Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

In een 'ask me anything'-sessie op Reddit bevestigde Sony Online-topman John Smedley dat de gratis speelbare mmog EverQuest Next niet alleen voor Windows verschijnt, maar ook voor de PlayStation 4. De game moet later dit jaar uitkomen.

Smedley is in de ama-sessie op Reddit heel duidelijk: "Ja, we brengen EverQuest Next absoluut naar de PlayStation 4!" Daarmee bevestigt de topman van Sony Online Entertainment geruchten die al langer de ronde deden, dat de gratis speelbare mmog niet alleen voor Windows verschijnt, zoals het concern bij de aankondiging liet weten. Al was er in die geruchten nog sprake van een versie voor Sony's oude console, de PlayStation 3. Smedley wil verder weinig loslaten over de consoleversie van de mmog. Zo geeft hij geen antwoord op de vraag of spelers van de pc- en consoleversie elkaar in de virtuele spelwereld kunnen treffen.

Sony gebruikt voor de game de eigen ForgeLight-engine, die het eerder benutte voor het in 2012 verschenen PlanetSide 2. De engine maakt gebruik van voxels om de wereld te renderen. Dat betekent dat de hele wereld uit driedimensionale pixels is opgebouwd. Daardoor kan de speler grote delen van de wereld kapotmaken. EverQuest Next is geen sequel of prequel van voorgangers EverQuest en EverQuest II. Het speelt zich af in een parallelle wereld van het uit de voorgangers bekende Norrath. De game komt naar verwachting in 2014 op de markt.

Een voorbeeld van hoe zaken kapotgemaakt kunnen worden

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Was inderdaad te verwachten. Tot nu toe noemen ze de ForgeLight-engine als één van de speerpunten, maar wat ik daarvan heb gezien is vrij teleurstellend. Het oogt absoluut niet natuurgetrouw, lage kwaliteit textures en niet geheel vloeiend. Interessant is dan wel weer het zelf kunnen aanpassen van de omgeving/je eigen kasteel bouwen.

/edit
Voor de geinteresseerden, het aanpassen van de omgeving staat bekend als het landmark systeem. http://www.youtube.com/watch?v=ETXtqmOjRm8

[Reactie gewijzigd door ormagon op 27 januari 2014 10:58]

Ik ben natuurlijk ook gecharmeerd van grafisch geweld, maar persoonlijk vind ik gameplay/fun belangrijker dan visuals. Ik heb bv. niets te klagen in PS2 en wil best wel wat grafisch geweld opgeven voor de enorme maps waarop je kan spelen zonder dat je merkbare overgangen heb van zone naar zone (binnen de map).

Het enige waar je wel rekening me moet houden is dat PS2 bijzonder veel issues heeft gehad qua performance en was af en toe onspeelbaar voor een groot deel van de playerbase door de slechte performance. Je mag best rekening houden met een jaar plus voordat EQN voor iedereen speelbaar is na release...
Ben ik met je eens. Maar dan moet je als bouwer niet constant gaan pochen met een engine terwijl die er helemaal niet met kop en schouders bovenuit steekt. Niks wat we tot nu toe van de game hebben gezien is echt realtime. Allemaal kleine omgevingen waar wat wordt gebouwd of een vooropgezet gevechtje gevoerd. En zelfs daar vallen de lage resolutie textures, instabiele fps en houterige animaties al op. Als het echt unieke gameplay oplevert mag het grafisch best wat minder zijn. Maar als de game door de gebruikte engine juist minder goed wordt (zoals bij PS2 lang het geval is geweest) dan zit hij enkel in de weg in plaats van een paradepaardje te zijn.

/edit
Mooi voorbeeldje van de grafische concessies die PS2 heeft moeten doen om lekker te gaan lopen: http://www.youtube.com/watch?v=oAXPgCJsJ14 De render distance van de models op hoge kwaliteit is echt enorm laag.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 27 januari 2014 11:19]

We zijn nu all appels met peren aan het vergelijken en we hebben nog maar zo weinig van de nieuwe EverQuest Next gezien.

Planetside 2 mag dan wel de Forge-Light engine gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat de graphics het zelfde zullen zijn in EverQuest Next.

Planetside 2 is een FPSMMO game waar een goede frame rate een velen malen hogere rol speelt dan er alleen maar goed uit zien. Ik ken geen andere graphical engine die zo gigantisch veel spelers in nabije omgeven kan volgen, zonder gigantisch performance losse in beeld weergave en de reden daar voor je goede optimalisatie en goed gebruik van LOD.

EverQuest Next zal geheid anders geoptimaliseerd worden en de eis om super veel spelers te kunnen renderen en een goede FPS te behouden zal hier wellicht ander liggen. Ik verwacht in EverQuest Next geen raid groups van 300 man groot.

De kennis van de Forge engine en hoe te optimaliseren hebben ze al op kunnen doen met Planetside 2 dus ik verwacht meer Eye Candy in EverQuest Next tu zullen zien.
Natuurlijk zijn het andere games, maar je ziet de zwakke punten van de engine direct terug in alles wat we van Everquest Next hebben gezien. Neem het filmpje hier in het nieuwsbericht. Dat is een aankondigingsfilmpje he, geen gameplay, dus aardig geoptimaliseerd en slechts 1 karakter in beeld. De textures op de grond zijn heel slecht. Het verplaatsen van de camera gaat schokkerig, het kapot gaan van de bomen heeft niets van doen met hoe dat daadwerkelijk zou gaan met hout. Het lijkt meer op knappend glas. De resten verdwijnen na drie seconde en hoe het kapotslaan van het kasteel gaat laten ze helemaal niet zien, en ik kan wel raden waarom. Als het er namelijk mooi/indrukwekkend had uitgezien hadden ze het wel laten zien.

De game oogt tot nu toe enkel prettig als er geen of maximaal 1/2 karakters in beeld zijn en er geen destructie wordt toegepast. Of als er zoveel post-processing is toegepast dat je enkel nog effectjes ziet en geen textures meer. Dat doet mij wel een beetje vrezen. Begrijp me niet verkeerd, ik geef hierbij niet af op de game zelf. Het idee bevalt me zeker. Ik ben alleen tot nu toe helemaal niet gecharmeerd van de engine, één van de meest tegenvallende 'nieuwe' engines van een grote studio. Ik begrijp dan ook niet dat hij telkens als paradepaardje wordt ingezet.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 27 januari 2014 13:21]

Die textures zijn inderdaad wel heel erg ja. In Planetside 2 klim je soms op een rots en dan zitten er pixels op ten grootte van je character.

Van de Everquest Next videos heb ik steeds het idee alsof ik iets in mijn ogen heb, zoveel post processing word er gebruikt. Je kan gewoon amper zien.
"Zo geeft hij geen antwoord op de vraag of spelers van de pc- en consoleversie elkaar in de virtuele spelwereld kunnen treffen."

Dat zou wel heel mooi zijn als ze dat wel gaan supporten, echt een giant leap voor gaming. De keus of ik vanaf de bank wil grinden op de PS of achter m'n pc wil gamen zou een welkome zijn.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 27 januari 2014 10:57]

En in een MMO heb je ook niet het probleem dat je met cross-compatible FPS shooters hebt; nml dat een muis een stuk beter werkt dan een controller
Dat lijkt me juist wel, ik had soms 10 skills op een bar, meer camera controle, precieser targetten in Vanilla + TBC WoW (daarna gestopt en niet meer omgekeken), en kon met gemak een hele raid in leven houden. Dat, en de stats waren vrij gedetailleerd waardoor theorycraften goed mogelijk was. Met LUA-scripted UI-mods (custom bars en raid-views) werd het een stuk beter, DPS metertjes erbij (en natuurlijk healmeters, moest toch ergens mee patsen), en als je nog verder wilt gaan, in-game macro's maken (/y I AM USING COMBATRESS ON STUPID ROGUE WHO STOOD IN GREEN GOO /m %targetname% /cast combatress).

Ik denk dat als ze een MMO willen maken die PC-waardig is, dat ze het ook wat "combat-depth" moeten geven, anders wordt het een action-RPG (en daar heeft Diablo3 op de PC tegenover de console ook een heel ander soort diepgang).

Ik denk dat als je console gamers VS PC Gamers zult zien, dat je misschien hoopt dat console gamers ook muis/toetsendbord mogen, en zelfs dan door het gebrek aan UI-customisatie een stuk minder bedeeld zijn samen.

Wat een MMO "leuk" houd is juist niet alleen de content, maar ook de gearprogressie, hoe klein ook. En dat is statje-n*ken, hoe klein dan ook. Met een controller heb je dan al snel fijmazige menu's nodig, omdat de user interface ook compleet anders is: een 15ft UI zal al snel een klein paneeltje full screen neerzetten, of in een "ring" menu, terwijl je op een PC toch nog steeds inventory-tetris kan spelen. Shooters hebben op console vaak last, omdat ze er van uit gaan dat je verder weg zit, van mindere viewing angle, een PC is meer "in je snufferd" dus is de viewing scope vaak ook breder. Het jammere is dat moderne games dat vaak niet meer als instelling hebben, waardoor je vast zit aan wat er voor jou beslist is (je zou ook best een grote TV kunnen hebben of een PC-setup voor je console).

Ik ben en blijf van mening dat, al was het maar puur door de 15ft-UI op consoles en het gebrek aan knoppen en precisiebesturing, dat je ALS je de twee platformen mengt, een groep spelers zult hebben met nadeel. En je kan PC spelers niet dwingen een controller te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 27 januari 2014 11:33]

Huh?

Ik heb het over het feit dat je in een MMO minder last zou hebben van de ongelijkheid van een controller ten opzichte van een ToBo/muis combi, en dat het daarom beter zou werken als cross-platform game, en jij begint wartaal uit te slaan :+)

Ik weet niet of je EQ (1 of 2) wel eens hebt gespeeld, maar daar zit genoeg diepte in.

Wat je laatste punt aangaat: Wat voor content, en progressie in wat?
Zo'n 'giant leap voor gaming' is het niet. Het idee van cross-platform gaming bestaat al geruime tijd en er zijn meerdere games die het geprobeerd hebben. Bijv Sega met Phantasy Star Online (Dreamcast vs Windows), Valve met TF2 & Portal 2, CCP met Eve Online & Dust 541.
Het zal alleen niet de eerste zijn; FFXIV heeft ook een geintegreerde spelomgeving tussen PC en PS3. Ik vind alleen wel dat ze de UI aan moeten passen op het doelplatform; vaak zijn de fonts gewoon veel te klein op consoles.
Ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe de gameplay is, zo maar is even voor de beta aanmelden.
De teaser ziet er leuk uit, geen grafisch hoogstandje maar wel een leuke setting. Heb nooit eerder Everquest gespeeld dus ben benieuwd naar de gameplay.
Ach dat is nou weer erg vervelend.
Weer een PC game die onspeelbaar wordt gemaakt omwille dat het ook moet draaien op een console en uiteindelijk gaat resulteren op een crappy game voor beiden.
Hoezo weet je dat dit gaat gebeuren? Naar mijn weten is DCUO ook een behoorlijke MMO voor de PC en die is beschikbaar voor de PC, PS3 en PS4.

'Onspeelbare' ports zijn meestal gemaakt door ontwikkelaars die de PC versie als iets achterafs zien (zie GTA), er zijn echter ook hele goede multiplatformtitels zoals Tomb Raider en Deus Ex (niet toevallig allebei van Square Enix).

Aangezien Sony het goed voor elkaar heeft met Planetside 2 en Everquest altijd al een PC-titel is geweest, heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt.
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar ik deel je vertrouwen niet.

De `cartoony wow stijl` is al vrij fout. Tenzij SOE met non-asian SOCA alternative models komt, maar dat zal wel niet.

Content laten bouwen door players m.b.v. Landmark is lekker goedkoop voor SOE, maar ik hoop niet dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en éénduidige stijl. Ik kan me niet voorstellen dat het er beter van wordt.

[KIDDING]Hoe moet ik in hemelsnaam ACT installeren op de PS4?[/KIDDING]

Overigens komt EQNext pas in 2015. Zie interview met Smedley van twee dagen geleden waar hij het heeft over "Likely sometime next year" :interview met Smedley
Behalve dat dit een stuk mooier is dan de cartoony-stijl van WoW, het is allebei kleurrijk en onrealistisch, maar moet alles donker en richting fotorealisme? Ik vind het best een mooie stijl.

Vergaand realisme is sowieso lastig met MMO's gezien de aantallen spelers. En Sony ontwikkelt zeker ook wel zelf gebieden, alleen geven ze de spelers kans om er invloed op te hebben. Ze zetten niet zonder meer alles in de game voor zover ik weet.

Daarbij wilde ik niet zeggen met mijn comment dat het een goede/mooie game wordt, alleen dat het een beetje voorbarig is iets te concluderen uit het feit dat het ook voor de PS4 wordt ontwikkelt.
Als je had kunnen zien wat spelers in Everquest II bouwden in guildhalls en huizen met simpele middelen, dan staat je nog een verassing te wachten.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de kwaliteit en de variatie in stijl wel in orde zullen zijn.
Dit ben ik wel met je eens.
Zeker ook gezien Sony de controle behoudt over welke tools en modellen er beschikbaar zijn voor "spelers" van EQN: Landmark.
De Square Enix games en ook Planetside zijn FPS/Action games, een genre dat absoluut geschikt is voor consoles, en daar in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht komen dan PC only games.

Consoles hebben gespecialiseerde input interfaces die zeer geschikt voor een bepaald genres, maar niet voor MMORPG's is mijn persoonlijke ervaring.
Door mede voor console te ontwikkelen moet aan de ene of de andere kant een ontwerp beslissing worden genomen qua beschikbare functionaliteit en bediening.

In alle tot voorbeelden tot nu toe heeft dat geleid tot een minder functionaliteit en bedieningsgemak in vergelijk met een PC only game.
Minder is goedkoper, en daardoor aantrekkelijker voor producenten.
Ze hopen dat het mogelijke verlies aan PC gamers wordt gecompenseerd door het aantal console gamers dat ze potentieel bijkrijgen.
Vanuit zakelijk oogpunt natuurlijk een begrijpelijke keuze.

Echter vanuit het oogpunt van de echte fans van het genre zal dat mogelijk leiden tot een grote teleurstelling.

Een aanwijzing dat Sony voor een dergelijk scenario gaat kiezen is bijvoorbeeld de aankondiging dat EQN zich af gaat spelen in een "parallel universum".
Daardoor zijn ze niet "gebonden" aan reeds bestaande zaken.
Mogelijk wordt het zelfs wel een FPS met wat slappe RPG achtige trekjes.
Een voorbeeld van zo'n compleet geflopte Free to Play MMORPG is "The Chronicles of Spellborn" waarvoor de muziek nog is gemaakt door Within Temptation.
Mogelijk wordt het zelfs wel een FPS met wat slappe RPG achtige trekjes.
Lijkt me sterk, Sony heeft namelijk al Planetside als MMOFPS. Het is ook wel erg vergezocht.
De Square Enix games en ook Planetside zijn FPS/Action games, een genre dat absoluut geschikt is voor consoles, en daar in sommige gevallen zelfs beter tot hun recht komen dan PC only games.
In alle tot voorbeelden tot nu toe heeft dat geleid tot een minder functionaliteit en bedieningsgemak in vergelijk met een PC only game.
Daarom noemde ik ook DCUO als voorbeeld. Dat is gewoon een volwaardige MMO, die NIET inlevert omdat het ook op de PS4 en PS3 is uitgekomen. Daarbij wil ik ook nog Diablo noemen, die later op de PS4 is uitgebracht en ook niet aan kwaliteit heeft ingeboet. The Elder Scrolls Online wordt ook uitgebracht voor de consoles, zullen we die ook maar gelijk afschrijven, want Skyrim was duidelijk minder op de consoles dan op de PC [/sarcasm].
Een voorbeeld van zo'n compleet geflopte Free to Play MMORPG is "The Chronicles of Spellborn" waarvoor de muziek nog is gemaakt door Within Temptation.
Weet niet of je hier nou F2P MMO's in het algemeen wil bashen, maar F2P MMO's zijn een stuk vooruitgegaan. Er was ook wel meer mis dan alleen het betaalmodel. Er zijn inmiddels een behoorlijk aantal succesvolle F2P MMO's die niet onderdoen voor P2P.

Lijkt wel of je wil dat het mislukt. Er is echt weinig reden tot cynisme. Misschien een paar jaar geleden, toen de pc-gamemarkt leek uit te sterven, maar inmiddels wordt de PC-markt weer volop bedient met volwaardige (multiplatform) titels.
DCUO vind ik nou niet bepaald een voorbeeld te noemen van een goede game, of het moet 10x beter geworden zijn na de beta's en de eerste maand of 2 want ik vond het nogal saai, beperkt en leeg.
Weet niet of je hier nou F2P MMO's in het algemeen wil bashen
Absoluut niet, ik bedoelde dit slechts als een voorbeeld van een MMORPG die geflopt is.
De content van de game zelf was zeer zeker veelbelovend maar werd volledig om zeep geholpen door de besturing die geënt was op console besturing en daardoor meer leek op een FPS dan op een MMORPG.

De besturing van de laatste TES game (Skyrim) is inderdaad ook gebaseerd op console besturing en daarmee ronduit teleurstellend op een PC imo.
Je wordt enorm beknot in de mogelijkheden door die besturing, mede daardoor zijn veel fans van de eerdere TES games afgehaakt.
Lijkt wel of je wil dat het mislukt. Er is echt weinig reden tot cynisme.
Ik zou graag willen dat EQN een heel mooie game wordt met een rijke inhoud en een rijke goed configureerbare besturing.
In mijn ogen zijn de tekenen echter niet goed.
De game engine is die van een FPS en het wordt uitgebracht voor console.
Ik heb eerder RPG's gezien die op een FPS engine waren gebouwd (Wheel of Time bijv.) weliswaar cool dat je alles in puin kon "schieten", maar eigenlijk was het een verkapte FPS in een RPG wereld met vuurballen in plaats van kogels en een gebrekkige clunky console achtige besturing. Het hele franchise is om zeep geholpen door die slechte game, en dat terwijl ze 13 boeken vol met hele goede verhalen hadden om er iets moois mee te bouwen..
DCUO vind ik nou niet bepaald een voorbeeld te noemen van een goede game, of het moet 10x beter geworden zijn na de beta's en de eerste maand of 2 want ik vond het nogal saai, beperkt en leeg.
Maar is dat gekomen omdat het ook op de console is gekomen, of omdat het gewoon niet goed is ontworpen in het algemeen? Mijn punt was juist dat het niet door consoles is gekomen.
De game engine is die van een FPS en het wordt uitgebracht voor console.
Een goede engine is genre-loos. Je kan ook een RTS bouwen met Unreal bijvoorbeeld, en tower-defense game Dungeon Defenders gebruikt ook Unreal, en dat is echt geen mindere game daardoor. Unity kan ook voor van alles gebruikt worden, zelfs 2D platformgames. Ik vraag me ook sterk af of de game die je noemt slecht is door zijn engine, verhalen van de game zitten niet in de engine, en gameplay ook niet. Soms zijn games gewoon niet goed ontworpen, heeft niks te maken met de engine of het wel of niet verschijnen op consoles. Het mooiste is nog dat je een game noemt uit 1999, terwijl een van mijn punten ook weer was dat recentelijk er meer aandacht wordt besteed aan de pc-versies.

Dat er een keer, ergens, ooit, een game is uitgekomen die -mogelijk- slechter is geworden omdat het ook op de console is verschenen (je weet bijna nooit of het werkelijk daardoor komt), wil niet zeggen dat het voor dit ook gaat gelden. Zeker bij een bedrijf als Sony dat zich op dat punt al redelijk heeft bewezen (FFXI, DCUO, Planetside 2 en binnenkort FFXIV), is dat veels te voorbarig om te zeggen.
de destructie lijkt echter nog wel behoorlijk nep...
Maar in planetside 2 kan je niets kapot maken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True