Star Wars: Battlefront Preview

Een nieuw begin

Terugkeer van Battlefront

Op de E3 van 2013 kondigde Electronic Arts een nieuw deel in de Star Wars: Battlefront-reeks aan. De uitgever zette een van zijn meest vermaarde ontwikkelstudio's, het Zweedse DICE, op de game. De ontwikkelaar achter de Battlefield-games moest niet alleen de Battlefront-serie nieuw leven inblazen, maar ook een van de meest hoogwaardige Star Wars-games ooit in elkaar gaan zetten. Een lastige, maar interessante taak. Opvallend genoeg sneeuwde de game op die E3 een beetje onder. Het toen in aantocht zijnde Battlefield 4 trok de meeste aandacht naar zich toe, en Battlefront verdween wat naar de achtergrond.

In ontwikkeling voor: pc, PlayStation 4, Xbox One

Het bleef daarna lang stil rond Star Wars: Battlefront. Dat kwam misschien wel mede door de problemen die DICE ondertussen ondervond met Battlefield 4. De studio zag zich, door heftige problemen met dat spel, genoodzaakt alle projecten even stil te leggen om zich volledig te kunnen richten op het oplossen van die problemen. Niet alleen kwam Star Wars: Battlefront op die manier op het tweede plan terecht, het kostte de game bij voorbaat al een stuk vertrouwen. Wie garandeert immers dat dezelfde problemen niet bij Battlefront de kop op zouden kunnen steken?

Inmiddels zijn we een dikke anderhalf jaar verder en zitten we in het jaar van 'The Force Awakens', de zevende Star Wars-film, die in december in de bioscoop komt. Miljoenen Star Wars- en filmfans over de hele wereld volgden donderdag de gebeurtenissen in de Amerikaanse stad Anaheim, waar de Star Wars Celebration wordt gehouden. Na afloop van een panel, waarbij onder meer regisseur JJ Abrams en een deel van de cast aan het woord kwamen, toonde Lucasfilm een nieuwe trailer, die menigeen kippenvel opleverde en sommige hardcore fans zelfs tot tranen wist te roeren. De Celebrations was echter niet alleen het decor van de nieuwe trailer. EA en DICE grepen het evenement aan als podium voor de onthulling van Star Wars: Battlefront.

Daartoe was een speciale, afgeloten ruimte ingericht. In dat hok, voorzien van de nieuwste Dolby-geluidstechnieken, werden in een half uur tijd wat gameplay getoond, wat features aangekondigd en het een en ander verteld over hoeveel moeite DICE de afgelopen tijd al heeft gestoken in de ontwikkeling van het spel. Die facetten tezamen leverden, om maar met de deur in huis te vallen, een behoorlijk overtuigend beeld op van de game die later dit jaar in de winkels moet liggen. Dat detail werd op de Star Wars Celebration ook alvast gedeeld: Star Wars: Battlefront verschijnt op 17 november in de Verenigde Staten, en op 19 november 2015 in Nederland en België.