zouden ongetwijfeld ook in games gebruikt kunnen worden. Ze kunnen dus voor MMORPG's een toetsenbord en muis vereiste stellen. Met die mogelijkheid, is het spelen van een MMORPG op een console ineens heel toegankelijk.

De uitspraken vind ik echter wel een beetje uit den boze. Ze mogen het uiteraard proberen om de concurrentie met WoW/Blizzard aan te gaan, maar ik betwijfel of het net zo'n succes zal worden. Het probleem is ook een beetje dat je de spelers bij WoW weg moet trekken om echt een breed publiek te krijgen, ten minste, dat vermoeden heb ik. WoW is immens groot en blijft dat ook al enkele jaren. Dit komt weer door het bij houden van de game door Blizzard. Er blijft nieuwe content komen, waardoor het niet snel zal vervelen (uitzondering daar gelaten). Dit laatste zie ik in weinig andere MMORPG's gebeuren.
Nouja RPGS zoals Dragon Age hebben een betere interface op de PS3/Xbox als op de PC, met dingen zoals skill-wheels (ook ME heeft dat) kun je toch erg veel skills kwijt op zo'n controllertje.

Zelf zou ik het wel fijn vinden als ze bijvoorbeeld WoW naar de console verhuizen, dan kun je tenminste lekker achterover zitten met een controller in de hand en de voeten omhoog, ipv over je toetsenbord heen gebogen.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 18 januari 2011 11:37]

Je kunt gewoon elke bekende generieke controller gebruiken icm. een key-remap programma om oa. games te spelen hoor, lekker achterover liggend met de voetjes omhoog op de bank.

Daarnaast zeggen dat de interface 'beter' is op de PS3/Xbox komt omdatie simpeler is, of omdat de meeste ontwikkelaars te weinig tijd nemen om daadwerkelijk de pc weer als hét platform te zien?
Volgens mij is de consensus toch echt dat de PC versie van Dragon Age de betere interface heeft. Waarom zou ik door een skill wheel willen scrollen, als ik met één druk op een skillbar mijn spells kan gebruiken? Verder speelt zoals hierboven al genoemd communicatie een grote rol in spellen als WoW, dan is voor mij een toetsenbord toch echt een vereiste.
Je zou daar eventueel een mouw aan kunnen passen door een uitgebreide controller op de markt te brengen, met wat extra knoppen (voor de skillbar) en/of een klein toetsenbord. Denk bijvoorbeeld aan de remote van de Boxee-box, die achteraan gewoon een qwerty-toetsenbordje heeft. De afweging of dit dan lekkerder zou spelen dan een full-size keyboard, moet iedereen dan maar voor zichzelf gaan maken.

MMO's zijn best wel leuke games om casual te spelen, en dat gaat nog steeds lekkerder als je achteroverleunend in de zetel zit. De meeste consoles hebben dan ook VOIP voor communicatie, en als je dan nog eens iets moet typen, volstaat volgens mij zo'n klein toetsenbord wel.
Sony heeft al een gewoon toetsenbordje voor op de PS3 controller, echter denk ik dat de toetsen daar dan weer te klein voor zijn en een grotere variant zou niet handig zijn.

Mij best dat ze die ook beschikbaar maken voor consoles, en dan best voor "alle" consoles, zodat de die hard console community kan mee doen in de mmo, maar net als bij FPS zal de PC de beste interface bieden.
De PC heeft nu eenmaal de meeste controller mogelijkheden, PS3 controller type geen probleem, Xbox controller (type) kan hij ook me overweg. Native Keyboard muis ondersteuning, doe er nog een G13 bij ;) ook een joystick of een stuur allemaal out of the box te gebruiken in heel veel verschillende smaken.
WoW is zeker geen succes door de community geworden, het is een game waar je makkelijk in stapt, de gameplay is toegankelijk maar toch uitgebreid en de game biedt genoeg voor de casual als hardcore gamer
WoW is echt wel een succes geworden door de community hoor, dit komt omdat het Warcraft Universum al heel oud is en heel veel fans had


Ik vind dat Sony is moet gaan kijken naar een cross platform MMO (ps3+pc)
Bij een MMO is dat volgens mij erg goed mogelijk en zou heel veel helpen met de populariteit
En zo een monthlty fee opstrijken ... is dit de oplossing voor jailbreak? :+
SOE heeft in een ver verleden een MMO-FPS gehad; planetshift/planetside(?) dat was een smakelijke game, zou die wel graag terug zien op ps3

ps3 mmo's;
The Agency
Final Fantasy
die Comic Hero game DC Universe
Mag

//edit op Eurogame wordt gehint naar Everquest 3: http://www.eurogamer.net/...nts-at-everquest-3-on-ps3

//edit2
FF krijgt ook een 2e kans: http://www.insidegamer.nl...-XIII-2-aangekondigd.html

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 januari 2011 11:34]

Niet de oplossing.
Maar wel een manier om het aantrekkelijker te maken, om je PS3 origineel te houden.
ik snap ook niet waarom dit nog niet eerder geprobeerd is.
Phantasy Star Online (PSO) is an online RPG title, originally released for the Dreamcast in 2000.

Niet echt een mmorpg, maar ik vind het verschil niet zo enorm groot.
WoW kwam uit in een tijd dat er weinig grote mmog's op de markt waren. Wij hadden met EverQuest een van de concurrenten.
Weinig? Deze grafieken zegen toch iets anders:
http://www.mmogchart.com/Chart1.html
http://www.mmogchart.com/Chart2.html

Lineage 1 en 2 hadden op dat moment zo'n 2 miljoen subscribers. 3e en 4e waren final fantasy IX en everquest met zo'n 550.000
Het ligt aan de definitie van groot. Persoonlijk vind ik 1.000.000 actieve spelers of meer binnen de MMO wereld toch wel een must om jezelf tot de grote te rekenen. En daar waren er destijds niet zo heel veel van, en zeker niet binnen de westerse wereld. De aziatische markt boekte meer successen.

Momenteel zitten we 7 jaar verder en is er binnen de westerse markt eigenlijk nog steeds weinig vernieuwend, en de Aziatische markt is een stuk lastiger te pijlen geworden door de massale adaptie van item shops danwel gecombineerd met premium servers of premium accounts. Hierdoor krijg je dus al snel inflatie van je player count omdat je met veel meer gemak meerdere MMO's kunt spelen.

Maar actieve spelers aantallen binnen sommige Aziatische MMO's liggen momenteel tussen de 25 ~ 50 miljoen wereldwijd, waarvan het grootste aandeel in landen als China, Korea en Japan gespeeld worden.

We zijn nog steeds maar een uiterst kleine markt voor MMO's hier in het westen :). Een introductie op consoles kan daar mogelijk verandering inbrengen, console gaming is hier toch meer mainstream en zal mogelijk de drempel verlagen om MMO gaming in te stappen.
Mwa... zie mezelf nog niet echt met plezier een mmo op een console spelen. Ik vind een toetsenbord/muis onder andere echt een must, al is het alleen voor het chatten (vind praten irritant). En wordt het een eerlijke strijd, toetsenbord/muis tegen controllers?
Da's maar net wat je onder MMO verstaat. Een WoW-achtige MMO, ja daar heb je tobo / muis voor nodig omdat er zoveel icoontjes en spells enzo zijn die je aan moet sturen. En je neemt ook aan dat het een cross-platform MMO zou worden, maar ook dat is niet gezegd.

Ik geloof zo dat een MMO gemaakt voor consoles (met consolebesturing) goed zou werken.
Het probleem hiermee is dat je het dan alleen over de controls voor de gameplay hebt. Dit terwijl(als ik het me goed herinner) 2/3de van de WoW populatie het voornamelijk als sociaal platform gebruikt. Voor die 2/3de is een console-alternatief dus helemaal geen alternatief. Daar komt dan nog het (grote?) deel van die 1/3de bij waarvoor het een belangrijk onderdeel is. Naast die problemen zit je dan ook nog met het probleem dat maar een klein deel van de PC-MMO-gamers een PS3 heeft. Op die manier houd je weinig potentiële klanten over.

Ik zie eerder "MMO's" op consoles verschijnen, dan echt MMO's. Daarmee doel ik op games die als MMO worden aangeduid door het aantal spelers in één wereld, maar meer werken als normale online games door het gebruik van speler/groep specifieke instances. Op die manier wordt namelijk de focus gelegd op de gameplay en niet op het sociale aspect.
Inderdaad een MMO zelf is niet zo moeilijk. Een MMORPG daarintegen wordt al moeilijker door het gebrek aan knoppen wat al eerder genoemd werd.

Zelf ben ik dan ook benieuwd naar de MMO Dust514. Wat naast MMO ook nog eens integreert met EvE-online en dus ook nog cross platform is.

Daarnaast heeft blizzard zelf niet geprobeerd WoW te porten naar consoles.. dat is klaarblijkelijk met WoW niet gelukt. Maar als ik 1+1 optel dan zou je best kunnen denken dat de nieuwe MMO waar blizzard aan werkt misschien wel eens niet PC-exclusive kan zijn.

Ik denk ook dat het probleem is dat wanneer ze hier over MMO praten dat ze het dan over een WoW killer hebben. Iets wat nooit zal komen. WoW heeft volgens mij ook niet vanaf het begin zo'n grote playerbase gehad. Dat is ook gegroeid door een kwaliteitsproduct neer te zetten.

Met andere woorden. Als ze een kwaliteitsproduct neerzetten op de console wat voldoet aan de eisen om MMO te worden genoemd. Dan kan het best zijn dat ze een succesvolle MMO maken. Ik zou niet inzien waarom dat niet zou lukken. Puur focussen op het maken van de WoW killer lijkt mijn geen verstandige zet.
wordt geen strijd tussen toetsboard/muis tegen controllers, maar het worden alleen controllers
"Wat er zal gebeuren: als er meer en meer goede games uitkomen, zal hun ledenaantal langzaamaan versplinteren. Het wordt een moord met duizend messteken."
Fout fout fout. Verschrikkelijk naief gedacht. We hebben het op de PC markt gezien. Tientallen uitgevers die dachten dat de helige graal bij MMO's lag na het succes van WoW. Het resultaat? Van de 20-30 titels die er zijn uitgekomen heeft misschien 10% een rendabel leven naast WoW. De rest is allemaal roemloos tenonder gegaan. Danwel in de vorm van dat de servers gewoon offline zijn gegooid, danwel in het moeten afzien van het betaalmodel (waarmee de games vrij beschikbaar worden voor iedereen die "eens wil proberen" - funest voor de vaste playerbase die een MMO zo hard nodig heeft).

De ontwikkelkosten, upkeepkosten en supportkosten liggen bij een een degelijke MMO zo hoog dat er grote spelersaantallen moeten zijn om de kosten eruit te krijgen. Bovendien moet het platform die support ook goed kunnen bieden. PSN zie ik vanwege al haar beperkingen absoluut niet als een fijn platform voor MMO's. Ook de grote beperkingen m.b.t. tekstinput op een console (lees chat) vormen geen goede basis voor een MMO. Als laatste: MMO spelers zijn relatief standvastig, dus een nieuwe MMO moet echt aantoonbaar véél beter zijn dan wat er al was. Anders stappen mensen, die veel tijd steken en hebben gestoken in een andere MMO echt niet zomaar over.

Ik wens Sony veel succes toe, maar ik weet zeker dat ze hiermee volkomen op het verkeerde paard wedden.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 18 januari 2011 10:44]

En weer eentje die denkt dat de wereld van MMO's niet groter is dan een WoW... :/
Nee, ik denk dat de markt verzadigd is, met name door WoW. Overigens blijkt dat ook, gezien alle andere mislukte projecten die zonder het bestaan van WoW overduidelijk een beter leven hadden gehad.

Beetje jammer dat je m'n post mét argumenten zo slap af doet.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 18 januari 2011 11:06]

dan versterk ik ze even ;)

Ik ben het met je eens,

ik speel nu zelf WoW, maar heb vroeger veel andere gespeeld zoals Archlord van codemasters en heel vroeger Myth of Soma, beiden weggeveegd door money issues en speler tekorten

Ook heb ik Flyff (Fly for fun) een hele tijd gespeeld dat blijkt nog te leven zag ik juist ;)

maar zoals jij verder beschrijft, Veel spelers zijn standvastig, Mij zullen ze nu ook flink moeten overtuigen van iets beters
Welke argumenten? Welke MMO's ken jij uberhaubt buiten WoW als ik het vragen mag? Denk je nu echt dat de MMO wereld niet groter is dan WoW, Aion, Lotro en AoC?

Mischien als je eens echt in de MMO wereld ging kijken, dan weet je mischien hoe enorm groot deze is en dat WoW per saldo maar een kleine speler is. In de ogen van veel mensen vinden ze een playerbase van 100-200k spelers 'epic fail', is de kledingwinkel hier op de hoek die er al 20 jaar zit ook een epic fail tov Hema, V&D of soortgelijk grote kledingzaken?

Bijna elke week komen er nieuwe MMO's, of oude MMO's met nieuwe content. Diezelfde MMO's zijn ook al jaren op de markt, gezond en kunnen nog wel een paar jaar mee. Natuurlijk zullen er een paar de deuren sluiten, natuurlijk zullen er een paar het niet redden, maar niets is anders met kledingwinkels.

Het zijn enkel de games waarover 'binnen jouw informatiebronnen' wordt geschreven, die jij ziet 'falen' en zou denkt de markt kapot is. Verschil is dat bijvoorbeeld T.net niet eens 1% van de MMO-wereld qua nieuws kan bedekken, hier en daar een filmpje en een nieuwsupdate, meteen springt de helft omhoog om AoC, Aion, Lotro, WH, DND en noem de 'europese releases' maar, allemaal 'epic fail' en kunnen niet tippen aan WoW.

En meteen rondgooien met MMOcharts, waarvan eigelijk niemand weet hoe ze uberhaubt aan zulke cijfers komen. Beetje gokwerk, beetje natte vinger, enkel om hun 'gelijk' te halen van iets waar ze eigelijk weinig tot niets van af weten.

Het succes of falen van een MMO ligt niet aan de markt eromheen, het ligt aan de game zelf, het heeft een mogelijke impact van de werking van de markt, maar het succes is puur afhankelijk van de game zelf. En als je dan kritisch kijkt waarom een AoC een minder succes werd, of waarom Lotro F2P moest gaan.. dat weet je dat het helemaal niet door WoW kwam, maar puur door ontwikkeling (of juist 'niet-ontwikkeling') van hun game.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 18 januari 2011 11:31]

De MMO wereld is uiteraard wel groter dan de genoemde games. Echter:
De ontwikkelkosten, upkeepkosten en supportkosten liggen bij een een degelijke MMO zo hoog dat er grote spelersaantallen moeten zijn om de kosten eruit te krijgen.
Dat betekent dat je:

1. Relatief goedkope MMO's moet maken en tevreden moet zijn met niet bijster veel users en zo niet in het vaarwater moet komen van de "grote" jongens;
2. Je een sterke en daarmee dure game de markt in gaat zetten, bedoeld om hoge aantallen users te trekken en daarmee marktaandeel weg te snoepen van de grote jongens.

Prima als Sony zich bezig gaat houden met 1. Alleen dan gaat de volgende quote echt niet meer op:
In een interview met Eurogamer laat John Smedley, hoofd van Sony Online Entertainment, los dat hij denkt de concurrentie met World of Warcraft aan te kunnen gaan door het spelen van mmo-games te verplaatsen van pc naar console. "Wat er zal gebeuren: als er meer en meer goede games uitkomen, zal hun ledenaantal langzaamaan versplinteren. Het wordt een moord met duizend messteken."
Gaan ze meer richting 2, dan moeten ze wel van hele goede huize komen. En veel van de games die ingestoken zijn als cooler dan WoW (en dat waren niet de minste projecten) zijn jammerlijk mislukt.

Verder ligt het succes of falen van een game per definitie aan de markt eromheen. Zou Fifa niet veel meer exemplaren verkopen als PES ook niet elk jaar met een update kwam? Lag MW2 niet in het vaarwater van BC2? Of andersom? Natuurlijk wel. En die invloeden zijn op de MMO markt nog veel groter, waar de userbase van reeds bestaande spellen een stuk standvastiger is dan bij de gemiddelde shooter.
Het feit dat alle andere projecten mislukt zijn is zeggen dat omdat iets niet lukt het niet kan. Los van het feit dat MMO meer is dan alleen MMORPG.

Daarnaast denk ik dat WoW uiteindelijk wel van de troon gestoten zal worden. Ik vraag me alleen af of er ooit nog iets komt dat zo groot als WoW gaat zijn (wat ik wel betwijfel). Zelf denk ik (wat ik ook al eerder aangegeven heb) dat een kwalitatieve MMO waarbij het verdienmodel van een lager aantal spelers uitgaat dan bij WoW een goede slagingskans heeft. Wel denk ik dat het in ieder geval innovatief zal moeten zijn en dus meer zal moeten zijn dan een WoW kloon met mooie nieuwe graphics en een paar leuke extraatjes.

Daarnaast vraag ik me af of de andere projecten zonder WoW wel een bestaansrecht hadden. Gezien WoW eigenlijk de MMORPG markt heeft uitgebreid voor een groter publiek. Daarvoor was de markt ook verzadigd. Maar door een ander type spelers te trekken met WoW was er meer markt. De gefaalde projecten zouden niet per definitie deze zelfde markt hebben aangesproken.

Wat betreft het al dan niet overstappen naar een andere MMO. er zijn er volgens mij genoeg die dat doen. Vooral als je de reacties las bij het uitkomen van de laaste uitbreiding van WoW waarbij ik toch echt verschillende reacties heb gelezen van mensen die hun account weer gingen activeren. Wat impliceert dat de account niet actief was. Dit betekend natuurlijk niet per definitie dat de betreffende speler met een andere MMO bezig was. Maar het betekend wel dat een potentiele MMORPG en/of MMO speler niet met WoW bezig is. En dus bereikbaar voor een andere speler op de MMO/MMORPG markt.

[Reactie gewijzigd door Bornhald op 18 januari 2011 11:46]

Probleem is dat geen van de recente mmo's in dezelfde vijver vist, wow is een pve mmo met een pvp component, geen van de recent mmo's (behalve lotro) heeft veel aandacht aan pve besteed, het is pvp wat de klok slaat en die markt is zwaar verzadigd (99% van de mmo's is pvp omdat dat nu eenmaal het makkelijkste/goedkoopst is om te ontwikkelen)

Verder betwijfel ik of het casual gehalte van een console + de beperkte controls + de extreme geslotenheid van het platform wel voor succes in deze markt kunnen zorgen, misschien dat het een nieuw publiek aantrekt net als met first person shooters en zo succes krijgt maar het zal weinig tot geen pc mmo spelers trekken (die zijn gewend aan een bepaalde kwaliteit die je op consoles gewoon niet kunt bereiken)
Nou ja, met Free Realms doen ze ook een gratis speelbare mmog op PS3...
De grootste uitdaging zit hem volgens mij in de UI/besturing, met name omdat de huidige MMO spelers heel erg PC besturing gewend zijn. Krijg je die goed voor elkaar, dan kan je volgens mij heel ver komen met je MMO.
er is al een PS3 MMORPG in de maak. Blade and Soul van NCsoft (de makers van lineage en aion) maken een fast action fighter mmorpg die voor zowel de ps3 als de pc uit zal komen. of de twee versies op dezelfde server zullen plaatsvinden is onduidelijk, maar mij lijkt van niet sinds de controlls op de ps3 misschien wat minder uitgebreid zullen zijn dan op de pc. het spel ziet er enorm goed uit, en maakt misschien alles goed aan vertrouwen wat ze met aion een beetje verloren hebben (bij mij dan)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True