Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Submitter: Tdocter

Ontwikkelstudio Daybreak staakt de ontwikkeling aan EverQuest Next, de nieuwste game in de franchise. In de loop van de ontwikkeling zou gebleken zijn dat het spel simpelweg 'niet leuk' is om te spelen.

Russ Shanks, het hoofd van ontwikkelstudio Daybreak, maakt de beslissing bekend op de website van het bedrijf. "Annuleringen van games zijn een realiteit waar we van tijd tot tijd mee te maken hebben," vertelt hij. "Hoewel we met EverQuest Next ongelofelijke dingen hebben bereikt, moeten we toegeven dat we erachter kwamen dat het spel gewoon niet leuk was." De game was sinds rond 2009 in ontwikkeling bij de studio, die destijds nog onder de naam Sony Online Entertainment opereerde.

EverQuest Next stond gepland voor een release op Windows en de PlayStation 4. Shanks verzekert spelers dat de ontwikkeling aan EverQuest en EverQuest 2, mmorpg's uit respectievelijk 1999 en 2004, onverminderd doorgaat. Daarnaast werkt de studio aan H1Z1: Just Survive en H1Z1: King of the Kill. Deze twee games zijn het resultaat van de opsplitsing van multiplayer-survivalgame H1Z1. Verder is Daybreak onder andere verantwoordelijk voor PlanetSide 2. Sinds februari 2015 is de studio geen eigendom meer van Sony. De nieuwe eigenaar is Columbus Nova, een investeringsbedrijf.

EverQuest Next

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Jammer, heb zelf een leuk bedrag betaald om toegang te krijgen tot de sandbox versie, en later next. Het idee was erg gaaf, maar ook de sandbox was inderdaad niet enorm boeiend. Daybreak lijkt een andere kant op te willen gaan na de afsplitsing van sony.
Wat gaat er nu gebeuren dan met alle pre-orders?
Dat geld ben je kwijt denk ik,. als je access hebt gehad.

Orders voor de box kan je evt terugkrijgen lijkt me, want die is je niet geleverd.
En juist die sandbox Landmark gaan ze nu alsnog uitbrengen.
Maar er waren ook tiers die je toegang gaven tot early beta van de "echte" EQN. DIe zijn hun geld dus kwijt.
Daybreak is niets anders dan oud SOE, een bedrijf dat er een reputatie op nahield om 'minder' goede MMO's op de markt te brengen, alsmede een zeer matige (nog positief uitgedrukt) customer service.

Op EQ(2) na zijn al hun games geflopt.
Star Wars Galaxies is tegenwoordig een handleiding hoe je vooral NIET je klanten moet behandelen en hoe je vooral NIET ene game/MMO moet runnen.

En de echte eigenaar van Daybreak/SOE is nu Columbus Nova, een investeringsbedrijf. Die kopen noodlijdende bedrijven op, strippen ze van alles wat geld kost/wat geld op kan leveren en zodra ze wat winst maken verkopen ze de schil van het voormalige bedrijf weer.

Vaak gepaard met vele ontslagen en een leeg bedrijf achterlatend.

Toen ze SOE kochten werden meteen de hoofd devs van EQN de laan uitgestuurd.

Dit zat er al lang aan te komen.
Dit is natuurlijk jammer voor de fans,. maar geeft tegelijkertijd een belangrijk beeld aan het gebruik van "early release".
Ik heb het idee dat ze gewoon echt VEEL te vroeg naar buiten zijn gekomen met dit spel.
Dat is even leuk, maar vervolgens zitten mensen je constant te zeuren om updates en meer content,. het spel is nog niet af, en dat schept meteen een beeld bij de gebruikers wat negatief is.

In plaats van dat je dan een Hype creŽert, graaf je een kuil waar je als product niet meer uit komt.
Dit kan ook deels op het conto geschreven worden van voormalig SOE baas John Smedley, een verguisde game developer met een zeer slechte reputatie ~verdiend~, die naam gemaakt heeft met vooral veel, HEEL VEEL woorden, en geen daden.

Die heeft o.a. met een grote naam als EQ ontieglijk veel hype veroorzaakt terwijl er amper progressie gemaakt werd op het maken van die game.
Hij kan goed verkopen, en dan klanten met een miskoop achterlatend.

En heel veel spelers zijn in die hype getrapt.
Denk dat het wel mee valt, er zijn heelveel everquest fans die zonder vragen te stellen geld neer leggen om de volgende telg van everquest te spelen. Denk eerder dat de Columbus Nova zo iets had van "lanceer everquest Next nu maar, want wij stoppen er geen geld meer in" en dat het team z'n conclussies moesten trekken dat in de huidige staat het project niet levensvatbaar was.
"Daarnaast is de studio aan het werk om multiplayer-survivalgame H1Z1 op te splitsen in twee afzonderlijke titels."

Is middels gebeurd :-).
Hoe kan je als game studio zoveel dingen tegelijk doen.
Kijk naar de reputatie van SOE/Daybreak in het verleden. Ze hebben zowat 99% van hun MMO's genre begraven. Alleen EQ(2) en DC Universe (allen oude mmo's, F2Pmet gedateerde graphics en cash shops) runnen nog bij mijn weten met minimale spelers, SWG/MXO/Vanguard/Free Realms/Clone Wars adventures zijn allemaal de grond in gemanaged.
En fixed!
Een grote klap voor liefhebbers van Voxels. :'( Ik zat echt uit te kijken naar de terra morphing in deze game.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat games complete destruction wel kķnnen implementeren, maar dat ze het niet doen, heeft iemand hier meer inzicht in?

Enkele voorbeelden die ik ken zijn bijvoorbeeld Battlefield 4 waar je hele huizenblokken kapot zou kunnen schieten, maar waar ze daar bewust niet voor hebben gekozen; En nu Everquest Next waarbij de voxel technologie met destructie juist een belangrijke punt was.
Het kost veel te veel resources, Bepaalde dingen zoals door hoog gras lopen dat dan gaat bewegen zat in de release van bf4 maar werd later uitgezet.
Als jij bv iets kapot maakt zoals een muur moet iedereen die speelt die informatie krijgen, de server en de client hebben al zoveel te doen.
In Bad Company 2 had je levels waar alle gebouwen te vernietigen waren, de performance was geen probleem maar het feit dat halverwege de match de infanterie niets meer heeft om achter te schuilen gaf wel balans problemen.
We kunnen tegenwoordig heel mooie physics simulaties doen, maar het is een titanenwerk om dat syncroon te laten lopen in een multiplayer omgeving>
Neem bijvoorbeeld de multiplayer mod van eurotruck simulator. Daar is al het verkeer uitgeschakeld omdat het voor de servers niet te doen zou zijn om al dat AI verkeer synchroon naar 1000den spelers te sturen. Alles kan maar het is een afweging van hoeveel server power heb je nodig en hoeveel voegt het toe. Als je voor een bepaald iets miljoenen euros aan server hardware nodig hebt wordt het niet rendabel meer en kan je het beter weg laten.

Grote veranderingen kosten veel data. Bij 1 tot 50 spelers is dat nog te doen, maar moet je dat naar 1000den spelers synchroniseren kost dat zoveel data dat je Google like server park nodig moet hebben.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 13 maart 2016 10:31]

Hoe meer destruction er is toegestaan hoe meer events er tegelijkertijd gaan lopen. Events zijn een grote klap voor je CPU. Neem een voorbeeld aan de map met de grote toren in het midden van Battlefield 4. Zodra die instort krijgen low-end en mid-end pc's een grote klap en zo'n 10 tot 30 framedrops. Iedereen zou dan al een high end pc moeten hebben als er echt veel destruction + up to date graphics gerealiseerd moeten worden. Dan zullen de verkoopcijfers flink dalen.
Dat is erg jammer :'( Aan de hand van de video's en development blogs die ik gelezen heb leek het me een zeer interessant spel, vooral m.b.t. de voxel wereld.
Voor de mensen die gepreordered hebben die hebben er Landmark aan over gehouden, en dat is dan ook een half gesplitste game, eigenlijk toen het al splitste had ik al 't vermoedde dat er weinig van EQ Next over zou blijven. Zeker nadat sony 't afstootte naar een investeringsbedrijf (stakeholders willen $)

De belofte dat gebouwen die spelers maakte dan in EQ Next zouden komen was al erg vaag (indien je dat wil, zorg dan dat iedereen alle tools beschikbaar heeft, ipv een lange grind actie om alle tools te verzamelen)
Ah Daybreak, stel kloothommels dat het zijn.

Laten we niet vergeten dat dit de studio is die H1Z1 aan het ontwikkelen was, een spel dat Free 2 Play zou worden na de release. Voor 20 euro kon je de early access spelen. Vervolgens krijgt men te horen dat het prijskaartje van 20 euro toch stiekem permanent is. Later besluiten ze de Battle Royale game mode uit de main game te halen en er een apparte game van te maken. Iedereen met early access heeft beide games gratis gekregen (klinkt genereuzer als het is gezien er niks nieuws is bij gekomen) MAAR beide games zijn nu individueel te krijgen voor 20 euro per stuk. De micro transactions zijn overigens gewoon gebleven.
Zelfs gaat gebeuren H1Z1. Eerst nog wat uitpersen en uitmelken en dan ook gewoon stopzetten. Blijf weg van games van DBG zolang deze in ontwikkeling zijn.
Doodzonde, RIP traditionele MMORPG? Gelukkig kan ik me voorlopig nog prima zoethouden met Planetside 2 (binnenkort met Command & Conquer -achtige resource harvesting en base building :) ) en H1Z1 (recentelijk opgesplitst in 2 games).
Traditionele MMO's zijn er genoeg, die ook succesvol zijn.

Dit is enkel weer SOE die geen fatsoenlijke game kan afleveren.
Traditionele zijn er nog genoeg, en succesvol. Een vervolg maken van een groot succes is altijd moeilijk.
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dit genre het moeilijk heeft op dit moment. Traditionele abonnementsmodellen werken nauwelijks meer (SWTOR, TESO) en overstappen op f2p is ook geen garantie op succes (Wildstar).
Ik ben geen fan van Koreaanse/Aziatische MMO's met hun graphics etc.
Kwestie van smaak. Sommigen vinden het leuk, ik heb destijds dat Archlord, FF, Archeage en andere Aziatische MMO's geprobeerd en ik heb er een les van geleerd: ik blijf er vandaan.

Mooie graphics, maar het voegt niets nieuws toe imo. En je bent verplicht om weer in de buidel te tasten tenzij je op max level nog steeds in kloffies wilt rondlopen e.d.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True