Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: Hurtebise

Sony Online Entertainment heeft aangekondigd dat het dit jaar vier mmo-titels zal schrappen. Het gaat om Star Wars: Clone Wars Adventures, Free Realms, Vanguard Saga of Heroes en Wizardry Online. Verder heeft Sony laten weten dat er gewerkt wordt aan een nieuwe Star Wars-mmo.

De eerste twee mmo's, Star Wars: Clone Wars Adventures en Free Realms, kunnen na 31 maart niet langer meer online gespeeld kunnen worden. Vanguard Saga of Heroes en Wizardry Online volgen op 31 juli. Het bedrijf stelt dat het 'moeilijke besluit' tot het uitfaseren van de mmo-titels nodig is om voldoende middelen in te kunnen zetten voor nieuwe titels. Ook zouden enkele mmo-games onvoldoende spelers meer hebben om nieuwe updates nog te rechtvaardigen.

Sony Online Entertainment heeft verder bekendgemaakt dat er gewerkt wordt aan een nieuwe mmo binnen de Star Wars Galaxies-franchise. John Smedley, directeur van SOE, gaf in een AMAA-gesprek op Reddit echter geen verdere details over de nog niet aangekondigde titel. De laatste Star Wars Galaxies-servers werden door Sony eind december 2011 gesloten.

Star Wars Galaxies

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Ik vraag mij eigenlijk af of MMO niet een beetje zijn tijd gehad begint te hebben...
Ik vraag mij eigenlijk af of MMO niet een beetje zijn tijd gehad begint te hebben...
Ja en nee, het oude model heeft inderdaad zijn langste tijd wel gehad, met z'n allen op de zelfde server en bitter weinig interactie buiten je eigen party. En over het algemeen een slechte implementatie van een RPG, het idee is heel aantrekkelijk, alleen valt in de praktijk zwaar tegen. De reden dat veel mensen nog wat doen met oude MMOs is omdat ze het idee aantrekkelijk vinden. Een hoop mensen zijn er achter dat de RPG ervaring vaak beter is dan de MMORPG ervaring... Daar komt bij dat de markt gewoon heel vol zit, je kan je achterwerk niet keren of je stoot tegen een MMO aan.

MMOs zoals Eve Online of Planetside 2 bieden een ervaring aan die 'uniek' is en moeilijk tot niet te repliceren met niet-MMO games. Er wordt nu ook steeds meer interesse getoond voor 'sandbox' MMOs, die iets bieden wat geen traditionele MMO of standalone game kan bieden.
MMO's zijn helaas verworden tot het principe van de 'Melkkoe'. We bouwen de MMO volgens de standaard principes, we nemen geen grote risico's in wijzigingen van de core gameplay van de MMO. Hopelijk kan kickstarter hierin verandering brengen, door mensen die het lef tonen en vernieuwend bezig willen zijn te ondersteunen,

De grote timesink die de "echte" massive gameplay met zich mee bracht (bijvoorbeeld 40 mans raids in WOW of de grote raids op contested bosses en dungeons in EQ1 is niet meer van deze tijd. De "Moderne" gamer wil het liefst een uurtje of 2 max op een avond aan een game besteden en daarna nog even een aflevering van zijn favoriete tv serie kijken.

Het gevolg is dat de "Moderne" gamer eigenlijk niet meer de tijd heeft om een goed georganiseerde grote groep op te zetten. De MMO's passen zich aan aan deze behoefte. En daarom zien we in de MMO's vooral content voor relatief kleine groepen (5-10 man) in een eigen omgeving (private dungeon).

In mijn optiek is een "Sandbox" overigens geen game maar een virtuele wereld met "game elementen" of de mogelijkheid game elementen toe te voegen. Dit klinkt als een subtiel verschil, maar juist die onbrekende game elementen maken de game. Ik denk dan aan zaken als verhaallijn, sturing van de speler, een reden om te zijn wie je bent en een doel waar je naar toe werkt . Een goede sandbox, betekent niet automatisch een goede game. "Sandbox" is net als "Scrum" voor velen een excuus om essentiële zaken niet te doen.
In mijn optiek heeft een sandbox voor de gewone gamer een té beperkte houdbaarheid om écht levensvatbaar te zijn. Met uitzondering van de playerbase die gewend is hun eigen gameplay te maken, de (pen en paper) roleplay community.
Ik denk dat LOL, Dota2, World of tanks, path of exile en nog tal van andere het tegendeel bewijzen!
Ik denk dat LOL en Dota2 juist niet onder de noemer van MMO vallen, maar meer een RTS-RPG zijn, zonder het "massive" component. Kenmerk van een MMO is juist dat je niet "games" en "lobbies" hebt, maar gewoon alles, of, zoveel mogelijk in één game. Instanced events uitgesloten uiteraard.
Volgens die definitie zit call of duty in hetzelfde genre als dota/LoL....
Lees wat verder...
Want LoL, Dota2 zijn MMO's?
Massively Multiplayer Online. Jup, dat zijn ze volledig.
Ja? Ik dacht dat een MMO was als je met super veel (lees massive) speler in zelfde "wereld" zat, maar is LoL niet 4 vs 4 ofzo? Het wordt wel met veel mensen online gespeeld in multiplayer, maar dat is Call of Duty ook, is CoD dan ook een MMO? :s
LOL& DotA zijn over het algemeen 5v5.
als je die redenatie volgt dan is wow ook geen MMO
ligt eraan wat de definitie is van Massive. 4x4 of iets in die richting vind ik niet massive. Bij WoW waar op sommige servers 100k+ spelers zitten en met duizenden tegelijk zijn ingelogd, dat vind ik dan weer wel massive. Maar dat is uiteraard mijn mening.
Ik denk dat massive slaat op met hoeveel tegelijk je KAN spelen. In WoW zijn geval is dat héél veel, duizenden tegelijk. Dat is dus een MMO, maar LoL is max 10 per game, dusja dat is niet massive :)
WoW is juist wel een MMO volgens die redenatie. Één grote server van WoW bevat zo'n 200.000 tot 250.000 mensen waarvan misschien een kwart tegelijkertijd speelt op de drukke momenten. Dat aantal zie ik bij LoL, Dota2, WoT, CoD nog niet gebeuren in 1 server.

De games die hierboven genoemd zijn geen MMO's, maar enkel een MO (multiplayer online).
Nope, LoL, DotA2 en World of Tanks zijn geen MMOs hoe graag men dat ook waar wil wezen. DotA was toch ook geen MMO, precies hetzelfde spel. Battlefield of Call of Duty is toch ook geen MMO, waarom zou WoT dat wel zijn? Zelfs Path of Exile is geen MMO, net zoals Diablo geen MMO is. Het mag dan allemaal op servers in de 'cloud' draaien, maar het zijn nog steeds individuele matches met niet zulke 'massive' aantallen spelers. Planteside 2 is een MMO, World of Warcraft is een MMO, etc.

Een common scoreboard is geen MMO, straks wil je Pac Man nog als MMO bestempelen omdat tegenwoordig het scorebord word gedeeld online...

Wat LoL, DotA2, World of Tanks, Path of Exile wel zijn is F2P en dat genereert een hoop overlap met de MMO wereld en wordt daarom vaak in dezelfde adem genoemd met daadwerkelijke MMOs
LoL en Dota zijn MOBA games, geen MMO's.
Nee, LoL en Dota zijn geen MMO's.

Persistent Online maakt een MMO, niet het feit dat een game online gespeeld kan worden. Unreal Tournament is ook geen MMO. Die games werken namelijk met losse 'sessies' en niet met een persistent world. In die zin is World of Tanks ook geen MMO - het is gewoon een matchmaker wat dat betreft. Spelers kunnen kiezen welke sessie ze joinen.
World of Tanks is niets anders dan een shooter met een experience gain. Speel het al 3 jaar, maar er is echt niks MMO aan.
Er is wel een overeenkomst in die zin dat je je pixels kwijt bent indien de uitgever ooit beslist om de stekker eruit te trekken. Ik heb ook WoW en WoT gedaan, maar geen Sony titels. Als ze met een echte goeie Star Wars titel komen ga ik er me misschien aan het wagen, maar ik zou eerder weer tijd willen gaan besteden aan iets dergelijks ...
https://www.kickstarter.c...461411552/elite-dangerous

Terug on-topic. Vanaf een bepaald moment is het gewoon niet meer rendabel voor een bedrijf om een game draaiende te houden. Zoals reeds gezegd hier zou het leuk zijn als ze iets overlaten aan de community.
z'n beste tijd gehad?
Heheh, 4x begint nog maar net aan MMO en laat dat nu mogelijk 1 van de interessantste gametypes voor een MMO zijn imho.
Check https://www.kickstarter.c...xt-evolution-in-rts-games b.v.
Zou je iets duidelijker kunnen uitleggen, wat je precies bedoelt?

Als je rond kijkt, zie je, dat er alleen maar meer type mmo's komen, waardoor de spelerbasis wel meer versnipperd raakt, maar ja, das niet echt een probleem.

Ik denk dat grote multiplayer games nooit meer weg gaan, de meeste mensen willen niet meer terug naar single of kleine multiplayer games, als ze eenmaal aan mmo's begonnen zijn.
Ik dacht dat EA de rechten op Star Wars had voor 10 jaar.
http://tweakers.net/nieuw...tar-wars-games-maken.html

Hopelijk wordt dit een FPSMMO zoals Planetside, want Star Wars the Old republic (EA) is nog niet echt aan een refresh toe imho.
Klopt, de schrijver van het artikel maakt waarschijnlijk een valse aanname, de laatste alinea is gebaseerd op een enkel vaag zinnetje:
SWG PLAYERS - OUR NEXT GAME (not announced yet) IS DEDICATED TO YOU. Once we launch it... you can come home now.
Er staat nergens dat ze een Star Wars MMO maken, enkel dat hun volgende game oud-'Star Wars Galaxies'-spelers heeft als doelgroep.

Hun volgende project kan dus net zo makkelijk een, kwa thema, generieke space-mmo worden (dus zonder Star Wars licentie) wat zich net als SWG in een de diepe sandbox afspeeld waar je kan kiezen uit veel en sterk verschillende rollen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 26 januari 2014 14:20]

Strikt heb je misschien gelijk, maar ik snap heel goed dat de schrijver die aanname doet. Het zou PR-technisch heel vreemd zijn om uitdrukkelijk naar "SWG" verwijzen om vervolgens een game uit te brengen dat niets met het Star Wars-universum van doen heeft. Het zou de beste (en een volstrekt onnodige) manier zijn om teleurgestelde fans te kweken.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 26 januari 2014 15:08]

Juist niet. SWG is onder trouwe fans een fantastische MMO. Echter de fans die al die jaren zijn blijven plakken zijn fans vanwege de vrij interessante game systems die SWG had. Het was een sandbox MMO met een heel uitgebreid crafting systeem en een vrij eerlijk open world PvP systeem. Veel van diezelfde fans vinden trouwens ook dat de Star Wars licentie veel zaken tegenhield en kapot maakte (speler Jedi's in een wereld met voorheen alleen "normale" personages en uiteraard de controle die Lucas en de zijnen uitoefenen over de licentie).

De grote schare fans van SWG wilden juist de mechanics van die game zonder de licentie. En ik weet vrij zeker dat Smedley daar op doelt. Denk ook sowieso niet dat iemand na SWTOR het nog in z'n hoofd haalt om een Star Wars licensed MMO te maken.
Is dit niet misschien hetzelfde scenario als met LOTR een paar jaar terug? EA heeft de licenties voor de film, Vivendi had op dat moment de licentie op de boeken.
EA heeft inderdaad rechten op het maken van SW games voor de komende 10 jaar, er wordt echter nergens gesproken over exclusieve rechten, iets wat ook geen goed idee zou zijn voor Walt Disney en Star Wars.
EQ: Next is een fantasy MMO die gebaseerd is op de PS 2 engine. Misschien gaan ze deze ook gebruiken om een SWG 2.0 te maken. In EQ:Next Landmark kun je met die engine ook allerlei gebouwen maken. Ook in sci-fi stijl. Wat dan een mooi opmaat is voor een eventuele SWG 2.0 game.
Kijk dit is nu het probleem
Niet genoeg winst dus maar sluiten
Als de zooi die de boel meer promoten over de hele wereld dan heb je ook mee aanhang op je online games
Krijg meer het gevoel dat het snel cash is
Zeker Star Wars: Clone Wars Adventures ziet er leuk uit
En ik hoor nu pas iets over de game

Als dit met swtor gaat gebeurd.
Waar ik hoop cash in heb zitten kunnen ze een rechtszaak verwachten

Hoop dat er nog en kotor komt heb je dit probleem niet
Star Wars: Clone Wars Adventures was voor kids, kwam ruim drie jaar geleden uit. De TV serie is afgelopen, het meeste speelgoed is al verkocht en de kids zijn tegen de tijd van sluiten alweer 3.5 jaar ouder en toe aan andere uitdagingen. Het is niet puur een issue van niet genoeg winst, maar teveel verlies. Everquest #1 en Planetside #1 draaien na ruim 15 en 10 jaar nog steeds, voor Everquest #1 komt nog steeds content uit, voor Planetside #1 niet. Sony is echt wel heel netjes in zijn support voor MMOs waar nog voldoende spelers voor zijn, daarover is echt niet te klagen.

Dit is dan meteen het nadeel van MMOs en server afhankelijke games, zodra men de stekker eruit trekt kan je niet meer spelen. Maar dit wist je van te voren en als je dat niet wist ben je heel dom!

SWtOR is trouwens niet van Sony, maar van Bioware/EA en daar zal uiteindelijk ook de stekker uit worden getrokken, de vraag is of dat eerder of later is... SWtOR is duidelijk een game die ook minder populair aan het worden is, wellicht dat ze nog genoeg geld ophalen met F2P, maar de vraag blijft hoe lang ze de deuren nog open kunnen houden
"Als dit met swtor gaat gebeurd.
Waar ik hoop cash in heb zitten kunnen ze een rechtszaak verwachten"

En waar is je poot om op te staan? Je betaalt per maand (als je al betaald) voor een service waarin duidelijk is dat het werkt zolang hun willen (zie de voorwaarden). Als hun besluiten om morgen te stoppen met de service dan is dat erg jammer, triest en levert het zeker een hoop slechte publiciteit op; maar je hebt juridisch gezien geen poot om op te staan.
Een MMO als 'investering' zien i.p.v. simpelweg geld uitgeven is de eerste stap naar een verslaving. Hoe vaak kom je al niet mensen tegen die zeggen 'ik heb zoveel geld geïnvesteerd in xxx, dus ik blijf spelen en doorgaan'? Wat natuurlijk ook het hele verdienmodel achter MMO's is. Het is geen investering, je geeft simpelweg geld uit. Heb zelf ook een jaar lang SWTOR gespeeld, had meerdere characters op max level, ook veel dingen gekocht in de Cartel Market (voor echt geld), maar na een jaar was ik het zat en ben er gewoon mee gestopt. Investering weg? Nee natuurlijk niet, ik heb gewoon geld uitgegeven om een jaar lang lol te hebben. En nu geef ik het ergens anders aan uit.
Zeker een exclusieve MMO voor ps4.. Ik vraag me af of dat zou werken.
Waarom ga je daar zo van uit? SOE heeft al meer MMO's gemaakt voor pc dan voor Playstation-platformen, bekijk deze lijst maar eens, duidelijk meer PC-games dan Playstation en het zijn niet eens allemaal MMO's: http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Online_Entertainment#Games.

Je mag Sony Computer Entertainment (die zich inderdaad concentreren op de PS consoles) niet verwarren met Sony Online Entertainment. Sony is een gigant en niet alle onderdelen daarvan werken exclusief samen.
Ik betwijfel dat ten zeerste, dan hadden ze dat waarschijnlijk (ook) gedaan met hun Everquest Next, een IP waar ze wel volledige controle over hebben. De markt voor PS4 exclusive MMOs is gewoon te klein voor een bedrijf als Sony, de MMO markt is gewoon veel groter op de PC en als ze dan ook nog eens een graantje PS4 kunnen meenemen is het mooi meegenomen voor Sony (hebben ze nodig).
Jou gedachten gang heb ik ook altijd gehad. Maar iets wat ik altijd zou willen hebben maar niet mogelijk of beschikbaar was is lineage2 op de xbox360.
Maar ik zie zeker wel potentie in een lineage2 achtige game op de console.

Tenminste een game waar veel tijd en plezier in zit.
Een goede mmo / mmorpg op de console? Laat maar komen.
dc universe in de playstore is een mmo
final fantasy XI en XIV zijn anders MMO's op de consoles XI heeft flink wat jaren gedraait en speelde net zo lekker met controller dan met toetsenbord en muis
en 5 skills zecht niets over of het MMO is of niet dat bepaalt het aantal spelers er zijn ook genoeg MMO racing games geweest genre erbij maakt niet uit
Een hele toffe Action-RPG van Star Wars zou eens leuk zijn ipv een MMO. Strak verhaal, leuke gameplay en een uurtje of 35+ aan main story.
Die was in aankomst, n.l. Starwars 1313. Helaas is die gecanceled toen Lucas Arts de toko deed sluiten... erg triest, had enorme potentie die game ( beetje Mass Effect ).

video: Star Wars 1313
Knights of the old republic? Of deel II?
It's been a while... Zelf hoop ik op een soort Fable, Uncharted, AC, FF achtige mix.
De terminologie die het best voor dit sort van software van toepassing is is "abandonware";
"Definitions of "abandoned" vary, but in general it is like any item that is abandoned - it is ignored by the owner, and as such product support and possibly copyright enforcement are also "abandoned"."

...ware het niet voor dit kleine minpuntje :

"A difference between abandonware and a discontinued product is that the manufacturer has not issued an official notice of discontinuance; instead, the manufacturer is simply ignoring the product."

voor mijn part mag de EU een wet uitvaardigen die aanbieders van dergelijke diensten verplicht ten grave gedragen projecten binnen het jaar vrij te geven op straffe van boete.

noem het een tax op de leegstand van een huis als je wil.


bron : https://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware
Hoe zou je dat willen doe met IPs zoals bv. Star Wars, daar heeft Sony namelijk niets over te vertellen buiten hun licentie om... En ik betwijfel of Disney stil blijft zitten als hun IP gedistribueerd wordt als 'abbandonware' (wat trouwens nergens een officiële status is).
Wat ik eigenlijk mis in dit bericht is het 'nieuws' dat Sony de All Access Pass omlaag doet in prijs en alle MMO's toevoegt, probleem is echter dat ze direct melden dat ze de helft van hun MMOs sluiten... Doh!

Voor $15/maand of $120/jaar heb je 'gold' status in alle MMOs van Sony (op de PC), dit wordt uitgerold rond 2 April 2014. EverQuest Next en EverQuest Next: Landmark komen ook te vallen onder dit abo. Geld tot op heden alleen voor SOE US en nog niet voor hun EU partner, die is echter zo slecht dat je eigenlijk gewoon een US account wil hebben...
Das ook de reden dat free realms hier geen licht zag,
Met mn us account op de ps, gedownend op op mn eu account zonder enige moeite kunnen spelen, vermakelijke quests.

Maar ja sony zou zoniet niet zijn als ze bepaalde regios, of bepaalde landen in de vorige eeuw vasthouden
Sony moet zo snel mogelijk van die domme regio's af.

Krijg daar altijd een inception-gevoel van. Een ecosysteem in een ecosysteem in een...
Nu maar hopen dat ze beseffen dat Star Wars Galaxies voor de Jedi update één van de betere MMORPGs was en dat ze een soortgelijke game maken. Want Korea maakt al genoeg dertien in een dozijn MMORPGs, alhoewel ze soms leuke games kunnen maken (Kingdom under Fire 2 en Black Desert).
Het doet toch een beetje pijn in mijn hart dat vanguard: SOH toch eindelijk gaat sluiten. Ben sinds pre beta betrokken geweest bij dat spel en kwam toch steeds weer terug. Helaas was het spel aan het begin gewoon onspeelbaar wat heel veel mensen geeft weg gejaagd. Ondanks dat het spel heel erg sterk verbeterd is over de loop der jaren bleef het een spook stad. Van level 0 tot 10 kwam je geregeld mensen tegen en op end level was er nog wel een player base maar daar tussen zat een enorm gat waar je gewoon dagen kon zoeken om een groeps quest te doen zonder enig succes.
Voor SW galaxy fans is er een nieuwe mmo die veel belovend is: https://www.therepopulation.com/

Ze hebben een kickstarter hier: https://www.kickstarter.c...a-sandbox-mmorpg?ref=live

Het ziet er zeer open wereld uit. waar interactie met omgeving mogelijk is door het plaatsen van player structures en settlements.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True