Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de deal die het gesloten heeft met Disney tien jaar lang duurt. Dat wil zeggen dat EA tien jaar lang games mag maken die gebaseerd zijn op de Star Wars-franchise. EA gaat geen film-games maken.

Dat EA Star Wars-games mag maken, was al bekend, maar niet hoe lang de overeenkomst zou lopen. EA sloot de deal met Disney in mei, nadat Disney in maart LucasArts opkocht, het bedrijf van regisseur George Lucas, bedenker van de filmserie.

EA zegt dat het niet van plan is om games te maken die gebaseerd zijn op de nieuwe Star Wars-films die Disney wil uitbrengen. "We hebben vaker games gemaakt die op films gebaseerd zijn en we willen dat niet meer doen. De Star Wars-franchise is zo breed en diep is dat we geen filmgame hoeven te maken." Als gevolg van de deal werkt EA's Digital Illusions CE aan een nieuwe Star Wars: Battlefront, die in 2015 op de markt moet komen.

E3-presentatie van Star Wars: Battlefront

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Tof dat EA inziet dat de waarde zit in het Star Wars-universum, en niet in het letterlijk baseren van games op specifieke films. We zien al 15 jaar dat dit niet werkt: Games die tegelijk met een film worden uitgebracht en daar direct aan gelieerd zijn, doen het over het algemeen slecht bij zowel critici als publiek. Ze worden gemaakt als marketingvehikel, om de gamers mee te krijgen in de buzz rond de film. Maar zonder kwaliteit lukt dat hooguit ten dele.

Zoveel slimmer is het dan om de tijd te nemen met een bepaald IP en er echt goede games op te baseren, los van de deadlines en invloeden van derde partijen die de directe filmgames met zich meebrengen. We hebben gezien in de Batman: Arkham-games dat dit heel veel moois op kan leveren; die games hebben niets te maken met de recente Batman-filmtrilogie, maar kapitaliseren op hun eigen manier op het Batman-IP. En met succes.

EA is als uitgever en ontwikkelaar natuurlijk geliefd en gehaat: Onder de EA-vlag komen elk jaar een aantal heel aardige games uit (voor een groot deel sport-games en voormalige Bioware-titels), en helaas ook een hoop niet zo geweldig materiaal. Met bepaalde franchises lukt het ze niet om er de juiste draai aan te geven (zoals C&C), en andere worden te veel gericht op het aanspreken van een zo breed mogelijk doelgroep, met eenheidsworst tot gevolg. Ook de vele games met een jaarlijks release-schema zijn sommige gamers een doorn in het oog. Maar het is een bedrijf die wel kwaliteit kn produceren, dus ik hoop dan ook het beste van deze samenwerking met Disney en Star Wars.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 21 november 2013 11:44]

Je hele eerste alinea slaat op niets want EA geeft al zelf aan geen filmgames te willen maken en dat de Star Wars setting al sterk genoeg is zonder film.

*Poetst bril eens op* "Tof" lijkt wel heel hard op "Tot", zo verandert de betekenis helemaal. Mijn excuses :).

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 21 november 2013 12:15]

Ik denk dat je mijn berichtje verkeerd hebt gelezen...
Ik hoop op een next-gen X-wing vs Tie fighter.
Ik hoop op een next-gen X-wing vs Tie fighter.
Die komt volgend jaar uit!
Chris Roberts is het "Brein"achter de X-Wing spellen en Wing Commander en nu is ie bezig met de Star Citizen:https://robertsspaceindustries.com/about-the-game
En deze keer PC exclusive dus geen slappe console poorts: https://forums.robertsspa...tizen-pc-ps4-and-consoles

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 21 november 2013 12:12]

Chris Roberts is het brein achter Wing Commander. Ook een goede reeks, maar geen X-Wing.
X-Wing (en de opvolgers) waren ontwikkeld bij Lawrence Holland's Totally Games.
Dat zou ik ook wel zien zitten.
Lijkt me zoveel jaar later wel es leuk om een deftige muliplayer battle te kunnen doen ...
Met al die nieuwe space combat games die op til staan momenteel, mag je daar ook wel een paar goede Star Wars mods voor verwachten. Ik verwacht eigenlijk een meer trouwe next-gen adaptie van modders voor deze games dan dat EA dit zou doen. Ze hebben daar helemaal geen studio meer die zich nog bezig houdt met zo'n games en ze moeten ook voldoende verkopen, met als resultaat dat die games sterk vereenvoudigd zouden zijn.
JA!!!! Daar ben ik al jaren op aan het hopen, vroeger wel 1000x die films gezien en daarna weer de game opgestart om de missies na te spelen, op een gegeven moment lukte het me om met een Y-wing een hele star destroyer neer te halen, erg vet! Waarom is die serie nooit voortgezet, eeuwig zonde!
Ja geweldige serie:
  • x-wing
  • tie-fighter
  • x-wing vs tie-fighter
  • balance of power
  • x-wing alliance
Met name tie-fighter was goed. Op een gegeven moment verzandde je in een wapenwedloop van steeds betere ruimteschepen: via de tie advanced en tie defender kreeg je de missile boat waarmee je tie defenders moest proberen uit te schakelen. Sommige missies waren moeilijk, te moeilijk. De laatste uitgave was x-wing alliance en dat was een tegenvaller. Grafisch heel mooi maar weinig dog-fighting.
DICE met Starwars, dus Frostbite 3 met jedi's!! Leuk kijk er naar uit , Snel rennen naar D om de AT walker te kunnen bemachtigen :P

En wat is er gebeurt met lucasarts games? is die ook mee verkocht of was die al opgeheven?
AAahh monkey island, Indiana Jones, dat waren pas spellen :P

Edit:
On April 3, 2013, a Disney representative confirmed that LucasArts would cease to operate as a video game developer. Future video games based on its properties will either be developed by Disney Interactive Studios or licensed to third-party developers.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 21 november 2013 11:57]

is mee verkocht ja. samen met lucasfilm
is mee verkocht ja. samen met lucasfilm
Volgens mij is de game-divisie van LucasArts compleet verkocht of uitgelicenseerd aan Telltale.

Monkey Island hebben ze al tot een succes gebracht, mogelijk nog een nieuwe Indiana Jones, en in ieder geval binnenkort een nieuwe Grim Fandango.
Echt?? Grim Fandango was echt zo'n bastaard kindje van Lucasarts wat wel erg goed was, maar totaal genegeerd werd door het publiek. Tof dat ze dat nieuw leven in durven te blazen.
dan zal telltale wel de licentie hebben want het is toch echt allemaal van Disney. die zon beetje de hele staf meteen ontsloeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/LucasArts
Heb je een bron dat er een nieuwe Grim Fandango komt? Alle resultaten die ik kan vinden gaan erover dat er geen vervolg komt of dat een eventueel vervolg gecanceled is. Zou wel erg tof zijn, erg genoten van het eerste deel.
Helemaal mee eens!

Een "Battlefield 4" StarWars FPS zal echt fantastisch zijn _/-\o_
Ja, maar of zo'n FPS van EA ook fantastisch gaat zijn waag ik te betwijfelen. EA is voornamelijk van het uitmelken en om zeep helpen de laatste 10 jaar.
DICE is onderdeel van EA, dus als zij de opdracht krijgen om het te doen dan kan het best wel eens tof zijn. Vergeet niet dat EA een uitgever is met minimaal twee hele goede studio's onder hun vlag (Bioware, DICE).
DICE is goed in Multiplayer games maken, want de verhalen in de Battlefield games wil ik nou niet echt van hoge kwaliteit noemen. Die van Battlefield 3 viel mij echt zwaar tegen in ieder geval. De game op zich was heel gaaf, speelde lekker weg, maar ja... verhaal was echt heel matig en daarnaast ook nog eens veel te kort.

Van een Star Wars FPS verwacht ik toch echt wel een goede story line, ik wil dan niet met 5 uurtjes loos schieten door het "verhaal" heen zijn. De kracht van Star Wars ligt in het universum en daar kun je hele mooie verhalen uit halen/verzinnen.

Begrijp me niet verkeerd, een goede Multiplayer game rond Star Wars is ook niet verkeerd, maar ik verwacht van DICE aan campaigns echt weinig kwaliteit.

We zullen het moeten afwachten en ik ben vooral heel benieuwd of 1313 nog nieuw leven in geblazen wordt, want daar zouden ze echt een mooie game van kunnen gaan maken. De eerste beelden beloofden in ieder geval heel veel.

Man, ik kan me Dark Forces nog herinneren... wat een briljant spel was dat. Heb deze zelfs vorig jaar nog in DOSbox gespeeld, puur uit nostalgie :D

[Reactie gewijzigd door Godjira op 21 november 2013 16:37]

Het ging ook in de discussie om een BF4 variant van star wars. In het verleden zijn soortgelijke games gemaakt onder de naam Battlefront. Deze hadden iirc niet eens een echte single player campaign met een verhaal. Hooguit single player missies in dezelfde vorm als de multiplayer.
Ik wacht al jaren op een nieuw spel in de Jedi Knight-reeks. Hopen dat we een dergelijk spel krijgen. Of wellicht nu 10 jaar op rij een nieuwe?

/edit: Het laatste deel JK:Jedi Academy is al weer bijna ruim 10 jaar oud! -link-

[Reactie gewijzigd door Ypho op 21 november 2013 11:39]

De rechten van Jedi Knight liggen op dit moment nog niet bij EA, dus ik zou daar niet direct op rekenen.
Eerlijk gezegt zou ik ook die reeks niet meer aanraken.
Ik weet het rare uitspraak, Jedi knight = jedi knight. Als een andere studio ermee aan de slag gaat ben ik bang dat het geheel anders gaat voelen, the feeling die gaat missen.

Ik ben wel zeer benieuwd wat ze zullen gaan doen met de licentie ;)
Samen met Jedi Knight liefst ook nog een KotoR game :)

Uren spel plezier aan gehad...
Als oudere gamer is het leuk op een iets slower paced game te spelen met een beetje verhaal in ;) Dus die battlefront 2015 kan me niet zo boeien.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 21 november 2013 14:04]

Nou ja, KotOR (1 iig) was van Bioware, en Bioware is van EA, dus het is best mogelijk. Of ze het daadwerkelijk gaan doen is nog de vraag natuurlijk, maar het kan wel.
Misschien. Bioware heeft nu KotOR doorontwikkeld tot een MMO (The Old Republic), ik geloof niet dat ze wat dat aangaat met zichzelf willen gaan concurreren.
Aan TOR valt nog een hoop te sleutelen voordat het wat mij betreft een doorontwikkeling mag worden genoemd van de KotOR serie.
Qua gameplay sluit het niet aan op KotOR of KotOR II, en de diepgang gaat ook niet heel ver. Maar vooral de controls mogen van mij flink onder handen genomen worden.

Ze kunnen op dit vlak wat mij betreft juist hun naam redden binnen de SW franchise door een goed vervolg op KotOR II en de JK serie neer te zetten :)
nou fijn, krijgen we straks battlefield: star wars waar voor in moeten loggen op origin en waar je zonder DLC in een half uur mee klaar bent.

Jammer dat we van EA geen waardige opvolgers hoeven te verwachten voor geweldige games zoals X Wing, Tie Fighter, KOTOR (niet dat online gedoe, de echte) en Jedi Knight.

:'(
nou fijn, krijgen we straks battlefield: star wars waar voor in moeten loggen op origin en waar je zonder DLC in een half uur mee klaar bent.

Jammer dat we van EA geen waardige opvolgers hoeven te verwachten voor geweldige games zoals X Wing, Tie Fighter, KOTOR (niet dat online gedoe, de echte) en Jedi Knight.

:'(
Wat dacht je van de oude Dark Forces-serie (voorloper van Jedi Knight) dan? ;)
Fanstische games Dark Forces. Rogue Squadron ook :) Good times.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 21 november 2013 11:53]

Niet lullig bedoelt, maar ook zonder de deal met EA waren deze opvolgers al long overdue. X-Wing en TIE-fighter zijn van mid jaren '90. Ze hebben het nog met X-Wing vs. TIE-Fighter (geen campagin) geprobeerd. Later is er nog X-Wing Alliance geweest, maar sindsdien heb ik nooit meer een goede StarWars space-fighter gezien. Eigenlijk onbegrijpelijk gezien de huidige tijd met makkelijk online gamen. Als het er komt, zal het wel aardig arcade en dumbed down worden. Niet meer klooien met je energiebalans en shields denk ik.

KOTOR is ook al ~10 jaar oud. Deel II was gerushed en er zijn online fora die aardig wat uitgeschakelde content hebben weten te redden van dat spel. Zie hier een handleiding: http://gathering.tweakers...message/39528083#39528083
Op steam is dit spel geregeld voor een prikkie te vinden. Ik heb hem ook gekocht, zodat ik niet meer het CDtje erin hoef te doen. :P
Balen, dat is dus 10 jaar lang geen Star Wars spellen voor Nintendo..
Misschien gaat EA toch eens terug voor Nintendo spellen maken. En het is niet omdat EA de licentie heeft, dat er bv geen nieuwe Lego Star Wars game kan komen, ze kunnen de licentie daarvoor misschien onderverhuren. Die Lego spellen komen toch wel meestal uit op Nintendo consoles.
EA heeft een licentie gekocht, maar nergens staat er dat het om een exclusieve licentie gaat..
Op zich is dat jammer. De kwaliteit van de gemiddelde EA game is nou niet zo dat Nintendo liefhebbers erg rouwig hoeven te zijn om het gebrek aan EA games. En wellicht besluit EA uiteindelijk toch wel voor de Wii U te ontwikkelen. Het zal grotendeels aan de verkoopcijfers liggen.
Toch wel, EA maakt de film games niet. Wees maar zeker dat Disney dit voor deze reden ingebouwd heeft, om toch nog een graantje mee te pikken van de WII en 3DS markt.
EA komt vanzelf wel met de staart tussen de pootjes terug bij big N en dan moeten ze flink bukken om nog games op een Nintendo console uit te mogen brengen.
Ik heb tenminste de herinnering aan de Lucasarts games nog! Sterker nog, ik heb veel van die games nog liggen :)

Stiekem hoop ik toch dat EA een keer het licht ziet en met gede filmgames op de proppen komt.

@Grompie: Ik dacht dat EA nog altijd de uitgever was, maar zelf de games niet (meer) maakte.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 21 november 2013 11:45]

Staat net in het artikel dat er geen filmgames komen omdat EA zich daar niet meer op wil focussen.

Hoop nog altijd dat er iets wordt gedaan met 1313 maar ik vrees er een beetje voor.

[Reactie gewijzigd door Grompie op 21 november 2013 11:39]

het probleem met filmgames is de zeer strikte deadline, meestal duurt het ook veel te lang voordat ze beginnen.

het is best te doen als je al ver van tevoren weet wat er gaat gebeuren, maar meestal beginnen ze te laat met het idee een game ernaast te releasen.

de game en film industrie werken niet echt goed samen maar wel goed afzonderlijk op hetzelfde IP.
yay daar mogen we blij van worden we zien wat voor n knal succes ze hebben gemaakt van die laatste mmo van star wars :/
Dat is het grote probleem met EA alle games via hun hebben een diepgang van niks.
als ik kijk naar de laatste MMO van star wars en die van Sony Star Wars Galaxies vond ik die veel beter zeker het space gedeelte en de variatie's die je in de schepen kon maken waren ook super.
ik was toen ook Master shipbulder en had uiteindelijk ook de blaudruk van de Slave one te pakken gekregen :) goeie tijd was dat
Ik heb ze ook allebei gespeeld, maar qua verhaal en gameplay vond ik Star Wars toch echt vele male beter, zo goed dat ik het ook als Singleplayer kon spelen

Het space gedeelte was van Star Trek wel beter, maar dat vind ik ook logisch aangezien Star Trek meer een Space thema heeft als Star Wars

Edit: Need more coffee!

[Reactie gewijzigd door Sinester op 21 november 2013 17:11]

ik heb het niet over Star Trek gehad maar het vershill tussen laatste Star Wars the old republic en de oude reeds gestopte Star Wars Galaxies.
daarvan vond ik Galaxies veel uitgebreider ( echte sandbox game)

en over Star Trek online daar had ik heel veel verwachting van maar dat was een erg grote teleurstelling Star Trek online is eigenlijk Champions Online maar dan met een Star Trek Skin niks geen groot space gevoel je kan niet eens loopings maken met je schepen of je tegenstander op een niet horizontale level benaderen
Star Wars Galaxies was wat dat bedtreft echt 3D in space.

nee tegenwording moet het newbiees proof zijn en draait alles om DLC's grinding en zo simple mogelijk

laatste hoop voor nu is Robert space industrie's
en hoopelijk nog de nieuwere Homeworld's die er misschien aan gaan komen
Ik zie eigenlijk best wel wat in een nieuwe Star Wars: Racer. Erg mee vermaakt op de PS2 destijds :). Beetje Star Wars a la Need for Speed.
leuk concept inderdaad, maar als je ziet hoe EA omgaat met NFS kun je maar beter hopen dat die game er nooit komt ;)
Oh Crap, There goes the Franchise. Eerst Disney voor de films, nu EA voor de spellen.
Sja MR Lucas, heeft allang door dat het doodgebloed is, zo zelfde als de makers met hyves het al door hadden de hype over was toen ze het verkochten.